Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem lehet szó nélkül elmenni a Radnóti Színház új játszóhelyének létrejötte mellett, amely már a korábbi évadban beindult, de a jelenléte még nyomatékosabban érezhető. A Kazinczy utca 21. alatt a második emeleten található a Tesla Labor, amely sok tekintetben hasonlít a független játszóhelyekhez. Itt is csak közvetlenül a kezdés előtt lehet beülni érkezési sorrend szerint, és jók a színészek.

76634286 3796707543680124 7777857457165959168 o

Két héttel korábban jártam itt először a Radnóti saját előadásán, amelyet Hajdu Szabolcs rendezett (Gloria), és ezen a csütörtökön az újonnan alakult „Narratíva” színházi társulás friss bemutatójára mentem, és erről következik egy nyomhagyó bejegyzés.

A Radnótinak megvan a maga keresztje, a szomszédos ház építkezése miatt előadásainak csak kis részét tudja a csökkentett méretű saját színpadán játszani, viszont láthatjuk előadásaikat az Ódryn, a József Attila Színházban és a Katonában is. Talán ennek kompenzálása ez a második játszóhely, amelyet részben független előadások támogatására is felhasználnak. Kiadtak egy külön kis műsorfüzetet azokról a befogadott előadásokról, amelyeket itt lehet majd az évad folyamán megnézni. Köztük van a Napraforgó és az Elhanyagolt férfiszépségek is, amelyeket korábban már ezen a blogon is ajánlottam.

Ezek után csak erről a konkrét produkcióról lesz szó, Kovács D. Dániel rendezéséről, aki Brecht darabját Ungár Júlia fordításában, „Kurázsi és gyerekei” címen mutatta be.

Aki szereti a kis tereket, amikor a színész karnyújtásnyira van, az nyilván örömmel látja majd az elrendezést, amely még sokkal több nézőt visz közel a történésekhez. Négy oldalról 4-4 sorban vesszük körbe a színpadot, amely lényegében mindössze egy zongora, amely Kurázsi mama kocsijaként funkcionál, és nemcsak hozzáülnek a színészek, de rá is telepednek, sőt gyakran meg is forgatják. Schnábel Zitáról nem most derül ki, hogy milyen leleményes tervező, képes alacsony költségvetésű projektekben is erdeményesen dolgozni – a díszlet találó, szinte elmondható, hogy el is játssza a darabot. Gyorsan kiderül, hogy mire ad lehetőséget, és ezeket az előadásban ki is használják.

76644647 2544909198923354 589310113337049088 oHajduk Károly, a szakács

Brecht darabja tíz jelenetből áll, és ezeket két részben meg is nézzük, a darab ismerői számára meglepetést nem okoznak a látottak. Nincs szó újraértelmezésről, valami különleges látószögről, megmaradnak az alkotók Brecht történeténél és annak mondanivalójánál.

Az előadás kapcsán persze a néző saját maga képes mindezt továbbgondolni. Eltekinthetünk a jelenleg nálunk szerencsére nem aktuális háborútól, és Kurázsi mamában láthatunk egy gyerekeit egyedül nevelő nőt, aki minden eszközzel küzd az életben maradásért, és eközben a lényeget veszíti el: a gyerekeit, akiknek az érdekében mindez történt.

Ennél is tovább mehetünk: Kurázsi lehet férfi is, aki a család megélhetéséért küzdve kifelé él, alig tud otthon lenni, és a személyes kapcsolatait áldozza fel céljai megvalósítása közben. Mindenki végiggondolhatja, hogy ebben a tágabb értelmezésben vonatkoztatható-e rá ez a történet, ő pont milyen szekeret tol, ennek mennyi értelme van, és biztosan muszáj-e ezt csinálnia.

76767449 3796708083680070 8882933803484446720 oEgger Géza, a pályamódosító pap

Ezekre gondoltam, amikor megláttam, hogy az előadást kitűzték, valami hasonló (vagy akár egészen más) pluszgondolatok áradására számítottam, ami egy független társulat számára indokolhatja, hogy épp ezt a darabot elővegye.

Semmi ilyet nem észleltem, valóban csak a mű korrekt, de nem különösebben invenciózus lebonyolításának lehetek a krónikása. Persze, ha valaki egyáltalán nem ismeri a történetet, nyilván egészen más helyzetben van, mintha 10+ rendezésben már megnézhette.

Felmerül a kérdés, hogy elsősorban kiknek ajánlható ez a verzió?

Mivel ismertem a történetet, és senki olyan ismerősöm nem volt a helyszínen, aki szintén ne látta volna már sokszor, fogalmam sincs, hogy „szűz nézőre” hogyan hathat. Unná-e, vagy érdekelné a szereplők sorsa? Mindkettő lehetséges. Mindenesetre az elolvasást kiváltja, bár mintha mostanában Brecht nem lenne kötelező olvasmány, azaz lehet, hogy fel se merül, hogy muszáj ezt gimnazistáknak megmutatni. De lehetne persze.

A színészek játéka most is az igazi ok, a legtöbb néző számára eleve ők jelentik az igazi vonzerőt. Ha csak egy „húzónév” is van valaki számára egy előadásban, hajlamos a megtekintés mellett dönteni. Persze, ez nézőfüggő, hogy kinek milyen színészek a kedvesek, kik azok, akiket nem tud kihagyni.

Elismerem, én sem azért mentem, mert épp egy Kurázsi mamát hiányoltam az életemből, hanem szintén a színészek miatt. Akikre különösen kíváncsi voltam, azokon az is látszott, hogy most is egészen odateszik magukat, és nem rajtuk múlt, hogy ez az este mégsem emelkedett meg úgy igazán.

74423792 3796708540346691 4335446684159967232 oLázár Kati

Külön örültem, hogy hosszabb idő után egy rövid jelenet erejéig láthattam Lázár Katit megint, aki nem tud úgy színpadra lépni, hogy jelenlétének ne legyen súlya. Ezt nem biztos, hogy lehet tanulni, amióta nézem, ez mindig így volt. 

75285807 3796709053679973 1667392053329264640 oKurta Niké és Piti Emőke

Nagyon szerettem Kurta Niké nekem túl rövid jeleneteit is, akit látva még mindig a beáldozott Heilbronni Katica jut eszembe, és ennek az áldozatnak az értelmetlensége. A magyar független színházak helyzete csak romlott azóta, odaveszett viszont egy revelatív előadás, amely toronymagasan kiemelkedett az átlagból. Ez a csapat akár azt is felújíthatná, azonnal lenne egy ütős produkciójuk.

Hasonlóan keveselltem Hajduk Károly feltűnéseit, és számomra az egész este legélőbb része az volt, ahogy Pető Kata Kurázsijával a kakas/tyúk árán alkudoztak. Annak a beszélgetésnek volt tétje, és nagyon jó lett volna, hogyha az egész este folyamán hasonló feszültség vibrált volna.

76767494 2544909165590024 5736318523370635264 o

Nagyon titokzatos dolog egy előadás kémiája, létrejön-e a különleges hangulat, vagy nem – nehezen tetten érhető, hogy min is múlik ez. Különösen akkor, ha a szereplők egyikére sem lehet rámondani, hogy általa támadt lyuk a szereposztáson, és miatta veszett oda az energia. És persze könnyen lehet, hogy más néző másként érzékelte, hiszen mind különböző háttérrel ülünk be a színházba, nem győzöm hangsúlyozni, hogy ez csak az én benyomásom.

Pető Kata jó választás a címszerepre, érezzük rajta az elszántságot, sőt azt is, hogy összességében élvezi ezt a kockázatos életet, lehet, hogy elsősorban azért vándorol a hadszínterekre, mert adrenalinfüggő. Ugyanakkor érezzük, hogyha nem is önti szavakba, a gyerekek számára valóban fontosak, természetes részei életének. Az egész tevékenységében nem lát semmi rendkívülit, hiszen megszokta a mindennapossá vált háborút is. Teszi a dolgát, illetve azt, amit jónak lát. Próbál úgy viselkedni, mintha ura lenne a helyzetének és nyerhetne. Mivel ő maga nem érzékeli a folyamatos életveszély feszültségét, mi is elfogadjuk ezt normálisnak.

Minden további színésznek – Piti Emőkének, Kárpáti Pálnak, Egger Gézának, Koroknai Sándornak, Váradi Gergelynek és Samudovszky Adriánnak - vannak jó lehetőségei, jó villanásai, és ezek miatt alkalmanként az előadás energiaszintje meg-megemelkedik. Fekete Ádám, aki író és dramaturg egyébként, szintén szerepel Kurázsi tisztességes fiaként, és neki külön is örültem.

74692534 3796707343680144 6065390989080526848 oFekete Ádám - Stüszi

A hétköznapok Kurázsiját látjuk ebben az előadásban, nem érezzük benne igazán heroikusnak a túlélért folytatott küzdelmet. Pedig néha igazi hőstett egyik napról a másik ugyanolyanra átlépni, de most mintha nem lett volna cél ennek a megmutatása.

PS. Kincses Gyula fotóit használtam, amelyeket a saját fb-albumából töltöttem le, kivéve a Hajduk Károlyt ábrázoló kettőt, amelyek Mészáros Csabától származnak

Címkék: Radnóti Színház Fekete Ádám Ungár Júlia Narratíva Kurázsi mama Lázár Kati Pető Kata Hajduk Károly Kárpáti Pál Piti Emőke Kovács D. Dániel Kurta Niké Egger Géza Koroknai Sándor Schnabel Zita Samudovszky Adrián Váradi Gergely Tesla labor

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2915326212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása