A függetlenek után jöjjenek azok a kőszínházi előadások, amelyeket leginkább szerettem 2019-ben, a helyszínek szerinti betűrendben.
József Attila Színház – A király beszéde – A filmet láttam, de a színdarab egyetlen korábbi előadását sem, így nem volt mivel összehasonlítanom. Elősorban Mucsi Zoltán érdekelt benne, aki ezúttal is beváltotta a reményeimet, és nagyon jól állt neki ez a csendesen határozott beszédtanár. Az előadás meglepetése mindazoknak, akik nem törzsnézői a József Attila Színháznak: Fila Balázs szerethető királya, aki ennél élőbb már nem is lehetne. Nagyszerűen érvényesült ez a kettős már a főpróbán is, nézendő.
Katona József Színház- Igazából a társulat miatt mindegy mit vesz elő ez a színház, érdekes számomra. A színészek munkája miatt még a kevésbé ütős darabokból is olyan előadás készül, amit egyszer feltétlenül érdemes megnézni, elgondolkodni. Pontosan ezért igyekeztem, hogy a repertoár minden jelenlegi darabjáról elérhető legyen ajánló.
A színház két játszóhelyén ezúttal egy-egy előadást emeltem ki, olyat, amelyik nekem 2019-re esett. A Kamrában a A Platonov az, amelyik spontán módon kiemelkedett a többi közül, a Katonában pedig az egészen friss Tartuffe. Minden egyes szerepre ott a megfelelő színész – ez itt megszokott, de lássuk be, ez azért mindenütt mégsem egészen hétköznapi dolog.
Kolibri Fészek – Esznek-e a halottak Epertortát? – Nagyszerű előadás, amelyik segíthet a gyerekeknek a halál feldolgozásában. És aki eddig még nem szerette meg Grisnik Petrát, az ebben mindenképp meg fogja.
Magyar Színház – Ópiumkeringő – Lengyel Ferenc rendezésében Pataki Szilvia Karády Katalinná változik. Egészen különlegesen megrázó élmény, ahogy nézzük a színésznőt beszélni, énekelni és egészen beszorítva a zenekar tagjai közé, szinte mozgás nélkül játszani. Akinek korábban köze volt Karádyhoz, és úgy nézi, az Pataki Szilvia iránt fog érdeklődni utána, de ugyanez igaz fordítva is.
Az Örkény Színház mindkét friss bemutatójáról azt éreztem, hogy egy ilyen listán feltétlenül ott a helye. A legyek és a Lót is intellektuális színházi élmény, érezzük, hogy üzenni akarnak nekünk a történettel, de a színészi játék is hat ránk, és néhány szereplő kapcsán be is vonódunk. Majdnem a teljes szereposztást fel lehetne sorolni, de Nagy Zsolt, Fodor Tamás és Znamenák István, illetve Kerekes Éva, Gálffi László nem maradhat le semmiképp.
Gálffi László és Kerekes Éva - Lót
A Pesti Színház szintén egészen friss II. Richárdja sem maradhat ki, akár a címszereplő Vecsei H. Miklós miatt sem, akit egy egészen jó csapat támogat.
Vecsei H. Miklós és Karácsonyi Zoltán - II. Richárd
A Radnóti Színházban 2019-ben a Kakukkfészek c. előadást szerettem a legjobban. (A 10-et is mondanám a jelenleg futó előadások közül, de azt még 2018-ban láttam a főpróbán, és ez esetben a 2-3 hét különbség elég.) Zsótér Sándor rendezését januárban le is veszik, aki szeretné látni, talán valami pótszékkel juthat még be. Májusi bemutató volt, és sokkal jobbnak éreztem, mint amit előzetesen vártam a darab ismeretében. Erős csapat állt össze a Radnótiban is, Vilmányi Benett és Csomós Mari külön is kiemelendő. Mozgósító szándékot éreztem ebben az előadásban is, sajnálom, hogy nem lesz később, nehéz elképzelni, hogy erre ne lenne elég néző. Formátumos előadás volt a Moliere is, emlékezetes, de az egészében NEM fogott meg, bár Pál András és Schneider Zoltán kettőse így is említendő, utóbbiaknak valamiféle kritikusdíjat is remélek, biztosan látták elegen őket ehhez.
Thalia – Egy csók és más semmi – nagyon harmonikus kis operett ez, jó rendezés, jó csapat – Vida Péter vezetésével. És igen, Mentes Júlia ebben is megfog minket, nemcsak a párhuzamosan játszott Bernd Rózában, amely mélyen is érintheti azt, aki megnézi. (Operett, de inkább ide illett a játszóhely miatt.)
Ennyit a pesti prózai színházi előadásokról, amelyeket először láttam 2019-ben. A negyedik bejegyzés a zenés előadásokra tekint vissza, amelyek közül csak kevés lesz a közeli jövőben látható, így inkább nyomhagyó célzattal készült.
PS. A fotókat már korábban is felhasználtam az előadásokhoz tartozó bejegyzésekben.