Április tele lesz fesztiválokkal – a Tháliában a Határon túli magyar színházak szemléje, a Nemzetiben a MITEM, amelynek keretében 13 ország 26 előadása nézhető, és még itt van a Budapesti Tavaszi Fesztivál is. Ez a három esemény teljesen lefedi az egész hónapot, akár azt is megteheti valaki, hogy csak a kivételes eseményekre látogat el, és egyetlen repertoár előadást sem tűz ki saját magának.
Március második felében a régi lemaradások pótlásával foglalkoztam, különösen az Ódry Színpadon sikerült "előrelépni" (5 előadást egy hét alatt megnéztem, és egy másik ötös még hamarosan szintén jön). Itt nézhetőek meg a jövő befutott emberei, még a szárnybontogatás időszakában - és ez nagyon izgalmas valóban, ezt a blog előtt is szerettem. Áprilisban valószínűleg ez már nehezebb lesz folytatni, bár az a tény, hogy sok előadásra már nincs jegy, és ez nem egy választási helyzetet le is fog egyszerűsíteni.
Néhány előadást javaslok, most is a teljesség igénye nélkül. (Az említett három fesztivál programját hagyom, azt az érdeklődőknek már rég át kellett nézni, ha komolyan menni akartak rá.)
Az Átriumban nemrég pótoltam az Egy, kettő, hármat – de most jönni fog ismét egy újabb bemutató – Az öldöklés istene -, tehát az ottani listám nem lett rövidebb.
A Belvárosi Színházban a Orlai Produkció ezt a hónapot sem hagyja esemény nélkül, és a Hitted volna? után egy újabb Hernádi-Kern vígjáték jön, a Valódi hamisítvány.
A Budaörsi Latinovits Színházban márciusi végi bemutató – még most lesz a hétvégén – A házasságszerző, amelyet én reményeim szerint majd áprilisban meg is tudok nézni.
A Centrálban nem lesz új, de még egyszer felhívnám a figyelmet a legutóbbira, a Delilára, amelyet nagyon szerettem.
Az Erkelben a Parsifal, Parasztbecsület-Bajazzók, Sylvia, A varászfuvola és A vágy villamosa lesznek a repertoár most előkerülő darabjai, szokatlanul sok (kilenc) szünnappal. Egy bemutató is lesz – az Álarcosbál, amelyre már minden jegy elkelt. Túl nagy agitációt nem kell ennek érdekében bevetni, nem is fogok. (Látszik, hogy az operanézők maguktól – a rendezés koncepciójának ismerete nélkül is – mire mennének: népszerű szerzők híres műveire. Az Álarcosbál pedig régen volt. Én egy 2004-es Bakáts téri produkcióra emlékszem a legélesebben, de egyetlen egy operaházi előadást is láttam még 1998 december 27-én, amelyben ugyancsak szerepelt Wiedemann Bernadett, aki ugyancsak Ulrica lesz ebben a jelenlegi produkcióban is. A Fidelio magazinban épp vele jelentettek meg egy interjút, érdemes elolvasni.)
Még az Operaház programjáról: márc. 22-től lesz ismert a jövő évad teljes programja, szereposztással, márc. 26-29 a bérletmegújítás ideje, és majd utána lehet az új bérleteseknek is jelentkezni.
A Hatszín Teátrumban két bemutató is érdekesnek ígérkezik: a Szenteste és az Orlai Produkció már régebben beharangozott előadása, a Second life.
A Jurányi Házban most is rengeteg az előadás, amelyek közül kiemelendő a Magyarnátha, a DEKK Színház produkciója. Aktuálpolitikai színezetű kortárs vígjátéknak tűnik…
A Karinthy márciusban két premiert is tartott, illetve A piszkosak után csak most jön még a Tanár úr kérem! – elég nagy a repertoár, újabb bemutató most nem lesz.
A Katona és a Heidelbergi Színház közös előadása, A szecsuáni jólélek kétszer látható a Katonában, mégpedig április 19-én és 20-án, németül, magyar felirattal, négy magyar színésszel Bodó Viktor rendezésében. Emellett a színház teljes gőzzel mindkét helyszínen végig játssza a hónapot.
A Magyar Színházban Lőrinczy Attila Balta a fejbe c. darabja kerül elő, hosszabb szünet után talán ismét évekig műsoron marad. (Korábban a Katonában és Kaposvárott is ment.)
A MU-ban egy egészen friss darab nézhető: Znajkay Zsófia Rendezői változat címmel egy háromszereplős színjátékot írt, játsszák: Kurta Niké, Hajduk Károly, Laboda Kornél.
A Nemzeti Színházban az említett MITEM előadások mellett lesz egy saját bemutató is ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében, a Woyzeck.
A Müpában új Kovalik Balázs bemutató lesz, az Artaserse, amely pontosan egybe esik az Álarcosbál két bemutatójával – április 21-22. Erre még időpontonként 6-8 jegy most, egy hónappal korábban még van. Most célszerű dönteni. (De utálom az ilyen helyzeteket, de majd lesz valami, ha ajánló nem is biztos, hogy születik ezekről a napokról. Utólag úgyis mindegy - most szólok előre.)
Az Ódry Színpad újabb három bemutatóval jelentkezik, amelyek szintén érdekesnek tűnnek – Alkésztisz, A pandamedvék története, Pályinkás János -, érdemes ezt a műsort is alaposan átnézni, a címekhez tartozó leírások is lényegesek, a legtöbb darab a széles közönségnek egészen ismeretlen.
A Rózsavölgyiben egy Ibsen-darab (Rosmersholm) és egy kortárs színmű (Kulisszák mögött) bemutatóját készítik elő áprilisra.
A Spinozában épp ma lett volna a Mata Hari premierje Czeizel Gábor rendezésében, de április 3-ra halasztották. (opera – 3 énekesre, nekem ez is a "kötelezően nézendő" kategória)
A Stúdió K-ban a március legutolsó napjaira eső Alföldi Róbert-K2 Színház közreműködésével készülő előadás (Cenci-ház) is mindössze egy alkalommal nézhető, mint a műsor legtöbb darabja.Kár, hogy nem lehet több, szerintem már erre nincs semmi jegy.
A Szkéné áprilisi nagy eseménye egy újabb Horváth Csaba bemutató – a Selyem a Forte Társulat alapembereivel.
A Tháliának ez az évad utolsó hónapja és a határon túli előadások mellett most lehet utoljára a repertoárról is válogatni. Nyitás októberben. Lesz még így is egy bemutató az utolsó napokban, a Ratkó-lányok.
Nagyjából ezt válogattam össze, és még meg sem néztem a Koncertkalendáriumot.
A szokásosnál erősebb hónap elé nézünk, van választék, ha valaki szeretne színházba menni, nem esélytelen. Meg kell ragadni a kínálkozó lehetőségeket.