Nehéz ebben a masszív téli időben elhinni, hogy a jövő héten már a naptár szerint tavasz lesz.
Megcsináltam a szokásos táblázatomat, és ha visszanézek a februárira, kevesebb törlés van benne, mint betoldás, és volt néhány olyan fontos előadás, amelyikre még évek múlva is vissza fogok gondolni. Egy külföldi előadást is megnéztem magyar énekesekkel, viszont három betervezett vidékit törölnöm kellett, mert nem tudtam volna visszajönni.
De nézzük a márciust:
Az Erkelben folytatódik A rajnai sellő sorozat, amely ezen a hétvégén veszi kezdetét. Nem sok négy alkalom, de új művek iránt nehéz érdeklődést kelteni, most úgy néz ki, hogy elsejére és másodikára nyugodtan lehet majd venni előadás előtt is akármennyi jegyet. Hasonlóan érdektelenség övezi Korngold A halott város c. operáját, amelyet én mindössze egyszer hallottam, mégpedig egy debreceni vendégjáték keretében, Rálik Szilviával – és az nagyon izgalmas volt. Most is a szereposztásra néztem, és az ígéretes. Március 5-én lesz.
A Hunyadit és a Lammermoori Lúciát remélhetőleg többen akarják majd látni, remélhetőleg utóbbinak épségben visszaért a díszlete Japánból. A hónap végén lesz Parsifal is – idén búcsúzik a talán 1983 óta futó rendezés, amelyet én 1985 óta rendszeresen nézek. (A belinkelt írások ugyanerre a rendezésre vonatkoznak, de az énekesek nem feltétlenül azonosak.)
A Müpában régizenei fesztivál keretében Monteverdi Orfeója nézhető – Baráth Emőke fellépésével, aki holnap is látható a Vigadóban (Handel: Susanna), sőt ezen túl is lesz még koncertje. Fischer Iván ezúttal a Falstaffot rendezi, és ebből is ki lesz tűzve több előadás a hónap elején, csupa külföldi énekessel.
Ami a prózai színházakat illeti, a teljesség igénye nélkül említek néhány premiert, amelyre menni szeretnék előbb vagy utóbb, ahogy sikerül.
A Stúdió K a K2-vel közösen újabb bemutatót tart – nézhető a Rettegés és ínség a Harmadik birodalomban c. Brecht darab (már febr. 28-tól). Ennek nyjlt próbájáról már írtam is.
A Pinceszínházban Kiss Csaba rendezi a Márton partjelző fázik c. Hamvai Kornél darabot. Aki emlékszik még a Merlinre, hátha látta ott ezt kb. húsz éve Jordán Tamással. Most Tóth Zoltán miatt muszáj lesz megnézni, óriási volt A Gézagyerekben, az alapján is nagyon neki való feladatnak tűnik a Márton.
A Karinthy Színházban a Nézőművészeti KFT-vel közösen egy Rejtő Jenő bemutató várható, szintén már a jövő hét végén. A címe: Piszkosak és Scherer Péter rendezi.
A Kamrában Spiró-bemutató lesz, a Széljegy – Bányai Kelemen Barna vendégszerepel, és a Katonában ennek párjaként fog futni a Berlin, Alexanderplatz.
Az RS9-ben a Kean c. darab (amelyik megy a Tháliában is) Széles Lászlóval lesz nézhető, aki annyira kevés előadásban látható Pesten, hogy már ez önmagában is esemény, így ennek számomra prioritása lesz.
A Centrálban Molnár Ferenctől a túl gyakran nem játszott Delila kezdi meg valószínűleg hosszú szériáját, míg a Pesti Színházban A félkegyelmű Petrik Andreával.
A Belvárosi Színház a március 15-i hosszú hétvégére tette a régen beharangozott Dühöngő ifjúságot, míg a Spinozában Czeizel Gábor rendezése, a Mata Hari – operaként, énekesekkel csak 21-én debütál.
A Karinthynak lesz még egy bemutatója is, a Tanár Úr kérem! – várhatóan ez is évekig nézhető lesz ismét.
Az Örkényben már egy jó ideje tervezték A hattyút, és Csákányi Eszterre számítottak vele, aki most a hónap végén el is játszhatja majd, ezt is nagyon várom.
Budaörsön Takács Katinak idén is lesz egy nagy bemutatója – a tavalyi Macskajáték után – A házasságszerző.
Az utolsó bemutató, amelyiket én még ebbe a hónapba terveztem, bár a tavaszi szünet miatt a megtekintése valószínűleg el fog tolódni, a Cenci-ház, amelyet Alföldi rendez, a Stúdió K-ban lesz, a K2-es színészek közreműködésével.
Aki Alföldi nevére beindul, az jobb, ha azonnal igyekszik jegyet venni mindenféle tájékozódás nélkül is, mert ez elég valószínű, hogy jó is lesz, ráadásul a Stúdió K-ba 60-nál több ember akkor sem tud beülni, ha ostrom lesz…A III.Richárd sikerült olyan jó, hogy arra is csak májusra lehet majd jegyet venni, ha valaki a jegyértékesítés első napján azonnal kapcsol.
Ezek a felsorolt előadások azok, amelyeket én tervbe vettem, illetve néhány pótlásra is gondoltam. A K2-nek van a két tantermi színháza (Hűség, Antigoné), a Tháliában a Moszkva-Petuski, a Bethlen Téri Színházban ott a Godot, amelyik eddig mindig ütközött…
A további fontos bemutatókról továbbra is tájékozódni lehet a Fidelio műsorújságban…(Azt nagyon nem bánnám, ha valakinek lenne kedve hozzáfűzni, hogy miket tervez.)