Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (101) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Anyegin (20) Ascher Tamás (27) Átrium (51) Bábszínház (37) Bagossy Levente (24) Bakonyi Marcell (26) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (21) Balczó Péter (40) Balga Gabriella (36) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (21) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (38) Bíró Bence (20) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (28) Böröndi Bence (23) Bretz Gábor (92) Brickner Szabolcs (20) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (27) Cseh Antal (48) Cselényi Nóra (21) Cser Ádám (28) Cser Krisztián (288) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (34) Debreczeny Csaba (22) Dicső Dániel (20) Dinyés Dániel (48) Domokos Zsolt (23) Don Giovanni (28) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Ember Márk (21) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (27) Epres Attila (20) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Eszenyi Enikő (20) Évadértékelés (48) Fábián Péter (23) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (23) Fehér László (21) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (24) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (27) Ficzere Béla (23) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (88) Fischer Ádám (33) Fischer Iván (25) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (21) Fröhlich Kristóf (21) FÜGE (40) Fullajtár Andrea (40) Für Anikó (20) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (27) Gál Erika (53) Gazsó György (23) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (51) Grisnik Petra (20) Gyabronka József (23) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (22) Hamvai Kornél (20) Hartai Petra (25) Hegedűs D. Géza (32) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (22) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Jankovics Péter (20) Járó Zsuzsa (22) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (94) k2 színház (27) Kákonyi Árpád (22) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (28) Kálmándy Mihály (44) Kálmán Eszter (49) Kálmán Péter (42) Kálnay Zsófia (57) Kamra (42) Kardos Róbert (24) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (34) Kékszakállú (71) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (26) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (41) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (70) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (23) Kovács Krisztián (29) Kovács Lehel (23) Kovács Patrícia (20) Kovalik (31) Kováts Adél (29) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (23) László Boldizsár (26) László Lili (25) László Zsolt (45) Lengyel Benjámin (24) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (23) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (108) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (34) Mészáros Blanka (27) Mészáros Máté (25) Mészöly Anna (22) Miksch Adrienn (46) Miskolc (62) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (45) Mucsi Zoltán (50) Müpa (125) Nagypál Gábor (31) Nagy Dániel Viktor (20) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (38) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (21) Opera (637) opera (32) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (24) Orfeo Zenekar (21) Örkény Színház (65) Orlai Tibor (110) Ötvös András (25) Őze Áron (29) Palerdi András (46) Pallag Márton (21) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (30) Pál András (55) Pasztircsák Polina (37) Pataki Bence (29) Patkós Márton (20) Pelsőczy Réka (67) Pesti Színház (26) Pető Kata (35) Pinceszínház (28) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (27) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnay Csilla (20) Radnóti Színház (62) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (78) RS9 (31) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (40) Schöck Atala (57) Schruff Milán (21) Sebestyén Miklós (27) Sodró Eliza (28) Spinoza (22) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (21) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (22) Szappanos Tibor (32) Szegedi Csaba (40) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (62) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (24) Takátsy Péter (30) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (110) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (23) Török Tamara (29) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (23) Ullmann Mónika (24) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Városmajori Színpad (24) Vashegyi György (38) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (28) Vígszínház (61) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (24) Vizi Dávid (36) Vörös Szilvia (28) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (22) Zsótér Sándor (84) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Már megint az egyik szokásos vesszőparipámra ülhetek fel, és ez – érzem – el is fog sodorni magával.

A hír: Menszátor Hérész Attila és csapata felújította sétálószínházát, mégpedig az RS9 Színház területén, ahol az Anyaszínház úgyis több jó előadással van jelen. Ez a prózai Kékszakállú a Várkertben engem annak idején annyira elbűvölt, évek óta vártam a feltámadását és most örülhetek és örülök is.

A kék cipő nem került elő, és sok minden másként alakul, de ez mégis olyan előadás, amely sokaknak hasznára válna. Azoknak is, akik opera-fanok, és az elmúlt két hét ÖT Kékszakállújából többet is megnéztek, és azoknak is, akik jelenleg a „Bartókot?? – tuti nem hallgatok” álláspontot képviselik.

ksz2_5.jpg

Az itt leírtak minimális mértékben szpoilert is tartalmaznak, de reményeim szerint az itt adagolt információk inkább segítik az előadás élvezetét.

Két hete a Fesztiválzenekar első müpás Kékszakállújára nagy reményekkel ültem be: azt terveztem, hogy hármat nézek zsinórban, aztán még két másikat és majd aztán jöhet ez a prózai változat.

Nem így alakultak a dolgok, viszont nézői pályám legeslegszomorúbb Kékszakállúja kapcsán elég sarkosan megfogalmaztam magamnak, hogy mi fagyasztott le: a kapcsolódás esélye egy pillanatra sem volt meg a szereplők között. (Semmi kémia.)

A szerintem legizgalmasabb Kékszakállú előadásokban érezzük, hogy mindkét szereplő szenvedélyesen próbál a másikhoz közeledni, létrejön a kapcsolat, így tragédiaként éljük meg, hogy minden próbálkozás félremegy. A szenvedélyes küzdés nem pótolható érzelemmentes fagyott állapottal még a Herceg részéről sem, amennyiben az alkotók szeretnék, hogy izzon a levegő és hosszú időre emlékezetes legyen az előadásuk.

Mindezt nemcsak ventillációs céllal írtam le, hanem azért is, hogy jelezzem, mi az, amit egy pincében eljátszott kétszereplős (+négyfős technikai támogatói bázissal rendelkező) produkció pluszban adhat az operai változathoz képest.

Ahogy legutóbb a Várkertben, úgy most is érezhettük Fantoly Nikolett és Menszátor Hérész Attila között a szenvedélyt, sőt az erős szövetséget az előadás eleje óta, történetük egy jól megalapozott házasság szétesésére hasonlít. Az egyes szobákban ennek a kapcsolatnak az állomásait látjuk, rövidebb-hosszabb ideig időzünk el velük ezeken a helyszíneken.

ksz1_4.jpg

Változó hosszúságúnak tűnik az idő, amennyit egy-egy szobában töltünk, de az is lehet, hogy megcsal a képzeletünk. Egyes helyszíneken több, míg másokon kevesebb a fizikai színházi elem, a mozgás, de összességében erősen dominál Kántor Kata koreográfiája, erősen zenés előadásként fogunk erre a prózai Kékszakállúra is visszagondolni. (Kicsi időre Bartók is megidéződik, némi humorral – legyen meglepetés.)

Lényeges, hogy sétaszínházi előadás, a jelenetek közül három a Vallai Kertben játszódik, négy pedig a pince két külön terében – így összesen háromszor kell lemenni a pincébe és háromszor feljönni ahhoz, hogy megnézzük az előadást. A meredek lépcsőket is mindenki kalkulálja bele.

A váltások időveszteséggel is járnak, ezalatt a feszültség is némileg csökken – lehet olyan néző, aki kiesik a hangulatból miközben próbál jó helyet találni magának újra meg újra. (Az előadás elején érdemesebb később bemenni, ennyit súgnék, aztán már ez kevésbé szempont, bár gyakran lesznek az elsőkből utolsók…)

Balázs Béla librettója kisebb módosításokkal hangzik el, illetve nem egészen úgy, ahogy az operában megszoktuk, de ez csak annak tűnik majd fel, aki kívülről tudja a darabot és még így sem zavaróak. Érdekes élmény más hangsúlyokkal, helyenként más jelentéssel ezt a szöveget hallani – nem egy első találkozást, hanem egy hosszú éveken átívelő kapcsolatot látunk megelevenedni.

Örülök, hogy az RS9-ben annak ellenére is létre tudták hozni az előadást, hogy idén még annyi forrás sem áll rendelkezésre a színház fenntartására, mint tavaly. Az, hogy ez a projekt is egy jóval tágasabb, az ajtók önálló megmutatására alkalmasabb térből három kisebb szobába szorult, mintha ezt a változást is jelképezné. De talán épp ezért, hat ránk az elszánás, hat ránk a szenvedély és a küzdőkedv.

A színház megtette a magáét, mutat nekünk egy átélhető történetet, nagyon szerethető színészekkel. Ha ilyesmire vágyunk, akkor őket kell választanunk – a megmaradásuk most már egyetlen cérnaszálon lóg, amely a közönség kezében van.

Ps. Nagyon jó volt látni, hogy annyi fiatal néző volt, akikről még azt is elhihettem, hogy esetleg számukra új a téma. Aki ezt megszerette, annak legközelebb november 8-án lesz módja az operai változatot is megismernie a Magyar Zene Házában.

 PS.2. A színház oldalán elérhető két plakátot használtam fel.

Címkék: RS9 Kékszakállú Kántor Kata Menszátor Hérész Attila Fantoly Nikolett Anyaszínház

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7418965739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása