Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (101) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Anyegin (20) Ascher Tamás (27) Átrium (51) Bábszínház (37) Bagossy Levente (24) Bakonyi Marcell (26) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (21) Balczó Péter (40) Balga Gabriella (36) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (21) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (38) Bíró Bence (20) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (28) Böröndi Bence (23) Bretz Gábor (92) Brickner Szabolcs (20) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (27) Cseh Antal (48) Cselényi Nóra (21) Cser Ádám (28) Cser Krisztián (288) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (34) Debreczeny Csaba (22) Dicső Dániel (20) Dinyés Dániel (48) Domokos Zsolt (23) Don Giovanni (28) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Ember Márk (21) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (27) Epres Attila (20) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Eszenyi Enikő (20) Évadértékelés (48) Fábián Péter (23) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (23) Fehér László (21) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (24) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (27) Ficzere Béla (23) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (88) Fischer Ádám (33) Fischer Iván (25) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (21) Fröhlich Kristóf (21) FÜGE (40) Fullajtár Andrea (40) Für Anikó (20) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (27) Gál Erika (53) Gazsó György (23) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (51) Grisnik Petra (20) Gyabronka József (23) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (22) Hamvai Kornél (20) Hartai Petra (25) Hegedűs D. Géza (32) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (22) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Jankovics Péter (20) Járó Zsuzsa (22) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (94) k2 színház (27) Kákonyi Árpád (22) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (28) Kálmándy Mihály (44) Kálmán Eszter (49) Kálmán Péter (42) Kálnay Zsófia (57) Kamra (42) Kardos Róbert (24) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (34) Kékszakállú (71) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (26) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (41) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (70) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (23) Kovács Krisztián (29) Kovács Lehel (23) Kovács Patrícia (20) Kovalik (31) Kováts Adél (29) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (23) László Boldizsár (26) László Lili (25) László Zsolt (45) Lengyel Benjámin (24) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (23) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (108) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (34) Mészáros Blanka (27) Mészáros Máté (25) Mészöly Anna (22) Miksch Adrienn (46) Miskolc (62) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (45) Mucsi Zoltán (50) Müpa (125) Nagypál Gábor (31) Nagy Dániel Viktor (20) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (38) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (21) Opera (637) opera (32) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (24) Orfeo Zenekar (21) Örkény Színház (65) Orlai Tibor (110) Ötvös András (25) Őze Áron (29) Palerdi András (46) Pallag Márton (21) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (30) Pál András (55) Pasztircsák Polina (37) Pataki Bence (29) Patkós Márton (20) Pelsőczy Réka (67) Pesti Színház (26) Pető Kata (35) Pinceszínház (28) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (27) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnay Csilla (20) Radnóti Színház (62) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (78) RS9 (31) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (40) Schöck Atala (57) Schruff Milán (21) Sebestyén Miklós (27) Sodró Eliza (28) Spinoza (22) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (21) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (22) Szappanos Tibor (32) Szegedi Csaba (40) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (62) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (24) Takátsy Péter (30) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (110) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (23) Török Tamara (29) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (23) Ullmann Mónika (24) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Városmajori Színpad (24) Vashegyi György (38) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (28) Vígszínház (61) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (24) Vizi Dávid (36) Vörös Szilvia (28) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (22) Zsótér Sándor (84) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A bevezető gondolatok után, három részre osztva a legjobb prózai előadásokról és előadókról emlékezem meg – azokról a produkciókról némileg bővebben, amelyekhez nem írtam önálló ajánlót. 

kamasz.jpgPinceszínház - Kamaszharc - Márfi Márk és Grisnik Petra

Idén is sok előadást láttam, amelyeknél a tanító-segítő szándék erősen dominált, és érezhetően diákokat céloztak meg.

„KÖZHASZNÚ” ELŐADÁSOK

Ilyen volt a Kamaszharc (Pinceszínház), a Kenyértörés (Jurányi – Láthatáron Csoport), a Sárszeg (Katona – Sufni-projekt), a Frankenstein (Bábszínház), az Istentelen ifjúság (Radnóti) és a már említett Életed hétvégéje (Thália). Ha még tanítanék, ezeket az előadásokat szívesen megmutatnám diákcsoportoknak, érdemes lenne ezeket megvitatni. (Jó lenne, ha minél többféle színházi műfajhoz lenne a diákoknak szerencséje, hogy majd választani tudjanak később közülük.) (Ahogy egy közönségvizsgálatom bizonyította: nincs életkorhoz köthető színházi ízlés, és az is világos, hogy sok múlik az első élményeken.)

radnoti.jpgRadnóti Színház - Istentelen ifjúság - Major Erik, Nagy Márk, Schneider Zoltán, Kádár Kinga, Kuttner Bálint

További fontos, segítő szándékkal készült előadásokra is találtam az évad folyamán, amelyek nem elsősorban diákközönségnek készültek. Ezek jellemzően régebbi bemutatók voltak, amelyekre korábban ütközés miatt kimaradtak. (Független előadások havonta jó, ha egyszer mennek – könnyen kimarad valami, ha a bemutató idején elmulasztottuk.)

mit.jpgLáthatáron Csoport - Mit ér, ha? - Romankovics Edit - Álmosd Phaedra - Milák Melinda - Szalontay Tünde - Feuer Yvette (fotó:Kállai-Tóth Anett)

Egyik kedvencem volt a Mit ér, ha? a Jurányiban, amely „zenés varieté a múlandóságról”, elsősorban nőknek (úgyis több nő jár színházba, mint férfi), és bár az öregedéssel kapcsolatos, az első gondolatunk az: bárcsak mi lennénk ilyen jó állapotban, mint ezek a színésznők! Hátha lesz olyan, akinek erőt ad ahhoz, hogy összekapja magát.

ma7.jpg

MáSzínház - Köt-el-ék - Urbanovits Krisztina - Nagyabonyi Emese - Egri Márta

Ugyancsak elsősorban nőknek szól a Köt-el-ék a MáSzínházban.  Először voltam ezen a Ráday utcai helyszínen, és nyomatékosan ajánlom ezt az előadást, amely segíthet megértetni a folyamatot, hogyan adjuk át viselkedésmintáinkat és traumáinkat a következő generációnak.

MONODRÁMÁK

Az utóbbi forráshiányos években egyre szaporodnak az egy és kétszereplős előadások – ezeket lehet támogatás nélkül is megvalósítani, csak a jegybevételre támaszkodva, így ezeknek az aránya egyre nő a kínálatban. Az anyagi kényszeren túl ezek a művészek számára rendszerint testhezálló kihívást is jelentenek, így duplán hasznosak.

em1.jpg

Jól össze van rakva és nemcsak rajongó lányoknak lenne jó élmény Ember Márk Hogyan lettem színész? című one man show-ja. Ez az évad igazán felfuttatta a színészt, a két sikerfilmen (Futni mentem, Hogyan tudnék élni nélküled) túl élőben is nézhető volt: az Art Szintéren rá épített stúdióelőadásban (Tikk-Takk…bumm!), de két sikeres musicalben is (A trón és a Koldus és királyfi), utóbbiak nekem eddig kimaradtak.  Jövőre az Erkel Színház egyik oszlopa lesz, de nem lepne meg, ha újabb saját darabokkal és rendezésekkel is jelentkezne.

cic.jpg

Rendkívül szerettem a Ficzere Béla által játszott Cicikrisztus-t, amely a művészet befogadásának problémáit világítja meg újszerű nézőpontból (a biztonsági őr szemével), ez is nagyon hasznos, akár diákoknak is.  (A pacal ideje után nem is kérdés, hogy a színész elbír-e egy ilyen súlyú feladatot – aki bármelyiket is megnézi, jól megjegyzi magának a Ficzere Béla nevet.)

dekany.jpgOrlai Produkció - A legjobban a nőktől féltem - fotó: Éder Vera

Várakozáson felül jó és nagyon vagány előadás az Orlai Produkció monodrámája - A legjobban a nőktől féltem, amelyet Dékány Barnabás ad elő, de szívesen ajánlom Pálos Hannától a Mély levegő-t is, amely szintén az idei évad eredménye.

full.jpgGólem Színház - A Tíz hónap Babilon-ügy - Fullajtár Andrea - fotó: Hirling Bálint

A holokauszt témájához két idei monodráma is kapcsolódik, és mivel mindkettőben van humor, különösen erősen hatnak. Az egyik Fullajtár Andrea előadásában A Tíz hónap Babilon-ügy a Gólem Színházban, a másik a Spinózában A zsidó kutya.

További színészek is jelentkeztek önálló produkciókkal, amelyek mellett nem mehettem el szó nélkül, mert mind színészi bravúr és hosszú sorozatot érdemelnek: Létay Dóra – Én, Zsa Zsa, Fesztbaum Béla – Pesti polgár, Vass György – Petőfi. Ezeket is mind lelkesen tudtam és tudom ajánlani, mindegyik jó emlék.

onodi_1.jpgKatona - Nyílt tárgyalás - Ónodi Eszter

Volt egy olyan – nagyon professzionális - előadás, amelyről mégsem készült ajánló. Ónodi Eszter „ Burn Out Babycímű előadásának hetében mindent Háy János „Boldog boldogtalanok” című szemüvegén keresztül néztem, és képtelen voltam a saját "mindenben lássuk meg a jót” nézőpontot fenntartani. Minden előadásról a könyv egy-egy mozzanata jutott eszembe. Most viszont megjegyzem, hogy egészen kiemelkedőnek láttam Ónodi Esztert számos filmszerepben is (az idei filmszemlének köszönhetően is, amely után egy lendületből még az Aranyélet c. sorozatot is megnéztem néhány nap leforgása alatt – akinek kimaradt, mellékesen hangsúlyosan ajánlom!) és a Nyílt tárgyalás (Katona) egyik központi szereplőjeként is említendő, vagy a Cseresznyéskert kapcsán - ez nekem az egyik utolsó alkalomra maradt,  Aki kedveli a színészetét, annak nem is kérdés, hogy meg kell-e nézni a monodrámáját vagy sem.

galffi_1.jpgÖrkény Stúdió - A Darvas - A Gálffi fotó: Horváth Judit

Az évad végén még becsúszott egy monodráma-előbemutató, amely igazán majd jövőre tud beérni: A Darvas címmel – Gálffi László mond el részleteket a most száz éve született Darvas Iván könyvéből. Remek összeállítás, jó, hogy nem akartak mindent belefoglalni. (Az előadás előtt egy héttel egy lendületből olvastam el a könyvet, így meg tudtam becsülni a dramaturgiai munkát is.) Mivel a világháborús események kimaradtak, így az sem fog unatkozni, aki az előadás hatására nyúl a könyv után. Jó döntés, hogy Gálffi László egyáltalán nem is próbálja utánozni egykori kollégája jellegzetes gesztusait, le tud minket kötni így is, kevés mozgással. (A velünk szemben felállított színházi széksorokban néha helyet változtat – igazi szószínházat látunk tőle.)

Kettősök

Nem nagyon láttam mások összegzőiben, de nekem jó régen van „legjobb kettősök” kategóriám – sokszor van az az eset, amikor a két színész együtt hat, együtt érdemes őket emlegetni. Van, amikor az előadás eleve kétszereplős, és most először ezek közül a legemlékezetesebbeket veszem sorra.

lass.jpg

Lassan – Márfi Márk trilógiájának második része is készen lett – Für Anikóval láthatóan nagyon egymásra tudtak hangolódni. A színésznő kevés hasonlóan jelentős szerepet kapott az utóbbi években, aki iránta érdeklődik, annak miatta is kihagyhatatlan, akár az Anyegin (rózsaszín és lila csoportja) és persze mindazoknak, akik Márfi Márk Telik c. előadását szerették. Várom a harmadik részt, amelyről már tudható, hogy háromszereplős…

leo.jpgfotó: Kállay-Tóth Anett

A Minden jót, Leo Grande című előadással debütált a Bástya Színház, amely az évad egyik legnépszerűbb és legjobban várt előadása volt sokaknak.  Medveczky Balázs és Udvaros Dorottya nagyot játszik, a nézőkhöz nagyon közel. Kevés néző fér be egyszerre, akármennyit lehetne belőle játszani – lesz jövőre is. (Medveczky Balázs az Üvegcipő-ben is remek mellékszereplő – ha kritikus lennék, és szavazó, az én lapomról nem maradna le a neve.)

her.jpg

Idén negyedik verzióban láttam az Oleanná –t – a Centrál Színházban Hermányi Mariann és Szabó Kimmel Tamás nagyszerű kettős a diák és a tanár szerepben, a társulat sokat nyert a csatlakozásukkal. (ld. fenti fotó)

Ugyancsak öröm nézni Végh Péter és Mohai Tamás apa-fiú kettősét a Pinceszínház csepeli történetében, amelynek címe Kirakatban az égbolt. O. Horváth Sári ezúttal szerzőként és rendezőként is jegyzi a produkciót. (Néhány héttel később Mohai Tamás az 1X3 néha 4-ben egy nagyobb csapatban is emlékezeteset játszott – ez viszont bohózat, nem dráma.)

kirakatban.jpg

Egy színész és egy zenész - Pál András és Rozs Tamás – egyenrangú kapcsolatára alapult az Most, amikor a vers divatba jött, – a csellista nem csak „aláfest”. Nagyon keveset mehetett, drukkolok Rozs Tamás gyors gyógyulásának, hogy aztán vagy tíz évig nyugodtan játszhassák előadásukat tovább.

A kétszereplős előadások között több az olyan, amikor a szereplő színészek ugyanolyan személyes viszonyban vannak egymással a való életben, mint amit eljátszanak. A néző számára ez plusz érdekesség lehet, de nem emiatt ajánlom ezt a kettőt megtekintésre.

jel.jpegJelenetek egy házasságból - fotó: Luthár Kristóf

A Jelenetek egy házasságból (Karaván Színház) Nyári Oszkár és Szilvia produkciója, régen szerettem volna látni, most sikerült. Nagyon hasznosnak éreztem, nagyon sokat kellene ezt játszani – talán párkapcsolatokat is menthetne, ha közösen megnéznék és elkezdenének az előadás kapcsán beszélgetni.

A másik előadás viszont a legfrissebb budapesti bemutatók közé tartozik: a Jóccakát, anya! a Bástya Színház utolsó idei bemutatója, amelyben együtt láthatjuk játszani Györgyi Annát saját lányával, Kiss Anna Gizellával.  

jocc10.jpgBástya Színház - Jóccakát, anya! Györgyi Anna, Kiss Anna Gizella - fotó: Kállai-Tóth Anett

Ezeken túl, szeretnék még néhány olyan kettőst is felidézni, amikor egy csapaton belül emelődik ki két színész együttese – a következő részben innen folytatjuk.

Címkék: E Fullajtár Andrea Györgyi Anna Szabó Kimmel Tamás Fesztbaum Béla Udvaros Dorottya Ónodi Eszter Gálffi László Schneider Zoltán Für Anikó Egri Márta Ficzere Béla Szalontay Tünde Vass György Pálos Hanna Évadértékelés Pál András Grisnik Petra Nyári Oszkár Feuer Yvette Urbanovits Krisztina Mohai Tamás Létay Dóra Nagy Márk Rozs Tamás Romankovics Edit Végh Péter Nyári Szilvia Nagyabonyi Emese Dékány Barnabás Ember Márk Medveczky Balázs Márfi Márk Major Erik Hermányi Mariann O.Horváth Sári Kádár Kinga Kuttner Bálint Kiss Anna Gizella

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6018906360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása