Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ács Eszter (2) Ács Norbert (2) Aczél András (19) Ádám almái (2) Adorjáni Bálint (10) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (4) Ágoston László (5) Ágoston Péter (5) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (691) Akadémiai Kórustársaság (3) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (3) Alexis Lathman (2) Alföldi (66) Almási-Tóth András (39) Almási Éva (3) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (6) Ambrus Mária (25) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (3) Andrássy Máté (6) Andrei Serban (2) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (3) Antal Mátyás (2) Anyegin (11) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (5) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (3) Armel Operafesztivál (6) Árva Nóra (2) Ascher Tamás (19) Átrium (38) Az istenek alkonya (2) Az ördög (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A Gézagyerek (2) A hugenották (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (5) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (3) A vámpír (2) A velencei kalmár (2) A vihar (3) A walkür (4) B32 Kultúrtér (2) Bábszínház (7) Bach (3) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (12) Bagó Bertalan (2) Bajári Levente (2) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Bajor Lili (4) Bakáts Feszt (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (7) Bakonyi Marcell (16) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (10) Balatoni Éva (20) Balázsovits Edit (5) Balázs Andrea (14) Balázs Juli (3) Balázs Péter (2) Balázs Zoltán (3) Balczó Péter (28) Balga Gabriella (25) Balikó Tamás (7) Bálint András (11) Balla Sándor (2) Ballér Bianka Gréta (8) Balogh Eszter (9) Balsai Móni (13) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (5) Bánki Róza (2) Bánk bán (3) Bánovits Vivienne (2) Bányai Kelemen Barna (6) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (14) Bán János (13) Bárány Péter (6) Baráth Emőke (19) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (6) Barna Zsombor (2) Baronits Gábor (5) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (5) Bátki Fazekas Zoltán (22) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beéri Benjámin (2) Beeri Benjámin (2) Bella Máté (2) Belvárosi Színház (38) Benedek Mari (36) Benedek Miklós (8) Benkó Bence (14) Beöthy-Kiss László (17) Bercsényi Péter (9) Berczelly István (2) Bérczes László (3) Bereczki Zoltán (5) Béres Attila (5) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (13) BFZ (9) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (10) Blaskó Borbála (4) Blaskó Péter (4) Blazsó Domonkos (10) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (4) Bodnár Erika (12) Bodoky Márk (4) Bödök Zsigmond (3) Bodor Johanna (5) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (3) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (5) Bohémélet 2.0 (2) Bohoczki Sára (8) Böjte Sándor (2) Bojtos Luca (2) Boncsér Gergely (34) Borbás Gabi (3) Borbély Alexandra (18) Börcsök Enikő (20) Bordás Barbara (3) Borgula András (2) Bori Réka (2) Borka Ákos (7) Böröndi Bence (8) Boross Csilla (2) Boros Anna (12) Boros Ildikó (2) Borsányi Dániel (12) Borsi-Balogh Máté (4) Botos Éva (6) Bozó Andrea (13) Bozsik Yvette (5) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brasch Bence (3) Brassói-Jőrös Andrea (2) Brecht (3) Bregyán Péter (4) Bretz Gábor (67) Brickner Szabolcs (8) Bruno Taddia (2) BTF (2) Bucsi Annamária (18) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (12) Budai Lívia (3) Budaörs (8) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (4) Budapest Bábszínház (5) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (5) Busa Tamás (13) Bűvös vadász (4) Cantemus kórus (6) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (17) Chován Gábor (7) Christian Badea (3) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (5) Cosí fan tutte (14) Crespo Rodrigo (5) Csákányi Eszter (17) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (5) Csányi Sándor (6) Csapó Attila (2) Csapó József (10) Csarnóy Zsuzsanna (2) Cseh Antal (32) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (2) Cselényi Nóra (4) Csémy Balázs (7) Cserhalmi Ferenc (15) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Antal (3) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (18) Cser Ágoston (3) Cser Krisztián (177) Cser Miklós (2) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (17) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (6) Csóka Anita (2) Csoma Judit (5) Csomós Mari (12) Csongor és Tünde (3) Csonka András (3) Csuja Imre (24) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (6) Cziegler Balázs (20) Czupi Dániel (2) Czvikker Lilla (2) Dancsecs Ildikó (2) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (6) Dani Dávid (4) Dankó István (16) Danton halála (2) Danyi Judit (2) Dányi Krisztián (4) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Darvas Ferenc (2) Deák Tamás (2) Debrecen (5) Debreczeny Csaba (16) Decsi András (4) Deés Enikő (2) Dékány Barnabás (3) Dékán Jenő (6) Dénes István (6) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Denk Viktória (2) Deres Péter (4) Derzsi János (3) Dér Zsolt (12) Dés László (2) Dévai Balázs (2) Devich Botond (2) Dézsy Szabó Gábor (2) Dicső Dániel (5) Dinyés Dániel (32) Dióssi Gábor (3) Dobák Attila (3) Dobák Lívia (2) Dobi-Kiss Veronika (3) Dobra Mara (2) Dobrotka Szilvia (6) Dolhai Attila (3) Domokos László (2) Domokos Zsolt (14) Dömötör András (14) Dömötör Tamás (3) Don Carlos (5) Don Giovanni (21) Don Juan (2) Dóra Béla (9) Ducza Nóra (17) Dumaszínház (5) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (7) Egri Márta (5) Egri Sándor (22) Egyed Apollónia (3) Egyed Attila (3) Eke Angéla (7) Elektra (2) Elek Ferenc (18) Élettörténetek.hu (3) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (32) Enyedi Éva (6) Enyvvári Péter (9) Eötvös Péter (7) Eperjes Károly (3) Epres Attila (14) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (14) Erdős Róbert (2) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (127) Erwin Schrott (5) Estefania Aviles Fernandez (2) Eszenyi Enikő (11) European Opera Days (4) Évadértékelés (16) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (13) Fabók Mariann (7) Falstaff (2) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (5) Faragó Zsuzsa (2) Farkasréti Mária (33) Farkas András (2) Farkas Dénes (3) Farkas Gábor (2) Farkas Ignác (2) Farkas Judit (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (8) Fédra fitnessz (2) Fehér András (5) Fehér Balázs Benő (12) Fehér László (13) Fehér Tibor (2) Fekete Ádám (10) Fekete Anna (4) Fekete Attila (41) Fekete Ernő (20) Fekete Györgyi (2) Fekete Mari (3) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (6) Ficza István (19) Ficzere Béla (8) Figaro 2.0 (51) Figaro házassága (72) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fila Balázs (3) Fillár István (6) Fischer Ádám (15) Fischer Iván (9) Fodor Annamária (5) Fodor Beatrix (47) Fodor Bernadett (14) Fodor Gabriella (19) Fodor Tamás (19) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (6) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Földes Tamás (2) Földvári Péter (2) Forgách András (6) Forgács Péter (5) Formán Bálint (4) Forte (3) Forte társulat (3) Francesco Demuro (3) Francesco Lanzillotta (2) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (7) Friedenthal Zoltán (13) Fried Péter (7) FÜGE (27) Fülep Máté (8) Fullajtár Andrea (17) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (13) Futótűz (2) Füzér Anni (11) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (16) Gaál Dániel (2) Gábor Géza (69) Gábor Sára (3) Gábor Sylvie (8) Galambos Péter (12) Gálffi László (20) Galgóczy Judit (7) Gálvölgyi János (3) Gál Erika (36) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (7) Gáspár Sándor (6) Gáspár Tibor (7) Gavodi Zoltán (4) Gazsó György (14) Geiger Lajos (40) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (4) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (4) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (7) Gerlits Réka (3) Gerlóczi Judit (2) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gilicze Márta (2) Giliga Ilka (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (4) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (3) Gothár Péter (10) Göttinger Pál (31) Gradsach Zoltán (16) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (5) Gudrun Pelker (2) Guelmino Sándor (2) Gula Péter (4) Gulyás Bence (2) Gulyás Dénes (6) Gunyong Na (2) Gyabronka József (10) Gyöngyösi Levente (4) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (5) Győr (2) Györgyi Anna (6) Gyüdi Sándor (2) Gyulai Zékány István (4) Gyulay Eszter (8) Hábetler András (78) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (30) Hajduk Károly (8) Hajdu András (5) Hajdu Péter István (2) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (8) Hajmási Dávid (2) Hajnóczy Júlia (12) Hajzer Nikolett (6) Halász Péter (18) Hamlet (6) Hámori Gabriella (4) Hámori Szabolcs (4) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (8) Hanczár György (2) Hannus Zoltán (4) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (5) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Hatszín Teátrum (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (7) Hector Lopez Mendoza (2) Hegedűs D. Géza (18) Hegymegi Máté (7) Heiter Melinda (18) Héja Domonkos (3) Herczegh Péter (2) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (4) Herczenik Anna (15) Herman Anett (2) Hernádi Judit (9) Hevér Gábor (8) Hevesi László (6) Hirtling István (8) Hoffer Károly (2) Hojsza Henrietta (2) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (14) Hollósi Frigyes (4) Holt lelkek (2) Homonnai Katalin (7) Homonnay Zsolt (3) Honti György (8) Honvéd Férfikar (6) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (10) Horgas Ádám (4) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (10) Horti Lilla (9) Horváth Alexandra (2) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (16) Horváth Gábor (3) Horváth Illés (5) Horváth István (33) Horváth Jenny (5) Horváth Lajos Ottó (5) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (14) Horváth Virgil (3) Horváth Zsuzsa (3) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadi Máté (4) Hunyadkürti György (4) Huszárik Kata (2) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Ignjatovic Kristina (2) III. Richárd (2) Illatszertár (6) Ilyés Róbert (6) Imai Ayane (3) Imre Krisztián Márk (2) Inoka Péter (3) Iphigeneia Auliszban (2) Iréne Theorin (5) Irlanda Gergely (5) István a király (3) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (16) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (9) János-passió (2) Járó Zsuzsa (7) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Játék a kastélyban (2) Jeffrey Thompson (5) Jéger Zsombor (9) Jekl László (7) Jeli Luca (6) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (16) Jordán Tamás (14) Józan László (3) Józsa Bettina (3) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Juhász Nóra (3) Juhász Réka (2) Jurányi (48) Jürgen Linn (2) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (14) Kádas József (8) Káel Csaba (6) Kákonyi Árpád (14) Káldi Kiss András (20) Kálid Artúr (6) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (18) Kálmándy Mihály (16) Kálmán Eszter (14) Kálmán László (8) Kálmán Péter (24) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (33) Kalocsai Zsuzsa (4) Kamen Chanev (2) Kamp Salamon (2) Kamra (29) Kaposvár (7) Kardos Róbert (8) Karinthy Frigyes (2) Karinthy Márton (14) Karinthy Színház (33) Karnyóné (2) Károlyi Katalin (2) Kárpáti Enikő (2) Kárpáti Pál (7) Kárpáti Péter (2) Karsai István (2) Kaszás Gergő (14) Katona (78) Katona László (10) Kautzky-Dallos Máté (2) KÁVA (2) Kean (2) Kecskemét (10) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (33) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (7) Kelemen Zoltán (15) Keller András (4) Kémiai Diákolimpia (13) Kendi Ludovik (3) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (6) Kerekes Viktória (7) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Kerényi Miklós Máté (2) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (19) Kéringer László (3) Kéri Kitty (3) Kerkay Rita (2) Kern András (8) KERO (2) Kertesi Ingrid (8) Kesselyák Gergely (10) Keszég László (2) Keszei Bori (36) Khell Csörsz (7) Khell Zsolt (12) Király Attila (6) Király Dániel (9) Kissjudit Anna (4) Kiss András (29) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (5) Kiss Diána (7) Kiss Diána Magdolna (4) Kiss Ernő (2) Kiss Eszter (7) Kiss Judit Anna (3) Kiss Julcsi (5) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (19) Kiss Tivadar (16) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (4) Kóbor Tamás (6) Kocsár Balázs (15) Kocsis Gergely (18) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (3) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (5) Koleszár Bazil Péter (2) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (15) Koller Krisztián (4) Kolonits Klára (62) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Koltai Vivien (2) Komáromi Márton (3) Komlósi Ildikó (28) Komódi Judit (2) Konfár Erik (6) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Koroknai Sándor (3) Kőrösi András (11) Kőszegi Ákos (3) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kotormán Ábel (3) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (4) Kovács Ágnes (3) Kovács Andrea (2) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (8) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (5) Kovács István (42) Kovács János (15) Kovács Krisztián (13) Kovács Krisztina (5) Kovács Lehel (14) Kovács Márton (11) Kovács Patrícia (7) Kovács Péter (4) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (11) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (7) Kovács Zsolt (3) Kovalik (26) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (18) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kricsár Kamill (3) Kristán Attila (6) Kristofori Ferenc (9) Kriszta Kinga (7) Krisztik Csaba (8) Krucsó Júlia (3) Kukk Zsófi (2) Kulcsár Noémi (2) Kulka János (19) Kuna Károly (3) Kuna Kata (4) Kun Ágnes Anna (19) Kurázsi mama (2) Kurely László (3) Kurta Niké (13) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (4) Laboda Kornél (5) Lábodi Ádám (4) Laborfalvi Soós Béla (2) Lackfi János (5) Ladányi Andrea (9) Ladányi Júlia (5) Lakatos Márk (2) Lammermoori Lucia (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (17) László Lili (9) László Zsolt (24) Lauri Vasar (3) Lázár Balázs (2) Lázár Kati (9) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (3) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (9) Lestyán Attila (13) Létay Kiss Gabriella (33) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (3) Lőkös Ildikó (3) Lőrinczy Attila (3) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (5) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (19) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Gyöngyi (3) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (7) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (8) M.Tóth Géza (11) Macbeth (2) Mácsai Pál (19) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Attila (3) Magyar Színház (12) Máhr Ági (4) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (20) Maladype (6) MaNNa (3) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Marczibányi tér (2) Margitai Ági (7) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (5) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Márkus Sándor (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (3) Martinkovics Máté (7) Martinovics Dorina (8) Martin Márta (11) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (3) Marton László (6) Marton Róbert (7) Máté Gábor (20) Máté passió (5) Máthé Zsolt (24) Mátravölgyi Ákos (3) Mátray László (2) Matthew Shaw (3) Matti Salminen (2) Mátyássy Bence (6) Mátyássy Kála Cecília (2) Mátyás templom (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Ádám (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Meggyeskert (2) Megyeri Zoltán (4) Megyesi Schwartz Lúcia (14) Megyesi Zoltán (78) Méhes László (3) Meláth Andrea (17) Menczel Róbert (4) Mentes Júlia (3) Mentőcsónak (5) Mertz Tibor (2) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Messiás (3) Mester Viktória (32) Mészáros András (2) Mészáros Béla (17) Mészáros Blanka (14) Mészáros Martin (3) Mészáros Máté (13) Mészáros Péter (2) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (4) Mészöly Anna (9) MET (2) mezeinezo.blog.hu (3) Mezei Gábor Péter (2) Michac Gábor (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Michal Docekal (2) Mihályfi Balázs (5) Mihályi Győző (3) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Mikes Anna (2) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (4) Mikó Csaba (2) Miksch Adrienn (28) Milano (2) Miskolc (32) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (2) Mohácsi István (3) Mohácsi János (25) Mohai Tamás (5) Moldvai Kiss Andrea (2) Molnár Ágnes (16) Molnár Anna (10) Molnár Csaba (2) Molnár Erika (2) Molnár Gusztáv (9) Molnár Levente (17) Molnár Piroska (24) Molnár Tímea (2) Molnár Zsolt (3) Moltopera (4) MOM (2) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (4) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mózes András (4) Mozsár Műhely (3) MR Szimfonikusok (2) Mucsi Zoltán (17) Mukk József (7) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) MüPa (37) Müpa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (5) Művház (2) MU Színház (3) Nádasdy Ádám (2) Nádasdy András (6) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (3) Nagy-Bakonyi Boglárka (2) Nagyhegyesi Zoltán (2) Nagypál Gábor (18) Nagy Dániel Viktor (12) Nagy Ervin (15) Nagy Fruzsina (5) Nagy Katica (5) Nagy Mari (13) Nagy Márk (5) Nagy Norbert (7) Nagy Péter (2) Nagy Péter István (3) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (4) Nagy Viktória (2) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsófia (3) Nagy Zsolt (24) Najbauer Lóránt (6) Nánási Helga (2) Napi ajánló (179) Némedi Árpád (6) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (5) Németh Gábor (4) Németh Judit (18) Németh Kristóf (2) Németh Pál (2) Nemzeti (64) Nemzeti Énekkar (8) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (2) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (12) Norma (2) Novák Eszter (6) Novák János (4) Novák Péter (3) Novkov Máté (7) Nyakó Júlia (8) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (25) Nyíregyháza (2) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (6) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (7) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (5) Ódry Színpad (51) Ókovács Szilveszter (5) Ökrös Csaba (2) Oláh Zoltán (2) Olasz nő Algírban (2) Olasz Renátó (7) Oliver von Dohnányi (2) Oliver Zwarg (2) Olt Tamás (2) Ondraschek Péter (3) Ónodi Eszter (11) Opera (323) opera (2) Operabeavató (12) Operakaland (41) Operamacera (2) OpeRaport (2) Operaport (2) Operavizsga (4) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (13) Ördög Tamás (2) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (8) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (51) Orlai Tibor (53) Orosz Ákos (7) Orosz Klaudia (2) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (4) Othello (2) Ötvös András (12) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (3) Páder Petra (5) Paizs Miklós (6) Pajor Patrícia (2) Palerdi András (32) Pálfi Ervin (2) Pálfi Katalin (2) Pallagi Melitta (5) Pallag Márton (11) Pallai Mara (2) Pallós Nelli (3) Pálmai Anna (22) Pálos Hanna (17) Pálya Pompónia (9) Pál András (21) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papp Endre (6) Papp János (2) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (3) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (4) Parti Nóra (6) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (23) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (20) Pataki Potyók Dániel (4) Pataki Szilvia (2) Pater Sparrow (2) Patkós Márton (7) Pattantyus Dóra (3) Pavol Remenár (7) Pécs (7) Peer Gynt (4) Peller Károly (4) Pelsőczy Réka (32) Perczel Enikő (2) Perencz Béla (2) Pesti Színház (10) Péterfy Bori (2) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Peter Seiffert (2) Pethő Gergő (2) Pető Kata (13) Petra Lang (2) Petrik Andrea (13) Philippe de Chalendar (2) Philipp György (7) Philoktétész (2) Piaf (2) Pignitzky Ádám (2) Pilinyi Márta (2) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (8) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (10) Pintér Ágnes (4) Pintér Béla (23) Pintér Dömötör (11) Piti Emőke (12) Pogány Judit (15) Pokorny Lia (10) Polgár Csaba (20) Pomádé király (8) Popova Aleszja (3) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (11) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (7) Purcell Kórus (9) Puskás Tamás (12) Quitt László (3) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (10) Rab Gyula (7) Rácz Illés (2) Rácz István (16) Rácz Rita (21) Rada Bálint (7) Radnai Annamária (8) Radnai Márk (5) Radnay Csilla (6) Radnóti Színház (31) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (10) Rálik Szilvia (16) Rátkai Erzsébet (2) Rátóti Zoltán (6) Rázga Miklós (2) Remete Krisztina (6) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (3) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (14) Rezsnyák Róbert (13) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (13) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (24) Rosmersholm (2) Rost Andrea (11) Roszik Hella (4) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (52) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (8) Rozsos István (4) RS9 (7) Rudolf Péter (2) Rujder Vivien (19) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (10) Rusznyák Gábor (5) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (20) Sághy Tamás (2) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Anna (2) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (22) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi-Nagy Ilona (2) Sárközi Xénia (3) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schaffer Judit (2) Schell Judit (8) Scherer Péter (14) Schilling Árpád (3) Schlanger András (3) Schmied Zoltán (3) Schneider Zoltán (18) Schnell Ádám (6) Schöck Atala (34) Schruff Milán (7) Sebastian Hannak (2) Sebestyén Aba (7) Sebestyén Csaba (2) Sebestyén Miklós (17) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Senza sangue (3) Sepsiszentgyörgy (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (8) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (6) Simon Krisztina (19) Simon Zoltán (2) Sinkó László (4) Sipos György (6) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Marianna (2) Sipos Vera (3) Sirály (6) Sodró Eliza (8) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Soós Attila (2) Soós Péter (2) Söptei Andrea (13) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (2) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (6) Spinoza (13) Spiritiszták (2) Spiró György (4) Spolarics Andrea (13) Stefanovics Angéla (10) Stohl András (23) Stork Natasa (4) Strauss (2) Strausz Kálmán (6) Stúdió K (10) Sufni (8) Súgó (55) Sümegi Eszter (17) Sütő András (6) Szabadka (5) Szabó-Székely Ármin (4) Szabóki Tünde (23) Szabó Borbála (5) Szabó Erika (9) Szabó Éva (3) Szabó Győző (3) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (11) Szabó Máté (34) Szabó P. Szilveszter (5) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Soma (2) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (15) Szakács Ferenc (3) Szakács Györgyi (12) Szakács Ildikó (8) Szakértők (3) Szalay Bence (3) Szalay Marianna (2) Szalma Tamás (2) Szalontay Tünde (12) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (14) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (11) Szántó Balázs (7) Szappanos Tibor (23) Szarvas József (2) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (5) Szatory Dávid (5) Szávai Viktória (6) Szeged (7) Szegedi Csaba (23) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (4) Székely Csaba (5) Székely Kriszta (15) Székely László (4) Székesfehérvár (6) Széles László (4) Széles Tamás (5) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (9) Szemerédy Károly (7) Szemere Zita (37) Szendrényi Éva (7) Szendy Szilvi (2) Szenteczki Zita (3) Szentendre (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (22) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (8) SZFE (19) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (9) Szikora János (9) Szikszai Rémusz (14) Szilágyi Ágota (4) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (8) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (17) Szirtes Balázs (5) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (44) Szlávik István (6) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artúr (2) Szőcs Artur (2) Szokol Judit (3) Szokos Augustin (4) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (8) Sztarenki Pál (5) Szűcs Attila (2) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (6) Szüle Tamás (14) Szutrély Katalin (2) Szvétek László (32) Takács Géza (5) Takács Kati (7) Takács Nóra Diána (19) Takátsy Péter (12) Tallér Zsófia (4) Tamási Zoltán (16) Tankó Erika (4) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (7) Tarnóczi Jakab (6) Tárnoki Márk (2) Tárnok Marica (2) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (20) Tatabánya (5) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (3) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (12) Teremtés (2) Térey János (3) Terhes Sándor (5) Terminal Workhouse (2) Tetiana Zhuravel (3) Thália (78) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (17) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tímár Éva (3) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (8) Tordai Hajnal (4) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (6) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (13) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Auguszta (3) Tóth Eszter (5) Tóth Ildikó (5) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (4) Tóth Károly (2) Tóth Krisztina (2) Tóth László (3) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (7) Tötös Roland (2) Trafó (9) Traviata (2) Trill Zsolt (11) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (15) Trokán Péter (2) Turandot (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (14) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (11) Újvári Milán (3) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (11) Ungár Júlia (14) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vadász Zsolt (2) Vádli (5) Vajdai Vilmos (10) Vajda Gergely (12) Vajda Júlia (8) Vajda Milán (8) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (4) Valló Péter (18) Vándor Éva (5) Váradi Zita (9) Varázsfuvola (14) Varga Ádám (3) Varga Bence (3) Varga Donát (18) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (3) Varga József (3) Varga Lili (4) Varga Mária (2) Varga Viktória (3) Varga Zoltán (5) Varga Zoltán Mihály (4) Várhelyi Éva (19) Vári-Kovács Péter (2) Vári Éva (8) Varjú Kálmán (2) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (3) Vásáry Tamás (2) Vashegyi György (18) Vaskakas Bábszínház (2) Vass György (2) Vasvári Csaba (2) Vati Tamás (5) Vecsei Miklós (5) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (4) Venczel Vera (4) Venekei Marianna (3) Verebes István (3) Vertig Tímea (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (12) Vidéki Színházak Fesztiválja (18) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (4) Vidnyánszky Attila színész (12) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (3) Vígszínház (25) Viktor Balázs (14) Vilmányi Benett Gábor (11) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vislóczky Szabolcs (2) Vizin Viktória (7) Vizi Dávid (14) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (17) Wagner Puskás Péter (4) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (7) Wiedemann Bernadett (35) Wierdl Eszter (21) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Závada Péter (2) Zavaros Eszter (37) Zeke Edit (3) Zemlényi Eszter (7) Zeneakadémia (45) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (30) Zöldi Gergely (7) Zöldi Z Gergely (4) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (4) Zrínyi Gál Vince (2) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (12) Zsigmond Emőke (10) Zsigmond Géza (3) Zsótér Sándor (60) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ezen a napon volt a Kékszakállú operaházi bemutatójának 100. évfordulója, és az Erkelben már egy éve ki volt tűzve az ünnepi megemlékezés (45 perces előzményről, benne egy főigazgatói beszéddel és Opera Café-részlet filmbejátszással tesznek említést azok, akik ott voltak). Számos, a Kékszakállú iránt igazán érdeklődő ismerősöm hónapokkal korábban erre vett jegyet , így elég nagy hátránnyal indult az a különleges magánakció, amelyről csak május elején lehetett értesülni először.

Ráadásul még egy harmadik megemlékezés is esett erre a csütörtökre: a Bartók Béla Emlékházban levetítették Kolonits Klára és Kovács István Kékszakállú-filmjét és erről is lehetett beszélgetni az alkotókkal. (Ez meghallgatható!)  (Azt ne is számítsuk, hogy két új prózai premiert is tartottak éppen ezen a csütörtökön (Gömbfejűek és csúcsfejűek, Az öngyilkos), de ezeknek és a Kékszakállúnak a célközönsége csak minimális mértékben fed át, talán hárman lehetünk a közös részhalmazban.

Talán ennyiből is világos, hogy kellett ahhoz önbizalom, hogy valaki belefogjon egy utolsó perces program megszervezésébe egy olyan mű esetén, amelyik alapjáraton sem vonz túl sok nézőt. Egy színházi ismerősöm radikális volt: e program meghirdetése után átcseréltette korábban megvett színházjegyét egy másik időpontra - lehettek akár többen is, akik mégis váltottak. Nekik volt igazuk.

32918591 1580375815419267 5500988181366964224 o.pngCser Krisztián - Fodor Bernadett - Cser Ádám (ez a kép hirdette az eseményt Cser Krisztián facebook oldalán)

Az Óbudai Társaskör nagyterme kétszáz fős, legalább háromnegyedrészben tele is lett, és ez a fenti körülmények között kifejezetten nagyszerű eredmény.

Az este nemcsak az opera 100. évfordulója köré szerveződött, Cser Krisztián nem oly régen töltötte be a bűvös 40. születésnapját, amely után „hivatalosan is basszus a basszus”, húsz éve debütált a János passióban, és tíz éve énekel az Operaházban. (Én csak majd nov. 9-én mondhatom el, hogy „már tíz éve figyelem”, akkor láttam a Pomádéban először.) Ahogy a Művész utólag facebook-oldalán közölte, neki is meglepetés volt a program egy ideig, amelyet barátai találtak ki, és szerveztek meg számára. (Lehetne ebből rendszer, ha egyszer ez ilyen jól sikerült, jut eszembe - évfordulók nélkül is össze lehetne gyűjteni a népet egy-egy ária/dalestre.)

Az énekes családja, barátai, közeli és távoli ismerősei, és a  vele személyes kapcsolatban nem álló tisztelői együttesen árasztották rá azt a szeretetteljes figyelmet, amely a koncert alaphangulatát meghatározta. Ez a koncert láthatóvá tette, hogy van egy biztos hátországa, amelyre építhet. Utóbbi rendkívül fontos egy művész pályáján, bár Ókovács Szilveszter ezt nem sorolja fel a 12 tényező között (2/71-es Tatjána levelében), amelyek ahhoz kellenek, hogy egy opera-csillag szülessen. (Ez a tényező valóban inkább a hosszas, viszonylag zavartalan működés egyik alapfeltétele.)

Ezen az estén Cser Krisztián számíthatott Németh Kristófra, aki felolvasta a Prológot, és a testvérére is, aki könnyedén le tudta zongorázni a teljes operát (Tiszta játékidő: 56 perc.)

Cser Ádám fellépése önmagában is vonzerő lehetett, ismert karmesterként és zeneszerzőként is (már van öt szimfóniája!), a televízióban is sokan láthatták, ahogy az őszi karmesterversenyen helytállt, és elsőként jutott döntőbe. Nagyon rokonszenves módon nem variált, nem cserélte le a kevésbé előnyös Debussy-darabot egy másikra, amelyet látványosabban vezényelhetett volna – ezt megjegyeztük. Most már az is szélesebb körben tudható, hogy nagyszerűen zongorázik.

Ezúttal a zongorás változat előnyét tapasztalhattuk meg: az intimebb térben közelebb voltak a szólisták, az elért hatás még intenzívebb lett, és eleve nem merült fel, hogy a zenekar elnyomja az énekesek hangját.

Először meglepett, hogy a két szereplő oldalt cserélt, amelynek okát csak menet közben értettem meg: a zongora húrjait maga a Kékszakállú pendítette meg háromszor is, amivel a vár sóhajtását hatásosan jelezte.

Helyenként színházi hatást is keltett amit láttunk. Operák koncertszerű előadásaiban nem szoktak az egymással éppen párbeszédet folytató énekesek egymással kapcsolatot létesíteni, most viszont mindkét szereplő próbálkozott ezzel, játszott, bár a közöttük elhelyezkedő zongora hatékonyan akadályozta ezt. Ez így is van jól, mert a történet elsősorban a két egymásra vágyakozó ember egymásra találásának lehetetlenségéről szól.

KITÉRŐ – Cser Krisztián korábbi Kékszakállú előadásairól (2010 - 2018)

Cser Krisztiánt Kékszakállúnak először felvételről láttam, amely a miskolci operafesztiválon készült, az előadás izzása így is megfogott, olyan volt, mintha Juditra még az előszobában rányitotta volna a herceg a harmadik, negyedik és az ötödik ajtót egyszerre és váratlanul. Zsoldos Dávid a bevezetőjében szintén utalt a saját miskolci élményére, ezek szerint mindketten ennek kapcsán vettük észre, hogy megjelent egy IGAZI Kékszakállú a magyar operaéletben. Általa szembesültem azzal, hogy a Kékszakállú herceg nem szükségszerűen kőszoborszerű, öregedő férfi, amilyennek a legtöbb operaházi rendezés beállította a korábbi években.

Ez után kilenc hónappal megnézhettem egy (Vörös Szilviával) előadott rövid részletet, amely az első ajtó kinyitásáig tartott. Ez a talán 10 percnyi kettős, szintén zongorával, elég volt ahhoz, hogy nem sokkal később kiutazzam mindössze 24 órára Kijevbe az ukrajnai ősbemutatóra, amely aztán mindmáig a legtöbb reményt kifejező Kékszakállú előadás maradt számomra. Akkor ugyanis Szántó Andreában egy olyan Juditra talált a herceg, akivel legalább eleinte úgy tűnt, hogy képesek lesznek a harmónia megteremtésére. Később ezt követte két milánói (2015. febr.), majd néhány operaházi (2015 okt-nov. – Komlósi Ildikóval), egy szombathelyi (2016 ápr.) megtekintés, utóbbi Meláth Andreával, akivel korábban a basszista kétszer is játszott egy megrendezett változatban, Kínában. (A Budafoki Dohnányi Zenekar is ezzel a párossal készítette el jubileumi Kékszakállú-CD-jét, amely kapható is.)

33299984 2052598511624925 5493665476875649024 oGiancarlo Pavanello milánói festő képe 2015-ből, amelyet Cser Krisztián Kékszakállú fellépése ihletett (a művész saját fotója a képéről)

Tavaly tavasszal viszont egy nagyszabású BFZ-turné három állomásán Komlósi Ildikó partnereként énekelt megint, én Katowicében hallottam őket. Idén februárban is volt már egy Kékszakállú a Müpában –  Szántó Andreával, és most hirtelen, jött ez a meglepetés-koncert.

Még mielőtt erről az estéről írnék, ez itt a reklám helye: jövő március-áprilisban lesz a Müpában három BFZ-s Kékszakállú, Vizin Viktória lesz benne Judit (jegyek már vannak!), és az előadás vendégszerepel majd Párizsban, Luxemburgban és New Yorkban is (a Carnegie Hallban).

A fenti előadások linkjein látható, hogy hol éppen mi jutott eszembe a basszista alakításáról, amely minden alkalommal változott, és persze az is látható a beidézett bejegyzéseken, hogy éppen a darab melyik szeletét éreztem hangsúlyosnak.

Lehet, hogy felsorolva soknak tűnhet ennyi Kékszakállú öt éven belül, de ez korántsem az összes, csupán 13-at láttam a Művész által eddig elénekelt 27 alkalomból. Ez a kedvenc szerepe, és minden alkalommal meggyőz arról, hogy MAGA A Kékszakállú. Amióta megláttam ebben a szerepben, igyekszem mindenben nézni, amiben lehet, ennek a próbálkozásomnak viszonylagos sikerességére vezethető vissza, hogy róla szól a legtöbb blogbejegyzésem, bár ha valaki a most már 29 KSZ-cikkemet végigtekeri, azt is észre kell vennie, hogy az utóbbi öt évben a Pesten műsorra kerülő összes többi Kékszakállún is ott voltam, és most sem hagytam ki a másik három énekes előadását sem, aki a szerepben meghallgatható volt idén az évforduló kapcsán.

KITÉRŐ VÉGE

De milyen Kékszakállú volt éppen most Cser Krisztián?

A "zene szól, a láng ég" sor határozott értelmet nyer, ha nézzük. Játékát a visszafojtott szenvedély jellemzi. Egészen mozdulatlanul áll eleinte, önmagát érezhetően emberfeletti energiákat öszpontosítva fegyelmezi, arcán látszik az állandó fenyegetettség is. Legszívesebben elmenekülne, de Judit iránti vágyakozása mégis erősebb, és ez visszatartja. Ennek a belső feszültségnek az ereje nagyon hat ránk is, és örülhetünk, hogy nincs rendezés, amely valamilyen pótcselekvéssel elterelné a figyelmünket.  Az első ajtóknál csak apró mozdulatokat tesz, egy-egy kutató oldalpillantásig jut el, és csak később - ahogy nyílnak az általa szívesen megmutatott ajtók, feltárul a kincseskamra, a rejtett kert és az egész birodalom -, úgy enged fel, jönnek fokozatosan az első lépések (a "mert szeretlek" a kulcs - erre mozdul meg először, és ennek súlya is van a hosszas mozdulatlanság után), majd a szélesebb gesztusok. Mozgása jelzi mindvégig, ahogy a vár egyre világosabb lesz, majd a hatodik ajtótól "visszafagy", hogy előálljon a kezdeti fájdalommal teli rezzenetlenség állapota. A darab alapos ismerői számára igazán boldogító, hogy tényleg minden egyes mondat belülről jön, átgondolt ÉS átlelkesített. Ezt a Kékszakállút nagyon fájdalmas látni, folyamatosan kisugározza a nyugtalanságot és csillapíthatatlan szeretetvágyát ránk, de ennek egyúttal örülni is kell, hogy ennyire élő lehet a figura.

Ha nézzük, nem egy koncerten fellépő énekest látunk, Cser Krisztián most is MAGA volt a herceg, a hangja pedig úgy áradt ránk, ahogy egy nyári késő délutánon a napsütés, amely már nem éget, de erősen melegít.

Fodor Bernadett Juditja jó választás volt mellé, számomra pedig újdonság - ebben a szerepben.

Persze tudtam, hogy 2013. márciusában Rómában már fellépett a műben  (akkor is Cser Krisztiánnal), illetve korábban Bécsben is, és ez most számára a harmadik nyilvános előadás volt mindössze, egyben magyarországi bemutatkozása.

Fodor Bernadett az én életembe Erdaként robbant be 2015 júniusában, de négy perc alatt is egészen világossá vált, hogy NAGY HANG, és figyelni kell rá, ott a helye a Wagner-napokon a külföldi sztárok által meghatározott mezőnyben. Azóta már többször hallottam, idén Chemnitzben (szintén Erdaként) és nemrég az Erkelben Ulrikaként. Az az énekes, aki azonnal megjegyezhető.

Ezen az estén, 44 már megtekintett Kékszakállú után óriási élmény volt hirtelen azt megtapasztalni, hogy egy ilyen sötét és nagy volumenű hang párosul az általam megszokott-megszeretett basszushoz. Reveláció volt önmagában már ez is, de az különösen, hogy a mezzoszoprán élete harmadik Judit alakítását ilyen hosszú kihagyás után (ráadásul nem egy presztízs-koncertre, észrevehető gázsiért) ennyire precízen kidolgozta. Ugyan ő kottából énekelt, de szintén csak alkalomszerűen támaszkodott rá, ahogy néhány nappal előtte a Zeneakadémián Sebestyén Miklós is. Nagyon szerencsés volt, hogy ebben a szabadabb helyzetben, ahol intimebb térben, egy zongorához igazodva, drukker-közönség előtt szinte bármit megtehettek, Fodor Bernadett mert játszani. Még sosem láttam olyan Juditot, aki koncerten változtatta volna a helyét, az énekesnő viszont alkalmanként még hátra is ment, többször hátat fordított nekünk. Minden mozgást indokolni lehetett, ugyanígy a Kékszakállúra vetett pillantásokat is. Mozgása jóval intenzívebb volt partnerénél, hiszen ő az ostromló fél, ő az, aki valamit akar...

Ez a Judit meglehetősen feltűnő, ciklámenszínű ruhája által IS kiemelve, rendkívül erős egyéniség, öntudatos nő, aki saját értékeivel tisztában van, és meri diktálni a feltételeket. „Minden ajtót ki kell nyitni!” – már az elején jelzi, hogy nem alkudozik, nem akar kompromisszumokat kötni, és tudatosan végigmegy az útján. (A Kékszakállú kulcsmondata ezzel szemben a "szeress, sose kérdezz" - az a két álláspont nem összeegyeztethető , hiába hiszi azt a férfi, hogy ellágyulása  (a "nyithatsz, csukhatsz minden ajtót" kimondása) ellenére ezt a mindentudást mégsem akarhatja.) Judiit ugyan egyoldalúan örök hűséget esküszik a „ha kiűznél, megállanék, küszöbödre lefeküdnék” mondattal ,de ettől a férfi behódolását várja,  és közben biztosan nem tételezi fel, hogy el lehetne utasítani. Az énekesnő játéka azt is jelzi, hogy ez a Judit hiába érdeklődik a Kékszakállú iránt, mégsem tud kilépni saját nézőpontjából, és arra nem gondol, hogyha feleslegessé válna netán, akkor a küszöbön fekvése sem lesz kívánatos – már csak azért sem, mert erősen nehezíti a jövés-menést…

Ezt a Juditot rendkívüli elszántság jellemzi (kiemelten igaz, ha a másik három Judit-alakításhoz mérve is). nehezen mond le az ideálképről, ahhoz viszonyít, és tévedését látva sem áll le, pedig már értelmetlen a további faggatózás. Kerek és független önálló világ.

Látjuk, hogy akármilyen nagyszerű és csodálatos, sőt lényegileg illik a Kékszakállúhoz (maga a hangok illeszkedése ezt sugallja), a kapcsolódás mégis lehetetlen. Talán Judit maga sem fogja fel a megismerés során, hogy éppen azért, mert mindkettejük világa annyira teljes és gazdag önmagában is, nincs mód a közös életre. Mindkét szereplő magányra van ítélve, és ez kiderül már az első ajtó kinyitása előtt. Az sem segít, hogy mindketten csak saját látószögükből képesek rálátni a másikra, bár a darab szellemének megfelelően éppen a csak magával foglalkozó Kékszakállú tűnik hajlékonyabbnak - odaadja még az utolsó két kulcsot is, pedig azt biztosan nem akarná. (Talán azt titokban nem is bánja, hogy az első ötöt kitapossák belőle.)

Cser Krisztián Kékszakállúja számára feltétlenül vonzó Judit kételymentes határozottsága, az, hogy ennyire tudatosan és erőteljesen közelít felé. Akarja is, hogy kiszedjék belőle a titkait, de nyugalmat is szeretne, hogy ismeretlenül elfogadják. (Ez a kettős vágy nem hozhat soha megnyugtató eredményt, teljesíthetetlen, ez tragédiája.) Szándékosan választott egy erős nőt, aki mindkettejük helyett bízik benne, hiszen ő maga tele van kétséggel, és ha ránézünk, akkor egy védtelen, kiszolgáltatott embert látunk, aki tele van sérüléssel, de most erőt vesz magán, és bízni kezd abban – ha nem is túl nagy mértékben -, hogy most minden jól fog alakulni. (Láttam már Cser Krisztiánt ennél nagyobb hittel és bizalommal belevetnie magát az új kapcsolatba, de kevesebbel is - ez most az én észleletem szerint egy "közepes szinten bizakodó herceg" volt.) 

Már többször fejtegettem, hogy a kapcsolódás lehetetlensége az eltérő világlátásból és eltérő kommunikációs technikából áll. A Kékszakállú el tudja képzelni, hogy valaki ne nyissa ki az összes ajtót, hiszen ő nem nyitogatna, tudja, hogy van, ami feldolgozhatatlan, és túlterhelne egy kapcsolatot. Mélységében nem kíváncsi senkire, Judit lényére sem, akit egyszerűen lát - talán csak a felszínt - de, nem is akar többet. Egyetlen kérdés erejéig sem foglalkozik a nővel, csak az érdekli, hogy az őt milyennek látja. Úgy tűnik eleinte, hogy elég erős kapocs, hogy mindkettejüket csak a Kékszakállú érdekli, de itt jön a tévedés: Juditnak nem elég a felszín, neki tényleg "minden ajtót ki kell nyitni", még akkor is, ha utána nem tud mit kezdeni a feltárt titkokkal.

Ez a lerohant Kékszakállú azért néha mégis felderül – a virágoskert látványa is büszke boldogsággal tölti el, a birodalom bemutatása közben szintén ezt érezzük, már előre várja, hogy a megmutatott szépségek végleges áttörést jelentsenek és lefegyverezzék az ostromlót. Ez után a csalódás, "a fehér rózsád töve véres", illetve a "véres árnyat vet a felhő" megjegyzések igazi hidegzuhanyként hatnak rá. Ami most különösen érdekes volt: emlékeim szerint a régi asszonyok emlegetése közben a fájdalom és a Judittal szembeni bosszú vágya szokott leginkább dominálni, de most az előadásból a legerősebb megmaradt képem éppen a régi asszonyok dicsérete közben az énekes arcára kiülő megnyerő mosoly volt. Milyen kár, hogy ezek csak ritka felvillanások - Kékszakállú az idő nagyobb részében most is rosszul érzi magát, ahogy azt Bartók előírta számára.

Látunk egy férfit, akinek saját kommunikációs technikája (az állandó titkolózás) miatt jellemzően kudarcélmény kísérte minden kapcsolódási kísérletét, de ezek után is képes csak a szépre emlékezni, pedig ez a magyar Kékszakállú akár korábbi élettársainak hibáit is listázhatná. (És most nem az jött át, hogy a többi nő felértékelésével csak Juditnak akarna fájdalmat okozni cserébe a követelőzésért, ez a mostani herceg kevésbé volt kegyetlen, mint például a februári.)

Amint látszik, az előadás hatására ismét elkezdtem a szereplők viszonyait mélyebben is elemezni, mert annyira élő volt ez a kapcsolat. Nagyon fájdalmas és keserves volt ezt a papírforma szerinti, de nagyon élő vesztes-vesztes játszmát nézni, bár enyhületnek ott volt az előadás hanghatása. A hangokból áradó szépség akár teljesen közömbösíthetné a darab üzenetét, de mivel mindkét énekes élte a szerepét, de ezúttal történetük tragikuma volt az erősebb - számomra. (Nem győzöm hangsúlyozni, hogy egy előadás befogadása mennyire függ a néző állapotától, előélményeitől, magunkon szűrjük át az előadást. Lehet, hogy valakinek nem ment ilyen mélyre.)

A korábbi Kékszakállú előadásoknál megfigyeltem, hogy amikor elég jó Judithoz volt szerencsém, ez esetben az illető „átállított”, azaz hiába mentem a helyszínre egyértelműen a herceg megtekintése céljából, az előadásban alapvetően mégis Judit szemszögébe helyezkedve szemléltem a „kulcsok körüli huzavonát”, és neki drukkoltam. (Gyengébb Juditnál értelemszerűen a Kékszakállú mellett álltam, ahogy azt valószínűleg Bartók is szerette volna, aki leveleiben egy rendkívüli férfi és egy átlagos nő történeteként említi a darabot.) Jelen esetben viszont azt vettem észre, hogy egészen végig a Kékszakállú nézőpontjával azonosulva néztem Fodor Bernadett Juditját, akinek a hangja egészen elbűvölt, és néha már már azt éreztem, hogy én magam vagyok a Kékszakállú, akit ez az ostrom fenyeget. Na, ezt a kombinációt még sosem próbáltam, a bevonódásnak egy egészen különleges szintjét tapasztaltam most meg.

(Megjegyzem, lehet éppen ellenkező felfogásban is jó Judit valaki. Tavaly júniusban erősen tetszett Töreky Katalin, akinél lágyabb, alkalmazkodóbb Juditot nem láttam, és szinte csoda számba ment az, hogy egy ennyire simulékony nővel, aki valóban maga elé helyezi a hercegét, miért nem lehet boldogulni. Akkor úgy tűnt, hogy ez csakis a Kékszakállú kommunikációján múlt, de a kezdő esély legalább megvolt. Mégis az az igazi, ha átjön, hogy mindkét fél hibázik, miközben önmagukban mindketten "tökéletesek" - énekesként is.)

Rám ez a katartikus előadás mélyen hatott, mélyebben mint bármelyik korábbi Kékszakállú, és ez az erősebb reakció meg is lepett. (Lehet, hogy én magam sem gondoltam, hogy egy zongorás verzió lehet olyan erős, mint egy zenekaros, így készületlenül ért?) Az idei évadom egyik legintenzívebb élménye volt ez, a legfelkavaróbb, és még most napokkal a megtekintése után is a hatása alatt tart, nem véletlenül bővítettem ezt a bejegyzést naponta háromszor az elmúlt két hét folyamán. Nem sikerült rövidíteni.

Közvetlenül utána képtelen voltam feloldódni, a szereplőkben Kékszakállú és Judit helyett éppen a fellépésük sikerének örülő operaénekeseket üdvözölni és átállni az ünneplésre, és tortázgatva (mert meglepetés-torta is volt, amelyről ismét eszembe jutott az Örömünnep) méltatni a szereplőket a jelenlévő húsznál több ismerősöm társaságában, ahogy az célszerű lett volna. Ehelyett rekordsebességgel hazaszaladtam, nem rázva le az előadás hangulatát, és megúsztam oda és vissza is a viharos esőt, amelytől végig tartani lehetett. (Legalább nem áztam szét, mint szinte ugyanezen az útvonalon egy héttel korábban a German Late Night miatt. (Igen, rengeteg apró tényező számít, még az időjárási körülmények is...- egy szenvedélyes előadást hallgattunk nyomott légköri viszonyok mellett.)

Így személyes gratuláció helyett maradt ez az írásos köszöntés-köszönés, ráadásul két hét csúszással. (Talán majd az 50-30-20=100-on jobban fogok teljesíteni és lazán veszem.)

Addig viszont nem kell várni a művészek ismételt megtekintésével.

Cser Ádám a miskolci operafesztiválon Bartók mindhárom színpadi művét el fogja vezényelni (június 8, 10), Fodor Bernadett június 11-én ugyancsak az Óbudai Társaskörben Liszt-Wagner dalestet ad, Cser Krisztián Bach kantátákkal fog turnézni a BFZ színeiben (június 8-9-10), majd július 22-én elénekli újra a Kékszakállút – Szombathelyen, ezúttal Komlósi Ildikóval.

Nagyon sajnáltam, hogy nem ez volt az utolsó Kékszakállú a sorban, ez után a megrendítő élmény után azonnal lemondtam a másnapi színházat is, arra biztosan nem tudtam volna koncentrálni. Megfontoltam, hogy mivel ennél nagyobb hatást tényleg nem várhatok a darabtól magától sem, fel kellene adnom ez után a második előadás után az egész nagyívű Kékszakállú projektet az évforduló ellenére is, sőt "tudom, nem lesz fényesebb már" - felkiáltással most kellene harminc év után felhagyni a darab további szétboncolgatásával is.Alkalmas pillanat lett volna akár arra is, hogy ezt az élményemet kivételesen megtartsam magamnak...

Aztán másnap megtudtam a halálhírét az egyetlen olyan másik bloggernek, Fehér Elephántnak, aki szintén napi alapon járt színházba és szinte mindenről írt...

Muszáj ezt tovább csinálni, nem lehet valamit félúton feladni, és persze minden előadás hoz valamiféle új tapasztalatokat, hozzáad valamit a nagy puzzle-hoz, és ez akkor is számít, ha néha az összkép ezek nélkül a kis pluszok nélkül is világos.

Ahhoz, hogy össze tudtam magam kapni, különlegesen nagy szerepe volt Kolonits Klára ajándék-áriájának és megerősítésének, a tőle kapott energia-adagok nélkül valószínűleg mégsem ültem volna vissza még kétszer Kékszakállút nézni - ez azért hozzátartozik a teljes képhez.

Hétfőn tehát jöhetett a harmadik előadás, Kasper Holten új rendezése, bíztam abban, hogy nem lesz érdektelen.

Érdektelen nem lett, viszont nagyon megosztó igen - és nem maradtak el az új nézői felismerések.

Címkék: Németh Kristóf Kékszakállú Cser Krisztián Óbudai Társaskör Cser Ádám Fodor Bernadett

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr914005308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.