Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az aranjuezi szép napok számomra mérföldkő jellegű előadás volt még szeptemberben, azóta most jöttem ide először a Bethlen Téri Színházba és mivel életmódváltáson estem át éppen az itt történtek hatására, most már oda-vissza szigorúan csak gyalog (10 km volt összesen). Nem bántam meg.

A Pataki Éva regényéből (Nőből is megárt a nagymama!) készült színdarabot Cseh Judit rendezésében láthattuk egy részben, másfél órában, amelynek különlegessége, hogy egy anya-lány kapcsolatot két olyan színésznő mutat meg nekünk, akik a valóságban is éppen ilyen viszonyban állnak egymással. Az előadásnak ez a legfőbb vonzereje, a színlap is ezt emeli ki.

Tordai Terit és Horváth Lilit együtt én csak egyszer láttam korábban és az valahogy bennem is maradt. A kilencvenes években, amikor Horváth Lili még gimnazista lehetett, ketten együtt mentek el a jelenlegi Magyar Színházba. Mindkettejükön volt fejpánt, és még a tekintetük is rendkívüli módon hasonlított, ültek az erkély egyik oldalpáholyában és érdekes hatást keltettek még így, nézőként is. 

Néhány évvel később - amíg a Budapesti Kamaraszínház meg nem szűnt, viszonylag rendszeresen láttam játszani Horváth Lilit, akit f.h. kora óta figyeltem, nagyon jó emléket hagyott például A vágy villamosában is Stellaként, míg Tordai Teriről a legutolsó eleven élményem a Szkalla-lányok című Macskajáték átirat, amelynek a megtekintésére minden adandó alkalommal (a napi ajánlóimban) biztatni szoktam mindenkit, mert valóban remek előadás.

Erre a maira én is miattuk mentem, hiszen érdekes helyzetet teremtettek számukra és maga a téma, az anya-lány kapcsolat bemutatása önmagában is érdekes.

A mű középpontjában inkább az idősebb nő áll, megtudjuk, hogyan viseli lánya férjhez menését, majd az unokák érkezését valaki ("az üres fészek szindrómát"), aki nagyon rosszul éli meg az öregedését is, szemmel láthatóan nehezen tudja már jó ideje megtalálni a helyét a világban.

A produkció létrehozói elsősorban ebben a két színésznőben gondolkodtak és nem zavarta őket, hogy mindketten 15-25 évvel idősebbek a szereplők szövegből valószínűsíthető koránál és igazuk is van, a lényeg így is ugyanaz, átjön.

Pataki Éva szövege helyenként nagyon didaktikus és helyzetei is tipikusak, és az, hogy kit mennyire és hogyan érintenek meg, erősen függ a néző hátterétől, hozott élményeitől. Lányként és anyaként is bőven tudtam párhuzamos helyzeteket előhúzni emlékeimből, nem mondhatom, hogy hidegen hagytak a látottak, de erre nem térnék ki inkább, túl mélyre menne.

Tordai Teri anya-figurája félti saját nőiességét, azon aggódik, hogy nagymamaként még nőnek fog-e számítani. Másfél órán keresztül nézve ezt, nehezen hisszük el, mivel ha valami árad a színpadról az éppen a színésznő nőiessége. Egyre inkább azt hiszem, hogy ez adottság, ilyen kisugárzással születni kell - Margitai Ági esetén éreztem, hogy túl a hetvenen is sokkal inkább nőnek nézett ki, mint sokan, akik nála évtizedekkel fiatalabbak (például én).

Tordai Teri a darab által felkínált helyzetek többségében meg tudott mutatni nekünk valakit, akinek átéljük a problémáit, ugyanakkor lánya szemszögéből látva ugyanezt, irritál is minket. Alig van néhány olyan meghitt pillanat, amikor az anya és lánya közötti feszültség elsimul, de legalább néhány ilyen is adódik.

A szerző érezhetően a lány helyzetével tud jobban azonosulni, aki hozzánk is közelebb kerül, látjuk, hogy milyen hétköznapi kellemetlenségeket okoz neki az anya "el nem engedő" magatartása, és ez nem oldódik fel az unoka megszületésével sem. Nekem úgy látszott, mintha az ő esetükben végig az anya szúrná el a nem mindig rosszul induló helyzeteket, de nem zárom ki, hogy ez csak az én olvasatom.

Horváth Lili két további mellékszereplőt is eljátszik, egy féltékeny feleséget és az anya pszichológusát, és ez jó lehetőség, mert meg tud mutatni nekünk így három egészen más karakterű nőt is. A pszichológus egy rövid villanással meg tudja mutatni, hogy ő is csak mások helyett tud okosabb lenni, neki is van konfliktusa a saját lányával, ezzel és néhány telefonbeszélgetéssel  a szerző a problémát általános érvényűvé kívánta emelni.

Az előadásban az anya szerelmi életén keresztül előbukkan a válás, a megcsalás tematikája is, amely nem ritka színdarabokban (sem), és eszembe jutott újra, hogy két órával korábban mennyire szenzációs előadást is láttam a Centrál Színházban (Házassági leckék középhaladóknak).

Kellemes játék ez a Nőből is megárt a sok, de azt hiszem, hogy ez a két színésznő ennél jobb szöveget érdemelne, bizakodjunk, hogy legközelebb nemcsak az alapötlet, de maga a felhasznált darab is jobb lesz és hátha nem ez volt az utolsó alkalom, amikor együtt nézhettük őket. Én várom az újabb találkozást.

 

Címkék: Horváth Lili Bethlen téri színház Tordai Teri Cseh Judit Nőkből is megárt

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9912183406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása