Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Három remek színész is nagyon hosszan le tudja a nézőt kötni - ugyanabban az egy díszletben. Nyári Szilvia és Nyári Oszkár az utóbbi nyolc év folyamán általam látogatott előadásokban keveset szerepeltek - eddig. Ez után nagyon fogom őket is figyelni. Pál András pályáját  már eddig is követtem, nemrég az Intim vallomásokban is a látóterembe került, úgy tűnik, neki beindult az élet már egy ideje... - Most is nagyon szerettem a játékát, és összességében és külön külön is tetszett mindhárom színész, akiket Kiss Julcsi most is nagyon erősen megtámogat az általa tervezett jelmezekkel, amelyeket látva megint azt érezhetjük, hogy nem is lehetne más ezeken a szereplőkön.

A nap folyamán igazán reménykedtünk a csodába, amely be is következett: átjutottunk Beremendről 25 perc alatt stoppal, és önmagában már ez a sikerélmény (ezen a két kudarccal induló napon)  jókedvre hangolt. Örülök, hogy kényelemből nem engedtük el ezt az előadást sem.

Ennyit röviden, de nagyon megérdemli az előadás a részletesebb ajánlást azoknak, akiknek a nevek nem elegendőek önmagukban.

guppi4Pál András - Nyári Szilvia

A fenti sorok leírása óta eltelt tíz nap, az előadásélmény most már távlatot is kapott. Nem véletlenül halogattam a folytatást és ezzel az előadás elengedését is, mert egy nemcsak szórakoztató, jó színészi összjátékot bemutató produkciót láthattam, de a témája miatt fontos előadás is ez.

Érdekesség, hogy a megtekintésre alig egy órával azután került sor, hogy a Katlan egyik legfajsúlyosabb eseményén voltunk, az Elemen, amelyben az a Mucsi Zoltán is játszott, aki évekkel korábban a Guppit megrendezte Temesváron. (Nem biztos, hogy sokan tudják, hogy van rendezői múltja is - nem lehet véletlen, hogy épp ehhez nyúlt hozzá.)

A Guppi Vaszilij Szigarjev darabját már jó tíz éve láthatták néhányan akár a POSZT-on, ahol először felolvasószínházként jelent meg 2009-ben, vagy nem sokkal később a Centrál Színházban Kiss Csaba rendezésében, illetve az Aranytízben, ahol Szikora János állította színpadra. Nekem mindössze a címe volt ismerős nyilván a műsor lapozgatása miatt, de a nyilvántartásom is egyértelműen azt állítja, hogy a fent említett előadásokat kihagytam. A Karaván Színház előadását eddig csak egy zártkörű bemutató közönsége láthatta, ezzel a katlanos alkalommal kezdi meg az előadás nyilvános pályafutását. Nem volt rossz kezdés, ráadásul a bejutásra várakozók nagyobb részének sikerült is az előadásra beülnie, bár néhány késve érkező sorszámos mégis csak kint rekedt. (A Katlanon valóban nem szerencsés késni, ezzel nincs mit tenni.)

guppi1

Az eredeti bemutató idején még a harmincot alig meghaladó szerző jó érzékkel írta meg ezt a három hálás színészi feladatot kínáló darabot, amely egyszerre nézhető tragédiának és komédiának is, attól függően, hogy hova helyezzük a hangsúlyokat mi nézők. Tóth Géza rendező hagy minket szórakozni, csak későbbi kezdjük a helyén kezelni a látottakat,

Az előadás első részében a vendég (Pása) Pál Andrással azonosulva megütődve figyeljük a Nyári Szilvia által játszott háziasszony (Tamara) szinte hihetetlen lassúságát, nehéz eldönteni, hogy mi lehet ennek az oka. Ez a megütődés az, ami elsősorban dominálja a viselkedését, és a nőnek talán életében először lehet része igazi figyelemben: valaki tényleg meg akarja ismerni, kíváncsi a körülményeire, arra, hogy miért fél ennyire az élettől.

Szerencsés dramaturgiai megoldás ez, ahogy együtt derítünk ki sok mindent nemcsak Tamaráról, de az általa sokat emlegetett Ljonyáról is, a férjről, akiről már akkor világos, hogy bántalmazza és kihasználja a feleségét, amikor még csak hírből ismerjük. A késleltetés most is beválik, már rengeteget tudunk erről a férfiról, mire elénk lép egészen váratlanul, és az előadás második felében megindul a harc a nőért, akihez ez a férj nemcsak hogy nem ragaszkodott, de fondorlatosan meg is akart tőle szabadulni.

guppi2Férj a szekrényből - Nyári Oszkár

Ha nem észlelnénk, hogy ez mégis egy bántalmazó kapcsolat, akkor akár jól el is szórakoznánk azon, ahogy változnak a szereplők közötti erőviszonyok, ahogy Pása először meghökken, majd lassan megszokja az asszony stílusát, megérti viselkedésének okait, felismeri, hogy ebben milyen szerepe van Ljonyának, aki őt valamiféle ürüggyel hozzá küldte. Pál András játékában érezni, ahogy spontán módon átértékeli a vele beszélgetőt, egy idő után már nem nézi bolondnak, sőt meglátja benne az elhanyagolt szépséget, és felébred benne a megváltás vágya. Elhisszük neki, hogy a panel lakásban elvarázsolódott és egészen önzetlenül akarja kimenteni a frissen megtalált szerelmét a bántalmazója karjai közül.

A férj szerepében Nyári Oszkár kevesebb színpadi időt kap, viszont annyira mégsincs hátrányban, hiszen korábban a felesége szinte végig róla beszélt. Tanúi leszünk élőben is, ahogy az asszonyt megalázza, kisemmizné, majd később látva, hogy Pása valóban magához venné - hirtelen irányt vált és mégis meg akarná tartani. Az előadás első felében tapasztaltak után abszurdnak érezhetjük az egymást követő fordulatokat.

Sokat lehet előadás közben nevetni, miközben át kell éreznünk nemcsak az asszony kiszolgáltatottságát, hanem azt is, hogy ennek nincs is tudatában. Minden mondata és gesztusa arról árulkodik, hogy rendben lévőnek látja az életét, nem lázadozik, nem akar semmin változtatni. Minden fordulat a férfiak kezdeményezésére történik, és biztosak lehetünk benne, hogy nem lesz képes a saját érdekeit figyelembe véve változtatni. Az előadásban éppen ez a legtragikusabb, a saját sorsa iránt egészen közömbös nő. Nyári Szilvia elhiteti velünk, hogy mindez számára természetes, az is, ahogy majdnem kidobják a közös lakásból, és az is, ahogy végül ebből mégsem lesz semmi. Eljátssza nekünk az igénytelen Guppit, aki még azt sem veszi észre, ha leeresztették vagy netán fölforralták a vizet az akváriumban körülötte.

guppi3

A nap lezárásaként látott Forte-előadásban szintén látunk tragikus női sorsokat, de ennyi humort abba nem is sikerülhetett belevegyíteni (valamennyit azért igen), ha visszagondolok erre az estére most már tíz nap után, inkább jut eszembe a teázás tea nélkül, a férj rajtaütésszerű megjelenése a szekrényből és Pása nagyjelenete a poszter letépésével, és kevésbé dominál a darab társadalomkritikai éle, amely kétségtelenül szintén megvan - Nyári Oszkár és Szalai József által megteremtett lakásbelső sokat elárul.

A Karaván Színház elővezetésében a Guppi mégis egyértelműen komédia, és az már a mi problémánk, ha némi csúszással kisebb-nagyobb mértékben magunkra kell ismernünk abban a nagy adag megalkuvásban, amelyet a színpadon látunk. Lehet, hogy nem nőként (vagy férfiként), hanem alkalmazottként, vagy éppen magyar állampolgárként...

PS. A Theater Online képeit használtam, Ilovszky Béla fotózott. Sokkal több nagyon jó kép is megtalálható a képgalériájukban, érdemes rákattintani

Címkék: Ördögkatlan Pál András Nyári Oszkár Tóth Géza Guppi Kiss Julcsi Nyári Szilvia Karaván Színház Szalai József

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2816651948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása