Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Csodának lehettem a tanúja szerda délelőtt, amikor az egyik általam tanított nagy létszámú osztályt elvittem a Marczibányi téri műv.házba, hogy ott a Kerekasztal színházi-nevelési előadásán vegyenek részt.

Adott egy osztály, amelyik nem lelkesedik kifejezetten a drámáért vagy a színházért, nem is mondható humán beállítottságúnak (matek-biológia tagozat), túl sokan nem is szólnak hozzá az órákhoz, inkább csendben eltűrik. És most mi történik: az előadás hatására, az első kiscsoportos foglalkozás során megelevenednek, és a színészek által felajánlott szerepet (legyenek ők a vándortársulat tagjai) elvállalják és valóban létrehoznak egy jelenetsort a két és fél órás foglalkozás végére.

Érdekes a koncepció, az előadás elején belevágnak a dolgok közepébe, onnan indítunk, amikor Polonius bejelenti a vándortársulat érkezését. Felteszik a kérdést, milyen szerepe lehet a színjátszóknak, vissza tudnak-e hatni az uralkodócsalád életére, befolyásolhatják-e előadásukkal az események kimenetelét. Eleinte még alig kapnak reakciót, majd aztán visszalépünk Claudius beiktatási beszédének helyzetéhez, és csak aztán hallunk a szellemről is.

Nem találkozunk csak foltokban az eredeti szöveggel, csak foszlányokban idéződik fel a legismertebb Arany János fordítás, leginkább hétköznapi beszélgetésekre hasonlít a dialógus. A színészek a diákok között ülnek, egy-egy jellemző ruhadarabot öltenek magukra, amikor szerepbe lépnek. Így is megtörténik a varázslat, látnivalóan élvezik a gyerekek a helyzetet és követik az eseményeket, beállnak képekbe, kitalálják a történetet, amely némiképp párhuzamos a Hamlettel, „Pista, a magányos földműves” lesz a főszereplő. A színészeket a témaválasztás némileg meglepi, de rendkívüli sebességgel alkalmazkodnak és az előadás végén minden szereplő a diákok által megrendelt módon hal meg, többnyire mérgezésben. Valószínűleg az eredeti mű is hatott rájuk, mert azon szerencsések közé tartoznak, akik az elsők között láthatták az Örkény Színház Hamletjét márciusban. Nem zárnám ki, hogy még vannak belőle emlékképeik, és nem múlt el nyomtalanul annak az előadásnak a hatása sem.

Szimpatikus volt számomra, hogy a tanítványaim beállításában Rosencranz nem árulta el barátját, inkább a királlyal szállt szembe. (A Kerekasztal szereposztásában egyébként ugyanaz a személy, Farkas Atilla játszotta Hamlet igaz barátját, Horációt is egy jelenet erejéig, mint a párjától megfosztott Rosencranzot. Ezt a mellékszálat nem kívánta kiemelni az előadás – nem is igen tehette volna, hat színésszel. Farkas Atilla egyébként játszik a POSZT-ra kijutott A hosszabbik út című előadásban is, amelyen egy másik osztályom vehetett részt még decemberben.

Rendkívül erős Tárnoki Márk is, aki egy testtartással elég hihetően mutatja be a magát őrültnek tettető, de valóban bizonytalan srácot, a főszereplőt. Közel van ez a Hamlet a diákokhoz, érződik, hogy figyelemmel hallgatják, amikor feléjük fordul.

Összességében jó az egész, jó, hogy mentünk, akinek van középiskolai osztálya, vigye őket el legalább egy ilyen foglalkozásra, nem haszontalan időtöltés. Ugyan nem tudhatjuk megválaszolni, hogy konkrétan mekkora hatást fejt ki a színház a nagypolitikára, abban egészen biztos vagyok, hogy egy-egy gyerek további életére egy ilyen előadásnak döntő befolyása lehet. Még az sem kizárt, hogy lesz olyan is, aki a kötelező olvasmányt kíváncsiságból ezek után mégis elolvassa.

Címkék: Marczibányi Tér Kerekasztal Színház Farkas Atilla Tárnoki Márk

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr186239458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása