Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Karinthy Márton különleges, egy hetes rendezvénysorozatának utolsó előtti napján ismét elvetődtem színházába. Úgy tűnik, hogy az egész Purim fesztivált élénk érdeklődés kísérte, nem is kérdéses, hogy volt-e értelme megszervezni, és erről a stúdió előadásról ráadásul többen is kint maradtak hely hiányában. Kivételesen szerencsésnek érezhetem magam, hogy engem még éppen benyomtak. (Köszönöm!) Ez az érzésem nem változott az előadás után sem.

Borgula András rendezése már 2014 novembere óta a Gólem színház műsorán van. A szövegkönyvet Németh Virággal szerkesztették Czingel Szilvia azonos című könyve alapján, amely a lichtenwörthi koncentrációs tábor túlélőinek visszaemlékezéseire alapul. A táborban raboskodó asszonyok emlékezetből írtak össze egy receptgyűjteményt miközben talán ideiglenesen a fogság szenvedéseiről kicsit el is feledkeztek.

Ennyi már a szórólapról is tudható és a téma már akkor is elég érdekesnek tűnt, amikor először hallottam róla. Emlékszem, hogy többször is elhatároztam magam a megtekintésre, de valami mindig közbejött. Ezen a szombaton viszont sikerült és 32 további nézővel az előadáshoz készült különleges faasztaloknál foglalhattam helyet, körbeültük a játékteret.

A visszaemlékező, Hédi (Nagy Mari) minden érkező nézővel kezet fogott és riportkészítőként fogadott minket. (Néha többes számban szólított meg, máskor viszont úgy tesz, mintha csak egy vendége lenne. Ez helyenként furcsán jön ki.) Nekünk meséli el tíz ételhez kötve élete fordulópontjait, sok humorral, amely némileg tompítja a tragédiát és azt az egyértelmű benyomásunkat, hogy akár tetszik, akár nem, a tábori élet szenvedései az egész további életútra kihatottak, nem lehetett egy ilyen élményen igazán túllépni.

Hédi emlékezései lúdlábtortánál és a hozzá kapcsolódó elhazudott fogorvosi vizitnél indulnak és a rendszerváltással és vaníliás kiflivel végződnek. Lehet, hogy spoilernek számítana, így nem sorolom fel, ami még közte van, de néhány fogásból minket is megkínálnak, bár a nézők nagy része délután négykor nem éhes és a feltálalt „B menühöz” senki nem nyúl hozzá – bár a rántott párizsi rizibizivel annyira nem is vonzó. (Erre szépen rárímel az a szöveg, hogy mostanában az ételeket meg sem kóstolják…- valóban ez történik. – De mi lesz 33 tányér érintetlen étellel? Megy a szemétbe? – jut eszembe azonnal.)

Az előadásban láthatunk egy valóban vonzó lúdláb tortát, illetve somlói galuskát is, de még hatásosabb az a két szelet Sacher torta, amelyikről Nagy Mari csak beszél. Élete legszebb napjának nevezi azt, amikor egy osztrák cukrászdában ezt megehette. Önmagában ez a tény is rengeteget elárul és talán más nézőkben is felmerülhetett közben a kérdés, hogy ők milyen élményt tekintenének életük legszebbjének. Azt hiszem, hogy nem is olyan egyszerű ezt megválaszolni.

Nagy Mari úgy beszél el mindent, hogy abban semmi önsajnáltatás nincs, érzelgősség sem, van helyette viszont az élethez egyébként is szükséges derű és önirónia. (Hasonló visszaemlékezői attitűdöt figyelhettünk meg kedden, az Asszony a fronton nézése közben, amelynek még lassan öt nappal később is a hatása alatt vagyok, Polcz Alaine könyveit kezdtem olvasni egymás után.)

Nagy Marihoz illik a gyerek és a fiatal lány karakter is, és valószínűleg ez most már véglegesen így marad, nem öregszik. (Eszembe jutott az Előttem az élet is, amelyikben ráadásul egy kisfiút játszik egészen hitelesen.) Hay Anna, aki több jelenetben is az anyját, egyéb helyzetekben rabtársat, cukrászda tulajdonost illetve fiatal lányt játszik, illetve Radnay Csilla, (aki a testvére, munkatársa illetve szintén rabtárs és fiatal lány) szinte minden közös párbeszédükben dominálnak, az az érzésünk, mintha ez a Hédi valójában sose nőtt volna fel és élete szereplői ennek megfelelően viselkednek vele akkor is, amikor már nyugdíjas, kicsit lekezelik.

Én szerettem a három színész közös játékát, de talán mégis leginkább a lúdláb tortás anya-lánya jelenetet, nem kizárt, hogy azért, mert ebben az emlékező félelme még csak a fogorvosnak szólt. (Mintha később a fogva tartása alatt kevésbé izgult volna, a halál közelségét megszokhatta már...)

A közönség elég sok megjegyzésen nevetett, talán éppen a tábori recept-diktálós jelenetek közben a leginkább, amikor a közvetlen életveszélyben azon vitatkozik három nő, hogy a „tepsi”-t hogy kell helyesen ejteni, illetve ki kell-e kenni sütés előtt vagy sem. (Valószínűleg a közönség aktívan sütő tagjai akár szívesen is hozzászóltak volna a kérdéshez.)

A receptmásolásról óhatatlanul is azok a párbeszédek jutottak eszembe, amelyet az 1914-ben született pót-nagyanyám folytatott vendégségbe érkező barátnőivel nyári délutánokon a verandán, és tényleg tanúja voltam, hogy egy recepttel kapcsolatos kérdés valóban élénken érdekelhet valakit. Engem sose fogott meg teljes mélységében ez a téma, bár a kész sütemények már vonzottak. Mindenféle fecnikre leírt receptjeit egy ilyen nyári szünidőben hosszú heteken át másoltam egy füzetbe, amely aztán a halála után valahogy szőrén-szálán eltűnt, benne például a darabban is emlegetett „női szeszéllyel”, amelyiket nagyon jól sütött. Mellesleg az is eszembe jutott, de csak most a blogírás közben, hogy ő az egyetlen, aki sose mesélt a háború alatt átélt élményeiről, csak a szüleim emlegették a bombázást, éhezést és a szovjet katonák látogatásait.

Az előadás során az 1944-1989 közötti magyar történelem főbb eseményeit egy kisember szemszögéből érintőlegesen látjuk, talán így hat ránk a leginkább. Ahogy végignéztem a hét programját, elég nagy dózisban kapták a fesztivál résztvevői az elgondolkodni valót, nem valószínű, hogy maradandó hatás nélkül marad.

Címkék: Karinthy Színház Nagy Mari Karinthy Márton Gólem Színház Radnay Csilla Borgula András Hay Anna Purim fesztivál

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr478530688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása