Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az elmúlt évadokban annyi pozitív tapasztalatot sikerült felhalmoznom a K2 Színházzal kapcsolatban (7 bejegyzés), hogy most már ha esik, ha fúj, megyek és nézem az aktuális előadásaikat akkor is, ha netán a feldobott téma nem vonz kifejezetten. Eddig bármilyen állapotban mentem, minden alkalommal elkezdett menet közben hatni rám az előadás. Úgy néz ki, hogy többen vannak ezzel hasonlóan, mert most is telt ház volt, mint mindig.

A betyár-romantika nálam most nem volt ugyan aktuális, de a kezdés után nem sokkal már azt észleltem, hogy elkapott az előadás, és elkezdett érdekelni, hogy mi lesz a fiúval, akinek a lelkéért az ördög személyesen jön el. Piti Emőke szuggesztív ördög, nehezen tántorítható el céljától, és érdeklődéssel figyeli, hogy áldozatai miként tűrik el a rá mért csapásokat. Ahogy korábbi szerepeiben, úgy most is mély hatást tett rám tekitete, amellyel mintha partnerei veséjébe is belelátna, nemcsak megszerezni vágyott lelkükbe.

Hegymegi Máté "fizikai színházat" rendezett most is, az előadásban most is sok a mozgásos elem, sőt akrobatikus mutatvány is akad, valószínűleg azért is hívták meg dolgozni, hogy tanuljanak tőle. Ez a formanyelv jól állt a csapatnak, amely ezúttal éppen vezetőit nélkülözte (Fábián Péter és Benkó Bence ebben az időszakban éppen az Elzát vitte színre Miskolcon, amelyet már láttam és mindenkinek nyomatékosan ajánlok).

Az üres térben csak egy fémből készült gémeskút imitáció áll a fehér balettpadlón, amelyre viszont jól rá lehet csimpaszkodni, akár több színésznek is egyszerre, illetve egy fehér függöny szolgált háttérfalul. Kálmán Eszter tere alkalmas arra, hogy kiemelje Fekete Anna egyen-jelmezébe öltöztetett figuráit, akik szinte mind szürke kockás ingben és fekete gatyában szerepelnek, ha betyárt, ha pandúrt játszanak, ha nőt, ha férfit játszanak. Ez a megoldás feltétlenül az előadás játék jellegét erősíti fel, miként az is, hogy a színészek egy része, amikor nem szerepel, kint ül a színpad szélén, illetve gitárral kíséri a történéseket. Ami feltétlenül figyelemre méltó, hogy hiába látunk a cselekményhez csak áttételesen köthető mozgássorokat, és elhangzanak narráló szövegrészek is, mégis csak beránt minket a történetfűzér, és Rózsa Sándor szemszögéből figyeljük a történet alakulását.

Pontosítok: Cserna-Szabó András Rózsa Sándor változatában, amelyhez dramaturgként Bereczki Csilla és Gábor Sára is hozzányúlt, leginkább a betyár egyik emberéhez kerülünk közel, akit Domokos Zsolt játszik. A színészt mindig megtalálják azok a feladatok, amelyekben komikusi adottságaira is építenek, így most is övé a leghálásabb feladat - másodhegedűsként tőle kapjuk a legtöbb információt megközelíthetetlen főnökéről, aki már azt is durva sértésnek éli meg, ha a nevét valaki hangosan kimondja. Horváth Szabolcsnak jól is áll ez a szerep, de éppen a szándékos távolságtartás miatt, hozzá mégis kevésbé kötődik a néző, kevésbé tűnik izgalmas figurának.

A többiek a zenélés mellett osztoznak a számos figurán, akikre mind szükség van a betyárhoz kötődő történetek megjelenítésekor, amelyek nem mindig időrendben követik ugyan egymást, de legtöbbször elég érdekesek ahhoz, hogy majdnem két órára lekösse az előadás a figyelmünket, és egy rablókból és pandúrokból álló világ megjelenjen általuk.

Borsányi Dániel - többek között - a fia életéért aggódó apa és később az anya gyilkosa is, erőteljes mindkét karakterében. Mészáros Martin Rózsa egyik embere, akiről egészen biztosan nem derül ki, hogy elárulta-e a Gazdát, vagy ártatlanul halt meg ezért, és ő kapja a lehetőséget, hogy Kossuth Lajost is megszemélyesítse, akinek a rendeletére valóban amnesztiát kapott a betyár, aki így a szabadságharcban is részt vett saját szabadcsapatával. Kossuth megjelenése van olyan mesebeli fordulat, mint az ördögé, de nála hatásosabban van jelen Viktor Balázs, aki leginkább a Rózsa által kiherélt doktor szerepében marad meg emlékezetünkben. Talán az orvos jelenetsora, különösen megbüntetése (egy ártatlan lány haláláért) az előadás egyik csúcsa, amelyből kiemelkedhet az igazságtévő betyár alakja a legendáknak megfelelően.

Míg Erdélyi Adrienn, aki az előadás produkciós vezetője, csak néhány jelenet erejéig száll be a játékba, (ráadásul a többiektől eltérő módon, fehér ruhájában kicsit ki is lóg belőle), és talán csak azért került bele, mert még egy nőre szükség van a dramaturgia miatt a cselekmény bizonyos pontján, addig Boros Anna léphet fel Rózsa Sándor életében szerepet játszó minden nőként. Elég sok a nők sorsában az egyezés, úgy tűnik, hogy minden tanyán van egy lány vagy asszony, aki éppen rá vár, bár ha hitelt adhatunk a csatlós szavainak, akkor nem mindig ő az, aki ezekkel a nőszemélyekkel ténylegesen is foglalkozik.

Elmondható, hogy Rózsa és embere a háttérben a gémeskúttal, hasonló benyomást tesz ránk a történet minden vérengzőssége ellenére, mintha Don Quijotét és Sancho Panzát látnánk. A túl sok erőszak emlegetése már hihetetlennek tűnik, és inkább groteszkké válik a kép, nem rettenünk el igazán, és az ördög sorozatos megjelenése csak ezt erősíti. Előbb-utóbb már valóban mesének tűnik az egész, hiába tudjuk, hogy valóban létezett valaki, akit Rózsa Sándornak hívtak. Elkezdünk szórakozni, és jól érezzük magunkat, ahogy a színészeket nézzük. Az, hogy itt most a mi világunkról is szó lenne, esetleg általában a törvényen kívülre szorult emberek kiszolgáltatottságáról most 2017-ben, az igazságszolgáltatás működéséről, na az nemigen jut eszünkbe. Annak, hogy valami igazán magvas gondolatunk is támadjon, no, annak sömmi esélye nincs. De ettől még várjuk a K2 következő előadását is.

 

Címkék: Jurányi Kálmán Eszter Kákonyi Árpád Hegymegi Máté Viktor Balázs Boros Anna Piti Emőke Domokos Zsolt Borsányi Dániel Horváth Szabolcs k2 színház Bereczki Csilla Fekete Anna Gábor Sára Sömmi Erdélyi Adrienn Mészáros Martin

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2812368835

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása