Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Arra kell vágyakoznunk, amink van, és akkor járunk jól, ha ez sikerül is – ez az egyik fontos üzenete a Junion Színház, a Neptun Brigád és az RS9 közös produkciójának, amelyik kellemes kikapcsolódást adhat a kamaraelőadások kedvelőinek. Mivel januári bemutató volt, így jelen esetben annak is tudok örülni, hogy Koleszár Bazil Péter rendezését nem nagyobb késedelemmel láthattam. További előadások:március 5-én és 17-én.

82234890 2578086515759195 507243634886705152 nKövesdi László, Baksa Imre, Vass György

Axel Hellstenius darabja nagyon könnyen megszerethető komédia, és amikor az RS9-be indultam, nagyjából tudtam, hogy mire számíthatok. Már két korábbi nagyon nézőbarát és igazán szerethető feldolgozásban láttam: 2009-ben a József Attila Színházban Schnell Ádám és Besenczi Árpád, 2013-ban az Aranytízben pedig Őze Áron és Kedvek Richárd főszereplésével. (Mellékes érdekesség: tegnap ez után elmentem a Vígbe A doktor úrra, és azt is éppen Schnell Ádámmal és Besenczi Árpáddal láttam először, furcsa egybeesés.) Ezúttal Baksa Imre és Vass György kapta a nagy lehetőséget.

88009957 2559608444366213 3619086649318703104 n

A darab kevés (4) színészt igényel, a két állandó főszereplőn kívül van még egy – Kövesdi László - , aki időről-időre megjelenik, és egy, aki mondhatni „fregolizik” (annyiban nem, hogy Kakasy Dóra a három nő figuráját egymás után játssza el, a régebbi nőalakok nem térnek vissza).

Ez most egy délutáni előadás volt, és az RS9 meg is telt rá. A múlt héten a Bethlen Téri Színházban egy másik független előadáson (KV Társulat – Terike és Irén) ugyanezt tapasztaltam: van igény hétvégén az ilyen alkalmakra is, amikor a néző még világosban haza tud menni, vagy előadás után haza tud utazni vidékre.

Az előadás kiindulópontja: két inkább érzelmileg, mint értelmileg sérült férfi, akik számára probléma a külvilágba való beilleszkedés, kikerül az intézetből, és ketten együtt próbálnak a segélyből megélni, az önkormányzat által kiutalt lakásban. (A lakás, mint a vágyak tárgya -szerepelt az általam legutóbb látott Orlai-előadásban, a Családi tűzfészekben is, azonnal eszembe jutott.) Ugyan a lakást nem lehet átfesteni az általuk elképzelt színre (narancssárgára), de ezt leszámítva itt most – elvileg - már minden úgy lesz, ahogy ők szeretnék.

A történet folyamán követjük beilleszkedési kísérletüket a társadalomba, a bevásárlások lebonyolításától kezdve egészen addig, amíg egyikük egy szomszédnőbe botlik, akit a folyosón talál.

82310943 3323401217674347 3411576081801543680 o

A kétrészes előadás derűs, részben azért, mert lehet közben nevetni, hőseink olyan problémákat oldanak meg, amelyek a nézők számára rendszerint nem okoznak áthidalhatatlan nehézséget, és így inkább vicces, mint tragikus az, hogy ennek a két férfinek igen. Mellékszálon akár arra is rádöbbenünk, hogy nem is olyan magától értetődő a normális élet. Vannak nagy kihívások – el kell engedni az életünkből embereket, nagy váltásokat kell végrehajtanunk, de néha ezekhez hasonlóan megoldhatatlannak tűnnek a hétköznapi élet tennivalói is, amelyek gyakran elborítanak minket. Néha jó – színpadról – látni, hogy másoknak sem könnyebb, sőt talán még nehezebb az élet.

A humor mellett a darab másik vonzereje a darabban megnyilvánuló „meleg baráti szeretet”: ez a két sérült, a külvilágtól rettegő férfi egymást mégis kedveli, a másiktól várnak és kapnak is segítséget. Jó nézni színpadon azt, amikor két ember ilyen szinten kötődik a másikhoz, talán a legtöbben ilyen szoros kapcsolatot szeretnénk a saját életünkben is kialakítani.

minden-jot-elling-original-152754

Az események ezúttal is szinte jelzésszerű díszletben bonyolódnak, amelyet Vadász István tervezett, feltehetően alig észrevehető összegek felhasználásával. Szinte nincsenek kellékek sem, Ellingék lakása feltehetően nem túl ingergazdag – a fekete és a fehér színek dominálnak. A puffokat többféleképpen is lehet hasznosítani, például egymásra rakva egy pizzéria bárpultját is helyettesíthetik. Sokkal nagyobb mozgástere a jelmeztervező Pirityi Emesének sem volt, a három állandó szereplőnk sosem öltözik át, egyedül a szociális gondozót, pincérnőt és a szomszédnőt is játszó Kakasy Dóra kap más-más ruhákat, hogy ezek a karakterek határozottan elkülönülhessenek.

A színésznő valóban sikeresen boldogul mindhárom karakterrel, és ezek nem csak a jelmez miatt lesznek mások. Mindhárom nő figyelmét felkeltik ezek a furcsa férfiak, de míg a gondozónő anyáskodva, kissé lekezelően néz rájuk, a pincérnő már semmin sem lepődik meg, és igyekszik a vicces figurák vágyait teljesíteni – megkapják a tegnapi csülköt, és ezzel az élet császárainak érzik magukat. Milyen kevés kell a boldogsághoz… (A csülökről jut eszembe, hogy egy tavalyi előadásban – Dolgok, amikért érdemes élni – egy néző ezt az élet legfőbb örömei közé sorolta…)

IMG 5762Kakasy Dóra - a pincérnő (próbafotó)

A szomszédnő jelenik meg egyedül többször a három nő közül, aki hosszú távon hatással lesz a két férfi életére. Utóbbinak van egy jelenete, amikor szájából kilógó cigivel beszélget, majd ugyanígy kezd hozzá a levesének elfogyasztásához is…Nem ez az egyetlen igazán viccesre sikerült jelenet az előadásban, de ez az egyik, amelyik maradandó nyomot is hagyhat bennünk, és eszünkbe juthat, ha instant tésztaleveshez nyúlnánk. E három kis szerep alapján Kakasy Dóra megjegyezhetővé válik, egyáltalán nem lesz belőle „futottak még”-szereplő. Kíváncsivá tett, és meg is néztem azonnal, hogy még miben látható. (Az Ég és nő között, illetve A kutya különös esete c. előadások kapcsán került már a látóterembe, de sokan a „Jóban Rosszban” szereplőjeként ismerhetik.)

ellingpróba.pngKözös vacsora a szomszédasszonnyal - próbafotó

Kövesdi László szociális munkást játszik, aki képes arra, hogy a gondozottjaival való foglalkozás közben magát valóban háttérbe szorítsa, de így is kiderül számunkra, hogy a magánéletéből éppen a szoros kötődés az, ami hiányzik.

A darabot jellemzően akkor veszik elő, amikor két harminc-negyven közötti-körüli, azaz a szöveg szerint a „legszebb korban lévő” igazán jó férfiszínésznek keresnek alkalmas feladatot. A szereposztást látva evidens volt számomra, hogy Elling és Kjell szerepére a Baksa Imre-Vass György kettős nagyon alkalmas, sok előadásban láttam őket, amelyek miatt ez számomra kiemelten nézendő bemutatóvá vált. Aki sosem látta őket semmiben, az először kezdje a „De mi lett a nővel?” című Csehov-adaptációval, amelyben még pluszban megkapják Ficzere Bélát, akinek örültem volna ebben is, annyira jó volt a „Benne vagy” című előadásban még az ősszel.

Visszatérve a Baksa Imre és Vass György kettősére: a több korábbi közös munka eredményeként érződik játékukon az egymásra hangoltság. Igazi kötődésnek érződik a kapcsolatuk, megvan a mélysége, és ez pótolja a díszlet, kellékek hiányát. (Hasonló színészi kapcsolatot láthattam legutóbb kedden a Mulatságban is, ez mindig jólesik a nézőnek.) Baksa Imre Ellingként a történet narrátora is, ki-belép a szerepbe, és mindezt teljesen természetesen teszi, míg Vass György Kjellként a „főhős”, aki a nagyobb változáson megy át: az ő életébe toppan be a nő.

82815034 3323400871007715 1758260066525380608 o

A kettőjük kapcsolata átélhetővé válik számunkra is, és talán egy kis időre hajlamosakká válunk, hogy a saját életünk napos oldalára is rápillantsunk, és még akkor se érezzünk mindent olyan sötétnek, ha van okunk panaszra. Most kaptunk esélyt 2 óra és 20 percnyi kellemes kikapcsolódásra, és ez sem kevés.

Ps. A fotók az RS9, a Neptun brigád fb-oldaláról és a szinhaz.hu cikkéből származnak.

 

Címkék: RS9 Baksa Imre Neptun brigád Vass György Kakasy Dóra Pirityi Emese Koleszár Bazil Péter Kövesdi László Junion Színház Vadász István

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7415499008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.