Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (53) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (85) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (281) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (24) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (43) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (629) opera (21) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (27) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (25) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (20) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Még a blogírás kezdetén minden nézésnek automatikusan új bejegyzést szenteltem, mert minden előadás tényleg más, még azonos szereplőkkel is. A néző is másként ül be másodszor – már az előzetes tapasztalatait nem hagyhatja otthon. Ha tegnap reggel tudtam volna, hogy van reális esélyem az esti újranézésre, eszembe nem jut a főpróba másnapján megírtakat némileg átdolgozni (mintegy 5 óra befektetéssel), kitenni, és most újra jelentkezni. Beértem volna egy poszttal is.

Azzal még inkább tisztában vagyok, hogy még egyszeri öt oldalt is rendkívül kevesen olvasnak el, minden esetben sokkal valószínűbb, hogy valaki inkább egy képriportot választ, és oszt meg. Még azok is, akikről szól a cikk, és akiket ajánl.

Ennek ellenére azt gondolom, hogy az Agrippina csapata öthetes szegedi próbaidőszak után, a karantén utáni első operabemutató elkészítéséért tőlem mindenhogyan megérdemli azt, hogy a maximális alapossággal járjak el, még akkor is, ha ez nem praktikus.További három oldal olvasható az előadásról.

Mindent leírok, ami még eszembe jutott a közönség előtt lejátszott második alkalom kapcsán, ezáltal saját magam számára meghosszabbítva az előadást magát is.

DSD09327-1-1024x685

A látottak igazolták a rendező, Pányik Tamás elképzeléseit. Ennyi a lényeg, bővebben.

A premier közönség kétharmadával láthattam tegnap este az Agrippinát, a főpróba után immár előadáson is. Azokkal, akik ugyan péntek estére vették a jegyüket, de még vasárnap is el tudtak jönni a helyszínre. Ezt nem mindenki tehette meg, például azok sem, akik az elmaradt alkalomra levittek. Erősen foghíjas volt a nézőtér, bár elméletileg szinte teljesen el volt adva. Ilyen a szabadtér, könnyen előfordulhat, hogy esik. Szerencsére a szúnyogok a hidegebb időben szintén kevesebben mutattak érdeklődést irántunk, mint például a főpróbán. (A vérszívókra az előadás több esetben is reflektált, erős hangsúlyt kapott, amikor maga Claudius császár kapott el egyet…) Már annak is lehetett örülni, hogy az egész este alatt nem merült fel a veszélye a félbemaradásnak, nem zavartak bele esőfelhők sem.

DSD07479-1-1024x685A római nép és Pallasz - azaz Ludovik Kendi

Feltétlenül érdemes volt duplázni, az előadás igazolta nemcsak a rendezői elképzelések létjogosultságát, de az én meggyőződésemet is az újranézés szükségességéről. A kevés néző előtt játszott főpróba alapján a nézőtér reakciói csak megsejthetőek, de nem vehetőek biztosra, illetve a közönség jelenléte erősebben hat az előadókra, mint ha még három összpróbát tartottak volna üres nézőtér előtt.

Számomra csoda számba ment, hogy háromszor is lejuthattam éppen Szegedre, ahova eddig mindig csak nehezen tudtam, és nem bánom, hogy most még egy kiegészítő bejegyzést is „kénytelen vagyok” írni.

DSD08363-1024x685Néró: Hanczár György

De ez tényleg kiegészítés, és feltételezi vagy az előző bejegyzés vagy az előadás ismeretét, és pontokba szedem, hátha úgy befogadhatóbb lesz, bár a felsorolt gondolatok a kinyomtatott színlap sorrendjéhez fognak kötődni elsősorban.

1.Ez most az az előadás, amelyiket valóban a címszereplő, azaz Mester Viktória játéka tart egyben. Megfigyelésem szerint ő készen volt már a főpróbára is, és továbbra is fenntartom, hogy a fiához, azaz a Hanczár György által játszott Néróhoz fűzi a legelmélyültebb kapcsolat, és ez még a tapsrendben is kifejeződik. Ez a darab logikájának is megfelel, hiszen az egész bonyolult manipuláció egyik célja, hogy az anya mindkettejük biztonságáról gondoskodjon.

DSD07580-1-1024x685Agrippina - Mester Viktória - a kampány irányítója

2.A közönség Néró játékán nevetett valóban a legtöbbet, ahogy ez várható is volt – a színésznek nagyon sok eszköze van arra, hogy a figyelmet felkeltse. A humoros szerepek a leghálásabbak, szeretünk nevetni. Összességében mégis kevesebb nevetést tapasztaltam, mint ahogy ezt előre sejtettem a főpróbán – egy ismeretlen opera cselekményének követése mindig kihívás. Inkább érzékeltem csendes összpontosítást a nézők részéről, mint felszabadult kacagást. Kevesen mentek haza a szünetben, nekem közönségsikernek tűnt az előadás. Ha pénteken teljes teltház előtt tudják lejátszani, és az eső nem töri meg a sorozat ívét, persze még jobb esélyei lettek volna.

DSD09215-1024x685Claudiust informálják az eseményekről...

3.Nem említettem a korábbi bejegyzésben, hogy a rendező gyakran bevonja a nézőteret is, a római nép tagjai is átmennek a nézőtéren, sőt a Claudiust éneklő Cseh Antal is tesz egy kört közöttünk. Utóbbit még talán lehetett volna hosszabb, még több interakció jól eshetett volna. A nézőtérre kilépő énekeseknek mindig nagy hatása van, azon túl, hogy fokozottabban kifejeződik, hogy rólunk is szól az előadás.

4.A hangosítás remekül működött most vasárnap is. Amint hallottam, a szombati premiernek egyik tehertétele volt egy mikroport elromlása, bár pont elég lett volna a szokásos premierláz, amelyet a két nap kihagyás még súlyosbított is…Egy ilyen szabadtéri előadáson még fokozottan érzékelhető, hogy élő produkciónál bármi megtörténhet, és persze ez adja a varázsát is. Többen is állították, akik mindhárom alkalmat látták, nemcsak kettőt, mint én, hogy ez a vasárnapi volt a legjobb.

DSD07811-1024x685Gyüdi Eszter választási helyzetben

5.Poppea és a három lufi – ez a mozzanat kimaradt a főpróba kapcsán. A rendező néhány kellékre alaposan támaszkodik, és nem hagy bennük semmi kihasználatlan lehetőséget. Poppea három udvarlója a kampányban (zászlókon, plakátokon) is három színnel jelenik meg – Claudius (Cseh Antal) kék, Ottó (Görbe Norbert) zöld és Néró piros – és ennek megfelelően a három lufi őket jelképezi. Egyszerű, de működőképes megoldás, és sokat mondó, hogy mely lufi száll el, és melyik az, amelyiket Poppea szeretné kipukkasztani, de nem megy neki. Poén lesz minden egyes akcióból, amikor Gyüdi Eszter ezekhez a lufikhoz úgy viszonyul, mintha az őt ostromló férfiakat látná maga előtt. A mikroport használatával jól jár, a lufin csattanó csók is jól hallatszik…

DSD09108-1-1024x685Poppea Ottóval - Görbe Norbert

6.Ugyancsak Poppeához köthető a „kagyló poén” – néhány percen belül látjuk, miként alakul át Claudius ajándéka. Másodszorra nézve jobban értékelni tudtam, hogy a rendező törekedett arra, hogy mind mozgásban – Barta Viktória koreográfiájában -, mind a jelmezekben (a színlapon ott van a „JDS” mint alkotó, fogalmam sincs, hogy ki lehet), az általa és az előadásban játszó Szegedi Szimfonikusok karmestere, Pál Tamás által készített szlenges, egészen köznyelvi szövegben és még a kellékek szintjén is egyenletesen helyezzen el humoros elemeket.

7.A cselekmény bonyolódását látva felmerül a kérdés, hogy mit is akarhat az egésszel Júnó. Általánosítva: jó-e egyáltalán bármibe – akár a legjobb szándékkal is – beavatkozni, hiszen hiába hangzik el, hogy békét szeretne, egy percig sem áltathatjuk magunkat, hogy erre van esély, sőt mintha még rosszabbul alakulna… - Varga Annát most is sajnáltam, hogy túlnyomó részt prózát kellett mondania – a hangja és az alkata alkalmasnak tűnt a szerepre. Mindenki nagyon jól járt volna, ha a tervek szerint Vitray Tamásra sikerül az összes prózát rányomni, és közvetítésszerűen láthatjuk az eseményeket. De még hátha ki lehetne ezt az utat is próbálni, és a fél országot bejárni a kész előadással. (Volt már ilyen álmom egy Figaro-előadás kapcsán, és az be is jött. Most hasonlóképpen drukkolok, hogy ez is tovább tudjon élni.)

DSD08336-1-1024x685Nárcisz sárgában: Bocskai István

8.Agrippina két talpnyalója – Ludovik Kendi és Bocskai István - más-más hangfekvésben, de nagyon összehangoltan dolgozott. Az előadás szimmetriája rajtuk is múlik, és szerencsés, hogy a rendező egyforma teret hagyott mindkettőjüknek, vannak saját áriáik is, sőt ebben a nagyon színes előadásban ők is kapnak saját színt, így a római nép szürkéje, Agrippina feketéje, Poppea fehér jelmeze, illetve a három említett férfi kék- piros-zöldje mellett a sárga és a lila is hangsúlyt kap. Mintha ebben – kicsit leegyszerűsítve – az élet teljessége is megjelenne. (Mindehhez Tóth Kázmér szürke színpadot tervez, sok üres térrel.)

DSD08839-1024x685Az áldozat bemutatása után

9.A valódi tűz és elektromos gyertyák egyaránt megjelennek az előadásban. A színpadon három helyen is meggyújtott igazi tűz erősen megemeli Agrippina áldozatának ünnepélyességét. Mester Viktóriától sokan irigyelhették a fekete fátylat, amely legalább abban az egy jelenetben védettséget adott neki a szúnyogoktól is. Néhány néző az oltárra helyezett műlibán mégis kuncogott – hatott a groteszk jelenet, amely számomra továbbra is az előadás csúcspontja volt. Az elektromos gyertyák feltűnése Poppea ágya körül egy jól kivitelezett vizuális poén volt, ráadásul jól előkészíti, hogy lesz majd olyan gyertya is, amelyik valóban ég, sőt az előadás lezárására is előre utal. Néró és a tűz szinte összetartozik, bár sokan állítják, hogy mégsem ő felelős Róma égéséért…

DSD08710-1-685x1024

Jó volt ez az előadás, jó volt normális elrendezésű nézőtéren ülni, és két és fél órára elterelődni az egyéb félelmeinkről, a még mindig fenyegető második hullám gondolatától is. Az előadás persze apró utalásokkal itt-ott eszünkbe juttatta a jelenleg is aktuális maszkviselési kötelezettségünket, de elsősorban poénként hatott a maszkot és kesztyűt viselő kar az áldozati oltárnál.

Jó lenne, ha biztosan tudnánk, hogy most már jönnek az előadások egymás után, sem központi korlátozások, sem eső nem akadályozza meg a Szegedi Szabadtéri további előadásait.Várjuk a folytatást.

DSD07375-1024x685

PS. Most alkalmam nyílik újabb fotókat feltölteni ide Kisházi Sándor képriportjából, de ez még mindig nem az összes...

PS.2. 2020.07.25.

Ma megtudtam, hogy egy másik előadás díszletét hasznosította újra a produkció. Most legalább értem, hogy a szürke tónusú díszlettel miért nem tudtam semmit kezdeni...

Címkék: Szeged Agrippina Mester Viktória Cseh Antal JDS Pál Tamás Szegedi Szabadtéri Bocskai István Tóth Kázmér Hanczár György Pányik Tamás Gyüdi Eszter Kendi Ludovik Barta Viktória Görbe Norbert Varga Anna

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4716039512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása