Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

James Goldman hét színész számára írta ezt a történelmi témájú bulvárdarabot, amely az angol II. Henrikről szól a felszínen, viszont lényegét tekintve nem más, mint egy olyan szellemes párbeszédeket tartalmazó színmű, amely mégis a párkapcsolatok és a szülő-gyerek viszony nehézségeit dolgozza fel,karácsonnyal súlyosbítva. A karácsonyi fenyőágak díszítése magyallal alig átlátszó, rólunk szól a történet, hiába szerepel még a szövegben is, hogy 1183-ban játszódik.

25487144 1672502719474284 921127041192854560 oGálffi László, Hernádi Judit

Akármennyire is hálásnak tűnik az egész konstrukció, és siker szaga van a bemutatásának előre, mégsem játszották agyon. A színházi adattár egy győri (2002) és egy székesfehérvári (2003) előadáson kívül csak két pestit említ. Nekem azonnal tetszett az első előadás is a József Attila Színházban (1987-es bemutató volt, amelyet Pestre kerülésem után két hónappal 1988 novemberében láttam) Garas Dezsővel és Törőcsik Marival, sőt 1995-ben a Madáchban is megnéztem, ahol Almási Éva partnere Gálffi László volt, aki az Orlai Produkció mai sajtóbemutatóján Hernádi Juditot kapta feleségül.

Színészdarab, szinte minden eldől a szereposztáson, amelyhez feltétlenül kell két sztár, a rendező - ezúttal Szikszai Rémusz - feladata pedig az ő helyzetbe hozásuk, illetve a szellemes párbeszédek dinamikájának a beállítása. Talán mégsem annyira egyszerű ez, kell a hozzáértés, mivel voltaképp egy többszereplős hatalmi játszma részeseivé válunk, amelyben mindenki próbálja eltitkolni valódi szándékait, pókerarccal igyekszik közönyt mutatni, miközben szabadságról, szerelemről, hatalomról van szó. Nem mindegy, hogy valaki úgy tesz, mintha nem érdekelnék a körülötte folyó meccsek, vagy nagyon is érdekli, csak próbálja ezt rejteni. A különbség a néző által érzékelt feszültségben rejlik.

25531979 1672502892807600 1774914138958264743 oSzakács Hajnalka, Ötvös András

Ezen a legelső nyilvános előadáson már megvoltak a keretek, mindenki kétségtelenül tudta a szövegét, de a darabnak ez a felszín alatti dimenziója még csak zökkenőkkel működött, nekem úgy tűnt, hogy nagyjából a második rész utolsó negyvenöt percében éreztük már, hogy nagy a tét. Természetesen ez olyan nézőnek másként is érződhetett, akinek fogalma sem volt a történetről, esetleg az angol történelem 1183 körüli eseményeiből sem naprakész, vagy például eleve nem is igényelte, hogy feszesebb legyen az előadás. Azt hiszem, hogy éppen ez, a játék dinamikája, a párbeszédek feszessége fog igazán átalakulni a további előadások alatt.

Az alap már most megvan, és elsősorban egy háromgyerekes család problémáit látjuk II. Henrikében, akinek a feleségéhez fűződő kapcsolatát némiképpen aláásta, hogy szeretőket is tartott, az asszony pedig nem hagyta magát, és fellázította a gyermekeit a férj ellen. Hasonló játszmák, ha nem is a trónért, hétköznapi eseménynek számítanak, és az is elég átlagos, hogy mindkét szülő más-más gyereket részesít előnyben, és a középső pedig egyiknek sem lesz a kedvence. A darabban szereplő család tagjainak viselkedését akár elemezhetné a Párterápia pszichológusa, és kisüthetné, hogy mindenkinek szüksége lenne kezelésre.

Ami viszont kellemetlen, ez mégis egy királyi család, és a családon belüli gyűlölködés áldozatai mi leszünk, az egyszerű állampogárok/alattvalók. A király meccseiben akár mai politikusok meccseit is láthatjuk…"Így alakítja a történelmet a szex" – nincs kétségünk róla, hogy nem elhanyagolható a szerepe, és azt is láthatjuk, hogy a nagypolitika hogyan hat vissza az egyes ember életére.

A darab két főszereplője számára a veszekedés, a másik legyőzése az életük sava-borsa, sértegetik egymást, hogy figyelemhez jussanak. Látjuk, hogy lett a szenvedélyes szerelemből gyűlölet, amely mögül nem veszett ki az, hogy a másik mindennek ellenére mégis fontos maradt. Ugyan játszmák ezek,  és szinte lehetetlen eldönteni egy mondatról, hogy komolyan gondolták, vagy egy újabb hazugságról van szó, de mégis érezzük, hogy ennek a két embernek csak van köze egymáshoz – „a remény – az volna ilyesmi”. Sovány vigasz. (Eszünkbe juthat a „héja nász” erről a se veled-se nélküled viszonyról.) Egy idő után már egyetlen mondatot sem hiszünk el, de ők sem egymásnak, a bizalom ebben a légkörben már ismeretlen, sőt életveszélyes. A párbeszédek szellemessége miatt (Zöldi Gergely a fordító), annyira nem érezzük tragikusnak az egészet, bár egy idő után hőseink elbizonytalanodnak, és maguk is felteszik a kérdést: hogy jutottunk idáig, "pedig annyi okunk lenne szeretni egymást". Csak veszteseket látunk, akik a saját sérelmeiket hánytorgatják fel a többieknek. Mindenki azt várná, hogy mások szeressék először - ez azért nagyon igaz, állapítjuk meg nem először a darab folyamán.

A könnyed társalgás miatt nem valószínű, hogy a néző majd feltétlenül azon kezd agyalni, hogy ő maga miként ássa alá a saját családi kapcsolatait, de még ez sem kizárt, hogy néhány nézőnél mélyebb hatást is elér a darab.

25734459 1672503626140860 4180928527190593595 o

Khell Zsolt díszlete nem változik, sőt a női szereplőket leszámítva a jelmezek sem variálódnak. Kiss Julcsi viszont mindkét nőt többször átöltöztetheti, és ezek a ruhák kellően kifejezőek is. Hernádi Judit fácántollakkal ékesített ruhájában igazi díva, vetélytársa, Alais, francia hercegnő – Szakács Hajnalka – szépsége pedig háromféle kosztümben is előnyösen érvényesül.

Horváth Illés Fülöp, francia király szerepében valamivel kevesebbet jut szóhoz, mint a három fiút játszó Schruff Milán, aki a harcos Oroszlánszívű Richárdot játssza, aki könnyen megvezethető, Mészáros Máté, akinek van esze, de valami miatt mégsem szereti senki, és Ötvös András, apuci kedvence, aki már szinte alkoholista, és egészen tehetetlen. Nem sikkad el a háttérben az általuk átélt személyes fájdalom sem. Jók a színészek, mindenkihez illik a szerepe is.

25532005 1672503412807548 7278946887102193997 oMészáros Máté, Schruff Milán, Horváth Illés

Az előadás mindazoknak melegen ajánlható, aki a felsorolt személyeket kedveli – minél többet közülük, annál jobb. Két részben megy, egy szünettel – valamivel tíz előtt van vége.

ps. A Pénzes Kristóf képei az Orlai Produkciós Iroda facebook oldaláról valók.

Címkék: Belvárosi Színház Hernádi Judit Gálffi László Orlai Tibor Schruff Milán Az oroszlán télen

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6313515409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása