Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (101) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Anyegin (20) Ascher Tamás (27) Átrium (51) Bábszínház (37) Bagossy Levente (24) Bakonyi Marcell (26) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (21) Balczó Péter (40) Balga Gabriella (36) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (21) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (38) Bíró Bence (20) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (28) Böröndi Bence (23) Bretz Gábor (92) Brickner Szabolcs (20) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (27) Cseh Antal (48) Cselényi Nóra (21) Cser Ádám (28) Cser Krisztián (288) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (34) Debreczeny Csaba (22) Dicső Dániel (20) Dinyés Dániel (48) Domokos Zsolt (23) Don Giovanni (28) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Ember Márk (21) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (27) Epres Attila (20) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Eszenyi Enikő (20) Évadértékelés (48) Fábián Péter (23) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (23) Fehér László (21) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (24) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (27) Ficzere Béla (23) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (88) Fischer Ádám (33) Fischer Iván (25) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (21) Fröhlich Kristóf (21) FÜGE (40) Fullajtár Andrea (40) Für Anikó (20) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (27) Gál Erika (53) Gazsó György (23) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (51) Grisnik Petra (20) Gyabronka József (23) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (22) Hamvai Kornél (20) Hartai Petra (25) Hegedűs D. Géza (32) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (22) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Jankovics Péter (20) Járó Zsuzsa (22) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (94) k2 színház (27) Kákonyi Árpád (22) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (28) Kálmándy Mihály (44) Kálmán Eszter (49) Kálmán Péter (42) Kálnay Zsófia (57) Kamra (42) Kardos Róbert (24) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (34) Kékszakállú (71) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (26) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (41) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (70) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (23) Kovács Krisztián (29) Kovács Lehel (23) Kovács Patrícia (20) Kovalik (31) Kováts Adél (29) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (23) László Boldizsár (26) László Lili (25) László Zsolt (45) Lengyel Benjámin (24) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (23) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (108) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (34) Mészáros Blanka (27) Mészáros Máté (25) Mészöly Anna (22) Miksch Adrienn (46) Miskolc (62) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (45) Mucsi Zoltán (50) Müpa (125) Nagypál Gábor (31) Nagy Dániel Viktor (20) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (38) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (21) Opera (637) opera (32) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (24) Orfeo Zenekar (21) Örkény Színház (65) Orlai Tibor (110) Ötvös András (25) Őze Áron (29) Palerdi András (46) Pallag Márton (21) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (30) Pál András (55) Pasztircsák Polina (37) Pataki Bence (29) Patkós Márton (20) Pelsőczy Réka (67) Pesti Színház (26) Pető Kata (35) Pinceszínház (28) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (27) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnay Csilla (20) Radnóti Színház (62) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (78) RS9 (31) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (40) Schöck Atala (57) Schruff Milán (21) Sebestyén Miklós (27) Sodró Eliza (28) Spinoza (22) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (21) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (22) Szappanos Tibor (32) Szegedi Csaba (40) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (62) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (24) Takátsy Péter (30) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (110) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (23) Török Tamara (29) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (23) Ullmann Mónika (24) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Városmajori Színpad (24) Vashegyi György (38) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (28) Vígszínház (61) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (24) Vizi Dávid (36) Vörös Szilvia (28) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (22) Zsótér Sándor (84) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Manapság a legtöbb pesti előadás már csak havonta egyszer megy, bár van, amelyik még ritkábban. Erre gondolva, pláne különleges ez az Anyegin-sorozat (ld. bevezető) Dohy Balázs rendezésében: nyolc előadás zsinórban (a három főpróbával és premierrel, sőt vasárnapi duplázással) - így könnyebb berögzítenie a színészeknek. A közönség (egyszerre csak 12/24 néző) érintésnyi távolságra van, még a gyomorkorgás is hallatszik és minden moccanás is visszahathat a szereplőkre.

A harmadik főpróba után – a premier kihagyásával – a második „igazi” előadásra mehettem vissza. Pont ezt nem szokták javasolni, a feszültség a bemutató után elvileg csökken, a színészek pedig az intenzív próbaidőszak után leengednek. Ez van a köztudatban, de jelen esetben nyomát sem éreztem a színészek fáradtságának, ugyanolyan magas fordulatszámon pörgött az előadás, mint korábban.

A rózsaszín után most már a világoskék útvonalat is melegen ajánlom – másodszor is beleszerettem az előadásba.

anye4.jpg

Részletesebben:

A világoskékek a pincében kezdenek Patkós Mártonnál, éppen ott, ahol a rózsaszínek (és a zöldek) lezárják útjukat.

Most már nem volt meglepetés a színész szerepfelfogása, sem a paródiába hajló stílusa, de akinek ez lesz az első nézése, azt ez a jelenet bedobja a mélyvízbe. Azonnal átjön ebből a túlmozgásos, erős gesztusokat használó figurából az is, hogy JÁTÉKot nézünk. A bevezető versszakok előadása közben a színész saját magát többször is megszakítja, közvetlen kapcsolatba lép több nézővel, sőt egy szerencsés még Lenszkij szerepébe is lép…

A színész gitározott most is, ahogy az általam már látott korábbi jelenetben is – az előadásban a zene lépten-nyomon megjelenik, nemcsak az elején és a végén – ez egy részben zenés előadás.

anyegin4_1.jpg

A birtokára visszavonult Anyeginnel találkozunk, aki már rég kiismerte és megunta az embereket, kivéve Lenszkijt, aki ártatlanságával és naivitásával nagyon más volt, mint amilyen emberekhez Péterváron szokva volt - őt megszerette, amennyire tőle telt, az unalomból együtt töltött idő során. (Hogyha nincs külső nyomás, Tatjánával is így lehetett volna?)

A színész robbanékony, rendkívül intenzíven van jelen, erősek a váltásai, a leállásai is meghökkentőek. Anyeginről ennyi életerőt talán nem is feltételeznénk, de lehet akár ilyen is, aki hirtelen elrugaszkodik, majd elunja az egészet.

Puskin szövegére is jellemző, hogy megszakítja az elbeszélését sokszor – a töredékesség is a romantika jellemzője, ez az előadás sok szempontból is visszaadja, két nézés után biztosra veszem, hogy mindben megvannak az erős váltások elsősorban a színészcseréknek köszönhetően. Ez a megoldás feltétlenül próbára teszi a nézői rugalmasságunkat, pillanatok alatt kell alkalmazkodnunk új leosztásokhoz – korábban hasonló élményt leginkább Zsótér Sándor vizsgáin (Sirály, Peer Gynt – hogy csak két számomra emlékezeteset dobjak be itt) tapasztaltam.

Nem, nem tudunk végigkísérni folyamatokat, változnak a partnerek – éppen úgy, ahogy az életben is egyre ritkább, amikor két ember valóban és mélyen összetartozik, egyre többet beszélnek arról, hogy normális, ha csak egy-egy életszakaszt töltünk el valakivel. Ez az Anyegin-sorozat erről is szól, ennek a vágyáról (Tatjána részéről) és lehetetlenségéről (Anyegin ezt biztosan tudja).

anye1.jpg

Miután többször is azt hihettük, hogy vége a jelenetnek, egyszer tényleg vége, és akkor a színész felkísér minket a Gazdasági Hivatalba, ahol már vár minket a piros csapat és Erdős Lili.

Ha valaki a kék/piros csoportba kerül, annak javasolnám, hogy a bejárattal szemben elhelyezett négy szék valamelyikét próbálja kiszemelni, én véletlenül ültem az egyikre (amelyet a pirosak üresen hagytak), és nagyszerű véletlennek bizonyult. Eddig ez volt az egyetlen helyszín, ahol tényleg nem volt mindegy a hely, mivel itt még a fürdőszoba is játszott.

anye2.jpg

A rendezői és/vagy színészi kreativitás a gazdasági hivatalban játszódó jelenetekben különösen dominált –  a „post it”-eket is hasznosították, hogy érzékeljük, hogy ki kicsoda (bár túl sok verzió azért nincs). Nagyon izgalmas volt, ahogy Erdős Lili először Anyegin volt, míg Patkós Márton, akit mi kékek már nagyon erősen bevéstünk magunknak Anyeginként, Lenszkijjé vált, majd hirtelen fordulattal dadussá, mellette a színésznő pedig Tatjánává.

Míg Patkós Márton folyamatosan a paródia határvidékén jár az alakításával, Erdős Lili Tatjánáját nagyon komolyan kellett vennünk. Egészen neki való a szerep, és a később belépő Ficza István által mondottakra csak rábólinthatunk: ennél a fiatal lánynál szebbet és alkalmasabbat a családalapításra Anyegin biztosan nem talált volna.

A levélírás jelenete színházi szempontból egészen provokatív – helyenként hangjátékként hat, a bezárt fürdőből. Ez a jelenet egészen megdöbbentett, egy korábbi álmom elevenedett meg, amelyben a nézők kint ültek egy folyosón, az előadás pedig zárt ajtók mögött ment.

Könnyen elhihettük a levelet a lány belső monológjának, amelyben a megszeretett férfihoz szólt.

anye3.jpg

Ficza István és Erdős Lili kettőse a fürdőszobaajtóban számomra az este egyik fénypontja volt, várom, hogy ezt majd pirosként is újra megnézzem.

Erdős Lili minden kis rezdülésében, nyújtózkodásában benne van a vágyakozás az IGENre, az elfogadásra, „a lehet, hogy mégis elég jó vagyok neki” reménykedése. Ficza Istvánt nézve nem egy rideg és kegyetlen Anyegin néz vissza ránk, amilyenre esetleg évek múlva (némi torzítással) a lány visszaemlékezhet. Benne van ebben mind a szeretet, és a férfi pontos önismerete – tudja, hogy nem illenek össze. Szavaitól nem lehet megsértődni, már csak azért sem, mert nincs értelme haragudni valakire csak azért, mert nem vagyunk számára elég érdekesek, bár sérti hiúságunkat. Ezt csak tudomásul lehet venni és hátralépni. Ficza István Anyeginje ebben a jelenetben ezzel a kendőzetlen őszinteséggel szintén vonzóvá vált – várom, hogy a további csoportokkal mélyüljön a róla alkotott képem.

anye5.jpg

Ezt követően az elkeseredett Tatjána monológját hallottuk - ezt már a pirosak nélkül, akik Ficza Istvánnal addigra már távoztak.  Ezen a ponton pedig még az ablakok nyitásával, csukásával is játszik a rendező: a Madách tér zaja beengedhető vagy teljesen kizárható – megtudjuk, hogy tökéletes ablakokat szereltek be a színház irodáiba. Ingyenes hangkulissza áll rendelkezésre így, technikus sem kell hozzá. Még az is hat, amikor hirtelen megszűnik az addig beszűrődő kutyaugatás. A világosítás is egyszerűen megoldott: van redőny, van mécses. Ki gondolná, hogy egy ennyire civil térben, mint egy iroda, igazi megrázó jeleneteket lehet játszani? (Sőt pláne azt, hogy érdemes is?)

Az előadás jeleneteinek kétharmad része játszódik valamiféle irodában (négy különbözőben, a szervezést is annak véve), és csak két ettől eltérő van (konyha, pince).

Ezt nézve, valóban látnunk kell, hogy kísérleti színház ez a javából, ugyanakkor azt is: ilyesmi helyszíneken töltjük életünk túlnyomó részét, íróasztal mellett, miközben a szereplőkéhez hasonló érzéseink vannak nekünk is.

 anye6.jpg

Az ötödik, a kulcsfontosságú jelenet, amelyben Tatjána utasítja el Anyegint egy újabb helyszínen van, de a gazdasági hivatallal azonos emeleten. Az igazgatói iroda ad helyet Erdős Lili és Ujvári Bors párjelenetének, amelyet a kékek és a sárgák néznek együtt.

Ezen a ponton viszont már másként nézünk az Anyegin-Tatjána kapcsolatra, mint pár perccel korábban, hiszen a két színész azonos korú és viselkedésük alapján hajlamosak lennénk arra, hogy legalább elméletileg elképzelhetőnek tartsuk az együttélésüket. Miután ez az Anyegin csak éppen betoppan, nem ismertük meg korábban, nem győzött meg arról, hogy úgysem lehetnének boldogok – még jobban sajnálkozunk Tatjána korábbi házassága miatt.

Nagyon szörnyű már a gondolat is, hogy valakinek már ilyen fiatalon eldől az élete és nem lehet úgysem boldog, és reménykedünk, hogy ez a bebetonozottság azért csak változott az utóbbi kétszáz évben, és amúgy sem kell mindenáron elköteleződni egy életre. (Nem is divat már, de még így is minden második házasság válással végződik – ahogy a héten korábban látott Boldogan éltek c. előadásból megtudhattuk.)

anye7.jpg

Persze a szöveget ismerve tudjuk, hogy Anyegin valóban nem lenne boldog egy számára könnyen megszerezhető nővel, elunná őt is, ahogy a vidéki nyugalmat. Muszáj belenyugodnunk, hogy happy end az nem lesz.

Ezen a ponton, miután a 21 jelenet közel felét (tízet) és a minden úton közös zárójelenetet kétszer is megnéztem, csak nyilvánvalóvá vált, hogy három generációt kever, majd hoz össze az ötödik jelenetre a rendező, a húszas, harmincas és a 40+-os korosztályt – úgy tűnik mindegyik életkorban másként fájdalmas egy alkalmasnak tűnő emberrel nem összekapcsolódni.

Ennyit a kékekről, nemsokára sietek vissza az Örkény stúdiójába, az esti előadásra, amely ezen a vasárnapon a színészeknek már a második kör lesz. (Kevesen férnek be, nagyon jó az előadás, sok lesz az érdeklődő, így várhatóan később tipikus lesz a duplázás is, pláne hétvégén, amikor az irodák úgysem üzemelnének...)

anyegin9.jpg

PS. A fotók a színház FB-oldaláról származnak, Horváth Judit készítette őket

Címkék: Örkény Színház Ficza István Anyegin Patkós Márton Dohy Balázs Ujvári Bors Erdős Lili

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6118856904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása