Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ács Norbert (2) Aczél András (17) Ádám almái (2) Adorjáni Bálint (9) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (2) Ágoston László (5) Ágoston Péter (4) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (477) Akadémiai Kórustársaság (3) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (2) Alexis Lathman (2) Alföldi (63) Almási-Tóth András (35) Almási Éva (3) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (5) Ambrus Mária (23) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (3) Andrássy Máté (3) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (3) Antal Mátyás (2) Anyegin (11) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (5) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (2) Armel Operafesztivál (5) Árva Nóra (2) Ascher Tamás (16) Átrium (37) Az istenek alkonya (2) Az ördög (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A Gézagyerek (2) A hugenották (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (5) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (2) A varázsfuvola (3) A velencei kalmár (2) A vihar (3) A walkür (4) Bábszínház (7) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (10) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Bajor Lili (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (5) Bakonyi Marcell (11) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (10) Balatoni Éva (19) Balázsovits Edit (5) Balázs Andrea (11) Balázs Zoltán (2) Balczó Péter (21) Balga Gabriella (18) Balikó Tamás (7) Bálint András (11) Balla Sándor (2) Ballér Bianka Gréta (5) Balogh Eszter (7) Balsai Móni (9) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (5) Bánk bán (2) Bányai Kelemen Barna (5) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (12) Bán János (12) Bárány Péter (6) Baráth Emőke (18) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (5) Baronits Gábor (4) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (4) Bátki Fazekas Zoltán (22) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beeri Benjámin (2) Beéri Benjámin (2) Belvárosi Színház (34) Benedek Mari (28) Benedek Miklós (7) Benkó Bence (8) Beöthy-Kiss László (16) Bercsényi Péter (9) Berczelly István (2) Bérczes László (3) Bereczki Zoltán (4) Béres Attila (5) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (12) BFZ (4) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (9) Blaskó Borbála (3) Blaskó Péter (4) Blazsó Domonkos (8) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (3) Bodnár Erika (10) Bodoky Márk (4) Bödök Zsigmond (2) Bodor Johanna (4) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (3) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (3) Bohémélet 2.0 (2) Bohoczki Sára (6) Boncsér Gergely (32) Borbás Gabi (2) Borbély Alexandra (16) Börcsök Enikő (16) Bordás Barbara (2) Borgula András (2) Borka Ákos (6) Böröndi Bence (7) Boross Csilla (2) Boros Anna (8) Borsányi Dániel (8) Botos Éva (5) Bozó Andrea (10) Bozsik Yvette (5) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brasch Bence (2) Brecht (3) Bregyán Péter (3) Bretz Gábor (67) Brickner Szabolcs (8) BTF (2) Bucsi Annamária (17) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (10) Budai Lívia (3) Budaörs (7) Budapesti Fesztiválzenekar (2) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (3) Budapest Bábszínház (5) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (2) Busa Tamás (13) Bűvös vadász (4) Cantemus kórus (4) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (13) Chován Gábor (6) Christian Badea (3) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (4) Cosí fan tutte (13) Crespo Rodrigo (5) Csákányi Eszter (15) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (3) Csányi Sándor (4) Csapó Attila (2) Csapó József (8) Csarnóy Zsuzsanna (2) Cseh Antal (31) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (2) Cselényi Nóra (2) Csémy Balázs (6) Cserhalmi Ferenc (12) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Antal (2) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (13) Cser Krisztián (158) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (12) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (4) Csóka Anita (2) Csoma Judit (5) Csomós Mari (11) Csongor és Tünde (2) Csonka András (3) Csuja Imre (23) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (5) Cziegler Balázs (16) Czupi Dániel (2) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (6) Dani Dávid (4) Dankó István (14) Danton halála (2) Dányi Krisztián (4) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Darvas Ferenc (2) Deák Tamás (2) Debrecen (4) Debreczeny Csaba (14) Decsi András (4) Dékány Barnabás (2) Dékán Jenő (5) Dénes István (4) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Deres Péter (2) Derzsi János (2) Dér Zsolt (10) Dévai Balázs (2) Dézsy Szabó Gábor (2) Dicső Dániel (4) Dinyés Dániel (28) Dióssi Gábor (3) Dobák Attila (2) Dobi-Kiss Veronika (2) Dobrotka Szilvia (3) Dolhai Attila (3) Domokos Zsolt (9) Dömötör András (13) Don Carlos (5) Don Giovanni (19) Don Juan (2) Dóra Béla (8) Ducza Nóra (12) Dumaszínház (5) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (6) Egri Márta (5) Egri Sándor (19) Egyed Apollónia (3) Eke Angéla (6) Elektra (2) Elek Ferenc (15) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (32) Enyedi Éva (5) Enyvvári Péter (6) Eötvös Péter (5) Eperjes Károly (3) Epres Attila (13) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (10) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (111) Erwin Schrott (5) Eszenyi Enikő (11) Évadértékelés (12) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (8) Fabók Mariann (7) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (3) Faragó Zsuzsa (2) Farkasréti Mária (32) Farkas Gábor (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (7) Fédra fitnessz (2) Fehér András (2) Fehér Balázs Benő (11) Fehér László (11) Fehér Tibor (2) Fekete Ádám (9) Fekete Anna (4) Fekete Attila (36) Fekete Ernő (18) Fekete Györgyi (2) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (5) Ficza István (18) Ficzere Béla (7) Figaro 2.0 (49) Figaro házassága (70) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fila Balázs (2) Fillár István (6) Fischer Ádám (14) Fischer Iván (7) Fodor Annamária (3) Fodor Beatrix (44) Fodor Bernadett (7) Fodor Gabriella (18) Fodor Tamás (19) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (5) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Földes Tamás (2) Földvári Péter (2) Forgách András (5) Forgács Péter (4) Formán Bálint (3) Forte (3) Forte társulat (2) Francesco Demuro (3) Francesco Lanzillotta (2) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (7) Friedenthal Zoltán (10) Fried Péter (5) FÜGE (25) Fülep Máté (6) Fullajtár Andrea (15) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (12) Futótűz (2) Füzér Anni (10) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (16) Gábor Géza (64) Gábor Sára (2) Gábor Sylvie (8) Galambos Péter (12) Gálffi László (19) Galgóczy Judit (6) Gálvölgyi János (3) Gál Erika (32) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (6) Gáspár Sándor (4) Gáspár Tibor (6) Gavodi Zoltán (2) Gazsó György (13) Geiger Lajos (38) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (4) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (4) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (6) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gilicze Márta (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (3) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (2) Gothár Péter (9) Göttinger Pál (28) Gradsach Zoltán (14) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (4) Gudrun Pelker (2) Guelmino Sándor (2) Gula Péter (4) Gulyás Dénes (5) Gunyong Na (2) Gyabronka József (8) Gyöngyösi Levente (3) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (3) Győr (2) Györgyi Anna (6) Gyüdi Sándor (2) Gyulay Eszter (3) Hábetler András (70) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (25) Hajduk Károly (8) Hajdu András (5) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (4) Hajnóczy Júlia (12) Hajzer Nikolett (2) Halász Péter (17) Hamlet (6) Hámori Gabriella (4) Hámori Szabolcs (2) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (4) Hanczár György (2) Hannus Zoltán (4) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (4) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (6) Hector Lopez Mendoza (2) Hegedűs D. Géza (14) Hegymegi Máté (7) Heiter Melinda (18) Héja Domonkos (3) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (4) Herczenik Anna (12) Hernádi Judit (5) Hevér Gábor (8) Hevesi László (2) Hirtling István (7) Hoffer Károly (2) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (12) Hollósi Frigyes (4) Homonnai Katalin (4) Homonnay Zsolt (2) Honti György (6) Honvéd Férfikar (6) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (9) Horgas Ádám (4) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (9) Horti Lilla (7) Horváth Alexandra (2) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (13) Horváth Gábor (2) Horváth Illés (5) Horváth István (30) Horváth Jenny (2) Horváth Lajos Ottó (4) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (9) Horváth Virgil (3) Horváth Zsuzsa (2) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadkürti György (4) Huszárik Kata (2) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Ignjatovic Kristina (2) Illatszertár (5) Ilyés Róbert (5) Imai Ayane (3) Inoka Péter (3) Iphigeneia Auliszban (2) Iréne Theorin (5) Irlanda Gergely (5) István a király (3) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (14) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (8) János-passió (2) Járó Zsuzsa (6) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Játék a kastélyban (2) Jeffrey Thompson (4) Jéger Zsombor (8) Jekl László (6) Jeli Luca (5) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (13) Jordán Tamás (14) Józan László (3) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Juhász Nóra (2) Jurányi (46) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (9) Kádas József (5) Káel Csaba (5) Kákonyi Árpád (14) Káldi Kiss András (19) Kálid Artúr (5) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (32) Kálmán Eszter (11) Kálmán László (8) Kálmán Péter (22) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (26) Kalocsai Zsuzsa (3) Kamen Chanev (2) Kamra (26) Kaposvár (7) Kardos Róbert (6) Karinthy Márton (10) Karinthy Színház (27) Karnyóné (2) Károlyi Katalin (2) Kárpáti Enikő (2) Kárpáti Pál (5) Karsai István (2) Kaszás Gergő (13) Katona (70) Katona László (6) KÁVA (2) Kecskemét (7) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (25) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (4) Kelemen Zoltán (13) Keller András (3) Kémiai Diákolimpia (13) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (4) Kerekes Viktória (6) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Kerényi Miklós Máté (2) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (17) Kéri Kitty (3) Kern András (5) KERO (2) Kertesi Ingrid (7) Kesselyák Gergely (9) Keszég László (2) Keszei Bori (33) Khell Csörsz (6) Khell Zsolt (10) Király Attila (6) Király Dániel (9) Kissjudit Anna (2) Kiss András (28) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (4) Kiss Diána (6) Kiss Diána Magdolna (2) Kiss Eszter (6) Kiss Judit Anna (3) Kiss Julcsi (3) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (18) Kiss Tivadar (11) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (4) Kóbor Tamás (5) Kocsár Balázs (13) Kocsis Gergely (16) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (3) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (4) Koleszár Bazil Péter (2) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (14) Kolonits Klára (54) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Komáromi Márton (3) Komlósi Ildikó (20) Komódi Judit (2) Konfár Erik (4) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Kőrösi András (9) Kőszegi Ákos (2) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (4) Kovács Ágnes (3) Kovács Andrea (2) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (7) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (4) Kovács István (38) Kovács János (15) Kovács Krisztián (9) Kovács Krisztina (3) Kovács Lehel (13) Kovács Márton (11) Kovács Patrícia (5) Kovács Péter (4) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (9) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (7) Kovács Zsolt (2) Kovalik (25) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (12) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kristán Attila (5) Kristofori Ferenc (8) Kriszta Kinga (7) Krisztik Csaba (6) Krucsó Júlia (3) Kulka János (19) Kuna Károly (2) Kuna Kata (2) Kun Ágnes Anna (17) Kurázsi mama (2) Kurta Niké (9) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (3) Laboda Kornél (3) Lábodi Ádám (3) Lackfi János (4) Ladányi Andrea (9) Ladányi Júlia (2) Lakatos Márk (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (15) László Lili (8) László Zsolt (23) Lauri Vasar (2) Lázár Balázs (2) Lázár Kati (8) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (2) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (9) Lestyán Attila (10) Létay Kiss Gabriella (31) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (2) Lőkös Ildikó (2) Lőrinczy Attila (2) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (2) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (17) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Gyöngyi (2) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (6) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (6) M.Tóth Géza (10) Macbeth (2) Mácsai Pál (18) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Színház (12) Máhr Ági (3) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (15) Maladype (4) MaNNa (2) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Margitai Ági (6) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (4) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Márkus Sándor (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (3) Martinkovics Máté (6) Martinovics Dorina (8) Martin Márta (9) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (2) Marton László (6) Marton Róbert (6) Máté Gábor (19) Máté passió (5) Máthé Zsolt (19) Mátravölgyi Ákos (3) Matthew Shaw (3) Mátyássy Bence (5) Mátyássy Kála Cecília (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Megyeri Zoltán (4) Megyesi Schwartz Lúcia (13) Megyesi Zoltán (63) Méhes László (3) Meláth Andrea (13) Menczel Róbert (4) Mentőcsónak (4) Mertz Tibor (2) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Mester Viktória (29) Mészáros Béla (17) Mészáros Blanka (12) Mészáros Martin (2) Mészáros Máté (12) Mészáros Péter (2) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (3) Mészöly Anna (8) MET (2) Mezei Gábor Péter (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Mihályfi Balázs (4) Mihályi Győző (3) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (4) Miksch Adrienn (27) Milano (2) Miskolc (29) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (2) Mohácsi István (2) Mohácsi János (24) Mohai Tamás (5) Molnár Ágnes (15) Molnár Anna (8) Molnár Csaba (2) Molnár Erika (2) Molnár Gusztáv (4) Molnár Levente (15) Molnár Piroska (22) Molnár Zsolt (2) Moltopera (4) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (3) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mózes András (3) Mozsár Műhely (2) Mucsi Zoltán (12) Mukk József (7) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) Müpa (30) MüPa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (4) Művház (2) Nádasdy Ádám (2) Nádasdy András (5) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (2) Nagypál Gábor (13) Nagy Dániel Viktor (9) Nagy Ervin (14) Nagy Fruzsina (5) Nagy Katica (2) Nagy Mari (12) Nagy Márk (2) Nagy Norbert (6) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (3) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsófia (2) Nagy Zsolt (23) Najbauer Lóránt (4) Napi ajánló (179) Némedi Árpád (5) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (3) Németh Gábor (4) Németh Judit (17) Németh Pál (2) Nemzeti (62) Nemzeti Énekkar (6) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (9) Novák Eszter (6) Novák János (3) Novák Péter (3) Novkov Máté (6) Nyakó Júlia (5) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (24) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (5) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (3) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (4) Ódry Színpad (36) Ókovács Szilveszter (5) Olasz nő Algírban (2) Olasz Renátó (7) Oliver von Dohnányi (2) Oliver Zwarg (2) Ondraschek Péter (2) Ónodi Eszter (10) opera (2) Opera (302) Operabeavató (12) Operakaland (40) Operaport (2) OpeRaport (2) Operavizsga (3) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (10) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (7) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (49) Orlai Tibor (46) Orosz Ákos (5) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (2) Othello (2) Ötvös András (11) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (3) Páder Petra (4) Paizs Miklós (5) Palerdi András (28) Pálfi Ervin (2) Pálfi Katalin (2) Pallagi Melitta (2) Pallag Márton (9) Pallai Mara (2) Pallós Nelli (2) Pálmai Anna (20) Pálos Hanna (15) Pálya Pompónia (7) Pál András (19) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papp Endre (6) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (2) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (3) Parti Nóra (3) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (23) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (19) Pataki Potyók Dániel (4) Pater Sparrow (2) Patkós Márton (7) Pavol Remenár (7) Pécs (7) Peer Gynt (4) Peller Károly (2) Pelsőczy Réka (28) Perencz Béla (2) Pesti Színház (9) Péterfy Bori (2) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Pethő Gergő (2) Pető Kata (12) Petra Lang (2) Petrik Andrea (11) Philipp György (4) Philoktétész (2) Piaf (2) Pilinyi Márta (2) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (7) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (8) Pintér Ágnes (4) Pintér Béla (21) Pintér Dömötör (11) Piti Emőke (8) Pogány Judit (15) Pokorny Lia (8) Polgár Csaba (18) Pomádé király (8) Popova Aleszja (2) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (8) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (6) Purcell Kórus (8) Puskás Tamás (8) Quitt László (2) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (9) Rab Gyula (7) Rácz István (15) Rácz Rita (16) Rada Bálint (6) Radnai Annamária (8) Radnai Márk (4) Radnay Csilla (6) Radnóti Színház (28) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (9) Rálik Szilvia (15) Rátóti Zoltán (6) Rázga Miklós (2) Remete Krisztina (5) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (3) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (11) Rezsnyák Róbert (10) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (12) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (20) Rost Andrea (8) Roszik Hella (3) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (48) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (7) Rozsos István (4) RS9 (5) Rudolf Péter (2) Rujder Vivien (16) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (9) Rusznyák Gábor (4) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (17) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (20) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi Xénia (2) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schell Judit (6) Scherer Péter (10) Schilling Árpád (3) Schlanger András (3) Schmied Zoltán (2) Schneider Zoltán (16) Schnell Ádám (4) Schöck Atala (27) Schruff Milán (5) Sebestyén Aba (7) Sebestyén Miklós (14) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Sepsiszentgyörgy (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (7) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (3) Simon Krisztina (18) Sinkó László (4) Sipos György (3) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Vera (2) Sirály (6) Sodró Eliza (7) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Soós Péter (2) Söptei Andrea (10) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (2) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (3) Spinoza (12) Spiritiszták (2) Spiró György (3) Spolarics Andrea (10) Stefanovics Angéla (9) Stohl András (20) Stork Natasa (2) Strauss (2) Strausz Kálmán (5) Stúdió K (7) Sufni (6) Súgó (50) Sümegi Eszter (16) Sütő András (5) Szabadka (5) Szabóki Tünde (21) Szabó Borbála (5) Szabó Erika (7) Szabó Éva (2) Szabó Győző (3) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (10) Szabó Máté (28) Szabó P. Szilveszter (5) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (14) Szakács Györgyi (11) Szakács Ildikó (7) Szakértők (3) Szalay Marianna (2) Szalontay Tünde (11) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (12) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (8) Szántó Balázs (7) Szappanos Tibor (19) Szarvas József (2) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (5) Szatory Dávid (4) Szávai Viktória (6) Szeged (7) Szegedi Csaba (16) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (3) Székely Csaba (5) Székely Kriszta (10) Székely László (4) Székesfehérvár (3) Széles László (3) Széles Tamás (5) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (5) Szemerédy Károly (6) Szemere Zita (32) Szendrényi Éva (6) Szendy Szilvi (2) Szenteczki Zita (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (19) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (7) SZFE (17) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (9) Szikora János (7) Szikszai Rémusz (14) Szilágyi Ágota (3) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (6) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (16) Szirtes Balázs (3) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (38) Szlávik István (6) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artúr (2) Szőcs Artur (2) Szokos Augustin (3) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (6) Sztarenki Pál (3) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (5) Szüle Tamás (13) Szutrély Katalin (2) Szvétek László (30) Takács Géza (5) Takács Kati (5) Takács Nóra Diána (18) Takátsy Péter (9) Tallér Zsófia (4) Tamási Zoltán (13) Tankó Erika (3) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (7) Tárnoki Márk (2) Tárnok Marica (2) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (17) Tatabánya (5) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (2) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (11) Teremtés (2) Térey János (2) Terhes Sándor (4) Tetiana Zhuravel (2) Thália (73) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (15) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (7) Tordai Hajnal (4) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (4) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (10) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Auguszta (2) Tóth Eszter (3) Tóth Ildikó (4) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (4) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (4) Tötös Roland (2) Trafó (7) Traviata (2) Trill Zsolt (11) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (11) Trokán Péter (2) Turandot (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (11) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (8) Újvári Milán (2) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (8) Ungár Júlia (11) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vádli (5) Vajdai Vilmos (10) Vajda Gergely (7) Vajda Júlia (8) Vajda Milán (8) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (3) Valló Péter (15) Vándor Éva (4) Váradi Zita (8) Varázsfuvola (7) Varga Ádám (2) Varga Donát (15) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (3) Varga Lili (2) Varga Viktória (3) Varga Zoltán (4) Varga Zoltán Mihály (3) Várhelyi Éva (19) Vári Éva (8) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (2) Vashegyi György (17) Vaskakas Bábszínház (2) Vass György (2) Vati Tamás (5) Vecsei Miklós (3) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (2) Venczel Vera (4) Venekei Marianna (2) Verebes István (2) Vertig Tímea (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (11) Vidéki Színházak Fesztiválja (17) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (2) Vidnyánszky Attila színész (11) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (3) Vígszínház (23) Viktor Balázs (10) Vilmányi Benett Gábor (10) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vislóczky Szabolcs (2) Vizin Viktória (4) Vizi Dávid (11) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (16) Wagner Puskás Péter (3) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (6) Wiedemann Bernadett (33) Wierdl Eszter (21) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Zavaros Eszter (37) Zeke Edit (3) Zemlényi Eszter (4) Zeneakadémia (40) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (28) Zöldi Gergely (7) Zöldi Z Gergely (4) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (4) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (10) Zsigmond Emőke (10) Zsigmond Géza (3) Zsótér Sándor (51) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Idén július utolsó hétvégéjén több színház együttműködésében valósult meg Szentendrén egy operabemutató, KERO rendezésében, amelyet felújításnak emlegetnek, de szavahihető szemtanúk állítják nekem, hogy semmi köze sincs ennek a mostaninak a 25 évvel korábbihoz – a szöveg az bizonyíthatóan vadiúj.

Az előadásra csak most tudtam menni, a szegedieket is ki kellett hagynom, most viszont kétszer egymás után megnéztem.

Mivel az Operettszínházban is várható még egy januári sorozat, és később a győri színházban is folytatódik a darab karrierje. A rendező már rég kiszállt a projektből - helyette Pányik Tamás és Magyar György tartotta karban a produkciót, akiket a premier utáni beszédében a színház igazgatója méltatott is név szerint. 

Ezekre a további előadásokra gondolva írom ezt a bejegyzést, ajánlónak, amely egy olyan néző véleményét tükrözi, aki viszonylag jól ismeri a darabot, többször is látta. – Fogalmam sincs, hogy akinek a cselekmény is új, az mit szólna. Vélhetően erősebben hatna rá, de nem találgatok, legegyszerűbb, ha megnézitek magatoknak.

Az Operettszínház vállalása, hogy időről időre bemutat egy-egy operát is, nem azért kockázatos, mert ne lehetne megfelelő embereket találni, akik elénekelnék, hanem a nézők miatt, akik szeretik a tiszta és világos helyzeteket. Ugyanerre az előadásra az Erkel teljesen tele lehetne sorozatosan, mivel ott szokta meg a közönség a vígoperákat, míg az Operettszínházban ebből teltházas hosszú széria nem lenne, mivel a színház saját közönsége mást vár, és az operalátogatók pedig gyanakodnának a helyszín szokatlansága miatt.

Ez a néhány előadás mégis jó kezdeményezés, hátha lesznek a műfajnak új hívei, sőt talán az sem kizárt, ha egyszer egy operanéző - ha erre bejött - hirtelen kíváncsi lesz mondjuk egy régen látott Luxemburg grófjára. (Velem ez történt, ez a gondolat motoszkál bennem A chicagói hercegnő óta: feltett szándékom, hogy lecsekkolom, hogy mennek ezek a valóban népszerű, sok nézőt vonzó és nem utolsó sorban jól megírt darabok...)

A sevillai borbély által az opera műfaja is könnyen megszerethető, nekem is éppen egy Sevillai, egy 1986-os miskolci operaházi vendégjáték volt a legelső jó operaélményem, amelynek a felvételét néhány hete újranéztem, és örömmel állapítottam meg, hogy bizony az az előadás még most is tetszik. Megmaradt belőle nemcsak Szüle Tamás (Bartolo volt), aki a felvételen szereplők közül az egyetlen ma is aktív énekes, de Begányi Ferenc (Basilio) és Csurja Tamás (Figaro) is, akik viszont már régen nem is élnek. Erre a rendezésre kicsit alapoztam is az elmúlt hetekben, hallgattam a darabot, nem mintha nem tudnám oda-vissza kívülről, mert nem múlt el nyomtalanul az az időszak, amikor még gimnazistaként képes voltam hetekig egyfolytában ezt hallgatni – konkrétabban a Hungaroton kiadványt, a bakelitet, ha valaki még emlékszik rá.

Láttam nem egyszer az Operaházban is Békés András rendezésének felújítását, és tavaly némafilmes stílusban a Müpában, különösen jó szereposztásban.

Mivel egy színházi ismerősöm megbízott azzal, hogy a jegyével december 6-án menjek el helyette is az előadásra, viszont kíváncsi voltam más énekesekre is, így kétszer egymás után kitettem magam ennek a vígoperának, ami veszélyes vállalkozás, és sokkal jobban jártam volna, ha némi szünet van a két nézés között. (Másodszorra az újdonság varázsa már oda, és a felesleges poénok, a rendezés gyenge pontjai jobban kiütköznek…Nagyon kell egy rendezést szeretni ahhoz, hogy a második nézés ne legyen csalódás....)

A rendezés más KERO-művekhez hasonlóan mintha abból az alapelvből indulna ki, hogy nem szabad a nézőt csak úgy parlagon hagyni, mindig muszáj valaminek történnie a színpadon. Emiatt előre lefogadtam volna, hogy a nyitány alatt is lesz akció, mert a mai világban már három percet látvány nélkül nemigen bír ki nyugodtan egy átlagos néző, ehhez nem kell színházrendezői diploma, hogy valaki erre rájöjjön.

A nyitány alatt nagyjából fel is lehetett mérni, hogy milyen lesz az előadás (jellemzően a nyitány a zenei motívumokból nyújt egyébként is válogatást, ez a funkciója, ráhangol arra, ami várható). Ötlet-sziporkákat látunk, és rengeteg minden tetszett, és nagyon sok minden nem. Tényleg sok a felesleg.

Az a gyanúm olyan emberként, aki a rendezőt nem ismeri, és számtalan sikeres munkája közül is csak néhányat látott, hogy nagyon törekedett arra, hogy MINDENÁRON tetszést arasson, másfelől nem vette komolyan a darabban zajló történéseket, emberi viszonyokat, pedig a nyitány utáni első jelenetekben – nagyon jól mutatja be a kiinduló helyzetet.

Nemrég láttam egy másik vígoperát (Olasz nő Algírban), amelyben az tetszett nagyon, hogy a vígopera alakjaiból nem lettek karikatúrák, hanem élő és valódi embereknek lehetett őket látnunk, még akkor is, ha közben nevettünk rajtuk. Jelenleg a szereplők némelyike sajnos nagyon „túl lett tolva”, de néhány viszont remekül sikerült, és szerintem még évekig vissza fogom idézni az utóbbiakat.

Mielőtt a szereplőkről bármit mondanék, kiemelném a produkció legnagyobb értékét, AZ ÚJ SZÖVEGET. Galambos Attila egy teljesen új fordítást készített, amelyik szellemes, jól mondható-énekelhető, mai és valóban önmagában a szövegen is rengeteget lehet nevetni. Ez valóban remek, és kedvem lenne sokat hallgatni a művet ezzel a szöveggel, bár a régi egészen belém ivódott, így minden mondatnál magamban ütközettem a másikkal, és ez nyert. Már ezért is érdemes volt a produkciót létrehozni, hogy ez a szöveg megszülethessen. Szlenges kifejezésekkel van tele, amely meghökkentően hat énekelt formában, és önmagában ugyanaz a mondat viccessé válik, amelyet nap mint nap rendre kimondunk magunktól.

Székely László díszlete látványos (ez elfért Szentendrén?)-, és Rákay Tamás ruhái maiságukkal is közelítik hozzánk a történetet. (Valószínűleg senki nem akad meg, hogy egy Gróf mit keres egy farmerban, az angol hercegek is hordanak manapság ilyen holmit is, így ez a kérdés kevéssé érdekes.)

A nyitány alatti felpörgetett rohangálás és egyéb akciók ugyan felidegesítettek az első előadáson, és félni kezdtem, hogy mire is jöttem, de a szerenád-kép, Fiorellóval – a most is igazán tehetséges és továbbra is igazi színészként mutatkozó Erdős Attilával – az egyik legsikerültebb az előadásban.

24837281 1696971120324915 5422847171263746761 oHanczár György (Almaviva-2.) és a szerenádozók

Jó poén, hogy sok olyan hangszerrel van felszerelve a színház énekkara, akik a zenészeket játsszák, amelyek nem szólalnak meg az árokban – zenei vezető és karmester: Dinyés Dániel, ha már szóba került az árok. (Előző vasárnap hallottam éppen egy általa tartott operabeavatót A sevillairól, és ezáltal egészen biztos, hogy volt legalább egy ember az alkotók között, aki a legparányibb részletekig pontosan átlátja a művet zeneileg is, és a szereplők motivációit hasonlóképpen, de attól tartok, hogy a rendező nem kérte ki a véleményét az ötleteiről - érzésem szerint ez esetben egy másik előadást nézhetnénk. )

Már ebben az első jelenetben központi szerepet kap a pénz – egészen a mű szellemében – Fiorello is pénzt számol, a zenészek is pénzt követelnek a szerenádért, és szerencse, hogy Almaviva gróf olyan nagyon jól van eleresztve, mert ezen az egy napon horribilis összegeket fizet ki a két konkurens mindenlébekanálnak, Figarónak és Basiliónak is. Mindketten ügyintézésből élnek, mások dolgaiba belekavarnak, aztán helyretolják azt. Figaro tűnik a professzionálisnak, akinek cége van, három alkalmazottja, akik a nagy áriája közben segédkeznek, hogy valóban „itt és ott” is feltűnhessen, és még elől ülő nézőket is megborotválnak előadás közben, Basilio viszont úgy néz ki, hogy még lop is, bár rágalom-kampányában a nézőtéren is osztogatott szórólapokkal konkurensét vádolja ezzel. (A szórólap-osztás hatásos megoldás, bár nem biztos, hogy a nézők asszociálnak arra, hogy a való világban is hasonló kampányok áldozatai.)

24831500 1696971076991586 5974758372423414596 oFigaro három segédje Székely László díszletében

Fiorello ugyan rövid ideig van a színen, de pontosan ugyanolyan alkat, mint Figaro, hasonlóan menedzser-üzletember karakter, aki azzal megy le a színről, hogy csak szóljon neki a Gróf, megoldja az ügyeit, csak a dramaturg szólt közbe, és behozta a Borbélyt, aki jókor volt jó helyen, és átvette a randevú levezénylését, és ő kaszált a legnagyobbat a Rosina-szöktetés projektből.

(Erdős Attilához mindkét nap szerencsém volt, és ezt most nagyon alá is húzom, mert ahogy a szerepben is látom a Figaro-karaktert, annyira aprólékosan szépen kidolgozott és energiagazdag volt ez a Fiorello, hogy benne is megláttam egy nem is olyan távoli Figarót. A magam részéről erősen drukkolok neki, mert ahogy telnek az évek, folyamatosan érzékelem a fejlődését. Ezért a Fiorellóért akár egy "kismester-díjat" is kaphatna, annyira jó volt.)

Fiorello sajnos eltűnik, bár kétszer horgászfelszereléssel előbukkan – enélkül sem felejtettük volna el, de ezért a közjátékért nem tudok haragudni a rendezőre, mert ez is mutatja, hogy eredendően hajlamos a szálakat elvarrni, és megmutatni, hogy a főszereplők mellett más emberek élete is folytatódik. Megkapjuk a "szerenád-szervező vállalkozó" helyette az egyszerre ügyködő Figarót és Basiliót, egymás konkurenseit. EZ lesz az igazán lényeges, hogy ők milyenek

Jót tesz az előadásnak az első szereposztásban, hogy mind Figaro – Kendi Ludovik, mind Basilio – Kovács István nagy átéléssel játszik, és elhihetőek ezek a figurák, és hasonló energiaszinten vannak jelen -  a szimmetria megteremtődik.

Ez az első olyan rendezés, amelyben nem éreztem, hogy Basilio rosszabb ember lenne, mint Figaro – semmi különbség nincs, pusztán ellenérdekelt. (Ebből a Figaróból nehéz lenne továbbgondolni Mozart Figarójának címszereplőjét, ahogy a furfangos Rosinát is nehéz lenne megcsalt, depressziós Grófnévá képzelni - ez rendszerint így van.)

A két szereplőhöz első megjelenésükkor persze másként álltam hozzá, nem is próbálok úgy tenni, mintha nem így lett volna.

Kovács István négy éve masszívan érdeklődésem homlokterében áll, amelyet az váltott ki, hogy a Figaro 2.0 Grófja lett az első előadástól kezdve, és csak ebben a szerepében is 10+ alkalommal láttam – minden egyes alkalommal, ahányszor játszotta. Basilióként viszont ma láttam először. Igazán remek volt a szerepben, színészileg és énekesként is újra bizonyított, és neki sikerült volna a túlzásokat elkerülni, nem lett bohózati szereplő. Érthetően és kifejezően énekelt, jól szólt a basszus hangja, és közben magunk előtt láttuk ezt a nyerészkedő embert, aki mintha munka közben kicsit Rosinának is udvarolna. Az egyik legsármosabb Basilio volt az én praxisomban, akit pedig szeretnek ellenszenves öregembernek mutatni. Versenyképes volt, szinte azt mondanám, hogy a férfi-felhozatalból ő illett Rosinához a legjobban. Jól jár az, aki vele látja az előadást.

Kendi Ludovikról, avagy Kendi Lajosról az előadás előtt nem tudtam semmit, csak azt, hogy ő lesz Figaro. Német nyelvű wikipédia oldaláról tudható, hogy romániai magyar „belcanto bariton”, aki Ausztriában élt és ott futotta be eddigi karrierjét. Van youtube-felvétele is a Figaro-áriával, és neki minden korábbi előélmény nélkül kellett rám hatnia. Izgalmas az ilyen helyzet is, ilyen előítéletek nélküli szemmel lenne jó mindenkire újra meg újra ránézni, de csaknem irreális. Elmondhatom, hogy ez az üzletemberszerű Figaro „megvett”, elfogadtam ilyennek – bár vannak Figaro-élményeim, amelyek nem halványulnak el, például Kálmán Pétert nagyon szerettem ebben a szerepében, illetve Molnár Leventét is, akire ismerősöm ezt a jegyet megvásárolta. Ez a Figaro hatásos volt a kíséretével, és minden szereplővel egyaránt érvényesíteni tudta üzletemberi hozzáállását, és körüllebegte őt is valami férfias vonzerő, ami az üzleti sikerességben is segíti. Tetszett, ahogy Rosina mellett egy kicsit magába zuhant, önbecsülésén csorba esett, amint kiderült, hogy a lány saját ötletből is meg tudta írni a levelet.

Ezen az egy estén meggyőzött, hogy jó énekes, és érdekelne másban is, átjött személyiségének érdekes kisugárzása.

A második szereposztásban Balla Sándor volt Figaro, akit nem érzékeltem problémásnak, de mivel előző nap láttam egy karakteresebb alakítást, nem varázsolt el. Nem az a „virtuoso”, amelynek a szöveg beállítja, de akinek ő lesz az első élménye, nem hinném, hogy elégedetlenül távozik majd. A színpad kegyetlen hely, mert nem egyformán hatnak a művészek, még csak nem is a korábbi hírnevükkel arányban, hanem aki a legerősebben sugároz, arra figyelünk leginkább – és minden relatív, óhatatlanul is viszonyítunk. Amennyiben Molnár Levente is a környéken lett volna Figaróként, ahogy ezt eredetileg tervezték, akkor lett volna csak bajban mindenki más – mert ezt a szerepet még jelentősen magasabb fordulatszámon is el lehet játszani.

Busa Tamás kedves figura és nagyon békés Basilio, nem tűnik se veszélyesnek, se olyannak, akit le kellene fizetni, nem válik igazán tényezővé. Ami szerencsés, hogy Balla Sándorral került össze, mert elmondható, hogy ők is egyensúlyban voltak, ha más szinten is.

Érdekelt volna Pataki Bence is Basilióként, ő is játszik néhány előadást, de ezen a két napon pont nem ő volt. Az egyik legfiatalabb résztvevőként érdekes lett volna a szerepfelfogása, de előbb-utóbb csak meglátom, hogy milyen lett.

Bartolo szerepében Kiss András megbetegedése miatt mindkét szereposztásban Bátki Fazekas Zoltánt láttam, akinek már nem kellett semmit pedáloznia azért, hogy elfogadjam, mert ezt 2006 márciusában egy Cosi fan tutté-ban pár perc alatt megnyert magának (a kezdő jelenet elég volt hozzá, emlékszem). Azóta mindig örülök, ha látom, mindig is szerettem humorát, játékkedvét, és azt, hogy mindig totális intenzitással lép a színpadra, színészként is élvezhetően. Szerethető, és ideális Bartolo szerepére.

Az nem az ő hibája, hogy nehéz felfognunk Fischl Mónikára ránézve, hogy miért nem lépett korábban, miért nem akarta elvenni eddig feleségül, miért csak most, hogy egy Almaviva rohangál körülötte. (Amíg nincs konkurencia, addig nem sürgős a nősülés??)

Ha valaki Rosina szerepét meghallgatja, nyilván rájön, hogy erre a feladatra nem lehet 18 éves lányok közül választani, pedig a darabhoz egy csitrire van szükség, aki ártatlan, naiv és kicsit szemtelen, aki épp felnő, amikor a gyámapja az első adandó pillanatban szeretné magához kötni. Jó lett volna a színházi hatás érdekében egy ilyen viszonylag fiatal énekesnőt keríteni, vagy olyat, akinek a kisugárzásában benne van még a tinilány. A szerdai előadás előtt fél órával éppen egy ilyen, nem Rosina korú énekesnőt néztem felvételről (na kit? – a törzsolvasóim ezt azonnal tudják, és igazuk is van, ŐT), és ennek kapcsán megállapítottam: nem lehetetlen eljátszani a szerepet 40+-os életkorban is, de tagadhatatlan, hogy ez nagyobb feladat, nem triviális, bárkinek nem megy, aki el tudja a szólamát énekelni. A kisugárzás talán nem elsajátítható, míg jó hangi adottságokkal, szorgalommal az énektechnikai tudás igen.

Ha igazságosak vagyunk, akkor szembenézünk azzal, hogy az egész szereposztásban CSAK a Rosinát játszó szereplőt állítják nagy kihívás elé, a többiek vagy életkorukhoz illeszkedő szerepet kaptak, vagy ez nem is számított esetükben. Sajnos, ha elfogadjuk, hogy Rosina vénlány, mert nem ment férjhez harmincéves koráig, az azért kérdéseket vet fel…

Fischl Mónika tudomásom szerint a színház sztárja, és rám operettprimadonna benyomást is tett, és biztosan érzem, hogy sokan rá vették meg a jegyet, és nagyon jól el is énekelte a szólamot, csak annyi bajom volt mindössze, hogy nem tudtam a szerepbe beleképzelni, illetve a többiekkel való viszonyát is nehezen tudtam élő kapcsolatként nézni. De ez csak az én benyomásom, több ismerőssel beszéltem, akik járnak az Operettbe, ismerik a művészt és nekik Rosina volt.

Sev1Kendi Ludovik és Fischl Mónika

Még idefűzném, hogy Dinyés Dániel vasárnap azt is megjegyezte, hogy ennél a darabnál elsősorban maga az éneklés, az énekesi teljesítmény volt fontos, az ária minősége – a néző azért ment, hogy a sztárokat meghallgassa. Ha ezt nézzük, a színházi illúzió, hogy csitrinek elhihető-e egy érett asszony, másodlagos, csak én kekeckedek.

24955370 1696970926991601 492444651419827552 oRab Gyula és Kendi Ludovik

A problémát talán az is okozza, hogy Rab Gyula viszont minden szempontból ideális és nagyon fiatal (és talán még annál is fiatalabbnak látszó) CSODÁS Almaviva volt, csak miatta is érdemes az előadást megtekinteni. Valóban Almaviva kalandját látjuk, ő a kezdeményező fél, ő udvarol, álruhába öltözik, szöktet. (Vegyük észre, hogy még a női főszereplő is egy jelmezben nyomja végig a teljes előadást, egyedül a Grófot kell folyton átöltöztetni!) Átüt rajta a kezdő Don Giovanni, aki akár nősül is, ha kell, és ebből a magabiztos, nagyképű figurából a Mozart-féle Gróf is továbbvihető. Látszik a nagy mellénye a szerenádnál is, később is. Ez a férfi tényleg szerelmes Rosinába (ki tudja meddig), de magát talán még ennél is jobban csodálja (a nárcisztikus beütés nem idegen tőle, sőt), és emiatt is sajnáltam, hogy nem egy hozzá illő fiatal lánnyal láthattam. Óriási kettős lehetne Kálnay Zsófiával, aki korábban játszotta is a szerepet, nagyon nem bánnám, ha Győrben egyszer megnézhetném, hogy a valóságban miként működik az általam elképzelt kombináció.

Rab Gyula nagyon tetszett valóban, elvarázsolt, és mondanám, hogy régen volt, amikor egy tenor ezt tette velem, de nemrég csak járt nálunk az Olasz nőben egy Alasdair Kent nevű formátumos illető, így a legtöbb, amit mondhatok Rab Gyuláról, hogy hasonlóképpen megfogott ő is, és ez tényleg nem kevés. (Benne viszont reménykedhetünk, hogy talán többször fogjuk itthon látni, mint az említett ausztrál vendéget.)

Nekem korábban Almaviva szerepe nagyjából azonos volt Megyesi Zoltánnal, aki egy nagyon őszintén szerelmes, áhítatos Lindoro volt sok-sok éven át, a Békési rendezés nem tette ilyen módon idézőjelbe a szerenádot. Az ő szerepfelfogásához közelebb állt a második Almaviva, Hanczár György. Szerethető ő is, megvan benne a hamvasság, átjön a szerelmes és lendületes fiatalember, de messze nem annyira színes, mint Rab Gyula – kevésbé látszik öntelt pasasnak, és talán jobban járna vele egy Rosina.

Ami biztos, hogy neki olyan partner jut Mester Viktória személyében, aki éveken át nagyon jól betanulta Rosina szerepét, akinek a hangja is izgalmasan vonzó – mezzoszoprán -, aki izzik a szenvedélytől, és bár ő sem látszik ártatlan csitrinek, inkább egy ketrecben tartott vadmacska jutna róla eszünkbe. Jó lenne tudni, hogy ezt a nőt miként tartotta hosszan elzárva a külvilágtól Bartolo, mert még talán az lenne a jó kerettörténet, ha túszul fogva tartotta volna egy pincében vagy tíz évig, és csak most tör be hozzá a külvilág. Ez a Rosina már korábban is elszökött volna, sose hisszük el Bartolónak, hogy a legkisebb befolyással is bírt fölötte. Az énekes nemrég az Olasz nő Algírban első szereposztását is dominálta, előre éreztem, hogy ezzel a rendezéssel is így lesz, amely tegnap leginkább a lányszöktető Almaviváról szólt, ma a szökni vágyó Rosina története volt elsősorban.

24837299 1696971150324912 7778716366852480644 oBalla Sándor és Mester Viktória

A további karakterek elsősorban Ambrosio (Gulyás Marcell), és Berta (Frankó Tünde és ma Lázin Beatrix) a rendezői poénok áldozatává váltak nem egyszer, talán Lázin Beatrix a legkevésbé, mintha kevésbé hajlott volna arra, hogy karikatúrát csináljon a figurából. Ahogy a két nőt nézzük – mindkettő szép és ápolt, nem öregek Bartolóhoz, viszont érdeklődve nézik, nagyon nem értjük, hogy miért is nem jó megoldás a doktor számára a házvezetőnője, ha egyszer ennyire dekoratív? Nem nagy életkori különbség látszik a két nő között, a ruhában semmiféle státuszbeli eltérés nincs jelezve – mi a gond? És jól énekelnek, ha ez lenne a kritérium – az az ária rendben van, ha a játékstílusáért nem is feltétlenül lehet rajongani.

A finálékat különösen elborítják a zavaró rendezői ötletek, de nem lövöm le ezeket a poénokat, mert lehet, hogy másnak pont ez tetszik. Nagyképűség lenne azt gondolni, hogy KERO nem ismerte a széles közönség ízlését, könnyen meglehet, hogy a többségnek épp ezek jönnek be, és neki volt igaza. (De a zöld műtősvásznak mégis minek? Mert egy orvos házában vagyunk? Azért terítik őket ki minden felületre? – de ennyi, a többit hagyjuk...)

Összességében első Sevillai-élménynek kifejezetten ajánlható, sőt sokadiknak is, ha valaki egyáltalán nem ismer senkit, vagy ha igen, akkor a SAJÁT preferenciái szerint választott szereplőkkel tudja megnézni. Még mindig vannak olyan személyek, akik a koprodukcióban részt vesznek, de nem láttam őket, így érzem, hogy lesz részem még legalább egy megtekintésben.

24837507 1696970823658278 5654705838288315955 oAz első szereposztás - ez, és minden más kép is az Operettszínház FB-oldaláról idézve, köszönettel

ps. Az előadások feltétlenül hatottak rám, mert ma a már tőlem elvárt két fektető énekszám mellé még önszorgalomból bevállaltam a fiamnak a szöktetős tercettet is (egy szoprán, egy basszus szóló után még kellett ez a kihívás is), és fel is ismerte. Kicsit aggódom azért, mi lesz, ha állandóra akarja ezt is…

Címkék: Operettszínház Frankó Tünde Fischl Mónika Bátki Fazekas Zoltán Kovács István A sevillai borbély Mester Viktória Pataki Bence Székely László Dinyés Dániel Galambos Attila KERO Busa Tamás Kiss András Szüle Tamás Erdős Attila Rab Gyula Balla Sándor Hanczár György Lázin Beatrix Gulyás Marcell Rákay Tamás Kendi Ludovik

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3213453813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.