Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ábel Stella (2) Ács Eszter (2) Ács Norbert (3) Aczél András (19) Ádám almái (2) Adorjáni Bálint (10) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (4) Ágoston László (5) Ágoston Péter (6) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (762) Akadémiai Kórustársaság (5) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (3) Alexis Lathman (2) Alföldi (67) Almási-Tóth András (40) Almási Éva (3) Álmosd Phaedra (2) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (6) Ambrus Mária (25) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (3) Andrássy Máté (6) Andrei Serban (2) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (3) Antal Mátyás (2) Antóci Dorottya (2) Anyegin (11) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (5) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (3) Armel Operafesztivál (6) Árva Nóra (3) Ascher Tamás (19) Átrium (38) Az istenek alkonya (2) Az ördög (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A Gézagyerek (2) A hugenották (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (5) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (3) A vámpír (2) A velencei kalmár (3) A vihar (4) A walkür (4) B32 Kultúrtér (2) Bábszínház (13) Bach (3) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (12) Bagó Bertalan (2) Bajári Levente (2) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Bajor Lili (6) Bakáts Feszt (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (7) Bakonyi Marcell (18) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (10) Balatoni Éva (20) Balázsovits Edit (5) Balázs Andrea (14) Balázs Juli (3) Balázs Péter (2) Balázs Zoltán (3) Balczó Péter (30) Balga Gabriella (25) Balikó Tamás (7) Bálint András (12) Ballabás Aliz (2) Balla Sándor (2) Ballér Bianka Gréta (9) Balogh Eszter (12) Balsai Móni (14) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (6) Bánki Róza (2) Bánk bán (3) Bánovits Vivienne (2) Bányai Kelemen Barna (6) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (14) Bán János (13) Bárány Péter (7) Baráthy György (2) Baráth Emőke (19) Bárdi Gergő (2) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (6) Barna Lilla (2) Barna Zsombor (3) Baronits Gábor (5) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (5) Bátki Fazekas Zoltán (22) Bátori Éva (9) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beéri Benjámin (2) Beeri Benjámin (2) Bella Máté (2) Belvárosi Színház (40) Benedek Mari (38) Benedek Miklós (8) Benkó Bence (14) Beöthy-Kiss László (17) Bercsényi Péter (9) Berczelly István (2) Bérczes László (4) Bereczki Zoltán (5) Béres Attila (6) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bernstein (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (13) BFZ (10) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (10) Blasek Gyöngyi (2) Blaskó Borbála (4) Blaskó Péter (4) Blazsó Domonkos (10) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (4) Bodnár Erika (12) Bodoky Márk (4) Bödök Zsigmond (3) Bodor Johanna (7) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (4) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (6) Bohémélet 2.0 (2) Böhm György (2) Bohoczki Sára (8) Böjte Sándor (2) Bojtos Luca (2) Boncsér Gergely (35) Borbás Gabi (3) Borbély Alexandra (18) Börcsök Enikő (22) Bordás Barbara (3) Borgula András (2) Bori Réka (2) Borka Ákos (9) Böröndi Bence (8) Boross Csilla (2) Boros Anna (12) Boros Ildikó (2) Borsányi Dániel (12) Borsi-Balogh Máté (5) Botos Éva (7) Bozó Andrea (13) Bozsik Yvette (5) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brasch Bence (3) Brassói-Jőrös Andrea (2) Brecht (3) Bregyán Péter (4) Bretz Gábor (67) Brickner Szabolcs (8) Bruno Taddia (2) BTF (2) Bucsi Annamária (18) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (15) Budai Lívia (3) Budaörs (8) Budapesti Akadémiai Kórustársaság (2) Budapesti Anarchista Színház (2) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (4) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (5) Busa Tamás (13) Büszkeség és balítélet (2) Bűvös vadász (4) Búza Tímea (3) Cantemus kórus (8) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (18) Chován Gábor (7) Christian Badea (3) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (5) Cosí fan tutte (14) Crespo Rodrigo (5) Csákányi Eszter (17) Csáki Rita (3) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (5) Csányi Sándor (6) Csapó Attila (2) Csapó József (10) Csarnóy Zsuzsanna (3) Cseh Antal (33) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (3) Cselényi Nóra (4) Csémy Balázs (7) Cserhalmi Ferenc (15) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Antal (3) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (18) Cser Ágoston (3) Cser Krisztián (182) Cser Miklós (2) Cser Péter (2) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (17) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (6) Csóka Anita (2) Csoma Judit (6) Csomós Mari (12) Csongor és Tünde (3) Csonka András (3) Csuja Imre (24) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (6) Cziegler Balázs (21) Czupi Dániel (2) Czvikker Lilla (2) Dancsecs Ildikó (3) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (6) Dani Dávid (4) Dankó István (16) Danton halála (2) Danyi Judit (2) Dányi Krisztián (4) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Darvasi Áron (2) Darvas Ferenc (2) Deák Tamás (2) Debrecen (5) Debreczeny Csaba (16) Decsi András (4) Deés Enikő (2) Dékány Barnabás (3) Dékán Jenő (6) Dénes István (6) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Denk Viktória (2) Deres Péter (4) Derzsi János (3) Dér Zsolt (12) Dés László (2) Dévai Balázs (2) Devich Botond (2) Dézsy Szabó Gábor (3) Dicső Dániel (6) Dino Benjámin (2) Dinyés Dániel (33) Dióssi Gábor (3) Dobák Attila (3) Dobák Lívia (2) Dobi-Kiss Veronika (3) Dobra Mara (2) Dobrotka Szilvia (6) Dolhai Attila (4) Domokos László (2) Domokos Zsolt (14) Dömötör András (14) Dömötör Tamás (3) Don Carlos (5) Don Giovanni (21) Don Juan (2) Dóra Béla (9) Ducza Nóra (17) Dumaszínház (5) Éder Vera (2) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (7) Egri Márta (5) Egri Sándor (22) Egyed Apollónia (3) Egyed Attila (3) Eke Angéla (7) Elektra (2) Elek Ányos (2) Elek Ferenc (18) Élettörténetek.hu (3) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (32) Enyedi Éva (6) Enyvvári Péter (11) Eötvös Péter (7) Eperjes Károly (3) Epres Attila (14) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (16) Erdős Róbert (3) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (128) Ertl Zsombor (3) Erwin Schrott (5) Estefania Aviles Fernandez (3) Eszenyi Enikő (11) European Opera Days (4) Évadértékelés (16) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (13) Fabók Mariann (7) Falstaff (2) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (5) Faragó Zsuzsa (2) Farkasréti Mária (33) Farkas András (2) Farkas Dénes (3) Farkas Gábor (2) Farkas Ignác (2) Farkas Judit (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (8) Fédra fitnessz (2) Fehér András (5) Fehér Balázs Benő (13) Fehér László (13) Fehér Tibor (2) Fekete Ádám (10) Fekete Anna (6) Fekete Attila (41) Fekete Ernő (20) Fekete Györgyi (2) Fekete Gyula (2) Fekete Mari (3) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (6) Fesztiválzenekar (2) Ficza István (19) Ficzere Béla (9) Figaro 2.0 (51) Figaro házassága (72) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fila Balázs (3) Fillár István (6) Fischer Ádám (15) Fischer Iván (9) Florin Estefan (2) Fodor Annamária (5) Fodor Beatrix (47) Fodor Bernadett (16) Fodor Gabriella (19) Fodor Tamás (21) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (6) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Földes Tamás (3) Földvári Péter (2) Forgách András (6) Forgács Péter (5) Formán Bálint (4) Forte (3) Forte társulat (3) Francesco Demuro (3) Francesco Lanzillotta (2) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (7) Friedenthal Zoltán (13) Fried Péter (7) FÜGE (28) Fülep Máté (8) Fullajtár Andrea (17) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (13) Futótűz (2) Füzér Anni (11) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (16) Gaál Dániel (3) Gábor Géza (70) Gábor Sára (3) Gábor Sylvie (9) Galambos Péter (12) Gálffi László (20) Galgóczy Judit (7) Gálvölgyi Anett (2) Gálvölgyi János (3) Gál Erika (37) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (7) Gáspár Kata (2) Gáspár Sándor (6) Gáspár Tibor (8) Gavodi Zoltán (5) Gazsó György (14) Geiger Lajos (41) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (5) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (5) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (7) Gerlits Réka (3) Gerlóczi Judit (2) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gilicze Márta (2) Giliga Ilka (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (4) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (4) Gothár Péter (10) Göttinger Pál (31) Gradsach Zoltán (16) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (6) Gubik Petra (4) Gudrun Pelker (2) Guelmino Sándor (2) Gula Péter (4) Gulyás Bence (2) Gulyás Dénes (6) Gunyong Na (2) Gyabronka József (10) Gyöngyösi Levente (6) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (5) Győr (2) Györgyi Anna (6) Gyüdi Sándor (2) Gyulai Zékány István (5) Gyulay Eszter (10) Hábetler András (79) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (30) Hajduk Károly (8) Hajdu András (5) Hajdu Péter István (2) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (10) Hajmási Dávid (2) Hajnal János (2) Hajnóczy Júlia (12) Hajós Zsuzsa (2) Hajzer Nikolett (6) Halász Péter (18) Hamlet (6) Hámori Gabriella (4) Hámori Ildikó (2) Hámori Máté (2) Hámori Szabolcs (4) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (8) Hanczár György (2) Hannus Zoltán (5) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (5) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Hatszín Teátrum (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (7) Hector Lopez Mendoza (2) Hegedűs D. Géza (18) Hegymegi Máté (8) Heiter Melinda (19) Héja Domonkos (3) Herczegh Péter (2) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (4) Herczenik Anna (15) Herman Anett (2) Herman Flóra (2) Hernádi Judit (9) Hevér Gábor (8) Hevesi László (7) Hirtling István (8) Hoffer Károly (3) Hojsza Henrietta (3) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (17) Hollósi Frigyes (4) Holt lelkek (2) Homonnai Katalin (8) Homonnay Zsolt (4) Honti György (8) Honvéd Férfikar (6) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (11) Horgas Ádám (4) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (12) Horti Lilla (9) Horváth Alexandra (3) Horváth András (2) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (17) Horváth Csenge (2) Horváth Gábor (3) Horváth Illés (6) Horváth István (34) Horváth János Antal (2) Horváth Jenny (6) Horváth Lajos Ottó (6) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (14) Horváth Virgil (3) Horváth Zsuzsa (3) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadi Máté (5) Hunyadkürti György (4) Huszárik Kata (2) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Ignjatovic Kristina (2) III. Richárd (2) Illatszertár (6) Ilyés Róbert (7) Imai Ayane (4) Imre Krisztián Márk (2) Inoka Péter (3) Iphigeneia Auliszban (2) Iréne Theorin (5) Irlanda Gergely (5) István a király (4) Ivanics Tamás (5) Ivan Magri (2) Izsák Lili (17) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (9) János-passió (2) Janza Kata (2) Járó Zsuzsa (8) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Játék a kastélyban (2) Jeffrey Thompson (5) Jéger Zsombor (9) Jekl László (7) Jeli Luca (6) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (16) Jordán Tamás (14) Józan László (4) Józsa Bettina (4) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Juhász Nóra (3) Juhász Réka (3) Jurányi (51) Jürgen Linn (2) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (14) Kádas József (8) Kadlót Zsófia (2) Káel Csaba (6) Kákonyi Árpád (15) Kalafszky Adriána (2) Káldi Kiss András (21) Kálid Artúr (7) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (18) Kálmándy Mihály (16) Kálmán Eszter (15) Kálmán László (9) Kálmán Péter (25) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (34) Kalocsai Zsuzsa (5) Kamen Chanev (2) Kamp Salamon (2) Kamra (29) Kaposvár (7) Kardos Róbert (8) Karinthy Frigyes (2) Karinthy Márton (14) Karinthy Színház (33) Karnyóné (2) Károlyi Katalin (2) Károlyi Krisztián (2) Kárpáti Enikő (3) Kárpáti Pál (7) Kárpáti Péter (3) Karsai István (2) Kassai László (2) Kaszás Gergő (15) Katona (78) Katona László (12) Kautzky-Dallos Máté (3) KÁVA (2) Kean (2) Kecskemét (10) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (35) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (8) Kelemen Zoltán (15) Keller András (4) Kemény István (2) Kémiai Diákolimpia (13) Kendi Ludovik (3) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (17) Kerekes József (6) Kerekes Viktória (7) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Kerényi Miklós Máté (3) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (20) Kéringer László (3) Kéri Kitty (3) Kerkay Rita (2) Kern András (8) KERO (2) Kertesi Ingrid (8) Kesselyák Gergely (10) Keszég László (2) Keszei Bori (36) Khell Csörsz (8) Khell Zsolt (12) Király Attila (6) Király Dániel (9) Kissjudit Anna (4) Kiss András (30) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (5) Kiss Diána (7) Kiss Diána Magdolna (4) Kiss Ernő (2) Kiss Eszter (7) Kiss Judit Anna (3) Kiss Julcsi (6) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (19) Kiss Tivadar (17) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (5) Kóbor Tamás (6) Kocsár Balázs (15) Kocsis Dénes (4) Kocsis Gergely (18) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (4) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (5) Koleszár Bazil Péter (3) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (15) Koller Krisztián (5) Kolonits Klára (62) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Koltai Vivien (2) Komáromi Márton (4) Komlósi Ildikó (29) Komódi Judit (2) Konfár Erik (8) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Koroknai Sándor (4) Kőrösi András (12) Kőszegi Ákos (3) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kotormán Ábel (4) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (5) Kovács Ágnes (4) Kovács Andrea (3) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (8) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (5) Kovács István (43) Kovács János (15) Kovács Krisztián (13) Kovács Krisztina (5) Kovács Lehel (14) Kovács Márton (11) Kovács Máté (2) Kovács Patrícia (8) Kovács Péter (4) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (11) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (7) Kovács Zsolt (4) Kovalik (26) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (18) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kricsár Kamill (3) Kristán Attila (7) Kristofori Ferenc (10) Kriszta Kinga (7) Krisztik Csaba (8) Krucsó Júlia (3) Kukk Zsófi (2) Kulcsár Noémi (2) Kulka János (19) Kuna Károly (3) Kuna Kata (4) Kun Ágnes Anna (19) Kurázsi mama (2) Kurely László (4) Kurta Niké (13) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (4) Lábán Katalin (3) Laboda Kornél (5) Lábodi Ádám (4) Laborfalvi Soós Béla (2) Lackfi János (5) Ladányi Andrea (9) Ladányi Júlia (5) Lakatos Márk (2) Lammermoori Lucia (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (17) László Lili (10) László Zsolt (24) Lauri Vasar (3) Lázár Balázs (3) Lázár Kati (10) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (3) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (9) Lesták Bedő Eszter (2) Lestyán Attila (13) Létay Kiss Gabriella (35) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (3) Lőkös Ildikó (3) Lőrinczy Attila (3) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (6) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (20) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Dániel (2) Lukács Gyöngyi (3) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (7) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (8) M.Tóth Géza (11) Macbeth (2) Mácsai Pál (19) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Attila (3) Magyar Színház (13) Máhr Ági (4) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (20) Maladype (6) MaNNa (3) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Marczibányi tér (2) Márfi Márk (2) Margitai Ági (7) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (5) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Márkus Luca (2) Márkus Sándor (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (3) Martinkovics Máté (7) Martinovics Dorina (9) Martin Márta (11) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (3) Marton László (6) Marton Róbert (7) Máté Gábor (20) Máté passió (5) Máthé Zsolt (24) Mátravölgyi Ákos (3) Mátray László (2) Matthew Shaw (3) Matti Salminen (2) Mátyássy Bence (6) Mátyássy Kála Cecília (2) Mátyás templom (2) Matyó Márió (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Ádám (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Meggyeskert (2) Megyeri Zoltán (4) Megyesi Schwartz Lúcia (14) Megyesi Zoltán (81) Méhes László (3) Meláth Andrea (18) Menczel Róbert (4) Ménesi Gergely (2) Menszátor Hérész Attila (2) Mentes Júlia (3) Mentőcsónak (5) Mertz Tibor (3) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Messiás (3) Mester Viktória (32) Mészáros András (2) Mészáros Béla (17) Mészáros Blanka (14) Mészáros Martin (3) Mészáros Máté (13) Mészáros Péter (2) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (4) Mészöly Anna (9) MET (2) mezeinezo.blog.hu (3) Mezei Gábor Péter (2) Michac Gábor (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Michal Docekal (2) Mihályfi Balázs (5) Mihályi Győző (3) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Mikes Anna (2) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (4) Mikó Csaba (2) Miksch Adrienn (29) Milano (2) Miovác Márton (2) Miskolc (33) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (3) Mohácsi István (3) Mohácsi János (25) Mohai Tamás (5) Moldvai Kiss Andrea (4) Molnár Ágnes (16) Molnár Anna (11) Molnár Csaba (3) Molnár Erika (2) Molnár Gábor Nóra (2) Molnár Gusztáv (12) Molnár Levente (17) Molnár Piroska (24) Molnár Tímea (2) Molnár Zsolt (3) Moltopera (4) MOM (2) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (5) Móré Gabriella (2) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mózes András (5) Mozsár Műhely (4) MR Szimfonikusok (2) Mucsi Zoltán (18) Mukk József (7) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) Müpa (44) MüPa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (5) Művház (2) MU Színház (3) Nádasdy Ádám (3) Nádasdy András (6) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (3) Nagy-Bakonyi Boglárka (2) Nagyhegyesi Zoltán (2) Nagypál Gábor (19) Nagy Dániel Viktor (13) Nagy Ervin (15) Nagy Fruzsina (5) Nagy Katica (6) Nagy Mari (14) Nagy Márk (5) Nagy Norbert (7) Nagy Péter (2) Nagy Péter István (4) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (5) Nagy Viktória (2) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsófia (3) Nagy Zsolt (24) Najbauer Lóránt (7) Nánási Helga (2) Napi ajánló (179) Nehéz (2) Némedi Árpád (6) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (5) Németh Gábor (4) Németh Ilona (2) Németh Judit (18) Németh Kristóf (2) Németh Pál (2) Nemzeti (65) Nemzeti Énekkar (8) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (2) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (14) Norma (2) Novák Eszter (7) Novák János (4) Novák Péter (3) Novkov Máté (7) Nyakó Júlia (9) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (25) Nyíregyháza (2) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (6) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (7) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (5) Ódry Színpad (55) Ókovács Szilveszter (5) Ökrös Csaba (2) Oláh Zoltán (2) Olasz nő Algírban (2) Olasz Renátó (7) Oliver von Dohnányi (2) Oliver Zwarg (2) Olt Tamás (2) Ondraschek Péter (4) Ónodi Eszter (11) Opera (326) opera (2) Operabeavató (12) Operaház (2) Operakaland (41) Operamacera (2) OpeRaport (2) Operaport (2) Operavizsga (4) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (16) Ördög Tamás (2) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (12) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (51) Orlai Tibor (57) Orosz Ákos (7) Orosz Klaudia (2) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (4) Othello (2) Ötvös András (13) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (4) Páder Petra (5) Paizs Miklós (7) Pajor Patrícia (2) Palerdi András (32) Pálfi Ervin (2) Pálfi Katalin (2) Pallagi Melitta (6) Pallag Márton (11) Pallai Mara (3) Pallós Nelli (3) Pálmai Anna (22) Pálos Hanna (17) Pálya Pompónia (9) Pál András (22) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papadimitriu Athina (2) Papp Endre (7) Papp János (2) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (3) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (5) Parti Nóra (6) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (24) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (20) Pataki Ferenc (2) Pataki Potyók Dániel (4) Pataki Szilvia (2) Pater Sparrow (3) Patkós Márton (7) Pattantyus Dóra (4) Pavol Remenár (7) Pécs (8) Peer Gynt (4) Peller Károly (4) Pelsőczy Réka (32) Perczel Enikő (2) Perencz Béla (2) Pesti Színház (10) Péterfy Bori (2) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Peter Seiffert (2) Pethő Gergő (3) Pető Kata (13) Petra Lang (2) Petrik Andrea (13) Philippe de Chalendar (2) Philipp György (7) Philoktétész (2) Piaf (2) Pignitzky Ádám (2) Pilinyi Márta (3) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (9) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (11) Pintér Ágnes (6) Pintér Béla (23) Pintér Dömötör (11) Pirityi Emese (2) Piti Emőke (12) Pogány Judit (15) Pokorny Lia (10) Polgár Csaba (20) Polgár Etelka (2) Pomádé király (8) Popova Aleszja (3) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (12) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (7) Pro Musica (2) Purcell Kórus (13) Puskás Tamás (13) Quitt László (3) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (10) Rab Gyula (7) Rácz Illés (2) Rácz István (16) Rácz József (2) Rácz Rita (21) Rada Bálint (7) Radnai Annamária (8) Radnai Márk (5) Radnay Csilla (7) Radnóti Színház (32) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (10) Rálik Szilvia (18) Ránki Fülöp (2) Rátkai Erzsébet (2) Rátóti Zoltán (6) Rázga Miklós (2) Reider Péter (2) Remete Krisztina (6) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (4) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (14) Rezsnyák Róbert (14) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (13) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (24) Rosmersholm (2) Rost Andrea (11) Roszik Hella (4) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (54) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (8) Rozsos István (4) RS9 (10) Rudolf Péter (2) Rudolf Szonja (2) Rujder Vivien (19) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (11) Rusznyák Gábor (5) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (22) Sághy Tamás (2) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Anna (2) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (23) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi-Nagy Ilona (2) Sárközi Xénia (3) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schaffer Judit (2) Schell Judit (8) Scherer Péter (16) Schilling Árpád (3) Schlanger András (3) Schmied Zoltán (4) Schneider Zoltán (19) Schnell Ádám (6) Schöck Atala (34) Schruff Milán (8) Sebastian Hannak (2) Sebestyén Aba (7) Sebestyén Csaba (2) Sebestyén Miklós (18) Sebő Ferenc (2) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Senza sangue (3) Sepsiszentgyörgy (2) Seress Zoltán (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (10) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (6) Simon Krisztina (19) Simon Zoltán (2) Sinkó László (4) Sipos György (7) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Marianna (2) Sipos Vera (3) Sirály (6) Sodró Eliza (8) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Soós Attila (2) Soós Péter (2) Söptei Andrea (13) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (3) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (7) Spinoza (13) Spiritiszták (2) Spiró György (4) Spolarics Andrea (13) Stefanovics Angéla (10) Stohl András (23) Stork Natasa (4) Strauss (2) Strausz Kálmán (6) Stúdió K (11) Sufni (8) Súgó (56) Sümegi Eszter (17) Sütő András (8) Szabadka (5) Szabó-Székely Ármin (4) Szabóki Tünde (25) Szabó Borbála (5) Szabó Dénes (2) Szabó Erika (9) Szabó Éva (3) Szabó Győző (4) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (12) Szabó Máté (35) Szabó P. Szilveszter (6) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Soma (2) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (15) Szakács Ferenc (3) Szakács Györgyi (12) Szakács Ildikó (8) Szakértők (3) Szalay Bence (4) Szalay Marianna (2) Szalma Tamás (2) Szalontay Tünde (12) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (14) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (11) Szántó Balázs (7) Szappanos Tibor (23) Szarvas József (2) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (6) Szatory Dávid (5) Szávai Viktória (6) Szeged (8) Szegedi Benjámin (2) Szegedi Csaba (24) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (4) Székely Csaba (5) Székely Kriszta (16) Székely László (4) Székesfehérvár (6) Széles László (4) Széles Tamás (5) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (10) Szemerédy Károly (7) Szemere Zita (37) Szendrényi Éva (7) Szendy Szilvi (2) Szenteczki Zita (4) Szentendre (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (23) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (9) SZFE (20) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (10) Szikora János (9) Szikszai Rémusz (15) Szilágyi Ágota (4) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (8) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (17) Szirtes Balázs (5) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (46) Szlávik István (6) Szlávik Júlia (4) Szőcs Artur (2) Szőcs Artúr (2) Szokol Judit (3) Szokos Augustin (4) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (9) Sztarenki Pál (6) Szűcs Attila (2) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (6) Szüle Tamás (14) Szutrély Katalin (4) Szvétek László (32) Takács Géza (6) Takács Kati (7) Takács Nóra Diána (19) Takátsy Péter (12) Tallér Zsófia (4) Tallián Mariann (2) Tamási Zoltán (16) Tankó Erika (4) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (8) Tarnóczi Jakab (6) Tárnoki Márk (3) Tárnok Marica (3) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (20) Tatabánya (5) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (3) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Ténai Petra (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (12) Teremtés (2) Térey János (3) Terhes Sándor (6) Terminal Workhouse (3) Tetiana Zhuravel (3) Thália (78) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (17) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tímár Éva (3) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (8) Tordai Hajnal (4) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (6) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (4) Török Ágnes (3) Török Tamara (13) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Auguszta (3) Tóth Eszter (6) Tóth Ildikó (5) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (5) Tóth Károly (2) Tóth Krisztina (2) Tóth László (3) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (7) Tötös Roland (2) Trafó (9) Traviata (2) Trill Zsolt (12) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (15) Trokán Péter (2) Turandot (3) Túri Erzsébet (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (14) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (12) Újvári Milán (3) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (13) Ungár Júlia (14) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vadász Krisztina (2) Vadász Zsolt (2) Vádli (5) Vajdai Vilmos (10) Vajda Gergely (12) Vajda Júlia (8) Vajda Milán (8) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (4) Valló Péter (19) Vándor Éva (5) Váradi Zita (9) Varázsfuvola (14) Varga Ádám (4) Varga Bence (3) Varga Donát (18) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (3) Varga József (3) Varga Lili (4) Varga Mária (2) Varga Viktória (3) Varga Vince (2) Varga Zoltán (5) Varga Zoltán Mihály (4) Várhelyi Éva (19) Vári-Kovács Péter (2) Vári Éva (8) Varjú Kálmán (2) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (3) Vásáry Tamás (2) Vashegyi György (22) Vaskakas Bábszínház (2) Vass György (2) Vasvári Csaba (2) Vati Tamás (5) Vecsei Miklós (5) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (5) Venczel Vera (4) Venekei Marianna (3) Verebes István (3) Vereckei Rita (2) Vertig Tímea (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (13) Vidéki Színházak Fesztiválja (18) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (4) Vidnyánszky Attila színész (12) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (4) Vígszínház (25) Viktor Balázs (14) Vilmányi Benett Gábor (13) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vislóczky Szabolcs (2) Vizin Viktória (7) Vizi Dávid (15) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (17) Wagner Puskás Péter (4) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (8) Wiedemann Bernadett (36) Wierdl Eszter (21) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Závada Péter (3) Zavaros Eszter (37) Zeke Edit (4) Zemlényi Eszter (7) Zeneakadémia (47) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (31) Zöldi Gergely (8) Zöldi Z Gergely (4) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (4) Zrínyi Gál Vince (2) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (12) Zsigmond Emőke (10) Zsigmond Géza (3) Zsótér Sándor (61) Zuglói Filharmónia (3) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

János passiót néztem: kedden Pécsett (a Kodály Központban, a Pannon Filharmonikusokkal és a debreceni Kodály Kórussal), szerdán a Zeneakadémián (a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral), csütörtökön pedig az Operaházban, Eperjes Károly félig-szcenírozott változatát. Az ismerőseim körében megoszlanak a vélemények, hogy ez mazochizmusra vagy hedonizmusra utaló magatartás. A beszámoló után ez szabadon eldönthető.

A legnyilvánvalóbb kérdés: miért érdekes nekem ennyire éppen a János-passió?

Tavaly láttam először a Máté-passiót, egy héten belül azonnal kétszer, de előzetes zenehallgatás nélkül. A "vágatlan" verzió tetszett jobban és utólag még egy ideig foglalkoztam is vele. Idén felmérve, hogy az Operaház a János-passió mellett döntött, karácsonykor elővettem egy felvételt és annyira megszerettem, hogy azóta naponta legalább egyszer, de néha kétszer is meghallgattam, bár rendszerint nem sorrendben. Ez nagyban segített átvészelni ezt a telet, a halállal való folyamatos szembesülést ( írhatnék blogot anyám Kékgolyó utcai sugárkezeléséről, műtétjéről is ). Akárhogy nézem, az elmúlt tíz évem második legnehezebb periódusa ért most véget. Ezt akár meg is ünnepelhettem a János-passió háromszori megtekintésével.

A passió szövegében ott a hívő reménykedése: "a te szenvedésed árán én megszabadultam a haláltól?"A zenéből senki sem jönne rá, hogy itt valakinek a megkínzatásáról van szó. Árad belőle a szépség és a harmónia. Ebbe lehet belekapaszkodni.

Ha a halált legyőzni művészettel nem is sikerülhet, de a zene segít abban, hogy mégse szője át minden pillanatunkat az elmúlástól való félelem. Pontosan úgy, ahogy a busz- és villamosutazások egészen más színben tűntek fel nekem, amióta a János passiót hallgattam közben.

Buktatók...

Annak ellenére, hogy átlagosan 6-7 előadásra ülök be minden héten, ennek a tervezett passió nézésnek a kiemelt fontossága már januárban nyilvánvaló volt. Természetesen az a veszély is fennállt, hogy rendszerint csalódik az ember abban, amire nagyon vágyik. (De nem mindig! Van példa arra is, hogy megkapjuk amit szeretnénk és tudunk neki ezek után is örülni. Legalábbis az utóbbira kellene törekedni, minden erőnkkel.)

A másik: annyira megszoktam a felvételemet, hogy az tűnt az egyedül elfogadható mércének. A három előadás beigazolta: a karmesterek nem egészen abban a tempóban vezényeltek, ahogy azt vártam, egymáshoz képest is jelentősen eltértek az interpretációk. Ez nyilván természetes, nincs két egyforma felvétel forgalomban, akár ugyanattól a karmestertől sem. (Azoknak, akik korábbi produkciókban tanulták be a művet még szokatlanabb lehet egy eltérő ritmushoz igazodni, ahhoz képest a néző mindenképp egyszerűbb helyzetben van.)

Összehasonlítás jön...-  a bevezető vége, önvallomással

Némi gondolkodás után a három előadás együttes bemutatását választottam, így óhatatlanul lesz benne összehasonlítás, amely nem mindenkire nézve lesz kedvező. Van aki jobban és van aki kevésbé tetszett, nem tudtam a teljesítményeket nem összevetni, ez automatikusan megtörtént bennem. Viszont mielőtt ezt valaki kritikának értelmezné, itt igyekszem még egyszer aláhúzni, hogy ez egy nézői blog, EGY darab néző véleményét tartalmazza. Magamat nem tekintem kritikusnak (főleg nem zenekritikusnak), de rajongónak sem - ugyanis elvakultan és süketen (sajnos v. szerencsére) még azokat az énekeseket sem nézem, akiket a legtöbbször hallottam és a leginkább figyelek. Hábetler András szokta operabeavatóiban az éneklést a versenysporthoz hasonlítani. Ha ez így van, akkor én egy olyan szurkoló vagyok, aki igyekszik a csapatot minden eseményre követni, akkor is, ha az éppen nincs átütő formában, akkor is ha szinte esélytelen helyzetbe kerül, ha tétmeccset vagy ha barátságos mérkőzést játszik. A lényeg a folyamatosságon van. Ezek a János-passiók néhány énekest új oldaláról mutattak be. Nem kevesen erősítettek meg abban, hogy érdemes őket továbbra is figyelni. (És csak egy olyan énekest hallottam, aki elrettentett magától.)

Konkrétan az előadásokról

1. Közönség

Már ősszel Szegeden is megállapítottam, hogy a vidéki koncertlátogatóknál senki nem tud nagyobb figyelemmel zenét hallgatni. Mert nekik igazi esemény egy ilyen program. 999 néző fért be a Kodály központba, el volt adva minden hely és csak néhány szék maradt üresen. Ugyanígy telt ház volt szerdán a Zeneakadémián és csütörtökön az Operaház premierjén is. A Zeneakadémián többnyire diákok ültek körülöttem, akik a pécsi közönséghez hasonlóan, feszült figyelemmel hallgatták a passiót. Most is a papírforma igazolódott, az Operaháznak van a helyárak ellenére a legrenitensebb közönsége, vizes üvegek kinyitása és papírcsörgés is hallatszott előadás közben. (A korábbi élményeimhez képest ez ma csak kismértékben volt jellemző, így még ez is jónak mondható. Igazi bunkók nem ülnek be egy János passióra, ez kijelenthető.)

Pécsre vittem negyven diákot, és ez persze számomra megváltoztatta a helyzetet: nyilvánvalóan fontosabbá vált, hogy nekik hogy tetszik az előadás, mint az én saját benyomásaim. ((Az egész nap jól telt, végig jó idő volt, verőfény. Tetszett a Csontváry kiállítás szinte mindenkinek, sőt voltak diákok, aki a szabad idejükben bementek más képtárba is, én pedig egy régi barátnőmmel tudtam tíz év után három órát együtt eltölteni a Zsolnay negyedben. Összességében kedvező alaphangulatban ültünk be mind a koncertre. A Kodály Központ mindenkinek tetszett, kaptunk egy vezetést egyből a megérkezésünk után Dobos Lászlótól, sőt belenézhettünk Megyesi Schwarz Lúcia és Bogányi Tibor próbájába is, és ez nagyon jó kedvcsináló volt. A koncertről már vegyes benyomásokkal jöttek ki a gyerekek, egészen szélsőséges vélemények is megszólaltak.))

2. Színpadkép, látvány

Nekem elég szokott lenni a muzsikáló zenekar, kórus látványa, de a tanítványaim szinte mind hiányolták Pécsett, hogy a koncerten "nem volt mit nézni". Ezt hallva jobban érthető az Operaház álláspontja. Talán nem járnak egészen vakvágányon, amikor igyekeznek a nézői igényeket kielégíteni és félig-szcenírozott verziót készítettek. Még az is lehet, hogy nekik van igazuk, és sokan vágynának arra, hogy mindig valami történjen a színpadon. (A kérdés pusztán az, hogy akik ezzel így vannak, azok bemennek-e egyáltalán a János passióra. Ez koncertmű eredendően.)

Az operaházi előadás díszletét Cziegler Balázs készítette. A háttérben fent egy gótikus katedrális üvegablakain a tizennégy stáció elevenedik meg. Ahogy halad az előadás, folyamatosan egyre több világosodik ki. A lenti rész egy arénára emlékeztet. A rendező háromféle történelmi koron gondolkodott eredetileg, de végül a Colosseumra és az ókeresztény időszak vértanúira kívánt emlékezni. Éppen a Colosseum nem jutott volna eszembe az alsó rész fekete falairól, de maradt itt hely a kórusnak és két szólistának. Jézus végig az előtérben ült és állt, az Evangelista pedig oldalt, egy templomi felolvasó pult mellől szólt hozzánk. A többi szólista mind fent, középről énekelt - a színpad hátsó részén. Ez az elrendezés eleve sok mindent eldöntött. Például azt, hogy a fenti szólistáknak nagyobb energia kellett, hogy jól hallatszanak, mint kellett volna akkor, ha a színpad elején állhatnak (ahogy az koncertszerű előadásoknál megszokott). Az Evangélista súlya is csökkent az oldalsó elhelyezésétől, különösen így, hogy egyedül Jézus énekelt kotta nélkül. E tényezők és Kovács István szuggesztív jelenléte hozta létre azt, hogy ebben az előadásban - a legnagyobb meglepetésemre - Jézus lett a főszereplő. Én egészen eddig azt hittem, hogy a passzív áldozat szerepének igazán nem lehet súlyt adni, szükségszerűen pasztelles kell, hogy legyen az alakítás. Hát nem, Eperjes Károly mindent megtett és sikerrel érte el, hogy a fő hangsúly Jézusra kerüljön, akinek a szenvedéstörténetét beszélik el.

Kárpáti Enikő jelmezei szépek, csak az a kár, hogy nagy befolyással nincsenek az előadásra mégsem, igazi színházi jelenetek nem játszódnak le ugyanis. Vincze Balázs balettbetéteket koreografált. Elmondta a premier utáni ünnepségen, hogy úgy érzi, hozzáadott ez a darabhoz. Én örülök, hogy az alkotók elégedettek - csak jobb így nekik, mintha éreznék, hogy ez mégis csak sallang, feleslegesek a táncok és nemhogy nem adnak hozzá, helyenként elvonják a figyelmet. Azt pozitívumnak tekintem, hogy a szólókat nem táncolták szét, bár az előadás a plusz költségek és minden bevetett attrakció ellenére kevésbé szólalt meg hatásosan, mint a zeneakadémiai, amely nem ilyen illusztratív elemektől, hanem attól vált hatásossá, hogy látszott a produkción a kiérleltség, a műhelymunka. Én ugyan egy ideje nem nézek balettet, de volt idő, amikor eleget néztem ahhoz, hogy most a táncszámokat klisészerűnek érezzem. (Most nem jutott eszembe, mint A sárga hercegnő után az, hogy mégis meg kellene ismerkedni a balett-társulat munkájával is, ugyanakkor megemlítendő, hogy a táncosok szívvel-lélekkel megvalósították ezt a nem túl izgalmas koreográfiát, nem rajtuk múlt,hogy a darab ilyen beavatkozást egyáltalán nem igényel.)

3. Rendezői koncepció

A pécsi koncerten nyilván Bogányi Tibor karmester döntése volt a szólisták elhelyezése. Énekesbarát megoldás volt a részéről, hogy a szólisták közül csak azokat ültette domináns helyre, akik folyamatosan szükségesek voltak. Az evangélista került előre (Kálmán László), Jézus a kórus elé (Kovács Péter) - a másik oldalon pedig alkalmilag, amikor szükség volt rá megjelent Pilátus is (Cser Krisztián). A szólókra a zenekar elé léptek az énekesek, és nyomban utána háttérbe húzódtak. Ez az elrendezés önmagában is jelzi, hogy a János passióban legtöbbet éneklő evangélista kapná a főszerepet.

Vashegyi György beállítása hasonló, de nem egészen. Ő egymás mellé teszi jobb oldalára az evangélistát (Szigetvári Dávid) és mellé Jézust (Najbauer Lóránt), így Jézus fontosabb szerephez jut már a színpadi pozíciója által is. A karmester bal oldalára lépnek elő sorban a többiek, akik szólóik között a kórust erősítik. Nem véletlen, hogy ez a kórus szólt a háromból a legjobban, még akkor is, ha sokkal többen léptek fel az operaházi előadáson. Nem titkolom, nekem ez a megoldás tetszett a legjobban.

Eperjes Károly, mint ezt a látvány kapcsán leírtam, Jézust teszi főszereplővé és a többi énekesnek kivétel nélkül megnehezíti a helyzetét. Sokkal hálásabb lett volna mindenki másnak koncerten énekelnie ugyanezt. Ami viszont meglepett, az a Jézus-Pilátus jelenet megoldása volt.

Eperjes Károly a premier előtti Hangolón kifigurázta az operarendezések hagyományos stílusát, valóban szórakoztató módon. Tényleg igaza van, milyen vicces az, ha két ember szerelmes, és nem egymást nézik. Jelen esetben kapott két olyan énekest (Pilátus: Palerdi András), akik mindketten képesek egy-egy karaktert valóban eljátszani, színészként is. Ahelyett, hogy a passió legdrámaibb részét, kettőjük beszélgetését valóban megpróbálta volna megrendezni, nem teremtett közöttük semmiféle kapcsolatot. Kihagyta a nagy lehetőséget - az egyetlen olyan részét nem találta ki a darabnak, amelyik valóban megélne színpadon. Jézus lent a nézőtér elején néz felénk, Pilátus pedig fent. Rengeteg értelmetlen lépcsőjárást tervezett viszont Pilátusnak, aki az előadásban valószínűleg az ide-oda vonulással töltötte a legtöbb időt. Nem is értettem, ha a többi szólista leülhetett fent, akkor a történet nagy részében jelen lévő Pilátus ezt miért nem tehette meg.

Felemás megoldás született az Operában, hiába álltak rendelkezésre válogatottan jó énekesek. Kevesebb strapával, esetleg csak a zene bepróbálására koncentrálva ennél is jobb előadás jöhetett volna létre. Ha lehet választani, akkor már jöjjön inkább a vetítés látványként (ahogy tavaly a Mátéban), ha muszáj valaminek jönnie, de legalább ne pakolják hátra a szólistákat.

4. Zenekar - kórus

A három passiót hallgatva az volt a benyomásom, hogy a műfajban leginkább Vashegyi György együttese van otthon és az ő csapata fektethette be minden bizonnyal a legtöbb energiát az előadás létrehozásába. Ráadásul fiatal művészeket kért fel a főszerepekre is, akik a kórusban is énekeltek a szólók között. Talán emiatt volt az, hogy ez az énekkar szólt a háromból a legjobban.

Az operaházi előadásban is volt rá eset, amikor egy szólista nem volt végig szinkronban a zenekarral (vezényelt: Strausz Kálmán) (nem nyomoznám, hogy ki hibázott, épp ez az a terület, ahol a mocsár kezdődik...nem mászom bele az ingoványba), de brutálisan, bántó módon ezt igazán csak a pécsi koncerten érzékeltem, amikor az egyik gyönyörű áriánál hirtelen azt hallottam, hogy az énekes tempója a megszokott, míg a zenekar és a csembalista egészen más ritmusban játszik. Volt több további, mezei nézők számára is érzékelhető döccenő, amely nyilván abból eredhet, hogy egy vidéki zenekar megfelelő operaházi szólistákat nem tud több napon át lent tartani, hogy hosszan együtt próbáljanak. Ennyire egyszerűnek tűnik az egész, bár biztosan nem az.

5. Szólisták - szerepenként

Evangélisták

Számomra igazi reveláció volt a zeneakadémiai koncert, és leginkább Szigetvári Dávid miatt lehetett az. A fiatal énekest tavaly láttam ugyancsak Evangélistának a Máté passióban, akkor is éreztem átszellemültségét. Egészen eggyé válik a szereppel. Végig lekötötte a figyelmemet, úgy hallgattam a történet kibontakozását, mintha először hallanám. Most, három hónap felkészülés és egy előző napi koncertélmény után még inkább hatott. Én láttam Szigetvári Dávidban Jánost, a legkedvesebb tanítványt, ahogy újra éli mestere szenvedéseit. Ha lenne heti egy fellépése ebben a szerepben, képes lennék rá, hogy minden alkalommal ott üljek. (Volt ennek a koncertnek egy kisebb mellékhatása: mivel egy pozícióban, előre dőlve néztem az előadást a Zeneakadémián, a hátam még most is fáj. De megérte így is, hatalmas élménnyé vált, felejthetetlen.) Az énekes a tenor áriák közül is énekelt, ez is erősítette a fontosságát.

Mukk József kifogástalan Evangélista volt ugyancsak, ha másodikként látom Kálmán László hol kiemelkedően szép, hol pedig sajnálatosan fülsértő megszólalásokat is vegyítő pécsi előadása után, valószínűleg még boldogabb lettem volna tőle. Míg Szigetvári Dávid az a János, aki éppen a kereszt alatt áll, Mukk József az, aki már többé-kevésbé lenyugodott és az eseményeket jóval higgadtabban, távlatosan szemléli évekkel később. Azáltal, hogy a rendező oldalra helyezte eleve hátrányosan indult. Mindent összevéve, méltó szerepformálás ez is, de nem tudta az előző napi élményt felülmúlni.

Jézusok

Eleve nem tudtam elképzelni, hogy súlyt lehet adni a szerepnek. Kovács Péter alakítása korrekt volt, színtelennek tűnt, de mivel a pályája elején van és igazán sok próbát nem kaphatott, az ő esetén kifejezetten értékeltem, hogy ha nagy pillanatai nem is voltak, de bántóak sem. Szerepfelfogásnak is minősíthető ez az alakítás: eljátszott valakit, aki a számára kijelölt úton végigmegy, panasz nélkül, bár tudja, hova vezet ez az út. A Bibliát olvasva nem mondható az, hogy Jézus végig lelkesen vágyott a mártíromságra, az aki, "a legyen meg a te akaratodat" mondja, lehet akár ilyen, beletörődő is.

Najbauer Lóránt szintén fiatal énekes, lehet, hogy neki ugyancsak az első János passió szereplése volt ez a keddi. Az ő alakításában már több volt a szenvedély, Szigetvári Dávid is hathatott rá, ahogy egymás mellett álltak több energia érkezett felénk. Igazán jó pillanatai is voltak, bár néha, mintha egy-egy apró megbicsaklás is becsúszott volna, nem zavaróan.

Kovács Istvánnal összehasonlítani a két előbb említett kezdő énekest nem fair. Ráadásul, amint a látványnál és a rendezői koncepciónál említettem, Eperjes Károly meg tudta emelni a szerepet és így éppen ez az énekes mondható az egyetlennek, aki erősebb lett a rendezés hatására. Az sem vált hátrányára, hogy megkapta az egyik basszus áriát és szépen el is énekelte, éppen úgy, ahogy azt szerettem volna hallani. A jelmezek segítségével olyan Krisztussá vált, mint aki a festményeken lenni szokott, amilyet várnánk. (Töviskoronát kapott, korbácsütéseket azért nem...) Civil gondolatom is támadt, amely kevéssé passzolt a húsvéti tematikához: jól állt neki a hosszú haj, megtarthatná.

Pilátusok

Háromféle Pilátust láttam, mind más karakter és mind működött.

Pécsett Cser Krisztián Pilátusán látszott, hogy már eggyé vált ezzel a szereppel. 1998-ban debütált a János- passióval éppen, mint oratórium énekes, és nyilván az eltelt idő alatt többször is megtalálta a szerep, csak nekem maradtak ki a régi koncertjei, sajnálatos módon. (Jó ideig nem láttam az Operaház-MüPa vonalnál tovább, ez az igazság.) Hasonló benyomásaim voltak, mint a Cilleijével (és sok más szerepével) kapcsolatban: őrült energiákat mozgósít és nem takarékoskodik. Ez a Pilátus az énekes beállítása szerint kezdetben egy zsarnoki lény, ellentmondást nem tűrő, akitől nyilván fél a környezete. Ehhez képest érdekes a néhány mondatos szerepben is látni a változást, ahogy meginog, elbizonytalanodik, ahogy van ereje kimondani, hogy Jézust bűntelennek találja, de arra már nincs, hogy a zsidók intrikáival szembeszálljon és bevállalja, hogy a tömeg akaratával szembe menjen. Cser Krisztiánnak ezek a megszólalásai egészen hatásosak is voltak, több tanítványom is kiemelte, hogy "legalább ez" jó volt az előadásban.

Borka Ákost korábban egyszer hallottam mindössze egy olyan koncerten, amelyiken zeneakadémisták énekeltek részleteket főként Handel Theodora című oratóriumából. Másodmagával kitűnt a mezőnyből, megjegyeztem a nevét. Miután a basszistáknál valóban sokat érik a hang a korral, ígéretes tehetségnek tekinthető, de orgánuma jelen pillanatban nem versenyképes a fent említett Cser Krisztiánéval. Az ő Pilátusa éppen ezért inkább hasonlított egy kistisztviselőre, aki hatalmi pozícióban van és igyekszik mindenkinek megfelelni. Mint alakítás így is érvényes volt.

Palerdi András Pilátusát a rendező szándékosan hozta nehezebb helyzetbe, mint ahogy az ésszerű lett volna. Kottából kellett énekelnie néhány mondatát, a színpad hátsó terében, és azon kívül, hogy éppen melyik lépcsőt használja, nem kaphatott más rendezői utasítást. Ez a Pilátus sem nem zsarnok, de nem is kistisztviselő. Valószínű, hogy inkább egy megélhetési politikushoz hasonló, aki nagyon is képes racionálisan gondolkodni, és a körülményeket mérlegelve fogja az ártatlan embert kivégeztetni.

Cser Krisztián és Borka Ákos a szokásos módon a basszus áriákat is elénekelhette, míg Palerdi Andrást ez alól mentesítette a rendező, helyette Blazsó Domonkos (és Kovács István) osztozott ezeken. Blazsó Domonkos számára nem volt előnyös a színpad hátsó részén énekelni, a hangja erőtlenebbnek hallatszott a többiekénél. Ez azon is múlt, hogy mivel társai mind gyakran énekelnek a Házban, ő pedig nem, nem szokhatta meg, hogy milyen hangerő kell ahhoz, hogy a nézőtéren is jól hallatsszon. A hangja egyébként neki is szép, hátha a szombati előadáson több energiát fog beletenni és akkor erőteljesebbre is sikerül. (Borka Ákosnak már ma megvan erre az esélye Fertődön. Hármuk közül idén csak Cser Krisztiánnak kellett közülük egy passióval beérni, pedig neki sem ártott volna ha egy másik koncerten ismét elénekelheti a fenti áriákat.)

Kontratenor

A zeneakadémiai előadás volt az egyetlen, amelyben kontratenort hallhattunk. Vashegyi György az ősváltozatot játszatta, eredeti hangzásra törekedett és valószínűleg ezért kérte fel Bárány Pétert a közreműködésre. (Pécsett a második, az Operaházban a negyedik változatot szólaltatják meg.)

Kontratenort hallani önmagában is elég izgalmas, szokatlan élmény. Nehezen hisszük el, hogy egy férfiból ilyen hangok szabadulnak ki. Bárány Pétert hallgatva a Xerxesz jutott eszembe és az, hogy a lányaim mennyire hiányolják...Nem tűnt egészen kiegyenlítetten tökéletesnek az előadása, de visszaemlékezve az előző nap tenor szólóira, elég aprónak tűntek a hiányosságok ahhoz képest.

Tenor

A pécsi előadásra eredetileg Megyesi Zoltánt kérték fel, aki hiába brilliáns énekes, két különböző János passióban egyidejűleg mégsem tudott jelen lenni - az Operaháziban láthattam csak, a harmadik este. Akkor hozta is a szokásos csúcsformáját. A hátrányos elhelyezés ellenére is hatott. Pécsett Alessandro Codeluppi sajnos mélyen alulteljesített. Soha nem hallottam korábban, nem tudom, hogy ami most történt kivételes eset-e, betegen vállalta-e a fellépést, de az biztos, hogy ha még egy koncert plakátján meg fogom látni a nevét, erősen el fogok gondolkodni a részvételen.

Női vonal

Széles skálán mozogtak a férfiak, a női szólistákról viszont egyöntetűen elmondható, hogy mind jó formában voltak, kellemes volt őket hallgatni és nehéz lenne közöttük rangsort felállítani. Ha nekem kellene egy János-passió szereposztását összeállítani, akkor mégis egyetértve az Operaház szereposztóival, én is Schöck Atalára és Szemere Zitára voksolnék, akik különlegesen átélten énekeltek tegnap, de Pasztircsák Polina és Megyesi Schwarz Lúcia, illetve a zeneakadémiai koncert szopránja, Kovács Ágnes hallgatása is elégedettséggel töltött el.

Összegzésként elmondható, hogy jó élmény volt ez a háromféle passió együtt, valamivel közelebb jutottam általuk is a műhöz. Várom a további találkozásokat.

 

 

 

 

 

Címkék: Pécs Bach Kovács Péter Kodály Központ Cser Krisztián Kovács István Eperjes Károly Schöck Atala Palerdi András Megyesi Zoltán Vashegyi György Megyesi Schwartz Lúcia Purcell Kórus Debreceni Kodály Kórus Kálmán László Kovács Ágnes Bogányi Tibor Pasztircsák Polina Szemere Zita Szigetvári Dávid Mukk József Blazsó Domonkos Orfeo Zenekar Alessandro Codeluppi János-passió Najbauer Lóránt Bárány Péter Borka Ákos Strausz Kálmán

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr617327556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.