Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ács Norbert (2) Aczél András (17) Ádám almái (2) Adorjáni Bálint (9) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (2) Ágoston László (5) Ágoston Péter (4) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (477) Akadémiai Kórustársaság (3) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (2) Alexis Lathman (2) Alföldi (63) Almási-Tóth András (35) Almási Éva (3) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (5) Ambrus Mária (23) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (3) Andrássy Máté (3) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (3) Antal Mátyás (2) Anyegin (11) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (5) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (2) Armel Operafesztivál (5) Árva Nóra (2) Ascher Tamás (16) Átrium (37) Az istenek alkonya (2) Az ördög (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A Gézagyerek (2) A hugenották (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (5) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (2) A varázsfuvola (3) A velencei kalmár (2) A vihar (3) A walkür (4) Bábszínház (7) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (10) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Bajor Lili (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (5) Bakonyi Marcell (11) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (10) Balatoni Éva (19) Balázsovits Edit (5) Balázs Andrea (11) Balázs Zoltán (2) Balczó Péter (21) Balga Gabriella (18) Balikó Tamás (7) Bálint András (11) Balla Sándor (2) Ballér Bianka Gréta (5) Balogh Eszter (7) Balsai Móni (9) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (5) Bánk bán (2) Bányai Kelemen Barna (5) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (12) Bán János (12) Bárány Péter (6) Baráth Emőke (18) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (5) Baronits Gábor (4) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (4) Bátki Fazekas Zoltán (22) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beeri Benjámin (2) Beéri Benjámin (2) Belvárosi Színház (34) Benedek Mari (28) Benedek Miklós (7) Benkó Bence (8) Beöthy-Kiss László (16) Bercsényi Péter (9) Berczelly István (2) Bérczes László (3) Bereczki Zoltán (4) Béres Attila (5) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (12) BFZ (4) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (9) Blaskó Borbála (3) Blaskó Péter (4) Blazsó Domonkos (8) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (3) Bodnár Erika (10) Bodoky Márk (4) Bödök Zsigmond (2) Bodor Johanna (4) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (3) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (3) Bohémélet 2.0 (2) Bohoczki Sára (6) Boncsér Gergely (32) Borbás Gabi (2) Borbély Alexandra (16) Börcsök Enikő (16) Bordás Barbara (2) Borgula András (2) Borka Ákos (6) Böröndi Bence (7) Boross Csilla (2) Boros Anna (8) Borsányi Dániel (8) Botos Éva (5) Bozó Andrea (10) Bozsik Yvette (5) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brasch Bence (2) Brecht (3) Bregyán Péter (3) Bretz Gábor (67) Brickner Szabolcs (8) BTF (2) Bucsi Annamária (17) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (10) Budai Lívia (3) Budaörs (7) Budapesti Fesztiválzenekar (2) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (3) Budapest Bábszínház (5) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (2) Busa Tamás (13) Bűvös vadász (4) Cantemus kórus (4) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (13) Chován Gábor (6) Christian Badea (3) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (4) Cosí fan tutte (13) Crespo Rodrigo (5) Csákányi Eszter (15) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (3) Csányi Sándor (4) Csapó Attila (2) Csapó József (8) Csarnóy Zsuzsanna (2) Cseh Antal (31) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (2) Cselényi Nóra (2) Csémy Balázs (6) Cserhalmi Ferenc (12) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Antal (2) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (13) Cser Krisztián (158) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (12) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (4) Csóka Anita (2) Csoma Judit (5) Csomós Mari (11) Csongor és Tünde (2) Csonka András (3) Csuja Imre (23) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (5) Cziegler Balázs (16) Czupi Dániel (2) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (6) Dani Dávid (4) Dankó István (14) Danton halála (2) Dányi Krisztián (4) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Darvas Ferenc (2) Deák Tamás (2) Debrecen (4) Debreczeny Csaba (14) Decsi András (4) Dékány Barnabás (2) Dékán Jenő (5) Dénes István (4) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Deres Péter (2) Derzsi János (2) Dér Zsolt (10) Dévai Balázs (2) Dézsy Szabó Gábor (2) Dicső Dániel (4) Dinyés Dániel (28) Dióssi Gábor (3) Dobák Attila (2) Dobi-Kiss Veronika (2) Dobrotka Szilvia (3) Dolhai Attila (3) Domokos Zsolt (9) Dömötör András (13) Don Carlos (5) Don Giovanni (19) Don Juan (2) Dóra Béla (8) Ducza Nóra (12) Dumaszínház (5) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (6) Egri Márta (5) Egri Sándor (19) Egyed Apollónia (3) Eke Angéla (6) Elektra (2) Elek Ferenc (15) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (32) Enyedi Éva (5) Enyvvári Péter (6) Eötvös Péter (5) Eperjes Károly (3) Epres Attila (13) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (10) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (111) Erwin Schrott (5) Eszenyi Enikő (11) Évadértékelés (12) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (8) Fabók Mariann (7) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (3) Faragó Zsuzsa (2) Farkasréti Mária (32) Farkas Gábor (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (7) Fédra fitnessz (2) Fehér András (2) Fehér Balázs Benő (11) Fehér László (11) Fehér Tibor (2) Fekete Ádám (9) Fekete Anna (4) Fekete Attila (36) Fekete Ernő (18) Fekete Györgyi (2) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (5) Ficza István (18) Ficzere Béla (7) Figaro 2.0 (49) Figaro házassága (70) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fila Balázs (2) Fillár István (6) Fischer Ádám (14) Fischer Iván (7) Fodor Annamária (3) Fodor Beatrix (44) Fodor Bernadett (7) Fodor Gabriella (18) Fodor Tamás (19) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (5) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Földes Tamás (2) Földvári Péter (2) Forgách András (5) Forgács Péter (4) Formán Bálint (3) Forte (3) Forte társulat (2) Francesco Demuro (3) Francesco Lanzillotta (2) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (7) Friedenthal Zoltán (10) Fried Péter (5) FÜGE (25) Fülep Máté (6) Fullajtár Andrea (15) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (12) Futótűz (2) Füzér Anni (10) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (16) Gábor Géza (64) Gábor Sára (2) Gábor Sylvie (8) Galambos Péter (12) Gálffi László (19) Galgóczy Judit (6) Gálvölgyi János (3) Gál Erika (32) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (6) Gáspár Sándor (4) Gáspár Tibor (6) Gavodi Zoltán (2) Gazsó György (13) Geiger Lajos (38) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (4) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (4) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (6) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gilicze Márta (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (3) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (2) Gothár Péter (9) Göttinger Pál (28) Gradsach Zoltán (14) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (4) Gudrun Pelker (2) Guelmino Sándor (2) Gula Péter (4) Gulyás Dénes (5) Gunyong Na (2) Gyabronka József (8) Gyöngyösi Levente (3) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (3) Győr (2) Györgyi Anna (6) Gyüdi Sándor (2) Gyulay Eszter (3) Hábetler András (70) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (25) Hajduk Károly (8) Hajdu András (5) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (4) Hajnóczy Júlia (12) Hajzer Nikolett (2) Halász Péter (17) Hamlet (6) Hámori Gabriella (4) Hámori Szabolcs (2) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (4) Hanczár György (2) Hannus Zoltán (4) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (4) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (6) Hector Lopez Mendoza (2) Hegedűs D. Géza (14) Hegymegi Máté (7) Heiter Melinda (18) Héja Domonkos (3) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (4) Herczenik Anna (12) Hernádi Judit (5) Hevér Gábor (8) Hevesi László (2) Hirtling István (7) Hoffer Károly (2) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (12) Hollósi Frigyes (4) Homonnai Katalin (4) Homonnay Zsolt (2) Honti György (6) Honvéd Férfikar (6) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (9) Horgas Ádám (4) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (9) Horti Lilla (7) Horváth Alexandra (2) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (13) Horváth Gábor (2) Horváth Illés (5) Horváth István (30) Horváth Jenny (2) Horváth Lajos Ottó (4) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (9) Horváth Virgil (3) Horváth Zsuzsa (2) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadkürti György (4) Huszárik Kata (2) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Ignjatovic Kristina (2) Illatszertár (5) Ilyés Róbert (5) Imai Ayane (3) Inoka Péter (3) Iphigeneia Auliszban (2) Iréne Theorin (5) Irlanda Gergely (5) István a király (3) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (14) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (8) János-passió (2) Járó Zsuzsa (6) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Játék a kastélyban (2) Jeffrey Thompson (4) Jéger Zsombor (8) Jekl László (6) Jeli Luca (5) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (13) Jordán Tamás (14) Józan László (3) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Juhász Nóra (2) Jurányi (46) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (9) Kádas József (5) Káel Csaba (5) Kákonyi Árpád (14) Káldi Kiss András (19) Kálid Artúr (5) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (32) Kálmán Eszter (11) Kálmán László (8) Kálmán Péter (22) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (26) Kalocsai Zsuzsa (3) Kamen Chanev (2) Kamra (26) Kaposvár (7) Kardos Róbert (6) Karinthy Márton (10) Karinthy Színház (27) Karnyóné (2) Károlyi Katalin (2) Kárpáti Enikő (2) Kárpáti Pál (5) Karsai István (2) Kaszás Gergő (13) Katona (70) Katona László (6) KÁVA (2) Kecskemét (7) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (25) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (4) Kelemen Zoltán (13) Keller András (3) Kémiai Diákolimpia (13) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (4) Kerekes Viktória (6) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Kerényi Miklós Máté (2) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (17) Kéri Kitty (3) Kern András (5) KERO (2) Kertesi Ingrid (7) Kesselyák Gergely (9) Keszég László (2) Keszei Bori (33) Khell Csörsz (6) Khell Zsolt (10) Király Attila (6) Király Dániel (9) Kissjudit Anna (2) Kiss András (28) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (4) Kiss Diána (6) Kiss Diána Magdolna (2) Kiss Eszter (6) Kiss Judit Anna (3) Kiss Julcsi (3) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (18) Kiss Tivadar (11) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (4) Kóbor Tamás (5) Kocsár Balázs (13) Kocsis Gergely (16) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (3) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (4) Koleszár Bazil Péter (2) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (14) Kolonits Klára (54) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Komáromi Márton (3) Komlósi Ildikó (20) Komódi Judit (2) Konfár Erik (4) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Kőrösi András (9) Kőszegi Ákos (2) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (4) Kovács Ágnes (3) Kovács Andrea (2) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (7) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (4) Kovács István (38) Kovács János (15) Kovács Krisztián (9) Kovács Krisztina (3) Kovács Lehel (13) Kovács Márton (11) Kovács Patrícia (5) Kovács Péter (4) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (9) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (7) Kovács Zsolt (2) Kovalik (25) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (12) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kristán Attila (5) Kristofori Ferenc (8) Kriszta Kinga (7) Krisztik Csaba (6) Krucsó Júlia (3) Kulka János (19) Kuna Károly (2) Kuna Kata (2) Kun Ágnes Anna (17) Kurázsi mama (2) Kurta Niké (9) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (3) Laboda Kornél (3) Lábodi Ádám (3) Lackfi János (4) Ladányi Andrea (9) Ladányi Júlia (2) Lakatos Márk (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (15) László Lili (8) László Zsolt (23) Lauri Vasar (2) Lázár Balázs (2) Lázár Kati (8) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (2) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (9) Lestyán Attila (10) Létay Kiss Gabriella (31) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (2) Lőkös Ildikó (2) Lőrinczy Attila (2) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (2) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (17) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Gyöngyi (2) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (6) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (6) M.Tóth Géza (10) Macbeth (2) Mácsai Pál (18) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Színház (12) Máhr Ági (3) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (15) Maladype (4) MaNNa (2) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Margitai Ági (6) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (4) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Márkus Sándor (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (3) Martinkovics Máté (6) Martinovics Dorina (8) Martin Márta (9) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (2) Marton László (6) Marton Róbert (6) Máté Gábor (19) Máté passió (5) Máthé Zsolt (19) Mátravölgyi Ákos (3) Matthew Shaw (3) Mátyássy Bence (5) Mátyássy Kála Cecília (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Megyeri Zoltán (4) Megyesi Schwartz Lúcia (13) Megyesi Zoltán (63) Méhes László (3) Meláth Andrea (13) Menczel Róbert (4) Mentőcsónak (4) Mertz Tibor (2) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Mester Viktória (29) Mészáros Béla (17) Mészáros Blanka (12) Mészáros Martin (2) Mészáros Máté (12) Mészáros Péter (2) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (3) Mészöly Anna (8) MET (2) Mezei Gábor Péter (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Mihályfi Balázs (4) Mihályi Győző (3) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (4) Miksch Adrienn (27) Milano (2) Miskolc (29) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (2) Mohácsi István (2) Mohácsi János (24) Mohai Tamás (5) Molnár Ágnes (15) Molnár Anna (8) Molnár Csaba (2) Molnár Erika (2) Molnár Gusztáv (4) Molnár Levente (15) Molnár Piroska (22) Molnár Zsolt (2) Moltopera (4) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (3) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mózes András (3) Mozsár Műhely (2) Mucsi Zoltán (12) Mukk József (7) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) Müpa (30) MüPa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (4) Művház (2) Nádasdy Ádám (2) Nádasdy András (5) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (2) Nagypál Gábor (13) Nagy Dániel Viktor (9) Nagy Ervin (14) Nagy Fruzsina (5) Nagy Katica (2) Nagy Mari (12) Nagy Márk (2) Nagy Norbert (6) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (3) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsófia (2) Nagy Zsolt (23) Najbauer Lóránt (4) Napi ajánló (179) Némedi Árpád (5) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (3) Németh Gábor (4) Németh Judit (17) Németh Pál (2) Nemzeti (62) Nemzeti Énekkar (6) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (9) Novák Eszter (6) Novák János (3) Novák Péter (3) Novkov Máté (6) Nyakó Júlia (5) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (24) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (5) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (3) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (4) Ódry Színpad (36) Ókovács Szilveszter (5) Olasz nő Algírban (2) Olasz Renátó (7) Oliver von Dohnányi (2) Oliver Zwarg (2) Ondraschek Péter (2) Ónodi Eszter (10) opera (2) Opera (302) Operabeavató (12) Operakaland (40) Operaport (2) OpeRaport (2) Operavizsga (3) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (10) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (7) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (49) Orlai Tibor (46) Orosz Ákos (5) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (2) Othello (2) Ötvös András (11) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (3) Páder Petra (4) Paizs Miklós (5) Palerdi András (28) Pálfi Ervin (2) Pálfi Katalin (2) Pallagi Melitta (2) Pallag Márton (9) Pallai Mara (2) Pallós Nelli (2) Pálmai Anna (20) Pálos Hanna (15) Pálya Pompónia (7) Pál András (19) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papp Endre (6) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (2) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (3) Parti Nóra (3) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (23) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (19) Pataki Potyók Dániel (4) Pater Sparrow (2) Patkós Márton (7) Pavol Remenár (7) Pécs (7) Peer Gynt (4) Peller Károly (2) Pelsőczy Réka (28) Perencz Béla (2) Pesti Színház (9) Péterfy Bori (2) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Pethő Gergő (2) Pető Kata (12) Petra Lang (2) Petrik Andrea (11) Philipp György (4) Philoktétész (2) Piaf (2) Pilinyi Márta (2) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (7) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (8) Pintér Ágnes (4) Pintér Béla (21) Pintér Dömötör (11) Piti Emőke (8) Pogány Judit (15) Pokorny Lia (8) Polgár Csaba (18) Pomádé király (8) Popova Aleszja (2) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (8) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (6) Purcell Kórus (8) Puskás Tamás (8) Quitt László (2) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (9) Rab Gyula (7) Rácz István (15) Rácz Rita (16) Rada Bálint (6) Radnai Annamária (8) Radnai Márk (4) Radnay Csilla (6) Radnóti Színház (28) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (9) Rálik Szilvia (15) Rátóti Zoltán (6) Rázga Miklós (2) Remete Krisztina (5) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (3) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (11) Rezsnyák Róbert (10) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (12) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (20) Rost Andrea (8) Roszik Hella (3) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (48) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (7) Rozsos István (4) RS9 (5) Rudolf Péter (2) Rujder Vivien (16) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (9) Rusznyák Gábor (4) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (17) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (20) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi Xénia (2) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schell Judit (6) Scherer Péter (10) Schilling Árpád (3) Schlanger András (3) Schmied Zoltán (2) Schneider Zoltán (16) Schnell Ádám (4) Schöck Atala (27) Schruff Milán (5) Sebestyén Aba (7) Sebestyén Miklós (14) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Sepsiszentgyörgy (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (7) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (3) Simon Krisztina (18) Sinkó László (4) Sipos György (3) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Vera (2) Sirály (6) Sodró Eliza (7) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Soós Péter (2) Söptei Andrea (10) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (2) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (3) Spinoza (12) Spiritiszták (2) Spiró György (3) Spolarics Andrea (10) Stefanovics Angéla (9) Stohl András (20) Stork Natasa (2) Strauss (2) Strausz Kálmán (5) Stúdió K (7) Sufni (6) Súgó (50) Sümegi Eszter (16) Sütő András (5) Szabadka (5) Szabóki Tünde (21) Szabó Borbála (5) Szabó Erika (7) Szabó Éva (2) Szabó Győző (3) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (10) Szabó Máté (28) Szabó P. Szilveszter (5) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (14) Szakács Györgyi (11) Szakács Ildikó (7) Szakértők (3) Szalay Marianna (2) Szalontay Tünde (11) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (12) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (8) Szántó Balázs (7) Szappanos Tibor (19) Szarvas József (2) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (5) Szatory Dávid (4) Szávai Viktória (6) Szeged (7) Szegedi Csaba (16) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (3) Székely Csaba (5) Székely Kriszta (10) Székely László (4) Székesfehérvár (3) Széles László (3) Széles Tamás (5) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (5) Szemerédy Károly (6) Szemere Zita (32) Szendrényi Éva (6) Szendy Szilvi (2) Szenteczki Zita (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (19) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (7) SZFE (17) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (9) Szikora János (7) Szikszai Rémusz (14) Szilágyi Ágota (3) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (6) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (16) Szirtes Balázs (3) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (38) Szlávik István (6) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artúr (2) Szőcs Artur (2) Szokos Augustin (3) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (6) Sztarenki Pál (3) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (5) Szüle Tamás (13) Szutrély Katalin (2) Szvétek László (30) Takács Géza (5) Takács Kati (5) Takács Nóra Diána (18) Takátsy Péter (9) Tallér Zsófia (4) Tamási Zoltán (13) Tankó Erika (3) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (7) Tárnoki Márk (2) Tárnok Marica (2) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (17) Tatabánya (5) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (2) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (11) Teremtés (2) Térey János (2) Terhes Sándor (4) Tetiana Zhuravel (2) Thália (73) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (15) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (7) Tordai Hajnal (4) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (4) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (10) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Auguszta (2) Tóth Eszter (3) Tóth Ildikó (4) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (4) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (4) Tötös Roland (2) Trafó (7) Traviata (2) Trill Zsolt (11) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (11) Trokán Péter (2) Turandot (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (11) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (8) Újvári Milán (2) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (8) Ungár Júlia (11) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vádli (5) Vajdai Vilmos (10) Vajda Gergely (7) Vajda Júlia (8) Vajda Milán (8) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (3) Valló Péter (15) Vándor Éva (4) Váradi Zita (8) Varázsfuvola (7) Varga Ádám (2) Varga Donát (15) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (3) Varga Lili (2) Varga Viktória (3) Varga Zoltán (4) Varga Zoltán Mihály (3) Várhelyi Éva (19) Vári Éva (8) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (2) Vashegyi György (17) Vaskakas Bábszínház (2) Vass György (2) Vati Tamás (5) Vecsei Miklós (3) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (2) Venczel Vera (4) Venekei Marianna (2) Verebes István (2) Vertig Tímea (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (11) Vidéki Színházak Fesztiválja (17) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (2) Vidnyánszky Attila színész (11) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (3) Vígszínház (23) Viktor Balázs (10) Vilmányi Benett Gábor (10) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vislóczky Szabolcs (2) Vizin Viktória (4) Vizi Dávid (11) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (16) Wagner Puskás Péter (3) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (6) Wiedemann Bernadett (33) Wierdl Eszter (21) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Zavaros Eszter (37) Zeke Edit (3) Zemlényi Eszter (4) Zeneakadémia (40) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (28) Zöldi Gergely (7) Zöldi Z Gergely (4) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (4) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (10) Zsigmond Emőke (10) Zsigmond Géza (3) Zsótér Sándor (51) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az első szereposztásról, a főpróba alapján írtam szerdán (illetve mivel váratlanul el tudtam jutni a premierre is, külön utóirat is olvasható az előadás első részéről - amit közvetlenül utána gépeltem be.)

I. október 25 szerda 22: 19 (I. szereposztás)

85 éve játszotta az Operaház utoljára Meyerbeer operáját, és most, a reformáció 500. évfordulójának apropójából ismét előszedték, mert úgy tűnik, hogy az operaházi műsorterv összeállítói szeretnék, ha megismerkednénk a francia nagyopera műfajával is. Fő a nyitottság, hagyjuk magunkat vezetni. (Korábban én hajlottam a Richard Strauss –repertoár megkedvelésére is, elcsábítottak, most pedig várnám a folytatást, de jelenleg az most nem jön, viszont van helyette más.)

RÖVIDEN

Aki nem szeretne hat oldalt elolvasni, annak két mondatban is el tudom mondani a lényeget: ez azoknak lesz az előadása, akik szeretik a nagy tablókat, szép kosztümöket, dallamos zenét, amelyeket jó énekesek szólaltatnak meg, és nem annyira akadnak fenn azon, ha az énekesek közül kevesen próbálkoznak színjátszással is – hiszen igazán aprólékosan eleve nincsenek a helyzetek kidolgozva. Meg kell nézni a szereposztásokat, és utána mindenki dönthet a prioritásai alapján, hogy nézi-e X, Z, Y-t, vagy inkább a másik szereposztásra szavaz. Aki szereti az operát, annak be kell vállalni ezt a művet is, annak kell örülni, ami jut nekünk.

22780258 10155066005283181 190322626864578880 n Látványos előadásra számíthat, aki megnézi

RÉSZLETESEN KIFEJTVE

Sokkal jobb lenne a helyzet, ha valakinek az alkotók közül épp ez az opera lenne a vesszőparipája, évtizedek óta ezt tervezgetné, hogy megcsinálja mindenáron, és a mű előhúzásával hozzánk akarna szólni, például a katolikus-református ellentét kapcsán a társadalmi megosztottságról, gyűlöletről, kibékíthetetlen ellentétekről. Jó lenne, ha az előadást nézve azt érezném, hogy akár direkt aktualizálással, akár az eredeti történet érintetlenül hagyásával korhű díszletben, de meg vagyunk szólítva, és nem csak a darab cselekményét akarják nekünk elmesélni. De még így is támadhatnak gondolataink, például az, hogy milyen jó életünk lenne, ha abba a nagypolitika nem akarna beleszólni semmilyen szinten, ahogy e történet szereplői is ennek az áldozatai, csak egy fokkal látványosabban, mint mi.

Nem, jelenleg az mondható el, hogy RENGETEG MUNKÁval, egy 926 oldalnyi (még így is meghúzott) zenei anyagot tanultak be énekesek – a feladat nagyságához képest – rendkívül rövid felkészülési idő után, tehát jelentős a munkabefektetés, az eredmény viszont egyenetlen. Vannak gyenge pontok, de kétségtelen erényei is a látottaknak, vannak nyertesei is a produkciónak, szó nincs arról, hogy valaki elvesztegeti az idejét, ha bevállalja ezt a NÉGY órányi előadást, de ugyanebből – akár keményebb húzások által – lehetett volna egy jelentősebb előadás is.

Hosszú a darab, amikor született, nyugodtabban éltek az emberek, és nem zavarta őket, hogyha egyszer elmennek egy előadásra, akkor sokáig ott kell maradni, sőt…Csak közben a világ megváltozott, túlságosan nagy fordulatszámon indult be a pörgés mostanára, és már mást várnánk egy előadástól. A hiba a mi készülékünkben van, de megfelelő állapotba hozhatjuk magunkat egy ilyen – egyszeri – négyórás kalandra.

Mivel ez egy ajánló blog, pláne nem zenekritika (ennél a premiernél abból hamarosan rengeteg árad majd az előadókra, csak többnyire a sorozat vége után, így ajánló szerepük nemigen lesz), én most inkább mégis a pozitívumok kiemelésével foglalkoznék, mert az énekesek feltétlenül megérdemlik, hogy a befektetett munkájukért cserébe megnézzék őket minél többen.

Mivel a két premier idején várhatóan nem leszek Pesten (hiába, az iskolai szünet nagy úr), a két főpróba egymást követő napokon történő bevállalása mellett döntöttem, hogy a premierek után egyből kiposztolhassam az ajánlómat. (Az utolsó előadás után kevesebb értelme lenne ennél is.) (ps. Hát a premierre mégis el tudtam menni, ki hitte volna még tegnap ezt.)

Igaz, hogy a főpróba sosem olyan, mint egy rendes előadás, még születőben van a produkció, és egészen biztos, hogy a novemberi nézők fognak igazán jól járni vele (nov. 5,9, 10!!), de a rendezés irányvonalai már most is pontosan látszanak, és az énekesek egy jelentős része valóban odateszi magát főpróba helyzetben is, és még – az egyre fogyatkozó számú, de aktívan és sajnos hangosan kattintgató – fotósok ellenére is többnyire élvezetes az, amit hallunk tőlük. (A második főpróbán már csak összesen három fotós volt, kevésbé zavartak, de ennek eredményeként az Operaház honlapján jóval kevesebb fotó szerepel a második szereposztásról, én is kevesebbet tudok majd felhasználni.)

A zene könnyen hallgatható, felkészülés nélkül is rá lehet hangolódni – az megint más kérdés, hogy kevés olyan dallamot fedeztem fel első hallásra, ami a fülembe mászna…((Ha sokat hallgatnám otthon, és mindre beülnék, nyilván ezt is meg tudnám „tanulni”. - Igen, ma harmadik alkalommal már az ismerősség miatt jobban is tetszett.) )A zenekart Oliver von Dohnányi vezényelte.

A történet elég kacifántos, érdemes az Operaház honlapján rákattintani, és elolvasni – egy újabb olyan opera, amelyik nagymértékben a félreértésen alapul (mennyivel jobb lenne a civil életben is, ha mindenki mindenre azonnal rákérdezne, nem titkolna el legalább olyasmit, amit nem is szükséges!!!). A hőseit a szerző nagyon ügyesen képes határhelyzetekbe belavírozni, amikor lehetetlen jó megoldást találni, csak zsákutcák vannak előttük, illetve minden döntés végeredménye tragédia.

A katolikus-protestáns szembenállás az alaphelyzet, a szereplők Kovács Yvette Alida gyönyörű és historizáló jellegű ruháit viselik, amelyek valószínűleg hatalmas és osztatlan sikert fognak aratni a nézők körében. Az egyszerűség kedvéért a katolikus urak fehérben, míg ellenlábasaik feketében vannak. Ez szerencsés, sok kavarodástól megment minket. Eszembe sincs rákérdezni, hogy ennek a valósághoz van-e bármi köze, ez a megkülönböztetés nagyon jó nekünk, hiszen a gyűlölködők sem látják az árnyalatokat, egyszerűen csak utálják az ellentáborba tartozókat.

Horesnyi Balázs díszlete dekoratív (palotabelsőt, várost ábrázoló) hátterekből, illetve óriási betűkből áll, amelyek az adott rész kulcsfogalmait adják ki (Amor, Bachus (!), Kereszt, Irgalom, stb). Ezek a rengeteget ismételgetett szövegből amúgy is kitűnnek, felfogjuk az első felvonásban is pl., amikor majdnem húsz percig az ivás és a mámor előnyeiről énekelnek, később a szerelemről ugyanilyen hosszan, de annyira nem zavaróak, sőt a végén látjuk, hogy valahova ezeknek a használata el is vezetett. A poént nem lövöm le, bár annyira nem örültem annak, hogy otromba zajjal jár (elkerülhetetlenül), mivel a plusz zajok számomra operaidegen elemek (de legalább elég rövid).

Csak sajnálhatjuk, hogy a szereplők nem maradnak az eredeti magatartásuk mellett, és a szórakozás helyett a gyűlölködés-pártoskodás üzemmódba váltanak át, de erre számítani lehetett az elejétől fogva. Igazi béke nem tartósítható hosszan.

Még mindig a történet kapcsán lényeges, hogy egy szerelmi háromszöget láthatunk a hugenották korában, és természetesen különböző hitűek a kiemelt szereplőink – a szoprán – Valentine, azaz Létay Kiss Gabriella katolikus, a hivatalos, neki szánt vőlegény szintén az (de bariton, itt a bökkenő!), Haja Zsolt (Nevers grófja), az „igazi” (a tenor) viszont hugenotta, akit Boncsér Gergely jelenít meg. Ebből is látható, hogy feloldhatatlanok az ellentétek.

A történetet akár egy Rómeó és Júlia-átiratnak is tekinthetjük, azzal a jelentős különbséggel, hogy nagyon nem mindegy, hogy a szerelmesek csak hivatalosan tartoznak más-más csoportba/pártba, vagy VALÓBAN más a világnézetük, a vallásuk, a világról való gondolkodásuk. Arra még láttam példát, hogy valaki a skatulyából kilépjen, amibe született, de arra nem, hogy a szerelem valakit tartósan egy egészen más meggyőződésű ember mellett tartson. Ennek a kapcsolatnak csak egy esélye van: a nő szinte habozás nélkül feladná saját vallását szerelmese kedvéért. (Kár, hogy a már „begyűjtött vőlegénynek „semmilyen hátrányáról nem tudunk, látjuk, hogy talpig becsületes, nem szeretne gyilkossá válni, és elnyeri szimpátiánkat ő is, legutolsó megnyilatkozása után biztosan mellé állunk mi is. Haja Zsolt szerethető férfit játszik, semmivel sem érdektelenebbet, mint riválisa. )

22815370 10155066004973181 7353546385935045051 nLétay Kiss Gabriella éppen életmentő üzenetet ad át szerelme szolgájának, Bretz Gábornak

A darabban a pártoskodás sajnos elég korszerű, bár lehetne rövidebben is kifejtve (egy Meyerbeert igazán jól ismerő szakember talán hatékony húzások kivitelezésére is képes is lett volna), viszont néhány nézőben minden bizonnyal visszatetszést fog szülni a férfi-nő viszony bemutatása. HA valami, az most már nekünk mégis sok, hogy egy nőt akarata ellenére hozzáadnak máshoz, ráadásul úgy, hogy egy talán negyventagú operakórus előtt nyilvánította ki, hogy mást szeret. Aztán persze az sem túl szerencsés, ahogy ez a kapcsolat alakul – ugyanazon a napon két esküvő szintén kicsit túlzásnak tűnik. (A férfi szemszögéből nézve ugyancsak kellemetlen a helyzet: királynői utasításra nősülni, semmivel nem jobb.)

A szerelem a történetben leginkább kártékony, vagy legalábbis a mindennapi életet nehezítő tényezőként jelenik meg. Ha ez nem lenne, akkor sem lenne könnyű, de így még nagyobb kavarodás lesz belőle. Hiába a sok ária, a királynő szerelmet méltató éneke, kő keményen ezt tudjuk leszűrni. ÉS sok mindenből túl sok van az operában (nem csak hangból és szövegből), egyedül az irgalom és a tolerancia az, ami túl kevés.

A történettel szembesülve legalább annak örülhetünk mi nézők, hogy nem így passzolgatnak minket manapság, legalábbis a Földnek ezen a fertályán már nem, és annyira kevés a házasság amúgy is, hogy fel sem merül a veszélye, hogy valaki ismeretlenekkel ripsz-ropsz egy életre egybekelne.

Boncsér Gergely (Raul) karaktere az, amelyik leginkább "meg van pörgetve", és lényegében annyi különböző helyzetben találja magát, hogy normális ésszel nem lehetne ennyi fordulatot rövid időn belül feldolgozni. Minden részvétem az övé, és tekintetbe véve a körülményeket, egyáltalán nem is várható tőle, hogy ezt megmutassa. Az öt felvonás nagyon rövid időn belül játszódik és én mindössze 11 alapvető fordulatot számoltam össze, ami alapjaiban változtatja meg a helyzetét.

Milyen is az, amikor valaki hirtelen meglát egy nőt, megmenti ÉS beleszeret, majd rövidesen azt hiszi a "szent szűznek" hitt lényről, hogy egy ismerősének a titkos szeretője, így kiábrándul, és eztán szinte azonnal beleszeret egy másik nőbe, akiről azt hiszi, hogy az szerelmi ajánlatot tesz neki (ráadásul egy szép királynő az illető), ettől megrészegül, majd kijózanodik, mert egy politikai házasságot kell kötnie mindössze. Belenyugszik, majd rájön, hogy a menyasszony-jelölt az a bizonyos erkölcstelen perszóna, akiből pár perce szeretett ki, emiatt kardot ránt, árulást emleget. Nem sokkal utána ráébred, hogy tévedett, a nő jó, meg akarja menteni, erre már elvenné azonnal - de késő, mert órákkal korábban a nő már elkelt. A nő így is segíti, elmondja az összeesküvés titkát, de nem engedi el, hogy társait megmentse, majd ismét szóba kerül a nősülés (a férjet szinte azonnal megölték az elv-társai), de a vallási ellentét most felmerül (most először!), majd elveszíti a szerepét, mert a nő így is hajlandó lemondani a saját hitéről. Eztán már nincs sok hátra, mindketten meghalnak, megölik őket.

Nagyjából ezeknek a fordulatoknak a hatására lejátszódó lelki folyamatokat kellene a tenornak árnyaltan érzékeltetnie ebben a francia történelmi nagyoperában négy órán belül, semmiség. Ráadásul még folyton az ellenséges közegben kell mozgolódnia, ahol még bort is csak késve adnak neki, ahol a provokatív szolgája az, aki miatt még aggódhat is. Jó, hogy nem koncolják fel őket.

Szikora János rendezése túl sok mindent nem kezd a helyzetekkel, végig az a benyomásom, hogy nem katolikusok és hugenották néznek szembe egymással, hanem egy operakórus két fele. Ráadásul sok az együttes benne, így a katolikus urak csoportja (Kiss Tivadar, Dékán Jenő, Cserhalmi Ferenc, Fülep Máté, Laborfalvi Soós Béla) is inkább egy kisebb kórusnak tűnik, sokszor össze is olvad a naggyal. Ezek a szólisták viszonylag hosszú szövegeket tanultak meg, és önállóan nem kapnak feladatot, így valóban hálátlan az előadásban való részvételük. Egyikük - másikuk néha kihallatszik,Kiss Tivadarnak van egy kis szóváltása Raul szolgájával, Bretz Gáborral, és Dékán Jenő mintha kicsit látványosabban reagálna a hírhozó apród szavaira, de ez mégsem ugyanaz, mintha lenne csak egy fél perces szólójuk legalább. Hozzájuk képest jobban jár Kiss András, aki nagyon keveset énekel, de akkor legalább önállóan. Cseh Antal gyűlölködő katolikus apaként viszont nem kevés megszólalást kap, de motivációt nem juttat neki a szerző – azon kívül, hogy „csak úgy” gyűlöli a hugenottákat, és ez nem segít rajta. (Nem tudom, hogy más hogy van vele, de nekem annyira szimpatikus az énekes, annyira árad belőle a jóság és a melegség, hogy most ezt a gyűlölködőt nem hiszem el neki. De annyi képtelenség van a történetben, hogy túl mélyen ezzel nem is foglalkoztam. Rengeteg új információ éri az opera nem-ismerőjét, emiatt sok mindenen túl is lépünk.)

Balga Gabriella újabb nadrágszerephez jutott, egy újabb apródot játszik, aki mellőzöttnek érzi magát a királyné mellett. Ez is a hálásabb szerepek közé tartozik, van egy szép áriája is, és poénos mondatai az előadás első részében, ott jelentős. A királynő is flörtöl vele, jó ez a pár perces rész is.

Nem minden énekesnek volt módja, ideje a francia kiejtés begyakorlására, de hát ez van – kevés errefelé a francia nyelvű előadás. Emiatt a kivétel kiemelődik, és Bretz Gábor (Marcel, Raul szolgája) több évvel korábbi befektetése (franciául tanult a Faust és egy hamburgi Don Carlos miatt) most megint kamatozik: az ő francia kiejtése nagyon szép, nagyon jó hallgatni is, nézni is, és örülünk neki, hogy van valaki, aki nem járt rosszul azzal, hogy ebben az operában szerepet kapott. Kis szépséghiba, hogy elvileg vénember lenne, de ezt csak a feliratban olvassuk, nem vette senki komolyan, hogy Bretz Gábort annak maszkírozza, sőt az alakításában sincs erre nyom. Az ugyan kicsit furcsa, hogy többször kioktatja azt, aki elvileg a gazdája, de sebaj, ha az lenyeli, lenyeljük mi is. (Boncsér Gergely egyébként is egy kedves, szeretnivaló fiatalembert játszik, két barátot látunk, ha rájuk nézünk.) Ez a Marcel nem egyszer áll egymaga szemben az összes többi szereplővel, hiszen ő az egyetlen véresszájú hugenotta. (Sajnos bizalmatlanságának indokoltsága beigazolódik számunkra, a katolikusok tényleg összeesküvők és árulók.)

22814418 10155066004663181 7716486934515974609 nElőtérben Bretz Gábor, háttérben Boncsér Gergely a katolikus urakkal

A már említett szerelmi háromszög tagjai szintén kapnak elég feladatot, mindhármukat hangsúlyosnak érezzük, csak éppen az ő alakításuk sínylette meg legjobban, hogy a rendezőnek nem volt ideje-módja színészvezetéssel foglalkozni, nem lettek mélyen átgondolva a rendszerint valóban képtelen helyzetek. Azt éreztem, hogy itt a próbafolyamat elején bedobták a törülközőt, és mindenki a hozott operai rutinjából próbál életben maradni. Sikerrel.

Az előadás ékköve, abszolút nyertese viszont Kolonits Klára, aki az öt felvonásból a másodikat (az első szünet előtti megközelítőleg 38 percet) végig dominálja, mert végig is énekli, és van ebben a részben talán egy negyedóra is, amikor más nem zavarja meg a szólóját, ámuldozhatunk a koloratúráin, aztán pedig kibontakozik egy élettel teli jelenet. Kolonits Klára annyira könnyedén énekel, hogy közben van ideje élni a szerepet, és ez a királynő talán a legizgalmasabb, legigazibb ember az előadásban.

Aki netán Kolonits Klára művészetének a kedvelője, az semmiképp ne hagyja ki A hugenottákat, és HA (!) időhiányban szenved, akkor – ez egy nagyon meredek mondat lesz, vigyázat!, és bocsánat a későbbi részek szereplőitől – menjen oda csak az első részre, ha tetszik eléggé maradjon a másodikra (ebben is valamennyit énekel a művész), és húzzon haza a harmadikról. DE kihagyni, egyáltalán nem meghallani ezt a felvonást, az óriási hiba. Ebben a részben láthatjuk, hogy egy énekes – különösebb rendezői segítség nélkül – ki tudja tölteni a teljes színpadot, képes egy túlságosan részletesen meg nem írt szerepből élő embert csinálni, és azt vesszük észre, hogy nem unatkozunk, működik ez a darab, amelyről augusztus közepe óta csak annyit hallottam mindenkitől, hogy „túl hosszú”. Aki úgy gondolja, hogy 38 perc nem éri meg, az vegye figyelembe, hogy ez viszont egészen csodálatos, a valami megmagyarázhatatlan okból itthon maradt, ámde világklasszis, „bel cantó”-ra specializált művészünk mestermunkája, aki maximálisan odatette magát már ezen a főpróbán is. (Az pedig külön élmény volt, ahogy Kolonits Klára nagy alázattal próbált, megadóan hagyta magát a szünetekben is fényképezni boldog-boldogtalan által, és egyáltalán, még az előadás többi részét is úgy figyelte egy emeleti páholyban ülve, mint egy igazi királynő. – Az előadással már ilyen pluszok nem járnak.)

22788879 10155066004818181 4955596049743915880 nBoncsér Gergely lenyűgözve - nagyon érthető... és a királynő

Ez a királynő úgy tűnik, hogy valóban élvezi, ha szerelmeseket összeboronálhat, jobban mint a politizálást, de érezzük egy pillanatra a megingását, ugyanis a jóképű Rault látva benne is megfordul, hogy a hatalommal való visszaélés bűnébe essen. Megtetszik neki is a fiatalember, aki viszont egy percig nem habozna, és „beérné a királynővel is”, hagyná magát elvarázsolni, hiszen már órák óta csalódott előző örök szerelmében, éppen szabad a szíve, és kettőjük jelentében nem neki jut eszébe Valentine. (És igen, ezért a férfiért árulja el apját, hitét a nő. Bizony.)

Kolonits Klárát látva-hallva nem csodálkozunk ezen, nagyon is érezzük, hogy érthető ez a lelkes reakció, nem tudjuk kárhoztatni érte a fiatal tenort. (Raul jellemző reakciója a „meghalnék érted”, ami persze sokkal egyszerűbb megoldás, mint évtizedeken át, kompromisszumokkal kitartani valaki mellett.) „Káprázó szemem csodát lát?” – Igen, ezt megerősíthetjük, azt. MOST kell megragadni a lehetőséget, győződjetek meg róla magatok is.

 

ps. A képeket az Operaház FB-oldaláról használtam fel, sjanáltam, hogy nem volt több alkalmas közeli - de a legtöbbről látszik az összhatás, valóban látványos előadás készült.

Hozzátétel a mai (okt. 28.) premier kapcsán - 23.36:

Az előadás elején a Főigazgató közölte, hogy mindenki felvette a munkát, nem sztrájkol sem a zenekar, sem az énekkar, sem a műszak. A csütörtöki beszéd után nekem nem volt kétségem erről, mert hatásos érvek hangzottak el, amelyekre bárki hallgatna, akinek a léte történetesen az operaházi munkától és munkabértől függ. Ennek dacára a helyzet bizonytalannak érződhetett nézői körökben, és lehet, hogy nem minden szólista kapta meg az előadás előtt a nyugalmat, ami csak kell ehhez a stresszes hivatáshoz. Az énekesek teljesítményén az látszott, ami premiereken szokott: mindenki még inkább odatette magát, illetve a papírforma szerint is érni szokott az előadás, az első néhány alkalom alatt látványosan feljavul, így érdemes minél későbbit nézni egy sorozatból, ha valaki választhat. Vagy többet, mert akkor meg élvezheti a fejlődés látványát.

Az első másfél órás részt néztem ma újra. Sokkal jobb lett a nyitó fél óránál hosszabb rész, a katolikus urak jelenete. Most harmadjára jobban tudtam az egyéneket is külön figyelni a csapatban. Kicsit elfoglaltam magam azzal, hogy a vendéglátó Haja Zsolt miért nem adja oda a saját kupáját a vendégnek, ha egyszer késik a pincér, de a helyzettel - metakommunikatív mentegetőzést véltem rajta látni - tudott mit kezdeni. Boncsér Gergely béketűrő volt, nyilván érezte, hogy nem a bor késése lesz a napjának a legnehezebb pillanata.

A második felvonásban, Kolonits Klára emlegetett jelenetében megint megfigyeltem, hogy rengetegen vannak ott, de valahogy mégis a királynőt emeli az egész. Említődjön azért meg a két kihagyott udvarhölgy neve is, szép a tercettjük (Kerék Judit, Németh Mónika).

Kolonits Klárát nagyszerű élmény volt megint hallgatni, és most már ott tartok vele, ahol nem sok énekessel - ha nem tudok ott lenni az előadásán, akkor már erős hiányérzetem támad, mert annyira erősen hat rám. Nem külön a koloratúrák, önmagában nem mondhatnám, hogy "koloratúra-fan" vagyok, és keresném azt, hogy minél több ilyen művet halljak, de az, ahogy ez a kötéltánc végbemegy, igazi színjátszással párosulva, ez végképp levesz a lábamról. Annyira hihetetlen, hogy létezik valaki, aki - hosszú évek munkája után, ezt ne felejtsük - már itt tart, és ennyire lazán megy neki. Természetfeletti jelenségnek tűnik, és örüljön mindenki, aki ennek tanúja lehet. (Tegyük hozzá: jó a közeg is, ahonnan ki tud magasodni.) A felvonást a főpróbánál visszafogottabban kezdte, egy szomorú királynőt láttam álmodozni, de aztán fokozatosan engedett fel, és a lovaggal folytatott párbeszédénél már egészen visszatért az életkedve. Most ilyen volt, aki október 31-én, vagy nov. 9-én nézi, az lehet, hogy kicsit más árnyalatot fog érzékelni. Élő színházat játszik.

A mai közönség úgy néz ki, hogy tisztában is volt ezzel, több vastaps is megszakította és szinte le is állította a felvonást, méltán.

Holnap a második szereposztásról egy ennél jóval rövidebb bejegyzés következik.

 

 

Címkék: Opera Erkel Színház Boncsér Gergely Bretz Gábor Balga Gabriella Létay Kiss Gabriella Kiss Tivadar Cseh Antal Kolonits Klára Szikora János Haja Zsolt Cserhalmi Ferenc Kiss András Dékán Jenő Kovács Yvette Alida Horesnyi Balázs Laborfalvi Soós Béla Fülep Máté A hugenották Oliver von Dohnányi

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6713110522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.