Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Galambos Péter Mario rendezéséről talán a korábbiakban már mindent leírtam. Az előadás most ismét a Kékszakállúval ment együtt, amelyről már tettem fel néhány gondolatot. További hosszas bevezetés helyett a rendezés tizedik és tizenegyedik megtekintéséről lesz szó.

Ennyiszer egy operát csak akkor lehet megnézni, ha az ember szereti a zenéjét. Két éve az előadás premierjekor nemcsak a rendezés vadított meg, de a zene is túlságosan idegen volt. További három alkalommal néztem a Kékszakállút, de mindig a Mario nélkül. Amikor Operakaland lett belőle és tudtam, hogy mindhárom szereposztásra kíváncsi vagyok, túl sok kedvem továbbra sem volt, viszont rákészültem. Az Országos Idegennyelvű Könyvtárból kikölcsönöztem egy CD-t Polgár Lászlóval és negyvennyolc órán keresztül minden elképzelhető üres időmben azt hallgattam, háttérzeneként. (A reklám helye: a beiratkozott olvasók ingyenesen kölcsönözhetnek ebben a könyvtárban CD-t és DVD-t is. Sok esetben kisegített már.) Ez az előkészítés egészen megváltoztatta a műhöz való viszonyomat, például a 35 perces opera teljes szövegét ismerem, nagyjából ugyanazon a szinten, ahogy a Kékszakállúét. Ha tévesztenének az énekesek - de nem tévesztenek! -, észrevenném.

Ezek után az Operakaland előadások megtekintése már könnyebb feladat volt, képessé váltam a szelektív figyelemre, azaz az előadás közben jellemzően a nép részeként jelenlévő szólistákat figyelgetem, akik kárpótlást nyújtanak a rendezői ügyetlenségekért. Valóban élmény nézni a produkcióban részt vevő vérbeli énekes színészeket, akik énekesként is jóval nagyobb feladatokra lennének predesztinálva, mint amilyeneket az Operaház felkínál nekik, színészként pedig a lehető legsokoldalúbban tudják árnyalni a legkisebb szerepet is. A kórus tagjaival összevetve őket, különösen jelentős az eltérés, ahogy a varázsló (Cser Krisztián) minden megmozdulására reagáltak, folyamatosan éreztük a jelenlétüket és ösztönösen megpróbálják mindazt kipótolni, amit Galambos Péter kilúgozott az előadásból.

A színpadon egy szedett-vedett, bábfilmekből, rajzfilmekből ismert karakterekkel, 4 egyforma Marilyn Monroe-val dúsított közönség ül velünk szemben. Köztük divatosan öltözött fiatalok, egy mozgássérült superman. Mintha egy cég csapatépítő tréningjét vagy születésnapi partyját látnánk, amelyiken jelmezben kellett megjelenni és mellékesen hívtak egy bűvészt is, hogy szórakoztassa őket. Más magyarázatát nehéz találni ennyi megtekintés után is, hogy minek ez a színesség, viszont ezen a ponton már nem is keresem, tudomásul vettem, hogy ez lesz és kész. (Ilyennek látná a tévé, a filmek és az internet által dominált globalizálódott világunkat a rendező? Túlságosan is leegyszerűsít, az a benyomásom.)

Viszont ebben a kavalkádban ül néhány olyan ember - az említett szólisták -, akik valahogy nehezen nyugszanak bele abba a koncepcióba, hogy az eléjük kifeszített függönyt figyeljék, miközben nekik többnyire háttal áll a varázsló. Ehelyett (például az Einsteinnek öltöztetett Angiolieri úr, Hábetler András és neje, Farkasréti Mária) megfordulnak, és figyelik a hátuk mögé vetített vásznon, hogy mi is történik. Kicsi dolog ez, de nagyon sokat számít mégis, mert a 35 perces opera alatt ugyan nekik is és a Római urat játszó Bátki Fazekas Zoltánnak is alig néhány mondat jut, mindössze egy-egy jó jelenet. Kevésszer esik rájuk a figyelem, de folyamatos reakcióik kifejezik, hogy mégsem egy lelketlen masszát kell hipnotizálni és manipulálni, hanem önálló egyéniségek tömegét. Beöthy-Kiss László is megemlítendő, akinek szintén jut egy jelenetnyi villanás.

Bátki Fazekas Zoltán a bal szélen már azzal, ahogy ül, hátradől kempingszékén, pontosan megmutatja ellenérzéseit, elhatárolódását Cipollától. Később épp a műsor alatt kezd ebédelni, ezzel még élesebben fejezi ki távolságtartását, bár passzív marad. Cipolla pedig nem keresi a kihívásokat, a könnyebb ellenállás irányában halad. Ha provokálják, akkor viszont bizonyít, így a római úr is éppen úgy végzi, ahogy a többiek, ő is eldől a hipnózis hatására. Nehéz megérteni, miért nem volt jó a rendezőnek az eredeti instrukció, miért nem elég ha mindenki táncra perdül. A biztonsági őrök karjaiba dőlés szerencsétlen megoldás. Ezen a ponton látható, hogy mennyire vérbeli színész Bátki, nem bírja ki, hogy legalább a lábaival ne imitálja a táncot, amely még belül van a koncepción, nem mondható renitens viselkedésnek.

Hábetler András arra kényszerül, hogy felesége megszégyenülését nézze végig. Hamar észleli, hogy rossz helyre jöttek, jobban tennék, ha hazamennének. Próbálja a feleségét meggyőzni, de nem sikerül neki. Kiszolgáltatott. Személyes tragédiája átjön így is.

Farkasréti Mária feltétlenül a legszerencsésebb, a szerző írt neki egy gyönyörű szólót. Ebben az egy szólóban is kibontakozik a rég eltemetett fiatalság és a hozzá kapcsolódó boldogság képe. Cipolla behatol ebbe a múltba és a széles nyilvánosság elé tárja. Egy boldogtalan, elkeseredett asszony lelkének mélységébe pillanthatunk be és ez ennyi idő alatt is hat.

A darab Thomas Mann regényéhez hasonlóan az emberek befolyásolhatóságáról és sebezhetőségéről is szól. Akárkiből lehet kiszolgáltatott áldozat, gúny tárgya, és apránként lesz is. Egyetlen erős ellenálló van, aki nem feszül bele a helyzetbe, Mario. A történetet nem ismerő nézőnek éppen olyan meglepetés, hogy a tömegpszichózis valakire nincs hatással, mint Cipollára. Csémy Balázs most debütált a szerepben, immár harmadik Marióként. Kellően fiatal, dallamosan énekli azt a szót, szerelme nevét (Silvestra), amely jelzi, hogy végül ő is átadta magát a hipnózisnak. Képes egészen a végéig észrevétlen maradni. Rajta kívül a már meggyalázottak is a varázsló pártjára állnak, amikor rálő. Később egy emberként követik, együtt ünneplik életben maradását. Ez a zárókép félelmetes így is, bár ha nem maskarákat látnánk, még inkább az lehetne. Mario a függöny előtt egyedül kuporog és a rendező ugyanúgy, ahogy a Kékszakállú esetén egyetlen villanással utólag álomnak minősíti az egész történetet, ezzel elsúlytalanít mindent, amit addig láttunk.

A másik címszereplő, a varázsló Cser Krisztián, akinek ha a korábbiakat is számítjuk, már a hetedik előadása volt ez. Övé ez a szerep, meglehetősen szuggesztívan hat a közönségére. Ugyan szerencsétlen ez a beállítás, hogy akiknek beszél, azok a háta mögött vannak többnyire, de mégis elhihető, hogy hipnotizálni tudta őket. Egységes és kerek alakítás ez, az előadás 35 percéből 32-ben énekel, feltétlenül elég lenne (elég is volt egy éve) önmagában is élménynek.

Most viszont a helyzet más - amikor a Mariót nézzük, már kicsit az ezt követő Kékszakállúra készülünk. És minthogy a rendező az utolsó pillanatban elsúlytalanította, így a megrendülés mégis csak elmarad. A zenei élményt (vezényelt: Kovács János), Cser Krisztián hangjának szépségét, illetőleg a további szólisták kis villanásait visszük magunkkal a szünetre.

 

Címkék: Opera Galambos Péter Cser Krisztián Csémy Balázs Hábetler András Farkasréti Mária Kovács János Mario és a varázsló Beöthy-Kiss László

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr77988891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása