Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Spinozában ma tömegek voltak kíváncsiak Csákányi Eszter önálló estjének sajtóbemutatójára. Minden talpalatnyi helyen ültek.

Az est közben eszembe jutott az egyik dalt hallgatva, hogy mennyire frappáns címe lenne a bejegyzésemnek: „Akit az istenek szeretnek”. Aztán eszembe jutott, hogy (valószínűleg) a dramaturg, Zöldi Gergely volt az, aki ezt már lelőtte, mert ez az önálló est hivatalos címe.

Nem véletlenül. Illik Csákányi Eszterre a dal szövege, hiszen itt van valaki, aki feltétlenül sikeres pályát mondhat magáénak, mindig kap jó feladatokat, amelyek továbblépést jelentenek számára, ő meg nem fél új utakra lépni. Nem gyáva és ezt érezni. Az est dalaiból alig van néhány, amelyet ismertem, könnyen előfordulhat, hogy néhányat erre az alkalomra írtak. A színlap zeneszerzőt nem említ, pusztán a két közreműködő zenész nevét olvashatjuk. A rendkívül empatikus Wágner-Puskás Péter és Kovács Norbert az, akik kísérik a színésznőt. A zenészek – akár spontán, akár megtervezetten, de folyamatosan reagálnak Eszter szövegére, gesztusaira. Jól hatnak mellette. (Rendezőt szintén nem sorolnak fel az alkotók között.)

Egyszemélyes színház ez, zenével – több egyszerű koncertnél. A szórólapon nagyon frappánsan olvasható az összegzés: „Magamról és a női lélek megannyi arcáról mesélek ebben az estben. A téma örök: nők – végletes lelkiállapotban. Nők, akik alárendelik magukat a férfiaknak, akik hiába várakoznak a megbeszélt randevún, akik kiszellőztetik a lakásból a magányt és akik mégis életben maradnak.”

Egyik dal visz a másikhoz, érezni a tematikus kapcsolódást. Spontánnak tünteti fel a művész, de mégsem az. Még az apró megszakító mondatok is a témára irányulnak. Csákányi Eszter egészen végig azonos önmagával úgy, hogy folyamatosan szerepet játszik. Érezzük, hogy lebegteti ezt a kapcsolatot, érdekessé válik az, hogy a dalok róla is szólnak, illetve az éppen megjelenített karaktert is látjuk megelevenedni. Most itt nem hét asszonyról van szó, mint a korábbi Parti Nagy- estben ( amely még műsoron van!), ennél jóval többről. Az előadás ereje ebben a személyes jelenlétben van, amely roppant intenzív.

Néha megnézem színházban az órámat, hogy megállapítsam, hogy hány perc kell ahhoz, hogy az előadás hatása alá kerüljek, vagy éppen mikor veszítem el a fonalat. Most nem lett volna időm sem egy ilyen műveletre, mert már a belépőjével ezt azonnal, másodpercek alatt elérte Eszter. (Ha valaki nem ismerte volna a címből fel, a Jazz+Az „Ma úgy vagyok, hogy jól vagyok…” kezdetű nótájából idéztem.) Én ugyan ma pont nem voltam túl jól - ha nem is volt katasztrofális napom, de békés és kiegyensúlyozott sem -, de ahogy Csákányi Eszter bejött énekelni, azonnal tudtam, hogy ez most éppen kellett, hogy ezt hallhatom és éppen tőle, ezt az önbizalom erősítő, „magunkat a saját hajunknál fogva a gödörből kirángató”- üzenetű dalt. Ez az önerősítő attitűd, hol őszinte, hol erőltetett jókedv, a reménytelen helyzetben is kitartásra biztatás nagyon jól jön a nézőnek, különösen ha nő az illető.

Néhány személyes élményt is megemlít két dal között, különösen a „színész-blokk” környékén érdekesek ezek a kis anekdoták. Amelyik különösen megragadott, az az volt, amelyben kifejti, hogy a színésznő nem különösebben érdekes előadás előtt és után - „színésznőt színpadon kell nézni”. Ebben lehet valami kegyetlen igazság. Valószínűleg Csákányi Eszter is arra gyűjti egész nap az energiáját, hogy a fellépései alatt kisugározza. Nagyon működik ez a technika, mert érezzük a hatást és sokkal jobb állapotban lépünk ki a Spinózából, mint ahogy oda bementünk. 

Címkék: Spinoza Csákányi Eszter Orlai Tibor

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr36099234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása