Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ábel Stella (2) Ács Eszter (2) Ács Norbert (3) Aczél András (19) Ádám almái (2) Adorjáni Bálint (10) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (4) Ágoston László (5) Ágoston Péter (6) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (742) Akadémiai Kórustársaság (5) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (3) Alexis Lathman (2) Alföldi (67) Almási-Tóth András (40) Almási Éva (3) Álmosd Phaedra (2) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (6) Ambrus Mária (25) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (3) Andrássy Máté (6) Andrei Serban (2) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (3) Antal Mátyás (2) Antóci Dorottya (2) Anyegin (11) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (5) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (3) Armel Operafesztivál (6) Árva Nóra (3) Ascher Tamás (19) Átrium (38) Az istenek alkonya (2) Az ördög (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A Gézagyerek (2) A hugenották (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (5) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (3) A vámpír (2) A velencei kalmár (3) A vihar (4) A walkür (4) B32 Kultúrtér (2) Bábszínház (13) Bach (3) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (12) Bagó Bertalan (2) Bajári Levente (2) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Bajor Lili (6) Bakáts Feszt (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (7) Bakonyi Marcell (17) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (10) Balatoni Éva (20) Balázsovits Edit (5) Balázs Andrea (14) Balázs Juli (3) Balázs Péter (2) Balázs Zoltán (3) Balczó Péter (29) Balga Gabriella (25) Balikó Tamás (7) Bálint András (12) Ballabás Aliz (2) Balla Sándor (2) Ballér Bianka Gréta (9) Balogh Eszter (12) Balsai Móni (14) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (6) Bánki Róza (2) Bánk bán (3) Bánovits Vivienne (2) Bányai Kelemen Barna (6) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (14) Bán János (13) Bárány Péter (7) Baráthy György (2) Baráth Emőke (19) Bárdi Gergő (2) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (6) Barna Lilla (2) Barna Zsombor (3) Baronits Gábor (5) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (5) Bátki Fazekas Zoltán (22) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beeri Benjámin (2) Beéri Benjámin (2) Bella Máté (2) Belvárosi Színház (39) Benedek Mari (38) Benedek Miklós (8) Benkó Bence (14) Beöthy-Kiss László (17) Bercsényi Péter (9) Berczelly István (2) Bérczes László (4) Bereczki Zoltán (5) Béres Attila (6) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bernstein (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (13) BFZ (10) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (10) Blasek Gyöngyi (2) Blaskó Borbála (4) Blaskó Péter (4) Blazsó Domonkos (10) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (4) Bodnár Erika (12) Bodoky Márk (4) Bödök Zsigmond (3) Bodor Johanna (7) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (4) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (5) Bohémélet 2.0 (2) Böhm György (2) Bohoczki Sára (8) Böjte Sándor (2) Bojtos Luca (2) Boncsér Gergely (34) Borbás Gabi (3) Borbély Alexandra (18) Börcsök Enikő (22) Bordás Barbara (3) Borgula András (2) Bori Réka (2) Borka Ákos (9) Böröndi Bence (8) Boross Csilla (2) Boros Anna (12) Boros Ildikó (2) Borsányi Dániel (12) Borsi-Balogh Máté (5) Botos Éva (7) Bozó Andrea (13) Bozsik Yvette (5) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brasch Bence (3) Brassói-Jőrös Andrea (2) Brecht (3) Bregyán Péter (4) Bretz Gábor (67) Brickner Szabolcs (8) Bruno Taddia (2) BTF (2) Bucsi Annamária (18) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (14) Budai Lívia (3) Budaörs (8) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (4) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (5) Busa Tamás (13) Büszkeség és balítélet (2) Bűvös vadász (4) Búza Tímea (3) Cantemus kórus (8) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (18) Chován Gábor (7) Christian Badea (3) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (5) Cosí fan tutte (14) Crespo Rodrigo (5) Csákányi Eszter (17) Csáki Rita (3) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (5) Csányi Sándor (6) Csapó Attila (2) Csapó József (10) Csarnóy Zsuzsanna (3) Cseh Antal (32) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (3) Cselényi Nóra (4) Csémy Balázs (7) Cserhalmi Ferenc (15) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Antal (3) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (18) Cser Ágoston (3) Cser Krisztián (179) Cser Miklós (2) Cser Péter (2) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (17) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (6) Csóka Anita (2) Csoma Judit (6) Csomós Mari (12) Csongor és Tünde (3) Csonka András (3) Csuja Imre (24) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (6) Cziegler Balázs (21) Czupi Dániel (2) Czvikker Lilla (2) Dancsecs Ildikó (3) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (6) Dani Dávid (4) Dankó István (16) Danton halála (2) Danyi Judit (2) Dányi Krisztián (4) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Darvasi Áron (2) Darvas Ferenc (2) Deák Tamás (2) Debrecen (5) Debreczeny Csaba (16) Decsi András (4) Deés Enikő (2) Dékány Barnabás (3) Dékán Jenő (6) Dénes István (6) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Denk Viktória (2) Deres Péter (4) Derzsi János (3) Dér Zsolt (12) Dés László (2) Dévai Balázs (2) Devich Botond (2) Dézsy Szabó Gábor (3) Dicső Dániel (6) Dino Benjámin (2) Dinyés Dániel (33) Dióssi Gábor (3) Dobák Attila (3) Dobák Lívia (2) Dobi-Kiss Veronika (3) Dobra Mara (2) Dobrotka Szilvia (6) Dolhai Attila (4) Domokos László (2) Domokos Zsolt (14) Dömötör András (14) Dömötör Tamás (3) Don Carlos (5) Don Giovanni (21) Don Juan (2) Dóra Béla (9) Ducza Nóra (17) Dumaszínház (5) Éder Vera (2) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (7) Egri Márta (5) Egri Sándor (22) Egyed Apollónia (3) Egyed Attila (3) Eke Angéla (7) Elektra (2) Elek Ányos (2) Elek Ferenc (18) Élettörténetek.hu (3) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (32) Enyedi Éva (6) Enyvvári Péter (11) Eötvös Péter (7) Eperjes Károly (3) Epres Attila (14) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (15) Erdős Róbert (3) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (127) Ertl Zsombor (2) Erwin Schrott (5) Estefania Aviles Fernandez (3) Eszenyi Enikő (11) European Opera Days (4) Évadértékelés (16) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (13) Fabók Mariann (7) Falstaff (2) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (5) Faragó Zsuzsa (2) Farkasréti Mária (33) Farkas András (2) Farkas Dénes (3) Farkas Gábor (2) Farkas Ignác (2) Farkas Judit (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (8) Fédra fitnessz (2) Fehér András (5) Fehér Balázs Benő (13) Fehér László (13) Fehér Tibor (2) Fekete Ádám (10) Fekete Anna (6) Fekete Attila (41) Fekete Ernő (20) Fekete Györgyi (2) Fekete Gyula (2) Fekete Mari (3) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (6) Fesztiválzenekar (2) Ficza István (19) Ficzere Béla (8) Figaro 2.0 (51) Figaro házassága (72) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fila Balázs (3) Fillár István (6) Fischer Ádám (15) Fischer Iván (9) Fodor Annamária (5) Fodor Beatrix (47) Fodor Bernadett (14) Fodor Gabriella (19) Fodor Tamás (21) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (6) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Földes Tamás (3) Földvári Péter (2) Forgách András (6) Forgács Péter (5) Formán Bálint (4) Forte (3) Forte társulat (3) Francesco Demuro (3) Francesco Lanzillotta (2) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (7) Friedenthal Zoltán (13) Fried Péter (7) FÜGE (27) Fülep Máté (8) Fullajtár Andrea (17) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (13) Futótűz (2) Füzér Anni (11) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (16) Gaál Dániel (3) Gábor Géza (69) Gábor Sára (3) Gábor Sylvie (9) Galambos Péter (12) Gálffi László (20) Galgóczy Judit (7) Gálvölgyi Anett (2) Gálvölgyi János (3) Gál Erika (36) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (7) Gáspár Kata (2) Gáspár Sándor (6) Gáspár Tibor (8) Gavodi Zoltán (5) Gazsó György (14) Geiger Lajos (41) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (5) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (5) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (7) Gerlits Réka (3) Gerlóczi Judit (2) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gilicze Márta (2) Giliga Ilka (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (4) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (4) Gothár Péter (10) Göttinger Pál (31) Gradsach Zoltán (16) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (6) Gubik Petra (4) Gudrun Pelker (2) Guelmino Sándor (2) Gula Péter (4) Gulyás Bence (2) Gulyás Dénes (6) Gunyong Na (2) Gyabronka József (10) Gyöngyösi Levente (6) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (5) Győr (2) Györgyi Anna (6) Gyüdi Sándor (2) Gyulai Zékány István (5) Gyulay Eszter (10) Hábetler András (79) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (30) Hajduk Károly (8) Hajdu András (5) Hajdu Péter István (2) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (10) Hajmási Dávid (2) Hajnal János (2) Hajnóczy Júlia (12) Hajós Zsuzsa (2) Hajzer Nikolett (6) Halász Péter (18) Hamlet (6) Hámori Gabriella (4) Hámori Ildikó (2) Hámori Máté (2) Hámori Szabolcs (4) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (8) Hanczár György (2) Hannus Zoltán (5) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (5) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Hatszín Teátrum (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (7) Hector Lopez Mendoza (2) Hegedűs D. Géza (18) Hegymegi Máté (8) Heiter Melinda (18) Héja Domonkos (3) Herczegh Péter (2) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (4) Herczenik Anna (15) Herman Anett (2) Herman Flóra (2) Hernádi Judit (9) Hevér Gábor (8) Hevesi László (7) Hirtling István (8) Hoffer Károly (3) Hojsza Henrietta (3) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (16) Hollósi Frigyes (4) Holt lelkek (2) Homonnai Katalin (8) Homonnay Zsolt (4) Honti György (8) Honvéd Férfikar (6) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (11) Horgas Ádám (4) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (12) Horti Lilla (9) Horváth Alexandra (3) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (17) Horváth Csenge (2) Horváth Gábor (3) Horváth Illés (6) Horváth István (33) Horváth János Antal (2) Horváth Jenny (6) Horváth Lajos Ottó (6) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (14) Horváth Virgil (3) Horváth Zsuzsa (3) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadi Máté (4) Hunyadkürti György (4) Huszárik Kata (2) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Ignjatovic Kristina (2) III. Richárd (2) Illatszertár (6) Ilyés Róbert (7) Imai Ayane (4) Imre Krisztián Márk (2) Inoka Péter (3) Iphigeneia Auliszban (2) Iréne Theorin (5) Irlanda Gergely (5) István a király (4) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (17) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (9) János-passió (2) Janza Kata (2) Járó Zsuzsa (7) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Játék a kastélyban (2) Jeffrey Thompson (5) Jéger Zsombor (9) Jekl László (7) Jeli Luca (6) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (16) Jordán Tamás (14) Józan László (4) Józsa Bettina (4) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Juhász Nóra (3) Juhász Réka (3) Jurányi (50) Jürgen Linn (2) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (14) Kádas József (8) Kadlót Zsófia (2) Káel Csaba (6) Kákonyi Árpád (15) Kalafszky Adriána (2) Káldi Kiss András (20) Kálid Artúr (7) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (18) Kálmándy Mihály (16) Kálmán Eszter (15) Kálmán László (9) Kálmán Péter (25) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (34) Kalocsai Zsuzsa (5) Kamen Chanev (2) Kamp Salamon (2) Kamra (29) Kaposvár (7) Kardos Róbert (8) Karinthy Frigyes (2) Karinthy Márton (14) Karinthy Színház (33) Karnyóné (2) Károlyi Katalin (2) Károlyi Krisztián (2) Kárpáti Enikő (3) Kárpáti Pál (7) Kárpáti Péter (3) Karsai István (2) Kassai László (2) Kaszás Gergő (15) Katona (78) Katona László (12) Kautzky-Dallos Máté (3) KÁVA (2) Kean (2) Kecskemét (10) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (34) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (8) Kelemen Zoltán (15) Keller András (4) Kemény István (2) Kémiai Diákolimpia (13) Kendi Ludovik (3) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (6) Kerekes Viktória (7) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Kerényi Miklós Máté (3) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (20) Kéringer László (3) Kéri Kitty (3) Kerkay Rita (2) Kern András (8) KERO (2) Kertesi Ingrid (8) Kesselyák Gergely (10) Keszég László (2) Keszei Bori (36) Khell Csörsz (8) Khell Zsolt (12) Király Attila (6) Király Dániel (9) Kissjudit Anna (4) Kiss András (29) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (5) Kiss Diána (7) Kiss Diána Magdolna (4) Kiss Ernő (2) Kiss Eszter (7) Kiss Judit Anna (3) Kiss Julcsi (6) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (19) Kiss Tivadar (16) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (4) Kóbor Tamás (6) Kocsár Balázs (15) Kocsis Dénes (4) Kocsis Gergely (18) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (4) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (5) Koleszár Bazil Péter (3) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (15) Koller Krisztián (5) Kolonits Klára (62) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Koltai Vivien (2) Komáromi Márton (4) Komlósi Ildikó (28) Komódi Judit (2) Konfár Erik (8) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Koroknai Sándor (4) Kőrösi András (12) Kőszegi Ákos (3) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kotormán Ábel (4) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (5) Kovács Ágnes (4) Kovács Andrea (3) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (8) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (5) Kovács István (43) Kovács János (15) Kovács Krisztián (13) Kovács Krisztina (5) Kovács Lehel (14) Kovács Márton (11) Kovács Máté (2) Kovács Patrícia (8) Kovács Péter (4) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (11) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (7) Kovács Zsolt (4) Kovalik (26) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (18) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kricsár Kamill (3) Kristán Attila (7) Kristofori Ferenc (9) Kriszta Kinga (7) Krisztik Csaba (8) Krucsó Júlia (3) Kukk Zsófi (2) Kulcsár Noémi (2) Kulka János (19) Kuna Károly (3) Kuna Kata (4) Kun Ágnes Anna (19) Kurázsi mama (2) Kurely László (4) Kurta Niké (13) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (4) Lábán Katalin (3) Laboda Kornél (5) Lábodi Ádám (4) Laborfalvi Soós Béla (2) Lackfi János (5) Ladányi Andrea (9) Ladányi Júlia (5) Lakatos Márk (2) Lammermoori Lucia (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (17) László Lili (10) László Zsolt (24) Lauri Vasar (3) Lázár Balázs (3) Lázár Kati (10) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (3) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (9) Lesták Bedő Eszter (2) Lestyán Attila (13) Létay Kiss Gabriella (33) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (3) Lőkös Ildikó (3) Lőrinczy Attila (3) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (6) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (20) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Dániel (2) Lukács Gyöngyi (3) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (7) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (8) M.Tóth Géza (11) Macbeth (2) Mácsai Pál (19) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Attila (3) Magyar Színház (13) Máhr Ági (4) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (20) Maladype (6) MaNNa (3) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Marczibányi tér (2) Márfi Márk (2) Margitai Ági (7) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (5) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Márkus Luca (2) Márkus Sándor (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (3) Martinkovics Máté (7) Martinovics Dorina (9) Martin Márta (11) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (3) Marton László (6) Marton Róbert (7) Máté Gábor (20) Máté passió (5) Máthé Zsolt (24) Mátravölgyi Ákos (3) Mátray László (2) Matthew Shaw (3) Matti Salminen (2) Mátyássy Bence (6) Mátyássy Kála Cecília (2) Mátyás templom (2) Matyó Márió (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Ádám (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Meggyeskert (2) Megyeri Zoltán (4) Megyesi Schwartz Lúcia (14) Megyesi Zoltán (81) Méhes László (3) Meláth Andrea (18) Menczel Róbert (4) Menszátor Hérész Attila (2) Mentes Júlia (3) Mentőcsónak (5) Mertz Tibor (3) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Messiás (3) Mester Viktória (32) Mészáros András (2) Mészáros Béla (17) Mészáros Blanka (14) Mészáros Martin (3) Mészáros Máté (13) Mészáros Péter (2) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (4) Mészöly Anna (9) MET (2) mezeinezo.blog.hu (3) Mezei Gábor Péter (2) Michac Gábor (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Michal Docekal (2) Mihályfi Balázs (5) Mihályi Győző (3) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Mikes Anna (2) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (4) Mikó Csaba (2) Miksch Adrienn (28) Milano (2) Miovác Márton (2) Miskolc (33) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (3) Mohácsi István (3) Mohácsi János (25) Mohai Tamás (5) Moldvai Kiss Andrea (4) Molnár Ágnes (16) Molnár Anna (11) Molnár Csaba (3) Molnár Erika (2) Molnár Gábor Nóra (2) Molnár Gusztáv (12) Molnár Levente (17) Molnár Piroska (24) Molnár Tímea (2) Molnár Zsolt (3) Moltopera (4) MOM (2) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (5) Móré Gabriella (2) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mózes András (5) Mozsár Műhely (4) MR Szimfonikusok (2) Mucsi Zoltán (18) Mukk József (7) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) Müpa (41) MüPa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (5) Művház (2) MU Színház (3) Nádasdy Ádám (3) Nádasdy András (6) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (3) Nagy-Bakonyi Boglárka (2) Nagyhegyesi Zoltán (2) Nagypál Gábor (19) Nagy Dániel Viktor (12) Nagy Ervin (15) Nagy Fruzsina (5) Nagy Katica (6) Nagy Mari (13) Nagy Márk (5) Nagy Norbert (7) Nagy Péter (2) Nagy Péter István (4) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (5) Nagy Viktória (2) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsófia (3) Nagy Zsolt (24) Najbauer Lóránt (7) Nánási Helga (2) Napi ajánló (179) Nehéz (2) Némedi Árpád (6) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (5) Németh Gábor (4) Németh Ilona (2) Németh Judit (18) Németh Kristóf (2) Németh Pál (2) Nemzeti (65) Nemzeti Énekkar (8) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (2) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (14) Norma (2) Novák Eszter (7) Novák János (4) Novák Péter (3) Novkov Máté (7) Nyakó Júlia (9) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (25) Nyíregyháza (2) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (6) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (7) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (5) Ódry Színpad (55) Ókovács Szilveszter (5) Ökrös Csaba (2) Oláh Zoltán (2) Olasz nő Algírban (2) Olasz Renátó (7) Oliver von Dohnányi (2) Oliver Zwarg (2) Olt Tamás (2) Ondraschek Péter (3) Ónodi Eszter (11) opera (2) Opera (323) Operabeavató (12) Operaház (2) Operakaland (41) Operamacera (2) OpeRaport (2) Operaport (2) Operavizsga (4) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (16) Ördög Tamás (2) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (11) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (51) Orlai Tibor (56) Orosz Ákos (7) Orosz Klaudia (2) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (4) Othello (2) Ötvös András (12) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (4) Páder Petra (5) Paizs Miklós (6) Pajor Patrícia (2) Palerdi András (32) Pálfi Ervin (2) Pálfi Katalin (2) Pallagi Melitta (6) Pallag Márton (11) Pallai Mara (3) Pallós Nelli (3) Pálmai Anna (22) Pálos Hanna (17) Pálya Pompónia (9) Pál András (22) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papadimitriu Athina (2) Papp Endre (7) Papp János (2) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (3) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (5) Parti Nóra (6) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (24) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (20) Pataki Potyók Dániel (4) Pataki Szilvia (2) Pater Sparrow (3) Patkós Márton (7) Pattantyus Dóra (4) Pavol Remenár (7) Pécs (8) Peer Gynt (4) Peller Károly (4) Pelsőczy Réka (32) Perczel Enikő (2) Perencz Béla (2) Pesti Színház (10) Péterfy Bori (2) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Peter Seiffert (2) Pethő Gergő (3) Pető Kata (13) Petra Lang (2) Petrik Andrea (13) Philippe de Chalendar (2) Philipp György (7) Philoktétész (2) Piaf (2) Pignitzky Ádám (2) Pilinyi Márta (3) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (9) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (11) Pintér Ágnes (6) Pintér Béla (23) Pintér Dömötör (11) Pirityi Emese (2) Piti Emőke (12) Pogány Judit (15) Pokorny Lia (10) Polgár Csaba (20) Polgár Etelka (2) Pomádé király (8) Popova Aleszja (3) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (12) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (7) Pro Musica (2) Purcell Kórus (12) Puskás Tamás (13) Quitt László (3) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (10) Rab Gyula (7) Rácz Illés (2) Rácz István (16) Rácz József (2) Rácz Rita (21) Rada Bálint (7) Radnai Annamária (8) Radnai Márk (5) Radnay Csilla (6) Radnóti Színház (32) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (10) Rálik Szilvia (16) Rátkai Erzsébet (2) Rátóti Zoltán (6) Rázga Miklós (2) Reider Péter (2) Remete Krisztina (6) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (4) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (14) Rezsnyák Róbert (13) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (13) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (24) Rosmersholm (2) Rost Andrea (11) Roszik Hella (4) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (54) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (8) Rozsos István (4) RS9 (9) Rudolf Péter (2) Rudolf Szonja (2) Rujder Vivien (19) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (11) Rusznyák Gábor (5) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (22) Sághy Tamás (2) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Anna (2) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (22) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi-Nagy Ilona (2) Sárközi Xénia (3) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schaffer Judit (2) Schell Judit (8) Scherer Péter (16) Schilling Árpád (3) Schlanger András (3) Schmied Zoltán (4) Schneider Zoltán (19) Schnell Ádám (6) Schöck Atala (34) Schruff Milán (8) Sebastian Hannak (2) Sebestyén Aba (7) Sebestyén Csaba (2) Sebestyén Miklós (17) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Senza sangue (3) Sepsiszentgyörgy (2) Seress Zoltán (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (10) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (6) Simon Krisztina (19) Simon Zoltán (2) Sinkó László (4) Sipos György (7) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Marianna (2) Sipos Vera (3) Sirály (6) Sodró Eliza (8) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Soós Attila (2) Soós Péter (2) Söptei Andrea (13) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (3) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (7) Spinoza (13) Spiritiszták (2) Spiró György (4) Spolarics Andrea (13) Stefanovics Angéla (10) Stohl András (23) Stork Natasa (4) Strauss (2) Strausz Kálmán (6) Stúdió K (11) Sufni (8) Súgó (55) Sümegi Eszter (17) Sütő András (8) Szabadka (5) Szabó-Székely Ármin (4) Szabóki Tünde (25) Szabó Borbála (5) Szabó Dénes (2) Szabó Erika (9) Szabó Éva (3) Szabó Győző (4) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (12) Szabó Máté (34) Szabó P. Szilveszter (6) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Soma (2) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (15) Szakács Ferenc (3) Szakács Györgyi (12) Szakács Ildikó (8) Szakértők (3) Szalay Bence (4) Szalay Marianna (2) Szalma Tamás (2) Szalontay Tünde (12) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (14) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (11) Szántó Balázs (7) Szappanos Tibor (23) Szarvas József (2) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (6) Szatory Dávid (5) Szávai Viktória (6) Szeged (8) Szegedi Benjámin (2) Szegedi Csaba (23) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (4) Székely Csaba (5) Székely Kriszta (16) Székely László (4) Székesfehérvár (6) Széles László (4) Széles Tamás (5) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (10) Szemerédy Károly (7) Szemere Zita (37) Szendrényi Éva (7) Szendy Szilvi (2) Szenteczki Zita (4) Szentendre (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (23) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (9) SZFE (20) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (10) Szikora János (9) Szikszai Rémusz (15) Szilágyi Ágota (4) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (8) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (17) Szirtes Balázs (5) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (46) Szlávik István (6) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artur (2) Szőcs Artúr (2) Szokol Judit (3) Szokos Augustin (4) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (8) Sztarenki Pál (6) Szűcs Attila (2) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (6) Szüle Tamás (14) Szutrély Katalin (4) Szvétek László (32) Takács Géza (6) Takács Kati (7) Takács Nóra Diána (19) Takátsy Péter (12) Tallér Zsófia (4) Tallián Mariann (2) Tamási Zoltán (16) Tankó Erika (4) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (8) Tarnóczi Jakab (6) Tárnoki Márk (3) Tárnok Marica (3) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (20) Tatabánya (5) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (3) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Ténai Petra (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (12) Teremtés (2) Térey János (3) Terhes Sándor (6) Terminal Workhouse (3) Tetiana Zhuravel (3) Thália (78) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (17) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tímár Éva (3) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (8) Tordai Hajnal (4) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (6) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (13) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Auguszta (3) Tóth Eszter (6) Tóth Ildikó (5) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (5) Tóth Károly (2) Tóth Krisztina (2) Tóth László (3) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (7) Tötös Roland (2) Trafó (9) Traviata (2) Trill Zsolt (12) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (15) Trokán Péter (2) Turandot (3) Túri Erzsébet (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (14) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (11) Újvári Milán (3) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (12) Ungár Júlia (14) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vadász Krisztina (2) Vadász Zsolt (2) Vádli (5) Vajdai Vilmos (10) Vajda Gergely (12) Vajda Júlia (8) Vajda Milán (8) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (4) Valló Péter (19) Vándor Éva (5) Váradi Zita (9) Varázsfuvola (14) Varga Ádám (4) Varga Bence (3) Varga Donát (18) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (3) Varga József (3) Varga Lili (4) Varga Mária (2) Varga Viktória (3) Varga Vince (2) Varga Zoltán (5) Varga Zoltán Mihály (4) Várhelyi Éva (19) Vári-Kovács Péter (2) Vári Éva (8) Varjú Kálmán (2) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (3) Vásáry Tamás (2) Vashegyi György (21) Vaskakas Bábszínház (2) Vass György (2) Vasvári Csaba (2) Vati Tamás (5) Vecsei Miklós (5) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (5) Venczel Vera (4) Venekei Marianna (3) Verebes István (3) Vereckei Rita (2) Vertig Tímea (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (13) Vidéki Színházak Fesztiválja (18) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (4) Vidnyánszky Attila színész (12) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (4) Vígszínház (25) Viktor Balázs (14) Vilmányi Benett Gábor (13) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vislóczky Szabolcs (2) Vizin Viktória (7) Vizi Dávid (15) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (17) Wagner Puskás Péter (4) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (8) Wiedemann Bernadett (36) Wierdl Eszter (21) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Závada Péter (3) Zavaros Eszter (37) Zeke Edit (4) Zemlényi Eszter (7) Zeneakadémia (47) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (31) Zöldi Gergely (8) Zöldi Z Gergely (4) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (4) Zrínyi Gál Vince (2) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (12) Zsigmond Emőke (10) Zsigmond Géza (3) Zsótér Sándor (61) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A tavalyi Mester és Margarita után idén is eljutottam az immár 17 éve működő Miskolci Operafesztiválra, mégpedig a Rockgiovannnira. Idén ez volt a harmadik miskolci kalandom (két Varázsfuvoláról és Az emberek alkonyáról írtam már), örültem, hogy ennyi is beleférhetett ebbe a félévbe, bár ennél jóval több hazatérést terveztem be.35329816 2271203402919830 719663500347047936 oMasetto és Zerlina lakodalomra készülne - Hábetler András - Kászoni Annamária , illetve a Miskolci Balett táncosai

Az Ezrek operája program célkitűzése világos akkor is, ha az ember nem nézi meg az előadást. Az operához nem szokott tömegeket próbálja mindenáron szórakoztatva közel hozni a műfajhoz. „Legyen az opera mindenkié” – felkiáltással az alkotók megkötnek néhány kompromisszumot, amelyek vállalhatóságát persze lehet vitatni, de a szándék nemességéhez kétség sem férhet.

Előre tudtam, hogy nem én vagyok a célközönség, így nem is okozott csalódást az este, már csak azért sem, mert velem volt gyerekkori barátnőm, aki a Népkerti Kisállatklinika ÉS a Miskolci Állatsegítő Alapítvány évtizedek óta éjjel-nappal folyamatosan dolgozó állatorvosaként alig jut el bárhova, ahol nem a munkáját végzi, és így számára ez különleges alkalom volt, neki sokkal jobb benyomásai alakultak ki a látottakról. Ennek külön örültem, és a kettőnk véleménykülönbsége is jelezte azt, amit nem győzök kiemelni ezen a blogon: minden néző másként látja ugyanazt az előadást, előélményei, aznapi állapota, a műhöz fűződő kapcsolata alapján – így minden vélemény egyként kezelendő, nem képviseli senki a teljes (ötszázfős!!!) nézőteret. A tapsból se lehet túl sokat következtetni az egyénekre vonatkozóan: ha valaki soknak érezte, gondolhatott arra, hogy lám, udvariasak a nézők, ha meg kevésnek, akkor arra, hogy hajnali fél egykor miért is őrjöngene valaki, kicsit már hideg volt és késő.

35523849 10211577548020379 7442500015487975424 oHáttérvetítés - Avasi kilátó

Mielőtt rátérnék az előadásra, írok a saját hozzáállásomról/előélményeimről, hogy világos legyen, hogy mi volt a kiindulási alap, és azért is, hogy nyomatékosítsam, hogy ez egy vállaltan szubjektív nyomhagyó blogbejegyzés, NEM zenekritika.

19 blogbejegyzést írtam az elmúlt öt évben a Don Giovanniról, amelyek többsége a legutóbbi pesti – meglehetősen üres – rendezéssel kapcsolatos hiányérzetemnek is emléket állít, és persze leginkább azoknak a kivételes művészeknek, akik ezt az ürességet egyéniségükkel mégis ki tudták tölteni.

Erős kisugárzású énekesekkel minden lehetséges, nemvárt pillanatokban látja az ember a legjobb előadásokat, éppen ezért, „a bármikor bármi megeshet”- jegyében mentem el Miskolcra. És igen, most is érdekelt, hogy milyen lesz Gábor Géza, Hábetler András, akik be is váltották a hozzájuk fűzött reményeimet.

Továbbá, az előadásnak köszönhetően oda-vissza kirándulva mentem át a Bükkön, találtam sok szamócát, málnát, megnézhettem a panorámát a legjobb „kövekről”, az opera előtt meghallgattam a Miskolci Dixieland Bandet, és nem utolsó sorban: volt három jó beszélgetésem. Ha ezt is számítom, a miskolci kalandom mérlege nem is lehetne más, mint pozitív. Örülök, hogy ezen a hétvégén is kiléptem a saját komfortzónámból, és nem a kiszámíthatóbb előadásokat választottam (lehetett volna helyette egy Trisztán- és egy Tannhauser-újranézés is a Müpában).

35497212 10211577545100306 8014124114925060096 o

AZ ELŐADÁSRÓL MOST MÁR…

A különleges, szabadtéri helyszín miatt mikroportos előadás volt ez. A hangosítás jól működött, sőt kaptunk még plusz élményt is: a környékbeli étteremből felhallatszott Pataki Attila hangja is– nemcsak a szünetben, de foszlányokban az előadás csendesebb részei alatt is. Miután egy áthangszerelt előadásra jöttünk, amely folyamatos meglepetést jelentett (voltak benne zenei betétek is), először azt is hittem, hogy ezek is a műhöz tartoznak. Szüts Apor hangszerelésének voltak nem kevésbé erősen darabidegen megoldásai, amikor erősen zavart a disszonancia. (Mondom ezt úgy, hogy elvileg nem zárkózom el remekművek átírt változataitól, ha például a szükség úgy hozza (csak hat zenésze van a produkciónak, mint ahogy a Figaro 2.0 esetén történt), vagy valaki belső indíttatást érez rá.)

Jelen esetben abban sem vagyok biztos, hogy a Don Giovannit nem ismerő nézőnek biztosan jobban tetszett ez így, mint tetszett volna az eredeti zenével, tekintve, hogy a művet nem rövidítették le, a szöveget nem írták át, nem volt magyar felirat, amely megkönnyíthette volna a megértést. (Lehet, hogy az Avasi kilátó, mint helyszín, önmagában is vonzó lett volna a látványos vetítéssel, és akár maradhatott volna érintetlenül Mozart?)

35463309 10211577541780223 5897149505119191040 oA szabadtéri helyszín egyik előnye: Masettóék így érkezhetnek meg a lakodalomra

Miután ősszel egy 445 nézőre vonatkozó felmérést végeztem a Figaro kapcsán, ez alapján azt gondolnám, hogy a Mozart operák befogadhatóságát az előadás hosszának rövidítésével lehetne növelni, leginkább az egyébként valóban csodálatos áriák ismétlődéseinek kihúzásával, azaz másként, de hasonlóképpen drasztikus beavatkozással, mint amit az áthangszerelés jelent. Már akkor, ha valakinek ilyen műtéthez van lélekjelenléte…Érdekes lett volna megtudni, hogy a nézőknek egyenként mi volt a véleménye erről az új, meglehetősen eklektikus zenéről, de attól tartok, ez nemigen fog kiderülni. Minél jobban kötődik valaki a darabhoz, annál nehezebben viselhette – gondolom én. (Aki először hallotta, azt legalább a változtatások nem irritálták, és ez is valami.) A közreműködők hozzáállása ugyancsak érdekes kérdés lehet, akik talán ezt is megszerethették a próbák soron még akkor is, ha elsőre egy zenésznek bizarr ötletnek tűnhet Mozart átdolgozása. A karmester, Kesselyák Gergely látható élvezettel vezényelte ezt a zenét is, aki évekkel ezelőtt meg is rendezte a saját (általam nagyon szeretett „földgömbös”) vízióját, és most ezt a kezdeményezést is támogatta.

Az áthangszerelésen kívül a másik nézőbarátnak szánt húzás a különleges helyszín adottságainak kihasználásával megteremtett látványvilág volt. Marija Volkova volt Vlad Trockij rendező világítás- és vetítéstervezője, aki az Avasi kilátóról néhány vitorlaszerűen lebegő vászoncsíkot engedett le, felállítottak néhány oszloptöredék-imitációt, és ezek mind jó vetítőfelületet képeztek. Az előadást fel is élénkítette a látvány, bár nem vettem észre mögötte valamiféle rendezői üzenetet, így kevéssé érintett meg.

Az előadás a felszínét kapargatta a darabnak, nem használta fel például annak a kifejezésére, hogyan viszonyul a társadalom azokhoz az emberekhez, akik felrúgják a konvenciót, valóban csak az opera látványos előadása volt a cél.

35493894 10211577547140357 839913706937647104 oA kilátó újabb arca

A felszínesség lehet persze koncepció, maga a címszereplő sem ás mélyre, sok embert akar megismerni futólag, senkihez nem ragaszkodik igazán, így szólhat az egész előadás éppen erről, hogy mennyire felületesek emberi viszonyaink. Attól, hogy ez így van, és a darab erről szól, még jól esne, ha kárpótlásul legalább a játszók között élő kapcsolatot láthatnánk, de ez egy rövid idő alatt létrejött fesztiválprodukció, így ezek kiépítésére nyilván idő hiányában sem kerülhetett sor, nem is lehetett ilyesmiben előre bízni, így a hiányát sem érdemes számonkérni.

A színpadon – a címszereplőt is beleértve – átlagembereket láttam, nem különleges egyéniségeket, csak „perc-emberkéket”, akiknek a sorsa nem különösebben érdekes, sőt kifejezetten súlytalannak tűnik.

Operaszínpadon mostanság elég gyakori, hogy deheroizálják a hősöket, isteneket, és ez a szándékos lefokozás néha kiemeli a mondanivalót, jobban átérezzük, hogy rólunk szól a mese. Egy Don Giovanninak azért kevéssé szokott jót tenni, ha az életmódjához elvileg a haláláig megszállottan ragaszkodó nőcsábítót kisszerűnek és érdektelennek látjuk, bár nem ritkán van így, és nem kevésszer éltem át, hogy a szolgája, aki elvileg őt utánozná/irigyelné, sokkal érdekesebb.

35330171 2271205342919636 2935079804254289920 oDon Giovanni - Leporello - Elvira - Ugur Yilmaz, Dragoljub Bajic, Vizin Viktória

Ugur Yilmaz hosszú vörös szakálla és haja jól megjegyezhető, ráadásul Bánki Róza jelmeztervezőtől dekoratív fekete köpenyt és hatalmas kalapot kap, tehát nem olvad be a háttérbe ez a címszereplő sem, de ettől még nem lett számomra érdekes, mert nem éreztem a belőle sütő szenvedélyt. Ettől a Giovannitól az lett volna természetes gesztus, ha a halott kormányzótól elnézést kér, és javulást ígér, majd kedélyesen leülnek borozni. A karakter felszíne megvolt, egyedül a lényeg hiányzott az alakításból. (A mikroport miatt még az sem állapítható meg, hogy miként szólna a hangja természetesen, lehet, hogy hangosítás nélkül hatalmas és elbűvölő, de így erről nem alakulhatott ki véleményem.)

Ha a Don Giovanni-figura nem elég karizmatikus, rendszerint nincs veszve semmi, mert lehet az előadást Leporellónak is nézni, többnyire annak is szoktam. A szolga karakteresebb, könnyebben játszható, többet is van színen, közelebb áll hozzánk, így szerethetőbb, bár alapvetően ugyanolyan, mint gazdája, csak megalkuvóbb-gyávább-szegényebb kivitelben. Lehet úgy játszani, mint aki ellenzi a lovag életmódját, és csak kényszerből segíti, de lehet olyannak bemutatni, mint aki maga is ezt a mintát követné, ha lenne rá anyagi háttere és bátorsága – ez az utóbbi interpretáció talán az érdekesebb, ebben a Don Giovanni-Leporello kapcsolatban van a legtöbb feszültség, és talán így lehet minket nézőket a legjobban lekötni. (Ezt tudta nagyon a Bretz Gábor-Cser Krisztián kettős annak idején, és azóta sem láttam egyetlen olyan újabb párost sem, akik ennyire egy hullámhosszon lettek volna, és könnyen lehet, hogy már nem is fogok.) Akármilyen is a rendezői koncepció, azt mindenképp éreznünk kellene, hogy ennek a két embernek VAN köze egymáshoz, nem véletlenül és nem átmenetileg kerültek össze.

35373706 2271205109586326 6303071670332555264 o

Jelenleg nagy kapaszkodót a Leporellót játszó Dragoljub Bajic sem jelentett, aki kellemesen vicces figura, a commedia dell arte inasaira hasonlító módon viselkedik, de még átmenetileg sem érezzük, hogy fontos lenne számára gazdája sorsa. Ez a Leporello-interpretáció nem elfogadhatatlan, ahogy nem az Ugur Yilmaz Don Giovannija sem, csupán az a baj, hogy tényleg nem éreztem kettejük között az erős kapcsolatot, illetve nem éreztem a szereplőket sem különösebben érdekesnek.

Ha a nézőt nem érdekli a szereplők sorsa, és nem vonódik be a történetbe, akkor egy idő után csak elkezd unatkozni, mert a háttérvetítés azért annyira nem érdekes, hogy három és fél órára végig lekössön, még akkor sem, ha a zene által folyamatosan okozott meglepetéseket is hozzászámítjuk.

Ennél a kettősnél is jóval érdektelenebb volt Donna Anna (Sanja Kerkez) személye és helyzete is. Ez nagyon nem szerencsés, mert éppen miatta indul be Don Giovanni pech-sorozata, és siklik ki az addig éveken át olajozottan működő gépezet. Nyilván a rendezői koncepciótlanságon is múlnak a dolgok, és nagyon sajnáltam a művészt, amikor láttam, hogy botot és tolókocsit kap, de értelmezést azt nem.

35295508 2271203486253155 3938787333179965440 o

Varga Donát Don Ottavióként vicces, de szintén súlytalan figura – bár lehet ilyen is, ez nem idegen a műtől. Kap egy biciklit, amelyen többször oda-vissza beszáguldhatja a színpadot, és hozzá még egy vicces betétet is – elénekelheti, hogy „I want to ride my bycicle”. Ez a poén hat is, tetszik a nézőknek éjfél előtt nem sokkal…Az, hogy bosszút állna bárkin, bármiért – egy percig nem komolyanvehető, de ez a biciklis Don Ottavio így kellemes színfoltként megjegyezhető marad.

Vizin Viktóriára a februári Senza Sangue óta eleve kíváncsi voltam, örültem, hogy belekerült a produkcióba.  Elvirájára még ebben a rendezésben sem mondható el, hogy súlytalan és érdektelen lenne. Köré tudok képzelni egy „igazi” Don Giovannit, esetleg egy olyan címszereplővel, aki ténylegesen nagyformátumú, és aki miatt érdemes esetleg ezer kilométert utazni (ahogy az a történetben benne van), és nagyszabású sikertelen kísérleteket tenni a megváltoztatására. (Ez minden valamire való Elvira alapvető tévedése, vegetáriánussá akarna tenni egy tigrist, de jó esetben valóban egy tigrissel van dolga, nem pedig csak egy házi macskával.) Látunk egy érzékeny, szép fiatal nőt, aki nagyon szeretné, ha a címszereplő olyan lenne tényleg, amilyennek eleinte – hetekkel, hónapokkal korábban mindössze néhány napig – mutatta magát.

35433283 2271203286253175 2672693710906458112 o

Ránézve az is eszembe jutott, hogy remek, hogy az éjszakai szél az Avasi kilátó alatt meglobogtatja a kifeszített vásznakat és fóliákat, de ez az erős szél nem egy alul öltöztetett (szabad váll, szabad nyak, lenge nyári ruha) énekesnőt is megfújhat, és mi van, ha a kétszer egymás után ebben a hidegben előadott opera hatására többen is megbetegszenek a szereplők közül? Miért nem lehetett erre gondolva egy-egy sálat/kendőt is rájuk tervezni? Minek kell kitenni ilyen körülményeknek operaénekeseket, miközben a közönség kabátban és takaróba csavarva ül ugyanott? (Ezek civil gondolatok, és ki is billentettek az előadásból – valahogy nagyon zavar, ha énekeseket (színészeket) tárgyként használnak, helyenként biodíszletként is, főleg, ha semmilyen művészi hozadéka nincs a megoldásnak.)

Vizin Viktória esetén az, hogy ő is kapcsolatok nélkül létezett az előadásban, kevésbé volt zavaró, hiszen Elvira tényleg egyedül száguldja be fél Spanyolországot Don Giovannit keresve, és sikertelen a meggyőzésére tett minden kísérlete. Csak azt nem értettem, hogy miért mosolyog kedvesen Leporellóra a katalógus-ária alatt. Ebből a szövegből netán az jött neki át, hogy itt van egy aranyos férfi, aki minden nőt nagyon szeret? Nem az, hogy itt van valaki, aki minden nőt tárgynak, trófeának néz, akinek ő sem számított soha többet egy sorszámnál?

35530565 10211577546420339 5804645156627939328 oAz előadás csúcsjelenetében Gábor Géza, mint kormányzó

Hozzá hasonlóan egyedül van Gábor Géza kormányzóként is, akinek első jelenete a kilátó emeletére van rendezve, így a mindig szerencsétlen párbaj kevéssé van szem előtt, ami nem is baj, és ugyancsak fent énekli a „pokolraszálllási jelenet” szólóját, amely valóban hatásos, és remekül is szól.

Gábor Géza ugyanezt az elementáris hatást sokszor ki tudta fejteni mikroport nélkül is, Erwin Schrott mellett énekelte legutóbb az Erkelben, és valóban képes arra, hogy lehengereljen minket, áténekelje a zenekart, és jelentősebb legyen ebben a jelenetben mindenki másnál. Ennek így van értelme, így lesz ez az előadás csúcsjelenete, ahogy annak is kell lennie. (A legjelentősebb hang hatását a miskolci Varázsfuvolákban is hozta Sarastróként, és képes volt ellensúlyozni jelenlétével a rendezés hiányosságait.)

A mikroportozás persze az igazi kihívást elveszi az operából, akármilyen kis hanggal is érvényesülni lehet, ha jó a hangosítás, és elmossa a különbségeket. Jelenleg éppen emiatt a számomra ismeretlen énekesekről nem tudtam megállapítani, hogy valójában mennyi hangjuk is van, és az ténylegesen olyan impozáns-e, mint ahogy hallatszik.

Igazi kapcsolatot csak két szereplő között éreztem az előadásban, és így egyedül az lett érdekes, hogy velük mi történik. Hábetler András – korábban volt Leporello Miskolcon is, Pécsett is, egy hónapja még a miskolci Varázsfuvolát turbózta fel Papagénóként -, most pedig Masetto. Ez a Masetto kisember, de nem hülye, azonnal átlát Don Giovannin, akiről nem tűnik úgy, hogy jelentősen felette állna társadalmi helyzete miatt.

35227855 2271203116253192 1820688382540382208 oMasetto Don Giovannival

Az előadás teljesen elmossa a szereplők hátterét, mintha ez lényegtelen lenne. Amúgy nem az, mert Don Giovanni Zerlinát nem biztos, hogy a személyiségének a bájával, hanem azzal az ígérettel bűvöli, hogy „megváltoztatom a sorsod”, ha nem kínálja fel a felemelkedés lehetőségét, az is lehet, hogy nem érdekesebb a már bevált Masettónál, ezt azért jobb, ha tudjuk.

Mozart és da Ponte annyira sok illúziót nem dédelgettek az emberi természettel kapcsolatban, és a műből kiderül az is, hogy a lovagi cím, a házassági ígéret és az ajándékok is a címszereplő nőcsábítási eszközei közé tartoznak, nemcsak a „jó duma” és a szerenád.

Jelen esetben a két énekest nézve egészen biztosan mondható, hogy most sajnos vagy nem, de Masetto az izgalmasabb, és ez nem használ egyetlen Don Giovanni-előadásnak sem…Ez a Masetto ugyanis nagyon valódi, és határozottan akar valamit, nem csak lézeng a történetben: mindenáron meg akarja védeni a saját, jól kiépített életét. Ennek az életnek már része Kászoni Annamária Zerlinája, aki sokkal fiatalabb, tapasztalatlanabb és megvezethető, de van benne báj, vidámság és egy tűzről pattant apró menyecskének tűnik, aki nem testesíti meg a mai szépségideált, mert nem magas és vékony, viszont nagyon elhihető, hogy sok férfinak felkelti az érdeklődését, mert van benne spiritusz.

Ebben a részleteiben kevéssé kidolgozott előadásban ebbe a kettősbe tudunk kapaszkodni, annak drukkolunk, hogy ők maradjanak meg egymásnak. Van egy jó helyzet: egy konyharuhába csomagolt pogácsát (?) vesz elő Masetto, nem tudja kibogozni, így tovább adja párjának, aki megoldja a csomót, majd mindketten esznek együtt. Igen, ennyi lenne az élet – közösen, zavaró tényezők nélkül. (Hábetler András nemcsak képes arra, hogy rendezői segítség nélkül is kitalálja a saját figuráját, de mindig megfigyelhető, hogy a vele fellépőket is inspirálja, ez az előadás is ezt bizonyította.)

Ha már ennyi mindenki említődött, nem maradhat ki a Miskolci Nemzeti Színház Zenekara és Kórusa sem, és a Miskolci Balett sem, akik Kozma Attila koreográfiáját táncolják, és a nők helyenként Don Giovanni csodálóiként is fellépnek, és összességében az előadás látványosságához járulnak hozzá.

Az előadás beavató szándékkal készült, és igazán az számítana, hogy milyen az utóhatása, azaz lesz-e kedve a nézőnek később egy igazi operaelőadással is megpróbálkozni, felmerül-e benne, hogy rákeressen a youtube-on valamilyen felvételre, kíváncsi lesz-e esetleg az énekesekre más produkcióban…

Ami engem illet, az előadás napján és másnap is meghallgattam a saját kedvenc felvételemet, utólag már csak azért is, hogy az előadás disszonáns hangjait valahogy minél gyorsabban elfelejtsem, és visszaidézzem, hogy azért jutottak nekem ennél sokkal kellemesebb DG-élmények is. Másrészt pedig eszembe jutott, hogy milyen nagyszerű, már csak alig több mint két hónap, és aug.22-én – remélhetőleg – megint Figarót nézek Hábetler Andrással Szatmárnémetiben, szeptember 30-án a Müpában Pomádét Gábor Gézával, márciusban pedig Kékszakállút Vizin Viktóriával, szintén a Müpában. Ezekre az előadásokra lehet előre gondolni, és remélni, hogy a köztes idő sem csak vegetálással telik el, hanem ennél többre is jutunk.

De persze, lehet, hogy nem, és lehet, hogy nem is érdemes ezen vergődni, hogy van-e értelme az egésznek, élhetünk csak a percnek, ahogy Don Giovanni, aki tényleg nem tervez előre, de akkor legalább próbáljuk meg tényleg jól érezni magunkat a bőrünkben. Ideig óráig azt is lehet, és még az sem kizárt, hogy nem az lesz a legjobb élményünk, amire számítottunk, hanem valami egészen más, amire utunk során csak úgy véletlenül rátaláltunk. Nagyjából úgy, mint nekem ez a bükki panoráma, amelyet persze az előadás nélkül nem láthattam vol na…

IMG 20180616 125713A Pes-kőről a hegyek sörénye

Ps. Az előadásról készült fotók a Bartók Plusz Operafesztivál FB-oldaláról származnak, továbbiak is megtekinthetőek

 

Címkék: Miskolc Opera Kesselyák Gergely Don Giovanni Gábor Géza Hábetler András Vizin Viktória Varga Donát Kozma Attila Bánki Róza Sanja Kerkez Miskolci Balett Kászoni Annamária Marija Volkova Vlad Trockij Ugur Yilmaz Dragoljub Bajic

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9314059130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alvarezfan1111 · http://operazona.blog.hu 2018.08.10. 22:24:18

A Kovács-Szüts vita kapcsán olvastam el. Méghogy nem kritika és méghogy mezei néző. :-) Köszönöm és gratulálok. Azt hiszem, még visszatérek.

MakkZs 2018.08.11. 03:43:05

@alvarezfan1111: nagyon szépen köszönöm! :)