Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (101) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Anyegin (20) Ascher Tamás (27) Átrium (51) Bábszínház (37) Bagossy Levente (24) Bakonyi Marcell (26) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (21) Balczó Péter (40) Balga Gabriella (36) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (21) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (38) Bíró Bence (20) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (28) Böröndi Bence (23) Bretz Gábor (92) Brickner Szabolcs (20) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (27) Cseh Antal (48) Cselényi Nóra (21) Cser Ádám (28) Cser Krisztián (288) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (34) Debreczeny Csaba (22) Dicső Dániel (20) Dinyés Dániel (48) Domokos Zsolt (23) Don Giovanni (28) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Ember Márk (21) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (27) Epres Attila (20) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Eszenyi Enikő (20) Évadértékelés (48) Fábián Péter (23) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (23) Fehér László (21) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (24) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (27) Ficzere Béla (23) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (88) Fischer Ádám (33) Fischer Iván (25) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (21) Fröhlich Kristóf (21) FÜGE (40) Fullajtár Andrea (40) Für Anikó (20) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (27) Gál Erika (53) Gazsó György (23) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (51) Grisnik Petra (20) Gyabronka József (23) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (22) Hamvai Kornél (20) Hartai Petra (25) Hegedűs D. Géza (32) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (22) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Jankovics Péter (20) Járó Zsuzsa (22) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (94) k2 színház (27) Kákonyi Árpád (22) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (28) Kálmándy Mihály (44) Kálmán Eszter (49) Kálmán Péter (42) Kálnay Zsófia (57) Kamra (42) Kardos Róbert (24) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (34) Kékszakállú (71) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (26) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (41) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (70) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (23) Kovács Krisztián (29) Kovács Lehel (23) Kovács Patrícia (20) Kovalik (31) Kováts Adél (29) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (23) László Boldizsár (26) László Lili (25) László Zsolt (45) Lengyel Benjámin (24) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (23) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (108) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (34) Mészáros Blanka (27) Mészáros Máté (25) Mészöly Anna (22) Miksch Adrienn (46) Miskolc (62) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (45) Mucsi Zoltán (50) Müpa (125) Nagypál Gábor (31) Nagy Dániel Viktor (20) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (38) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (21) Opera (637) opera (32) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (24) Orfeo Zenekar (21) Örkény Színház (65) Orlai Tibor (110) Ötvös András (25) Őze Áron (29) Palerdi András (46) Pallag Márton (21) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (30) Pál András (55) Pasztircsák Polina (37) Pataki Bence (29) Patkós Márton (20) Pelsőczy Réka (67) Pesti Színház (26) Pető Kata (35) Pinceszínház (28) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (27) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnay Csilla (20) Radnóti Színház (62) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (78) RS9 (31) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (40) Schöck Atala (57) Schruff Milán (21) Sebestyén Miklós (27) Sodró Eliza (28) Spinoza (22) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (21) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (22) Szappanos Tibor (32) Szegedi Csaba (40) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (62) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (24) Takátsy Péter (30) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (110) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (23) Török Tamara (29) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (23) Ullmann Mónika (24) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Városmajori Színpad (24) Vashegyi György (38) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (28) Vígszínház (61) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (24) Vizi Dávid (36) Vörös Szilvia (28) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (22) Zsótér Sándor (84) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nekem ez volt a harmadik Anyegin-kalandom, elvileg a félút, valójában már a különböző jelenetek kétharmadát láttam (a 21-ből 14-et) Dohy Balázs rendezéséből. (Egy-egy a piros-kék, zöld-sárga és a rózsaszín-lila csoportok közül a „leggazdaságosabb” választás, ha három nézés nem is adja a teljességet, de ennyiből azért jól megismerhető minden színész karaktere és játékstílusa.)

Persze, egy nézésből is kiderül a lényeg: a többi út választásának lehetetlensége, miközben mégis érintkezünk két-három másik csoporttal, így lesznek közös élményeink további nézőkkel is, akiktől aztán gyorsan eltávolodunk. Ahogy ez a rendezés is sokféle módon mutat be egy történetet, ugyanúgy mi is folyamatosan választhatunk, hogy milyen úton-módon-társaságban töltjük az életünket, és azt, amit magunknak végül összehoztunk miképpen szemléljük.  Lehet, hogy el kell fogadnunk a tökéletlenségeinket is közben...

Ebben a kísérleti színházi játékban előre kell a végleges döntést meghozni, közben nem lehet újratervezni (a hely hiánya miatt sem), de a saját életünkben bármikor igen, csak sokszor elfelejtjük. (Anyegin is ezzel próbálkozott, a harmadik váltása viszont mintha sikertelen lenne. Egészen biztosan az? - a harmadik nézésre kicsit kezdtem neki drukkolni, hátha mégis úgy lehetne, ahogy szeretné...)

Ez a krónika a sárga útvonalról szól, ahogy azt a vasárnap estiek bejárták – és persze már a fotók is szpoilernek számítanak a rózsaszín és a kék csoport útjának leírásához hasonlóan, mert kiderül általuk, hogy melyik négy színész látható, mindenki a saját felelősségére olvassa el. Ami biztos: az élményt úgysem pótolja, nekem sem vált kevésbé izgalmassá az este attól, hogy előtte már két másik utat végigjárva nagyjából tisztában voltam azzal, hogy mire számíthatok. (És ezen az estén már több olyan nézővel is találkoztam, akik ismételtek.)

Minden érdekes részletre így sem térek ki, bár a vége után másfél órával ültem le a beszámoló megírásához - ennél több apróságot is vissza tudnék idézni. (A bevezetés nem szpoiler, abban a mind a hat előadásra vonatkozó tudnivalók szerepelnek. Igyekszem magam a legkevésbé ismételni, így a leírások is idővel rövidülnek törvényszerűen.)

proba1.jpg

A sárgák indulnak legelőször az előcsarnokból, és mindössze két, egymáshoz közeli helyszínen járnak, így ez a kevésbé mozgásigényes útvonalak közé tartozik. Emiatt ajánlható azoknak, akiknek a lépcsőzés probléma – lift van, amelybe egyszerre négy karcsú személy beférhet. Ezen a napon még ezt is kipróbáltam – lassú, de így is a csoporttal egyszerre értünk fel a második emeletre.

Az egyik iroda konyhájába érkezünk, ahol Kókai Tünde már vár minket. Gyanítható, hogy a függönyt már az előadás céljára helyezték el benne, mindenesetre egy mini színházban érezhetjük magunkat, egy valóban exkluzív programon. Ezen a ponton megkísértett az a gondolat, hogy mennyire jó lenne itt maradni, és végighallgatni egyben mindazt, ami mondandója épp neki van az Anyeginről…Emiatt külön is vissza kell jönni még egyszer. (Kis súgás: aki valamely színésznőre kíváncsi elsősorban, az két nézéssel is láthatja az összes jelenetét, míg a színészek útját jobban szétdarabolta a rendező. Kókai Tünde a zöldeket és sárgákat boldogítja.)

Ezen a helyszínen általa bizonyos konyhai eszközök és berendezések is szinte önálló életre keltek és hangkulisszaként is működtek - ma már rá gondoltam, amikor a sütőt bekapcsoltam, a vízforralónál már az órámra is ránéztem, hogy mikor indulhatok vissza az előadásra... Cseles rendezői megoldás ez, hétköznapi környezetünk egyes tárgyai által is fel fog idéződni az előadás, ők is csábítanak majd minket. (Tavaly volt egy ételdobozos előadás, amely azóta is kísért - tudom, mi várható.)  Kókai Tünde énekelt is (és milyen jól!), ehhez laptopot és keverőpultot is használt. Ugyan a technika ördöge is beleszólt az előadásába, nemcsak egy váratlanul betoppanó személy, de még az is csak erősítette a spontaneitás hatását.

Igazából mindegy, hogy egy műszaki hiba valódi-e vagy eljátszott - legalábbis nekünk nézőknek. A színésznő reagálása feltétlenül rokonszenvet keltett a szereplő iránt. 

anyeg3.jpg

Meglehetős természetességgel szólaltatja meg a verses szöveget mind narrátorként és később Anyeginként is, de persze Tatjánának a legkönnyebb elképzelni. A már megérett, tapasztalt Tatjána visszaemlékezéseként is látnánk a történetet általa.

Nagy ötlet, ahogy a rendező hozzá irányítja Lenszkijt, azaz Ficza Istvánt a zöld csoport társaságában. (A kékek elmennek a lépcsőházban mellettük, így futólag tanúi ennek a távbeszélgetésnek - erre a fordulatra már tegnap készültem, most láthattam belülről is.) A színész megérkezése után gyorsan még dadává is átalakul (inkább jelzésszerűen), majd távozik és átadja helyét Ujvári Borsnak, a legfiatalabb Anyeginnek.

A fiatal színészt ezen az estén már végre nemcsak futólag nézhettem meg, hanem az ötből három jelenetben, így hasonlóképpen hangsúlyossá vált a jelenléte, mint Kókai Tündéé. (Minden előadásban két színész domináns, kettő pedig csak épp feltűnik a látóterünkben. - Eddig Ficza István az egyetlen, akinek egyik monológját sem hallottam, a megmaradt három előadásból viszont kettőben biztosan fogom, akinek ő a prioritás az a piros vagy zöld csapattal lesz a legelégedettebb.)

anyeg1.jpg

Ujvári Bors három jelenetben is hiteles Anyegin, először még a konyhában utasítja vissza Kókai Tündét, majd az utolsó jelenetben, amelyet az előző alkalommal a kékekkel már láttam, őt utasítja vissza Erdős Lili (az igazgatói irodában).

Ez utóbbi volt az első ismétlődés számomra, és megtapasztalhattam, hogy mennyire más úgy nézni egy ilyen helyzetet attól függően, hogy előtte melyik szereplővel töltöttük az időt. Elméletileg is elképzelhető volt, hogy annak a nézőpontja válik fontosabbá, akit előtte több jeleneten át néztünk - ez is történik. Általános tapasztalatom három nézés alapján: ha az estét színésznővel kezdtük, akkor egy színésszel fejezzük be, azaz a sárgák végül Ujvári Bors Anyeginjével "kénytelenek" leginkább azonosulni.

A fiatal színész már több más előadásban is észrevétette magát, volt jelentős szerepe is, de talán nem ekkora, mint ez, amelyben ráadásul megkapta az igazgatói irodát. Ami a korábbi egy-egy és a mai három jelenete kapcsán elég világos: magabiztosan bánt a keverőpulttal és a nézőivel is – elbeszélése közben végigpásztázott minket a tekintetével többször, kiválasztott más-más tagot a közönségből, akiket megszólításával szerepbe helyezett. Egy néző ennél is kiemeltebb helyzetbe került, és ügyesen feltalálta magát…

anyeg5.jpg

Míg az előző alkalommal Tatjánával mentem az igazgatóiba, őt sajnáltam a rossz döntéséért, elrontott életéért, most ezt a még túl fiatal Anyegint próbáltam mentegetni magamban. Elsőre – a vidéki, számára érdektelen környezetben – nem vette észre a még éretlen lányt… Nagyon szívesen adtam volna neki még egy esélyt. Ez a befejezés feltétlenül elgondolkodtat, hogy 2025-ben másként fejeződhetne-e be a történet, létezik-e tényleges jellemfejlődés most, amikor az emberi kapcsolatokat a konvenció kevésbé köti meg. (Akinek megtetszett, az még a lila csoport választásával is jól járna, amelyik vele kezd.)

Holnap, illetve már ma este két ismert jelenetet nézek és három újat, majd az utolsó két csoportnál már csak a két-két monológ lesz az újdonság. Igazán kíváncsi vagyok, hogy az ismert jelenetek új monológok között mennyire hatnak másként. Ez egy kísérleti előadás – megadatik az újranézőknek, hogy magukat is megfigyeljék.

Persze azoknak, akik kedvenc színészt/társulatot/előadást követnek, már régen világos, hogy nincs két egyforma előadás, és mi magunk is változunk napról napra – egyéb események és az előadás hatására is.

anyeg4.jpg

Már egyre jobban várom az estét.

                                                                                                                                                                                      Ps. Fotókat Toldi Flóra (az elsőt) és Horváth Judit készítette, a színház Fb-oldaláról származnak.

 

 

Címkék: Örkény Színház Ficza István Anyegin Kókai Tünde Dohy Balázs Ujvári Bors Erdős Lili

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1818857262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása