Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ábel Stella (2) Ács Eszter (2) Ács Norbert (3) Aczél András (19) Ádám almái (2) Adorjáni Bálint (10) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (4) Ágoston László (5) Ágoston Péter (6) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (742) Akadémiai Kórustársaság (5) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (3) Alexis Lathman (2) Alföldi (67) Almási-Tóth András (40) Almási Éva (3) Álmosd Phaedra (2) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (6) Ambrus Mária (25) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (3) Andrássy Máté (6) Andrei Serban (2) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (3) Antal Mátyás (2) Antóci Dorottya (2) Anyegin (11) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (5) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (3) Armel Operafesztivál (6) Árva Nóra (3) Ascher Tamás (19) Átrium (38) Az istenek alkonya (2) Az ördög (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A Gézagyerek (2) A hugenották (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (5) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (3) A vámpír (2) A velencei kalmár (3) A vihar (4) A walkür (4) B32 Kultúrtér (2) Bábszínház (13) Bach (3) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (12) Bagó Bertalan (2) Bajári Levente (2) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Bajor Lili (6) Bakáts Feszt (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (7) Bakonyi Marcell (17) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (10) Balatoni Éva (20) Balázsovits Edit (5) Balázs Andrea (14) Balázs Juli (3) Balázs Péter (2) Balázs Zoltán (3) Balczó Péter (29) Balga Gabriella (25) Balikó Tamás (7) Bálint András (12) Ballabás Aliz (2) Balla Sándor (2) Ballér Bianka Gréta (9) Balogh Eszter (12) Balsai Móni (14) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (6) Bánki Róza (2) Bánk bán (3) Bánovits Vivienne (2) Bányai Kelemen Barna (6) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (14) Bán János (13) Bárány Péter (7) Baráthy György (2) Baráth Emőke (19) Bárdi Gergő (2) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (6) Barna Lilla (2) Barna Zsombor (3) Baronits Gábor (5) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (5) Bátki Fazekas Zoltán (22) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beeri Benjámin (2) Beéri Benjámin (2) Bella Máté (2) Belvárosi Színház (39) Benedek Mari (38) Benedek Miklós (8) Benkó Bence (14) Beöthy-Kiss László (17) Bercsényi Péter (9) Berczelly István (2) Bérczes László (4) Bereczki Zoltán (5) Béres Attila (6) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bernstein (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (13) BFZ (10) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (10) Blasek Gyöngyi (2) Blaskó Borbála (4) Blaskó Péter (4) Blazsó Domonkos (10) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (4) Bodnár Erika (12) Bodoky Márk (4) Bödök Zsigmond (3) Bodor Johanna (7) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (4) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (5) Bohémélet 2.0 (2) Böhm György (2) Bohoczki Sára (8) Böjte Sándor (2) Bojtos Luca (2) Boncsér Gergely (34) Borbás Gabi (3) Borbély Alexandra (18) Börcsök Enikő (22) Bordás Barbara (3) Borgula András (2) Bori Réka (2) Borka Ákos (9) Böröndi Bence (8) Boross Csilla (2) Boros Anna (12) Boros Ildikó (2) Borsányi Dániel (12) Borsi-Balogh Máté (5) Botos Éva (7) Bozó Andrea (13) Bozsik Yvette (5) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brasch Bence (3) Brassói-Jőrös Andrea (2) Brecht (3) Bregyán Péter (4) Bretz Gábor (67) Brickner Szabolcs (8) Bruno Taddia (2) BTF (2) Bucsi Annamária (18) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (14) Budai Lívia (3) Budaörs (8) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (4) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (5) Busa Tamás (13) Büszkeség és balítélet (2) Bűvös vadász (4) Búza Tímea (3) Cantemus kórus (8) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (18) Chován Gábor (7) Christian Badea (3) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (5) Cosí fan tutte (14) Crespo Rodrigo (5) Csákányi Eszter (17) Csáki Rita (3) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (5) Csányi Sándor (6) Csapó Attila (2) Csapó József (10) Csarnóy Zsuzsanna (3) Cseh Antal (32) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (3) Cselényi Nóra (4) Csémy Balázs (7) Cserhalmi Ferenc (15) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Antal (3) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (18) Cser Ágoston (3) Cser Krisztián (179) Cser Miklós (2) Cser Péter (2) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (17) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (6) Csóka Anita (2) Csoma Judit (6) Csomós Mari (12) Csongor és Tünde (3) Csonka András (3) Csuja Imre (24) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (6) Cziegler Balázs (21) Czupi Dániel (2) Czvikker Lilla (2) Dancsecs Ildikó (3) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (6) Dani Dávid (4) Dankó István (16) Danton halála (2) Danyi Judit (2) Dányi Krisztián (4) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Darvasi Áron (2) Darvas Ferenc (2) Deák Tamás (2) Debrecen (5) Debreczeny Csaba (16) Decsi András (4) Deés Enikő (2) Dékány Barnabás (3) Dékán Jenő (6) Dénes István (6) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Denk Viktória (2) Deres Péter (4) Derzsi János (3) Dér Zsolt (12) Dés László (2) Dévai Balázs (2) Devich Botond (2) Dézsy Szabó Gábor (3) Dicső Dániel (6) Dino Benjámin (2) Dinyés Dániel (33) Dióssi Gábor (3) Dobák Attila (3) Dobák Lívia (2) Dobi-Kiss Veronika (3) Dobra Mara (2) Dobrotka Szilvia (6) Dolhai Attila (4) Domokos László (2) Domokos Zsolt (14) Dömötör András (14) Dömötör Tamás (3) Don Carlos (5) Don Giovanni (21) Don Juan (2) Dóra Béla (9) Ducza Nóra (17) Dumaszínház (5) Éder Vera (2) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (7) Egri Márta (5) Egri Sándor (22) Egyed Apollónia (3) Egyed Attila (3) Eke Angéla (7) Elektra (2) Elek Ányos (2) Elek Ferenc (18) Élettörténetek.hu (3) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (32) Enyedi Éva (6) Enyvvári Péter (11) Eötvös Péter (7) Eperjes Károly (3) Epres Attila (14) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (15) Erdős Róbert (3) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (127) Ertl Zsombor (2) Erwin Schrott (5) Estefania Aviles Fernandez (3) Eszenyi Enikő (11) European Opera Days (4) Évadértékelés (16) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (13) Fabók Mariann (7) Falstaff (2) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (5) Faragó Zsuzsa (2) Farkasréti Mária (33) Farkas András (2) Farkas Dénes (3) Farkas Gábor (2) Farkas Ignác (2) Farkas Judit (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (8) Fédra fitnessz (2) Fehér András (5) Fehér Balázs Benő (13) Fehér László (13) Fehér Tibor (2) Fekete Ádám (10) Fekete Anna (6) Fekete Attila (41) Fekete Ernő (20) Fekete Györgyi (2) Fekete Gyula (2) Fekete Mari (3) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (6) Fesztiválzenekar (2) Ficza István (19) Ficzere Béla (8) Figaro 2.0 (51) Figaro házassága (72) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fila Balázs (3) Fillár István (6) Fischer Ádám (15) Fischer Iván (9) Fodor Annamária (5) Fodor Beatrix (47) Fodor Bernadett (14) Fodor Gabriella (19) Fodor Tamás (21) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (6) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Földes Tamás (3) Földvári Péter (2) Forgách András (6) Forgács Péter (5) Formán Bálint (4) Forte (3) Forte társulat (3) Francesco Demuro (3) Francesco Lanzillotta (2) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (7) Friedenthal Zoltán (13) Fried Péter (7) FÜGE (27) Fülep Máté (8) Fullajtár Andrea (17) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (13) Futótűz (2) Füzér Anni (11) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (16) Gaál Dániel (3) Gábor Géza (69) Gábor Sára (3) Gábor Sylvie (9) Galambos Péter (12) Gálffi László (20) Galgóczy Judit (7) Gálvölgyi Anett (2) Gálvölgyi János (3) Gál Erika (36) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (7) Gáspár Kata (2) Gáspár Sándor (6) Gáspár Tibor (8) Gavodi Zoltán (5) Gazsó György (14) Geiger Lajos (41) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (5) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (5) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (7) Gerlits Réka (3) Gerlóczi Judit (2) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gilicze Márta (2) Giliga Ilka (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (4) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (4) Gothár Péter (10) Göttinger Pál (31) Gradsach Zoltán (16) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (6) Gubik Petra (4) Gudrun Pelker (2) Guelmino Sándor (2) Gula Péter (4) Gulyás Bence (2) Gulyás Dénes (6) Gunyong Na (2) Gyabronka József (10) Gyöngyösi Levente (6) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (5) Győr (2) Györgyi Anna (6) Gyüdi Sándor (2) Gyulai Zékány István (5) Gyulay Eszter (10) Hábetler András (79) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (30) Hajduk Károly (8) Hajdu András (5) Hajdu Péter István (2) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (10) Hajmási Dávid (2) Hajnal János (2) Hajnóczy Júlia (12) Hajós Zsuzsa (2) Hajzer Nikolett (6) Halász Péter (18) Hamlet (6) Hámori Gabriella (4) Hámori Ildikó (2) Hámori Máté (2) Hámori Szabolcs (4) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (8) Hanczár György (2) Hannus Zoltán (5) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (5) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Hatszín Teátrum (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (7) Hector Lopez Mendoza (2) Hegedűs D. Géza (18) Hegymegi Máté (8) Heiter Melinda (18) Héja Domonkos (3) Herczegh Péter (2) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (4) Herczenik Anna (15) Herman Anett (2) Herman Flóra (2) Hernádi Judit (9) Hevér Gábor (8) Hevesi László (7) Hirtling István (8) Hoffer Károly (3) Hojsza Henrietta (3) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (16) Hollósi Frigyes (4) Holt lelkek (2) Homonnai Katalin (8) Homonnay Zsolt (4) Honti György (8) Honvéd Férfikar (6) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (11) Horgas Ádám (4) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (12) Horti Lilla (9) Horváth Alexandra (3) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (17) Horváth Csenge (2) Horváth Gábor (3) Horváth Illés (6) Horváth István (33) Horváth János Antal (2) Horváth Jenny (6) Horváth Lajos Ottó (6) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (14) Horváth Virgil (3) Horváth Zsuzsa (3) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadi Máté (4) Hunyadkürti György (4) Huszárik Kata (2) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Ignjatovic Kristina (2) III. Richárd (2) Illatszertár (6) Ilyés Róbert (7) Imai Ayane (4) Imre Krisztián Márk (2) Inoka Péter (3) Iphigeneia Auliszban (2) Iréne Theorin (5) Irlanda Gergely (5) István a király (4) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (17) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (9) János-passió (2) Janza Kata (2) Járó Zsuzsa (7) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Játék a kastélyban (2) Jeffrey Thompson (5) Jéger Zsombor (9) Jekl László (7) Jeli Luca (6) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (16) Jordán Tamás (14) Józan László (4) Józsa Bettina (4) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Juhász Nóra (3) Juhász Réka (3) Jurányi (50) Jürgen Linn (2) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (14) Kádas József (8) Kadlót Zsófia (2) Káel Csaba (6) Kákonyi Árpád (15) Kalafszky Adriána (2) Káldi Kiss András (20) Kálid Artúr (7) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (18) Kálmándy Mihály (16) Kálmán Eszter (15) Kálmán László (9) Kálmán Péter (25) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (34) Kalocsai Zsuzsa (5) Kamen Chanev (2) Kamp Salamon (2) Kamra (29) Kaposvár (7) Kardos Róbert (8) Karinthy Frigyes (2) Karinthy Márton (14) Karinthy Színház (33) Karnyóné (2) Károlyi Katalin (2) Károlyi Krisztián (2) Kárpáti Enikő (3) Kárpáti Pál (7) Kárpáti Péter (3) Karsai István (2) Kassai László (2) Kaszás Gergő (15) Katona (78) Katona László (12) Kautzky-Dallos Máté (3) KÁVA (2) Kean (2) Kecskemét (10) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (34) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (8) Kelemen Zoltán (15) Keller András (4) Kemény István (2) Kémiai Diákolimpia (13) Kendi Ludovik (3) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (6) Kerekes Viktória (7) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Kerényi Miklós Máté (3) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (20) Kéringer László (3) Kéri Kitty (3) Kerkay Rita (2) Kern András (8) KERO (2) Kertesi Ingrid (8) Kesselyák Gergely (10) Keszég László (2) Keszei Bori (36) Khell Csörsz (8) Khell Zsolt (12) Király Attila (6) Király Dániel (9) Kissjudit Anna (4) Kiss András (29) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (5) Kiss Diána (7) Kiss Diána Magdolna (4) Kiss Ernő (2) Kiss Eszter (7) Kiss Judit Anna (3) Kiss Julcsi (6) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (19) Kiss Tivadar (16) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (4) Kóbor Tamás (6) Kocsár Balázs (15) Kocsis Dénes (4) Kocsis Gergely (18) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (4) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (5) Koleszár Bazil Péter (3) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (15) Koller Krisztián (5) Kolonits Klára (62) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Koltai Vivien (2) Komáromi Márton (4) Komlósi Ildikó (28) Komódi Judit (2) Konfár Erik (8) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Koroknai Sándor (4) Kőrösi András (12) Kőszegi Ákos (3) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kotormán Ábel (4) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (5) Kovács Ágnes (4) Kovács Andrea (3) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (8) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (5) Kovács István (43) Kovács János (15) Kovács Krisztián (13) Kovács Krisztina (5) Kovács Lehel (14) Kovács Márton (11) Kovács Máté (2) Kovács Patrícia (8) Kovács Péter (4) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (11) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (7) Kovács Zsolt (4) Kovalik (26) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (18) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kricsár Kamill (3) Kristán Attila (7) Kristofori Ferenc (9) Kriszta Kinga (7) Krisztik Csaba (8) Krucsó Júlia (3) Kukk Zsófi (2) Kulcsár Noémi (2) Kulka János (19) Kuna Károly (3) Kuna Kata (4) Kun Ágnes Anna (19) Kurázsi mama (2) Kurely László (4) Kurta Niké (13) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (4) Lábán Katalin (3) Laboda Kornél (5) Lábodi Ádám (4) Laborfalvi Soós Béla (2) Lackfi János (5) Ladányi Andrea (9) Ladányi Júlia (5) Lakatos Márk (2) Lammermoori Lucia (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (17) László Lili (10) László Zsolt (24) Lauri Vasar (3) Lázár Balázs (3) Lázár Kati (10) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (3) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (9) Lesták Bedő Eszter (2) Lestyán Attila (13) Létay Kiss Gabriella (33) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (3) Lőkös Ildikó (3) Lőrinczy Attila (3) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (6) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (20) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Dániel (2) Lukács Gyöngyi (3) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (7) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (8) M.Tóth Géza (11) Macbeth (2) Mácsai Pál (19) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Attila (3) Magyar Színház (13) Máhr Ági (4) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (20) Maladype (6) MaNNa (3) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Marczibányi tér (2) Márfi Márk (2) Margitai Ági (7) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (5) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Márkus Luca (2) Márkus Sándor (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (3) Martinkovics Máté (7) Martinovics Dorina (9) Martin Márta (11) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (3) Marton László (6) Marton Róbert (7) Máté Gábor (20) Máté passió (5) Máthé Zsolt (24) Mátravölgyi Ákos (3) Mátray László (2) Matthew Shaw (3) Matti Salminen (2) Mátyássy Bence (6) Mátyássy Kála Cecília (2) Mátyás templom (2) Matyó Márió (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Ádám (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Meggyeskert (2) Megyeri Zoltán (4) Megyesi Schwartz Lúcia (14) Megyesi Zoltán (81) Méhes László (3) Meláth Andrea (18) Menczel Róbert (4) Menszátor Hérész Attila (2) Mentes Júlia (3) Mentőcsónak (5) Mertz Tibor (3) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Messiás (3) Mester Viktória (32) Mészáros András (2) Mészáros Béla (17) Mészáros Blanka (14) Mészáros Martin (3) Mészáros Máté (13) Mészáros Péter (2) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (4) Mészöly Anna (9) MET (2) mezeinezo.blog.hu (3) Mezei Gábor Péter (2) Michac Gábor (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Michal Docekal (2) Mihályfi Balázs (5) Mihályi Győző (3) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Mikes Anna (2) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (4) Mikó Csaba (2) Miksch Adrienn (28) Milano (2) Miovác Márton (2) Miskolc (33) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (3) Mohácsi István (3) Mohácsi János (25) Mohai Tamás (5) Moldvai Kiss Andrea (4) Molnár Ágnes (16) Molnár Anna (11) Molnár Csaba (3) Molnár Erika (2) Molnár Gábor Nóra (2) Molnár Gusztáv (12) Molnár Levente (17) Molnár Piroska (24) Molnár Tímea (2) Molnár Zsolt (3) Moltopera (4) MOM (2) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (5) Móré Gabriella (2) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mózes András (5) Mozsár Műhely (4) MR Szimfonikusok (2) Mucsi Zoltán (18) Mukk József (7) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) Müpa (41) MüPa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (5) Művház (2) MU Színház (3) Nádasdy Ádám (3) Nádasdy András (6) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (3) Nagy-Bakonyi Boglárka (2) Nagyhegyesi Zoltán (2) Nagypál Gábor (19) Nagy Dániel Viktor (12) Nagy Ervin (15) Nagy Fruzsina (5) Nagy Katica (6) Nagy Mari (13) Nagy Márk (5) Nagy Norbert (7) Nagy Péter (2) Nagy Péter István (4) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (5) Nagy Viktória (2) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsófia (3) Nagy Zsolt (24) Najbauer Lóránt (7) Nánási Helga (2) Napi ajánló (179) Nehéz (2) Némedi Árpád (6) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (5) Németh Gábor (4) Németh Ilona (2) Németh Judit (18) Németh Kristóf (2) Németh Pál (2) Nemzeti (65) Nemzeti Énekkar (8) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (2) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (14) Norma (2) Novák Eszter (7) Novák János (4) Novák Péter (3) Novkov Máté (7) Nyakó Júlia (9) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (25) Nyíregyháza (2) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (6) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (7) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (5) Ódry Színpad (55) Ókovács Szilveszter (5) Ökrös Csaba (2) Oláh Zoltán (2) Olasz nő Algírban (2) Olasz Renátó (7) Oliver von Dohnányi (2) Oliver Zwarg (2) Olt Tamás (2) Ondraschek Péter (3) Ónodi Eszter (11) opera (2) Opera (323) Operabeavató (12) Operaház (2) Operakaland (41) Operamacera (2) OpeRaport (2) Operaport (2) Operavizsga (4) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (16) Ördög Tamás (2) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (11) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (51) Orlai Tibor (56) Orosz Ákos (7) Orosz Klaudia (2) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (4) Othello (2) Ötvös András (12) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (4) Páder Petra (5) Paizs Miklós (6) Pajor Patrícia (2) Palerdi András (32) Pálfi Ervin (2) Pálfi Katalin (2) Pallagi Melitta (6) Pallag Márton (11) Pallai Mara (3) Pallós Nelli (3) Pálmai Anna (22) Pálos Hanna (17) Pálya Pompónia (9) Pál András (22) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papadimitriu Athina (2) Papp Endre (7) Papp János (2) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (3) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (5) Parti Nóra (6) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (24) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (20) Pataki Potyók Dániel (4) Pataki Szilvia (2) Pater Sparrow (3) Patkós Márton (7) Pattantyus Dóra (4) Pavol Remenár (7) Pécs (8) Peer Gynt (4) Peller Károly (4) Pelsőczy Réka (32) Perczel Enikő (2) Perencz Béla (2) Pesti Színház (10) Péterfy Bori (2) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Peter Seiffert (2) Pethő Gergő (3) Pető Kata (13) Petra Lang (2) Petrik Andrea (13) Philippe de Chalendar (2) Philipp György (7) Philoktétész (2) Piaf (2) Pignitzky Ádám (2) Pilinyi Márta (3) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (9) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (11) Pintér Ágnes (6) Pintér Béla (23) Pintér Dömötör (11) Pirityi Emese (2) Piti Emőke (12) Pogány Judit (15) Pokorny Lia (10) Polgár Csaba (20) Polgár Etelka (2) Pomádé király (8) Popova Aleszja (3) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (12) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (7) Pro Musica (2) Purcell Kórus (12) Puskás Tamás (13) Quitt László (3) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (10) Rab Gyula (7) Rácz Illés (2) Rácz István (16) Rácz József (2) Rácz Rita (21) Rada Bálint (7) Radnai Annamária (8) Radnai Márk (5) Radnay Csilla (6) Radnóti Színház (32) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (10) Rálik Szilvia (16) Rátkai Erzsébet (2) Rátóti Zoltán (6) Rázga Miklós (2) Reider Péter (2) Remete Krisztina (6) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (4) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (14) Rezsnyák Róbert (13) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (13) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (24) Rosmersholm (2) Rost Andrea (11) Roszik Hella (4) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (54) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (8) Rozsos István (4) RS9 (9) Rudolf Péter (2) Rudolf Szonja (2) Rujder Vivien (19) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (11) Rusznyák Gábor (5) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (22) Sághy Tamás (2) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Anna (2) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (22) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi-Nagy Ilona (2) Sárközi Xénia (3) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schaffer Judit (2) Schell Judit (8) Scherer Péter (16) Schilling Árpád (3) Schlanger András (3) Schmied Zoltán (4) Schneider Zoltán (19) Schnell Ádám (6) Schöck Atala (34) Schruff Milán (8) Sebastian Hannak (2) Sebestyén Aba (7) Sebestyén Csaba (2) Sebestyén Miklós (17) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Senza sangue (3) Sepsiszentgyörgy (2) Seress Zoltán (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (10) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (6) Simon Krisztina (19) Simon Zoltán (2) Sinkó László (4) Sipos György (7) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Marianna (2) Sipos Vera (3) Sirály (6) Sodró Eliza (8) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Soós Attila (2) Soós Péter (2) Söptei Andrea (13) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (3) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (7) Spinoza (13) Spiritiszták (2) Spiró György (4) Spolarics Andrea (13) Stefanovics Angéla (10) Stohl András (23) Stork Natasa (4) Strauss (2) Strausz Kálmán (6) Stúdió K (11) Sufni (8) Súgó (55) Sümegi Eszter (17) Sütő András (8) Szabadka (5) Szabó-Székely Ármin (4) Szabóki Tünde (25) Szabó Borbála (5) Szabó Dénes (2) Szabó Erika (9) Szabó Éva (3) Szabó Győző (4) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (12) Szabó Máté (34) Szabó P. Szilveszter (6) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Soma (2) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (15) Szakács Ferenc (3) Szakács Györgyi (12) Szakács Ildikó (8) Szakértők (3) Szalay Bence (4) Szalay Marianna (2) Szalma Tamás (2) Szalontay Tünde (12) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (14) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (11) Szántó Balázs (7) Szappanos Tibor (23) Szarvas József (2) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (6) Szatory Dávid (5) Szávai Viktória (6) Szeged (8) Szegedi Benjámin (2) Szegedi Csaba (23) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (4) Székely Csaba (5) Székely Kriszta (16) Székely László (4) Székesfehérvár (6) Széles László (4) Széles Tamás (5) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (10) Szemerédy Károly (7) Szemere Zita (37) Szendrényi Éva (7) Szendy Szilvi (2) Szenteczki Zita (4) Szentendre (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (23) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (9) SZFE (20) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (10) Szikora János (9) Szikszai Rémusz (15) Szilágyi Ágota (4) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (8) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (17) Szirtes Balázs (5) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (46) Szlávik István (6) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artur (2) Szőcs Artúr (2) Szokol Judit (3) Szokos Augustin (4) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (8) Sztarenki Pál (6) Szűcs Attila (2) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (6) Szüle Tamás (14) Szutrély Katalin (4) Szvétek László (32) Takács Géza (6) Takács Kati (7) Takács Nóra Diána (19) Takátsy Péter (12) Tallér Zsófia (4) Tallián Mariann (2) Tamási Zoltán (16) Tankó Erika (4) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (8) Tarnóczi Jakab (6) Tárnoki Márk (3) Tárnok Marica (3) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (20) Tatabánya (5) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (3) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Ténai Petra (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (12) Teremtés (2) Térey János (3) Terhes Sándor (6) Terminal Workhouse (3) Tetiana Zhuravel (3) Thália (78) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (17) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tímár Éva (3) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (8) Tordai Hajnal (4) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (6) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (13) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Auguszta (3) Tóth Eszter (6) Tóth Ildikó (5) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (5) Tóth Károly (2) Tóth Krisztina (2) Tóth László (3) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (7) Tötös Roland (2) Trafó (9) Traviata (2) Trill Zsolt (12) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (15) Trokán Péter (2) Turandot (3) Túri Erzsébet (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (14) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (11) Újvári Milán (3) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (12) Ungár Júlia (14) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vadász Krisztina (2) Vadász Zsolt (2) Vádli (5) Vajdai Vilmos (10) Vajda Gergely (12) Vajda Júlia (8) Vajda Milán (8) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (4) Valló Péter (19) Vándor Éva (5) Váradi Zita (9) Varázsfuvola (14) Varga Ádám (4) Varga Bence (3) Varga Donát (18) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (3) Varga József (3) Varga Lili (4) Varga Mária (2) Varga Viktória (3) Varga Vince (2) Varga Zoltán (5) Varga Zoltán Mihály (4) Várhelyi Éva (19) Vári-Kovács Péter (2) Vári Éva (8) Varjú Kálmán (2) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (3) Vásáry Tamás (2) Vashegyi György (21) Vaskakas Bábszínház (2) Vass György (2) Vasvári Csaba (2) Vati Tamás (5) Vecsei Miklós (5) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (5) Venczel Vera (4) Venekei Marianna (3) Verebes István (3) Vereckei Rita (2) Vertig Tímea (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (13) Vidéki Színházak Fesztiválja (18) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (4) Vidnyánszky Attila színész (12) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (4) Vígszínház (25) Viktor Balázs (14) Vilmányi Benett Gábor (13) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vislóczky Szabolcs (2) Vizin Viktória (7) Vizi Dávid (15) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (17) Wagner Puskás Péter (4) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (8) Wiedemann Bernadett (36) Wierdl Eszter (21) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Závada Péter (3) Zavaros Eszter (37) Zeke Edit (4) Zemlényi Eszter (7) Zeneakadémia (47) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (31) Zöldi Gergely (8) Zöldi Z Gergely (4) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (4) Zrínyi Gál Vince (2) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (12) Zsigmond Emőke (10) Zsigmond Géza (3) Zsótér Sándor (61) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

62 alkalommal láttam eddig Mozart operáját, a Figaro házasságát, továbbá 2006 márciusa óta hetente átlagosan legalább egyszer végig is hallgatom. Most az ennedik újrahallgatás élménye mélyre ment, ennek során elgondolkodtam azon, hogy milyen sajátosságai miatt vált megújuló energiaforrásommá a mű, hogyan lehet, hogy nem untam meg még az őszi túladagolás (16 megtekintés) következtében sem, és miként történhetett meg, hogy ezzel szemben – a napokban ugyancsak kihagyott – Kékszakállú herceg vára négy májusi előadása (hasonló időtartamon belül) viszont egészen kiütött, és elvesztettem azt a hitemet, hogy ezt - megfelelő előadókkal – akárhányszor és bármikor meg tudnám nézni.

Mitől függ, hogy milyen darabokhoz kötődünk, és sokkal többször meg tudjuk őket nézni, mint másokat? – fűztem tovább, és megpróbáltam magamban felsorolni azokat az operákat, amelyeknél, ha nem is ilyen hosszú időre, de legalább néhány hónapra lehorgonyoztam.

Ez a probléma vagy érdekel valakit, vagy nem, nekem megér egy bejegyzést, amely egyben nyomot hagy annak a Figaro előadásnak is, amelynek az elmulasztása az utóbbi időben nyomasztott, bár tegnap végül a darab meghallgatása erre a súlyos hiányérzetre is orvosság volt, mint annyi másra is az elmúlt 12 évben. (Igen, ez blog – így ezt is lehet, mert van, ami éppen a hiányával hat - ember is, előadás is, ha jó ez nekünk, ha nem.)

Immár ötödször vettek be önkéntes szervezőnek az 50. Nemzetközi Kémiai Olimpiára (Vietnámról és Grúziáról meg is írtam a tapasztalataimat), így most Pozsonyban és Prágában töltök két hetet, és ennek az egyébként örvendetes fordulatnak a mellékhatásaként tegnapelőtt lemaradtam egy Kékszakállúról, és ma egy Figaróról is – utóbbira legalább egy fél évig készültem, amíg a versenyt a megszokottnál későbbre el nem csúsztatták.

Jövő júniusban a Margitszigeten lehet majd ezt a Figarót legközelebb megnézni, de a hétvégén jön Szabó Máté új rendezésének két premierje is Szentendrén, és augusztus 22-én pedig Szatmárnémetiben vendégeskedik a Figaro 2.0 – ezek a kilátások a következő évre, ha valaki kedvet kapna a műhöz, ahogy ezt remélem.

37879435 10155706332258181 4141851548688842752 nAz előadás helyszíne . operasátor a fesztiválon (további képek az Operaház fb-oldalán)

A Figaro Saaremaában

Már egy ideje folyamatosan régi zenét hallgatok, a júniusi BFZ-turné óta pedig különösen, és ezúttal azért kerítettem sort ismét a Figaróra, mert Saaremaában, az észt operafesztiválon éppen ezen a napon lép-lépett fel (most, a blogírás elkezdésének ideje alatt) az Operaház társulata és szólistái– konkrétabban: Szegedi Csaba, Miksch Adrienn, Rácz Rita, Cser Krisztián, Szvétek László, Balatoni Éva, Szappanos Tibor, Balga Gabriella, Kiss Tivadar, Ducza Nóra és Hábetler András, akiknek a többségét nem egyszer láttam is már figarózni, HETVENEGY blogbejegyzés hagyott nyomot a 2013 óta megtekintett alkalmaknak, amelyekben egy vagy több a névsorban felsorolt művész rendszerint érintett volt.

Az említett szereplők közül direkt módon, vagy áttételesen szinte mindenki említődött az idei évadértékelőmben is, a névsor számomra egyértelműen optimális szereposztást jelent. Ezekből a profi énekesekből kinézem, hogy a rendezés általam is sokat emlegetett megoldatlanságairól is elterelték a figyelmet, és átélhetővé tették a történetet az észtországi nézők számára is.

Az élmény viszont nemcsak az előadókon múlik, még kismillió apró tényező befolyásolhatta, kinek-kinek az ülőhelye, a sátor akusztikája, esetleges technikai problémák, a közvetlen szomszédok viselkedése, illetve a néző saját állapota, előélményei, hogyan viszonyul a különleges helyszínhez. (Milyen jó lenne, ha lennének kommentek a bejegyzéseimre, más nézők milyennek látják az előadást – gondolom sokszor. Amikor lemaradok valamiről, akkor pláne örülnék ilyen beszámolóknak, és az sem zavarna, ha valaki túlrészletezné.)

A fellépő énekesekre visszatérve:

Szvétek László az egyetlen, aki benne volt már Galgóczy Judit eredeti szereposztásában is 1998-ban. Ha nem tévedek, amennyiben ma eljutok az előadásra, a szereplők közül nekem csak a két tenor lett volna újdonság Don Basilio és Don Curzio szerepében– Szappanos Tibor és Kiss Tivadar, és érdekelt volna, hogy miként illeszkedtek be a rendezésbe, amelyikről 21 megtekintés után elég határozott emlékképeim maradtak, így az Operaház facebook oldalán közölt fotókról azért elég jó közelítéssel meg tudtam állapítani, hogy éppen mi is történik.

37826065 1751600228243043 5275013008278421504 nAlmaviva formálódik - Szegedi Csaba oldaláról származó kép (háttérben: Kiss Tivadar és Szvétek László, parókára várva...)

Érdekelt volna szintén, hogy több év szünet után milyen együtt a grófi páros, Szegedi Csaba, aki nagyon sokféle szerepben volt megnézhető idén, illetve Miksch Adrienn, akit csak az őszi Figaro 2.0-ban láthattam, és aki sajnos jóval többet lép fel külföldön, mint itthon, így nem egyszer spontán is elkezd hiányozni. Rácz Rita Susannáját szintén alaposan megjegyeztem, 2015-ben elég izgalmas utat járt be ebben a szerepben, nemigen felejthető ingadozása Almaviva és Figaro között, de nemrég az Örömünnepben is nagyon kellemes friss benyomásokat is szereztem vele kapcsolatban.

Balga Gabriella mindenben tökéletes volt idén, Cherubinóként pedig eleget láttam ahhoz, hogy bármikor magam elé tudom képzelni, ahogy Balatoni Éva Marcellináját is, akihez ebben a rendezésben is volt többször szerencsém. Ducza Nórát viszont csak a 2.0-ás verzióban nézhettem meg Barbarinának, és bevallom, most már nem ezt várnám, hanem azt, hogy Susannaként hasznosítsák egy akármilyen Figaro-rendezésben. Korábbi szerepei alapján evidens, hogy nagyobb feladatokat kellene már kapnia.

Jó lett volna személyesen megfigyelni azt is, hogy Hábetler András ezúttal milyen újabb kreatív ötletekkel csinált főszerepet a kertészből (nem tudom elképzelni, hogy csak úgy megmaradt a rendezői utasítások szolgai végrehajtásánál), és ezúttal hogyan siratta el a szegfűket az első felvonás végén – szívesen szántam volna még erre a kulcsszereplőre egy újabb fél oldalt.

37811285 10155706332583181 8093353883440513024 nFigaro most már tényleg nősülés előtt - Szvétek László, Cser Krisztián, Szegedi Csaba, Balatoni Éva és Rácz Rita

Cser Krisztiánnal kapcsolatban, aki számomra ideális Figaro és egyben „A” Kékszakállú herceg is, pedig elsőként az ugrott be, hogy ezúttal ugyan mire jutott a felmosóronggyal cavatinája közben, amelynek a felhasználása eddig mind a 21 alkalommal kiakasztott, ahányszor csak láttam a rendezést, mert annyira nem illik a karakterhez. (Nincs az a Figaro, aki egyáltalán észrevenné a jelenlétét a padlón, megfogni pláne nem fogná meg, és mindig megdöbbent, hogy a 2004-es és a 2014-es átdolgozás alatt sem húzták ezt az akciót ki. Ehhez nem is kellett Saaremáaba utaznom, hogy zavarjon, de azért jobban szerettem volna emiatt a helyszínen morogni, amikor a megfelelő hanghatások csak kárpótoltak volna.) Másodszor pedig az is bevillant, hogy milyen megterhelő és egyben felemelő élmény lehetett hétfőn este – egy nap eső miatti várakozás után -  Kékszakállút énekelnie Szombathelyen, majd másnap reggel – talán alvás nélkül - repülőre ülni, és szerda este a címszerepet énekelni az Operaház turnéján...

Elképzeltem ezeket az énekeseket, akiket kivétel nélkül sokat láttam (bár nem eleget) külön-külön és együtt – jobb híján...Eszembe jut erről a kémiai olimpia nyitóbeszéde, amelyikben Einsteint idézték: „A képzelet fontosabb, mint a tudás…” (Háát -  egy felvétel mégis jobb támpont lehetne ebben az esetben, mint a képzelet, de még az sem pótolja soha a saját élményt.)

DE MIBEN ÁLL A FIGARÓ KÜLÖNLEGESSÉGE? (a nyomhagyás után térjünk vissza erre a fő témára)

Az évad elején Operakaland formájában Hábetler András Figaro 2.0-jára a megtartott 21 alkalomból 16-szor ültem be három hétnél rövidebb idő alatt. A rendező figyelmeztetett, hogy a túladagolás veszélyes, de végül mégsem utáltam meg a darabot, bár ezt helyezte kilátásba. (Mind a 21-et valóban nem lettem volna képes megnézni, de ez az egyes szereposztásokban kialakult összhangon múlt, ha mindhárom leosztás tökéletesen működik számomra, akkor valószínűleg 19-ig eljutottam volna.)

A Figaro előadás nem rövid soha, (15 alkalommal néztem a Galgóczy- és Hábetler-féle rendezéseken kívül is), kivéve, ha beavatási céllal készülő keresztmetszetről van szó. Rendszerint három és fél óra, vígoperai - helyenként túlbonyolított - cselekménnyel, amelybe bele is lehet unni, és ha a mélyére megyünk, akkor azt látjuk, hogy minden szereplője tele van gyengeségekkel, sőt bűnökkel, és a hűség, a kitartás és a szeretet kevésbé jellemző rájuk. Mozart librettistája egyáltalán nem szépít – a további két olasz operában sem -, ugyanakkor a Figaro cselekményének lezárásában megmutat egy másik életstratégiát (naivak és optimisták azt is elképzelhetik, hogy tényleg véglegesen nyugvópontra jut a történet), mégpedig azt, hogy a valóságban létező viszonyokat, az emberi természet működésével együtt tudomásul vesszük, elfogadjuk a világot és az embertársainkat olyannak, amilyenek, és erre az egész káoszra távolból, derűsen nézünk, megpróbálva a világ apró szépségeit megragadni, és ezekre fókuszálni, nem a negatívumokra, amelyeken egyébként sem változtathatunk.

IMG 20180726 093000A prágai állatkertben ma ezt a növényt látva jutott eszembe, hogy ilyen az élet pontosan: fókuszálhatunk a jóval markánsabban jelenlévő tüskékre, de aki ügyes, az a kicsike, de gyönyörű virágokat veszi észre, és azokat próbálja kinagyítani inkább. Mozart az utóbbit teszi...

A zenében ott a derű, a harmónia - Mozart, ahogy elődei is, arra törekedett, hogy azt mutassa meg, hogy milyen kellene, hogy legyen a világ, képes a felemelkedésre, és arra, hogy minket is kiemeljen abból a depresszióból, amelybe kétségtelenül könnyen kerülhetünk, ha elemző szemmel nézünk körül a való életben, vagy akár ennek a történetnek a közegében

A zene szépsége és a történet nagyvonalúan megbocsájtó gesztusa jót tesz nekünk, erre van szükségünk, ezért hallgatható meg akárhányszor is a Figaro, már abban az esetben, ha valaki felismeri a mű megtisztító hatását, és nem ragad le a vígoperai felszínnél. (Néhányszor leírtam már, hogy nekem Kovalik Balázs 2006-os rendezése nyitotta fel a szemem, a 62 megtekintésből mindössze három korábbi, mint ez. Csak az elmúlt 12 évben igyekszem minden lehetőséget megragadni a megnézésre. A Figaro-hallgatás terápiás hatása számomra kétségtelen tény, és Koltai Tamás kritikus is így volt vele, aki évtizedeken át hallgatta heti rendszerességgel, egészen – most már egy héttel több mint három éve bekövetkezett haláláig. Ha Figarót hallgatok, rá is gondolok, és helyette is teszem.)

Nagyon nem mindegy, hogy egy szerző milyen világképet/üzenetet sugároz a művével, és nem csak a dallamokon, hanem éppen ezen a mondanivalón múlik elsősorban az, hogy mennyire érezzük magunkat hajlandónak a befogadásra. Nem akarok mindenáron általánosítani, de ahogy változunk, nyilván változik az is, hogy milyen kisugárzású művekre vágyunk. Úgy néz ki, hogy én most jutottam el oda, hogy már ne Bartókra és Wagnerre, hanem Bachra legyen szükségem - több mint 30 év után úgy néz ki, hogy csak jön a nézői "fach-váltás". Mozart marad, hozzá az említett szerzőkhöz képest még friss kötelék fűz, 12 év semmi, ha ahhoz viszonyítok, hogy Wagner már több mint 32 éve érdekel.

A Figaróhoz jó kontraszt valóban a Kékszakállú, amely a férfi-nő kapcsolatot hasonlóképpen reménytelennek mutatja, mint Mozart az operáiban, de lényeges különbség, hogy abban a mondanivaló direktebben jelenik meg, illetve még fontosabb: nem ad feloldást. Bartóknál a happy end illúziója is hiányzik, és a zenébe is mélyen a „mindig is éjjel lesz már” van belekódolva.

Bartók nem hitt abban, hogy tartós harmónia jöhet létre egymáshoz vonzódó emberek között, csak egy-két percre mutat nekünk idilli képeket, és azokat is szinte azonnal szétveri a „vér-motívum” megjelenése. Egyedül vagyunk, köztünk hideg és jeges űr lakik – mondhatjuk a mű alapján, és azt is, hogy az elégtelen kommunikáció könyörtelenül tönkretesz mindent. Se a titkolózás, se az összes ajtó kinyitása nem jó megoldás, a férfi-nő között lévő szakadék nem áthidalható, ideiglenesen sem. Bartók nem mutat kiutat sem, nem képes felülemelkedni az általa bemutatott viszonyokon.

Pontosan ez a különbség, a két mű szemlélete, lezárásából áradó hangulat az, amelyik meghatározza, hogy mennyire esik nehezünkre a befogadás.

Nem biztos, hogy a bartóki reménytelenség érzettel igazán hosszan együtt akarunk élni, és mindig elég jó állapotban vagyunk ahhoz, hogy kitegyük magunkat a mű hatásának. Könnyen érthető, hogy a néző önvédelmi mechanizmusa beindul, mert nagyon emberi, hogy egy előadástól nem azt várjuk, hogy utána igazán rosszul érezzük magunkat, és rádöbbenjünk arra, hogy a saját életünk se néz ki nagyon másként, hanem éppen ellenkezőleg - arra vágyakozunk, hogy valamiféle reményt felcsillantson az előadás, és elhitesse velünk, hogy érdemes küzdeni... (Nem vonom kétségbe, hogy "ki szépen mondja ki a rettenetet, azzal föl is oldja", az előadás magas művészi minősége is egyfajta feloldás lehet, de ehhez azért mégis megfelelő befogadói állapotban kell lennünk, és mégis sokkal könnyebb inkább Mozart zenéjéből ránk áradó szépséggel nap mint nap szembesülni.)

A Mozart-opera is rejt csapdát: felületesnek érezhetjük a vígoperai történetet, és súlytalanná válhat egy előadás (2006-ig kifejezetten untam, és csak Kovalik Balázs miatt vettem rá magam az újabb megtekintésre, amely az életemet meg is változtatta, azon túl, hogy írtam belőle egy szakdolgozatot is).

Sokakat a már említett okokból a Bartók-darab komorsága eleve taszít. Paradox, de minél jobb egy Kékszakállú előadás, annál megterhelőbb megnézni, mert a reménytelenséget olyan hihetetlenül intenzíven képes sugározni. (Ezen sokat segít, ha legalább az egyik szereplő, vagy a zenekar, vagy a rendező nincs a helyzet magaslatán, de amikor minden a helyén van, ÉS (!) a nézőben van is fogadókészség a mű üzenetének átélésére, veszélyes.)

Az évforduló kapcsán módom volt négyféle Kékszakállúhoz, olyanhoz is, amelyikben csak az egyik szereplő volt alkalmas, így féloldalassá vált, olyanhoz, amelyikben átdolgozták a történetet, így eleve vitatható volt, hogy tényleg az eredetihez van-e szerencsénk. Láttam egy „kellemes-hagyományos” verziót negyedikként, és ekkor már ilyet is akartam volna, mert nagyon nehezen tudtam visszaülni a darabra, mivel a zongorás változat olyan intenzívre sikerült, hogy túlságosan meg is viselt. Ennek már két hónapja, de még mindig érzem a hatását. Éppen ennek az előadásnak a kapcsán kellett azt kimondanom, hogy egy Kékszakállú akkor elég jó, ha megvisel minket, ugyanakkor erősen kérdéses, hogy ki szeretné, ha túlságosan gyakran taposnák meg akármilyen zseniálisan előadott produkcióval.

f52d6110A szombathelyi Kékszakállúból - Komlósi Ildikó és Cser Krisztián (további képek a Savaria Zenekar fb-oldalán)

Még egy paradoxon: a júliusi szombathelyi Kékszakállú megtekintése számomra még korai lett volna, a májusi túladagolás hatása nem múlt el, és ha racionálisan gondolkodom, nem teszem ki magam egy újabb sokkhatásnak. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogyha módom lett volna rá (ha még a pozsonyi fázisban lett volna a kémiaverseny az előadás napján), egészen biztos, hogy csak elmentem volna így is megnézni..

Ezzel a kihagyott előadással kapcsolatban egy picit jobb helyzetben vagyok, mint a már említett Figaróval, mert nemcsak a Savaria Szimfonikus Zenekar tett ki képeket, de kaptam egy beszámolót is valakitől, aki látta az előadást, és azonnal utána megírta, hogy milyen volt.

Sok megtekintés alapján eleve tudtam, hogy a Cser Krisztián-Komlósi Ildikó páros mindkét tagja nagyon igazi Kékszakállú illetve Judit, és a tavalyi katowicei élményem alapján biztosra veszem, hogy torokszorító élmény lehetett őket nézni. Hamar Zsolt nemcsak vezényelt, de meg is rendezte a művet, és a koncepció szerint, amelyről egy vele készült interjúban is beszámolt, a zenét tekinti a Kékszakállú várának, ennek következtében az énekeseket a zenészek között mozgatja, és az ajtókat az egyes hangszercsoportok megvilágításával jelzi. Az énekesek játszottak is, nem csak mereven álltak a helyükön, ahogy koncerteken megszokott. Ahogy ismerősöm hozzátette, aki egyébként látta mind Cser Krisztián, mind Komlósi Ildikó legutóbbi Kékszakállúját, amelyekről én is beszámoltam: ez a Kékszakállú azoknál az előadásoknál is jobban sikerült, Cser Krisztián boldog herceget játszott, aki meglehetősen sokáig bizakodott, egészen addig, amíg viszont a könnyek tavánál Judit nem szembesült elmentárisan mély boldogtalanságával. "Hangja mélyebben szólt, mint valaha" - ettől a leírástól aztán különösen átéreztem, hogy ahogy az előre tudható volt, egy lényeges előadásról maradtam le.

A zenekar képei szintén egy jó előadásra utalnak, amelynek az elkezdése is már felszabadító erejű lehetett, hiszen esőnapon került rá sor, egy nap várakozás után. Komlósi Ildikó egyhetes mesterkurzusát fejezte be ezzel, így énekelte el 176. Juditját, Cser Krisztián pedig az ész Figaro-turné előtti este, néhány órával az előadás után már a repülőn kellett ülnie…Az időnyomás és a feszültség akár jól is kijöhetett, de igazán rossz élmény sosem lehet az, amikor valaki a kedvenc szerepét énekelheti.

Aki Kékszakállút nézne, annak márciusban jön a BFZ három előadása a Müpában, aki meg Figarót, annak most pénteken és szombaton esélye van Szentendrére kimenni, vagy ha szintén nem ér rá, Szatmárnémeti sem elérhetetlen augusztus 22-én. Kár, hogy mire ott fogunk tartani, addigra a nyár is múlt időbe kerül.

Ps. Az általam meg nem nézett előadásokról készült képeket a facebookról másoltam le, köszönettel.

Címkék: Hamar Zsolt Opera Figaro házassága Kékszakállú Komlósi Ildikó Balga Gabriella Szvétek László Cser Krisztián Kiss Tivadar Hábetler András Rácz Rita Szappanos Tibor Szegedi Csaba Miksch Adrienn Balatoni Éva Ducza Nóra Figaro 2.0

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1814144425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.