Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az utóbbi időben mintha gyakrabban vetődnék el koncertekre. Erről a 2010/11-es évad jutott eszembe, amikor talán összesen hat színházi előadást néztem meg és emellett heti két-három hangversenyen voltam. Alkalmanként kifejezetten megtisztító élményt nyújt egy ilyen hangverseny. Ma lényegében ugyanannak a műnek a közszemlére tett főpróbáját és az esti előadását is nézhettem. Kicsit másként, más látószögből foglalkozhattunk Rossini Stabat mater-ével. Nem bánom, hogy a mai napom jelentős részét ezzel töltöttem, enyhe luxusnak tűnik persze, de egyszer "ki lehet rúgni a hámból". Különleges élmény volt, így utólag bánnám, ha beértem volna az egyikkel. 

Screenshot 2020-03-28 Rossini Stabat Mater, Aria di basso - YouT

Hollerung Gábor jó régen csinál már beszélgetős koncerteket. Miután a délelőtti műsor bérletben is el volt adva, ráadásul teltház volt, megállapítható, hogy a koncertlátogató közönségnek van igénye erre, és szívesen hallgatja a zeneművekhez fűzött magyarázatokat. Ugyan nemrég olvastam egy szlogent: "egy mű legjobb értelmezése annak tökéletes előadása", de mégis szeretik az emberek, hogyha elemzik nekik a látottakat, így talán egy zenemű néhány részletéhez közelebb kerülnek. 

A délelőtti előadás első részében egy hosszabb bevezető után Hollerung Gábor végigtekintette a Stabat mater főbb motívumait, előadatott  fél áriákat, kórusrészleteket. Vezényelt, közben hátranézett, és a közönségnek beszélt. Érezni lehetett, hogy nagyon erős vágy van benne arra, hogy neveljen minket. Végig mi voltunk a fontosak, az volt a cél, hogy a második részben elhangzó zenei részleteket még jobban tudjuk majd értékelni.(Utalt az esti koncertre is, remélve, hogy néhányan visszanéznek. Biztosan nem én voltam az egyetlen.)

Screenshot 2020-03-28 Rossini Stabat Mater, Aria di basso - YouT

Megérthető így a zene, bár Rossini műve egyébként is a spontán módon élvezhető, egy hallásra is befészkeli magát az ember fülébe. Nekem kicsit kevesebb magyarázat is elég lett volna azért. Nem tudom, milyen volt a kórusnak és a zenekarnak hosszan ücsörögni és hallgatni a karmestert, de úgy tűnt, megszokták már.  Sokat számított a humoros szöveg. Alkalmanként a szólisták is jól szórakoztak, bár talán szívesebben énekelték volna inkább a darabot.

A szólisták közül Cecília Lloyd valószínűleg kissé izgulhatott; ma reggel tudta meg, hogy Sümegi Eszter betegsége miatt ő kap esélyt a szoprán szólók eléneklésére. Én tegnap, a Carmen premierjén láttam utoljára énekelni, egészen friss még az az élmény is. Nem érződött a szólóin az, hogy próba nélkül kellett ma helyt állnia. (Hollerung Gábor értesített minket a változásról, bejelentette a beugrás tényét. Ez szinte felesleges volt, mert korábban sem a bdz.hu, a zenekar honlapja, sem a FB-oldala, sem a Zeneakadémia pénztára vagy honlapja semmiféle előzetes információval nem szolgált, azaz csak bennfentes emberek tudhatták az összes szólista nevét. Fogalmam sem volt a koncertre menet, hogy pontosan kiket fogok hallani, mindössze egy szólista személyében lehettem biztos a négyből. )

Screenshot 2020-03-28 Rossini Stabat Mater, Aria di basso - YouT

Wiedemann Bernadett a szokásos jó formáját mutatta ma is. (A beugrás - a kvartettek miatt is - a többi szólista teljesítményére, kedélyállapotára is kihathatott, mivel nem annyira szerencsés, ha mással próbál valaki, mint akivel aztán fellép, de akik ezen a szinten működnek, vannak olyan profik, hogy kezelni tudják a helyzetet, és mezei néző nem veszi észre, hogy különlegesen meg vannak szorítva.)

László Boldizsár délelőtt jobb formában volt, mint este. Azt is átérezhette a néző az esti koncert első tenorszólóját hallgatva, hogy az éneklés mennyire hasonlít a kötéltánchoz, minden esetleges, bármikor bármi előadódhat. Ez a közös zenehallgatás varázsa is, előttünk történnek a dolgok, egyszeriek és megismételhetetlenek. És a hallottakról a nézők más-más véleménnyel vannak...

Cser Krisztián volt a negyedik szólista, akiről viszont elmondható, hogy mind a délelőtt folyamán, mind este remek állapotban volt. A zenekar néha elnyomta a többieket, ő viszont lazán áténekelte a kórust és a zenekart is. Basszusa betöltötte a Zeneakadémia nagytermét, és valóban a "Pro peccatis" tétel olyan "édesen" szólt, ahogy azt Hollerung Gábor előzőleg beharangozta. A tételt követő párbeszéde a kórussal szintén az este legjobb részei közé tartozott. 

Screenshot 2020-03-28 Rossini Stabat Mater, Aria di basso - YouT

Az esti koncerten csak minimális magyarázatot fűzött a karmester a darabhoz, viszont előtte meghallgathattuk Mozart d-dúr zongoraversenyét. Fülei Balázs zongorázott. A helyemről nem volt sok esélyem a zongorista megszemlélésére, így a nézőket figyeltem a mű előadása közben. És megakadt a szemem valakin, akit élmény volt nézni, annyira átszellemülten hallgatta a zenét, teljes önátadással. Mert ez a koncert lehetőséget adott arra, hogy feloldódjunk a zenében, elfelejtsük hétköznapi bajainkat és keserveinket is. És ez is nagy dolog, kicsit távol kerülni saját életünktől és örülni valaminek. A szépség áradásának, amely jellemezte mindkét zeneművet, és a koncerteken keresztül ezt az egész szombati napot, Mindenszentek napját emlékezetessé tette...

PS. 2020.márc. 28.

Holnap a Dohnányi Zenekar felteszi a youtube-csatornájára a délelőtti koncertet, amelyet várhatóan hosszabb ideig ott is hagynak. Ez az apropója, hogy előszedtem ezt a bejegyzésemet.

Megjegyzem, hogy az esti koncertből egyetlen áriát megosztott már a youtube-on Cser Krisztián, akinek ez a felvétel valóban nagyon jól is áll. Jó lenne a teljes művet is újrahallgatni a felsorolt szólistákkal, felidézni még jobban a koncert hangulatát, de jelenleg örüljünk, hogy a délelőtti már elérhető. - Most a karanténban eléggé egyértelművé vált, hogy a zenei felvételekre különösen nagy szükségünk van, sok erőt adnak és kicsit könnyebbé teszik az otthonülést.

A 2016-ban feltett ária videójából tettem a bejegyzésbe utólag néhány kimentett képrenyőképet is. Jó lett volna a többi szólistáról is feltenni képet, de ez majd esetleg pótlólag lehetséges, ha már kint lesz a délelőtti koncert felvétele.

 

Címkék: Opera Hollerung Gábor Zeneakadémia Cser Krisztián Wiedemann Bernadett László Boldizsár Fülei Balázs Cecília Lloyd Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr26855603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bálna69 2014.11.03. 16:58:54

"Nem tudom, milyen volt a kórusnak és a zenekarnak hosszan ücsörögni és hallgatni a karmestert, de úgy tűnt, megszokták már."

Megszoktuk. És szeretjük is :)

Egy basszus a kórusból.

MakkZs 2014.11.03. 18:51:51

Köszönöm a kommentet. Nagyon jól szólt a kórus, a basszus szólam pláne...:-)
süti beállítások módosítása