Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (101) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Anyegin (20) Ascher Tamás (27) Átrium (51) Bábszínház (37) Bagossy Levente (24) Bakonyi Marcell (26) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (21) Balczó Péter (40) Balga Gabriella (36) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (21) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (38) Bíró Bence (20) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (28) Böröndi Bence (23) Bretz Gábor (92) Brickner Szabolcs (20) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (27) Cseh Antal (48) Cselényi Nóra (21) Cser Ádám (28) Cser Krisztián (288) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (34) Debreczeny Csaba (22) Dicső Dániel (20) Dinyés Dániel (48) Domokos Zsolt (23) Don Giovanni (28) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Ember Márk (21) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (27) Epres Attila (20) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Eszenyi Enikő (20) Évadértékelés (48) Fábián Péter (23) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (23) Fehér László (21) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (24) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (27) Ficzere Béla (23) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (88) Fischer Ádám (33) Fischer Iván (25) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (21) Fröhlich Kristóf (21) FÜGE (40) Fullajtár Andrea (40) Für Anikó (20) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (27) Gál Erika (53) Gazsó György (23) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (51) Grisnik Petra (20) Gyabronka József (23) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (22) Hamvai Kornél (20) Hartai Petra (25) Hegedűs D. Géza (32) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (22) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Jankovics Péter (20) Járó Zsuzsa (22) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (94) k2 színház (27) Kákonyi Árpád (22) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (28) Kálmándy Mihály (44) Kálmán Eszter (49) Kálmán Péter (42) Kálnay Zsófia (57) Kamra (42) Kardos Róbert (24) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (34) Kékszakállú (71) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (26) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (41) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (70) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (23) Kovács Krisztián (29) Kovács Lehel (23) Kovács Patrícia (20) Kovalik (31) Kováts Adél (29) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (23) László Boldizsár (26) László Lili (25) László Zsolt (45) Lengyel Benjámin (24) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (23) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (108) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (34) Mészáros Blanka (27) Mészáros Máté (25) Mészöly Anna (22) Miksch Adrienn (46) Miskolc (62) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (45) Mucsi Zoltán (50) Müpa (125) Nagypál Gábor (31) Nagy Dániel Viktor (20) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (38) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (21) Opera (637) opera (32) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (24) Orfeo Zenekar (21) Örkény Színház (65) Orlai Tibor (110) Ötvös András (25) Őze Áron (29) Palerdi András (46) Pallag Márton (21) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (30) Pál András (55) Pasztircsák Polina (37) Pataki Bence (29) Patkós Márton (20) Pelsőczy Réka (67) Pesti Színház (26) Pető Kata (35) Pinceszínház (28) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (27) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnay Csilla (20) Radnóti Színház (62) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (78) RS9 (31) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (40) Schöck Atala (57) Schruff Milán (21) Sebestyén Miklós (27) Sodró Eliza (28) Spinoza (22) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (21) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (22) Szappanos Tibor (32) Szegedi Csaba (40) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (62) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (24) Takátsy Péter (30) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (110) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (23) Török Tamara (29) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (23) Ullmann Mónika (24) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Városmajori Színpad (24) Vashegyi György (38) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (28) Vígszínház (61) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (24) Vizi Dávid (36) Vörös Szilvia (28) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (22) Zsótér Sándor (84) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Eljött a negyedik kaland, és Dohy Balázs hatféleképpen megközelíthető Anyeginjének (ld. bevezetés) a piros útvonalán indultam el a rózsaszín, kék, sárga után. Ez a legkevesebb mozgást igénylő útvonal, így ezt javaslom azoknak, akiknek komoly problémát okoz a helyváltoztatás. (Aki egyáltalán nem tudna lépcsőzni, annak csak ez, illetve a sárga és a lila útvonal jöhet szóba – viszont ezzel a hárommal 14 jelenetet láthat a 21-ből, elég jó arány.)

A pirosak a gazdasági hivatalban kezdik Erdős Lilivel, akinek a többi jelenetét már a kék csoporttal láttam, sőt az utolsót másodszor is (a sárgákkal) – már bőven meg voltam győzve, hogy ideális Tatjána. Most kiderült az is, hogy miként kezdi el a történetét.

anye7.jpg

Erdős Lili komolyan veszi Puskin ajánlását – kedvesen mosolyog ránk és mintha a barátaihoz szólna, úgy kezd el Anyegin viselt dolgairól beszélni, némi iróniával, mégis szeretettel. Hagyja a szöveget hatni, kevesebb teátrális elemet illeszt be elbeszélésébe, és nem szakítja meg lépten nyomon saját magát. - Talán nem egészen véletlen, hogy a bevezető után felbukkanó Patkós Márton kapta a pincét, vele a legnagyobb teret, ahol a színész nagyobb gesztusokat tehet, és kevésbé van beszorítva. Kettőjük játékstílusa között van talán a legnagyobb különbség, ha az összes színészt nézem - a kék csapat érzékelheti ezt a legtisztábban.

Aki majd szintén többször nézi az előadást, már a kezdésnél is jól megfigyelheti, hogy ugyanazt a szöveget mennyire másként lehet elénk tárni, úgy, hogy mindegyiket jó megközelítésnek érezhetjük. Ez ennek a színházi kísérletnek az egyik legnagyobb tanulsága.

anye1_1.jpg

Ahogy már a kék csoport kapcsán leírtam: Erdős Lili az első kettősben megint Anyegin, Patkós Márton pedig megint Lenszkij lett, utóbbi változatlanul nagyon laza, amikor dadává alakult (Lili pedig Tatjánává), akkor fokozottan. Ehhez képest ismét jelentős váltás, amikor egyedül marad és egy fürdőszobai jelenetben írja meg a levelet Anyeginnek. Nem poénkodik, hiszen Tatjánának ez a történet vérre megy, bár sok néző érzi benne így is a humort – néha valóban viccesnek tűnhet az, ha valamit olyan nagyon akarunk. A kontraszt legalább akkora lesz, amelyet a fiatal és nagyon szerelmes Tatjána és a megcsömörlött, már semmiért lelkesedni nem képes Anyegin között érzünk a verses regényt olvasva.

anye6_1.jpg

Ficza István megérkezésekor civilben igazít el minket (merre forduljunk, hogy látjuk őket a legjobban) – ez már a nyolcadik nyilvános előadás volt zsinórban, nagyon sok tapasztalatra építhet. 

Vártam, hogy miként fog hatni másodszor a visszautasítás jelenete a fürdőszobaajtóban, amikor Anyegin a reménykedő lányt kiábrándítja, aki persze annyira tapasztalatlan, hogy semmi olyan gesztust nem vethet be, amellyel fokozhatná az érdeklődést saját maga iránt. Nem tanulta ezt meg, ahogy Anyegin Péterváron - Tatjána görcsös reménykedése nem csábító. Ha laza lenne és kevésbé szerelmes, talán összetalálkoznának. 

Ficza István Anyeginje továbbra sem tűnt ridegnek és kegyetlennek – megint csak két egymással rokonszenvező, de össze nem illő ember találkozásának lehettünk a tanúi. Elhihettük, hogy ez a lány testvéri érzéseket kelt a férfiban és nem többet és ezzel nincs mit kezdeni. 

Minél tovább nézem Dohy Balázs Anyegin-verzióit, egyre erősebben érzem, hogy ugyan sok a párhuzam a mi világunkkal, de ez a történet mégis alaposan beágyazott saját korába. Biztos, hogy vannak ma is hasonlóan gyorsan élő és kiégő emberek, ugyanakkor egy "jó családból származó lány", amilyen Tatjána volt, nem kell, hogy férjhez menjen valakihez, akit nem szeret, lehet saját független élete és aztán, sok csalódás után esetleg az első szerelmével összetalálkozva, tényleg rájöhet, hogy az illető érdektelen, lepattinthatja. A fiatal lányok bizonytalansága, önbizalomhiánya, illúziókba kapaszkodása megvan, de a körülmények is sokat számítanak - azok bizony nagyon eltérőek. Ma már ki lehet, sőt ki kell lépni egy helyzetből, ami nem jó nekünk - lehet, hogy az előadás erre is megtaníthat valakit.

anye7_1.jpg

A jelenet után Ficza István már civilben, idegenvezetőként vitt le minket a szervezésre, beszélt hozzánk. Kellemessé tette a lépcsőzést a zene is, ráadásul hasznos is, amit mondott az előadásról. Hangsúlyosan említette Matisz Flóra Lili nevét, aki az előadás zeneszerzője, sőt azt is közölte, hogy nem véletlenül vannak a színészek körmei feketére lakkozva – a jelmeztervező (Izsák Lili) hipszternek öltöztette őket. Aki megnézi a fotókat, annak átjön az egyedi stílus - feltűnnek egy nézésre is a fekete körmökön túl az ezüst(nek ható) ékszerek, a márkás sportruházat és a szőrmék vagy kötött holmik együttese. Mindenki egyformán egyedi - akár a hipszterek. 

Ficza István könnyedén vált a szerep és civil énje között - nagyon élvezi ezt a játékot, és kifejezetten jó nézni, amilyen természetesen jelen van köztünk.  

A negyedik jelenet Ficza István monológja, csakis a kiválasztott 12 nézőnek, a pirosaknak. (Az egész előadásban ezt érezni, a "VIP-es jelleget", a "csak neked, barátom" gesztust. Itt most a színház rengeteg energiát fektet be kevés nézőnek, nem korszerűen járnak el. Ez a modell nem üzleti színház, a jegyár közel sem fedezheti a bekerülési költségeket - az egyetlen csökkentő tényező: épített díszlet nincs, de ez akkor is luxus, mindvégig tudatában lehetünk.)

anye3_1.jpg

Nem lepődtem meg, hogy épp Ficza István kapta a szervezést – otthonosan mozog itt már évek óta. Aki gyakran vesz jegyet, minden bizonnyal sokszor összefutott vele itt a próbák utáni időszakban. Nem lepődnék meg, ha ő választotta volna éppen ezt a teret magának. Előfordul lent is, fent is a galérián – néha velünk van és mégse látjuk. Nagyon kreatív megmozdulásai vannak, amelyek ötlete akár tőle, akár a rendezőtől is származhatott. Tatjána rémálmának elbeszéléséhez még a színészkollégáinak fotóit is hasznosítja. Világít, füstgépet használ, feláll az asztalra az egyik tetőpontnál – színházat csinál a verses dráma szövegéből partner nélkül is. (Aki külön szeretné hosszabban hallani, az vagy piros, vagy zöld legyen. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy fog kezdeni - most soknak tűnik a következő játszási időpontig hátralévő 18 nap, már többször átszámoltam, nem kevesebb…)

anye4_1.jpg

Az ötödik jelenetre megérkezik hozzá Für Anikó, szőrmekalapban, bundában a lila csoportot bevezetve. A 24 néző extrém sok együtt – korábban fel se tűnt, hogy ennyire kicsi ez az iroda. A Tatjána-Anyegin végső leszámolás ezúttal  kétséget nem vet fel, végleges. Ezt a párt sem boronálnánk össze, az unhappy end indokolt, lehet továbblépni a közös buliba, ahol most is keverednek nézők és színészek, itt-ott felröppen valami sor, de jobb nem törekedni az összerakásukra, úgysem menne. A legjobb csak úgy állni és nézni a kavargást.

A színészek még énekelnek (együtt!), ekkor kis időre szünetel a káosz, Matisz Flóra Lili vezényel nekik, aztán a taps közben a mezei nézők akár már rögtön azon is gondolkodhatnak, hogy vissza kellene-e ülni, vagy egy válogatás is meggyőzte őket. (Aki ezt olvassa és őszi megtekintésben gondolkodik, próbáljon több előadásra jegyet venni azonnal, hiszen ha mégsem győzné meg az első, úgyis lesz azonnal más, aki átveszi - ez a legjobb tanácsom.)

A magam részéről csak annyit: jól mértem fel, nekem kellett mind a hat verzió, így várom május 31-et, amikor duplázni fogok, és a lila és a zöld utat is bejárom. Addig pedig itt van Galgóczy Árpád fordítás a Matúra kiadásában, azt olvasgatom.

Addig még öt, nem anyegines ajánlót is kiteszek, bár nem lepne meg, ha ezekbe is valahogy említődne ez az előadás, ha egyszer a gondolataimat immár hatodik napja meghatározza ez az Anyegin – vele ébredek és fekszem. Nagyon régen éreztem magam ennyire bevonódva, még mindig boldog vagyok, hogy részem lehet ebben és hálás vagyok mindenkinek, aki az előadást létrehozta és működteti - beleértve a kísérőket is.

Lelkesedem, tudva, hogy ez az, ami Anyegintől a legtávolabb állna.

anye2_1.jpg

Ps. A fotókat Horváth Judit és Toldi Flóra (próba) készítette.

Címkék: Örkény Színház Ficza István Für Anikó Anyegin Izsák Lili Patkós Márton Dohy Balázs Erdős Lili Matisz Flóra Lili

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7518858092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása