Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Szokatlan vállalkozás júliusban zárt helyen színházi előadást tartani, pláne bemutatót, és még csak nem is valami könnyű zenés vígjátékot.

A Spirit Színház szembe megy az áramlattal, egész nyáron le sem áll, és még tegnap is tartott egy bemutatót, a Tótékat, amelyet egymás után összesen háromszor le is játszanak. Én a középső előadáson voltam, szerda este.36628914 278153089619072 6464949219647029248 n

Még soha nem jártam a Spiritben, dacára annak, hogy már sok előadást rendezett itt Czeizel Gábor, akinek nagyon jó, hasonlóan eszköztelen, intim térre tervezett és színészközpontú előadását láttam már a Spinozában, tehát legalább az ő munkái miatt már rég jönnöm kellett volna ide is. Most az uborkaszezonban, amikor tényleg már nincs napi négy egymással ütköző alternatívám, és megláttam a Tótékat kiírva, mégis elcsábultam. Részben a szereposztás miatt, de még inkább azért, mert akárhányszor nagyon szívesen hallgatom Örkény mondatait, amelyek a várakozásomnak megfelelően most is örömet okoztak.

A színház valóban kis térrel rendelkezik, közel vannak a színészek, ahogy erre előre számítani is lehetett. (Gulyás Dénessel májusban beszélgettem, és hosszan dicsérte nekem a helyet, ahol törzsnézőnek számít, sőt ősszel maga is rendezni fog. Úgy tűnik, hogy rá is, ahogy nyilván másokra is, akik nem szokták meg a független játszóhelyeket, erősen hat önmagában a pici tér, és a színészek karnyújtásnyi közelsége.) Az előtérben élő zene fogadja a nézőket, és ez is kellemes, el tudom képzelni, hogy valaki csak úgy bejön ide, hogy ezt hallgassa, és ideszokik.

A színlappal biztosra mentek, nem remélték, hogy az átlagnéző ismeri a művet (mivel sok helyen érettségi tétel, és kötelező olvasmány), az alaphelyzetet is leírják, bár némi csúsztatással. Leírom, bár a mű ismerői ezt úgyis tudják: a történet során Tóték egyáltalán nem jönnek rá arra, hogy áldozathozataluk felesleges volt, mert fiuk már korábban meghalt a fronton. Sem az őrnagy megölése előtt, sem utána nem válik ez világossá számukra. Ad abszurdum, sose tudják meg, hogy mi lett a fiukkal, hiszen a sürgöny elveszett. Arról nincs szó a színlapon, hogy Tót titokban tudja-e tartani a gyilkosságot, erről csak a mindenkori néző ábrándozhat el, hogy ugyan mi lesz a háromtagúvá fogyott család sorsa.

36664442 278153019619079 777450219435458560 n

Maga az előadás valóban csak kisebb változtatásokat eszközöl a darabon, amelynek dramaturgja feltehetően maga a rendező, Szitás Barbara volt, aki már több más Örkény előadást is megrendezett korábban (például a Macsakajátékot, kétszer is).

Ha ránézek a díszletre, akkor azonnal látszik, hogy nem valamiféle rendezői víziónak a tükröződése, hanem egyszerűen a forráshiányból fakadó kényszermegoldást látunk. Lenne pénz, lenne nagyobb tér, azonnal lehetne egy „hagyományos díszlet”, mert ehhez a rendezéshez az illik.

Ez a csapat nem akar mást, mint eljátszatni a történetet, amely nem igényel semmilyen plusz üzenetet, elég keményen szól a kisember kiszolgáltatottságáról. Ebben az előadásban is kijött, hogy a kisember kategóriába beletartozik maga az őrnagy is, aki elvileg a hatalom képviselője, bár maga is áldozat.

Az előadásban a kellékek kidolgozottságán látszik, hogy házilag, a színház egyik dolgozója gyártotta le (a kerti WC-re és a két margóvágóra gondolok), ugyanakkor ez nem áll a darab mondanivalójával ellentétben, csak azt sajnáltam kicsit, hogy a Tótékhoz annyira illő dobozhalom sem jöhetett létre, mert ezek a szerszámok igazi dobozolásra mégsem alkalmasak…Sajnos, most nem mondhatjuk, hogy ha ez a margóvágó kicsi, akkor nagyobbat kell csinálni.

Az előadás fő értéke az, hogy mindegyik szerep elképzelhető volt azzal a színésszel, aki játszotta őket, és ráadásul érezni lehetett a szereplőket összefűző kapcsolatot is.

Gizi Gézánéról és néhány további mellékszereplőről ugyan le kellett mondanunk, mert öt színész állt rendelkezésre csak, de a mű lényegi mondanivalója ezzel alapvetően nem sérült.

36598058 278152932952421 3103583654882836480 n

Széll Attilának három kisebb szerep is jutott, és nekem tetszett az, ahogy elkülönítette ezeket, valóban három különböző egyéniségnek tűnt a Lajtoskocsis, Tomaji plébános és Cipriáni professzor. Ahogy a díszlet tervezője sincs megadva, nem tudjuk meg a színlapról a jelmeztervező nevét sem, pedig leleményes a szereplő nyílt színen átvehető kétfunkciós ruhadarabja (a reverenda kifordítva orvosi köpeny), és a jelmezek egészen olyanok, amilyennek egy hagyományos beállítású Tótékban lenniük kell.

Tótné szerepében Nagyváradi Erzsébetről az első gondolatom az volt, hogy milyen szépen mondja a szöveget – helyenként mintha túlságosan szépen is. El tudtam képzelni Mariskának, de ezen a második előadáson még nagyon látszott, hogy alapvetően nagy színházi térhez szokott, és túl hangos. Amikor Orosz Ákos túl hangos – az Őrnagy szerepében – annak mindig funkciója van, és az ő szerepformálásán igazán látszik, hogy a sok év Maladype-tagság nem múlt el nyomtalanul, számára egészen természetes ennyire kis térhez igazodni. Sokszor reagál a nézők gesztusaira („egészségére!” – szól ki egy tüsszentésre), nem egyszer szemkontaktust keres velünk és magyaráz. Szinte nehéz megérteni, hogyha észleli a jelenlétét vagy hatvan embernek, miért nem minket egzecíroztat, miért csak azzal a szegény Tót Lajossal van baja… A rendező számára nagyon lényeges volt, hogy minél több ponton kiemelje, hogy egy megrokkant idegzetű KATONÁról van szó. Mozgásában ez a katona-lét végig érvényesül. Ahogy sejtettem is előre, ez az ő szerepe, bár most még túl fiatal hozzá. Persze, az Őrnagy lehet akár ennyire fiatal is, sőt van rá szöveg is: megfiatalította a Tótéknál töltött nyugodt pihenés. Majd beleöregszik, azt hiszem, hogy ez az a szerep, amelyiket még húsz év múlva is nyugodtan játszhat majd…

Ugyan Orosz Ákossal kapcsolatban volt bennem valamiféle létező – pozitív – előzetes előítélet/elvárás, és nem is csalódtam benne, viszont a többi színészt annyira kevésszer láttam, hogy nyitottan mehettem őket megnézni.

36537307 278152839619097 4212830831057567744 n

Mészáros Tamás postásként a szokásosnál is többet van a színen, és most először éreztem, hogy egy rendező fontosnak tartja, hogy érzékeltesse a szereplő vélhetően megváltozott viselkedését, miután ő maga már tudja, hogy Tót Gyula halott. Látjuk a váltást a gesztusain is, nemcsak azon, hogy nem fogad el bort a családtól. Fura figura kétségtelenül, megvalósítja minden részletében azt, ami a szerzői utasításokban szerepel, érezzük, hogy hálás feladat is ez. (Az előadásnak ez az egyik nagy előnye – mindegyik szerepet jó lehet játszani, senki nem statisztál.)

Gyöngy Zsuzsa Ágikaként olyan, amilyennek a nagy könyvben meg van írva. Elhiteti, hogy még ártatlan kislány, aki valóban felnéz az apjára is, amíg nem cseréli le egy újabb bálványra, az Őrnagy személyében. Lehet vele azonosulni és az ő szemszögéből is látni az Őrnagyot.

Számomra az előadás legjobb, legárnyaltabb alakítása Jantyik Csaba Tót Lajosa volt, nagyon szeretni lehetett, ahogy ez a teljesen átlagosan viselkedő, hétköznapi ember reagál az Őrnagytól érkező követelésekre, ösztönösen hárítani próbálja, de a normális reakcióit a család, a két nő Gyula életére hivatkozva minden esetben leszereli, azonosulva az agresszorral.

A darab kapcsán a kiszolgáltatottak az elnyomásra nyújtott válaszlépéseit figyelhetjük meg, a szerző erre helyezte a hangsúlyt és Szitás Barbara rendezése ennek meg is felel.

Az előadást nézve érezzük, hogy az alkotók nem akartak kikacsintgatni, nem akartak párhuzamot húzni 2018-cal, de ennek ellenére erősek a mondatok, magukért beszélnek. Várjuk azt a korszakot, amikor már a Tóték nem lesz aktuális, amikor majd mindenki akkora lesz, amekkora.

Ez az előadás, ha könnyű nyári szórakozásnak nem is nevezhető, de alkalmas arra, hogy valaki ezen keresztül kedvet kapjon a műhöz, a szerzőhöz és nem utolsó sorban a benne szereplő színészekhez és a játszóhelyhez is.

36702506 278152996285748 7037529958624788480 n

Ps. Ilovszky Béla képeit Szitás Barbara facebook-oldaláról töltöttem le.

Címkék: Jantyik Csaba Orosz Ákos Széll Attila Nagyváradi Erzsébet Mészáros Tamás Spirit Színház Gyöngy Zsuzsa Szitás Barbara

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2314095515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása