Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

2018 októberében volt a bemutatója a K2 és a MU Színház együttműködésében létrejött előadásnak, amely a társulat improvizációin is alapuló saját fejlesztésű teremszínházi produkciója, kifejezetten diákok számára, Fábián Péter rendezésében.

dsc04858-vc3a1gottFábián Péter, Domokos Zsolt, Borsányi Dániel és Borsi-Balogh Máté

Augusztus végén, látva a Néró és az Apostol bemutatóinak meghirdetését, és gondolva arra, hogy mekkora sikere volt tavaly az Antigonénak és a Hűségnek, megrendeltem előre mindkettőt tanítványaim részére még anélkül, hogy bármi tudható lett volna ezekről, és mivel a Rinocéroszokról tavaly végig lemaradtam, fel se merült, hogy ezt kihagyjuk.

Ahogy a korábbi teremszínházi bejegyzésekben is írtam, a műfaj a gyerekeknek általában szimpatikus, és akinek meg nem az, az választhatott mást. A Rinocéroszok nézői nyilván megfontolták, hogy alkalmas lehet a félévenkénti kötelező egy BÁRMILYEN színházi előadás megnézésére, de senki nem azért volt jelen, mert épp erre kötelezték. Ez mindössze egy lehetőség volt a 13 közül, amit a tanév első három hónapjára felajánlottunk nekik hat különböző helyszínen, és ez a kezdet csak…

Az előadás 90 perces, amelybe a nyitó és a záró beszélgetés (benne kiscsoportos megbeszélés) is beletartozik. A közreműködő három színész – Domokos Zsolt, Borsányi Dániel és Borsi-Balogh Máté – egy iskolai történetbe avat be minket, amely akár meg is történhetett volna. Mindhárman több szerepbe bújnak, és ezekhez a váltásokhoz minimális külső segítséget vesznek igénybe – ketten is használnak egy szemüveget, egy-egy ruhadarabot cserélnek ki -, de vannak olyan jók, hogy néhány gesztus, a testtartás és beszédstílus átalakítása elég ahhoz, hogy most már egy másik embert látunk magunk előtt.

Az iskolai történet alapja egy olyan video, amelyik az iskola igazgatóját és egyik tanárát gúnyolja. A kérdés az, hogy ki készítette ezt, és az, aki ebben Hitlerhez hasonlította az intézmény igazgatóját, nem ment-e túl messzire. Becsületsértésnek számít-e ez, és ha igen, ki lehet-e egy gyerekből kényszeríteni a beismerő vallomást.

Visszanézve, a történet több rétegű, de a színészek által is kiemelt, fontos kérdés: meddig mehet el egy diákcsíny, illetve a diákoknak van-e joga véleményt nyilvánítani, az igazgatóval szembeni állásfoglalásra lehet-e alkalmas fórum az iskolaújság. (Ennek a neve Rinocérosz – innen jön a címe az előadásnak, amelynek alcíme: „avagy a diákcsíny-enciklopédia”)

Ahogy a társulat másik két idei teremszínházi premierjében, úgy ebben is központi kérdés: a zsarnoksággal való szembeszegülés lehetőségeinek kutatása, illetve annak a vizsgálata, hogy az átlagember miként viszonyul a lázadókhoz, mi lesz benne erősebb: a közöny/lustaság, vagy az összetartás érzése, amely a kiállásra sarkall, még kockázat esetén is. Hogyan rázható fel egy közösség?

img-2855

Domokos Zsoltnak ezúttal két tanár jut, akik közül az egyik megkérdőjelezhetően viselkedik az óráin, a másik pedig nem tudja eldönteni, hogy a diákok és az igazgató közül melyik oldalnak kell igazat adnia.

Ami azt illeti, sokkal árnyaltabb a kérdés, mert az igazgató ténykedéseiről túl kevés az információnk, és nem győz meg minket az előadás arról, hogy valóban kiérdemelte ezt a megszégyenítő videót. Rosszabb ő valóban, mint az átlag?

Borsányi Dániel az Antigonéban megszerette a Kis Attila nevet, és az akkori tanár figurát most igazgatóvá léptette elő, aki valóban hajlamos a diktatórikus módszerek alkalmazására. Jó rendezői döntés, hogy ugyancsak Borsányi Dániel játssza a lázadó diákot is, aki az iskolaújságba szeretne cikkeket közölni.

Borsi-Balogh Máténak jut a video miatt kizárt diák, illetve egy megalkuvásra is hajlamos barátja.

Három nagyon alkalmas színészt látunk, akiknek a figurái valamilyen szempontból mind gyengék, követnek el hibákat, amelyek persze szépíthetőek, és a legtöbb szerethető. (Az igazgató az tényleg nem, de őt is értjük.) Nagyon jó, hogy a gyerekeket sikerült bevonni, magukénak érezték a felvetett problémákat. Nagyon jól mutatja ezt, hogy a színjátékot követő megbeszélésről a jelenlevő 35 diákból csak négyen távoztak, pedig előre megmondtam, hogy ezen nem kell maradni, azaz akár mindenki leléphetett volna. Azt hiszem, hogy egy péntek délutáni időpont esetén ez a maximum, ami az előadás dicséretére kiemelhető.

Aki teheti, rendeljen a diákjainak teremszínházat - ez lehet a végső konklúzióm. (A K2-n túl a Nézőművészeti KFT profiljába is beletartozik, az ő előadásaikról is részletesen írtam tavaly, rá lehet keresni.)

PS. Az olvassbele.com két képét használtam.

Címkék: MU Színház Fábián Péter Domokos Zsolt Borsányi Dániel k2 színház Borsi-Balogh Máté Rinocéroszok

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8315234106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása