Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Most kénytelen vagyok megvalósítani a régi tervemet, hogy ezen túl röviden és velősen igyekszem megnyilvánulni egy-egy előadásról. Az ok nagyon egyszerű: szerdán megnéztem Szilágyi Bálint vizsgaelőadását, de mégsem érzem azt, hogy egyéb személyes bajaimat, amelyek ezt a napomat megviselték, ez az előadás le tudta volna győzni. Lehet, hogy erre más előadás sem lett volna képes, de éppen emiatt nem hibáztathatom a negyedéves bábrendező szakos hallgatót.

Az, hogy az előadás a néző fejében történik, és emiatt az előélményeink, személyes állapotunk lényeges, jó esetben mind tudjuk. Ezért hat egy előadás másként mindenkire és olyan nem is létezik, hogy valami az összes nézőnek vagy senkinek sem tetszik. Ez a színház egyik varázsa.

Ezen a napon én a béka alatt voltam, és a napomban mindössze annyi jó történt, hogy eljutottam az Ódry Színpadra, itt az előadás előtt és után beszélgettem Karinthy Mártonnal készülő premierjéről (Gőzben), aki színházigazgatóként is aktív néző, rendszeresen figyeli a színházi eseményeket, a kezdő színészek pedig különösen. Egymástól függetlenül ugyanarra a konklúzióra jutottunk: húzni kellett volna még a szövegből, van a vége felé egy meglehetősen terjengősre sikeredett jelenet, anélkül jobban hatott volna az egész.

Miután több szavahihető ember, aki korábban nézte meg ezt a vizsgarendezést, zseniálisnak minősítette, és én éppen tegnap éltem át, hogy egy olyan előadás, amelyiket én magam szenzációsnak tartottam korábban, az ötödik nézésre– számomra rejtélyes okokból – mégis alacsonyabb energiaszinten, gyengébben érvényesült, könnyen meglehet, hogy ez a szerdai köpenicki kapitány is éppen egy gyengébb napját élte át.Ahhoz, hogy ez kiderüljön, több újranéző véleményét lenne érdemes hallani, de azt hiszem, hogy kevés szubjektívebb dolog van, mint egy hasonló megállapítás, így nem is erőltetném. Feltétlenül látszott az, hogy a szereplők csapatban dolgoztak, látszott, hogy a rendező kidolgozta a köztük lévő kapcsolatokat is és a résztvevők feltehetően élvezték is a közös munkát.

A történet hőse Wilhelm Voigt, egy börtönből szabadult egykori cipész, aki a bürokrácia hálójában vergődik: nem kap tartózkodási engedélyt, így munkát sem, viszont útlevélhez sem tud hozzájutni, hogy elhagyhassa az országot. Miután hosszan kínlódik ebben a patthelyzetben, egy megvásárolt katonai egyenruhában kapitánynak adja ki magát, letartóztattatja a köpenicki polgármestert, de terve zátonyra fut, útlevélhez mégsem juthat, csak hírnévhez. (Carl Zuckmayer egy valódi történetből írt vígjátékot, amelyet most a rendező fordításában nézhettünk.)

A majdnem két órás előadásban részben ennek a peches embernek, részben az egyenruhának a sorsát követhetjük, talán kissé túl hosszan, viszont lehet szeretni a színészeket, akik között nemcsak színinövendékek vannak. Én a magam részéről külön örültem, hogy Eke Angélát ismét láthattam. Ismét megküzdöttem vacak névmemóriámmal, és most emiatt inkább nem részletezem a többi szereplő tevékenységét, és nem is tippelem meg, hogy az egyenruha készítője, a bolt tulajdonosa ki volt (hátha valaki megírja kommentben), ő különösen tetszett.

A címszereplő viszont sehogy sem maradhat említés nélkül, miatta szántam rá magam arra, hogy egy ennyire semmi különös bejegyzéssel égessem magam – Feczesin Kristóf egészen magára tudta húzni ezt a kiszolgáltatott és alapvetően jelentéktelen kisembert, aki részben bele is törődött a hányattatásainak elviselésébe, nem kifejezetten lázadó alkat, de a teljes patthelyzet mégis ráveszi, hogy radikálisan próbáljon meg változtatni sorsán. Az egyenruha által megjön a belőle hiányzó magabiztosság is. Ruha teszi az embert - most egészen igaznak tűnik ez az állítás.

Ami elbűvölő, egy olyan embert játszik, akinek ennyi viszontagság után is maradt annyi illúziója a hivatalokkal szemben, hogy komolyan elhiszi, hogy miután leüli a büntetését, a megígért útlevelet meg fogja kapni és egy névtelen hivatalnok nem fog ismét hivatkozni egy jogszabályra vagy törvényre. Én a helyében már kevésbé lennék bizakodó.

Címkék: Eke Angéla Ódry Színpad Feczesin Kristóf Szilágyi Bálint A köpenicki kapitány

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr828389270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása