Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem számítottam rá, hogy a négy hetes vietnami utazásunk során két alkalom is lesz, amikor színházi előadásról beszámolhatok. (Ha valaki elmulasztotta volna, még mindig fellapozhatja a hanoi vízi bábszínházról írott soraimat.) Ezúttal Saigonban, az 1898-ban a franciák által épített Operaházban voltam. (A látogatás létrejöttének körülményeiről a következő bejegyzésben lesz szó, most csak az előadásra szorítkozom.)

Ha az épületet körülvevő pálmafákat photoshoppal eltávolítanánk, akkor beilleszthető lenne bármely európai városba is. Kifejezetten kellemes élmény bemenni, sok tekintetben hasonló a pozsonyi operaházhoz. Ha a mienkhez viszonyítom, elmondható, hogy a fehér falai miatt puritánnak tűnik, ugyanakkor ezerszer kényelmesebbek itt a székek, amelyek igazi karosszékek, így jóval kevesebb néző fér be. Kényelmesen ki lehet nyújtózkodni, lehet élvezni valóban az előadást.

Megkíséreltem, de semmiféle információt nem tudtam begyűjteni a helyszínen a ház jövő évadjáról. Kíváncsi lettem volna, hogy egyáltalán játszanak-e operákat is. Egy-egy koncertet meghirdetnek, de az opera túl költséges, túl bonyolult és kevéssé része a helyi kultúrának. Attól tartok, nagy igény nincs is rá.

 A jegyünkhöz tartozott „welcome drink” is, mások jegyéhez pedig ajándéktárgy kupont (pólóra) adtak. Ez egy olyan megoldás, amellyel jó közérzetet lehet kelteni a célcsoportul szolgáló turistákban. Valószínűleg a top-jegyárat fizetők szívesen meginnának egy bambit nálunk is a büfében még előadás előtt. Hogy mi volt ez az ital? Lótuszmagból és cukornádból készült és adtak hozzá jeget és szívószálat.

Egy másik dolog, amelynek a lemásolását üdvözlendőnek tartanám a Magyar Állami Operaházban ÉS az Erkelben is: egy 2-3 perces, igazán hatásos és jópofa pantomimos bevezetőt tartott nyolc táncos arról, hogy NEM eszünk, NEM iszunk, NEM beszélgetünk, NEM fényképezünk, NEM tabletezünk és NEM mobilozunk előadások alatt. Ezt kellene mindenkinek a fejébe bevésni, aki beteszi a lábát akármelyik színházba.A szokásos bemondás néha kevés, a kutya se figyel oda rá...

Itt is nagyrészt turisták ültek a nézőtéren, ahogy Pesten is azok ülnek a földszinten. Most is kiütköztek laza ruházatukkal, ahogy otthon is. A vietnamiak persze mind szépen felöltözve jöttek, míg a turisták rövidnadrágban és farmerban. Ez globális jelenség, ha megveszi valaki a jegyet, abban megy, amiben akar, és nem érzi magát feszélyezve. Az üzlet miatt ezt mindenhol eltűrik, de nem tűnik annyira jó iránynak ez a túlzott lazaság. Én is jobban éreztem volna magam, ha még nálam van a ruhám, amelyet ugyan elhoztam magammal az ünnepélyes alkalmakra, de a másik magyar mentorunkkal már Hanoiból hazaküldtem. A hely Saigonban is megérdemelte volna azt, hogy megtiszteljék, és ez a szedett vedett ruházatú társaság nem igazán illett az épület falai közé.

Remélem, sikerül a jegyemet lefényképezni és be tudom ide másolni. 

 jegy.jpg

Amint remélem látszik, nemcsak szóban és gesztusokban mondták el az illemszabályokat, de a jegyre is rá van néhány kis embléma nyomtatva. Lehetséges, hogy a korábbi években kulturáltabb volt a közönség, nem volt erre szükség, most viszont látnivalóan kell ez a figyelmeztetés.

((Az elmúlt évadban átlagosan heti kétszer volt szerencsém megtapasztalni, hogy mennyire fegyelmezetlenek az operalátogatók. A prózai színházakhoz viszonyítva sokkal rosszabb a helyzet, mert oda jellemzően törzsközönség jár, nem „jöttmentek”.))

Ez, ahogy a saigoni táncosok közvetítették a figyelmeztetést a nézők felé, kifejezetten élvezetes és jó hangulatú volt. Mindenki érezhette azt, hogy nem őt, hanem a többieket nézik bunkónak és nekik szól ez a tájékoztatás. (És amikor valaki bekapcsolt egy mobilt, azonnal ment a jegyszedő szólni, hogy álljon le. Mert két kretén most is volt, aki nem értett a szóból. Mert a mobil képernyőjének a fénye eltereli a figyelmet az előadásról. Ez az, amit fel kellene fogni mindenkinek: a színház közösségi esemény, más nézők is vannak. (Lehet persze még az egy nézős Bűn és bűnhődést is választani, az is lehet megoldás.)

A harmadik megfigyelés, amely ugyan a résztvevőktől némi erőfeszítést igényelne, de PR szempontból talán nem lenne rossz átvenni: az előadás szereplői a tapsrend után kijöttek az előtérbe, beálltak egy pózba, és vagy tíz percen át lehetett őket fényképezni, sőt velük fényképezkedni, kezet fogni, gratulálni. A szereplők arcát nézve nem derült ki, hogy ez nekik kifejezett szenvedést okozott-e vagy sem, a nézők viszont rendkívül boldogan mentek haza. Sokan beírtak a vendégkönyvbe, amely az előcsarnokban előadások előtt megtekinthető. Igazán elragadtatott bejegyzések sora született meg, leginkább angol nyelven… Nem rossz ez a megoldás, mert minél több néző viszi a hírét a kellemes élménynek, annál több esélyük lesz gyorsan eladni a jegyeket. Marketing. Persze nehéz elképzelni, ahogy mondjuk egy Hamlet után az Örkény társulata jelmezben az előcsarnokba tódul és pózol, de lennének bőven otthon is, akik üdvözölnének egy hasonló lehetőséget. A facebookot pedig elöntenék a mindenféle szelfik a különböző művészekkel. Kérdés, meddig lehet elmenni a közönség kegyeinek keresésében. Hol kezdődik a művészek privát szférája. Itt Saigonban tíz perccel később.Viszont az az előnye meg lenne, hogy az összes rajongó egy füst alatt elintézhető, később aztán nem zavarnak be, nem várogatják a szereplőket a művészbejárónál...

Az eleje és a vége között lássuk végre, hogy mi történt az előadás hatvan perce alatt.

Én mindig szoktam értékelni, ha egy színház azt adja, amit ígér. Jelen esetben a színház előterébe kitett fotókat megnézve, a szórólapot elolvasva, egészen világos lesz bárkinek, hogy vietnami zenére készült akrobatikus gyakorlatokat fognak bemutatni, amellyel az a céljuk is megvan, hogy megismertessék a vietnami életet.

Az előadás elején leginkább ezek az akrobatikus mutatványok domináltak, és kifejezetten a tornászok ügyességét lehetett-kellett megbecsülni. Az, hogy kit mennyire kötött ez le, sokban múlt azon, hogy milyen sokszor lát valaki egy olyan csoportot, amelyik hosszú bambuszrudakat dobál egymásnak. Természetesen nemcsak azt, hanem mindenféle méretű vesszőből font tányérokat, kisebb és nagyobb méretű fonott kosarakat is. Ezeket felhasználva hoztak létre veszélyes és kevésbé veszélyes, de mindenképpen látványos formációkat. Elég ötletes volt, amikor a bambuszrudakból lejtőt formáltak, és azokon eresztgették le a kosarakat.Éppen úgy gurultak, mint a flipperben a golyók. Leírva sehogy nem hat, de azért megemlítem még a bambusztornyot, amelyről egy fellógatott kosárra ugráltak át mindenféle szaltókkal. Nem az én műfajom ez, de elmondhatom, hogy nem tudtam kivonni magam a hatása alól.

A kellékek sokirányú hasznosítása az, amely igen ötletes volt. Az említett kosarak által néha bogarakká, néha teknőssé is átváltoztak a tornászok. És éppen ezek voltak számomra a legjobb részei az előadásnak, amikor bábszínházra kezdett hasonlítani és megcsillant benne némi humor is. Tradicionális zene szólt az idő nagy részében és a rizstermelők életéhez kapcsolódó néhány jelenet ehhez jól illeszkedett. Később a zene is változott és megláthattuk, hogy élnek a vietnamiak most. A társasházi élet kellemetlenségei mellett voltak utcai jelenetek, amelyek nagyrészt a motoros életforma viszontagságaihoz kapcsolódtak. Az előadás egyértelműen szórakoztató céllal jött létre, azért, hogy kikapcsolódást nyújtson, ugyanakkor mégis szóljon Vietnamról is, ahol nézzük.

Az előadást követő tapsból, amikor a közönség közel fele felállt és úgy ünnepelt, azt szűrtem le, hogy messzemenőkig beváltotta a nézők elvárásait. Még sok sok előadás lesz augusztus és szeptember folyamán, aki Saigonba megy valami okból és szereti ezt a műfajt, csalódni nem fog. 

Címkék: Opera Vietnam Saigon Opera

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr666565387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása