Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Mondhatnám, hogy kicsit késésben voltam, a bemutató egy éves évfordulóján néztem meg tegnap este Radnai Márk rendezésében ezt a számomra új, Magyarországon korábban még nem játszott Martin McDonagh "fekete komédiát" a Tháliában.

A nagyszínpadon megy a négyszereplős előadás, és ha így végiggondolom, a szerző hasonló darabjai leginkább kis stúdiókban voltak-vannak műsoron, és az eddigi helyszínek közül a Pesti illetve az Örkény volt a legnagyobb. Ez a kilencven perces darab is jobban illene intimebb nézőtérhez, bár így a kicsit több mint hatvan százalékos házat megnézve is többen látták, mint ha három stúdió lenne tele emberrel. A hangulatot az üres helyek mégis befolyásolják, a kezdés előtt néhány néző aggódva nézett körül, hogy milyen lehet az az előadás, amelyik nincs tele. Remélhetőleg ők is megnyugodtak, mert a tapsból ítélve az előadásnak sikere volt.

Aki sosem látott még Martin McDonagh darabot, azoknak is elárulja a színlap a legfontosabbakat - ha túl sok mindent nem is mondhat el a darabról anélkül, hogy a poénok egy részét hatástalanítaná. Az, hogy a beígért erőszakos jelenetek kinek mennyire tűnnek valóban erőszakosnak, más kérdés. (Én krimiparódiához hasonlítanám a látottakat, de a szerző egyik erőssége, hogy ügyesen tart minket bizonytalanságban. Egy-két hulla mindig becsúszhat.) A káromkodások tömege valóban elhangzik, akit ez zavar, az nem reklamálhat, erre ennél nyomatékosabban nem is figyelmeztethetne a színház.

És most próbálok a spoilerezés csapdáit elkerülve írni az előadásról, bár ezt most kihívásnak érzem.

Cseh Renátó egy lerobbant amerikai kisváros szállodájának egyik szobáját tette a színpadra - előnyösen leszűkítette a teret, és mindössze egy jelenet erejéig látjuk a szálloda előtti utcarészletet. Jól átjön a lepukkant hangulat, Mc Donagh szereti az ilyen reménytelen közegű helyek bemutatását, bár most ez a négy szereplő még véletlenül sem alkot közösséget,és ez jelentős különbség az Írországban játszódó darabjaihoz képest. Erdős Júlia Luca jelmezei is beleillenek a képbe.

Az előadás történései röviden összefoglalhatóak lennének, és csak kismértékben vonna le a fordulatok ismerete a mű értékékein, amely elsősorban most is maga a szöveg. Hamvai Kornélnak nem ez az első Martin McDonagh fordítása, látszik, hogy most is élvezettel épített bele magyar közmondásokat elferdítve a szövegébe (lsd a címem), de most nincs az egész agyonpoénkodva, ahogy az korábbi McDonagh-szövegek kapcsán nem egyszer előfordult.

Az alaphelyzet nagyon gyorsan kiderül - Carmichel 27 éve megszállottan keresi levágott bal kézfejét, és minden bonyodalom ebből adódik - és utána állóképszerűnek tűnő jelenetekben rendkívül lassan bomlik ki, minden azon múlik, hogy a konkrét néző ezt a típusú humort mennyire kedveli, mennyire szívesen merül el az előadás világában. Szervét Tibor a kezét keresi, (nem önmagát, mint más darabok hősei) nem riad vissza semmilyen eszköztől - legalábbis ezt kommunikálja. Maga a figura kellően rozoga lett, így a néző dönthet úgy is, hogy hisz annak, amit hall, de akár mindent valótlanságnak tarthat, ami elhangzik.

Van időnk az előadás közben eltöprengeni azon, hogy mennyi értelme van annak, ha valaki az egész felnőtt életét levágott keze felkutatásának szenteli. Ha valaki ezen elgondolkodik, és megállapítja, hogy semmi, akkor utána már csak egyetlen lépés, hogy általánosítson: mennyi mindennek, aminek kifejezetten nagy jelentőséget tulajdonítunk életünk egy időpillanatában, vagy akár huzamosabban, ha nem is 27 éven át, hasonlóképpen nincs akkora súlya, mint amit tulajdonítunk neki. Ez a mozzanat, amikor ide eljut az ember és a saját életéből hirtelen elkezd sorolni párhuzamokat, ez emeli feljebb a darabot egy átlagos szórakoztató este szintjénél. Abszurd helyzetben elég lehetetelen módon hallgatunk párbeszédeket, rajtunk múlik, hogy minősítjük őket. Érezzük az előadásban a játékosságot, és azt, hogy a lehető legjobban tesszük, ha legalább időről időre nem vesszük sem magunkat, sem az életünket túlságosan komolyan. "Nézd komédiának" - akkor jársz jól.

A színészek közül kevésbé szerencsés Bán Bálint és Szabó Erika (a bemutatón még Lovas Rozié volt a szerep, ebben az évadban adhatta át fiatalabb kollégájának, miután a Radnótiba szerződött), az ő karaktereik meglehetősen egysíkúak, kényszerhelyzetbe hozza őket a történet egyébként is, de derekasan helytállnak. Bán Bálintot érdekes ezzel a sminkkel látni, aki ismeri más előadásokból, azoknak ez még nagyobb poén.

A szerző stílusa és szövege nem áll rosszul Szervét Tibornak, éli a figurát, amely ugyan most is főszerep, ahogy megszokhattuk tőle, de ezt nézve érdekes visszagondolni a korábbi nagy alakításaira, mekkora utat is tett meg azóta. Nála is jobban illik viszont Tamási Zoltánhoz a feladat, aki nem szívesen nevezi magát recepciósnak, és éppen azt élhetjük át vele, amint régi vágya teljesül: élete dögunalmát most egy igazi dráma kavarja fel. Nagy alakítás.

Az előadás során tanúi lehetünk annak, hogy ketten is megkapják azt, amire régen és olyan nagyon vágyakoznak. Sajnos, erősen úgy tűnik, hogy ettől mégsem változott meg gyökeresen az életük. Lehet, hogy az egész este valóban erről szól, vegyük lazára a dolgokat, ne görcsöljünk, és ne próbáljuk mindenáron azt keresni, ami egyszer hozzánk tartozott, de már nem a miénk.

 

 

Címkék: Szabó Erika Thália Szervét Tibor Martin McDonagh Hamvai Kornél Bán Bálint Tamási Zoltán Radnai Márk Lovas Rozi Cseh Renátó A nagy kézrablás Erdős Júlia Luca

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5912448979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása