Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem a legjobb ötlet egy előadásra abban a tudatban menni, hogy egészen biztosan ott kell hagyni a szünetben...Jelen esetben csakis azért mentem, mert Majzik Editet és az általa játszott monodrámát is kedvelem, régen láttam mindkettőt. Néhány benyomás következik, hangsúlyozottan mindössze az ELSŐ részről...Hátha valaki netán Debrecenben meg tudja nézni.

Két éve, február elején láttam egy zseniális Shirley Valentine-t Vándor Éva előadásában (rendezte: Cserje Zsuzsa), amely előadás változó helyszíneken most is látható alkalmanként. Ugyan mindig igyekszem, hogy az előadásokat anélkül nézzem, hogy bármilyen korábbihoz hasonlítgassam, de ez nem mindig sikerül. Sőt nemritkán éppen a pillanatnyilag nézett előadás hozza fel a régi emlékeket. (Most is ez történt.)

Amikor megláttam a színpadot, akkor az volt az érzésem, mintha egy kémiai előadóban lennénk. (Díszlet-és jelmeztervező: Kiss Beatrix) Hatalmas táblának is vehető a kivetítő, előtte a konyhapult, beépített hűtővel, tűzhellyel, mosógéppel. A tábla mellett szekrények. Egy modern, formatervezett lakás része minden bizonnyal. Semleges, nyoma sehol valamiféle egyéniségnek.

Majzik Edit itt kezdi monológját, miközben elpakol, vacsorát főz - végzi mindennapi teendőit rutinszerűen és közben beszámol életéről. Míg Vándor Éva stúdióban játssza az előadást, és emiatt az volt a benyomásom, mintha a konyhájába hívta volna meg a nézőket, addig most egészen másként néz ki a felállás. Egészen olyan, mintha nem mi mennénk Shirleyhez, hanem őt hívta volna meg valaki, hogy tartson előadást nekünk egy kurzus keretében... Míg Vándor Éva esetén az volt a benyomásom, hogy éppen pillanatnyi problémáit mondja el, és VALÓBAN lehetetlennek tűnik számára az, hogy elmondja férjének görög utazása tervét, most már a kezdeti percekben úgy tűnik, hogy ugyan egy olyan nőt látunk, aki egykor valóban átélte az említett keserveket, de most már túl van rajtuk. Már nem szenved. Túlságosan határozott, talpraesett, nincs megtörve. Lehet, hogy elfogadott bizonyos helyzeteket, kötött kompromisszumokat, nem harcolt azért, hogy legyen saját élete, de pusztán azért, mert nem jutott eszébe a lehetőség sem. Jól elviselte a maga életét, hiszen már 25 évesen úgy gondolta, hogy nincs másféle út. Egykor még boldog is volt a férjével, csak ez a boldogság menet közben eltűnt.

Erre jött Jane, a barátnő, aki feminista, aki ha lát egy lehetetlen feladatot, mindenáron meg akarja oldani...

Majzik Edit felfogásában ez az egyéniség nem sérült, nincs megnyomorítva. Olyan, mint Csipkerózsika, aki csak alszik, de felébredvén egy pillanat alatt visszatalál a saját életébe.

A darab második része szól Shirley öntudatra ébredéséről. Ugyan a kivetített konyhafal csempéi kezdtek hullani már az első részben is,  és sejthető, hogy mind le fog esni a görög utazás kapcsán...Érdekes lett volna látni, hogy építette fel a továbbiakat Árkosi Árpád rendező. Éppen a második rész az, amelyben a változás megtörténik, valószínűleg a közönség nagy részére jobban is hat. A nézők reakciói alapján úgy tűnt, hogy egy hullámhosszra kerültek a színésznővel és szerették az előadás stílusát.

Az lenne szerencsés, ha a darab után hazatérve mindenki megérezze, hogy ő is képes lenne a változtatásra a saját életét illetően - ha nem is a fő vonalak mentén, de legalább apróságokban. Igen, ahogy Shirley, mi is kiszállhatunk legalább kis időre a mókuskerékből, amit magunk hoztunk létre magunknak. Egy színházi előadás is néha megadja azt a távlatot, ahonnan ránézhetünk saját életünkre, de megteszi egy pár napos utazás is. Egy biztos, energiabefektetés nélkül semmi nem megy...

(2013. február 2-án ezt az előadást még akkor láttam, amikor még csak gondolkodtam, hogy a korábbi 5 éven át zárt körnek írt hírleveleimet nyilvánossá kellene tenni. És akkor jött egy beszélgetés Magács Lászlóval, február 12-én és éppen ma két éve, febr. 14-én elkezdtem. Nem lehetetlen, hogy ebben a döntő lépésben benne volt Vándor Éva Shirley-je is. Nem kizárt.)

Címkék: Debrecen Árkosi Árpád Shirley Valentine Marczibányi Tér Majzik Edit

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr127176169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása