Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ábel Stella (2) Ács Eszter (2) Ács Norbert (3) Aczél András (19) Ádám almái (2) Adorjáni Bálint (10) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (4) Ágoston László (5) Ágoston Péter (6) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (742) Akadémiai Kórustársaság (5) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (3) Alexis Lathman (2) Alföldi (67) Almási-Tóth András (40) Almási Éva (3) Álmosd Phaedra (2) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (6) Ambrus Mária (25) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (3) Andrássy Máté (6) Andrei Serban (2) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (3) Antal Mátyás (2) Antóci Dorottya (2) Anyegin (11) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (5) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (3) Armel Operafesztivál (6) Árva Nóra (3) Ascher Tamás (19) Átrium (38) Az istenek alkonya (2) Az ördög (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A Gézagyerek (2) A hugenották (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (5) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (3) A vámpír (2) A velencei kalmár (3) A vihar (4) A walkür (4) B32 Kultúrtér (2) Bábszínház (13) Bach (3) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (12) Bagó Bertalan (2) Bajári Levente (2) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Bajor Lili (6) Bakáts Feszt (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (7) Bakonyi Marcell (17) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (10) Balatoni Éva (20) Balázsovits Edit (5) Balázs Andrea (14) Balázs Juli (3) Balázs Péter (2) Balázs Zoltán (3) Balczó Péter (29) Balga Gabriella (25) Balikó Tamás (7) Bálint András (12) Ballabás Aliz (2) Balla Sándor (2) Ballér Bianka Gréta (9) Balogh Eszter (12) Balsai Móni (14) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (6) Bánki Róza (2) Bánk bán (3) Bánovits Vivienne (2) Bányai Kelemen Barna (6) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (14) Bán János (13) Bárány Péter (7) Baráthy György (2) Baráth Emőke (19) Bárdi Gergő (2) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (6) Barna Lilla (2) Barna Zsombor (3) Baronits Gábor (5) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (5) Bátki Fazekas Zoltán (22) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beeri Benjámin (2) Beéri Benjámin (2) Bella Máté (2) Belvárosi Színház (39) Benedek Mari (38) Benedek Miklós (8) Benkó Bence (14) Beöthy-Kiss László (17) Bercsényi Péter (9) Berczelly István (2) Bérczes László (4) Bereczki Zoltán (5) Béres Attila (6) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bernstein (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (13) BFZ (10) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (10) Blasek Gyöngyi (2) Blaskó Borbála (4) Blaskó Péter (4) Blazsó Domonkos (10) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (4) Bodnár Erika (12) Bodoky Márk (4) Bödök Zsigmond (3) Bodor Johanna (7) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (4) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (5) Bohémélet 2.0 (2) Böhm György (2) Bohoczki Sára (8) Böjte Sándor (2) Bojtos Luca (2) Boncsér Gergely (34) Borbás Gabi (3) Borbély Alexandra (18) Börcsök Enikő (22) Bordás Barbara (3) Borgula András (2) Bori Réka (2) Borka Ákos (9) Böröndi Bence (8) Boross Csilla (2) Boros Anna (12) Boros Ildikó (2) Borsányi Dániel (12) Borsi-Balogh Máté (5) Botos Éva (7) Bozó Andrea (13) Bozsik Yvette (5) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brasch Bence (3) Brassói-Jőrös Andrea (2) Brecht (3) Bregyán Péter (4) Bretz Gábor (67) Brickner Szabolcs (8) Bruno Taddia (2) BTF (2) Bucsi Annamária (18) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (14) Budai Lívia (3) Budaörs (8) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (4) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (5) Busa Tamás (13) Büszkeség és balítélet (2) Bűvös vadász (4) Búza Tímea (3) Cantemus kórus (8) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (18) Chován Gábor (7) Christian Badea (3) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (5) Cosí fan tutte (14) Crespo Rodrigo (5) Csákányi Eszter (17) Csáki Rita (3) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (5) Csányi Sándor (6) Csapó Attila (2) Csapó József (10) Csarnóy Zsuzsanna (3) Cseh Antal (32) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (3) Cselényi Nóra (4) Csémy Balázs (7) Cserhalmi Ferenc (15) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Antal (3) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (18) Cser Ágoston (3) Cser Krisztián (179) Cser Miklós (2) Cser Péter (2) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (17) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (6) Csóka Anita (2) Csoma Judit (6) Csomós Mari (12) Csongor és Tünde (3) Csonka András (3) Csuja Imre (24) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (6) Cziegler Balázs (21) Czupi Dániel (2) Czvikker Lilla (2) Dancsecs Ildikó (3) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (6) Dani Dávid (4) Dankó István (16) Danton halála (2) Danyi Judit (2) Dányi Krisztián (4) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Darvasi Áron (2) Darvas Ferenc (2) Deák Tamás (2) Debrecen (5) Debreczeny Csaba (16) Decsi András (4) Deés Enikő (2) Dékány Barnabás (3) Dékán Jenő (6) Dénes István (6) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Denk Viktória (2) Deres Péter (4) Derzsi János (3) Dér Zsolt (12) Dés László (2) Dévai Balázs (2) Devich Botond (2) Dézsy Szabó Gábor (3) Dicső Dániel (6) Dino Benjámin (2) Dinyés Dániel (33) Dióssi Gábor (3) Dobák Attila (3) Dobák Lívia (2) Dobi-Kiss Veronika (3) Dobra Mara (2) Dobrotka Szilvia (6) Dolhai Attila (4) Domokos László (2) Domokos Zsolt (14) Dömötör András (14) Dömötör Tamás (3) Don Carlos (5) Don Giovanni (21) Don Juan (2) Dóra Béla (9) Ducza Nóra (17) Dumaszínház (5) Éder Vera (2) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (7) Egri Márta (5) Egri Sándor (22) Egyed Apollónia (3) Egyed Attila (3) Eke Angéla (7) Elektra (2) Elek Ányos (2) Elek Ferenc (18) Élettörténetek.hu (3) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (32) Enyedi Éva (6) Enyvvári Péter (11) Eötvös Péter (7) Eperjes Károly (3) Epres Attila (14) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (15) Erdős Róbert (3) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (127) Ertl Zsombor (2) Erwin Schrott (5) Estefania Aviles Fernandez (3) Eszenyi Enikő (11) European Opera Days (4) Évadértékelés (16) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (13) Fabók Mariann (7) Falstaff (2) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (5) Faragó Zsuzsa (2) Farkasréti Mária (33) Farkas András (2) Farkas Dénes (3) Farkas Gábor (2) Farkas Ignác (2) Farkas Judit (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (8) Fédra fitnessz (2) Fehér András (5) Fehér Balázs Benő (13) Fehér László (13) Fehér Tibor (2) Fekete Ádám (10) Fekete Anna (6) Fekete Attila (41) Fekete Ernő (20) Fekete Györgyi (2) Fekete Gyula (2) Fekete Mari (3) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (6) Fesztiválzenekar (2) Ficza István (19) Ficzere Béla (8) Figaro 2.0 (51) Figaro házassága (72) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fila Balázs (3) Fillár István (6) Fischer Ádám (15) Fischer Iván (9) Fodor Annamária (5) Fodor Beatrix (47) Fodor Bernadett (14) Fodor Gabriella (19) Fodor Tamás (21) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (6) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Földes Tamás (3) Földvári Péter (2) Forgách András (6) Forgács Péter (5) Formán Bálint (4) Forte (3) Forte társulat (3) Francesco Demuro (3) Francesco Lanzillotta (2) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (7) Friedenthal Zoltán (13) Fried Péter (7) FÜGE (27) Fülep Máté (8) Fullajtár Andrea (17) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (13) Futótűz (2) Füzér Anni (11) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (16) Gaál Dániel (3) Gábor Géza (69) Gábor Sára (3) Gábor Sylvie (9) Galambos Péter (12) Gálffi László (20) Galgóczy Judit (7) Gálvölgyi Anett (2) Gálvölgyi János (3) Gál Erika (36) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (7) Gáspár Kata (2) Gáspár Sándor (6) Gáspár Tibor (8) Gavodi Zoltán (5) Gazsó György (14) Geiger Lajos (41) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (5) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (5) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (7) Gerlits Réka (3) Gerlóczi Judit (2) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gilicze Márta (2) Giliga Ilka (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (4) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (4) Gothár Péter (10) Göttinger Pál (31) Gradsach Zoltán (16) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (6) Gubik Petra (4) Gudrun Pelker (2) Guelmino Sándor (2) Gula Péter (4) Gulyás Bence (2) Gulyás Dénes (6) Gunyong Na (2) Gyabronka József (10) Gyöngyösi Levente (6) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (5) Győr (2) Györgyi Anna (6) Gyüdi Sándor (2) Gyulai Zékány István (5) Gyulay Eszter (10) Hábetler András (79) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (30) Hajduk Károly (8) Hajdu András (5) Hajdu Péter István (2) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (10) Hajmási Dávid (2) Hajnal János (2) Hajnóczy Júlia (12) Hajós Zsuzsa (2) Hajzer Nikolett (6) Halász Péter (18) Hamlet (6) Hámori Gabriella (4) Hámori Ildikó (2) Hámori Máté (2) Hámori Szabolcs (4) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (8) Hanczár György (2) Hannus Zoltán (5) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (5) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Hatszín Teátrum (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (7) Hector Lopez Mendoza (2) Hegedűs D. Géza (18) Hegymegi Máté (8) Heiter Melinda (18) Héja Domonkos (3) Herczegh Péter (2) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (4) Herczenik Anna (15) Herman Anett (2) Herman Flóra (2) Hernádi Judit (9) Hevér Gábor (8) Hevesi László (7) Hirtling István (8) Hoffer Károly (3) Hojsza Henrietta (3) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (16) Hollósi Frigyes (4) Holt lelkek (2) Homonnai Katalin (8) Homonnay Zsolt (4) Honti György (8) Honvéd Férfikar (6) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (11) Horgas Ádám (4) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (12) Horti Lilla (9) Horváth Alexandra (3) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (17) Horváth Csenge (2) Horváth Gábor (3) Horváth Illés (6) Horváth István (33) Horváth János Antal (2) Horváth Jenny (6) Horváth Lajos Ottó (6) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (14) Horváth Virgil (3) Horváth Zsuzsa (3) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadi Máté (4) Hunyadkürti György (4) Huszárik Kata (2) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Ignjatovic Kristina (2) III. Richárd (2) Illatszertár (6) Ilyés Róbert (7) Imai Ayane (4) Imre Krisztián Márk (2) Inoka Péter (3) Iphigeneia Auliszban (2) Iréne Theorin (5) Irlanda Gergely (5) István a király (4) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (17) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (9) János-passió (2) Janza Kata (2) Járó Zsuzsa (7) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Játék a kastélyban (2) Jeffrey Thompson (5) Jéger Zsombor (9) Jekl László (7) Jeli Luca (6) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (16) Jordán Tamás (14) Józan László (4) Józsa Bettina (4) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Juhász Nóra (3) Juhász Réka (3) Jurányi (50) Jürgen Linn (2) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (14) Kádas József (8) Kadlót Zsófia (2) Káel Csaba (6) Kákonyi Árpád (15) Kalafszky Adriána (2) Káldi Kiss András (20) Kálid Artúr (7) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (18) Kálmándy Mihály (16) Kálmán Eszter (15) Kálmán László (9) Kálmán Péter (25) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (34) Kalocsai Zsuzsa (5) Kamen Chanev (2) Kamp Salamon (2) Kamra (29) Kaposvár (7) Kardos Róbert (8) Karinthy Frigyes (2) Karinthy Márton (14) Karinthy Színház (33) Karnyóné (2) Károlyi Katalin (2) Károlyi Krisztián (2) Kárpáti Enikő (3) Kárpáti Pál (7) Kárpáti Péter (3) Karsai István (2) Kassai László (2) Kaszás Gergő (15) Katona (78) Katona László (12) Kautzky-Dallos Máté (3) KÁVA (2) Kean (2) Kecskemét (10) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (34) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (8) Kelemen Zoltán (15) Keller András (4) Kemény István (2) Kémiai Diákolimpia (13) Kendi Ludovik (3) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (6) Kerekes Viktória (7) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Kerényi Miklós Máté (3) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (20) Kéringer László (3) Kéri Kitty (3) Kerkay Rita (2) Kern András (8) KERO (2) Kertesi Ingrid (8) Kesselyák Gergely (10) Keszég László (2) Keszei Bori (36) Khell Csörsz (8) Khell Zsolt (12) Király Attila (6) Király Dániel (9) Kissjudit Anna (4) Kiss András (29) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (5) Kiss Diána (7) Kiss Diána Magdolna (4) Kiss Ernő (2) Kiss Eszter (7) Kiss Judit Anna (3) Kiss Julcsi (6) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (19) Kiss Tivadar (16) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (4) Kóbor Tamás (6) Kocsár Balázs (15) Kocsis Dénes (4) Kocsis Gergely (18) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (4) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (5) Koleszár Bazil Péter (3) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (15) Koller Krisztián (5) Kolonits Klára (62) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Koltai Vivien (2) Komáromi Márton (4) Komlósi Ildikó (28) Komódi Judit (2) Konfár Erik (8) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Koroknai Sándor (4) Kőrösi András (12) Kőszegi Ákos (3) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kotormán Ábel (4) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (5) Kovács Ágnes (4) Kovács Andrea (3) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (8) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (5) Kovács István (43) Kovács János (15) Kovács Krisztián (13) Kovács Krisztina (5) Kovács Lehel (14) Kovács Márton (11) Kovács Máté (2) Kovács Patrícia (8) Kovács Péter (4) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (11) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (7) Kovács Zsolt (4) Kovalik (26) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (18) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kricsár Kamill (3) Kristán Attila (7) Kristofori Ferenc (9) Kriszta Kinga (7) Krisztik Csaba (8) Krucsó Júlia (3) Kukk Zsófi (2) Kulcsár Noémi (2) Kulka János (19) Kuna Károly (3) Kuna Kata (4) Kun Ágnes Anna (19) Kurázsi mama (2) Kurely László (4) Kurta Niké (13) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (4) Lábán Katalin (3) Laboda Kornél (5) Lábodi Ádám (4) Laborfalvi Soós Béla (2) Lackfi János (5) Ladányi Andrea (9) Ladányi Júlia (5) Lakatos Márk (2) Lammermoori Lucia (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (17) László Lili (10) László Zsolt (24) Lauri Vasar (3) Lázár Balázs (3) Lázár Kati (10) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (3) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (9) Lesták Bedő Eszter (2) Lestyán Attila (13) Létay Kiss Gabriella (33) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (3) Lőkös Ildikó (3) Lőrinczy Attila (3) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (6) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (20) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Dániel (2) Lukács Gyöngyi (3) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (7) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (8) M.Tóth Géza (11) Macbeth (2) Mácsai Pál (19) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Attila (3) Magyar Színház (13) Máhr Ági (4) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (20) Maladype (6) MaNNa (3) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Marczibányi tér (2) Márfi Márk (2) Margitai Ági (7) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (5) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Márkus Luca (2) Márkus Sándor (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (3) Martinkovics Máté (7) Martinovics Dorina (9) Martin Márta (11) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (3) Marton László (6) Marton Róbert (7) Máté Gábor (20) Máté passió (5) Máthé Zsolt (24) Mátravölgyi Ákos (3) Mátray László (2) Matthew Shaw (3) Matti Salminen (2) Mátyássy Bence (6) Mátyássy Kála Cecília (2) Mátyás templom (2) Matyó Márió (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Ádám (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Meggyeskert (2) Megyeri Zoltán (4) Megyesi Schwartz Lúcia (14) Megyesi Zoltán (81) Méhes László (3) Meláth Andrea (18) Menczel Róbert (4) Menszátor Hérész Attila (2) Mentes Júlia (3) Mentőcsónak (5) Mertz Tibor (3) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Messiás (3) Mester Viktória (32) Mészáros András (2) Mészáros Béla (17) Mészáros Blanka (14) Mészáros Martin (3) Mészáros Máté (13) Mészáros Péter (2) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (4) Mészöly Anna (9) MET (2) mezeinezo.blog.hu (3) Mezei Gábor Péter (2) Michac Gábor (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Michal Docekal (2) Mihályfi Balázs (5) Mihályi Győző (3) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Mikes Anna (2) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (4) Mikó Csaba (2) Miksch Adrienn (28) Milano (2) Miovác Márton (2) Miskolc (33) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (3) Mohácsi István (3) Mohácsi János (25) Mohai Tamás (5) Moldvai Kiss Andrea (4) Molnár Ágnes (16) Molnár Anna (11) Molnár Csaba (3) Molnár Erika (2) Molnár Gábor Nóra (2) Molnár Gusztáv (12) Molnár Levente (17) Molnár Piroska (24) Molnár Tímea (2) Molnár Zsolt (3) Moltopera (4) MOM (2) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (5) Móré Gabriella (2) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mózes András (5) Mozsár Műhely (4) MR Szimfonikusok (2) Mucsi Zoltán (18) Mukk József (7) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) Müpa (41) MüPa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (5) Művház (2) MU Színház (3) Nádasdy Ádám (3) Nádasdy András (6) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (3) Nagy-Bakonyi Boglárka (2) Nagyhegyesi Zoltán (2) Nagypál Gábor (19) Nagy Dániel Viktor (12) Nagy Ervin (15) Nagy Fruzsina (5) Nagy Katica (6) Nagy Mari (13) Nagy Márk (5) Nagy Norbert (7) Nagy Péter (2) Nagy Péter István (4) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (5) Nagy Viktória (2) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsófia (3) Nagy Zsolt (24) Najbauer Lóránt (7) Nánási Helga (2) Napi ajánló (179) Nehéz (2) Némedi Árpád (6) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (5) Németh Gábor (4) Németh Ilona (2) Németh Judit (18) Németh Kristóf (2) Németh Pál (2) Nemzeti (65) Nemzeti Énekkar (8) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (2) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (14) Norma (2) Novák Eszter (7) Novák János (4) Novák Péter (3) Novkov Máté (7) Nyakó Júlia (9) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (25) Nyíregyháza (2) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (6) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (7) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (5) Ódry Színpad (55) Ókovács Szilveszter (5) Ökrös Csaba (2) Oláh Zoltán (2) Olasz nő Algírban (2) Olasz Renátó (7) Oliver von Dohnányi (2) Oliver Zwarg (2) Olt Tamás (2) Ondraschek Péter (3) Ónodi Eszter (11) opera (2) Opera (323) Operabeavató (12) Operaház (2) Operakaland (41) Operamacera (2) OpeRaport (2) Operaport (2) Operavizsga (4) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (16) Ördög Tamás (2) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (11) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (51) Orlai Tibor (56) Orosz Ákos (7) Orosz Klaudia (2) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (4) Othello (2) Ötvös András (12) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (4) Páder Petra (5) Paizs Miklós (6) Pajor Patrícia (2) Palerdi András (32) Pálfi Ervin (2) Pálfi Katalin (2) Pallagi Melitta (6) Pallag Márton (11) Pallai Mara (3) Pallós Nelli (3) Pálmai Anna (22) Pálos Hanna (17) Pálya Pompónia (9) Pál András (22) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papadimitriu Athina (2) Papp Endre (7) Papp János (2) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (3) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (5) Parti Nóra (6) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (24) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (20) Pataki Potyók Dániel (4) Pataki Szilvia (2) Pater Sparrow (3) Patkós Márton (7) Pattantyus Dóra (4) Pavol Remenár (7) Pécs (8) Peer Gynt (4) Peller Károly (4) Pelsőczy Réka (32) Perczel Enikő (2) Perencz Béla (2) Pesti Színház (10) Péterfy Bori (2) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Peter Seiffert (2) Pethő Gergő (3) Pető Kata (13) Petra Lang (2) Petrik Andrea (13) Philippe de Chalendar (2) Philipp György (7) Philoktétész (2) Piaf (2) Pignitzky Ádám (2) Pilinyi Márta (3) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (9) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (11) Pintér Ágnes (6) Pintér Béla (23) Pintér Dömötör (11) Pirityi Emese (2) Piti Emőke (12) Pogány Judit (15) Pokorny Lia (10) Polgár Csaba (20) Polgár Etelka (2) Pomádé király (8) Popova Aleszja (3) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (12) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (7) Pro Musica (2) Purcell Kórus (12) Puskás Tamás (13) Quitt László (3) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (10) Rab Gyula (7) Rácz Illés (2) Rácz István (16) Rácz József (2) Rácz Rita (21) Rada Bálint (7) Radnai Annamária (8) Radnai Márk (5) Radnay Csilla (6) Radnóti Színház (32) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (10) Rálik Szilvia (16) Rátkai Erzsébet (2) Rátóti Zoltán (6) Rázga Miklós (2) Reider Péter (2) Remete Krisztina (6) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (4) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (14) Rezsnyák Róbert (13) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (13) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (24) Rosmersholm (2) Rost Andrea (11) Roszik Hella (4) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (54) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (8) Rozsos István (4) RS9 (9) Rudolf Péter (2) Rudolf Szonja (2) Rujder Vivien (19) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (11) Rusznyák Gábor (5) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (22) Sághy Tamás (2) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Anna (2) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (22) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi-Nagy Ilona (2) Sárközi Xénia (3) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schaffer Judit (2) Schell Judit (8) Scherer Péter (16) Schilling Árpád (3) Schlanger András (3) Schmied Zoltán (4) Schneider Zoltán (19) Schnell Ádám (6) Schöck Atala (34) Schruff Milán (8) Sebastian Hannak (2) Sebestyén Aba (7) Sebestyén Csaba (2) Sebestyén Miklós (17) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Senza sangue (3) Sepsiszentgyörgy (2) Seress Zoltán (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (10) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (6) Simon Krisztina (19) Simon Zoltán (2) Sinkó László (4) Sipos György (7) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Marianna (2) Sipos Vera (3) Sirály (6) Sodró Eliza (8) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Soós Attila (2) Soós Péter (2) Söptei Andrea (13) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (3) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (7) Spinoza (13) Spiritiszták (2) Spiró György (4) Spolarics Andrea (13) Stefanovics Angéla (10) Stohl András (23) Stork Natasa (4) Strauss (2) Strausz Kálmán (6) Stúdió K (11) Sufni (8) Súgó (55) Sümegi Eszter (17) Sütő András (8) Szabadka (5) Szabó-Székely Ármin (4) Szabóki Tünde (25) Szabó Borbála (5) Szabó Dénes (2) Szabó Erika (9) Szabó Éva (3) Szabó Győző (4) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (12) Szabó Máté (34) Szabó P. Szilveszter (6) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Soma (2) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (15) Szakács Ferenc (3) Szakács Györgyi (12) Szakács Ildikó (8) Szakértők (3) Szalay Bence (4) Szalay Marianna (2) Szalma Tamás (2) Szalontay Tünde (12) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (14) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (11) Szántó Balázs (7) Szappanos Tibor (23) Szarvas József (2) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (6) Szatory Dávid (5) Szávai Viktória (6) Szeged (8) Szegedi Benjámin (2) Szegedi Csaba (23) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (4) Székely Csaba (5) Székely Kriszta (16) Székely László (4) Székesfehérvár (6) Széles László (4) Széles Tamás (5) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (10) Szemerédy Károly (7) Szemere Zita (37) Szendrényi Éva (7) Szendy Szilvi (2) Szenteczki Zita (4) Szentendre (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (23) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (9) SZFE (20) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (10) Szikora János (9) Szikszai Rémusz (15) Szilágyi Ágota (4) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (8) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (17) Szirtes Balázs (5) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (46) Szlávik István (6) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artur (2) Szőcs Artúr (2) Szokol Judit (3) Szokos Augustin (4) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (8) Sztarenki Pál (6) Szűcs Attila (2) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (6) Szüle Tamás (14) Szutrély Katalin (4) Szvétek László (32) Takács Géza (6) Takács Kati (7) Takács Nóra Diána (19) Takátsy Péter (12) Tallér Zsófia (4) Tallián Mariann (2) Tamási Zoltán (16) Tankó Erika (4) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (8) Tarnóczi Jakab (6) Tárnoki Márk (3) Tárnok Marica (3) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (20) Tatabánya (5) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (3) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Ténai Petra (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (12) Teremtés (2) Térey János (3) Terhes Sándor (6) Terminal Workhouse (3) Tetiana Zhuravel (3) Thália (78) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (17) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tímár Éva (3) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (8) Tordai Hajnal (4) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (6) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (13) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Auguszta (3) Tóth Eszter (6) Tóth Ildikó (5) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (5) Tóth Károly (2) Tóth Krisztina (2) Tóth László (3) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (7) Tötös Roland (2) Trafó (9) Traviata (2) Trill Zsolt (12) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (15) Trokán Péter (2) Turandot (3) Túri Erzsébet (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (14) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (11) Újvári Milán (3) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (12) Ungár Júlia (14) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vadász Krisztina (2) Vadász Zsolt (2) Vádli (5) Vajdai Vilmos (10) Vajda Gergely (12) Vajda Júlia (8) Vajda Milán (8) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (4) Valló Péter (19) Vándor Éva (5) Váradi Zita (9) Varázsfuvola (14) Varga Ádám (4) Varga Bence (3) Varga Donát (18) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (3) Varga József (3) Varga Lili (4) Varga Mária (2) Varga Viktória (3) Varga Vince (2) Varga Zoltán (5) Varga Zoltán Mihály (4) Várhelyi Éva (19) Vári-Kovács Péter (2) Vári Éva (8) Varjú Kálmán (2) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (3) Vásáry Tamás (2) Vashegyi György (21) Vaskakas Bábszínház (2) Vass György (2) Vasvári Csaba (2) Vati Tamás (5) Vecsei Miklós (5) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (5) Venczel Vera (4) Venekei Marianna (3) Verebes István (3) Vereckei Rita (2) Vertig Tímea (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (13) Vidéki Színházak Fesztiválja (18) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (4) Vidnyánszky Attila színész (12) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (4) Vígszínház (25) Viktor Balázs (14) Vilmányi Benett Gábor (13) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vislóczky Szabolcs (2) Vizin Viktória (7) Vizi Dávid (15) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (17) Wagner Puskás Péter (4) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (8) Wiedemann Bernadett (36) Wierdl Eszter (21) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Závada Péter (3) Zavaros Eszter (37) Zeke Edit (4) Zemlényi Eszter (7) Zeneakadémia (47) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (31) Zöldi Gergely (8) Zöldi Z Gergely (4) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (4) Zrínyi Gál Vince (2) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (12) Zsigmond Emőke (10) Zsigmond Géza (3) Zsótér Sándor (61) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Fontos előadás Fehér Balázs Benő Sirálya, különlegesen jól összeválogatott szereposztással, Fekete Ádám maivá szlengesített új fordításával. A közelmúlt több más klasszikusokból készült rendezésével szemben, mint amilyen pl. Alföldi Róbert Nemzetiben elkövetett Hamletje volt, - amely nemcsak a jelenleg legtöbb Alföldihez kapcsolódó előadásnak otthont adó helyszín, az Átrium, hanem ezentúl a darab Hamlet párhuzamai miatt is automatikusan felötlött bennem - , ÚGY TŰNIK (=nem a csalhatatlan ember kinyilatkoztatását olvassátok, csupán EGY véleményt!), hogy ez az előadás nem azokra fog a legjobban hatni, akik egészen tudatlanul ülnek be a nézőtérre, hanem éppen az olyanokra, amilyen én vagyok - akik a Sirályt "hetvenhétszer" olvasták az elmúlt harminc évben, minden sorát elemezték, tízszer látták és ennek következtében a színészek minden apró kis rezdülést értékelni tudják.

Én szerettem az előadást, örülök, hogy megnéztem, de kifejezetten azoknak javasolnám, akik szintén olvasták ÉS szerették a darabot ÉS nyitottak a nem realisztikus rendezésekre. Természetesen nem zárom ki, hogy egy fogékony néző számára első Sirály-élményként is maradandó lehet, ha a szükséges nyitottság megvan benne, de mégis azt éreztem, hogy jobb a művet előtte megismerni, átgondolni és utána szembesülni ezzel az előadással. (Magyarán: nem lehet ezzel kipipálni a "nemszeretem kötelező" elolvasását.)

Előélmények (MÉG NEM az Átrium előadásáról, kihagyható, néhány személyes motívum, nekem fontos, tehát leírom)

A Sirály az egyik kedvenc darabom, még Csehov művei közül is az, amelyikre rendszerint a legtöbb időt szoktam fordítani, amikor sor kerül a tanítására, ha engedi a tanterv, ha nem. (És most jó az időzítés, napokon belül JÖN!) Mindig örülök a lehetőségnek, ha bemutatják, bár ritkán mentem haza úgy Sirály után, hogy semmiféle hiányérzetem nem maradt. Ráadásul vannak korábbi előadások, amelyek egymás után eszembe jutnak és megnehezítik, hogy előzetes elvárások nélkül fogadjak egy újabb bemutatót, bár mindig igyekszem. Most ez egy jó este volt, végig EZ az előadás kötött le, viszonylag kevésszer jutott eszembe valamelyik másik, amelyiket most azért megemlítek, mivel megtekintésük idején normális mezei nézőként még nem írtam blogot.

Annak köszönhetően, hogy a nyáron begépeltem az elmúlt 30 évem megtekintett előadásainak listáját, mind a 2720-at, amelyek ezt az évadot megelőzték, most már precízen tudom, hogy valóban mindössze tíz Sirály-előadásról van szó, amelyek közül leginkább kettő az, amelyik igazán mély nyomot hagyott bennem, illetve paradox módon két olyan is eszembe jut, amelyiket csak szerettem volna látni, de végül mégsem sikerült.

Az első Sirály, az felejthetetlen. 1994. szeptember 8-án, éppen ma 21 éve az RS9-ben néztem. Ez Lábán Katalin rendezésének a főpróbája volt. Máig emlékszem, hogy életem első tanárként megkezdett tanévének elején milyen lelki tusa után döntöttem végül úgy, hogy mégis abbahagyom az óráimra való készülést és este színházba megyek. (Még nehezebb volt, mint ma egy síró gyereket hátrahagyni.) De nem csak a körülmények maradtak meg élesen, hanem Huszár Zsolt Trigorinként, aki még mindig az lehetne, ha nincs az a villamosbaleset, továbbá gondolok Szemerédy Virágra (Mása volt), akinek már szintén csak az emléke él. Veres Dóra, Kassai László,Turi Hajnal, Baksa Imre alakítása az, amelyek még a legélesebben velem maradtak. Ez volt az első igazi stúdiószínházi élményem, első és nem utolsó alkalom, hogy az akkor több nagyszerű előadást is felvonultató RS-ben megfordultam. Rácsodálkoztam, hogy mennyire kevés díszlettel, jelmezzel (tehát minimális költségvetésből) milyen élő színházat lehet csinálni. És másnap bementem tanítani és néhány mondatban megemlítettem az előadást is és mintha (!) ez jobban le is kötötte volna az első osztályomat, akikkel aztán lehetett színjátszókört is csinálni és sokan közülük eljöttek nem kevés előadásra is.

A szinhaziadattar.hu ugyan további 42 Sirályt tart számon, és amint látszik, ennek csak elenyésző töredékét láttam, viszont még a továbbiak közül is csak egy olyan volt, amelyik lenyűgözött. Ez pedig Alföldi Róberté. Nem a legutóbbi, 2013-as, hanem még az egyik első rendezése, 1997-ből, a Budapesti Kamarában színre vitt Sirálya, amelyre háromszor is elmentem, tanítványaimmal együtt. Aki látta, biztosan emlékszik rá, vagy legalábbis Bartha Andrea jelmezeire, amelyeknek szimbolikus jelentőségük volt. (Az elején minden szereplőnek megvolt a saját színe, aztán a végére szépen egyformára bekékültek...) A színház helyi erői (Vári Éva, Rátóti Zoltán, Kamarás Iván, Újvári Zoltán és a nyáron tragikusan korán meghalt Haás Vander Péter) mellett ezzel az előadással robbant be a színházi köztudatba Pokorny Lia. Mintha általa ez a szereplő még Nyinánál (Szalay Mariann) is fontosabbá vált volna, "fekete sirályként" gondolok rá sokszor a mai napig. Tele volt élettel, dinamizmussal az a rendezés, erős gesztusokkal ábrázolta a kiüresedési folyamatokat.

A további megtekintett előadásokat nem sorolom fel, de sajnálom, hogy nem tartozhatott közéjük a 2013/14-es évadból Kiss Csaba és Rusznyák Gábor rendezése. Kiss Csabáéról egy másik előadás miatt fájó szívvel, de kijöttem (hát igen, egy operára mentem el Miskolcra és előtte gondoltam, hogy "belenézek" a Sirályba), a másikra egy (egyébként frenetikusan jó) koncert miatt  végül mégsem jutottam el, bár igazán jókat hallottam Vándor Éva Arkagyinájáról és rá feltétlenül kíváncsi lettem volna. Ez a két Sirály éppen a meg nem nézés, a "mást választó" döntés miatt vált emlékezetessé, sőt vízválasztóvá nézői életemben. Valahol itt, 2014. februárjában lett számomra is világos, hogy már egy jó ideje a zenés, pontosabban az opera-előadásokat preferálom. Korábban sose gondoltam, hogyha nézhetek egy Sirályt, akkor akármi más is a helyére kerülhetne a naptáramban. Azóta próbálok visszakeveredni a biztonságosabb prózai színház vidékére, meglátjuk mikorra sikerül. Ha ilyen előadásokra találok túlnyomórészt, mint ez a mai, akkor minden bizonnyal nemsokára.

Az előadás megtekintése utáni éjszaka elakadtam ennél a bő lére eresztett bevezetőnél hajnali egykor, így most - szombat délután, illetve éjszaka, aztán még vasárnap délután és éjszaka az előadáson eltöltött idő háromszorosának ráfordításával - már nem friss benyomásokról, hanem olyanokról számolhatok be, amelyek már lassan öt teljes napon át érlelődtek bennem. Mert foglalkoztat és időről időre eszembe jut.

KONKRÉTAN az Átrium előadásáról

Júniusi bemutató volt ez eredetileg, így ez a szeptemberi előadás a szereplő színészekben érhetett még a nyáron eleget. Az, hogy nem a bemutató pillanatában néztem, azzal a mellékhatással járt, hogy ugyan igyekeztem semmit nem olvasni róla, de színházi ismerőseim jelentős része természetesen nem késlekedett a megtekintéssel és azzal sem, hogy futó benyomásaikat velem megosszák. Egészen végletes véleményeket is hallottam, így különösen kíváncsi voltam a rendezésre, mit is kezdett Fehér Balázs Benő ezzel az igazán optimálisnak látszó (és később nekem annak is bizonyuló) szereplőgárdával és mivel válthatott ki ilyen végletes véleményeket.

Nem hagyható figyelmen kívül, hogy a fiatal rendező Zsótér Sándor osztályába járt, azaz ebből következően érezhetően VOLT koncepciója és gondolata a darabról, másrészt nem merült fel benne az sem, hogy egy megszokott, realista stílusú szokványos előadásban fejezze ki mondanivalóját. (Az pedig mestere előadásaival is nem egyszer előfordul, hogy első nézésre nem mindenki tudja megfejteni, hogy mi miért történik, viszont megnyugtató számunkra az a tudat, hogy biztosan mindennek oka van benne, így VAN értelme az előadás után tovább gondolkodni. Szellemileg megmozgat minket, van olyan néző, aki viszont ezt nem szereti.)

Nem realista az előadás, míg az első részben olyan benyomást keltett a rendezés stílusa, mintha egy opera jeleneteit látnám zene nélkül, a második pedig már (csak) oratóriumra hasonlított. Nem látunk szalont, az orosz életet gyakran jelképező szamovár is hiányzik. Minket, a nézőteret is igyekeznek bevonni, különösen az első felvonásban.Trepljov előadásán néhány színész köztünk van. Ez nem darabidegen megoldás, de azzal a hátránnyal jár, hogy ezek a színészek nem elég jól látszanak, sőt: nem elég jól hallatszanak az első sorokból. Derzsi János (Szorin) egyes mondatai egészen elvesznek.  Az első részben (azaz az egyben játszott első három felvonásban) egy fehér falakkal körülvett, de mű fűvel borított üres térben (tervező: Szalai Sára) vannak a szereplők a térben rendszerint elkülönítve, időről időre áthelyeződnek azért és meglehetősen fontos is, hogy ki éppen kivel van, hol áll. (A rendező tudatos szándékát jelzi, hogy az első felvonásban a fal tetejére ülteti László Zsoltot (Dorn) és Parti Nóra (Polina) alá áll, egymásra nem néznek.) Ez a technika, illetőleg az előadásban használt elidegenítő hatású maszkok értelemszerűen megosztják a nézőket, akik egy része értetlenül fogadhatja azt (például), hogy a társas játék közben mereven állva mondják szövegüket.

A magam részéről Fehér Balázs Benő gesztusrendszere mögött látni vélem a Csehovtól egyáltalán nem idegen mondanivalót, amely életemnek éppen ebben a szakaszában engem meg is érintett. Csehov darabját olvasva átüt nemcsak az "egy mázsányi szerelem", a reménytelen vágyakozás, de az is, hogy a szerző meglehetősen kilátástalannak tartja, hogy ember és ember között tartósan ÉS kölcsönösen fennálljon valamiféle szeretetkapcsolat. Ez nem csak a férfi-nő viszonyra igaz, bár arra még fokozottabban ráirányítja a figyelmet, de a szülő-gyerek illetve más rokoni kapcsolatra éppúgy. Mély barátságot nem látunk, de a darab legjobb jelenetei éppen azok, amikor néhány rövid percre két ember őszinte egymáshoz. Pontosabban, még ez sem történik meg általában: a beszélgetés egyik résztvevője őszintén megnyílik, közöl magáról valami nagyon fontosat, a másik pedig ezt legalább meghallgatja, kiváltja ezt a bizalmat. De ezek a pillanatok ritkák, jellemzően mindenki a külvilág számára felvett szerepeit játssza (ezt is jelzi a maszk az utolsó felvonásban, láthatjuk, kik azok, akik magukat adják). A szeretet meglétét ritkán érezzük át, ráadásul akikről biztosan tudjuk, hogy kölcsönösen megbecsülik egymást (Trepljov - Porogi Ádám és Szorin- Derzsi János) azokról is csak áttételesen derül ki ez, egymással alig váltanak szót a nyílt színen.

A darab másik felvetett problémája szintén jól kidomborodik ebben a rendezésben: Csehov szereplői szinte mind nagyon eltérően ítélik meg saját értéküket, még véletlenül sem úgy, ahogy a környezetük. Sőt, van olyan, akinek az árfolyama többféle, van aki mindennél többre tartja, más(ok) nem sokra becsülik. A legtöbben - ahogy az emberek többsége - függenek a külső véleményektől és igyekeznek megfelelni másoknak, ezért is szükséges a maszkok által is nyomatékosan jelzett "szerepjáték."

Az előadás első részében különösen nagy hangsúlyt kap Dorn, az orvos (László Zsolt által), aki talán az egyetlen viszonylag elégedett és kiegyensúlyozott szereplő, aki jól ismeri a világot, nincsenek erkölcsi gátlásai, de illúziói sem. Jóval centrálisabb figura lett, mint ahogy azt jellemzően megszoktuk egyéb Sirály előadásokban, megfigyeli a körülötte zajló folyamatokat és helyenként még jól is szórakozik a rengeteg szerelem és a túl sok szenvedés látványán. (Mintha a "nézd komédiának, s úgy múlatni fogsz" tanácsot fogadta volna meg.) Csehov ugyan ezt a művét színjátéknak minősíti, nem vígjátéknak, de mivel annyira szörnyűséges a mű által megmutatott magány, amely minden szereplőt körülvesz, (és a kapcsolatoknak csak a látszata jön létre, a beszélgetések rendszerint csak álbeszélgetések), hogy kifejezetten jól jön, hogy ahol lehet, humorral kapjuk meg ezt a keserű igazságot. Elég kegyetlen így is az üzenet, de mégis csak élni kell - ez a megoldás. Nem mindenki viseli jól az életet, a szenvedést, még azok a legjobban, akik valamiféle tevékenységgel el tudják ütni az időt, legyen az munka vagy szórakozás. Nem egy Csehov mű figyelmeztet, hogy a tétlenség veszélyes és csak a munka adhat boldogságot, vagy ha azt azért mégsem, az teszi tűrhetővé az életet.  (Az ebben a rendezésben sem derül ki, hogy sikeres-e Trepljov második öngyilkossága, könnyen meglehet, hogy neki még ez sem jön össze.)

Előadás közben eszembe jutott László Zsolt korábbi interjúja, melyből kiderült, hogy eredetileg Trigorin szerepét szánták neki, de azt túl nagy terhelésnek találta és nem elvállalhatónak már meglévő nagy szerepei (Hamlet, Platonov) mellett. Ebből világos, hogy maga is mellékszereplőnek érezte az orvost még a próbák előtt. Talán már ez a véleménye megváltozhatott azóta, mert akár jól jött neki, akár nem, akár a rendezői szándékból fakadt, akár László Zsolt alkatából (NEM karakterszínész, hanem "született főszereplő"), ebben a rendezésben Dorn nem tűnik kisebb szerepnek, mint Trigorin. Csehovra egyébként is jellemző, minden mellékszereplőjének megvan a saját sorsa, amelytől nem szabadulhat sehogy sem és amelyik nem kevésbé fontos, mint azoké, akiknek a története leginkább a fókuszba került.

Porogi Ádám a fiatal író, Trepljov szerepében módot kap arra, hogy minden eddigi tapasztalatát, keserűségét bele tegye szövegeibe. Ugyan nagy szerepeket játszott Kecskeméten, nekem azonnal húzónév lett Edwardja után, (csak miatta is megnéznék egy előadást), ennek ellenére nyilván megtapasztalta a pálya nehézségeit. A színházcsinálás nehézségeiről szóló mondatai nagyon hitelesnek hangzanak, ütnek. (A színház, mint "gondolatmegsemmisítő gép" szerepel. Lehet, hogy a nézők nem ilyen rendezést vártak, de nehezen tudom elképzelni, hogy ez a Trepljov ne legyen elég jó a legkényesebb ízlésű Csehov-rajongónak is. Érzékeny, útkereső művész, még mindig a pálya elején, türelmetlenül, kiforratlanul, számunkra nem eldönthetően, hogy igazán képes lesz-e jó íróvá válni, vagy sem. A második rész díszletében már a vörös színűvé vált fal végestelen végig be van az írásaival borítva - tehát dolgozik. (Más kérdés, hogy mennyire jó ötlet a nézőtérről is jól olvasható mondatokkal teleírni a színpadot. Engem ezek a szövegek néha eltereltek, elvonták a figyelmem. Nem vagyok biztos, hogy ez a rendezői szándéknak megfelelően történt így.) Porogi Ádám Trepljov alakításában azt szerettem, amit jellemzően szeretni szoktam akárki más Trepljovában, sőt tovább megyek, egy akármilyen színészi alakításban: egészen pontosan érzékelhető volt, hogy kihez milyen viszony fűzi, nem mosta el a kapcsolatokat.

Hasonlóképpen elégedett voltam Trokán Nóra Nyinájával is. Egészen olyan, amilyennek várná az ember - fiatal, szép, ízléstelenül öltözik, a felületen éli meg kapcsolatait. Trigorint ugyan valóban olvasta, de csak a sikeres írót látja benne, a hírnév vakítja el. Ugyanezért imponál neki Arkagyina is. Inkább felnéz rá és csak másodsorban látja benne a vetélytársat. (A jelmeztervező Izsák Lili találó megoldása, hogy az utolsó felvonásban Nyina átveszi a már befutott színésznő öltözködési stílusát is. E nem realista színpadkép mellett a ruhákra jóval nagyobb hangsúly kerül, kevesen öltöznek át, így még annál is fontosabb, hogy ki milyen ruhát hord.) Egy biztos, a színészi pálya valóban kitölti az életét, ahogy Arkagyináét is.

Az előadáshoz kapcsolódó reklámokban, interjúkban a legnagyobb hangsúlyt Oszvald Marika szerepeltetése kapta. A művésznő évtizedek óta az Operettszínház sztárja, én 35 éve láttam először egy siófoki operett-gálán, még viszonylag kis gyerekként az akkor még egészen fiatal szubrettet. Akkor még azt hittem, hogy egészen normális dolog, ha valaki énekelni ÉS táncolni is egyszerre tud. A cigánykerekét irigyeltem, soha nem tudtam megtanulni. Ha valamiben biztos voltam, hogy most is legalább egy cigánykereket látni fogunk tőle és valóban, éppen abban a jelenetben, amelyikben ez legvalószínűbb is volt, valóban elkövet egyet. Az operettszínésznő számára igazi kihívás lehetett a prózai szerep. Jó választás volt behozni ebbe a szereposztásba, kellően nagy szakadék tátongott primadonnasága és fiának művész-eszménye között. Trepljov előadása alatt alig nézi a színpadot, helyette a nézőteret fürkészi, megjegyzéseivel a mi tetszésünket akarja elnyerni. Kellően felületes viszonya családjával is, és csak a látszat kedvéért tartja maga mellett Trigorint, személye mégsem igazán fontos számára. Ez lehet, hogy rendezői döntés (remélhetőleg), felfogható így is a szereplő karaktere. Nem szükséges, hogy mindenáron kétségbeesetten szerelmes legyen a befutott színésznő élete alkonyán a híres és nála fiatalabb íróba, ahogy annak idején például Vári Éva megrázó alakításában láthattam, akinek a hangsúlyai azóta is bennem maradtak. Ami számomra Oszvald Marika Arkagyinájából feltétlenül átjött, az a derű.Ha operettes, ha nem. Ha magára erőlteti, akkor is mosoly ez. És tudjuk - az amerikaiak legalábbis tudják-, hogy aki mosolyog, az ettől előbb-utóbb mindenképp jobban fogja magát érezni. Ez az Arkagyina ismeri az életet, nincsenek illúziói, unatkozik vidéken, nincs jó kapcsolatban a családjával, de ott van számára a színészi karrier és ez VALÓBAN kitölti az életét.Ha pótléknak tűnik a hiányzó szeretetkapcsolatok helyett, ha nem, de ez számára valóság és örömforrás. És a munkával szerzett pénz is az.

Orosz Ákos szintén a legjobb fiatal színészeink közül való, aki eddig talán hét éven át dominálta a Maladype előadásait és jó volt nézni mindenben, amiben látható volt. Nekem szintén húzónév-kategória. (Miután idén elszerződött a Vígbe, esténként nem hatvan, hanem akár ezer ember is megismerkedhet majd vele, hátha ez előnyére fog válni.) Tanítója igazán racionális, praktikus ember, ő az aki pillanatok alatt egy ventillátor segítségével eloszlatja a Trepljov előadása nyomán keletkezett (minket is) zavaró füst-ködöt is. Folyton a pénzről beszél, ellentéte Másának (Szilágyi Csenge), aki valóban Trepljovhoz illene, ha a fiatal író észrevenné. Szilágyi Csenge nagyon jó Mása, ahogy remek tanítónő is volt (abban a szerepében láttam először). Racionálisan próbál dönteni, elfogadja a tanító házassági ajánlatát, de téved - sem a házasság, sem a hat verszta távolság nem elég ahhoz, hogy a reménytelen szerelmet kiverje a szívéből. Patt-helyzetben van, nincs sorsára megoldási javaslatunk nekünk nézőknek sem. Sajnálni sajnáljuk, foglalkoztat a sorsa, de sokra nem megy vele.

A mű tragikuma éppen ez, senki nem képes- tartósan - viszonozni a felé irányuló érzelmeket, jó esetben eltűri legalább. Mindenkinek az elérhetetlen kell, álmokat kerget, ugyanakkor a hétköznapokban pedig kompromisszumot köt. (Sajnos az öngyilkosság, mint a másik alternatíva a kompromisszumok helyett, szintén kevéssé vonzó megoldási javaslat számunkra.)

Mása anyja modelljét követi, másba szerelmes, mint akihez férjhez ment. Parti Nóra Polinaként kicsit fakóbb a többieknél, de ez feltehetően rendezői szándék is. Számára az életben semmi más nem fontos, kizárólag Dorn, aki viszont elutasítja. (Mai pszichológusok a Sirályt elolvasva minden bizonnyal társfüggőségben szenvedők hadát mutatná fel, akik között van néhány alkoholista is. Egyedül a munkamániások azok, akik viszonylag épen megússzák az életet.) Mellékes megjegyzés: nekem kifejezetten tetszett ez a kicsit sápadt, jellegtelen figura, amely jelentősen eltér a színésznő korábbi szerepeitől és alakításaitól, nem bántam, hogy ilyen. (Szorin szerepében Derzsi János hasonlóképpen pasztelles, piros melegítője ellenére. Csendben szenved és sorvad. Át lép rajta az élet, még a haldoklása sem vált ki különösebb hatást.)

Amilyen fakó Polina, olyan erős színekkel, harsány gesztusokkal állítja elénk Mihályfi Balázs Samrajevet, az intézőt. Most is nagyon jó, ez az alakítása hasonlóan nyomot fog hagyni, mint a legutóbbi, Az őrült nők ketrecében. Kicsit megkönnyebbülés valakit látni, akit nem a saját lelki válsága köt le, pusztán az a problémája, hogy lehet-e a lovakat nélkülözni az aratásról. Biztosak vagyunk, hogy nem érzékeli azt a határtalan szenvedést, ami körülveszi - ki tudja, ha érzékelné, foglalkozna-e vele egyáltalán. Talán ő lehet a legboldogabb ember a jelenlevők között.

Miután mindössze talán hét vagy nyolc lendülettel jutottam el idáig és van egy érzésem, kevesen fogják az olvasás közben ezt a pontot elérni, megállapítottam, hogy nem sikerült különösebb logika szerint felépíteni a szereplők sorrendjét. Ez részben azt is igazolja, hogy Csehovnál szinte egyaránt fontos mindenki, másrészt tényleg annyira optimális ez a szereposztás, hogy a sorrend MOST nem jelez egyben minősítést is.

Végezetül, de nem utolsósorban legyen szó Kaszás Gergő Trigorinjáról, aki az élet császára, a nők kedvence, sikeres író, bár nem Turgenyev. Lehet, hogy durván fog hangzani, de megkockáztatom a három esetleges olvasó előtt, aki még velem van: igazán nehezemre esik azt elhinni, hogy egy fiatal lány Porogi Ádám helyett Kaszás Gergőt választaná a felvázolt helyzetben, még akkor sem, ha mindketten ezerrel udvarolnának neki. (De nem, Trigorin nem udvarol, Nyina kísérletezik a meghódításával.) Kaszás Gergő kiválasztásnál nyilván működhetett az a rendezői szándék, amely erősíteni akarta, hogy Trigorin nem azért nyeri el Nyinát, mert sokkal vonzóbb férfi, mint Trepljov, hanem a sikeressége, a hírneve az, amelyik a javára billenti a mérleget. (És persze az, hogy nem bukott meg a darabjában.)

Ez a Trigorin ugyan átél alkotói válságot, de ez nem annyira vészes talán. (Rátóti Zoltán amikor annak idején erről beszélt mindig érzékeltette, hogy mekkora szenvedés amikor éppen nem ír.) Jól van, elég az önbizalma is és nem érintik mélyen a dolgok, csak a felszínt figyeli meg, hagyja magát sodortatni mások döntései által és ez nem zavarja. Leginkább Arkagyinára hasonlít. Ők tudják, hogy kell sikeresen élni.

A néző az előadásban sokféle életút modell közül válogathat, hazafelé elgondolkodhat, hogy kinek a helyében lenne a legszívesebben. Fogas kérdés...

 

 

 

 

 

 

 

Címkék: Sirály Trokán Nóra László Zsolt Mihályfi Balázs Parti Nóra Fekete Ádám Derzsi János Átrium Kaszás Gergő Szilágyi Csenge Orosz Ákos Porogi Ádám Fehér Balázs Benő Oszvald Marika Izsák Lili Szalai Sára

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr427770294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.