Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem színházi esemény volt a Rózsavölgyiben ma délután, hanem könyvbemutató. Az egyébként hetven személy befogadására alkalmas teremben nagyjából százötvenen zsúfolódtak össze. Még az előtérben is álltak. Ebből azt a merész következtetést vonom le, hogy lesz érdeklődés a szerző új könyvére, amely a valóban zseniális "A fehér király"-t kilenc év után követi.

 A könyvbemutatón Tóth Evelyn énekelt, aki - mint kiderült - a szerző egyik fő inspirálója. Dragomán György ugyanis zenehallgatás közben ír, és a "vad" részeknél éppen az általunk is meghallgatott Cseh Tamás dalt szokta a fülébe dugni éppen az énekesnő feldolgozásában. Veiszer Alinda, aki az est folyamán az író beszélgetőtársa volt, gyors következtetést vont le: talán ez az írói technika lehet a mögöttes ok, emiatt nem készült el a mű hamarabb. Néhány kedélyes kérdés is elhangzott, sőt némi színt vitt a beszélgetésbe az, hogy egy légy is főszerepet vállalt, lekötötte az író érdeklődését egészen addig, amíg el nem kapta és egy pohár alá nem dugta.

Dragomán Györgyöt eddig az estig kizárólag a műveiből ismertem, amennyire egy író ismerhető, ma láttam "élőben" először. A legtöbbet arról hallottuk, miként hozza létre a regényeit. Ez egy olvasónak feltétlenül érdekes, még akkor is, ha igazán a végtermék számít és a mögöttes motivációk csak másodlagosak.

Megtudtuk, hogy az író a "vízióiból" indul ki. Lát egy kép részletet, egy kezet például és ezt egészíti ki. Elmondása alapján mágikus processzusnak látszik az írás, mintha ő csak passzív elszenvedője lenne a folyamatnak. Ezek szerint a figurák, illetve maga a könyv önállóan formálódnak, neki csak a belső hangra kell figyelnie, hogy olyanná írja meg a könyvet, amilyennek annak lennie kell. És állítása szerint olyan is lesz. Óriási dolog az, hogy kilenc év után, ki tudja azt mondani, hogy olyan lett a regény, amilyet szeretett volna. 

Minden könyve lépcsőfok a következőhöz, egy fejlődési folyamat része, és már nemsokára jön a negyedik is - ugyanis a kilenc év alatt nem csak a Máglyával foglalkozott. (Írt drámát is, azonnal eszembe jutott, hogy ez az, ami érdekelne, ennek fogok utána nézni nagy sebességgel.)

Mi az, ami alig több mint egy óra alatt még kiderült a Máglyáról?

A szövegből a negyvenedik fejezet két részletét Stefanovics Angéla olvasta fel. A két rész elkészülését három év választotta el, ennyi idő kellett, amíg a "rókaszoknya" kifejezés eszébe jutott. Érdekes volt megtapasztalni, hogy mennyire szervesen illeszkedik egyik rész a másikhoz.

(A regény egyik hangja egy 14 éves lányé, Emmáé. Ő a főszereplő. Ennek fényében egyértelmű, hogy Stefanovics Angélánál alkalmasabb választás nemigen van a felolvasói szerepre. Ahogy látom, még húsz évig biztosan tiniket fog játszani, ahogy eddig is gyakran tette. Amikor majd olvasom a regényt, feltehetően most már az ő hangján fogom hallani.

Az író menet közben jött rá arra is, hogy lány kell, hogy legyen a főszereplő. Emmában talán egy olyan ént sikerült megírnia, aki bátrabb, mint amilyen ő volt, "olyan, amilyen szerettem volna lenni", mondja. Mivel ebben a műben az idő kitágul, 50 év eseményeiről van szó, kellett egy másik hang is. Így kap fontos szerepet a nagymama, aki megéli azt a rengeteg szenvedést, amivel a lánynak is szembe kell néznie, utólag. Ugyan csak 14 éves a lány, de már felnőtt. Dragomán György a felnőttséget az önálló döntések meghozatalával definiálja. Döntéseket pedig rengeteget kell hoznunk. Az írónak úgy tűnik, hogy az egész alkotói folyamat másból sem áll csupán döntések sorozatából. A döntések lehetősége pedig azt jelenti, hogy szabadok vagyunk. De tudunk-e bármit is kezdeni a ránk szakadt szabadsággal, vagy tehetetlenül állunk és nézünk, ahogy a felolvasott részletben kiszabadított rókák tették...

Ilyen és ehhez hasonló kérdések jelennek meg a regényben, szó lesz a romániai diktatúra időszakáról, besúgókról és valamiféle nagymama-boszorkányról is...Néhány mozzanat bevillant, de csak ízelítőként. Azt hiszem, hogy a könyv elolvasása megkerülhetetlen lesz, ez nem döntési helyzet. A fehér király elég ahhoz, hogy utána akárhány további regénynek is előzetes bizalmat szavazzunk. Aki még nem olvasta, kezdje azzal..

Címkék: Rózsavölgyi Szalon Dragomán György

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr226772441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása