Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ács Eszter (2) Ács Norbert (2) Aczél András (19) Ádám almái (2) Adorjáni Bálint (9) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (4) Ágoston László (5) Ágoston Péter (4) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (672) Akadémiai Kórustársaság (3) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (3) Alexis Lathman (2) Alföldi (66) Almási-Tóth András (39) Almási Éva (3) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (6) Ambrus Mária (25) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (3) Andrássy Máté (6) Andrei Serban (2) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (3) Antal Mátyás (2) Anyegin (11) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (5) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (3) Armel Operafesztivál (6) Árva Nóra (2) Ascher Tamás (18) Átrium (38) Az istenek alkonya (2) Az ördög (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A Gézagyerek (2) A hugenották (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (5) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (3) A vámpír (2) A velencei kalmár (2) A vihar (3) A walkür (4) B32 Kultúrtér (2) Bábszínház (7) Bach (3) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (12) Bagó Bertalan (2) Bajári Levente (2) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Bajor Lili (4) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (7) Bakonyi Marcell (15) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (10) Balatoni Éva (19) Balázsovits Edit (5) Balázs Andrea (12) Balázs Juli (3) Balázs Péter (2) Balázs Zoltán (3) Balczó Péter (28) Balga Gabriella (24) Balikó Tamás (7) Bálint András (11) Balla Sándor (2) Ballér Bianka Gréta (8) Balogh Eszter (9) Balsai Móni (13) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (5) Bánki Róza (2) Bánk bán (3) Bánovits Vivienne (2) Bányai Kelemen Barna (6) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (14) Bán János (13) Bárány Péter (6) Baráth Emőke (19) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (6) Barna Zsombor (2) Baronits Gábor (5) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (5) Bátki Fazekas Zoltán (22) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beéri Benjámin (2) Beeri Benjámin (2) Bella Máté (2) Belvárosi Színház (37) Benedek Mari (36) Benedek Miklós (8) Benkó Bence (14) Beöthy-Kiss László (17) Bercsényi Péter (9) Berczelly István (2) Bérczes László (3) Bereczki Zoltán (5) Béres Attila (5) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (13) BFZ (9) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (10) Blaskó Borbála (4) Blaskó Péter (4) Blazsó Domonkos (10) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (4) Bodnár Erika (11) Bodoky Márk (4) Bödök Zsigmond (3) Bodor Johanna (5) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (3) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (5) Bohémélet 2.0 (2) Bohoczki Sára (8) Böjte Sándor (2) Bojtos Luca (2) Boncsér Gergely (34) Borbás Gabi (3) Borbély Alexandra (18) Börcsök Enikő (20) Bordás Barbara (3) Borgula András (2) Bori Réka (2) Borka Ákos (7) Böröndi Bence (8) Boross Csilla (2) Boros Anna (12) Boros Ildikó (2) Borsányi Dániel (12) Borsi-Balogh Máté (4) Botos Éva (6) Bozó Andrea (12) Bozsik Yvette (5) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brasch Bence (3) Brassói-Jőrös Andrea (2) Brecht (3) Bregyán Péter (4) Bretz Gábor (67) Brickner Szabolcs (8) Bruno Taddia (2) BTF (2) Bucsi Annamária (17) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (12) Budai Lívia (3) Budaörs (8) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (4) Budapest Bábszínház (5) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (5) Busa Tamás (13) Bűvös vadász (4) Cantemus kórus (6) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (17) Chován Gábor (7) Christian Badea (3) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (5) Cosí fan tutte (14) Crespo Rodrigo (5) Csákányi Eszter (17) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (3) Csányi Sándor (6) Csapó Attila (2) Csapó József (10) Csarnóy Zsuzsanna (2) Cseh Antal (32) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (2) Cselényi Nóra (4) Csémy Balázs (7) Cserhalmi Ferenc (15) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Antal (3) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (18) Cser Ágoston (3) Cser Krisztián (176) Cser Miklós (2) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (17) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (6) Csóka Anita (2) Csoma Judit (5) Csomós Mari (12) Csongor és Tünde (3) Csonka András (3) Csuja Imre (24) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (6) Cziegler Balázs (20) Czupi Dániel (2) Czvikker Lilla (2) Dancsecs Ildikó (2) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (6) Dani Dávid (4) Dankó István (16) Danton halála (2) Danyi Judit (2) Dányi Krisztián (4) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Darvas Ferenc (2) Deák Tamás (2) Debrecen (4) Debreczeny Csaba (16) Decsi András (4) Deés Enikő (2) Dékány Barnabás (3) Dékán Jenő (6) Dénes István (6) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Deres Péter (4) Derzsi János (3) Dér Zsolt (12) Dés László (2) Dévai Balázs (2) Devich Botond (2) Dézsy Szabó Gábor (2) Dicső Dániel (5) Dinyés Dániel (31) Dióssi Gábor (3) Dobák Attila (3) Dobi-Kiss Veronika (3) Dobra Mara (2) Dobrotka Szilvia (5) Dolhai Attila (3) Domokos László (2) Domokos Zsolt (14) Dömötör András (14) Dömötör Tamás (3) Don Carlos (5) Don Giovanni (20) Don Juan (2) Dóra Béla (9) Ducza Nóra (16) Dumaszínház (5) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (6) Egri Márta (5) Egri Sándor (22) Egyed Apollónia (3) Egyed Attila (3) Eke Angéla (7) Elektra (2) Elek Ferenc (18) Élettörténetek.hu (3) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (32) Enyedi Éva (6) Enyvvári Péter (9) Eötvös Péter (7) Eperjes Károly (3) Epres Attila (14) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (14) Erdős Róbert (2) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (127) Erwin Schrott (5) Estefania Aviles Fernandez (2) Eszenyi Enikő (11) European Opera Days (4) Évadértékelés (16) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (13) Fabók Mariann (7) Falstaff (2) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (4) Faragó Zsuzsa (2) Farkasréti Mária (32) Farkas András (2) Farkas Dénes (3) Farkas Gábor (2) Farkas Judit (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (7) Fédra fitnessz (2) Fehér András (5) Fehér Balázs Benő (12) Fehér László (13) Fehér Tibor (2) Fekete Ádám (10) Fekete Anna (4) Fekete Attila (41) Fekete Ernő (20) Fekete Györgyi (2) Fekete Mari (2) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (6) Ficza István (19) Ficzere Béla (8) Figaro 2.0 (49) Figaro házassága (70) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fila Balázs (3) Fillár István (6) Fischer Ádám (15) Fischer Iván (9) Fodor Annamária (5) Fodor Beatrix (46) Fodor Bernadett (14) Fodor Gabriella (19) Fodor Tamás (19) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (6) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Földes Tamás (2) Földvári Péter (2) Forgách András (6) Forgács Péter (5) Formán Bálint (4) Forte (3) Forte társulat (3) Francesco Demuro (3) Francesco Lanzillotta (2) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (7) Friedenthal Zoltán (13) Fried Péter (7) FÜGE (27) Fülep Máté (8) Fullajtár Andrea (17) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (13) Futótűz (2) Füzér Anni (11) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (16) Gaál Dániel (2) Gábor Géza (69) Gábor Sára (3) Gábor Sylvie (8) Galambos Péter (12) Gálffi László (20) Galgóczy Judit (6) Gálvölgyi János (3) Gál Erika (36) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (7) Gáspár Sándor (6) Gáspár Tibor (7) Gavodi Zoltán (4) Gazsó György (14) Geiger Lajos (40) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (4) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (4) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (7) Gerlits Réka (3) Gerlóczi Judit (2) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gilicze Márta (2) Giliga Ilka (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (4) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (2) Gothár Péter (10) Göttinger Pál (30) Gradsach Zoltán (15) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (5) Gudrun Pelker (2) Guelmino Sándor (2) Gula Péter (4) Gulyás Bence (2) Gulyás Dénes (6) Gunyong Na (2) Gyabronka József (10) Gyöngyösi Levente (4) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (5) Győr (2) Györgyi Anna (6) Gyüdi Sándor (2) Gyulai Zékány István (4) Gyulay Eszter (7) Hábetler András (76) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (30) Hajduk Károly (8) Hajdu András (5) Hajdu Péter István (2) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (8) Hajmási Dávid (2) Hajnóczy Júlia (12) Hajzer Nikolett (6) Halász Péter (18) Hamlet (6) Hámori Gabriella (4) Hámori Szabolcs (4) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (8) Hanczár György (2) Hannus Zoltán (4) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (5) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Hatszín Teátrum (3) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (6) Hector Lopez Mendoza (2) Hegedűs D. Géza (18) Hegymegi Máté (7) Heiter Melinda (18) Héja Domonkos (3) Herczegh Péter (2) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (4) Herczenik Anna (15) Herman Anett (2) Hernádi Judit (9) Hevér Gábor (8) Hevesi László (6) Hirtling István (8) Hoffer Károly (2) Hojsza Henrietta (2) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (14) Hollósi Frigyes (4) Holt lelkek (2) Homonnai Katalin (7) Homonnay Zsolt (3) Honti György (8) Honvéd Férfikar (6) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (10) Horgas Ádám (4) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (10) Horti Lilla (9) Horváth Alexandra (2) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (16) Horváth Gábor (3) Horváth Illés (5) Horváth István (33) Horváth Jenny (5) Horváth Lajos Ottó (5) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (14) Horváth Virgil (3) Horváth Zsuzsa (2) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadi Máté (4) Hunyadkürti György (4) Huszárik Kata (2) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Ignjatovic Kristina (2) III. Richárd (2) Illatszertár (6) Ilyés Róbert (6) Imai Ayane (3) Imre Krisztián Márk (2) Inoka Péter (3) Iphigeneia Auliszban (2) Iréne Theorin (5) Irlanda Gergely (5) István a király (3) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (16) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (9) János-passió (2) Járó Zsuzsa (7) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Játék a kastélyban (2) Jeffrey Thompson (5) Jéger Zsombor (9) Jekl László (7) Jeli Luca (6) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (16) Jordán Tamás (14) Józan László (3) Józsa Bettina (3) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Juhász Nóra (3) Juhász Réka (2) Jurányi (48) Jürgen Linn (2) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (14) Kádas József (8) Káel Csaba (6) Kákonyi Árpád (14) Káldi Kiss András (20) Kálid Artúr (6) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (18) Kálmándy Mihály (16) Kálmán Eszter (14) Kálmán László (8) Kálmán Péter (24) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (33) Kalocsai Zsuzsa (4) Kamen Chanev (2) Kamp Salamon (2) Kamra (29) Kaposvár (7) Kardos Róbert (8) Karinthy Frigyes (2) Karinthy Márton (13) Karinthy Színház (31) Karnyóné (2) Károlyi Katalin (2) Kárpáti Enikő (2) Kárpáti Pál (7) Kárpáti Péter (2) Karsai István (2) Kaszás Gergő (14) Katona (77) Katona László (10) Kautzky-Dallos Máté (2) KÁVA (2) Kean (2) Kecskemét (10) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (32) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (7) Kelemen Zoltán (15) Keller András (4) Kémiai Diákolimpia (13) Kendi Ludovik (3) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (5) Kerekes Viktória (7) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Kerényi Miklós Máté (2) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (19) Kéringer László (3) Kéri Kitty (3) Kerkay Rita (2) Kern András (8) KERO (2) Kertesi Ingrid (8) Kesselyák Gergely (10) Keszég László (2) Keszei Bori (35) Khell Csörsz (7) Khell Zsolt (12) Király Attila (6) Király Dániel (9) Kissjudit Anna (4) Kiss András (28) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (5) Kiss Diána (7) Kiss Diána Magdolna (4) Kiss Eszter (7) Kiss Judit Anna (3) Kiss Julcsi (5) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (19) Kiss Tivadar (15) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (4) Kóbor Tamás (6) Kocsár Balázs (15) Kocsis Gergely (18) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (3) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (4) Koleszár Bazil Péter (2) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (15) Koller Krisztián (4) Kolonits Klára (62) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Komáromi Márton (3) Komlósi Ildikó (27) Komódi Judit (2) Konfár Erik (6) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Koroknai Sándor (3) Kőrösi András (11) Kőszegi Ákos (2) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kotormán Ábel (3) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (4) Kovács Ágnes (3) Kovács Andrea (2) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (8) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (5) Kovács István (41) Kovács János (15) Kovács Krisztián (12) Kovács Krisztina (5) Kovács Lehel (14) Kovács Márton (11) Kovács Patrícia (7) Kovács Péter (4) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (11) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (7) Kovács Zsolt (3) Kovalik (26) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (17) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kricsár Kamill (3) Kristán Attila (6) Kristofori Ferenc (9) Kriszta Kinga (7) Krisztik Csaba (8) Krucsó Júlia (3) Kukk Zsófi (2) Kulcsár Noémi (2) Kulka János (19) Kuna Károly (3) Kuna Kata (3) Kun Ágnes Anna (19) Kurázsi mama (2) Kurely László (3) Kurta Niké (13) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (4) Laboda Kornél (5) Lábodi Ádám (4) Lackfi János (4) Ladányi Andrea (9) Ladányi Júlia (5) Lakatos Márk (2) Lammermoori Lucia (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (17) László Lili (8) László Zsolt (24) Lauri Vasar (3) Lázár Balázs (2) Lázár Kati (9) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (3) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (9) Lestyán Attila (13) Létay Kiss Gabriella (33) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (3) Lőkös Ildikó (3) Lőrinczy Attila (3) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (5) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (19) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Gyöngyi (3) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (7) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (8) M.Tóth Géza (11) Macbeth (2) Mácsai Pál (19) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Attila (3) Magyar Színház (12) Máhr Ági (4) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (20) Maladype (6) MaNNa (3) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi tér (2) Marczibányi Tér (23) Margitai Ági (7) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (5) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Márkus Sándor (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (3) Martinkovics Máté (6) Martinovics Dorina (8) Martin Márta (11) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (3) Marton László (6) Marton Róbert (7) Máté Gábor (20) Máté passió (5) Máthé Zsolt (24) Mátravölgyi Ákos (3) Mátray László (2) Matthew Shaw (3) Matti Salminen (2) Mátyássy Bence (6) Mátyássy Kála Cecília (2) Mátyás templom (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Ádám (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Meggyeskert (2) Megyeri Zoltán (4) Megyesi Schwartz Lúcia (14) Megyesi Zoltán (77) Méhes László (3) Meláth Andrea (17) Menczel Róbert (4) Mentes Júlia (2) Mentőcsónak (5) Mertz Tibor (2) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Messiás (3) Mester Viktória (31) Mészáros András (2) Mészáros Béla (17) Mészáros Blanka (14) Mészáros Martin (3) Mészáros Máté (13) Mészáros Péter (2) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (4) Mészöly Anna (8) MET (2) mezeinezo.blog.hu (3) Mezei Gábor Péter (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Michal Docekal (2) Mihályfi Balázs (5) Mihályi Győző (3) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Mikes Anna (2) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (4) Mikó Csaba (2) Miksch Adrienn (27) Milano (2) Miskolc (32) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (2) Mohácsi István (3) Mohácsi János (25) Mohai Tamás (5) Molnár Ágnes (16) Molnár Anna (10) Molnár Csaba (2) Molnár Erika (2) Molnár Gusztáv (9) Molnár Levente (17) Molnár Piroska (24) Molnár Tímea (2) Molnár Zsolt (3) Moltopera (4) MOM (2) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (4) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mózes András (4) Mozsár Műhely (3) MR Szimfonikusok (2) Mucsi Zoltán (16) Mukk József (7) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) MüPa (37) Müpa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (5) Művház (2) MU Színház (3) Nádasdy Ádám (2) Nádasdy András (6) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (3) Nagy-Bakonyi Boglárka (2) Nagyhegyesi Zoltán (2) Nagypál Gábor (18) Nagy Dániel Viktor (12) Nagy Ervin (15) Nagy Fruzsina (5) Nagy Katica (5) Nagy Mari (13) Nagy Márk (5) Nagy Norbert (7) Nagy Péter (2) Nagy Péter István (3) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (4) Nagy Viktória (2) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsófia (3) Nagy Zsolt (24) Najbauer Lóránt (4) Nánási Helga (2) Napi ajánló (179) Némedi Árpád (6) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (5) Németh Gábor (4) Németh Judit (18) Németh Kristóf (2) Németh Pál (2) Nemzeti (64) Nemzeti Énekkar (8) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (2) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (12) Norma (2) Novák Eszter (6) Novák János (4) Novák Péter (3) Novkov Máté (7) Nyakó Júlia (8) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (25) Nyíregyháza (2) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (6) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (6) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (5) Ódry Színpad (50) Ókovács Szilveszter (5) Ökrös Csaba (2) Oláh Zoltán (2) Olasz nő Algírban (2) Olasz Renátó (7) Oliver von Dohnányi (2) Oliver Zwarg (2) Olt Tamás (2) Ondraschek Péter (2) Ónodi Eszter (11) opera (2) Opera (321) Operabeavató (12) Operakaland (41) Operamacera (2) OpeRaport (2) Operaport (2) Operavizsga (4) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (13) Ördög Tamás (2) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (7) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (51) Orlai Tibor (51) Orosz Ákos (7) Orosz Klaudia (2) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (4) Othello (2) Ötvös András (12) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (3) Páder Petra (5) Paizs Miklós (6) Pajor Patrícia (2) Palerdi András (32) Pálfi Ervin (2) Pálfi Katalin (2) Pallagi Melitta (5) Pallag Márton (11) Pallai Mara (2) Pallós Nelli (3) Pálmai Anna (22) Pálos Hanna (17) Pálya Pompónia (9) Pál András (21) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papp Endre (6) Papp János (2) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (3) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (4) Parti Nóra (6) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (23) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (20) Pataki Potyók Dániel (4) Pater Sparrow (2) Patkós Márton (7) Pattantyus Dóra (3) Pavol Remenár (7) Pécs (7) Peer Gynt (4) Peller Károly (3) Pelsőczy Réka (32) Perczel Enikő (2) Perencz Béla (2) Pesti Színház (10) Péterfy Bori (2) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Peter Seiffert (2) Pethő Gergő (2) Pető Kata (13) Petra Lang (2) Petrik Andrea (13) Philippe de Chalendar (2) Philipp György (6) Philoktétész (2) Piaf (2) Pignitzky Ádám (2) Pilinyi Márta (2) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (8) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (10) Pintér Ágnes (4) Pintér Béla (23) Pintér Dömötör (11) Piti Emőke (12) Pogány Judit (15) Pokorny Lia (10) Polgár Csaba (20) Pomádé király (8) Popova Aleszja (3) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (11) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (6) Purcell Kórus (8) Puskás Tamás (12) Quitt László (3) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (10) Rab Gyula (7) Rácz Illés (2) Rácz István (16) Rácz Rita (20) Rada Bálint (7) Radnai Annamária (8) Radnai Márk (5) Radnay Csilla (6) Radnóti Színház (31) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (10) Rálik Szilvia (16) Rátkai Erzsébet (2) Rátóti Zoltán (6) Rázga Miklós (2) Remete Krisztina (6) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (3) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (14) Rezsnyák Róbert (13) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (13) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (24) Rosmersholm (2) Rost Andrea (11) Roszik Hella (4) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (52) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (8) Rozsos István (4) RS9 (7) Rudolf Péter (2) Rujder Vivien (19) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (10) Rusznyák Gábor (5) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (20) Sághy Tamás (2) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Anna (2) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (22) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi Xénia (3) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schaffer Judit (2) Schell Judit (8) Scherer Péter (14) Schilling Árpád (3) Schlanger András (3) Schmied Zoltán (3) Schneider Zoltán (18) Schnell Ádám (6) Schöck Atala (34) Schruff Milán (7) Sebastian Hannak (2) Sebestyén Aba (7) Sebestyén Csaba (2) Sebestyén Miklós (17) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Senza sangue (3) Sepsiszentgyörgy (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (8) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (5) Simon Krisztina (19) Sinkó László (4) Sipos György (6) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Marianna (2) Sipos Vera (3) Sirály (6) Sodró Eliza (8) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Soós Attila (2) Soós Péter (2) Söptei Andrea (13) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (2) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (6) Spinoza (13) Spiritiszták (2) Spiró György (4) Spolarics Andrea (13) Stefanovics Angéla (10) Stohl András (23) Stork Natasa (4) Strauss (2) Strausz Kálmán (6) Stúdió K (10) Sufni (7) Súgó (55) Sümegi Eszter (17) Sütő András (6) Szabadka (5) Szabó-Székely Ármin (4) Szabóki Tünde (23) Szabó Borbála (5) Szabó Erika (9) Szabó Éva (3) Szabó Győző (3) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (11) Szabó Máté (32) Szabó P. Szilveszter (5) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Soma (2) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (15) Szakács Ferenc (3) Szakács Györgyi (12) Szakács Ildikó (8) Szakértők (3) Szalay Bence (3) Szalay Marianna (2) Szalma Tamás (2) Szalontay Tünde (12) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (14) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (11) Szántó Balázs (7) Szappanos Tibor (22) Szarvas József (2) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (5) Szatory Dávid (5) Szávai Viktória (6) Szeged (7) Szegedi Csaba (22) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (4) Székely Csaba (5) Székely Kriszta (15) Székely László (4) Székesfehérvár (6) Széles László (4) Széles Tamás (5) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (8) Szemerédy Károly (7) Szemere Zita (37) Szendrényi Éva (7) Szendy Szilvi (2) Szenteczki Zita (3) Szentendre (2) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (22) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (8) SZFE (19) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (9) Szikora János (9) Szikszai Rémusz (14) Szilágyi Ágota (4) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (8) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (17) Szirtes Balázs (5) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (43) Szlávik István (6) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artur (2) Szőcs Artúr (2) Szokol Judit (3) Szokos Augustin (3) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (8) Sztarenki Pál (4) Szűcs Attila (2) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (6) Szüle Tamás (14) Szutrély Katalin (2) Szvétek László (30) Takács Géza (5) Takács Kati (7) Takács Nóra Diána (19) Takátsy Péter (11) Tallér Zsófia (4) Tamási Zoltán (16) Tankó Erika (4) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (7) Tarnóczi Jakab (6) Tárnoki Márk (2) Tárnok Marica (2) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (20) Tatabánya (5) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (3) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (12) Teremtés (2) Térey János (3) Terhes Sándor (5) Terminal Workhouse (2) Tetiana Zhuravel (3) Thália (77) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (17) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tímár Éva (3) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (7) Tordai Hajnal (4) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (6) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (13) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Auguszta (2) Tóth Eszter (5) Tóth Ildikó (5) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (4) Tóth Károly (2) Tóth Krisztina (2) Tóth László (3) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (7) Tötös Roland (2) Trafó (9) Traviata (2) Trill Zsolt (11) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (15) Trokán Péter (2) Turandot (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (14) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (11) Újvári Milán (3) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (11) Ungár Júlia (14) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vadász Zsolt (2) Vádli (5) Vajdai Vilmos (10) Vajda Gergely (12) Vajda Júlia (8) Vajda Milán (8) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (4) Valló Péter (18) Vándor Éva (4) Váradi Zita (9) Varázsfuvola (14) Varga Ádám (3) Varga Bence (3) Varga Donát (17) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (3) Varga József (3) Varga Lili (4) Varga Mária (2) Varga Viktória (3) Varga Zoltán (5) Varga Zoltán Mihály (3) Várhelyi Éva (19) Vári-Kovács Péter (2) Vári Éva (8) Varjú Kálmán (2) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (3) Vásáry Tamás (2) Vashegyi György (17) Vaskakas Bábszínház (2) Vass György (2) Vasvári Csaba (2) Vati Tamás (5) Vecsei Miklós (5) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (4) Venczel Vera (4) Venekei Marianna (3) Verebes István (3) Vertig Tímea (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (12) Vidéki Színházak Fesztiválja (17) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (4) Vidnyánszky Attila színész (12) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (3) Vígszínház (25) Viktor Balázs (14) Vilmányi Benett Gábor (11) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vislóczky Szabolcs (2) Vizin Viktória (7) Vizi Dávid (14) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (17) Wagner Puskás Péter (4) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (7) Wiedemann Bernadett (35) Wierdl Eszter (21) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Závada Péter (2) Zavaros Eszter (37) Zeke Edit (3) Zemlényi Eszter (7) Zeneakadémia (45) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (30) Zöldi Gergely (7) Zöldi Z Gergely (4) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (4) Zrínyi Gál Vince (2) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (11) Zsigmond Emőke (10) Zsigmond Géza (3) Zsótér Sándor (60) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Kedd késő délután van már, én pedig a pénteki első megtekintés után kezdtem a bejegyzés írásába, amely nem hagyja magát lezárni, feltehetően azért nem, mert még nem szeretném az élményt én sem elengedni, amelyre olyan hosszan vártam.

A címbeli éjjel viszont nem a blogírás végeláthatatlannak tűnő éjszakáira utal, de a Kékszakállú záró mondatára. A Müpába Bartók operája vitt be most, amely harminc éve foglalkoztat, 25 alkalommal írtam róla az utóbbi 3 és fél évben (akit bővebben érdekel a téma, rengeteg fejtegetést olvashat a darab kapcsán), és néha már megkérdezem magamtól, hogy meddig fog még eltartani ezt a megismerési folyamat, és mikor hagyok fel az emlegetésével sok más előadás kapcsán. Ahogy néhány művészt figyelek, akik évtizedek óta játsszák (lsd. Komlósi Ildikó) vagy vezénylik, ahogy az est karmestere, Eötvös Péter is, van egy sejtésem, hogy a Kékszakállútól véglegesen nem lehet szabadulni. Ahogy a Senza sangue-ben elhangzik, ragaszkodunk a saját poklunkhoz, traumáinkhoz, úgy ragaszkodhatunk egy olyan műhöz, amely elég hatékonyan sugározza a szerzőnek az emberi kapcsolatok kilátástalanságába vetett hitét. Nem könnyű elsőre befogadni, és még 43. nézésre is erősen megráz.

27752462 542557979440242 5613982794488973137 n

Eötvös Péter darabjáról a Kékszakállúhoz képest kevesebb mondanivalóm van, bár paradox módon – ha a rendezést és a színházi szempontokat veszem figyelembe – mégis muszáj elismernem, hogy ezúttal az tetszett jobban, és ez nem kevés, ha hozzáteszem egészen őszintén, hogy amennyiben módom lett volna rá (ha van szünet!), akkor ezúttal ki is hagyom. Ettől függetlenül minden énekes másként, de NAGYON tetszett, és képtelen lennék sorrendet felállítani közöttük, de nem is kell. (Ja, és amúgy ez nem kritika, hanem ajánló blog – mondom megint a biztonság kedvéért – az értékeket keresem, és ebben az előadásban bőven vannak, nem hiába néztem kétszer, bár egyes rendezői megoldásokkal szemben maradtak fenntartásaim.)

Egészen más olyan énekeseket nézni, akiket soha nem láttam (Jordan Shanahan most első élményként meggyőzött természetes játékával), vagy nagyon keveset (Vizin Viktória és Szántó Andrea egyaránt csak mutatóban volt itthon látható, hátha majd a jövőben többször…), akiknek így esélye volt még arra is, hogy nagy meglepetést okozzanak. Vizin Viktória jobban megfogott mint korábban bármikor, egészen tökéletesnek éreztem ezt a nőalakot minden szempontból, Szántó Andrea pedig megint igazi Judit volt, ahogy ezt reméltem is tőle.

Cser Krisztián teljesítményét viszont a saját korábbi 12 Kékszakállújával is össze tudom vetni, így saját korábbi alakításaival is meg kellett küzdenie, (Igen nehéz a korábbi élményektől függetlenül nézni egy előadást, bár úgy kellene.) Méltatlannak érzem már egy ideje, hogy mindig azt várom, hogy folyamatosan túlugorja magát, pedig most is ez történt. Egyre összetettebb ez a Herceg és még mindig vannak újabb színei. („Míly gazdag vagy Kékszakállú!”) Mindig más jut róla eszembe, a darabnak újabb dimenziói nyílnak meg, miközben természetesen esztétikai élményt is okoz a basszus szólam éneklésével. (Bartók részrehajló volt, sokkal kellemesebb hallgatni a herceg válaszait, mint Judit követelőzését. Arra törekedett, hogy mi is a férfi pártjára álljunk, bár a legtöbb igazi Judit, így Szántó Andrea is rendre eléri, hogy az ő nézőpontjából kövessük végig a történetet.)

Ennyi volt a rövid laudáció, akit pedig a részletek érdekelnek, az hét oldalnak vág neki most, másfélen van túl. A kiemelések segítenek az ugrálásban.

Eötvös Péter Senza sangue című operáját két éve mutatták be először az Armel Fesztivál keretében, amelyről írtam is, sőt még az egy évvel korábbi castingjáról is. Akkor is a Kékszakállú volt az est második darabja, hiszen a szerző eleve ahhoz komponálta kiegészítőnek a saját egyfelvonásosát.

Az az előadás azóta bejárta Európát, Hamburgban repertoáron is van, most a Müpába pedig egy új rendezést készített Káel Csaba. (Akinek most megtetszett, újabb szereplőkkel és más beállításban ismét láthatja majd május végén háromszor az Erkelben, bőven vannak rá még jegyek.)

Káel Csaba két éve már színre állította a Kékszakállút, akkor is a Nemzeti Filharmonikusokkal, amelynek a bemutatója Kocsis Zoltán utolsó fellépése is volt egyben. A szólisták közül a Juditot éneklő Szántó Andrea megmaradt, akit nemrég láttam kitűnő formában a Porgy és Bessb-ben is, míg Bretz Gábor helyett ezúttal Cser Krisztián lett a vártulajdonos, aki egy hete még Wotan szerepében debütált Chemnitzben, a premier másnapján pedig visszaváltozott Wotanná egy részlet erejéig. (A Zeneakadémián énekelte Wotan búcsúját A walkürből.)

A Kékszakállú díszlete is változatlan, amelyet Szendrényi Éva tervezett, otthont ad az Eötvös-operának is, és ezáltal valóban szinte percnyi szünet nélkül gördülhet előre az előadás. (A főpróbán még taps sem volt közben, de a premieren is hamar észlelte a közönség, hogy abba kellene hagyni.)

27867483 2038796276145555 2842868942966450659 n

A díszlet és a jelmezek mind fekete-fehér tónusúak, a hét kifeszített fehér vászoncsíkra kivetített képek is ehhez igazodnak, és így a vörös (a vér motívum kapcsán) megjelenése különösen hatásos. Jó ez a megoldás, mert van is látvány, de mégsem nyomja el az énekeseket, ahogy egy hatalmas háttérvászon minden bizonnyal megtenné. Nekem tetszett ez a megoldás, a Müpa adottságaihoz is illeszkedett, és ez sem hátrány.

(A szcenírozott Kékszakállú-előadások az én tapasztalatom szerint túl sok buktatót rejtenek, és könnyebb hibát találni bennük, mint elfogadni őket olyannak, amilyenek. Minden néző mást szeretne, van aki azt akarja látni, amiről beszélnek, mások épp ellenkezőleg…- egy koncerten viszont nincs díszlet, ami csalódást okozhat, és mindenki kedve szerint elképzelheti a maga várát, és ez utóbbi behozhatatlan előny.)

Előzetesen kicsit megriasztott a koncepciónak az a része, hogy a két egyfelvonásost minél szervesebben akarták összekapcsolni az alkotók, és ezt még azzal is kifejezték, hogy nem iktattak be a két rész közé szünetet.

Tendencia manapság sok színházban, hogy összevonnak felvonásokat, nem engedik ki a nézőt órákon át a nézőtérről, és ilyenkor felmerül bennem a gondolat, hogy aki ezt kitalálja, milyen gyakran ül be maga előadásokra, és miért nem veszi figyelembe, hogy a nézők sokféle szükséglettel bíró emberek, és van aki ideges lesz önmagában is attól, ha nem jut egy cigarettához, vagy menet közben megéhezik, kimenne a mosdóba, vagy egyszerűen megbeszélné a látottakat időről időre.

A magam részéről egyértelműen túlzásnak éreztem a zeneszerző-karmester vagy-és a rendező döntését már előre, mert a nézőnek igenis jár a szusszanás. A második rész – azaz jelen esetben a Kékszakállú – szereplőinek terhelését nyilván fokozza, hogy esetleg egy már szétesőben lévő közönséget kell a saját hullámhosszukra állítani.

(A szünetnélküliség azoknak a nézőknek volt szerencsés, akiknek az első opera tetszett, és sikeresen rá tudtak hangolódni. Akinek viszont nem, azok sokkal jobban jártak volna, ha a folyamatot mégis megszakítják, és van idejük az átállásra. Eötvös Péter és/vagy Káel Csaba nyilván erősen hitt abban, hogy a nézői többségének fog tetszeni az alkotása, mert a szünet elhagyása nem történhetett azért, mert féltek, hogy épp a Kékszakállúra nem marad ott a közönség. Talán fordított sorrendnél ez a rizikó még fennállhatott volna. Nekem végül működött így az előadás, ahogy megtörtént, de voltak többen, akik pontosan úgy nehezményezték a két opera egybejátszását, ahogy ezt feltételeztem.)

Az előzetes félelmeim és fenntartásaim ellenére igyekeztem nyitottan hozzáállni ehhez a „2 in 1” koncepcióhoz, és ehhez nagy segítség volt, hogy a Müpa jóvoltából megtekinthettem a „hűségprogramosokkal” együtt a főpróbát is péntek délelőtt, sőt az ifjúsági programnak köszönhetően közel harminc tanítványomat is magammal vihettem, akiknek kevés kivétellel ez volt az első élő találkozása Bartók operájával. (Voltak azért néhányan, akik már Szombathelyen hallhatták a művet Cser Krisztiánnal két évvel ezelőtt, de az koncert volt, és színpadi változatot senki nem látott és Eötvös-művel sem találkoztak korábban élőben, bár nem mulasztottam nekik beszélni a tavalyi bemutatójáról, a „Szerelemről és más démonokról” címet viselőről sem.)

Néhányuk számára olyan sikeres volt a két mű összekapcsolása, hogy elbizonytalanodtak, hogy ez most végülis egy opera vagy kettő.

Az este engem sokkal jobban meggyőzött, hogy köze van a két darabnak egymáshoz, mint az ősbemutató.

A Senza sangue című operában két ember ismerkedésének kezdetét látjuk, akiket igazán erősen köt össze a múltban közösen elszenvedett trauma, amelyet kétféleképpen, de mindketten megszenvedtek, amelytől nem tudnak szabadulni, és a helyzet tisztázása után jutnak el oda, hogy akár kezdhetnek is valamit egymással. Ugyan vannak benne megszakítások, de mégis egyetlen hosszú beszélgetésnek éljük meg a Férfi és a Nő találkozását, amelyben végig tragédiáról van szó, és ezt végig átélhetővé teszi, szerencsésen kevés rendezői beavatkozással Jordan Shanahan és Vizin Viktória. Kevés a mozgás, nincsenek pótcselekvések, és ez kedvező. Az opera ismeretlen volt a nézők nagyobb részének, nagyon kellett figyelni a szövegre, bár az énekesek olasz kiejtése jól érthető, de a többség nyilván mégis a kivetített feliratokba kapaszkodott. Ugyan két többszörös gyilkost látunk magunk előtt, de ahogy nézzük őket, pont erre nem gondolunk. Visszafogottak, érzékeny, sebzett embereknek tűnnek, és szerethetőek, ráadásul a színpadi beszélgetéseikből azt érezhettük, hogy valóban képesek voltak egymásra figyelni és egymáshoz kapcsolódni. Ez nem olyan kis dolog, ha az ember látott már elég operaelőadást egymás mellett éneklő sztárokkal, így minden szuperlatívuszt is rájuk lehetne most önteni, megérdemlik. Nem lehetetlen, hogy akár saját magunkat is a helyükbe tudjuk képzelni, hiszen átlagos, hétköznapi embereket mutatnak be, akiknek jórészt a körülmények hatására megy tönkre az életük.

27750327 2038797389478777 6552521954703664996 n

Nem elképzelhetetlen, hogy más is figyelt annyira a librettóra, hogy megakadt néhány mondaton, amelyek értelmében a férfi 72, a nő pedig nagyjából tíz évvel lehet fiatalabb. A kiinduló gyilkosság 50 éve volt, amikor a férfi nagyjából húsz éves, a nő pedig kisgyerek. Akárhogy is, minimum 55-60 éves kellene, hogy legyen utóbbi, pedig maximum 40-nek nézhető, többnek semmiképp nem. Valami miatt a férfi öregítését fontosnak látták, de így a kettejüket elválasztó életkori szakadék túl nagy lett.

Ennek ellenére, hogy a távolság talán az előírtnál is nagyobb a szereplők között, és ez befolyással van a mű végkicsengésére, elmondható, hogy mégis elképzelhető a két szereplő között a kapcsolódás, elhihetjük nekik, hogy végül közük lesz egymáshoz. Az ilyen történet-lezárások mindig nagyon jót tesznek nekünk, ezeket a reménymorzsákat visszük igazán szívesen haza mi nézők, és nem kizárt, hogy emiatt is szerettem jobban ezt a részt, mint az örökké tartó szerelem és az egymáshoz tartozás lehetetlenségéről beszélő Kékszakállút.

Bartók operájában viszont a férfi és a nő szinte egészen idegenként kerül össze, az az erős benyomásunk, hogy a férfi a kezdés pillanatára meg is bánta, hogy meghívta a nőt, nem hisz a kapcsolat esélyében, és nehezen enged fel. Nem véletlen, hogy Judit mögött van, aki a megismerési folyamat erőszakos beindítója. A Senza sangue-val ellentétben most a kapcsolatnak nincs még múltja, nincsenek közös élmények, egészen olyan, mintha a Herceg az első találkozáskor ad hoc szöktette volna meg a nőt, anélkül, hogy sokat tudna róla, vagy érdekelné, hogy milyen. Valószínűleg hihet abban, hogy megismerés nélkül is létezhet két ember között szoros kapcsolat, szerelem. Judit ezzel ellentétben mindent tudni akar, és éppen a megismerési folyamat válik trauma forrásává, mégpedig annak siettetése.

A nőről a lényeges tudnivalók az első néhány percben kiderülnek, neki nincs múltja, csak egy otthagyott vőlegényről hallunk mindössze. Semmilyen törekvés nem irányul az ő történetének megismerésére (ellentétben az Eötvös-operával, amelyben a nő múltja tűnik az érdekesebbnek), helyette a férfi tulajdonságai tárulnak fel előttünk, bár helyenként akár el is bizonytalanodhatunk, hogy nem torzító tükörben látja Judit, nem aránytalanul sok-e a vérfolt.

Jellemzően Judit mondja el, hogy milyennek látja Kékszakállút, NEM szükségszerűen olyan a férfi, mint amilyennek tűnik – minden néző eldöntheti a játszókat figyelve, hogy mennyi a rávetítés, mennyi lehet az elhangzottak alapja.

A Kékszakállú két összeegyeztethetetlen kommunikációs stílusú ember találkozását mutatja be nekünk, és azt, hogy miként öli meg a szerelmet a két fél eltérő gondolkodása, hozzáállása a másikhoz. Mindkét fél igazságát értjük, és azt is, hogy a kudarc borítékolva van. Talán ezen az estén ez még sokkal egyértelműbb volt, mint máskor. Egy sokkal keményebb, „macsóbb” Kékszakállút rejtett a páncélszerű ruha, akiről egyetlen Judit sem lenne képes a védőburkát leimádkozni, akármilyen kemény és harcos alkat maga is. (Visszagondolva a chemnitzi Wotanra, Cser Krisztián ezúttal a rendezői koncepció által NEM veszítette el a Herceg méltóságát, nem lett belőle ezúttal „kisszerű átlagember vezető beosztásban”.)

A darabon évek óta rágódva egyre tragikusabbnak érzem a történetnek azt a jellemzőjét, hogy minél több kiderül a megismerési folyamat során a hercegről, annál erősebb lesz Judit illúzióvesztése, és nem a mű végére, de már az ötödik ajtó kinyitásakor világossá válik, hogy felesleges is tovább erőltetni a dolgokat.

Amíg a Senza sangue-ban nincs vér, addig a Kékszakállúban a férfi minden tulajdonságának van árnyoldala is (ezt fejezi ki a vérfoltok emlegetése minden felületen), és mire hajlandó magából valamit megmutatni, az mindig kevés lesz, és mindig egyben csalódás forrása is.

Káel Csaba míg az első részben hétköznapi ruhában, átlagembereket mutat, a második részben a korábbi jelmezeket tartja meg (Németh Anikó munkája), amelyek szépek, szépek, de meglehetősen teátrálisak. Judit fehér ruhája elfogadható menyasszonyi ruhának, de a hajviselete az annyira extrém, és művi, bár jól áll neki, a Kékszakállú ruhája pedig szintén a „herceg” képre asszociál, hogy bennük első ránézésre is már a rendkívülit látjuk.

Nekem sokkal jobban tetszett volna, ha – az összekapcsolás szándéka miatt is – a második páros is hétköznapi ruhát hord, ha bennük is minden férfit és nőt akart volna a rendező megmutatni, nem a különlegeset.

Káel Csaba viszont a mítoszt láttatná a darabban, szándékosan elemelte a második részt, és nem akarta még jobban összekapcsolni a két opera világát.

A mítosz hangsúlyozása azzal a mellékhatással is járhat, hogy több nézőben felmerülhetett, hogy az eredeti történetre, azaz a tömeggyilkos Kékszakállúra gondoljon. Egy nézővel beszéltem is, aki elégedetlenkedett, hogy ez a herceg neki nem hiteles tömeggyilkos.

Igen, Bartók már ennél továbblépett, és hiába vannak szándékosan krimire játszott, a mű férfi-nő kapcsolatot elemző mondanivalóját figyelmen kívül hagyó előadások, ez az opera mégis veszít, ha valaki le akarja ilyen módon egyszerűsíteni, de nekem az előadás kétszeri megnézéséből mégsem jutott volna eszembe, hogy Káel Csaba ennyire vissza akart volna nyúlni a történet forrásaihoz.

A Kékszakállú Bartók művében nem pszichopata gyilkos, ha annak írta volna meg Bartók, akkor a lassan száz éve bemutatott opera kevéssé is lehetne érdekes számunkra. Nekem ez a történet nem szól másról, mint „A” férfi, aki „A” nővel próbálna kezdeni valamit, de a tartós összekapcsolódásuk kudarcra van ítélve. Minden előadás tologatja az arányokat, rengeteg variáció létezik, hogy meddig lehet reménykedni, milyen kapcsolatban vannak a szereplők, egyedül a végkicsengés az, ami biztosan negatív.

Visszatérve még a ruhákhoz, amelyek két éve is zavartak már:

A látvány valószínűleg erősebb hatással van a nézőre, mint ahogy ő maga vagy akár a rendező is gondolja. Ezek a jelmezszerű jelmezek a Kékszakállú esetén kifejezik a távolságot, és azonnal tudatják velünk, hogy két külön világot látunk, két egész embert, aki nem fog nagyon összeolvadni.

A jelmez megkíván egyfajta viselkedést is, és amíg hétköznapi ruhákban valószínűleg egy ágyjelenet még ágy nélkül is jobban elképzelhető, ezekben a hatalmas és merev ruhákban a rendezésnek ezek a megoldásai – a két szereplő egymása fekvése például annyira nevetségesnek tűntek, hogy az előadást először néző tanítványaim hangosan nevettek is a helyzet képtelenségén. Bárki arra törekedett volna, hogy levegye ezeket magáról, gondolhatták joggal („vissza kell vinni a kölcsönzőbe, várj egy kicsit, amíg leveszem” - mondta volna Judit), így rontott a történet hitelességén. Ráadásul az első rész gesztusairól el lehetett hinni, hogy valódiak és természetesek, viszont a Kékszakállúban óhatatlanul is (a ruhájukhoz illő) túl teátrális gesztusokkal éltek a szereplők. A ruha meghatározta a játékstílusukat, így ezáltal is inkább kontraszthatás érvényesült.

Emlékeim szerint még így is egymáshoz közelebbinek éreztem a szereplőket most, a két évvel korábbi verzió még nagyobb távolságot érzékeltetett, és így most határozott javulásnak éltem meg az előadást a premierjéhez képest.

A rendező a történet végkimenetelén is alapvetően változtat. Bartóknál a megismerési folyamat befejeződésekor – legalább – a férfi számára egészen világos, hogy így már nem maradhatnak együtt, és így emlékkép válik Juditból. Bartók valóban elsősorban a férfi szemszögéből láttatja a történetet, így különösebben nem foglalkozott azzal, hogy Juditban mekkora nyomot hagy ez a villámtalálkozás.

Káel Csaba viszont foglalkozik ezzel, félreérthetetlenül jelzi, hogy Judit gyermeket vár, így ő is megőriz valamit a Kékszakállúból, aki viszont őt őrzi meg a szívébe zárva. (Az előadás utáni közönségtalálkozón ez direktben el is hangzott, Juditot  a hetedik ajtónál ezért állítják egy vörös fénnyel kivilágított szív alakú dobogóra, amelynek alakja persze feltehetően az emeleten ülőknek látszik igazán jól.)

Mindenki visz tovább valamit, kapott valamit a másiktól, bár a kapcsolat most sem megmenthető. Folyamatos együttélés nem lehetséges, mindössze találkozások vannak, amelyek csak rövid időre kapcsolják össze a feleket. Ez tűnik a mű és az este végkicsengésének. Egyéjszakás kalandokban, nem közös évtizedekben lehet gondolkodni, és még akkor is így van ez, ha közben gyermek is születik.

Természetesen a néző szemléletén is rengeteg múlik, hiszen akinek sok az élettapasztalata, az képes kompromisszumokra, és akár azt is mondhatja, hogyha az élet nem is adhat meg mindent, de részértékeket igen, és legalább ez a néhány rövid, de intenzív találkozás megadatott a szereplőknek. („Élet helyett órák”)

Ez a rendezői módosítás (Judit terhességének beiktatása) – számomra – egyértelműen tragikusabb az eredetinél, mert ez nemcsak annyit jelez, hogy Kékszakállú negyedszer sem tudja „véglegesíteni” a szerelmét, és ettől az asszonytól is elválnak útjai. Amennyiben a távozó Kékszakállúról feltételezzük, hogy még tudott is a gyermek jöveteléről, és utalt rá a szövegében, akkor még sikerülhet fokozni a negatív végkicsengést, de ezzel kapcsolatban nincs bizonyítékunk, csak találgathatunk.

27750019 542560226106684 8170519980212032456 n

Nem ez lenne az első előadás, amely azt akarná kiemelni, hogy az életben nincs tartós szerelem, a zeneszerző életrajzának kutatói is éppen egy viszonzatlan szerelem élményéhez kötik a Kékszakállú megírását. Eötvös Péter legalább azt elősegítette, hogy félidőben ne gödörből indítsunk, hanem reménykedő állapotban nézzük meg, hogy milyen eredményre vezethet az, ha egy nő meg akar ismerni egy férfit.

Már nem egy operának végignéztem a transzformációját (egy hete Chemnitzben legutóbb), ahogy a zenével ellentétesen átértelmezik azért, hogy a rendezői mondanivaló saját korunkról érvényre juthasson, és ugyan a Kékszakállú esetén már szakavatott emberek (lsd. Földes Imre például) a mű kezdő és záró hangjainak elemzésével bizonyították, hogy Kékszakállú útja során visszaér a kiinduló magányosságához, a szöveg alapján én nem bánnám, ha valaki ennek ellenére mégis pozitív értelmezést látna bele a végébe. A „Negyediket éjjel leltem..” illetve „És mindig is éjjel lesz már” összeköthető, és jöhetne egy olyan lezárás, amelyben ott van ugyanaz a gesztus, amely Eötvös Péter operájának végén megjelenik, a bosszú helyett a megbocsájtás.

Szívesen venném, ha egyszer a Kékszakállú túl tudna lépni azon, hogy minden titkát kitaposták belőle az előző 65 percben, mégpedig nem kis agresszivitással, és Judit is túltenné magát azon, hogy egészen más a férfi, mint amilyen a híre, vagy amilyennek mutatta magát, megszokná, hogy olyan, amilyen. Eztán vennének egy nagy levegőt és elkezdenék a közös utat, hiszen meglátta benne a szépséget is, és mindössze csak át kellene hangolnia magát. A nézőpontváltás neki is hasznára válhat, ennyi a siker titka, de ránk nézőkre is néha ránk fér.

Ebben az előadásban meg lehet látni a fel is emlegetett problémákat, de sokkal jobban járunk, ha az értékeit és nem a vérfoltokat vesszük ELSŐSORBAN észre. Már az is nagyszerű, hogy most, jóval az évfordulós dömping előtt, van egy Kékszakállú. Külön örültem annak, hogy az én eddigi legjobb élményem után három évvel ismét éppen ezt a Szántó Andrea-Cser Krisztián párost tűzték ki, és annak is, hogy semmi nem jött közbe, és az augusztus óta (bérletben, Kauffmannra eladott) előadásra deus ex machinával kaptam ajándék jegyet is, és megfelelően ráhangolt állapotba is tudtam hozni magamat a megtekintésre. Bónuszként pedig kedvem lett a Senza sangue további előadásaihoz is.

ps.1 Alig több mint egy év választ el minket Balázs Béla halálának hetvenedik évfordulójától, amely egyben azt is jelenti, hogy nem lesz semmilyen korlátozáshoz kötve a mű interpretálása, így várhatóan a mindössze két szólistát (bár nagyzenekart) igénylő produkció újabb reneszánsza következhet, úgyhogy ezek után felkészülhetünk arra, hogy sokan és sokféle férfi-nő kapcsolatot fognak nekünk bemutatni ezzel az operával. Májusban, ha jól számoltam vár ránk még hat lehetőség…

 ps.2. Palyi Zsófia a Müpa számára készített képeit a FB-ról szedtem le.

 

Címkék: Kékszakállú Cser Krisztián Müpa Vizin Viktória Káel Csaba Eötvös Péter Nemzeti Filharmonikus Zenekar Szántó Andrea Szendrényi Éva Németh Anikó Senza sangue Jordan Shanahan

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr613664156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.