Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (635) opera (26) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Szikszai Rémusz megrendezte a Hamlet-et Tatabányán, ráadásul 17 színésszel, akik láthatóan mindent beleadnak a játékba, akár kisebb, akár nagyobb szerepet kaptak. (Egyszerűbb azt leírni, hogy ki nem vett részt a társulatból: Megyeri Zoltán és Egri Márta, mindenki más igen.) Az ilyen helyzet még vidéki színházaknál is ritkaság, érződik, hogy az évad talán legfontosabb projektjeként született meg ez a Hamlet.

Én is így tekintettem rá, és örülök, hogy a negyedik előadásra el is juthattam. Aki tervezi, sokáig ne habozzon, most van rá lehetőség, jönnek a bérletes előadások egymás után – Tatabánya nincs is messze, a jegyárak pedig jelentősen olcsóbbak, mint a pesti kőszínházaké.

hamborito.png

Diákok társaságában szerettem volna látni a Hamletet, az érdekelt, hogy a „leginkább célközönség” miként reagál, le tudja-e kötni őket ez a nem rövid (200 perc, egy szünettel) bohózati elemekkel és filozófiai elmélkedésekkel tarkított tragédia, amely rémdráma is - van benne szellem-jelenet és nyolc halott, de előtte még hosszan nyomoz a két ellenfél. (Hamlet ki akarja deríteni, hogy gyilkos-e Claudius, az új király pedig azt, hogy Hamlet valóban őrült-e és mik a szándékai.) Emlékeztetett a manapság nálunk, de számos más országban is népszerű társasjátékra, amelyre a címben utalok: a darab szövege csak keret, a játékosok karakterétől függ leginkább, hogy milyen lesz a néző élménye. Sok döntést kell a rendezőnek meghoznia: pl. lehet igazán szerelmes Claudius, de lehet akár csak egy hataloméhes szerencsétlen is – ez nincs a szerző által előre eldöntve. Éppen ezért lehet sikeres bármilyen felfogásban, akár egy, három vagy öt színésszel is, díszlet nélkül vagy nagy kiállításban egyaránt.

ham10_1.jpgCsabai Csongor - Hamlet

Szerencsém volt, a délután háromra időzített Esterházy-bérlet diákbérlet, így megláthattam, ahogy a kezdés előtt a hátsó sorokban még hangosan beszélgető és mozgolódó fiatalok Csabai Csongor legelső Hamlet-monológja alatt perceken belül lenyugodtak. Lekötötte őket az előadás, és érezhető figyelemmel követték végig az eseményeket, a poénokra élénken reagálva. A többség számára a darab tananyag lehetett már egy vagy két évvel korábban, de feltehetően élőben most látták először.  A főszereplő megfogta, a csapat meg is tartotta ezt a csütörtök délutáni közönséget - az előadás sikert aratott.

A rendező saját verziót készített Forgách András és Nádasdy Ádám fordításaiból , amelyben vannak jól érzékelhető húzások: más az eleje, a vége, egyes szövegek új szövegkörnyezetbe kerülnek, sőt beiktatott vendégszövegeket is, de olyan mértékű beavatkozás nem történt, amely a darab lényegét érintené. (Szívesen el is olvastam volna, de erre nem nyílt lehetőség, feltehetően még annál is több a kis módosítás, mint amennyit egy nézésre érzékelhettem.)

ham11.jpgBartos Ági: Ophelia

Ez nincs csontra húzva, mint a budaörsi előadás (h.ml.t – Alföldi Róbert változata), és csak egyetlen fontos szereplőt hiányolhatunk belőle, nem úgy, mint a Karinthy Színház szintén tavalyi bemutatójából, amelyet én csak nemrég láttam.

De miről szól ez a tatabányai Hamlet, azon túl, hogy természetesen egy talajvesztett királyfiról, aki éveken át trónörökösként várakozott a cselekvés lehetőségére és aztán ez az esély megint a távoli jövőbe csúszott?

Szólhat akár egy egész generációról, nem az éppen felnövőkről (akik a nézőtéren ülnek), hanem a fiatal harmincasokról, akik a krisztusi kor környékére érkezve elvárnák már maguktól a komolyabb eredményeket, de eddig még nem sikerült semmi rendkívülit felmutatni. (A budaörsi előadás a huszonévesekről szól, akik még el se tudtak indulni – Fröhlich Kristóf a kamaszkorból éppen kinövő fiút játszik, nem érett férfit, mint Csabai Csongor.)

Nem lényegtelen kérdés, hogy mit sugall az előadás: mivel foglalkozott Hamlet, miközben a trónra várt több mint tíz éven keresztül?

ham9_1.jpgBakonyi Csilla, Crespo Rodrigo: színészek

Színházat nézett, műkedvelőként játszott – ez körvonalazódott számomra a tatabányai előadásból.

A cselekvés helyett szemlélődésre kényszerített királyfi számára a színház érdekesebb, mint a saját élete, amely a gyilkossággal, árulással együtt is hétköznapi marad. Ebben az előadásban minden karakter „nagyon normális”, senki nem nagyon gonosz, vagy nagyon ostoba – olyanok, mint mi, nézők.

Ezt nyomatékosítja, hogy a rendező előre hozta Hamlet közismert elmélkedését a színjáték feladatáról („hogy tükröt tartson…”), továbbá rendkívül erőssé teszi (szövegcserével) a színészkirály monológját, amely számomra a darab csúcspontja volt. Megállt a levegő, Crespo Rodrigo ezzel a pár perccel megteremtette a szükséges kontrasztot, megértettük, hogy valakit miért köt le a színház akár egy életen át – az igazi színház tényleg érdekesebb, mint amilyen az életünk lehet.

ham13.jpgDanis Lídia, Király Attila - Gertrud és Claudius

Néhány odavetett utalásból persze kiderül, hogy ugyan a katarzis létrehozható, de a színészek is válsághelyzettel küzdenek: a vándortársulat csak kétfős. Bakonyi Csilla a másik színész – ketten éppen elegen is vannak az egérfogó-jelenet hatásos bemutatásához, a többi szereplő mind néző, akik saját karakterüknek megfelelően reagálnak (vagy nem) a látottakra. Nyomatékos a jelenléte az előadáson kötelességből részt vevő biztonsági őröknek is, akiket Tóth Marcell, Kelemen Márk, Sipos Áron és Maczky-Kő Bálint játszik.

Shakespeare üzleti színházat vezetett, minden darabját praktikus módon írta, és jellemzően nyolc színészre kioszthatóak még a 40-nél több karaktert számláló darabjai is, hiszen a főszereplőket leszámítva mindenki akár 4-5 különböző alakban is megjelent – senki sem unatkozott a takarásban.

Itt és most Tatabányán, a rendelkezésre álló 17 színésszel mód nyílik az udvari közeg látványosabb bemutatására is, a rendezőt ebben támogatja Zöldy Z Gergely díszlettervező, aki a forgószínpadot hasznosítva gyors változásokat tesz lehetővé.

ham5_1.jpgHonti György: Voltemand, nemesúr

Észrevéteti magát két kisebb szerepben Honti György, aki papként egészen olyan, mintha egy Velázquez-festményről lépett volna közénk (jelmeztervező: Szelei Mónika). Mihály Csaba a legalázatosabb udvaronc, megjegyezhetővé válik hírvivőként. Őket nézve viszont csak felmerült bennem, hogy talán érdemesebb lett volna mégis inkább kevesebb színészre több szerepet bízni – vétek őket az öltözőben várakoztatni az előadás nagyrésze alatt.

Polonius, állami főtanácsosként a ranglétra legmagasabb fokán áll, de alárendelt ő is, aki bizonyítani akarja lojalitását, és ennek az áldozatává válik: rosszkor volt rossz helyen. Kardos Róbert méltóságot ad a figurának, nem lesz belőle pojáca – megértjük a szereplő nézőpontját mind politikusként, mind apaként.

ham2_1.jpgKardos Róbert, Mikola Gergő és Bartos Ági: Polonius és gyermekei

Hamletet ebben a rendezésben nem rázza meg mélyen az általa elkövetett gyilkosság, amitől berzenkedik (ezt jelzi, hogy függönyön keresztül távolról lő), és miután nem a célszemélyt öli meg, sodortatja magát. Ő sem jobb a többieknél, hiszen halálra ítéli két volt barátját, akik ugyan parancsra kémkedtek utána, de nem akarták megölni. Ez a mozzanat nem lényegtelen, bár a szokásos bejelentés – „Rosencrantz és Guildenstern halott” elmarad. Dévai Balázs és Maróti Attila bárki által behelyettesíthető átlagembert játszik, akiknek a sorsa nem válik lényegessé, sőt még az összetéveszthetőségükre vonatkozó szintén megszokott poénkodás is elmarad - az előadás így sem rövid.

ham8_1.jpgMaróti Attila és Dévai Balázs: Guildenstern és Rosencrantz

Mikola Gergő játssza Laertést, aki szintén udvaronc, mégis Hamlettel kerül hasonló helyzetbe – kénytelen bosszút állni, és nem halogat, nem mérlegel. (Mellesleg Polonius nem álmában halt meg, egy pillanatig nem kétséges, hogy gyilkosság történt, tanú is van rá. Ez oka lehet a két fiú viselkedése közti különbségnek.) Laertes nem csak ezért nagyon lényeges szereplő: eszünkbe juttatja, hogy ennek a generációnak független cselekvésre csak a családtól távol, külhonban van esélye – Laertes nem véletlenül utazott vissza azonnal Párizsba a király beiktatása után: a dán királyi udvarban sem a régi, sem az új király mellett nem juthatna neki méltó feladat. (Lehet, hogy az alattvalók helyzetére nincs is akkora kihatással, hogy ki az uralkodó?)

ham16.jpgFigeczky Bence: Horatio

A kérdés mindenhogyan felmerül: ha egyszer ennyire sok színész áll rendelkezésre, miért nem jut valaki Fortinbras szerepére is? A norvég királyfi szintén lényeges a darabban, hiszen apja megölése miatt neki is bosszút kell állnia, így az ő sorsa is összevethető Hamletéval.

Praktikus ok: nem maradt senki a társulatban, aki eljátszhatná, ráadásul úgy, hogy nyomatékot is adna ennek a fontos szereplőnek. Az általam vélt válasz: a rendező csak erre a kis körre koncentrál, a dán királyi udvar krízisére, a jelenre, és a „mi lesz később” már nem tűnik fontosnak. Horatio – Figeczky Bence által – tényleg túlél, és majd ő elmeséli az új uralkodónak a történteket – ez elég jó megoldás. Jó, hogy van ez a megnyugtató Horatio, bár a karakter szempontjából veszteség, hogy lemarad a darab első jelenete, amikor az őrök hozzá fordulnak tanácsért. A színész természetesen játssza el Hamlet támaszát, úgy, mintha nem is lenne annyira ritka egy igaz barát.

ham1_1.jpg

Ebben a nagyon hétköznapi világban is vannak kapaszkodók, minden nem szörnyű – Claudius és Gertrud szerelme ilyen stabil kapcsolatként érződik. Ha nem lenne az a kis szépséghiba (az idősebb testvér meggyilkolása a hatalomért és a feleségért), akár szerencsés fordulatként is értelmezhetnénk a történteket, vagy csak a temetési jelenetben is kifejeződő üzenettel értenénk egyet: meghalt a király, éljen az új király – a show-nak mennie kell tovább, mindenki pótolható.

Király Attila és Danis Lídia között érezzük a mély kapcsolatot is, nemcsak a kémiát. Lehet, hogy tényleg működhetne minden így? Lehet, hogy az én készülékem hibája, de nekem szinte túlságosan szerethetőek. Régen éreztem ennyire rokonszenvesnek ezt a párt, és drukkoltam nekik.

ham6_1.jpg

Csabai Csongor királyfiként nem passzív, fegyvert tart magánál, és a megszerzett bizonyosság után azonnal cselekszik. Az, hogy a függönybe lő, érzékelteti a gátakat – ezzel a hozzáállással nem lesz képes a hatalmat átvenni – nem akarja eléggé. Ahogy Ophéliába sem eléggé szerelmes, pedig ebben a rendezésben akár nyugodtan feleségül is vehetné, a királyné szavainak hitelt adhatunk. Ráadásul Bartos Ági üde és szerethető és a szerep kívánalmainak megfelelően naiv és befolyásolható „klasszikus” Ophélia, akinek szintén drukkolunk, de végig tudjuk, hogy Hamletnek nem eléggé fontos. A holtteste feletti birkózást emiatt az ő részéről éreztem túlzásnak, a sodródó királyfi impulzív tettének, amely inkább fakadt hiúságból, mint szerelemből. Nem biztos, hogy igazam van, de nem éreztem, hogy ez a Hamlet bárkihez is igazán erősen tudna kapcsolódni, ahhoz túlságosan is magányos, de ez az apa halála előtt sem lehetett másként.

ham12.jpg

De mi a helyzet velünk?

Aki nem most rakja össze ezt az itt-ott szövevényes történetet, az a látottak kapcsán akár elgondolkodhat a saját élete megoldatlanságain is. Mennyire vagyunk kényszerpályán? Mi az, amit igazán szeretnénk? Megteszünk-e ezekért a célokért mindent? Mire várunk a cselekvéssel? – és még sorolhatnám. Számtalan más érvényes kérdés is felmerülhet valakiben, ahogy könnyen lehetséges, hogy másként látta a többi néző ugyanezt. (Most is örülnék, ha kommentelnének olyanok, akik szintén látták már.)

A 16 éves fiam – egy előadás után – éppen előző este fejtette ki nekem a nézeteit: egy előadásra akkor érdemes elmenni, ha nem csak szimplán szórakoztató időtöltés, hanem van mit tovább gondolni utána, úgy érezzük, hogy történt valami velünk.

Az előadásra beülő gimnazistáknak szava sem lehet, kapnak valamit, ami kárpótolja őket a kieső szabadidőért, amikor nem sorozatot néztek, vagy a gépükön játszottak – ez a tatabányai Hamlet-ről biztosan elmondható.

ham14.jpg

Ps. A fotók a színház FB-oldaláról származnak, Prokl Violetta készítette őket.

 

Címkék: Tatabánya Hamlet Szikszai Rémusz Király Attila Forgách András Nádasdy Ádám Kardos Róbert Dévai Balázs Sipos Áron Honti György Crespo Rodrigo Danis Lídia Mikola Gergő Bakonyi Csilla Maróti Attila Zöldy Z Gergely Figeczky Bence Mihály Csaba Szelei Mónika Bartos Ági Csabai Csongor Tóth Marcell Kelemen Márk Maczky-Kő Bálint

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1018728194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása