Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (90) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (22) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (21) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (43) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (29) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (20) Horváth Csaba (32) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (54) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (23) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (117) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (35) Ódry Színpad (68) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (31) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (53) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (35) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (24) Vígszínház (49) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (31) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Somorjai Réka darabját a Staféta program keretében valósították meg, amely a korábbi évek tapasztalata alapján most már egyben fémjelnek is számít: a támogatott előadások érdemesek a figyelemre.

Aki erre gondolva, vagy a szereposztás alapján választja a BOJZ-t, nem is tévedhet, és az sem, aki a színlap ajánlóját olvasva előre sejti, hogy nem felhőtlen szórakozásra fizet be.

bojzborito.jpgA három fiú: Urbán Richárd, Erdős Lili, Berta Csongor

A támogatás ellenére túl nagy büdzsé nem állhatott az alkotók rendelkezésére, de a látványt megtervező Izsák Lili és Tyler Szonja a helyzet magaslatán voltak: pusztán technikai eszközöket (hangfalakat, reflektorokat) és néhány dobozos sört felhasználva mégis nagyon hatásos színpadképet hoztak létre, amely persze újabb „variáció üres fekete térre”, de mégis alkalmas keretbe foglalja a játékot. Ne maradjon említés nélkül a szöveget gondozó dramaturg, Varga Zsófia sem - bár dramaturgról csak akkor szoktak szót ejteni, ha valakinek hiányérzete van egy előadás kapcsán. Nekem most nem volt.

A színészeknek akár könnyítés is lehet a nehezítés: nincsenek bútorok sem, amelyek a közeget megmutatnák, így minden rajtuk múlik. Ugyanez a szöveg feltehetően működne kisrealista módon berendezett színpadon is – lehet, hogy majd később fog is, ha máshol másként képzeli el a rendező -, most csak annyit állapíthattam meg, hogy éppen jó ez így, ennek a történetnek nem árt a végletekig lecsupaszított színpad – az ordító HIÁNY megmutatása csak fény- és hangeffektekkel megtámogatva.

bojz5.jpg

A rendező Dohy Balázs nevét akár a Katonában bemutatott Politikusok c. előadása alapján is meg lehet jegyezni, erős benyomásokat hagy az is maga után, ahogy ez a rendezése is.

Ahogy a cím (és a színlap leírása) is mutatja: olyan fiúkkal találkozunk ebben a történetben, akik a saját családjukban nem lehetnek otthon. Néhány utalásból elhihető, hogy az intézeti lét éppígy nem reális alternatíva számukra (ahogy ezt eleve feltételeznénk) – sehol sem tudnak megmaradni. A két felnőtt szereplő élete nyilván régebben félrecsúszott, nem derül ki, hogy mikor és miért, de együtt tudunk velük is érezni, bár tőlünk távolinak tűnnek – ezt a távolságot érezteti is a rendezés. Mindenhogyan felmerül a kérdés ezt a nyugtalanító előadást látva: mit tehetünk mi? Hogyan tudnánk ahhoz hozzájárulni, hogy minél kevesebb gyerek szoruljon a peremre?  

bojz2.jpg

Az előadás szereposztása egészen tökéletes, önmagában az öt színész összeválogatásához is gratulálni lehet. Ráadásul olyan művészeket látunk együtt, akiket ebben a kombinációban még soha. A független előadásoknak ez is az egyik előnye: nincs kényelem, összeszokottság, meg kell találni a megfelelő embereket a szerepekre, később pedig majd óriási tehertétel lesz az egyeztetés is…Ez az előadás a peremre szorult gyerekek helyzete mellett így a független színészek kiszolgáltatottságát is eszünkbe juttatja, mellékszálon.

bojz3.jpg

A három főszereplő fiú között van egy kakukktojás: a legkisebb, Heine néven Erdős Lili. A színésznőt a Bábszínház „Nem félünk a sötétben” c. előadásában nagyon megszerettem, egy nézésre megjegyeztem. Most nem kamaszlányt játszik, hanem kisfiút. A rendező őt is, ahogy mindenki mást is elkülönítve mutat meg a lecsupaszított térben, arccal felénk fordítva – átjön a bizonytalanság, a magányérzet, a szeretetvágy. Kíváncsivá tett, hogy milyen lehet még további szerepekben: a közeli napokban látható a Thália Színház Arizona Stúdiójában (János vitéz – április 21-én délelőtt!) és a jövő héten kétszer (és még később) Székesfehérváron a Csongor és Tündé-ben is.

bojz4.jpg

Testvérét, az intézetből hazaszökő Gábort Urbán Richárd játssza, aki az Apertúra egyik kulcsembere, az a bizonyos Ricsi, aki jó lenne, ha tényleg tudná, hogy micsinájjunk. Rá is igaz, hogy elég egyszer látni valamiben és aztán már többet nem keresgéljük a nevét a színlapon. Az általa játszott kamaszfiú már szinte férfi, aki igyekszik erőt mutatni, de eközben megérezzük sebezhetőségét is, az anyjához fűződő ellentmondásos viszonyát. Megszeretjük.

A harmadik, kívülálló fiú szerepét Berta Csongor kapta, aki számomra újdonság volt, ő az, akit még nem láttam színpadon. Bábszínészként és rapperként is emlegetik. Elhihető neki az intézetből kiszökő Big D karaktere, szintén felkelti az érdeklődésünket további előadásai iránt. (A drámaíró jól érzi, fontos, hogy még egy fiú is feltűnjön, át kell éreznünk, hogy nem egyedi, hanem tipikus jelenség a gyerekek magukra maradása.)

bojz6.jpg

Szülők is előkerülnek hosszabb-rövidebb időre – túl sok közük nincs egymáshoz. Hajduk Károly és Szalontay Tünde figurája csak érintőlegesen találkozik, mögéjük lehet képzelni egy-egy olyan életet, amelyben a sörösdobozok a legvalóságosabbak, viszont a gyerekekkel sehogy sem sikerül igazi kapcsolatot teremteni. Az anya figurája kerül jobban az előtérbe, átérezzük esendőségét és alkalmatlanságát, áldozatot látunk benne is, bár az előadás arra már nem vállalkozik, hogy megmondja, kinek a hibája az, hogy idejutott – csak a helyzetképet vázolja fel. Megjegyzem: Szalontay Tündét a saját előadásában is nézze meg az, akinek most tetszett meg és eddig kihagyta. (Született Wágner Emese)

bojz.jpg

A BOJZ-tól egy órányi erős színházi élményt kapunk, végig bent tart minket a saját buborékjában – közben nem gondolunk másra. Feltehetően hosszú távon is nyomot fog bennünk hagyni, megmaradnak a hangulatok és tovább kísértenek. Már csak az a kérdés, hogy mihez tudunk ezzel aztán kezdeni a saját életünkben.

PS.1.Az előadás megnézésének napján jutott tudomásomra egy közeli (a magyar átlagnál jelentősen tehetősebb) ismerősöm családi válsága is - a széthullás eléri azokat is, akiknek az életéből nem az anyagi források hiányoznak. Ezen a napon ez a „civil hír” és a színházi előadás együttese kifejezte számomra, hogy a problémáink legfőbb forrása talán mégsem a körülményeinkben keresendő – lehet, hogy maga az emberi természet az, amelyik nem bírja el a nyugalmat, sehogy nem tudunk megmaradni az arany középúton, bár ez nem ment fel minket a próbálkozástól, hogy valamivel elviselhetőbbé tegyük az életünket.

bojz8.jpg

PS.2. A fotókat Szokodi Bea készítette.

 

Címkék: Szkéné Szalontay Tünde Hajduk Károly Izsák Lili Varga Zsófia Dohy Balázs Staféta Urbán Richárd Erdős Lili Színműhely BOJZ Somorjai Réka Berta Csongor Tyler Szonja

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9218382637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása