Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A bemutató óta (2015. október) tervezem Szűcs Nelli önálló estjének megtekintését, amely a Nemzeti Színház egyik stúdiójában készült és most jutottam el rá, mégpedig a Marczibányi téri vendégjátékára.

Egyszemélyes előadás, de kétség sem fér hozzá, hogy Szűcs Nelli képes a közönségét majdnem két órán át egyedül is lekötni. Átjön, hogy fontos számára a kiválasztott személyiség, Fedák Sári életének bemutatása, és nemcsak a közös származási hely, a beregszásziság miatt, de még inkább azért, mert a színészet mindkettejük nélkülözhetetlen létformáját jelenti. Az általa, illetve a rendező Dávid Zsuzsa által válogatott Fedák-idézetek, levélrészletek számos alkalommal arra utalnak, hogy e sorokat a saját nevében is mondhatná.

Hasonló sorsközösséget éreztem legutóbb Lázár Kati Jászai-estjén, és akkor is, most is megtapasztalhattuk, hogy a közönséget egy jelenleg élő nagy egyéniség tudja igazán közel vinni valakihez, akiből mára leginkább csak a hírneve és a legendája maradt, kevesen ismerik behatóan az életét.

Ez a Fedák-est felettébb alkalmas a mezei nézők  ismereteinek bővítésére, a gyerekkortól haladva előre végigtekinthetjük a megidézett művész szempontjából, leginkább saját sorai segítségével a legfőbb állomásokat, ráadásul mindezt sok humorral. A rendező igyekszik mindent megtenni, hogy színpadi mozgásokkal változatossá tegye az előadást, sőt néha közben még azt is éreztem, hogy ennél kevesebb akció is elég lenne. Az előadás után két nappal viszont már nem zárom ki, hogy ez a "túlmozgásosság" magát Fedák Sárit is jellemezte, ezért lett ilyen az előadás stílusa.

Mindenképp szerencsés megoldás az előadás központi kelléke, egy fehér zsinórokból álló függöny, amelyen könnyen át is lehet haladni és rá is lehet vetíteni - mindkét célra hasznosul. Ezen kívül néhány ruhát, egy nagy bőröndöt látunk csak - nem a látványon van a hangsúly, hanem az egyetlen szereplő színészetén.

Az előadás egyértelműen intim térbe készült, így kevéssé alkalmas rá a Marczi nagy terme, amely ráadásul alig van félig tele (bár ez is több ember, mint akiknek a Nemzetiben játszhatják), nem tesz jót az előadás hangulatának sosem, ha nincs telt ház. A közönség szinte kizárólag nyugdíjasokból áll, akik nyilván rendszeres látogatói a művelődi házba gyakran behozott vendégjátékoknak. Annyira kár, hogy egyetlen színház sem tart valamiféle tanfolyamot a mobiltelefonok használatáról, és ilyen közönségnél szinte biztosra vehető, hogy lesz olyan ember, akinek a telefonja bele fog szólni az előadásba. Most is volt - Szűcs Nelli reagált is rá, nyilván zavarta, még ha zökkenőmentesen tudta is folytatni szerepét.

A kiválasztott részletekhez igazodva, hol Fedák Sáriként, illetve Fedák Sáriról beszélt, aki  izgága, eleven személyiségként jelent meg, sőt nagyobb szerepeiből énekelt is. El lehetett hinni, hogy valaki 475 alkalommal énekelte el a János vitéz címszerepét, nőként.

Maradéktalanul érvényesült az a szándék, hogy Fedák Sáriról keringő hamis képzeteket is felülírják, és roppant fontos mozzanata volt az előadásnak az is, amelyben elhangzik, hogy "nem lehet színházat párt és szakszervezeti alapon igazgatni."

A friss híreket, a mai színházi fejleményeket nézve (lsd. Jordán Tamás pályázatának el nem fogadását Szombathelyen) csak remélhetjük, hogy egyszer valóban bekövetkezik az az idő, amikor a színház a darabokról, nagy egyéniségekről fog szólni, amilyen pl. Fedák Sári volt és amilyen a ma is köztünk élő és játszó Szűcs Nelli. Utóbbit most kell nézni, most kell megbecsülni, sokkal kevesebbet fog nyomni a latban, ha valaki majd ötven vagy száz év múlva egy hasonlóan érdekes Szűcs Nelli-előadást készít majd...

Címkék: Fedák Sári Marczibányi Tér Szűcs Nelli Dávid Zsuzsa

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9912320869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása