Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Freeszfe vizsgái idén Csehov szövegekre építenek és a Pinceszínházba települtek ki. Február 18-19-én a Medvével kezdtek, majd jött a Sirály március 4-5-én, és még vár ránk a 6-os számú kórterem (március 19-20) is. Mindegyik projektben részt vesznek már befutott színművészek is a hallgatók mellett, így nagyon szerencsés módon a diákoknak nem kell náluk jelentősen idősebb karaktereket alakítani, és a színészek is eljátszhatnak néhány olyan jó szerepet, amely esetleg elment volna mellettük.

Sirályborító

I.A Medve

A Medve első előadását láttam a háromból. A régi SZFÉ-n is megszokhattuk, hogy a hallgatók vizsgáihoz kevés a pénz, így semmi meglepetést nem okozott most sem, hogy kevés bútor és kellék áll csak rendelkezésre a három színész mellett. A látványtervező, aki a szétesés benyomását keltő színpadi teret kitalálta, Széll Tímea.

Medve1

Nyári Ádám rendezőre nem kis feladat várt: egy gyászoló özvegyről kell fél óra alatt azt elhitetni, hogy képes beleszeretni egy vadidegenbe, aki férjének hitelezett, és most ezt a pénzt követeli rajta. Elmondható, hogy ebben van kihívás, a szereplők érzelmi hullámzásait, hangulatának változását kell érzékeltetni.

Udvari-Kardos Tímea kapta a nagy lehetőséget, és hozzá két jó színészt támaszul: házvezetőnője, aki csak néha szól közbe, Martin Márta, az ideges autókereskedő pedig, aki pillanatok alatt átváltozott szerelmessé, Viktor Balázs.

A szöveget Al-Farman Petra érezhetően modernizálta, így ez is további humorforrást jelentett számunkra.

Miután az egész előadás mindössze harminc perces volt, nem mond sokat, hogy nem érzékeltem benne üresjáratot, pörgött a beszélgetés. Szórakoztató szombat délutánom volt és örültem mindhárom színésznek. Udvari-Kardos Tímeát pedig megjegyeztem.

Medve2

  1. II. Sirály

Bátor döntés volt szünet nélkül, mintegy két órában eljátszani Csehov Sirályát – Radnai Annamária fordítását felhasználva -, és az előadás beigazolta ezt. Bagossy Júlia rendező Balázs-Piri Noémi dramaturg közreműködésével egy markánsan húzott és helyenként „fiatalított” szöveget alkotott, amely által ez a Sirály még a szokásosnál jobban szólt a fiatal művészek élet- és pályakezdésének nehézségeiről.

Ezúttal is szinte üres színpadot láttunk, a Pinceszínház atmoszférája és a színészek érvényesültek elsősorban, Ágfay Míra és Baranyai Marcell látványterve rájuk épült. A sötét üres térben kifeszített fonalak szimbolikus jelentőségűekké is válnak, ahogy maga az üresség is, de csak eszembe jutott most is a forráshiány - nyilván mást látnánk, ha lett volna pénz a megvalósításra. (A fiatal művészeknek a pályára lépés pillanatában azonnal hozzá kell szokniuk a kötöttségekhez.)

Sirály7

Nagyon ideális szereposztást sikerült erre a vizsgára összehozni, és már az előadás első jelenete megmutatta, hogy ezért a produkcióért érdemes lenne küzdeni, érdemes lenne a Pinceszínház repertoárjára venni, ha egyáltalán hosszú távon lehetséges az egyeztetése.

A befutott színésznőt, Arkagyinát Szamosi Zsófia játszotta, aki meggyőzően mondhatta el, hogy sohasem lépett fel gagyi előadásokban. Őt nézve fel sem merült, hogy esetleg színésznőként ne lenne tehetséges (a darab ebben a tekintetben szabad kezet ad a rendezőnek) – akár jelentősen tehetségesebb is, mint amilyen a fia -, de a szereplőt kétségtelenül jellemző nárcisztikus vonásokat így is hozza. De megértjük az ő szempontját is, azt is, hogy még fiatalnak érzi magát és élni, szeretni akar, sőt rossz néven veszi Nyina – Gellért Dorottya - nyomulását, amely ebben az előadásban elég egyértelműen egyoldalú.

Sirály9

Nem érezzük, hogy Bányai Kelemen Barna első látásra beleszeret a fiatal lányba, nem épül fel azonnal a kölcsönös vonzalom, amelyet nem is olyan régen még Székely Kriszta szolnoki rendezésében egyértelműen láthattunk. Ez a Trigorin pontosan olyan, amilyennek mondja magát, azonnal tudni lehet, hogy csak az írással tud foglalkozni, mindent témának lát egy kis elbeszéléshez, és eközben elhisszük, hogy annyira távol van a valódi élettől, hogy csak a tájleírásai hitelesek. Láthatóan nagyon rendben vannak színésznő párjával, és ebbe az összhangba csak belezavart a fiatal lány, akiben volt annyi energia, hogy ideiglenesen, de mégis megszerezte magának. A fiatal író - Szécsi Bence - most is ugyanúgy hoppon marad, mint bármikor máskor, és hajlamosak vagyunk elhinni, hogy tényleg azért, mert megbukott a darabja.

Sirály1

Ha csak ezt a négy művészt nézzük, a darab „első vonalát”, akkor a történet egyben a mai magyar színházi életbe berobbanó fiatal generáció helyzetéről is szól, még konkrétabban a Freeszfe sorsáról. Hosszas küzdésre van még szükség a talpon maradásához, legalább annyi erőre és hitre, mint amennyi Nyinában van. (Nyina képviselheti a Freeszfe diákjain túl akár a teljes független szférát is, amely nincs jobb helyzetben.)

Megjegyzendő, hogy eközben az előadás azt is megmutatja, hogy a már befutott művészek sincsenek biztonságban, sőt az összes szereplő között sem találunk senkit, akinek az élete sínen van.

Sirály8

Még talán Dorn, a doktor a legelégedettebb. Erőteljesen érvényesül ebben a szerepben Takátsy Péter, aki viselkedésében inkább tűnik művésznek, mint Trigorin, aki pedig író. Életművész, akit körülrajonganak a nők, és láthatóan élvezi is a személye iránt megmutatkozó érdeklődést. Szeretője, akit Simkó Katalin játszik, nagyon pontosan érzékeli, hogy lazasága, magabiztossága még a híres színésznőre is hatással van, nem alaptalanul féltékeny, csak feleslegesen. A nő őszinte fájdalma kicsit sem nevetséges, fontossá válik számunkra az ő kevésbé látványos tragédiája. Láthatóan semmi köze a Köleséri Sándor által játszott férjhez, és soha nem is volt.

Sirály3

„A fekete Sirály”, azaz Mása rendkívül erőteljes, az előadás zárójelenetében némán is elérte, hogy az ő arcán lefolyó könnyeket nézzem, és az ő sorsa miatt aggódjak leginkább. Rezes Dominikára  Az igazgató Úr óta különösen kíváncsi voltam és vagyok, és nem kellett csalódnom. A különlegesen erős tehetségek közé tartozik kétségtelenül, és nagyon remélem, hogy a jelenlegi válságos helyzetben jó lehetőségekhez fog jutni, és módom lesz pályájának alakulását hosszú évtizedeken át követni.

Sirály2

A fiatal férfiak sorsa se ígéretesebb ebben a történetben, nemcsak a Szécsi Bence által játszott író, de Bittner Dávid Medvegyenkója is reménytelen helyzetben van, a művész és a hétköznapi ember egyformán bajban van, nem érzékelünk jelentős különbséget.

Az előadásban a rendező remekül hasznosítja Dióssi Gábort, aki egész pályáját olyan független színészként élte le, aki szerepelt filmekben is, és néha bejutott kőszínházi előadásokba. Jelenség. Eltalálta ennek a már nyugdíjas embernek a szerepe, aki sosem élt, és erre csak most ébredt rá, amikor már lehetetlen váltania. Még nehezebb a helyzete, mint a fiataloké, akik legalább látják a leküzdendő akadályokat, és talán érettebbek is nála. Sokat tesz azért, hogy a darab humora felerősödjön, és ezzel nemcsak mi járunk jól, de az előadás egésze is nyer. Csehov saját műveit komédiának is látta, így igazán szerencsés, ha történeteiben egyszerre látjuk meg a tragédiát és a humort.

Sirály4

Az előadás nagy erőssége, és egyben a rendező érdeme is, hogy ugyan magányos és szenvedő emberek sorsát látjuk, akik mind valaki másban keresik a boldogságukat, aki vágyaikat nem viszonozza, így szükségszerűen csak egy-egy beszélgetés erejéig tudnak máshoz kapcsolódni, de az előadásban szereplő színészek viszont érezhetően képesek csapatban dolgozni. Sikerül jól kiemelni két-két szereplő közös pillanatait, amikor úgy érezzük, hogy valóban találkozni tudtak.

Sirály6

A húzásoknak is köszönhetően a Sirály mindvégig feszes marad és mentes az üresjáratoktól, és képessé tesz minket, hogy úgy is feszülten várjuk a szereplők sorsának alakulását, ha egy éven belül módunk volt három különböző rendezésben látni a darabot. 

Ezek után várom a következő héten a 6-os számú kórtermet, és nagyon remélem, hogy a Sirály és a Freeszfe ténylegesen életben tud maradni, minden nehézség dacára is.

Sirályzáró

Ps. A bejegyzéshez a Freeszfe FB-oldaláról töltöttem le a Medve képeit, a Sirályhoz pedig Szokodi Bea fotói használtam.

Címkék: Medve Sirály Bányai Kelemen Barna Pinceszínház Takátsy Péter Martin Márta Szamosi Zsófia Viktor Balázs Simkó Katalin Dióssi Gábor Szécsi Bence Freeszfe Rezes Dominika Bagossy Júlia Al-Farman Petra Széll Tímea Nyári Ádám Udvari-Kardos Tímea Gellért Dorottya Bittner Dávid Ágfay Míra Baranyai Marcell Balázs-Piri Noémi

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6118067378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása