Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ez itt egy nyomhagyó bejegyzés mindössze.

  1. okt. 2-án 11h-kor az Újbudai József Attila Gimnázium 626 tanára és tanulója a Figaro 2.0-t nézte, az Operakaland keretében.

Ennek az előkészítésére a felkészítő foglalkozásokon túl egy FB-kampánnyal készültem, kicsit remélve, hogy a diákok majd ha naponta elolvasnak ¾ oldalt a darab szereplőiről, belehallgatnak az áriákba, jobban ráhangolódnak.

Most értékelem ki a beadott 445 kérdőívet, és ebből kiderül, hogy nagyjából minden tizedik diák hasznosította ezt részlegesen.

A diákokkal való közvetlen kontakt nélkül és egyedül ezek szerint nem lehet egy ilyen kampányt lefolytatni, a tanulság ez. Kevesebb diákra koncentrálva és önkéntes alapon érdemes valamibe fogni.

Ha túl sokaknak talán nem is használt, de maradjon meg ez a néhány szöveg, két napnyi munkám csak benne van, és a youtube-linkekre érdemes rákattintani…

 

Figaro FB-kampány

  1. 11. hétfő

Visszaszámlálás – Operakaland 16/1.

Kedves diákok!

Remélhetőleg, nem innen tudjátok meg, hogy szeptember 27-én délelőtt 11-kor Operakalandon veszünk részt, megnézzük az Erkel Színházban Hábetler András rendezésében Mozart Figaro házassága című operáját. Magyarul éneklik, lesz felirat, az egész mű minimális húzásokkal hangzik el. Az előadás mégis a Figaro 2.0 címet viseli, mert a cselekményt áthelyezték 2017-be, Magyarországra. Aki gondolja, akár az opera.hu oldalon is elolvashatja a cselekményt, és rájöhet maga is, hogy lesz a Grófból Gróf Richárd kormánypárti képviselő, a szobalányból személyi edző, a címszereplő pedig nem inas, hanem sofőr. A darab mondanivalója változatlan ettől még, rólunk szólna akkor is, ha Mozart korabeli jelmezekben látnátok az énekeseket.

Ma mellékelem a rendező szavait a műről – miért a Figaro a legjobb opera? A további napokon pedig egy-egy szereplőről, illetve az előadás egy-egy jellegzetességéről olvashatnak azok, akik szintén azt gondolják, hogy jobb felkészülve menni az előadásra…

Később jellemző részleteket is mellékelek majd a youtube-ról, de akit érdekel, maga is keresgélhet.

(Ettől a fészbukos kampánytól függetlenül minden osztállyal találkozom szept. 19-ig, de aki gondolja és van kérdése, nyugodtan keressen személyesen vagy Fb-on.)

Makk Zsuzsanna

  1. szept, 12. kedd

Visszaszámlálás – Operakaland 16/2.

A szeptember 27-i Operakalandra készülve SZEPTEMBER 22-én a szünetekben némi iskolai felfordulásra is készülünk, és várjuk ehhez a kreatív, vállalkozó szellemű diákok jelentkezését. Amelyik osztályból a legtöbben részt vesznek, azoknak az osztályfőnökei választhatnak először a rendelkezésre álló helyekből, és nem kizárt, hogy a kiemelkedő teljesítményeket díjazni is tudjuk.

Három lehetőséget lehet megragadni:

1.Egy percnél nem hosszabb és erre a FB-oldalra kiposztolható reklámfilm készítése kedvcsinálónak az Operakalandról. (Az okosteremben fogjuk ezeket egymás után levetítetni 10.45-kor)

2.A Figaro rövid részletének előadása, hangszerrel vagy anélkül, eredetiben vagy némiképpen átdolgozott változatban. Mozart már nem él, nem fog reklamálni, ha hozzányúltok a szöveghez vagy akár a hangszereléshez. (Az előadás három ponton ezt megteszi, készülhettek meglepetésre is…) 11.45-től a büfé előtti térben kerül majd erre sor.

3.Fekvőtámasz-verseny, 13.55-től, szintén a büfé előtti térbe várjuk azokat, akik a kihívásnak nem állnak ellen. Az a kérdés, hogy hány szabályos fekvőtámaszt tud valaki lenyomni miközben VÉGIG énekel. Hogy mit énekel, az rajta múlik. (Az előadásban lesz egy hasonló helyzet, majd meglátjátok.)

Kedvcsinálónak a mű egyik legismertebb részét linkelem szintén magyarul, „hagyományos kosztümös rendezésben”, nem úgy, ahogy majd mi látjuk. HÁROM ÉS FÉL percet néz meg, aki rákattint, nem többet. Ezt lehet majd együtt is énekelni Figaróval, aki éppen örvendezik, hogy a menyasszonya körül is settenkedő apródot a Gróf éppen katonának küldi Sevillába.

Az eseményekre pedig jelentkezhettek akár a 104-es tanáriban egy cetlire felírva, hogy ki és mire jönne…

LINK:

https://www.youtube.com/watch?v=YHqWMwYJa_A

 

  1. 13. szerda

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/3.

A Figaro házassága eredetileg „normális”, prózai színműként született, BEAUMARCHAIS vígjáték-trilógiájának középső darabja (Az első A sevillai borbély, amelyikből Rossini írta a legnépszerűbb operát). 1784-ben a párizsi bemutató után folyamatosan százszor is eljátszották. Szókimondó stílusa, illetve az arisztokrácia megszégyenítése miatt a szerzőt sokan támadták, sőt börtönbe is csukták egy időre. Beaumarchais egyébként közismert volt perei és üzleti tevékenysége miatt is, illetve azért, mert fegyvert csempészett az észak-amerikai felkelőknek.

Egyes vélemények szerint ez a mű a francia forradalom (1789) kitöréséhez is hozzájárult illetve előre jelezte azt. Bécsben, ahol Mozart operát írt belőle, a cenzúra betiltotta, a csodával határos, hogy opera-librettónak mégis engedélyezték. Egy inas átver egy grófot, nyilvánosan megszégyeníti – a mű cselekményének ez a mozzanata abban az időben forradalmi tett volt. Jelenleg, Hábetler András rendezésében a Grófból kormánypárti képviselő lesz, aki a családjogi törvényt szeretné éppen szigorítani, miközben a sofőrje (Figaro) menyasszonyát próbálja elcsábítani – utóbbi személyi edző. (A Figaro 2.0 bemutatója 2013-ban készült, nem konkrét személyekhez kapcsolódva, minden hasonlóság valódi helyzetekre a véletlen műve.) Az opera szövegéről (librettójáról) holnap lesz szó, addig pedig hallgassátok meg a darab nyitányát, L. Bernstein vezényletével – NÉGY ÉS FÉL PERC mindössze

https://www.youtube.com/watch?v=Dsk70zWGZyY

 

 

  1. 14. csütörtök

Visszaszámlás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/4.

A Figaro szövegkönyvét, azaz librettóját az olasz Lorenzo Da Ponte írta Beaumarchais betiltott darabjából. Mire Bécsbe eljutott, már hírhedett kalandornak számított, Velencéből ki is tiltották. II. József úgy adta neki az udvari operaszerző jól fizetett állását, hogy tudta, korábban egyetlen egy operát sem írt. (A protekció intézménye örök.) A költő mindenesetre később rászolgált a bizalomra, mert Mozarttal három operát is írt (a Cosí fan tutte és Don Giovanni a másik kettő), de további szerzőkkel is dolgozott. (Saját korában Martin y Soler „Una cosa rara” című operája, amelyet szintén Da Ponte írt, jóval ismertebb és népszerűbb volt, a Figarót elhalványította a bemutatója.)

Annak ellenére, hogy Da Ponte bevált mint librettista, a császár halála (1790) után azonnal elveszítette az állást, mennie kellett Bécsből, és Londonban, majd később New Yorkban töltötte az életéből hátralévő majdnem 50 évet még. Operaházat nyitott, könyveket adott ki, olaszt tanított, vegyeskereskedést üzemeltett. Magánéletéről csak annyit, hogy Casanovához és Don Giovannihoz szokták hasonlítani, de volt élettársa is, négy gyerekkel, akikhez végig ragaszkodott.

2009-ben kosztümös filmet készítettek életéből, amely jó szórakozás+nyelvgyakorlás lehet a spanyolul értőknek (ezen a nyelven érhető el a youtube-on) Aki megnézi, sokat meg fog tudni a korszakról és a szerzőről. (Olaszosok is belevághatnak, megérthetőnek tűnik…)

https://www.youtube.com/watch?v=6D9cVOwMv_A&t=278s

Élete részletesebben: https://en.wikipedia.org/wiki/Lorenzo_Da_Ponte

A Figaro házasságának létrejöttéről részletesen:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Figaro_h%C3%A1zass%C3%A1ga_(opera)

Mi a szöveget nem olaszul, hanem a rendező Hábetler András által átdolgozott, a mai nyelvhez igazított magyar fordításban fogjuk hallani. Lesz felirat is.

  1. 15 péntek

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/5.

Ki az a Figaro?

A furfangos borbély Rossini már említett vígoperájában. A Grófnak elintézte a titkos esküvőt Rosinával, majd a szolgálatába állt, beleszeretett annak szobalányába, és most feleségül akarja venni. Ismeri a Gróf nőügyeit, de nem feltételezi róla, hogy a menyasszonyát is kinézi magának. Okosabbnak hiszi magát, mint amilyen. (Ha Susanna nem árulná el neki, hogy a Gróf neki is udvarol, magától nem jönne rá.) Becsapható ő is, és a történet folyamán meg is leckéztetik féltékenységéért. Az ő múltja sem egészen makulátlan, de legalább szingliként udvarolgatott, nem házas emberként. Egy nála legalább 20 évvel idősebb nőtől, Marcellinától hitelt kért, és aláírta, hogyha nem fizet, akkor feleségül veszi. Ez a kis papír megnehezíti a tervezett esküvőt Susannával, aki mellett most véglegesen le akar horgonyozni, mert őt valóban szereti is.

Hallgassátok meg Figaro első áriáját, amelyben bosszút esküszik a Gróf ellen. Az énekes az a Cser Krisztián, akit hallani fogtok élőben is (de nem inasként ebben a kosztümben, hanem sofőrként mai ruhában), és aki 2 éve az iskolánkban is volt közönségtalálkozón, tehát van köztetek kb. száz ember, aki civilben is látta már, sőt megközelítőleg ugyanennyien megnéztétek már ebben a hagyományos rendezésben, tehát van összehasonlítási alapotok. A rendező beállítása rengeteget számít, lehet egy műről másként is gondolkodni – ezt is levonhatja valaki tanulságul. Ez a betét HÁROM ÉS FÉL PERC:

https://www.youtube.com/watch?v=ayObBjsX0n4

Az énekes pályájáról, mint az összes többi szereplőéről is, írtam külön ajánlót, ez is elolvasható itt:

http://mezeinezo.blog.hu/2017/09/04/operakaland_figaro_2_0_ajanlo_31_reflektorfenyben_cser_krisztian_figaro

Visszautalva még A sevillai borbély Figarójára (ez nem basszus, hanem bariton szerep), belinkelem a Rossini opera áriáját – lássuk, milyen volt még szabad emberként – NÉGY ÉS FÉL PERCBEN:

https://www.youtube.com/watch?v=CqQo7BSZVU4

  1. 16. szombat

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/6.

A darab konfliktusának okozója a Gróf, illetve itt, Hábetler András rendezésében Gróf Richárd kormánypárti képviselő. Ha nem kezdene ki beosztottja menyasszonyával, akkor nem lenne történet. (Ha kikezdene, és a nő nem mondaná el a vőlegényének, hanem eltitkolná – akkor sem.) Don Giovannihoz hasonló figura, minden nőt igyekszik elcsábítani, három év alatt ráunt a megszöktetett feleségére, Rosinára, de ettől még folyamatosan féltékeny rá. Ebben a rendezésben van munkája (politikus), és van egy hobbyja is: fitneszezik. A díszletben a kondigépek dominálnak is, a szereplők használják is ezeket énekelés közben. Susanna, akit legújabban el akar csábítani, éppen a személyi edzője. A történet végére Gróf Richárdot leleplezik, megszégyenül. Megjavul-e és visszatér feleségéhez ennek hatására? – akinek van fantáziája, ezt is elképzelheti.

Belinkelem a mű egyik csúcspontját, a Gróf legszenvedélyesebb áriáját a második rész elejéről, amelyben kitör belőle minden keserűség és düh, mert rájön, hogy Susanna becsapja és nem fogja tudni megszerezni. Bosszút esküszik NÉGY ÉS FÉL PERCben. (Azt mindenki döntse el maga, hogy a reménytelen szerelem vagy a megsértett hiúság az, ami mögötte van.)

https://www.youtube.com/watch?v=-l6Owvlib2s

Az énekesről, Kovács Istvánról elhihetjük, hogy valóban szokott egyébként is kondizni, róla részletesebb ajánló itt:

http://mezeinezo.blog.hu/2017/08/14/operakaland_figaro_2_0_reflektorfenyben_kovacs_istvan_ajanlo_18_grof

  1. 17. vasárnap

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/7.

Miből lesz a cserebogár, avagy a Don Giovanni? – Cherubino, az apród

Cherubino a Grófné kamasz keresztfia, aki udvarol neki is, Susannának, Barbarinának, sőt az ötven körül járó Marcellinának is. Don Giovanni-alkat, akár a Gróf, de nem hatalmát, hanem gyermeki báját használja fel, amellyel minden nő vonzalmát kiváltja. A Gróf komoly vetélytársként néz rá, és lelepleződése után elküldi Sevillába, katonának. Aztán Figaro javaslatára titokban mégis marad, női ruhát húz, és onnan lesz igazán zavarosan bonyolult a cselekmény…

A nadrágszerepet mezzoszopránok éneklik, most majd Mester Viktória, aki később a jelmezbálon női ruhában, Carmenként szerepel. (Az énekesnő legnagyobb szerepe éppen a Carmen, a rendező nem véletlenül idézi be azt az operát.)

Belinkelem a két népszerű Cherubino ária közül a másodikat (Voi che sapete), amely a Colin Firth által fémjelzett Büszkeség és balítélet című hatrészes sorozatban is megszólal, a főszereplő előadásában. (Jane Austen idejében ez friss slágernek számíthatott, a film készítői ezért tehették joggal a cselekmény egyik kulcspontjára a szerelem természetéről szóló áriát.) Az ötödik rész 4:21-től 5:09-ig tart, EGY PERC SINCS a részlet. (Nem vállalok felelősséget azért, ha valaki mégsem tudja leállítani, és végignézi az egészet megint.)

https://www.youtube.com/watch?v=yhsUKbmwkM8

Az előadásban más értelmezést nyer, ne feledjük ezt a szép áriát egy született nőcsábász kapta, aki ezzel egyszerre két nőt is szédít.

Akit Mester Viktória érdekel, annak itt van külön ajánló:

http://mezeinezo.blog.hu/2017/09/01/operakaland_figaro_2_0_reflektorfenyben_mester_viktoria_ajanlo_30_cherubino

  1. 18. hétfő

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/8.

A Grófné Rosina, aki már nem az, mint régen

Ebben az előadásban a legfontosabbnak érződő szereplő a Grófné, akinek a sorsát nézve megérinthet minket a szerelem múlandósága. Három éve szöktette meg Bartolótól, gyámjától a Gróf, most pedig végig kell néznie, ahogy férje alakoskodik, minden nőnek csapja a szelet. Az egykor élénk lány depresszióba esik és – ebben a rendezésben – csokievésbe menekül, közben csodálatos áriában panaszkodik. (Neki viszont túl nagy kedve nincs fitnesszezni, bár a személyi edzővel, és egyben férje új választottjával mégis jó viszonyban van.)

A cselekmény későbbi pontján viszont, amikor Figaro terve bedől, kezébe veszi a sorsát, és vakmerő tervet eszel ki, amely működni látszik…

Most ezt a második áriát linkelem be, amely közepén érezhető az éles hangulati váltás, ahogy magára talál, és saját hajánál fogva húzza ki magát a gödörből. Ez a váltás az előadásban még élesebb lesz, igazi meglepetés. Bizakodhatunk vele együtt, hogy sikerül a férjét maga felé fordítani.

Fodor Beatrix énekli ezen mindkét áriát KILENC PERC alatt, akire a rendező az egész modernizálást kidolgozta, és akit mi is élőben hallani fogunk. Ezeknek az áriáknak a beállításán lehet majd a legnagyobb különbséget észlelni a felvételen látható hagyományos felfogáshoz képest, tanulságos megnézni.

https://www.youtube.com/watch?v=tUMes6-vR0s

Ajánló az énekesnőről:

http://mezeinezo.blog.hu/2017/08/09/operakaland_figaro_2_0_reflektorfenyben_fodor_beatrix_ajanlo_14_don_basilio-_grofne

 

  1. 19. kedd

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/9.

Bartolo és a bosszú

Doktor Bartolo figurája szintén A sevillai borbélyból ismerős. Jogi doktor, Rosina gyámja, aki magához akarta erőltetni a lányt, de a Gróf lecsapta a kezéről Figaró segítségével. Éppen ezért kevéssé csodálkozhatunk, hogy a Doktor utálja Figarót, és hajlandó régi szeretőjének, Marcellinának segíteni abban, hogy az egykori borbély (most sofőr) Susannával tervezett házasságát megakadályozza. Milyen kár, hogy a nő erről csak az esküvő reggelén értesítette, ezen méltatlankodik is, de a bosszú lehetősége egészen felvillanyozza, és elénekli a mű egyik leghíresebb szólóját, az ún. Rágalom-áriát. (Még egy férfi, aki magát hiszi a legokosabbnak…-  szinte mindegyik így van ezzel a darabban, ha végignéztek rajtuk.)

A mű vígjáték, mégis lépten nyomon erős érzelmekkel találkozunk, amelyek hol nevetségessé válnak, hol nem. De mindig van feloldás. Itt egy képtelen fordulat eredményeként persze kiderül, hogy Figaro a Doktor régen elveszett fia, akivel most már kibékül, sőt hajlandó házasságot is kötni majd annak anyjával, Marcellinával. (Figyeljétek majd Bartolót, mennyire valódi az öröme.)

Figaro a darab végén őt is, és másik ellenlábasát, Don Basiliót is odahívja majd a kertbe, hogy leleplezze menyasszonya és a Gróf találkáját – így végül mindenki a sötét kertben bolyong és leselkedik…

Bartolo híres áriáját mellékelem a bosszú öröméről:

https://www.youtube.com/watch?v=Qa1hFDtRF7Q

Szvétek Lászlóról, a mi Bartolónkról pedig ajánló is olvasható:

http://mezeinezo.blog.hu/2017/08/07/operakaland_figaro_2_0_reflektorfenyben_szvetek_laszlo_ajanlo_12_don_bartolo

10.szept. 20 szerda

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/10.

Barbarina, akinek könnyű

Barbarina egészen fiatal, a kertész lánya, a Gróf szeretője, aki Cherubinót szeretné férjéül megszerezni. Mindent könnyen vesz, csak egyszer esik kétségbe, mégpedig akkor, amikor a Gróf megbízásából titkos válaszlevelet kellene vinnie Susannának, és elveszíti a tűt, amely ezt összetűzi. A kesergés közben gyönyörű áriát énekel – Mozart minden mellékszereplőnek is írt egy olyan áriát, amelyben előnyösen megmutathatták magukat. Gondolt az énekesek karrierjére is, akiket ismert, és akikre tervezett.) Ezt az áriát leszámítva csak néhány mondata van, de dramaturgiai szerepe mégis jelentős. Látunk egy nőt is, akinek több férfival van viszonya. Mozart nem akarja azt a benyomást kelteni, hogy míg a férfiak Don Giovannira hasonlítanak, a nők mind hűségesek. Sőt. írt egy külön operát „Cosí fan tutte” címen („a nők mind így csinálják”), amelyben tanmeseszerűen a nők állhatatlanságáról vall.

Természetesen Barbarina beállítható másképpen is. Nem feltétlenül rafinált nőszemély, de lehet pusztán egy ostoba kamaszlány is, akinek a naivitását a Gróf kihasználta, miközben pechére egy hasonló típusú fiúba, Cherubinóba szerelmes. Utóbbi esetben nem a tű, hanem valójában az ártatlanság elvesztéséről szólhat az alábbi kesergés, amelyet mellékelek. KÉT PERC mindössze:

https://www.youtube.com/results?search_query=barbarina+l%27ho+perduta

A szerepet nekünk Bucsi Annamária énekli majd, aki a kezdetektől fogva mindig is énekelte ebben a rendezésben, róla ajánló itt:

http://mezeinezo.blog.hu/2017/07/27/operakaland_figaro_2_0_ajanlo_3_bucsi_annamaria

  • 21 csütörtök

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/11.

Reménykedem, hogy holnapra lesznek jelentkezők mind a fekvőtámasz-versenyre, és lesz akinek lesz kedve zenélni is…

Kié lesz Susanna?

Mostanára mind a 17 osztályban lementek a felkészítő drámajátékos bemelegítő foglalkozások, amelyek egyik tanulsága: ha valaki eldönti, hogy nem csalja meg a vőlegényét, az kísértéseknek kitéve is tudja magát ehhez tartani. Legalábbis van a darabban EGY ember, akinek ez megy. ((Hát igen, a másik tanulság, aki félre akar lépni, azt a legféltékenyebb feleség sem tudja megakadályozni, felesleges erőlködni.))

Susanna minden körülötte élő férfinak kellene, de Figaro mellett dönt, és nem csábul. Egyedül Figaro akarja feleségül venni, ő jelenti a révbe érkezést és az sem lehetetlen, hogy csak ő tetszik neki. (Azért érdemes megfigyelni a viselkedését Cherubino jelenlétében…)

Susanna a tét, akinek a megszerzéséért a küzdelem folyik, és ez a szerelmen kívül szól a hiúságról, presztizsről is.

Hábetler Andrásnál a szerep szobalányból személyi edzővé változott, és a mi szereposztásunk énekese, Keszei Bori egészen hiteles, pontosan úgy néz ki, mint aki le tudna egy edzést vezényelni, aki mellett a férfiaknak össze kell szedni magukat, hogy lépést tartsanak vele, akinek tényleg fontos a sport is.

Hallgassátok meg a mű végéről Susanna áriáját NÉGY ÉS FÉL PERCBEN, amelyet a sötét kertben énekel a leskelődő és féltékeny Figarónak, aki eközben azt hiszi, hogy menyasszonya az esküvő napján valóban a Gróffal randevúzgat. Vígjátéki helyzet, de mégis szívszorító. Az előadás egyik legszebb és leglátványosabb rendezői ötlete kapcsolódik hozzá, majd meglátjátok.

https://www.youtube.com/watch?v=fj_BEE84_ZE

Aki az énekesre kíváncsi, ajánló róla:

http://mezeinezo.blog.hu/tags/Keszei_Bori

  • 22. péntek

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/12.

Marcellina átváltozása

A darab leghihetetlenebb fordulata éppen Marcellinához kötődik. Túl sok nem derül ki róla, minimum 50 éves és van annyi pénze, hogy nagy összeget tudjon kölcsönadni Figarónak, bár erősen reméli, hogy a könnyelmű férfi nem fogja tudni kifizetni és így kénytelen lesz feleségül venni, ahogy ezt aláírta.

A mű elején van egy igazi veszekedős duettje Susannával, sértéseket vágnak egymás fejéhez, ez az, amelyikben legtöbbet halljuk. Később, ahogy ezt már talán két posztban is leírtam, kiderül, hogy Marcellina Figaro anyja, és a nő képes arra, hogy a szerelmét szeretetté változtassa varázsütésre, van egy másik kapcsolódási lehetősége a férfihoz, és ez is elég jó neki. Ezek után, amikor Figaro gyanakszik Susannára, már nem féltékeny, nem fúrja a menyét (pedig a korábbiakból ezt valószínűsítenénk, hanem a női összetartásra hivatkozva mellé áll. (Láthatjuk, hogy Mozart optimista volt.)

Szinte minden rendezés kiveszi az előadásból áriáját a férfi-nő kapcsolatról, mintha az a 4 perc annyit változtatna az egyébként nem rövid 3,5 órás előadás hosszán. (II. József nehezményezte is a mű hosszát, remélem, hogy lesz annyira érdekes, hogy lekössön titeket.) Mozart tudta, hogy egy énekesnek kell a saját ária, emiatt is kár, hogy Farkasréti Máriának ez a lehetőség nem maradt meg.

Hallgassátok meg Susanna és Marcellina veszekedését – HÁROM PERCben:

https://www.youtube.com/watch?v=yUOsARqk0BQ

Ajánló Farkasréti Máriáról:

http://mezeinezo.blog.hu/2017/08/19/operakaland_figaro_2_0_reflektorfenyben_farkasreti_maria_ajanlo_22_marcellina

 

  • 24. vasárnap

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/14.

„Basilio itt”

Basilio zenemester úgy látszik, nem hagyta abba Rosina képzését azután sem, hogy a lány – immár 3 éve – hozzáment a Grófhoz. Úgy tűnik, hogy átállt hozzá, és megbízásából találkáit szervezi, Susannát is neki kellene rávennie, hogy a engedjen a Gróf csábításának.

Minden Figaro-előadás egyik legképtelenebb jelenete az, amikor Susannánál elbújik az apród a Gróf elől, majd a Gróf is elrejtőzik az érkező Basilio hangjára, végül sorban mindketten lelepleződnek – a zenemester pedig kárörömmel nézi a bonyodalmakat, láthatóan élvezi, hogy mindenki bajba került. Susanna jóhírén csorba esik, az apródot pedig elküldik katonának.

Ennek a bujkálós jelenetnek egy részletét linkelem be ezúttal KILENC PERC – angol felirat van! :

https://www.youtube.com/watch?v=LXNW2mVeDVQ

Basilio később is feltűnik, de nem sokszor, így a tenorista elénekelhet még egy kisebb szerepet, Don Curzióét, aki jegyzőként érkezik, hogy a Marcellina-Figaro perben eljárjon.

A sevillai borbélyban Basilio még basszus-szerep, és a Rágalom-ária fűződik hozzá, amely nagyon ismert, így belinkelem – ÖT PERC - , hátha kiderül, hogy már hallottátok is. (arról szól, miként tesz valakit tönkre szépen lassan a rágalmazás…- Basilio ezt használja eszközül)

https://www.youtube.com/watch?v=AFWRaKrmovY

Megyesi Zoltán énekli most a két szerepet, ajánló róla:

http://mezeinezo.blog.hu/2017/07/22/figaro_2_0_operakaland_2017_ajanlo_2_reflektorfenyben_megyesi_zoltan_basilio_don_curzio

  • 25. hétfő

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/15.

Sötét kétségbeesés, mély keserűség

Az előadás vége felé hangzik el a címszereplő áriája a nők csalfaságáról. Figaro lehet, hogy életében még senki másban nem bízott meg, csak éppen Susannában, akiről most úgy véli, elárulja. És már az esküvője napján…(Az nem jut eszébe, hogy Susannától tud egyáltalán a Gróf csábításáról, ha a nő meg akarná csalni, nyilván nem avatja be.)

Szóljon most ez, ezen a napon, amikor az Operakaland mások számára elkezdődik. Egy hét múlva már ti is megnézhetitek a 4.-8. óráitok helyett, remélem, hogy kompenzálni fogja a veszteséget.

https://www.youtube.com/watch?v=rgHF9Fa5R0E

Kiss András énekel, akit kisebb szerepben, kertészként fogtok látni. Ajánló róla is készült:

http://mezeinezo.blog.hu/2017/08/21/operakaland_figaro_2_0_reflektorfenyben_kiss_andras_ajanlo_23_antonio

 

  • 26. kedd

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/16.

Antonio megduplázva – Hábetler András és Kiss András

Hábetler András operaénekes mielőtt rendező lett, énekelte a darab címszerepét, majd később az Operaházban a Figaro állandó kertésze lett, rengetegszer láttam ebben a kis szerepben, amelyiket képes volt állandóan variálni.

A kertész jelenti a Grófnak, hogy valaki a Grófné szobájából kiugrott az ablakon, és ami a lényeges: LETAPOSTA A VIRÁGOKAT! Neki ez a lényeges, ez fáj. így tudja meg a Gróf, hogy átverték, ha a kertész nincs, az egész bonyolítás akár félidőben is véget érhetne. Az ő lánya Barbarina, akit a Gróf és Cherubino is csábítgat, és ezt hallgatólagosan tudomásul is veszi, Susanna pedig szintén a rokona…Figarót nem állhatja, talán a konkurens szolgát látja benne, akinek talán jobb élet jut, több pénz.

Ebben a rendezésben Hábetler András egy társat is vesz maga mellé, így az előadásban ketten a díszletmunkások szerepét is betöltik.

Miután tegnap a Kiss András-ajánlót már kitettem, most jöjjön a rendezőé is, ez hosszabb, mert több mint hatvan előadásban is láttam játszani, volt több mondanivalóm is róla:

http://mezeinezo.blog.hu/2017/09/06/operakaland_figaro_2_0_ajanlo_34_reflektorfenyben_habetler_andras_rendezo_fokertesz

  • 27 szerda

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/17.

Vígopera túlbonyolítva

Az előadás negyedik felvonását még soha nem láttam igazán érthetően, logikusan megrendezve, mert ez valószínűleg egészen lehetetlen is. Képzeljünk el 11 embert egy kivilágítatlan parkban késő este, amint egymástól karnyújtásnyira hallgatóznak, feltételezéseket gyártanak és persze tévednek. Van akit felismernek, van akit nem.

A rendező kerti jelmezbált rendezett, minden szereplő átöltözik, a nők férfi ruhába, a férfiak nőibe, és elindul a kavarodás. Ezt tetézi majd, amikor a színpadra vezető lépcsőkhöz közel ülőket felszólítják, hogy menjenek segíteni, statisztáljanak a jelmezbálon…

Akik két éve a főpróbát látták, szívesen gondolnak vissza arra, hogy felmehettek táncolni az Erkel színpadára. Ez most némelyeknek megadatik ismét…

(Mivel a helyzet olyan végtelenül bonyolult, és mindenki a civilben táncolókat nézi, akár be is lehet vállalni a részvételt – ez alatt a 2-3 perc alatt úgysem fogja senki követni a cselekmény menetét a helyén sem…)

 

  • 28. csütörtök

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/18.

Szövevényes emberi viszonyok, játszmák és a megbocsájtás

Óriási fantázia kell ahhoz, hogy valaki elhiggye, hogy egy főnök a beosztottján nem fog bosszút állni, nem dobja ki, miután nyilvánosan megszégyenítette, és a feleségébe is visszaszeret, miután az rajtakapta, hogy más nőnek udvarolt.

Egy pillanatra mégis megszülethet a harmónia, és lehet olyan ember, aki képes annyira szeretni, hogy mindent hajlandó megbocsájtani.

Mozart éteri zenét írt a darab végére, katartikus a jelenet, és a rendező visszavált ezen a ponton olaszra, hogy igazán jól érvényesüljön a zenéből áradó szépség.

Az, hogy mi lesz később, persze valóban nem tudható, de egy ilyen pillanat is csodálatos, amikor a szereplők közé felépült falak leomlanak, és mindenki ünnepel.

Mellékelem az Amadeus című film részletét, amelyben Salieri (Mozart konkurense, aki sokkal sikeresebb és jobban fizetett szerző akkor) narrációjával halljuk a jelenet értékelését. Amint a filmből látszik, a császár nem éli át a csodát, a Figaro csak évek múlva lesz igazán népszerű, de jó pozícióját az operák között a mai napig, több mint 200 éve is tartja, míg nemigen tud egy átlagnéző egyetlen egy Salieri opera címét sem megemlíteni, hiszen teljesen eltűnt a színházak műsoráról.

Én azért bízom abban, hogy élvezni fogjátok, és néhányan ezt a csodát, amely rendszerint meg tud születni, át is élitek.

  • 29. péntek

Visszaszámlálás – Operakaland Figaro 2.0 - 19/19.

Először is, mindenkinek köszönöm, aki akár egy bejegyzést is megnézett. Remélem, hogy a részletekbe belehallgatók valamivel közelebb kerültek a műhöz, és lesz néhány ember, akinek rendkívüli élményt ad az előadás, és sok olyan, akik alapvetően jól fogják magukat érezni, és nem siratják az elmaradt óráikat.

Címkék: Opera Figaro házassága Hábetler András Operakaland Figaro 2.0

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6812932271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.