Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Tavaly ősszel jelent meg Kolonits Klára ritkán játszott operák bravúráriáit tartalmazó CD-je. Akkor azonnal eszembe jutott, hogy mennyire szerencsés lenne, ha ennek örömére az Operaházban („lám, milyen énekesünk van, nézzétek minél többen!”) egy jó kis koncertet is beterveztek volna a műsorba. Tudomásul kell venni, hogy az Opera nagyüzem, nem lehet gyorsan reagálni az új helyzetekre, de most, egy év csúszással mégis elérkezett a nagy pillanat és a Ház saját zenekarával, Dinyés Dániel vezényletével (aki a CD létrehozásában is jelentős szerepet vállalt, valószínűleg nemcsak karmesterként, hanem válogatóként is), most meghallgathattuk élőben, sőt meg is nézhettük, hogyan interpretálja a már felvett áriákat Kolonits Klára. Jó este volt, megérte összeszervezni.

Akik kicsit jobban osztották be a nyarukat, azok már augusztus közepén Szentendrén hallhatták a programot, így ez az alkalom már a második nyilvános lemezbemutató lett. Mivel én arra nem mehettem, nem tudom a kettőt összevetni, csak a mai majdnem három órás program kapcsán rögzítek néhány benyomást.

Ismerőseim között örömmel fedeztem fel professzionális zenekritikust is, így neki hagyom meg, hogy méltassa Kolonits Klára és a további három fellépő szólista férfi (Brickner Szabolcs, Alexandru Agache és Kovács István) technikai tudását, énekesi kvalitásait. Nekem mindhárman tetszettek.

Mezei nézőként, oldottan csak azt mondhatom, hogy a legvégső számban Kolonits Klára teljes belső meggyőződéssel jelenthette ki, hogy „Győztem” (nemcsak Lady Machbethként), mert ezt az irgalmatlanul nehéz műsort gyönyörűen végigénekelte, minden szerepben átélten  más és más karaktereket, élethelyzeteket mutatva. Vele tudtunk menni, szerepről szerepre haladva követtük a hangulatait. Partnerein látszott, hogy mind komolyan veszik a feladatot és megtiszteltetésnek a felkérést.

Aki az opera.hu-n ránéz a műsorra, az láthatja, hogy valóban ritkán játszott operák voltak terítéken, a közönség nagyobb része ezek közül valószínűleg nemigen hallhatta egyben a legtöbbet. (Van aki látta Rossinitől A reimsi utazást? Valószínűleg kevesen lennének azok is, akik tudták, hogy van egy ilyen mű…) Ami közös az elhangzott áriákban, duettekben és tercettben: mindegyik „bel canto” és lehetőséget ad Kolonits Klárának virtuozitásának megmutatására. Ami ezeket a zárt számokat mégis megemeli az mégsem a technikai tudás csillogtatása, hanem az, hogy érezzük, nem öncélúan szólalnak meg ezek az áriák, nem üresek, hanem a Művész mindig értelmezi is az adott színpadi helyzetet, de még véletlenül sem sterilen, hanem árad belőle a szenvedély.

Éppen emiatt a bemutatott operarészletek valóban életre keltek és kevéssé volt érdekes, hogy a férfiak frakkban, Kolonits Klára pedig szebbnél szebb estélyi ruhákban jelent meg ( a világosító a háttér fényeit e ruhákhoz igazította, és ez szerencsés megoldás volt – piros pont annak, aki ezt kitalálta), belekerültünk a szereplőkkel együtt a darabba. Ha színházi szempontból nézem, éppen ezért rám egyértelműen a többinél hosszabb Luisa Miller részletek hatottak leginkább.

Az opera-gála nehéz műfaj, mert nem folyamatot látunk, hanem kicsit olyan, mintha hegytetőről hegytetőre kellene szökellnünk az énekesek nyomában, opera-koncentrátumot kapunk, még sokkal inkább felfokozottan vannak jelen a műfaj alapvető sajátosságai, a végletes érzelmek, örök szerelem, ármány, szerelmi halál, elkeseredés és társai. (Először az „Ó, Egek!” címre gondoltam, hiszen annyi áriában jelent meg ez a felkiáltás.) Ezek az életérzések persze a hétköznapi életben is jelen vannak, csak kevésbé kiélezetten (jó esetben), és sokkal több teret kapnak a rezignáltan megkötött kompromisszumok, amelyek persze egy bel canto áriához nem a legjobb alapanyagot biztosítanák.

Most egy diadalmas estének lehetett az a megközelítőleg ezer ember a tanúja, aki eljött az Erkel Színházba, láthattuk ismét, hogy micsoda nagyszerű énekes Kolonits Klára. Szép számmal gyűltek össze a rajongók, elégedettek lehetünk. Másfelől az örömbe üröm is vegyült. Lehet, hogy csak én nem tudok lépést tartani az idők szavával, de nehezen tudom elfogadni, hogy valakinek egy ilyen opera-gála közben muszáj facebook chat-et folytatni. A második felvonás elején a hatodik sor közepén elegáns öltönyben ülő már deresedő hajú úriember is kiakasztott, amikor ária közben vakuval fényképezte az általa nyilván rajongásig szeretett Művésznőt, hiszen átszellemülten nézte, és hangosan bravózott neki minden alkalommal. Kolonits Klárát persze nem lehet könnyen kizökkenteni, akkor is simán végigénekli az estet, ha még több áhítatos rajongó villogtat a szemébe. (Nemrég ültem két operakaland-előadáson is, a közönség viselkedését tanítványaim mindegyike kifogásolta a dolgozataiban, ha ahhoz mérjük, akkor ez a ma esti „jól viselkedett”, de nekem még ennyi "kihágás" is soknak tűnik. Az, hogy néhányan beszélgettek a környéken, az se jó, de mintha egy fokkal természetesebb lenne.)

Ha ezeket a kis apróságokat leszámítjuk, illetve azt, hogy akár ugyanez megszervezhető lett volna az Operaházban is és azt ennyi ember egészen tele is töltötte volna, kifejezetten szép este volt, olyan, amelyikre még hosszan emlékezni fogunk. És most már szinte csak egy hónap választ el minket a Lammermoori Lúcia premierjétől, amely szintén különleges eseménynek számít. Ez lesz ugyanis az első alkalom, amikor operaházi premier első szereposztásában fog Kolonits Klára színre lépni. Most már fél lábbal is kihúzzuk addig.

Címkék: Opera Erkel Színház Kovács István Brickner Szabolcs Kolonits Klára Dinyés Dániel Alexandru Agache Bel canto reloaded

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1511814543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása