Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ábel Stella (2) Ács Eszter (2) Ács Norbert (3) Aczél András (19) Ádám almái (2) Adorjáni Bálint (10) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (4) Ágoston László (5) Ágoston Péter (6) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (742) Akadémiai Kórustársaság (5) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (3) Alexis Lathman (2) Alföldi (67) Almási-Tóth András (40) Almási Éva (3) Álmosd Phaedra (2) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (6) Ambrus Mária (25) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (3) Andrássy Máté (6) Andrei Serban (2) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (3) Antal Mátyás (2) Antóci Dorottya (2) Anyegin (11) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (5) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (3) Armel Operafesztivál (6) Árva Nóra (3) Ascher Tamás (19) Átrium (38) Az istenek alkonya (2) Az ördög (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A Gézagyerek (2) A hugenották (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (5) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (3) A vámpír (2) A velencei kalmár (3) A vihar (4) A walkür (4) B32 Kultúrtér (2) Bábszínház (13) Bach (3) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (12) Bagó Bertalan (2) Bajári Levente (2) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Bajor Lili (6) Bakáts Feszt (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (7) Bakonyi Marcell (17) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (10) Balatoni Éva (20) Balázsovits Edit (5) Balázs Andrea (14) Balázs Juli (3) Balázs Péter (2) Balázs Zoltán (3) Balczó Péter (29) Balga Gabriella (25) Balikó Tamás (7) Bálint András (12) Ballabás Aliz (2) Balla Sándor (2) Ballér Bianka Gréta (9) Balogh Eszter (12) Balsai Móni (14) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (6) Bánki Róza (2) Bánk bán (3) Bánovits Vivienne (2) Bányai Kelemen Barna (6) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (14) Bán János (13) Bárány Péter (7) Baráthy György (2) Baráth Emőke (19) Bárdi Gergő (2) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (6) Barna Lilla (2) Barna Zsombor (3) Baronits Gábor (5) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (5) Bátki Fazekas Zoltán (22) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beeri Benjámin (2) Beéri Benjámin (2) Bella Máté (2) Belvárosi Színház (39) Benedek Mari (38) Benedek Miklós (8) Benkó Bence (14) Beöthy-Kiss László (17) Bercsényi Péter (9) Berczelly István (2) Bérczes László (4) Bereczki Zoltán (5) Béres Attila (6) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bernstein (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (13) BFZ (10) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (10) Blasek Gyöngyi (2) Blaskó Borbála (4) Blaskó Péter (4) Blazsó Domonkos (10) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (4) Bodnár Erika (12) Bodoky Márk (4) Bödök Zsigmond (3) Bodor Johanna (7) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (4) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (5) Bohémélet 2.0 (2) Böhm György (2) Bohoczki Sára (8) Böjte Sándor (2) Bojtos Luca (2) Boncsér Gergely (34) Borbás Gabi (3) Borbély Alexandra (18) Börcsök Enikő (22) Bordás Barbara (3) Borgula András (2) Bori Réka (2) Borka Ákos (9) Böröndi Bence (8) Boross Csilla (2) Boros Anna (12) Boros Ildikó (2) Borsányi Dániel (12) Borsi-Balogh Máté (5) Botos Éva (7) Bozó Andrea (13) Bozsik Yvette (5) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brasch Bence (3) Brassói-Jőrös Andrea (2) Brecht (3) Bregyán Péter (4) Bretz Gábor (67) Brickner Szabolcs (8) Bruno Taddia (2) BTF (2) Bucsi Annamária (18) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (14) Budai Lívia (3) Budaörs (8) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (4) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (5) Busa Tamás (13) Büszkeség és balítélet (2) Bűvös vadász (4) Búza Tímea (3) Cantemus kórus (8) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (18) Chován Gábor (7) Christian Badea (3) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (5) Cosí fan tutte (14) Crespo Rodrigo (5) Csákányi Eszter (17) Csáki Rita (3) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (5) Csányi Sándor (6) Csapó Attila (2) Csapó József (10) Csarnóy Zsuzsanna (3) Cseh Antal (32) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (3) Cselényi Nóra (4) Csémy Balázs (7) Cserhalmi Ferenc (15) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Antal (3) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (18) Cser Ágoston (3) Cser Krisztián (179) Cser Miklós (2) Cser Péter (2) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (17) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (6) Csóka Anita (2) Csoma Judit (6) Csomós Mari (12) Csongor és Tünde (3) Csonka András (3) Csuja Imre (24) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (6) Cziegler Balázs (21) Czupi Dániel (2) Czvikker Lilla (2) Dancsecs Ildikó (3) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (6) Dani Dávid (4) Dankó István (16) Danton halála (2) Danyi Judit (2) Dányi Krisztián (4) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Darvasi Áron (2) Darvas Ferenc (2) Deák Tamás (2) Debrecen (5) Debreczeny Csaba (16) Decsi András (4) Deés Enikő (2) Dékány Barnabás (3) Dékán Jenő (6) Dénes István (6) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Denk Viktória (2) Deres Péter (4) Derzsi János (3) Dér Zsolt (12) Dés László (2) Dévai Balázs (2) Devich Botond (2) Dézsy Szabó Gábor (3) Dicső Dániel (6) Dino Benjámin (2) Dinyés Dániel (33) Dióssi Gábor (3) Dobák Attila (3) Dobák Lívia (2) Dobi-Kiss Veronika (3) Dobra Mara (2) Dobrotka Szilvia (6) Dolhai Attila (4) Domokos László (2) Domokos Zsolt (14) Dömötör András (14) Dömötör Tamás (3) Don Carlos (5) Don Giovanni (21) Don Juan (2) Dóra Béla (9) Ducza Nóra (17) Dumaszínház (5) Éder Vera (2) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (7) Egri Márta (5) Egri Sándor (22) Egyed Apollónia (3) Egyed Attila (3) Eke Angéla (7) Elektra (2) Elek Ányos (2) Elek Ferenc (18) Élettörténetek.hu (3) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (32) Enyedi Éva (6) Enyvvári Péter (11) Eötvös Péter (7) Eperjes Károly (3) Epres Attila (14) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (15) Erdős Róbert (3) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (127) Ertl Zsombor (2) Erwin Schrott (5) Estefania Aviles Fernandez (3) Eszenyi Enikő (11) European Opera Days (4) Évadértékelés (16) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (13) Fabók Mariann (7) Falstaff (2) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (5) Faragó Zsuzsa (2) Farkasréti Mária (33) Farkas András (2) Farkas Dénes (3) Farkas Gábor (2) Farkas Ignác (2) Farkas Judit (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (8) Fédra fitnessz (2) Fehér András (5) Fehér Balázs Benő (13) Fehér László (13) Fehér Tibor (2) Fekete Ádám (10) Fekete Anna (6) Fekete Attila (41) Fekete Ernő (20) Fekete Györgyi (2) Fekete Gyula (2) Fekete Mari (3) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (6) Fesztiválzenekar (2) Ficza István (19) Ficzere Béla (8) Figaro 2.0 (51) Figaro házassága (72) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fila Balázs (3) Fillár István (6) Fischer Ádám (15) Fischer Iván (9) Fodor Annamária (5) Fodor Beatrix (47) Fodor Bernadett (14) Fodor Gabriella (19) Fodor Tamás (21) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (6) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Földes Tamás (3) Földvári Péter (2) Forgách András (6) Forgács Péter (5) Formán Bálint (4) Forte (3) Forte társulat (3) Francesco Demuro (3) Francesco Lanzillotta (2) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (7) Friedenthal Zoltán (13) Fried Péter (7) FÜGE (27) Fülep Máté (8) Fullajtár Andrea (17) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (13) Futótűz (2) Füzér Anni (11) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (16) Gaál Dániel (3) Gábor Géza (69) Gábor Sára (3) Gábor Sylvie (9) Galambos Péter (12) Gálffi László (20) Galgóczy Judit (7) Gálvölgyi Anett (2) Gálvölgyi János (3) Gál Erika (36) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (7) Gáspár Kata (2) Gáspár Sándor (6) Gáspár Tibor (8) Gavodi Zoltán (5) Gazsó György (14) Geiger Lajos (41) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (5) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (5) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (7) Gerlits Réka (3) Gerlóczi Judit (2) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gilicze Márta (2) Giliga Ilka (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (4) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (4) Gothár Péter (10) Göttinger Pál (31) Gradsach Zoltán (16) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (6) Gubik Petra (4) Gudrun Pelker (2) Guelmino Sándor (2) Gula Péter (4) Gulyás Bence (2) Gulyás Dénes (6) Gunyong Na (2) Gyabronka József (10) Gyöngyösi Levente (6) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (5) Győr (2) Györgyi Anna (6) Gyüdi Sándor (2) Gyulai Zékány István (5) Gyulay Eszter (10) Hábetler András (79) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (30) Hajduk Károly (8) Hajdu András (5) Hajdu Péter István (2) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (10) Hajmási Dávid (2) Hajnal János (2) Hajnóczy Júlia (12) Hajós Zsuzsa (2) Hajzer Nikolett (6) Halász Péter (18) Hamlet (6) Hámori Gabriella (4) Hámori Ildikó (2) Hámori Máté (2) Hámori Szabolcs (4) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (8) Hanczár György (2) Hannus Zoltán (5) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (5) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Hatszín Teátrum (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (7) Hector Lopez Mendoza (2) Hegedűs D. Géza (18) Hegymegi Máté (8) Heiter Melinda (18) Héja Domonkos (3) Herczegh Péter (2) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (4) Herczenik Anna (15) Herman Anett (2) Herman Flóra (2) Hernádi Judit (9) Hevér Gábor (8) Hevesi László (7) Hirtling István (8) Hoffer Károly (3) Hojsza Henrietta (3) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (16) Hollósi Frigyes (4) Holt lelkek (2) Homonnai Katalin (8) Homonnay Zsolt (4) Honti György (8) Honvéd Férfikar (6) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (11) Horgas Ádám (4) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (12) Horti Lilla (9) Horváth Alexandra (3) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (17) Horváth Csenge (2) Horváth Gábor (3) Horváth Illés (6) Horváth István (33) Horváth János Antal (2) Horváth Jenny (6) Horváth Lajos Ottó (6) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (14) Horváth Virgil (3) Horváth Zsuzsa (3) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadi Máté (4) Hunyadkürti György (4) Huszárik Kata (2) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Ignjatovic Kristina (2) III. Richárd (2) Illatszertár (6) Ilyés Róbert (7) Imai Ayane (4) Imre Krisztián Márk (2) Inoka Péter (3) Iphigeneia Auliszban (2) Iréne Theorin (5) Irlanda Gergely (5) István a király (4) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (17) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (9) János-passió (2) Janza Kata (2) Járó Zsuzsa (7) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Játék a kastélyban (2) Jeffrey Thompson (5) Jéger Zsombor (9) Jekl László (7) Jeli Luca (6) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (16) Jordán Tamás (14) Józan László (4) Józsa Bettina (4) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Juhász Nóra (3) Juhász Réka (3) Jurányi (50) Jürgen Linn (2) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (14) Kádas József (8) Kadlót Zsófia (2) Káel Csaba (6) Kákonyi Árpád (15) Kalafszky Adriána (2) Káldi Kiss András (20) Kálid Artúr (7) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (18) Kálmándy Mihály (16) Kálmán Eszter (15) Kálmán László (9) Kálmán Péter (25) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (34) Kalocsai Zsuzsa (5) Kamen Chanev (2) Kamp Salamon (2) Kamra (29) Kaposvár (7) Kardos Róbert (8) Karinthy Frigyes (2) Karinthy Márton (14) Karinthy Színház (33) Karnyóné (2) Károlyi Katalin (2) Károlyi Krisztián (2) Kárpáti Enikő (3) Kárpáti Pál (7) Kárpáti Péter (3) Karsai István (2) Kassai László (2) Kaszás Gergő (15) Katona (78) Katona László (12) Kautzky-Dallos Máté (3) KÁVA (2) Kean (2) Kecskemét (10) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (34) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (8) Kelemen Zoltán (15) Keller András (4) Kemény István (2) Kémiai Diákolimpia (13) Kendi Ludovik (3) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (6) Kerekes Viktória (7) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Kerényi Miklós Máté (3) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (20) Kéringer László (3) Kéri Kitty (3) Kerkay Rita (2) Kern András (8) KERO (2) Kertesi Ingrid (8) Kesselyák Gergely (10) Keszég László (2) Keszei Bori (36) Khell Csörsz (8) Khell Zsolt (12) Király Attila (6) Király Dániel (9) Kissjudit Anna (4) Kiss András (29) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (5) Kiss Diána (7) Kiss Diána Magdolna (4) Kiss Ernő (2) Kiss Eszter (7) Kiss Judit Anna (3) Kiss Julcsi (6) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (19) Kiss Tivadar (16) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (4) Kóbor Tamás (6) Kocsár Balázs (15) Kocsis Dénes (4) Kocsis Gergely (18) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (4) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (5) Koleszár Bazil Péter (3) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (15) Koller Krisztián (5) Kolonits Klára (62) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Koltai Vivien (2) Komáromi Márton (4) Komlósi Ildikó (28) Komódi Judit (2) Konfár Erik (8) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Koroknai Sándor (4) Kőrösi András (12) Kőszegi Ákos (3) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kotormán Ábel (4) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (5) Kovács Ágnes (4) Kovács Andrea (3) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (8) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (5) Kovács István (43) Kovács János (15) Kovács Krisztián (13) Kovács Krisztina (5) Kovács Lehel (14) Kovács Márton (11) Kovács Máté (2) Kovács Patrícia (8) Kovács Péter (4) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (11) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (7) Kovács Zsolt (4) Kovalik (26) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (18) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kricsár Kamill (3) Kristán Attila (7) Kristofori Ferenc (9) Kriszta Kinga (7) Krisztik Csaba (8) Krucsó Júlia (3) Kukk Zsófi (2) Kulcsár Noémi (2) Kulka János (19) Kuna Károly (3) Kuna Kata (4) Kun Ágnes Anna (19) Kurázsi mama (2) Kurely László (4) Kurta Niké (13) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (4) Lábán Katalin (3) Laboda Kornél (5) Lábodi Ádám (4) Laborfalvi Soós Béla (2) Lackfi János (5) Ladányi Andrea (9) Ladányi Júlia (5) Lakatos Márk (2) Lammermoori Lucia (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (17) László Lili (10) László Zsolt (24) Lauri Vasar (3) Lázár Balázs (3) Lázár Kati (10) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (3) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (9) Lesták Bedő Eszter (2) Lestyán Attila (13) Létay Kiss Gabriella (33) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (3) Lőkös Ildikó (3) Lőrinczy Attila (3) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (6) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (20) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Dániel (2) Lukács Gyöngyi (3) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (7) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (8) M.Tóth Géza (11) Macbeth (2) Mácsai Pál (19) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Attila (3) Magyar Színház (13) Máhr Ági (4) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (20) Maladype (6) MaNNa (3) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Marczibányi tér (2) Márfi Márk (2) Margitai Ági (7) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (5) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Márkus Luca (2) Márkus Sándor (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (3) Martinkovics Máté (7) Martinovics Dorina (9) Martin Márta (11) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (3) Marton László (6) Marton Róbert (7) Máté Gábor (20) Máté passió (5) Máthé Zsolt (24) Mátravölgyi Ákos (3) Mátray László (2) Matthew Shaw (3) Matti Salminen (2) Mátyássy Bence (6) Mátyássy Kála Cecília (2) Mátyás templom (2) Matyó Márió (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Ádám (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Meggyeskert (2) Megyeri Zoltán (4) Megyesi Schwartz Lúcia (14) Megyesi Zoltán (81) Méhes László (3) Meláth Andrea (18) Menczel Róbert (4) Menszátor Hérész Attila (2) Mentes Júlia (3) Mentőcsónak (5) Mertz Tibor (3) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Messiás (3) Mester Viktória (32) Mészáros András (2) Mészáros Béla (17) Mészáros Blanka (14) Mészáros Martin (3) Mészáros Máté (13) Mészáros Péter (2) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (4) Mészöly Anna (9) MET (2) mezeinezo.blog.hu (3) Mezei Gábor Péter (2) Michac Gábor (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Michal Docekal (2) Mihályfi Balázs (5) Mihályi Győző (3) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Mikes Anna (2) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (4) Mikó Csaba (2) Miksch Adrienn (28) Milano (2) Miovác Márton (2) Miskolc (33) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (3) Mohácsi István (3) Mohácsi János (25) Mohai Tamás (5) Moldvai Kiss Andrea (4) Molnár Ágnes (16) Molnár Anna (11) Molnár Csaba (3) Molnár Erika (2) Molnár Gábor Nóra (2) Molnár Gusztáv (12) Molnár Levente (17) Molnár Piroska (24) Molnár Tímea (2) Molnár Zsolt (3) Moltopera (4) MOM (2) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (5) Móré Gabriella (2) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mózes András (5) Mozsár Műhely (4) MR Szimfonikusok (2) Mucsi Zoltán (18) Mukk József (7) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) Müpa (41) MüPa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (5) Művház (2) MU Színház (3) Nádasdy Ádám (3) Nádasdy András (6) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (3) Nagy-Bakonyi Boglárka (2) Nagyhegyesi Zoltán (2) Nagypál Gábor (19) Nagy Dániel Viktor (12) Nagy Ervin (15) Nagy Fruzsina (5) Nagy Katica (6) Nagy Mari (13) Nagy Márk (5) Nagy Norbert (7) Nagy Péter (2) Nagy Péter István (4) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (5) Nagy Viktória (2) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsófia (3) Nagy Zsolt (24) Najbauer Lóránt (7) Nánási Helga (2) Napi ajánló (179) Nehéz (2) Némedi Árpád (6) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (5) Németh Gábor (4) Németh Ilona (2) Németh Judit (18) Németh Kristóf (2) Németh Pál (2) Nemzeti (65) Nemzeti Énekkar (8) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (2) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (14) Norma (2) Novák Eszter (7) Novák János (4) Novák Péter (3) Novkov Máté (7) Nyakó Júlia (9) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (25) Nyíregyháza (2) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (6) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (7) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (5) Ódry Színpad (55) Ókovács Szilveszter (5) Ökrös Csaba (2) Oláh Zoltán (2) Olasz nő Algírban (2) Olasz Renátó (7) Oliver von Dohnányi (2) Oliver Zwarg (2) Olt Tamás (2) Ondraschek Péter (3) Ónodi Eszter (11) opera (2) Opera (323) Operabeavató (12) Operaház (2) Operakaland (41) Operamacera (2) OpeRaport (2) Operaport (2) Operavizsga (4) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (16) Ördög Tamás (2) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (11) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (51) Orlai Tibor (56) Orosz Ákos (7) Orosz Klaudia (2) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (4) Othello (2) Ötvös András (12) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (4) Páder Petra (5) Paizs Miklós (6) Pajor Patrícia (2) Palerdi András (32) Pálfi Ervin (2) Pálfi Katalin (2) Pallagi Melitta (6) Pallag Márton (11) Pallai Mara (3) Pallós Nelli (3) Pálmai Anna (22) Pálos Hanna (17) Pálya Pompónia (9) Pál András (22) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papadimitriu Athina (2) Papp Endre (7) Papp János (2) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (3) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (5) Parti Nóra (6) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (24) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (20) Pataki Potyók Dániel (4) Pataki Szilvia (2) Pater Sparrow (3) Patkós Márton (7) Pattantyus Dóra (4) Pavol Remenár (7) Pécs (8) Peer Gynt (4) Peller Károly (4) Pelsőczy Réka (32) Perczel Enikő (2) Perencz Béla (2) Pesti Színház (10) Péterfy Bori (2) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Peter Seiffert (2) Pethő Gergő (3) Pető Kata (13) Petra Lang (2) Petrik Andrea (13) Philippe de Chalendar (2) Philipp György (7) Philoktétész (2) Piaf (2) Pignitzky Ádám (2) Pilinyi Márta (3) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (9) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (11) Pintér Ágnes (6) Pintér Béla (23) Pintér Dömötör (11) Pirityi Emese (2) Piti Emőke (12) Pogány Judit (15) Pokorny Lia (10) Polgár Csaba (20) Polgár Etelka (2) Pomádé király (8) Popova Aleszja (3) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (12) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (7) Pro Musica (2) Purcell Kórus (12) Puskás Tamás (13) Quitt László (3) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (10) Rab Gyula (7) Rácz Illés (2) Rácz István (16) Rácz József (2) Rácz Rita (21) Rada Bálint (7) Radnai Annamária (8) Radnai Márk (5) Radnay Csilla (6) Radnóti Színház (32) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (10) Rálik Szilvia (16) Rátkai Erzsébet (2) Rátóti Zoltán (6) Rázga Miklós (2) Reider Péter (2) Remete Krisztina (6) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (4) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (14) Rezsnyák Róbert (13) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (13) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (24) Rosmersholm (2) Rost Andrea (11) Roszik Hella (4) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (54) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (8) Rozsos István (4) RS9 (9) Rudolf Péter (2) Rudolf Szonja (2) Rujder Vivien (19) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (11) Rusznyák Gábor (5) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (22) Sághy Tamás (2) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Anna (2) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (22) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi-Nagy Ilona (2) Sárközi Xénia (3) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schaffer Judit (2) Schell Judit (8) Scherer Péter (16) Schilling Árpád (3) Schlanger András (3) Schmied Zoltán (4) Schneider Zoltán (19) Schnell Ádám (6) Schöck Atala (34) Schruff Milán (8) Sebastian Hannak (2) Sebestyén Aba (7) Sebestyén Csaba (2) Sebestyén Miklós (17) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Senza sangue (3) Sepsiszentgyörgy (2) Seress Zoltán (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (10) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (6) Simon Krisztina (19) Simon Zoltán (2) Sinkó László (4) Sipos György (7) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Marianna (2) Sipos Vera (3) Sirály (6) Sodró Eliza (8) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Soós Attila (2) Soós Péter (2) Söptei Andrea (13) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (3) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (7) Spinoza (13) Spiritiszták (2) Spiró György (4) Spolarics Andrea (13) Stefanovics Angéla (10) Stohl András (23) Stork Natasa (4) Strauss (2) Strausz Kálmán (6) Stúdió K (11) Sufni (8) Súgó (55) Sümegi Eszter (17) Sütő András (8) Szabadka (5) Szabó-Székely Ármin (4) Szabóki Tünde (25) Szabó Borbála (5) Szabó Dénes (2) Szabó Erika (9) Szabó Éva (3) Szabó Győző (4) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (12) Szabó Máté (34) Szabó P. Szilveszter (6) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Soma (2) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (15) Szakács Ferenc (3) Szakács Györgyi (12) Szakács Ildikó (8) Szakértők (3) Szalay Bence (4) Szalay Marianna (2) Szalma Tamás (2) Szalontay Tünde (12) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (14) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (11) Szántó Balázs (7) Szappanos Tibor (23) Szarvas József (2) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (6) Szatory Dávid (5) Szávai Viktória (6) Szeged (8) Szegedi Benjámin (2) Szegedi Csaba (23) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (4) Székely Csaba (5) Székely Kriszta (16) Székely László (4) Székesfehérvár (6) Széles László (4) Széles Tamás (5) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (10) Szemerédy Károly (7) Szemere Zita (37) Szendrényi Éva (7) Szendy Szilvi (2) Szenteczki Zita (4) Szentendre (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (23) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (9) SZFE (20) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (10) Szikora János (9) Szikszai Rémusz (15) Szilágyi Ágota (4) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (8) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (17) Szirtes Balázs (5) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (46) Szlávik István (6) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artur (2) Szőcs Artúr (2) Szokol Judit (3) Szokos Augustin (4) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (8) Sztarenki Pál (6) Szűcs Attila (2) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (6) Szüle Tamás (14) Szutrély Katalin (4) Szvétek László (32) Takács Géza (6) Takács Kati (7) Takács Nóra Diána (19) Takátsy Péter (12) Tallér Zsófia (4) Tallián Mariann (2) Tamási Zoltán (16) Tankó Erika (4) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (8) Tarnóczi Jakab (6) Tárnoki Márk (3) Tárnok Marica (3) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (20) Tatabánya (5) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (3) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Ténai Petra (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (12) Teremtés (2) Térey János (3) Terhes Sándor (6) Terminal Workhouse (3) Tetiana Zhuravel (3) Thália (78) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (17) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tímár Éva (3) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (8) Tordai Hajnal (4) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (6) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (13) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Auguszta (3) Tóth Eszter (6) Tóth Ildikó (5) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (5) Tóth Károly (2) Tóth Krisztina (2) Tóth László (3) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (7) Tötös Roland (2) Trafó (9) Traviata (2) Trill Zsolt (12) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (15) Trokán Péter (2) Turandot (3) Túri Erzsébet (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (14) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (11) Újvári Milán (3) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (12) Ungár Júlia (14) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vadász Krisztina (2) Vadász Zsolt (2) Vádli (5) Vajdai Vilmos (10) Vajda Gergely (12) Vajda Júlia (8) Vajda Milán (8) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (4) Valló Péter (19) Vándor Éva (5) Váradi Zita (9) Varázsfuvola (14) Varga Ádám (4) Varga Bence (3) Varga Donát (18) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (3) Varga József (3) Varga Lili (4) Varga Mária (2) Varga Viktória (3) Varga Vince (2) Varga Zoltán (5) Varga Zoltán Mihály (4) Várhelyi Éva (19) Vári-Kovács Péter (2) Vári Éva (8) Varjú Kálmán (2) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (3) Vásáry Tamás (2) Vashegyi György (21) Vaskakas Bábszínház (2) Vass György (2) Vasvári Csaba (2) Vati Tamás (5) Vecsei Miklós (5) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (5) Venczel Vera (4) Venekei Marianna (3) Verebes István (3) Vereckei Rita (2) Vertig Tímea (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (13) Vidéki Színházak Fesztiválja (18) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (4) Vidnyánszky Attila színész (12) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (4) Vígszínház (25) Viktor Balázs (14) Vilmányi Benett Gábor (13) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vislóczky Szabolcs (2) Vizin Viktória (7) Vizi Dávid (15) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (17) Wagner Puskás Péter (4) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (8) Wiedemann Bernadett (36) Wierdl Eszter (21) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Závada Péter (3) Zavaros Eszter (37) Zeke Edit (4) Zemlényi Eszter (7) Zeneakadémia (47) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (31) Zöldi Gergely (8) Zöldi Z Gergely (4) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (4) Zrínyi Gál Vince (2) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (12) Zsigmond Emőke (10) Zsigmond Géza (3) Zsótér Sándor (61) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Don Giovannit játszottak az Óbudai Társaskör kertjében – ennek most már több, mint egy hete. Mivel minden jegyet eladtak a másnapi (hétfői) bemutatóra, így SOS-ajánlót pláne nem igényel, simán várhatok egy napot  –   gondoltam, és feltételeztem, hogy másnap majd bőven lesz időm írni róla…

Nem, időm nem lett azóta sem, valahogy nem adta magát sem Pozsonyban, sem itt Prágában, ahol az 50. Nemzetközi Kémiai Diákolimpián működöm, mint önkéntes. Ma passzoltam egy kirándulást Karlovy Varyba, és ennedszer nekiülve végre befejezem. A lényeg: az élmény kiállta az idő próbáját, igazi zenés színház lett, és feltétlenül ajánlom a megtekintését augusztus elején az Ördögkatlan Fesztiválon, vagy bármikor később, amikor játszani fogják. Hátha.

Valószínűleg nagyon kevés próbával, és a szereplők improvizációs képességeire támaszkodva került színre, és egyes részletein még lehetne finomítani, de az előadás összességében jól esik. Hallgatjuk Mozartot, nézzük a szimpatikus fiatal énekeseket, és jól érezzük magunkat, mert a nem zeneértő mezei nézőknek is átjön, hogy a közreműködők mintha a szokásosnál is jobban élveznék a játékot.

Ha az internet nem csal, akkor januárban volt az első - szintén teltházas – előadás, akkor még csak koncertszerűen és a nagyteremben. (Most egyetlen új beálló volt, a Zerlinát játszó Dobrotka Szilvia, akit tavaly Miskolcon Sentaként láttam háromszor is.) Szó volt róla, hogy filmet is készítenének az alkotók, de – feltehetően forráshiány miatt – úgy tűnik, hogy ez a projekt elakadt, de hátha nem végleg.

Van néhány régi emlékképem nyári társaskörös előadásokról, szintén a kertből, de azoknál sokkal erősebb nyomot hagyott a két legutóbbi: a májusi Kékszakállú, illetve Kolonits Klára dalestje, amelyeket szintén érdemes lenne megismételni.

Miután ez is zongorás előadás, Laufer Zsófia teljesítménye még most az elején kiemelendő, amíg nem adjátok fel az olvasást.(Sajnos letölthető képeket nem talltam, de ha valakinek van, küldje el, vagy kommentben csatolja.) Philipp György, a rendező-címszereplő, aki feltehetően nemcsak a produkciót létrehozó Á la cARTe együttes vezetője, hanem az egész projekt ötletgazdája, alaposan meghúzta a darabot (esetleg a munkatársaként megjelölt Veres Borcsival), mindössze 80 perc maradt a 180-ból. (Ahogy hallottam, januárban még vezényelt is – és persze ez áttételesen is értelmezhető: ez a történet tényleg a címszereplő körül forog.)

Ezen a keresztmetszeten látszik, hogy alkalmazkodik a körülményekhez (pl. nincs kórus), merészen kihagy recitativókat, néhány jelenetnek csak a töredéke marad meg, nincs időnk elunni. Visszagondolva, fogalmam sincs, hogy megérti-e teljesen az előadás minden részletét az, aki úgy vetődik oda, hogy soha nem hallott Don Giovanniról (lehet ilyen ember, aki ennyire tájékozatlan és mégis beül rá? – ez itt a kérdés, de sose fogunk rá választ is kapni), de azt mondhatom, hogy én, aki ebben az évadban most láttam negyedszer a darabot (Andrei Serban bukaresti, a Fesztiválzenekar müpás rendezéséről és a legutóbbi miskolci Rockgiovanniról írtam is), és összességében öt év alatt ez a 21. bejegyzésem a mű kapcsán – ezzel a „beavatottsági szinttel”, nagyon tudtam szeretni ezt a sok kreatív ötletet beépítő produkciót.

Már az nagyon tetszett, hogy több szereplő is közreműködött hangszeren is, az előadás elején Varga Donátot (Don Ottavio) és Najbauer Lórántot (Leporello) azonnal hegedülni látjuk, majd később Philipp Györgyöt ütőgardonon játszani, később a kávézóban (az ablaksor túlsó oldalán) elhelyezett pianínón Denk Viktória (Donna Anna) is zongorázott, a cselekmény több pontján is. Érdekes hatást keltett, amikor kis időkülönbséggel mindkét zongora megszólalt, volt értelme variálni.

Laborfalvy-Soós Béla, azaz a Kormányzó második megjelenésénél (Don Giovanni pokolra szállásánál) valóban nem tűnik mindegynek, hogy honnan szól a zenei kíséret. Ez a jelenet az adott körülmények között nem lehet igazán látványos-félelmetes, így legalább játékos és vicces,de lenyűgözve azért nem vagyunk. (Don Giovanni ellen esetleg az emberek esküdhetnek össze és állhatnak bosszút, de a túlvilágiakat annyira mégsem izgatja fel, hogy hány nőt csábított el. Ebben ez is benne van.)

Igazából nem is bántam, hogy nem mászatták fel a szólistát pl. a tetőre, vagy nem csináltattak vele más veszélyes mutatványt, pont elég volt Don Giovannit és Leporellót követni, amint egy jó magas létrán közlekednek, nem vágyom hasonló izgalmakra.  (Csak eszembe jutott közben Gábor Géza a Rockgiovanniból, aki nagyon erőteljes mélybasszus és a jelenet hatásosságát azért fokozhatta volna, ha épp arra jár. Laborfalvy Soós Béla inkább baritonnak tűnik, és nem biztos, hogy ez éppen a leginkább neki való szerep, de aki még nem hallotta a darabot, valószínűleg nem lesz hiányérzete attól, hogy most nem kapunk elementáris erejű hanghatást.)

A szereplők hangszeres közreműködése praktikus, de ennél mélyebb jelentést is hordoz. Leporello ezúttal a hegedülést abbahagyva kezdi a darabot, és a szokásos nyavalygása így szólhat a rendezőnek is (a „túlhasználatot” kifogásolhatja), de szerepben az éppen Donna Annát ostromló Don Giovanninak is  – mindkettő Philipp György. (Ez a szerelmi kettős kicsit közelebb van a prózai színházak szex-jeleneteihez, de azért érződik, hogy mégsem lépnek túl egy bizonyos határt, mégis operát nézünk, nem egy független színházi produkciót. Menet közben a nézőnek mégis az az érzése, hogy a rendelkezésre álló idő ennek a Don Giovanninak még arra is túl sok lenne, hogy egy nő elcsábítását elejétől az aktus végéig lebonyolítsa, így egy idő után az volt a benyomásom, hogy már nem egyszerű az imitálás fenntartása.)

Leporello többet énekel és játszik, és közelebb van a nézőhöz mindig, ebben a rendezésben is sokkal kidolgozottabb, átélhetőbb-szerethetőbb Don Giovanninál, ahogy nem egy előadásban, amelyről korábban írtam. Hálásabb feladat, és ahhoz, hogy erre a karakterre mégis másodhegedűsként tekintsünk, valóban Erwin Schrott kell a címszerepben, aki éppen a főpróba időpontjában a Margitszigeten lépett fel, és Don Giovanniként és Leporellóként is énekelt. (A youtube-on van is jóminőségű felvétel Szabó Zsuzsannának köszönhetően, így részleteiben a teljes koncert meghallgatható!), .

Najbauer Lórántot eddig jellemzően a Purcell Kórusban, illetve a kórushoz és Vashegyi Györgyhöz köthető koncerteken hallhattam, ezek alapján eddig fogalmam sem lehetett, hogy milyenek színészi képességei. Ez az előadás egyértelműen bizonyítja, hogy nem koncerténekessel van dolgunk, elég érdekes volt önállóan és csapatjátékosként is, mert ez most egy olyan előadás volt, amelyben senki nem statisztált, és mindenkinek a nézőpontjába bele lehetett helyezkedni.

Philipp György koncepciója elég egyértelműen egy szintre helyezte Don Giovannit és Leporellót, a társadalmi különbség megszűnt, két nagyon hasonló alkatú és gondolkodású fiatal férfit láttunk, aki egymás minden rezdülését érti, tényleg felcserélhetőek alkalom adtán, és Leporello elég közel van ahhoz, hogy szinte magáénak érezhesse Don Giovanni minden csínyét. Rosszallása, amely kétségtelenül benne van a librettóban, csak üres duma, hasonló az életszemlélete, csak kisebb csinnadrattával fog hozzá a nők elcsábításához és kevésbé vonzónak tartja magát, és mivel kisebb az önbizalma, emiatt alkalmanként (lásd Katalógus-ária) igyekszik a haverja befeketítése/leleplezése árán a megkívánt (és a Don Giovanni számára már nem érdekes) nőt bevonzani. Jó ez a bonyolult viszony, amely a két férfit összefűzi, érezzük, hogy van mélysége, és ez akkor is hat, ha feltehetően a két énekes közötti (talán évekkel korábban kialakult) személyes barátságon/jó munkakapcsolaton alapul, nem többhetes próbafolyamaton állították így be, mert nekünk nézőknek csak az eredmény a fontos. A darab szellemiségéhez illik a két férfi együttes kisugárzása, ez a lényeg. (Ilyen erős és valódi összhangot eddig csak a Bretz Gábor-Cser Krisztián párosnál éreztem, akik ráadásul egy egészen üres rendezést kellett, hogy életre keltsenek az Erkel hatalmas terében, egy nagyzenekart is áténekelve. A körülmények ugyan eltértek, de a két páros mégis párhuzamba állítható a kapcsolatuk intenzitását – mélységét szemlélve. Az ebből az előadásból nem derülhet ki, hogy miként hatnának az Erkelben, és például ennek a két énekesnek a hangereje elég lenne-e, viszont ez ebben az intim térben nem is kérdéses, és annak meg különösen örülhetünk, hogy most a hangerő jól van beállítva, és  nem akarja senki itt és most bizonyítani nagyszínpadi alkalmasságát.)

Mivel bízom benne, hogy lesznek, akik később még megnézik az előadást, nem lövöm le a poént, hogyan történik az elején a gyilkosság, mert a két szereplő viszonya szempontjából már ez sokat mond, és megmutatja, hogy a rendező mélységében is átgondolta a darabot, és helyenként veszi a bátorságot, hogy fontos pontokon belenyúljon a történetbe. Ennek a megoldása is a helyszínhez kötődik, így érdekelne, hogy a Katlanban mennyire lesz mód a reprodukálásra. Valóban sokat számítanak a kert adottságai, amelynek jó a kisugárzása, és a rendező a nehézségeket a produkció előnyére tudta fordítani, a teljes teret bejátszatja, a gesztenyefa környékét, az ablakokat, a zongorát kihasználja, és alig hozat be bútorokat, ha már eleve nincs forrás díszlet építéséhez. (Egy kisasztal és egy szék az, amely szükséges még az előadáshoz, így az áthelyezéséhez majd nem teherautó kell, hanem kreativitás – minden új helyszínhez új ötletekre lesz szükség és improvizációs hajlam, de a szereplőket nézve, ezzel nem lesz gond.)

Annak idején, Kolonits Klára dalestje alatt nagyon bosszantott a csepegő csap. Ebben az előadásban újra és újra hasznosítják, Don Giovanni és más is lépten nyomon megnyitja és kezet most – így most már megjegyeztem, hogy hol tudtam volna annak idején elzárni. Ebben a jóval hangosabb előadásban persze a csepegés nem zavart volna meg, de a csap túlhasználatát mégsem szerettem, helyenként pótcselekvés íze volt. Ehhez képest az ablakok nyitogatása sokkal jobban volt kitalálva, azt nem éreztem soknak, sőt az ablakok előtt-mögött játszódó jeleneteknél éreztem, hogy a rendező valóban átgondolva és jól használja ki a játszóhely adottságait. A szereplők saját ruháikat hordták, így feltétlenül dicsérendő, hogy pl. a Zerlina-Masetto (Gradsach Zoltán) páros „összeöltözött”, ezzel is kifejezve, hogy összetartoznak, de a többieknél is sokatmondó volt a ruhaválasztás, Don Giovanni és Leporello is azonos stílusban öltözködik, a három női ruha viszont annyira eltérően, hogy önmagában kifejezik, hogy Don Giovanninak valóban mindenféle nő érdekes.)

Hozzájuk képest Varga Donát Don Ottaviója átlagosan normális ember, szimpatikus is, "papucsférj-alapanyag", akitől nagyon messze áll a bosszú gondolata, így neki feltétlenül jól jön, hogy a címszereplő halálával esély van a nyugalmi állapot helyreállására. Az énekest nézve elhihető, hogy neki tényleg a békesség lenne a legfontosabb, ehhez a témához kötődik a leghíresebb áriája is ("Dalla sua pace la mia dipende..."). (Milyen kár, hogy Donna Annának elég unalmas, és Don Giovanni foglalkoztatja inkább.) Varga Donát ezúttal is jól elfogadható ebben a szerepben, de talán vele még valamivel többet is lehetett volna kezdeni, és most nem arra gondolok, hogy akár most is bicajozhatott volna, ahogy nem is olyan régen, a Rockgiovanniban.

Az előadásra egy héttel később visszanézve, az a legerősebb benyomásom, hogy egy olyan Don Giovannit látunk, aki talán azért hajszolja a kalandokat, mert ő viszont nem nyugalmat szeretne, rettentően unatkozna, ha nem forrna körülötte a levegő, de a szórakozáson túl nincs más koncepciója, hogyan lehetne az időt értelmesen eltölteni, nincs valamiféle világmegváltó terve sem – az életét – a katalógust – tekinti nyomhagyásnak-műalkotásnak, a nők pedig most is azért haragszanak meg rá olyan nagyon, mert nem tudják elviselni a gondolatot, hogy nem kizárólag velük foglalkozik ez a férfi, akinek éppen elérhetetlenségében rejlik a legfőbb vonzereje. Don Giovannit, illetve más hasonló alkatú személyt nézve mindig rá kell ébrednünk, hogy az átlagember is így működik, csak azt tudja igazán értékelni, ami nincs, vagy amihez nagyon nehezen jutott hozzá, és azt se sokáig. Nehezen bírjuk, ha teljesül az, amire vágyakoztunk, és Don Giovanni esetén csak annyi a különbség, hogy ő napi alapon keres új tárgyat a vágyainak, és a monotóniatűrő képessége még kisebb.

Don Giovanni a legtöbb előadásban jellemzően inkább ösztönemberként szokott viselkedni, aki nem tervez előre és nem elemzi cselekedeteit, (tényleg nincs egyetlen belső monológja sem, amelyet megosztana titokban velünk, nézőkkel), de ezúttal Philipp György karaktere intellektuálisabban viselkedik a megszokottnál, és élvezettel figyeli, ahogy ellene fenekednek. (Lehet, hogy ez a viselkedés a rendezőé, aki a színészeit figyeli, de a néző nem tudja a kettőt elválasztani, így mi ezt a címszereplőnek tulajdonítjuk.)

Ahogy már említettem, a Zerlina-Masetto páros tagjai összeillenek, bár nagyon messze vannak attól a beállítástól, ahogy ábrázolni szokták őket. Nyoma sincs annak, hogy két éppen házasodni készülő parasztot szúr ki Don Giovanni, így a „megváltoztatom a sorsod” mondat igazán üressé válik, mert nem érezni, hogy Zerlina helyzete alapvetően javulhatna a partnerváltástól. Ez az eredeti műhöz képest lényeges különbség, akár veszteségnek is mondható.

Philipp György a Masetto névből is kiindult, és helyenként  szado-mazo kapcsolatnak láttatja a pár viszonyát, akik jól megvannak, de Zerlina – Dobrotka Szilvia – gesztusaiból mintha azt látnánk, hogy neki igazából mindkét férfi egyszerre kellene. Felmerül őt nézve a drog, illetve alkohol függőség is, egyszerre érezzük a szereplő érdekes-érdes karakterét ÉS belső bizonytalanságát, amelyet Don Giovanni vonzónak is talál és ki is használ.

Jól hat egymás mellett a már említett Dobrotka Szilvia, Denk Viktória és Ádám Zsuzsanna, látjuk, hogy a három nő valóban három teljesen eltérő szín (bár akár egy másik koncepció szólhatna az ellenkezőjéről is, de ez most szerencsére árnyaltabb helyzet, és nem a Varázsfuvola három dámáját nézzük).

Mindhárman erős nőnek látszanak, akik rendelkeznek valamiféle határozott elképzeléssel az életről, és ebbe a saját maguk által kialakított képbe szeretnék hősünket beilleszteni. Így vagyunk ezzel mind, és jó esetben sikerül is egy ilyen transzformáció – ezúttal viszont beletörik a projektbe mindhármuk bicskája, mert Don Giovanni  semmiféle tartós kompromisszumot nem köt. Ideig-óráig hazudozik, hiszen házasságot ígér, de a társadalmi elvárásoknak ténylegesen behódolni már nem hajlandó, még akkor sem, ha ez az életébe kerül.

Nemcsak Zerlina ábrázolásában látható markáns különbség, de Denk Viktória is jóval keményebb Donna Anna, akiben szintén látjuk a vonzerőt, de azt is, hogy egyedül mégsem képes az összes létező nőt pótolni – mert csak egy ilyen egészen különleges kisugárzással bíró személy próbálkozhatna Don Giovanni lekötésével – ha örökre nem is, de legalább néhány napnál hosszabb távon.

Elvira esetén a rendező tovább gondolta a szituációt. Az elvileg zárdából megszöktetett, majd néhány nap után magára hagyott lány több mint ezer kilométert utazik a csábítója után - ez az alaphelyzet. De miért? – Úgy tűnik, hogy Philipp Györgynek nem elég magyarázat erre a szokásosnál erősebb szenvedélyre sem a főhős vonzereje, sem az, hogy első szerelemről van szó, kellett neki egy földhözragadt és még erősebb indok, Elvira terhessége. Elvira gyermeke apját akarja mindenáron magához láncolni, és ez kellően indokolja alkalmanként előtűnő agresszivitását és idegességét is.

Ádám Zsuzsanna terhessége, amely azonnal szembetűnő (legalább a nyolcadik hónapban lehet a hastömés alapján) és annyira jól játssza, hogy valószínűsítem, hogy még azok is el fogják neki hinni, akik olvassák ezt a bejegyzést. Hátha mégis…(Van egy jelenet, amelyet azért valaki nem így játszana, ha egy igazi gyerek ülne éppen a hasában.) Szuggesztív jelenség imponáló hanggal – nem volt nehéz rá odafigyelni, bár nekem azért is jobban feltűnt, mert ő volt a színpadon az egyetlen, akit még szólistaként soha nem hallottam.

Az összhang, a csapatjáték a három nő közös jelenetein is látszik: kórus nincs, és helyenként a közeget a többi szereplő pótolja, köztük ők hárman, akiket összekovácsol a közös vágy és csalódottság is. Jól állt volna nekik a lezáró – elvileg diadalmas – sextett a mű végén, de helyette a rendező éppen úgy, ahogy valószínűleg tőle függetlenül a Rockgiovanni szerzője is, a Mozart Requiem Lacrimosa tételét használja az előadásban. (Nyilván lehetnek még bőven mások is, akiknek ez a kézenfekvő megoldás jutott eszébe, de nem tragédia, hogy nem egészen új az ötlet – ki tudja, hogy kinek mit asszociál. Nekem például rengeteg Requiem-emlékképem van, sokkal többet foglalkoztam azzal már 16 éves korom óta, mint a Don Giovannival, még inkább kötődöm hozzá.)

A végső – meglehetősen álságos - örvendezés a szereplő halála miatt tehát elmarad ezúttal, de ez nem is lényeges, mert úgyis tudjuk, hogy ahogy Don Giovanninak szüksége van az új emberekre, új impulzusokra, a többieknek pedig feltétlenül szükségük van rá, aki az életükbe felejthetetlen élményeket hoz, bár ez sok esetben nem jelenti azt, hogy jók is ezek az élmények. Erősnek feltétlenül erősek.

Az előadás viszont nem dúl fel minket, azt se mondhatnánk, hogy egy igazán maró szatírát látunk, nem érezzük, hogy most itt egy létező embertípust keményen kipellengéreznének – sokkal békülékenyebb, megbocsájtóbb hangvételű. Az alkotók inkább azonosulnak a címszereplővel, mint környezetével. Mintha az a Mozart jött volna át belőle, aki pontosan tudja, hogy milyen nyavalyás az élet, mennyire sok a lelki szenvedés, milyenek is vagyunk valójában, de ennek a helyzetnek a kezelésére a derűt ajánlja, az elfogadást, ha egyszer változtatni úgy sem lehet rajta. A színlap szövegét elolvasva erre a szándékra kapunk megerősítést, Don Giovanniban a "művészélet szabadságát" kívánják felmutatni...(Hát jó, ez is egy koncepció - ha valaki akarja, megbocsájthatja neki, hogy mindenkit tárgyként használ, bár Don Giovanni esetén művésznek esetleg az egy-két szerenád miatt tekinthető, ha nagyon akarjuk. Ez a szöveg még mindig egy kicsit jobban hangzik, mint amikor azt olvastam a Rockgiovanni kapcsán a rendezővel készült interjúban, hogy a lovag mennyire nagy szeretettel fordul a nők felé.)

Legyen ez a koncepció jó nekünk, ezt a Don Giovannit nézve úgysem akadunk ki, nem háborodunk fel. Philipp György és csapata szerez nekünk egy jó estét, és remélem, hogy nem csak egy alkalmuk lesz erre. Itt van az előadás, már csak játszani kellene minél többször.

Ps. Mivel Prágában fejeztem be a cikket, hozzátenném, hogy az Estates Theaterben, ahol Mozart bemutatta a darabot, augusztusban játszani fogják. Sajnos most már egy hete nyári szünet van, épp lemaradtam az utolsó Figarókról is...

Címkék: Don Giovanni Óbudai Társaskör Gradsach Zoltán Dobrotka Szilvia Philipp György Varga Donát Najbauer Lóránt Laborfalvi Soós Béla Denk Viktória Ádám Zsuzsanna Laufer Szilvia

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5914132217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.