Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Sajnos nem én vagyok az értelmi szerzője a címnek. A kolozsváriak budapesti premierje előtti Hangolón hallottam, mégpedig Csákovics Lajostól, a Szerelmi tilalom librettójának fordítójától. Ezen a bemelegítő beszélgetésen az opera rendezője, Szabó Máté is részt vett, akit néhány múlt heti előadáshoz írt bevezetőben már idéztem is.Jó volt a beszélgetés, Balla Sándor a "legwagneresebb" részt énekelte nekünk zongorakísérettel. Érdekes volt Wagner korai vígoperájával szembesülni ezek után.

A Szerelmi tilalom vígopera, Shakespeare Szeget szeggel című darabja ihlette meg, annak átirata. Az alapötlet nem tűnik egészen idegennek korunktól. Nem kizárt, hogy ahogy az előadásban is bezárnak a szórakozóhelyek, megtörténhet hasonló a mi korunkban is, amikor a boltok vasárnapi zárva tartását elrendelték, a cigaretta árusítását korlátozták. Nem lenne lehetetlen még néhány hasonló megszorítás. 

A darab konfliktusát az adja, hogy a szerelmi tilalom elrendelői is szerelmesek lesznek...

A Szerelmi tilalom még nem tipikus wagneri zene, sőt. Nagyon kevés ponton emlékeztet a későbbi zeneszerző muzsikájára, leginkább az olaszos-franciás hatás az, ami érvényesül. Emiatt az anomália miatt könnyen előfordulhat, hogy ezen az előadáson mégsem a darab célközönsége ült ott. Feltehetően azok jöttek el, akik Wagner iránt érdeklődnek elsősorban, nekik viszont lehet, hogy nem ez a zenei stílusuk. Akiknek meg tetszhetne ez a Donizettire emlékeztető hangzás, azok Wagner nevétől is megriadnak és eszükbe sem jutna elzarándokolni az Erkelbe.

Az előadás egyetlen, a huszas évek hangulatát árasztó díszletben játszódott (Cziegler Balázs a tervező), amely kisebb kiegészítésekkel négy különböző helyszínné változhatott át. Tihanyi Ildikó jelmezei illeszkedtek ehhez, bár nekem az volt a benyomásom, hogy minden nő prostituáltnak van öltöztetve. Ahogy kibontottam a történetet, ez csak nem lehetett igaz.

A jelenetek sora elég dinamikusan követte egymást, éjszakai szórakozóhely után apácazárda, a helytartó irodája, börtön, köztér követi egymást (ha jól vettem észre). Egyes esetekben - börtön - kissé elégedetlenkedtem ezzel a díszlettel (a ketrecbe tetszés szerint lehetett ki-be járkálni), de mivel délelőtt láttam először a Strauss-egyfelvonásosok díszletét, ahhoz képest ezek apró problémáknak tűntek, amin nem érdemes megakadni.

Amit láttunk professzionális zenés színházi előadásnak tűnt, csak az volt az egy baja - számomra -, hogy mérsékelten érintett meg. Igaza van Szabó Máténak, az Izabella-szál az, amelyik dominál, ő az (Egyed Apollónia) megformálásában, akinek a sorsa foglalkoztathat minket. Elég erős a jelenléte Balla Sándornak is, akivel már a Hangolón összeismerkedhettünk, viszont a darab végkifejletéhez nem illik az egyénisége, amilyennek megismerhettük. Jól viselhető a zene, de kevéssé tartom valószínűnek, hogy ugyanúgy huszonakárhányszor lenne kedvem megnézni, mint pl. a Ring darabjait.

Pont olyan előadásnak tűnt, amelyik nagyon nem is provokál, ad egy kellemes estét, de aztán hamar el is felejtjük. Egyszer feltétlenül érdemes volt megnézni, ha jövőre is műsorra tűzik, kifejezetten ajánlom azoknak, akik sosem szerették Wagnert. Ha ezt abszolválják, legalább elmondhatják, hogy egyet mégis végig bírtak ülni tőle. Én pedig átéltem annak a nézőnek a helyzetét, aki a darab ismerete nélkül ül be a színházba, akinek minden szokatlan és ismeretlen. Most nekem is kellett a feliratokat néznem, nem mindig értettem egészen pontosan, hogy mi történik. Igen, ilyen lehetett a tanítványaimnak a Figaro is...

Címkék: Opera Szabó Máté Erkel Színház Cziegler Balázs Egyed Apollónia Csákovics Lajos Tihanyi Ildikó Szerelmi tilalom Balla Sándor

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr847895058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása