Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nagyon látszik egy színészen, ha éppen azt játssza, amit olyan NAGYON játszani akar. A monodráma eleve óriási kihívás, jelen esetben pedig Horváth Lili egyedül köti le a közönségét nyolcvan percen keresztül Gergye Krisztián rendezésében, a GK társulat és a Manna közös produkciójában. Az előadás feltétlenül több figyelmet érdemelne, havonta egyszer látható 2019. áprilisa óta a Bethlen tér nagyon otthonos kis színházában, közel a Keletihez, ahol – csak úgy mondom – jelenleg Bege Nóra és Éder Vera fotókiállítása is látható még dec. 19-ig.

56786207 804082206657507 1869217029039325184 oFotó: Molmik Photography

William Luce darabjában, amelyet Zöldi Gergely fordított (sőt dramaturgként is gondozott), nagyon sok ütős mondat szerepel, amely tanulságos: ezt végignézve feltehetően sok néző elgondolkodik azon, mennyire érdemes híres művészeket és azok feleségét irigyelni, bármennyire is érdekesek számunkra ezek a "bálványok", mert a siker-fény-csillogás mögött nem kizárt, hogy az átlagosnál több szenvedés lapul meg. A híres emberek ott vannak a kirakatban, sokakat bevonzanak, ők maguk is több hatásnak vannak kitéve, így ahhoz egészen kivételes személyiség kell, hogy az illető ne akarja túlbonyolítani az életét.

A "híres ember gyenge pontjai" kelendő téma, akár színházi előadásról, akár újságcikkről van szó, és most a reflektorfény Scott Fitzgerald feleségére esik, aki egy elmegyógyintézeti tűzvészben halt meg jóval a férje halála után, és az ő életét, személyiségét állítja középpontba a történet.

Jelenleg a város egyik legtöbbet emlegetett előadása A nagy Gatsby, így adná magát, hogy akit netán mellékszálon a szerző elkezdene érdekelni, az erre is kíváncsivá váljon.

56669570 804081916657536 5344217051814690816 oFotó: Molmik Photography

Persze a téma mellett a színész a másik ok: Horváth Lilinek van itt a Bethlen téren is másik előadása, közösen Tordai Terivel, akire egyre jobban kezd hasonlítani, de a B32-ben is nemrég volt új bemutatója, amelyben főszereplő.

Ami engem illet, én simán elhittem neki, hogy ő Zelda, lekötött a történet, és bár olvastam az író férj néhány könyvét, most kíváncsibbá váltam a szerzőre, mint bármikor korábban.

A színésznő jelenleg egészen egyedül van, mégpedig egy hatalmasnak tűnő üres térben (ráadásul fehér a balettpadló, így még nagyobbnak is tűnik), ez lenne az elmegyógyintézeti szoba, ahol nem egészen kronológiai sorrendben, sőt inkább a töredékesség és esetlegesség hatását keltve előhúzza a régi élményeit. Nagyon kevés kelléket használ, ami azért is jó döntés, mert úgyis elég esélytelen lenne egy amerikai elmegyógyintézet miliőjét visszaadni, és úgyis a lélek rezdülésein van a hangsúly. Egy nagy állólámpa van a térben, amely így kellően feltűnő, de mivel ezt úgy használja a művész, mintha ez lenne a mikrofon, amely a hangját felerősíti, az előadás játékosságát erősíti.

Gergye Krisztián koreográfus, és így kicsit sem csodálkozunk, hogy a mozgás és a táncos elemek kulcsszerepet kapnak. Horváth Lili a típusa is lehet, jó színész és jó a mozgása, és alkatát tekintve emlékeztet Vizin Viktóriára, akivel két hónapja egy másik egyszemélyes Gergye-előadást láttam. A téma azért is szerencsés, mert ahogy megtudjuk, Zelda számára a tánc valóban fontos volt, ez volt az ő "menekülési útvonala",  így nem hökkenünk meg, hogy elborult elmével is táncol, sőt voltaképp az lenne a fura, ha nem hallana belső zenét, amelytől nem tud elvonatkoztatni.

93B2376A fotó a szinhaz.org-ról származik (fotós?)

Béres Móni tervezte az egyetlen, ámde nagyon összetett jelmezt, amely nagyon sokféleképpen hordható, és nagyon jól szolgálja a produkciót.

Azt nem tudjuk meg egészen konkrétan, hogy pontosan milyen okai is voltak Zelda megőrülésének, de az elhangzó szöveg alapján azt is éreztük, hogy lehet, hogy elmebeteg mondja ezt, „de van benne rendszer”. A fő tényezőre azért utal az előadás: a híres író férj melletti magány is benne lehetett. Aki megnézi a Fitzgerald-életrajzot, kirajzolódik egy bohém képe, aki más nőkhöz is intenzíven vonzódik. Ez a hajlam jellemzően nem szokott egyetlen házasságot sem felerősíteni, bár nyilván vannak olyan feleségek is, akik hajlanak a kompromisszumra, és beérik azzal, ami juthat nekik, és elfogadják, hogy nem túl izgalmasak ahhoz, hogy egy művészt önállóan egy életre lekössenek.

Remélem, hogy jól idézem a következő mondatot Zeldától, de nagyon illik a helyzethez (és akár Fodor Ákostól is származhatna): „sohasem fogod megbocsájtani nekem, hogy nem érdekeltelek eléggé” – ennek a „nem vagyok elég érdekes a férjem számára” - érzésnek a fájdalma ott van az előadásban, és akár ez önmagában is oka lehet a nő összeroppanásának.

Az előadás feltehetően még hosszan műsoron marad, és lennie is kellene ebben a közel kétmilliós városban minden hónapban ötven olyan ember, akit ez érdekelhet. Reménykedjünk abban, hogy ez így lesz január 31-én is, amikor jön a következő.

urbanFotó: a cseppek.hu cikkéből (fotós neve?)

PS.Volt valaki, aki a nulladik sor közepén az előadás utolsó harminc másodpercében bekapcsolta a telefonját, még a taps előtt, amin a fb-ot ellenőrizte. EMBER, ha olvasod: még fél percet várhattál volna!!! Mindenki fontolja meg, hogy ennyire kicsi térben szinte minden mögötte ülő látja a képernyőjét, és ZAVAR. NEM, amikor némán ég egy kicsi fény a színpadon, az nem felesleges jelenet, attól, hogy nem beszélnek. Az illető fiatal hölgy elégedetten mosolygott, szerethette az előadást, de egy ilyen gesztus számomra önmagában is megkérdőjelezi, hogy az illető bevonódott-e igazán.

Nagyon közel voltam, hogy ezt személyesen elmondjam neki, de láttam, hogy a színház egyik dolgozójával beszélget. Mondják el neki ők…(ha meg rokon, ismerős esetleg, akkor duplán gáz, de hátha nem).

 

Címkék: Gergye Krisztián Horváth Lili Bethlen téri színház Béres Móni

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3715356902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása