Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (90) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (22) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (21) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (43) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (29) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (20) Horváth Csaba (32) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (54) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (23) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (117) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (35) Ódry Színpad (68) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (31) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (53) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (35) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (24) Vígszínház (49) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (31) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Budapesti Tavaszi Fesztivál támogatásával készült a Kolibri Színház legújabb bemutatója, amelyre némi csúszással, csak április 3-án tudtam beülni. Miután voltak több éves csúszásaim is más kolibris előadások esetén (pl. a Cyber Cyrano), ennyi késedelem szinte még optimálisnak is tűnik, legalább már egy érettebb előadást nézhettem meg több iskolás csoporttal együtt csütörtök délután.

Tom Lycos és Stefo Nantsou darabja egészen új. A színlap leírása felkelti a néző érdeklődését, és a lényeget tömören összefoglalja: egy táborról lesz szó, ahol garantáltan megjavítják majd a rossz gyerekeket. (Szinte vágyat is kelt bennünk. Valóban lenne tuti-megoldás a gyereknevelési problémáinkra?)

A részletek kiszivárogtatása helyett annyit elárulnék: sajnos az előadás megnézése után nem azzal az érzéssel távoztam, hogy itt bármiféle megoldást mutatnának nekünk. Nem, nem derült ki, hogy mi a helyes tennivaló szemtelen és szófogadatlan gyerekekkel, hogyan rendszabályozhatnánk meg őket. Semmilyen fényt nem látni az alagút végén, sőt az is kérdéses, hogy van-e vége egyáltalán az alagútnak.

Ami biztos, hogy a mű felmutat a tábor karikatúráján keresztül egy roppant ostoba és vonalas oktatási rendszert, amely ugyan torzkép, de néhány vonásában mégis hasonlít a mai iskolára. Rosszul érezhetjük magunkat tőle. A gyerek-nézők talán kevésbé, ők azonosulni tudnak néhány szereplővel. Mint annyi más kolibris előadásban, itt is szembesülünk a kiközösített gyerek problémájával, látjuk, hogyan darálják be az erősek (Krausz Gábor, Czupi Dániel) a gyengét (Bárdi Gergő). A néző gyerekek nagyokat nevetnek a káromkodásokon, feltehetően a saját stílusukat látják visszaköszönni a színpadról, de így egy kicsit érdekesebbnek tűnik. (Én ezt nem minden esetben éreztem indokoltnak, illetve picit mégis örülnék, ha ez a típusú naturalizmus visszaszorulna, bármilyen irreális is ez a vágyam, tudom. Valamivel kevesebb kötőszóval is el lehet hitelesen játszani egy szituációt, és legalább a színház nem küldene olyan jellegű megerősítést a gyerekeknek, hogy ez így rendben van. A felnőtt színházzal más a helyzet, egészen immunis lettem már erre a nyelvezetre. (Ma éppen a Nibelung-beszéd után állapítottam ezt meg.) Lehet, hogy én vagyok az utolsó tanár, aki szeretné, ha a mindennapi életben is kevesebbet káromkodnának az emberek, de nekem mobilom sincs, így nyilvánvaló, hogy szeretek szemben úszni az árral…

Az előadással nem ez volt a fő bajom, túlságosan is kiszámíthatóak voltak a helyzetek és klisészerűek a szövegek. Az egész akkor kezdett némileg működni, amikor Szanitter Dávid parancsnokként belépett. Ő is karikatúrát játszott, de immár sokadszorra állapítottam meg, hogy minden szerepét, akármilyen kétdimenziósra is írták, mégiscsak élettel tudja megtölteni. Nekem kétségkívül ő volt a legjobb, akire esetleg vissza is fogok emlékezni. És kétségtelenül vonzerőt jelent, ha meglátom egy szereposztásba kiírva. A többieket halványabbnak éreztem, bár a már feltüntetett három színész, akik diákokat játszott, azért derekasan állta a sarat. Sokkal több esélyt sem a szöveg, sem a történet, sem a rendezés nem adott nekik.

Az előadás 80 perc egy részben és ehhez iskolai csoportoknak tartanak foglalkozást. Benyomásom szerint mindegyik ifjúsági előadást ezzel a foglalkozással együtt érdemes megrendelni, mivel a felvetett problémák megbeszélése sokat adhat. Jelen esetben is azok a gyerekek jártak jól, akiknek módjuk volt közösen elgondolkodni a látottakon. Én kicsit csalódottan mentem haza, de megint megvigasztalhattam magam azzal, hogy nem én vagyok a célközönség. Különben is, nekem se otthon, se az iskolában nincsenek pimasz gyerekeim, sőt az előadás amúgy se a magyar helyzetről szól, tehát mindegy is az egész, nincs semmi gond, nincs semmi gond…

Címkék: Czupi Dániel Szanitter Dávid Kolibri Színház Bárdi Gergő

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr775957273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása