Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Sok-e egy év és kilenc hónap csúszás egy előadás esetén? – Vidéken ennyi idő után már nincs is miről beszélni, szinte semmi nem megy át a következő évadra sem, 2016 márciusi vagy korábbi előadások közül pedig lehet, hogy egyetlen darab sem maradt műsoron országos viszonylatban, ha a fővárost leszámítjuk. Pesten persze a nagyobb közönség és a repertoár rendszer lehetővé teszi, hogy valaki ne siessen, gyakran eljut egy előadás a harmadik évadba, pláne akkor, ha havi kettőnél többet nem is tudott menni. Egyáltalán nem rendkívüli a 37. előadás elérése – pontosan ezért mertem a halogatást bevállalni. Máig.

A Szkéné és a Nézőművészeti KFt. előadása a csapat saját fejlesztésű darabjának tűnik. Valószínűleg a színlapon felsorolt írók (Dragomán György, Háy János, Tasnádi István, Vinnai András, Csányi Vilmos) szövegeiből mind kerültek bele részletek, de a szöveg oroszlánrészét tippem szerint a dramaturg Gyulay Eszter írhatta a részvevő színészek ötleteinek, improvizációinak felhasználásával. Ha még a szövegnél vagyunk, nem árt kiemelni, hogy az egyik szereplőhöz, aki egészen új a nézőművészetisek között, Molnár Gusztávhoz köthetőek a dalszövegek. Kitűnően illik a csapatba, aki nem ismeri őket, nem valószínű, hogy észlelné, hogy nem a társulat alapembere. (Molnár Gusztávot nemrég láttam A kaukázusi krétakörben, ez azonnal beugrott, mert tetszett, de a Szkénében A halottemberben, a Nehézben is nézhető, többek között.)

A cím az esztrád szóval játszik, amelyre a google keresője első találatnak (kislexikon.hu) ezt mondja: „rövid zene-, ének- és táncszámokból, ill. prózai művekből álló, rendszerint alkalmi jellegű színpadi egyveleg, melyre a mű és a közönség azonnali, intenzív kölcsönhatása jellemző.” Egy későbbi találat hozzáteszi, hogy ez a vasfüggöny mögötti országokban volt divatos, és ezt sem árt tudnunk, amikor beülünk rá. Vége van a régi szép időknek, vagy netán mégsem? Újra az esztrádok korát éljük? – ez az üzenet bőven benne van már a választásban is.

Valóban vegyes a műsor, vannak prózai jelenetek, énekszámok, sőt táncolni is látjuk a szereplőket (koreográfia: Bodor Johanna), a konferansziékban pedig a rendező Scherer Péter a mai életünkhez kötődő húsbavágó problémákról beszél. Az egyveleg eleve ironikus lesz a helyszíntől, a szereplőktől és persze a játékstílustól – nincs zenekar, látványos show-elemek (de találóak Kiss Julcsi jelmezei most is), mindössze a szokásos térben egy-két szék, asztalka. A szórakoztatás persze így is megvalósul, csak nagyon másként, mint általában. A színlap ezt előre is jelzi, nehogy valakinek kétségei legyenek, vagy utólag reklamáljon: „zenés alternatív társadalomkritika” a minősítése.

Az előadás minden mozzanatával a közéleti történésekre reagál, van benne szó aktuális kérdésekről – Sorosról, migránsokról, bulvár-hírekről, és láthatunk egy igazi magyar vetélkedőt is. Nem szoktam, de most a színlapról idézek, mert ezek nagyon találó részek:

„Nyomja a rádió, mondja a tévé, írja az újság, tudja a net.
Súgja egy boltos, inti egy rendőr, te meg éppen, hogy észre veszed.
Állít az egyik, cáfol a másik, titkos a titkos, unja anyád.
Érteni kéne, elmenni biztos, de akkor is ömlik majd ez rád….
ezt rád…”
/részlet az előadásból/

“Előadásunk egy zenés színházi kísérlet a világról alkotott benyomásaink alapján: a nézővel való aktív játék sok humorral, zenével és talán annál is több felkiáltó- és kérdőjellel.

A keretjátékban egy tipikus (?) kamionsofőrt látunk Kovács Krisztián elővezetésében, aki még további formákban is előjön, „még dorombol is”, és vele kapcsolatban elelmélkedhetünk, hogy a hajviseletünk mennyire sokat számít, egészen át lehet valakit formálni azáltal, hogy átfésüljük a haját.

A szpoilerezés veszélye ez esetben nagy, ez most nem a Hamlet, amit mindenki ismer, de azért megemlítem, hogy Katona László különösen elemében van a zenés-táncos szerepben, vele nagyon megnéznék egy operettet is – jutott eszembe. A romániai magyar szerepe is ráillik, ezen a ponton mintha mélyebbre is menne az előadás – és bár Molnár Gusztávról semmiféle háttértudásom nincs (azon túl, hogy nemrég majdnem láttam Kaposváron játszani, ahol több előadásban is benne van), de feltételezem, hogy ő viszont valóban szlovákiai magyar lehet. Az előadás folyamán több rövid reklámot is előad mindenféle számítógépes applikációkról, emlékezetes.

Az irónia sokat használ az előadásnak, átitat minden jelenetet és énekszámot is. Láthatunk például egy lakáshitel ügyintézést is szinte minden szereplő részvételével – akik között a még meg nem említett Parti Nóra és Mucsi Zoltán is ott volt. Jól esne mindkettejük nagy pillanatait felemlegetni, sokféle karaktert kapnak, míg végül az említett vetélkedő műsorvezetőiként lépnek elénk.

A műsor összeállítója nagyon figyelt, hogy jó ritmusban váltakozzon a zene és próza, illetve minden egyes fellépőnek legyenek hálás feladatai, szinte azonos súllyal érvényesülhetnek, senki nincs alárendelt helyzetben, és ez kevés előadásról mondható el.

Az előadásra vittem magammal 13 tanítványomat, akiktől egy héten belül remélhetőleg meg is érkeznek a visszajelzések – fogalmazások formájában. Miután ezek csak nekem szólnak, remélem, hogy ők majd kiélik magukat, és megteszik azt, ami egy nyilvános ajánló célzatú blogbejegyzésben nem tehető meg. Nekik nem kell figyelniük arra, hogy ne lőjenek le egy árva poént se…

Figyelmeztetés – 1.

Az előadás nyelvezetében rengeteg a káromkodás. Akit ez zavar, maradjon ettől távol. Ez most egy ilyen „tükröt tartunk a való életnek” – helyzet, szerintem egy csúnya szó sem hangzana el, ha senki nem használna ilyeneket.

Figyelmeztetés – 2.

Interaktív előadás, lesznek kiválasztott önkéntes nézők, hárman is. Aki nagyon nem szeretne még szóba se kerülni, az ne üljön az első sorba – a dolog megúszható. Én ott virítottam bátran a csodás MUCCI-pólómban, de meghagytak megfigyelői pozíciómban...

Címkék: Szkéné Mucsi Zoltán Parti Nóra Scherer Péter Kovács Krisztián Katona László Gyulay Eszter Molnár Gusztáv Bodor Johanna Kiss Julcsi EztRád

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6013499413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása