Néhány tapasztalatomat osztanám meg arról, hogyan NEM jutottam be két előadásra és ebből milyen tanulságok vonhatóak le. (A Katonát és az Örkény Színházat érinti.) Továbbá annak az előadásoknak a listája, amelyeket nagy valószínűséggel csak jövőre fogok tudni megtekinteni, bár idén akartam. Hátha valaki utóbbiakhoz kommentben ezt-azt hozzáfűz.
Évad vége van, az az időszak, amikor a korábbi években minden színházba lasszóval kellett fogni a nézőket. De most érdekes a helyzet: ahol az utóbbi időben megfordultam, folyamatosan telt házzal mentek az előadások. Május legvégén ez több, mint szokatlan. (Ezek szerint elég jók a reklámok, a FB és egyéb kampányok, van kedve az embereknek komoly előadásokat megnézni. (Nem voltam ún. bulvár-színházakban, de ebből gondolható, hogy azokban is hasonló a helyzet.) Mi a teendő, ha valaki netán nem a maesteszinhaz.hu-ról választott, hanem szembesül az "elfogyott" felirattal az online jegyvásárló felületen?
A Katonában most szinte minden el van adva, a legnehezebb előadások is már hetekkel előre, és itt bízni lehet abban, hogy kiadnak állójegyet. Az eddigi előadásokon mindig előfordult, hogy néhányan nem jöttek el, így le is lehetett ülni. Ez azért történhet meg, mert mintha ez lenne az egyetlen színház a stúdiók mellett, ahova tényleg nem engednek be későn jövőket. A Kamrában is hasonló a helyzet, azzal a különbséggel, hogy itt helyhiány miatt az állóhelyek száma korlátozott, és előfordulhat, hogy három-négy várakozó is már sok. (Tegnap így nem láttam tegnap az Ahol a farkas is jót - előre kell gondolkodni és nagyon-nagyon időben menni, ha az ember még a várólistán sincs rajta.)
Az Örkény Színházban évekkel korábban előadás előtt kiadtak pótszékeket, így ma erre számítva mentem. Ez már nincs így, itt több mint 2 hónappal korábban kell gondolkodni a legtöbb előadás esetén. Már nem működik a gyakorlatban az utolsó perces félárú jegy - mert nem marad a pénztárban úgy sem. Ma fél7-kor előttem heten vártak a csodára, hogy lesz valaki, aki elad jegyet A Bernhardi-ügyre. Ötnek sikerült, négyen kint maradtunk. Tehát ez sem reménytelen, de nagyon időben kell odamenni.
Az Opera Faust-fesztiválján végig telt ház volt szintén, itt is vége lesz az évadnak hamarosan - a Farnace című barokk opera az, ami még nézhető. Ez esetben az előadás napján 14h körül kell a ránézni az opera honlapjára, akkor felszabadul néhány lekötött hely.
Az Átriumban a frissen bemutatott Sirályra szintén igazán nehéz bejutni, és ez Csehov darabnál talán egy évtizede nem fordult elő, Schilling Sirája volt ennyire keresett.
Reméljük a legjobbakat, hogy tartósan így maradnak a viszonyok, a következő évadban....
Végezetül:
ELŐADÁSOK, amelyekről idén (is) lemaradtam, de érdekeltek volna és talán jövőre szó lesz róluk:
Lehet, hogy kis szerencsével idén még beférek egyikre másikra, de nem nagy a valószínűsége.
Átrium: Bárki bármikor
Centrál: Leenane szépe, Lepkegyűjtő
Gózon Gyula: Teljes napfogyatkozás
Katona: Szép napok, Illaberek, Ahol a farkas...
MU: Három nővér
Örkény: A Bernhárdi-ügy, Két néni
Pesti: Mikve, Toldi, Álomkommandó
Radnóti: Buborékok, Spam Operett
Stúdió K: Bakkfitty
Thália: A kézmosás fontosságáról
Víg: A revizor
Az eddig megtekintett 217 előadáshoz képest ez a 18, amelyik hiányzott nincs tíz százalék, annyira nem is rossz arány...