Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ács Norbert (2) Aczél András (17) Adorjáni Bálint (9) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (2) Ágoston László (5) Ágoston Péter (3) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (401) Akadémiai Kórustársaság (3) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (2) Alexis Lathman (2) Alföldi (61) Almási-Tóth András (34) Almási Éva (3) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (5) Ambrus Mária (22) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (2) Andrássy Máté (3) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (2) Antal Mátyás (2) Anyegin (10) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (4) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (2) Armel Operafesztivál (5) Árva Nóra (2) Ascher Tamás (15) Átrium (37) Az istenek alkonya (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (4) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (2) A varázsfuvola (3) A velencei kalmár (2) A vihar (3) A walkür (4) Bábszínház (7) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (8) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (4) Bakonyi Marcell (7) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (9) Balatoni Éva (17) Balázsovits Edit (4) Balázs Andrea (7) Balczó Péter (21) Balga Gabriella (16) Balikó Tamás (7) Bálint András (10) Ballér Bianka Gréta (5) Balogh Eszter (6) Balsai Móni (8) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (5) Bánk bán (2) Bányai Kelemen Barna (5) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (11) Bán János (12) Bárány Péter (5) Baráth Emőke (18) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (5) Baronits Gábor (3) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (3) Bátki Fazekas Zoltán (21) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beéri Benjámin (2) Beeri Benjámin (2) Belvárosi Színház (33) Benedek Mari (26) Benedek Miklós (7) Benkó Bence (8) Beöthy-Kiss László (14) Bercsényi Péter (7) Berczelly István (2) Bérczes László (3) Bereczki Zoltán (4) Béres Attila (5) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (11) BFZ (4) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (9) Blaskó Borbála (3) Blaskó Péter (3) Blazsó Domonkos (8) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (3) Bodnár Erika (10) Bodoky Márk (4) Bodor Johanna (4) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (2) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (3) Bohémélet 2.0 (2) Bohoczki Sára (5) Boncsér Gergely (30) Borbély Alexandra (14) Börcsök Enikő (14) Borgula András (2) Borka Ákos (5) Boross Csilla (2) Boros Anna (8) Borsányi Dániel (8) Botos Éva (5) Bozó Andrea (9) Bozsik Yvette (4) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brecht (3) Bregyán Péter (2) Bretz Gábor (66) Brickner Szabolcs (8) BTF (2) Bucsi Annamária (14) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (8) Budai Lívia (3) Budaörs (5) Budapesti Fesztiválzenekar (2) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (3) Budapest Bábszínház (5) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (2) Busa Tamás (12) Bűvös vadász (4) Cantemus kórus (4) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (10) Chován Gábor (5) Christian Badea (2) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (4) Cosí fan tutte (13) Crespo Rodrigo (4) Csákányi Eszter (15) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (3) Csányi Sándor (4) Csapó József (8) Csarnóy Zsuzsanna (2) Cseh Antal (27) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (2) Cselényi Nóra (2) Csémy Balázs (6) Cserhalmi Ferenc (11) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (13) Cser Krisztián (150) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (12) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (3) Csóka Anita (2) Csoma Judit (5) Csomós Mari (10) Csongor és Tünde (2) Csonka András (2) Csuja Imre (22) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (5) Cziegler Balázs (14) Czupi Dániel (2) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (5) Dani Dávid (2) Dankó István (14) Danton halála (2) Dányi Krisztián (3) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Deák Tamás (2) Debrecen (4) Debreczeny Csaba (14) Decsi András (3) Dékány Barnabás (2) Dékán Jenő (4) Dénes István (3) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Derzsi János (2) Dér Zsolt (10) Dévai Balázs (2) Dicső Dániel (4) Dinyés Dániel (25) Dióssi Gábor (3) Dobi-Kiss Veronika (2) Dobrotka Szilvia (3) Dolhai Attila (3) Domokos Zsolt (9) Dömötör András (13) Don Carlos (5) Don Giovanni (19) Don Juan (2) Dóra Béla (7) Ducza Nóra (9) Dumaszínház (5) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (3) Egri Márta (4) Egri Sándor (19) Egyed Apollónia (3) Eke Angéla (6) Elektra (2) Elek Ferenc (14) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (33) Enyedi Éva (5) Enyvvári Péter (5) Eötvös Péter (5) Eperjes Károly (3) Epres Attila (13) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (7) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (101) Erwin Schrott (5) Eszenyi Enikő (10) Évadértékelés (12) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (8) Fabók Mariann (7) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (3) Farkasréti Mária (27) Farkas Gábor (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (7) Fédra fitnessz (2) Fehér Balázs Benő (11) Fehér László (11) Fekete Ádám (9) Fekete Anna (4) Fekete Attila (36) Fekete Ernő (17) Fekete Györgyi (2) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (4) Ficza István (17) Ficzere Béla (6) Figaro 2.0 (45) Figaro házassága (66) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fillár István (6) Fischer Ádám (14) Fischer Iván (7) Fodor Annamária (2) Fodor Beatrix (40) Fodor Bernadett (7) Fodor Gabriella (17) Fodor Tamás (17) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (5) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Forgách András (5) Forgács Péter (3) Formán Bálint (3) Forte (3) Forte társulat (2) Francesco Demuro (3) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (6) Friedenthal Zoltán (10) Fried Péter (5) FÜGE (24) Fülep Máté (5) Fullajtár Andrea (14) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (12) Futótűz (2) Füzér Anni (9) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (14) Gábor Géza (63) Gábor Sára (2) Gábor Sylvie (8) Galambos Péter (12) Gálffi László (19) Galgóczy Judit (6) Gálvölgyi János (2) Gál Erika (31) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (6) Gáspár Sándor (4) Gáspár Tibor (6) Gavodi Zoltán (2) Gazsó György (12) Geiger Lajos (35) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (4) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (4) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (6) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (3) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (2) Gothár Péter (9) Göttinger Pál (27) Gradsach Zoltán (13) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (3) Gudrun Pelker (2) Gula Péter (4) Gulyás Dénes (5) Gunyong Na (2) Gyabronka József (8) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (3) Győr (2) Györgyi Anna (5) Gyüdi Sándor (2) Hábetler András (64) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (23) Hajduk Károly (7) Hajdu András (3) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (2) Hajnóczy Júlia (12) Hajzer Nikolett (2) Halász Péter (15) Hamlet (5) Hámori Gabriella (4) Hámori Szabolcs (2) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (2) Hannus Zoltán (4) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (4) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (5) Hegedűs D. Géza (13) Hegymegi Máté (7) Heiter Melinda (14) Héja Domonkos (3) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (3) Herczenik Anna (12) Hernádi Judit (5) Hevér Gábor (8) Hevesi László (2) Hirtling István (7) Hoffer Károly (2) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (10) Hollósi Frigyes (4) Homonnai Katalin (3) Honti György (4) Honvéd Férfikar (3) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (6) Horgas Ádám (3) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (9) Horti Lilla (7) Horváth Alexandra (2) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (13) Horváth Gábor (2) Horváth Illés (5) Horváth István (29) Horváth Jenny (2) Horváth Lajos Ottó (4) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (9) Horváth Virgil (3) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadkürti György (4) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Illatszertár (5) Ilyés Róbert (4) Imai Ayane (3) Inoka Péter (2) Iréne Theorin (4) Irlanda Gergely (5) István a király (3) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (12) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (8) János-passió (2) Járó Zsuzsa (5) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Jeffrey Thompson (4) Jéger Zsombor (7) Jekl László (6) Jeli Luca (5) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (12) Jordán Tamás (14) Józan László (3) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Jurányi (46) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (9) Kádas József (5) Káel Csaba (5) Kákonyi Árpád (14) Káldi Kiss András (16) Kálid Artúr (5) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (32) Kálmán Eszter (9) Kálmán László (8) Kálmán Péter (21) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (26) Kalocsai Zsuzsa (2) Kamen Chanev (2) Kamra (25) Kaposvár (7) Kardos Róbert (4) Karinthy Márton (7) Karinthy Színház (22) Karnyóné (2) Kárpáti Pál (5) Kaszás Gergő (10) Katona (68) Katona László (4) KÁVA (2) Kecskemét (7) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (25) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (2) Kelemen Zoltán (13) Keller András (3) Kémiai Diákolimpia (13) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (4) Kerekes Viktória (6) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (16) Kéri Kitty (3) Kern András (5) Kertesi Ingrid (7) Kesselyák Gergely (9) Keszég László (2) Keszei Bori (29) Khell Csörsz (6) Khell Zsolt (9) Király Attila (5) Király Dániel (8) Kissjudit Anna (2) Kiss András (23) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (4) Kiss Diána (5) Kiss Diána Magdolna (2) Kiss Eszter (6) Kiss Judit Anna (3) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (18) Kiss Tivadar (10) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (3) Kóbor Tamás (5) Kocsár Balázs (13) Kocsis Gergely (15) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (3) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (4) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (14) Kolonits Klára (50) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Komáromi Márton (2) Komlósi Ildikó (20) Komódi Judit (2) Konfár Erik (2) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Kőrösi András (4) Kőszegi Ákos (2) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (4) Kovács Ágnes (3) Kovács Andrea (2) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (7) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (4) Kovács István (33) Kovács János (15) Kovács Krisztián (7) Kovács Lehel (13) Kovács Márton (11) Kovács Patrícia (5) Kovács Péter (2) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (9) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (5) Kovács Zsolt (2) Kovalik (25) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (12) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kristán Attila (5) Kristofori Ferenc (5) Kriszta Kinga (6) Krisztik Csaba (6) Krucsó Júlia (3) Kulka János (19) Kun Ágnes Anna (14) Kurázsi mama (2) Kurta Niké (9) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (2) Laboda Kornél (3) Lábodi Ádám (3) Lackfi János (4) Ladányi Andrea (9) Lakatos Márk (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (14) László Lili (8) László Zsolt (22) Lauri Vasar (2) Lázár Kati (8) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (2) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (8) Lestyán Attila (10) Létay Kiss Gabriella (30) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (2) Lőkös Ildikó (2) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (2) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (16) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Gyöngyi (2) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (6) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (6) M.Tóth Géza (10) Macbeth (2) Mácsai Pál (17) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Színház (12) Máhr Ági (3) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (15) Maladype (3) MaNNa (2) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Margitai Ági (6) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (4) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (2) Martinkovics Máté (6) Martinovics Dorina (8) Martin Márta (9) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (2) Marton László (6) Marton Róbert (5) Máté Gábor (19) Máté passió (5) Máthé Zsolt (18) Mátravölgyi Ákos (3) Matthew Shaw (3) Mátyássy Bence (4) Mátyássy Kála Cecília (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Megyeri Zoltán (3) Megyesi Schwartz Lúcia (12) Megyesi Zoltán (59) Méhes László (3) Meláth Andrea (12) Menczel Róbert (4) Mentőcsónak (4) Mertz Tibor (2) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Mester Viktória (23) Mészáros Béla (16) Mészáros Blanka (12) Mészáros Martin (2) Mészáros Máté (12) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (3) Mészöly Anna (8) MET (2) Mezei Gábor Péter (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Mihályfi Balázs (4) Mihályi Győző (2) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (3) Miksch Adrienn (24) Milano (2) Miskolc (29) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (2) Mohácsi István (2) Mohácsi János (24) Mohai Tamás (3) Molnár Ágnes (12) Molnár Anna (8) Molnár Erika (2) Molnár Gusztáv (3) Molnár Levente (15) Molnár Piroska (20) Molnár Zsolt (2) Moltopera (4) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (3) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mucsi Zoltán (10) Mukk József (6) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) Müpa (29) MüPa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (3) Művház (2) Nádasdy Ádám (2) Nádasdy András (5) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (2) Nagypál Gábor (11) Nagy Dániel Viktor (8) Nagy Ervin (14) Nagy Fruzsina (4) Nagy Mari (12) Nagy Norbert (6) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (2) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsolt (22) Najbauer Lóránt (3) Napi ajánló (177) Némedi Árpád (4) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (3) Németh Gábor (2) Németh Judit (17) Németh Pál (2) Nemzeti (61) Nemzeti Énekkar (6) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (9) Novák Eszter (6) Novák János (3) Novák Péter (3) Novkov Máté (5) Nyakó Júlia (4) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (23) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (5) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (3) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (2) Ódry Színpad (35) Ókovács Szilveszter (5) Olasz Renátó (7) Oliver Zwarg (2) Ondraschek Péter (2) Ónodi Eszter (10) Opera (290) opera (2) Operabeavató (12) Operakaland (40) Operaport (2) OpeRaport (2) Operavizsga (3) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (8) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (6) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (48) Orlai Tibor (42) Orosz Ákos (4) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (2) Othello (2) Ötvös András (11) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (3) Páder Petra (2) Paizs Miklós (5) Palerdi András (22) Pálfi Ervin (2) Pallagi Melitta (2) Pallag Márton (8) Pallai Mara (2) Pallós Nelli (2) Pálmai Anna (18) Pálos Hanna (14) Pálya Pompónia (7) Pál András (18) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papp Endre (5) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (2) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (3) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (23) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (16) Pataki Potyók Dániel (4) Patkós Márton (7) Pavol Remenár (7) Pécs (7) Peer Gynt (4) Peller Károly (2) Pelsőczy Réka (25) Perencz Béla (2) Pesti Színház (9) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Pethő Gergő (2) Pető Kata (12) Petra Lang (2) Petrik Andrea (11) Philipp György (4) Philoktétész (2) Piaf (2) Pilinyi Márta (2) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (6) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (6) Pintér Ágnes (3) Pintér Béla (21) Pintér Dömötör (11) Piti Emőke (8) Pogány Judit (14) Pokorny Lia (6) Polgár Csaba (17) Pomádé király (8) Popova Aleszja (2) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (7) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (6) Purcell Kórus (7) Puskás Tamás (6) Quitt László (2) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (7) Rab Gyula (5) Rácz István (12) Rácz Rita (16) Rada Bálint (4) Radnai Annamária (6) Radnai Márk (4) Radnay Csilla (5) Radnóti Színház (27) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (7) Rálik Szilvia (15) Rátóti Zoltán (5) Rázga Miklós (2) Remete Krisztina (5) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (3) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (11) Rezsnyák Róbert (10) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (12) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (19) Rost Andrea (8) Roszik Hella (3) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (45) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (7) Rozsos István (4) RS9 (3) Rudolf Péter (2) Rujder Vivien (16) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (8) Rusznyák Gábor (4) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (16) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (19) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi Xénia (2) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schell Judit (5) Scherer Péter (9) Schilling Árpád (3) Schlanger András (2) Schmied Zoltán (2) Schneider Zoltán (15) Schnell Ádám (4) Schöck Atala (27) Schruff Milán (4) Sebestyén Aba (6) Sebestyén Miklós (14) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Sepsiszentgyörgy (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (6) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (3) Simon Krisztina (17) Sinkó László (4) Sipos György (2) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Vera (2) Sirály (6) Sodró Eliza (7) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Söptei Andrea (9) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (2) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (2) Spinoza (12) Spiritiszták (2) Spiró György (3) Spolarics Andrea (9) Stefanovics Angéla (9) Stohl András (20) Stork Natasa (2) Strauss (2) Strausz Kálmán (5) Stúdió K (6) Sufni (6) Súgó (48) Sümegi Eszter (16) Sütő András (5) Szabadka (5) Szabóki Tünde (18) Szabó Borbála (5) Szabó Erika (5) Szabó Győző (3) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (10) Szabó Máté (25) Szabó P. Szilveszter (4) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (14) Szakács Györgyi (8) Szakács Ildikó (7) Szakértők (3) Szalay Marianna (2) Szalontay Tünde (11) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (12) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (8) Szántó Balázs (6) Szappanos Tibor (18) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (5) Szatory Dávid (4) Szávai Viktória (6) Szeged (7) Szegedi Csaba (16) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (2) Székely Csaba (4) Székely Kriszta (9) Székely László (2) Székesfehérvár (3) Széles László (3) Széles Tamás (3) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (5) Szemerédy Károly (6) Szemere Zita (31) Szendrényi Éva (6) Szenteczki Zita (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (18) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (5) SZFE (17) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (9) Szikora János (5) Szikszai Rémusz (12) Szilágyi Ágota (2) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (6) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (14) Szirtes Balázs (3) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (36) Szlávik István (5) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artúr (2) Szőcs Artur (2) Szokos Augustin (3) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (5) Sztarenki Pál (3) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (4) Szüle Tamás (12) Szvétek László (26) Takács Géza (4) Takács Kati (5) Takács Nóra Diána (17) Takátsy Péter (9) Tallér Zsófia (4) Tamási Zoltán (11) Tankó Erika (2) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (7) Tárnoki Márk (2) Tárnok Marica (2) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (16) Tatabánya (4) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (2) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (11) Teremtés (2) Térey János (2) Terhes Sándor (4) Tetiana Zhuravel (2) Thália (70) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (15) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (6) Tordai Hajnal (3) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (3) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (10) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Eszter (2) Tóth Ildikó (4) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (4) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (2) Trafó (7) Traviata (2) Trill Zsolt (10) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (11) Trokán Péter (2) Turandot (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (11) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (8) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (7) Ungár Júlia (9) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vádli (5) Vajdai Vilmos (8) Vajda Gergely (6) Vajda Júlia (6) Vajda Milán (7) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (3) Valló Péter (14) Vándor Éva (3) Váradi Zita (8) Varázsfuvola (7) Varga Ádám (2) Varga Donát (15) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (2) Varga Lili (2) Varga Viktória (3) Varga Zoltán (4) Varga Zoltán Mihály (2) Várhelyi Éva (19) Vári Éva (8) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (2) Vashegyi György (16) Vaskakas Bábszínház (2) Vati Tamás (4) Vecsei Miklós (3) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (2) Venczel Vera (3) Venekei Marianna (2) Verebes István (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (9) Vidéki Színházak Fesztiválja (17) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (2) Vidnyánszky Attila színész (10) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (2) Vígszínház (22) Viktor Balázs (10) Vilmányi Benett Gábor (9) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vizin Viktória (4) Vizi Dávid (11) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (14) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (6) Wiedemann Bernadett (33) Wierdl Eszter (18) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Zavaros Eszter (34) Zeke Edit (2) Zemlényi Eszter (4) Zeneakadémia (39) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (27) Zöldi Gergely (5) Zöldi Z Gergely (3) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (3) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (10) Zsigmond Emőke (9) Zsigmond Géza (2) Zsótér Sándor (50) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Megközelítőleg egy hónapon belül háromféle Kékszakállút fogok nézni – ez itt az elsőről, egy két nappal ezelőtti katowicei előadásról szól, amely a BFZ vendégjátéka volt.

18489813 1686229701406137 4583425253576500998 o Katowice - Kékszakállú próba

Mivel nekem fontos élmény, részletező, sőt túlírt bejegyzésre (5,5 oldal) számítsatok ismét, nagy ráfutással, kiemelésekkel, jól beletekerhet, aki csak az előadásra kíváncsi, az első két oldalt ugorja át.

  1. előzmények (még nem a koncertről!)

A Budapesti Fesztiválzenekar többet mászkál Európában, mint amennyit itthon muzsikál – néha ez a benyomásom. Tavaly, amikor megtudtam, hogy 2017 májusában a Kékszakállú herceg várát fogják turnéra vinni, ráadásul anélkül, hogy ezt megelőzőleg a két Bartók-táncjátékhoz haspnlóan ebből is tartottak volna legalább egy pesti előadást, szinte biztosra vettem, hogy akkor majd én fogok ugrándozni, és május 16-23 között utánuk megyek a Katowice, Brugge, London helyszínekre. Miért is ne?

Van egy amerikai ismerősöm, aki csak idén Ohióból négyszer repült Magyarországra, hogy Kolonits Klárát nézhesse, és ugyan sok tekintetben nem tartom magam összemérhetőnek egy független, nálam tíz évvel fiatalabb amerikai férfival, de kinéztem magamból, hogy valamennyi utazgatás nekem is beleférhet, amikor a kedvenc operám címszerepét ilyen minőségű zenekarral, nagyszerű partnerrel (Komlósi Ildikó személyében) az általam „legkékszakállúbbnak” tartott énekes, Cser Krisztián szólaltatja meg, aki tíz éven belül 43 féle szerepben, számos koncerten, 150+ alkalommal győzött meg arról, hogy érdemes figyelni a pályájának minden mozzanatát.

Hiába. Az idő ment, és a szervezés halogatása, a bizonytalankodás, a kishitűség és lényegében a gyávaság miatt a jó alkalmak elszálltak (az olcsó repülőjegyek megvásárlására), és a nagyívű programból mindössze az első helyszín látogatása maradt meg, bár sokaknak valószínűleg elég extrém módon hangzik az is, hogy valaki azért, hogy megnézzen egy 63 perces Bartók operát, bevállalt 15 óra vonatozást 24 óra leforgásán belül.

Igen, ez volt eddig a legnagyobb energia, amit egy előadás megtekintésébe belefektettem, ez kétségtelen, sokkal egyszerűbb és energiatakarékosabb lett volna a másik két városba menni, ha időben lépek. De volt ez akkora élmény, hogy a „megérte?” kérdésre csak azt mondhatom, hogy megérte volna az is, ha egy egész hetet teszek bele a teljes turnéba, sőt az érte volna csak meg igazán, ha láthatom, hogy ma illetve majd jövő kedden más-más városban, másik közönség előtt miként történik meg újra meg újra ez a Judit-Kékszakállú találkozás, milyen apró kis módosulások vannak. Két egyforma előadás nincs.

„Most már mindegy.” – A tanulságok levonása mellett (időben kell dönteni bármiről), még itt van ez a lehetőség, hogy legalább néhány benyomást rögzítsek az eseményről, hogy nyoma maradjon ezen a felületen is. (Élő rádióadásban hallható volt, aki figyelte a BFZ-facebook oldalát, az megtudhatta, ha jó előre ezt nem is tervezhette be. Azért egy videófelvétel lenne az igazi, erről is és a továbbiakról is.)

2. Katowice (még mindig nem az előadásról!)

Katowice korábban csak azért érdekelt, mert Miskolc testvérvárosa, és egy városrészként számtalanszor emlegettük. Volt egy sejtésem, hogy az „igazi” nem egy turistaparadicsom, és nemigen találtam semmi olyan nevezetességet sem az interneten előtte, sem a helyszínen, amelyik miatt azt mondanám, hogy mindenképp oda kellene utaznotok, hogy lássátok. Nem Krakkó, nem Gdansk, ahova mindenféle kulturális élmény nélkül is jót tesz valakinek, ha legalább egyszer eljut. Ugyanakkor ottlétem 8,5 órája (ha leszámítom a koncertteremben töltött időt, akkor ez csak 5,5 óra volt tisztán, 3,5 a koncert előtt, két óra utána) lehetőséget adott arra, hogy talán háromszor is bejárjam a belterületét.

Jó idő volt, jól esett mászkálni. Diákként nem utaztam sehova, főleg nem önállóan, de annál több Kosztolányit olvastam, és ez az egyedül töltött nap erősen emlékeztetett hangulataiban is az Esti Kornél novellák különféle epizódjaira. Odafelé még azért megismerkedtem egy gdanski férfival, aki Pozsonyba utazott le három napra pókerezni és most épp hazatérőben volt. (Sose tudtam, hogy Pozsony ebből a szempontból is figyelemre méltó hely – tessék, itt az infó -, én mostanság operát nézni megyek oda – nemrég volt egy Anyegin, két hét múlva pedig újabb csoportot szervezek A Makropulos ügyre, ha valaki akar írjon, csatlakozhat (június 11.).)

A katowicei vasútállomás össze van épülve egy plazával, amelyikben ugyanolyan boltok vannak, mint nálunk, a lányaim biztosan berángattak volna egyikbe-másikba, ha ott vannak. Ez a globalizáció hatása, bár ez korábban kezdődött, mert a nem túl nagy belváros házsorai is lehettek volna Pesten. Bár, ami azt illeti, itt mintha több lett volna a hely, tágasabbnak érződött az egész. 250 ezer lakos jóval kevesebb, viszont a koncertterem, ahova 14 perc alatt jutottam el gyalog, 1800 fős nézőtérrel rendelkezik és nagyszerű akusztikával.

18491494 1686229941406113 1504038073167899765 o

Otthonos volt az épület, ahogy maga a város is azzá vált már, amikor később az előadás után visszasétáltam az állomásra. Ha már beszámolok a napról, akkor nem lenne teljes és igaz ez a beszámoló, ha nem említeném meg azt az apróságot, ami szintén segített abban, hogy jó hangulattal nézzem az előadást. A koncertterem ruhatárában az egyik színházi dolgozóval elkezdtem beszélgetni (ahogy ezt itthon is szoktam, inkább azokat az alkalmakat posztolhatnám ki, amikor egy előadáson egyetlen jegyszedővel sem beszélgettem), és az illetőre láthatóan mély hatást tett, hogy én Pestről idáig elvonatoztam, még egy kávéra is meghívott. Lehet, hogy emiatt is történt, ezek után reggelig is ébren maradtam, volt időm az előadáson gondolkodni.

Az előadásra nem egészen, de nagyjából tele volt a terem, örömmel láttam, hogy a zenekar tagjaival is együtt utaznak családtagok, akik remélhetőleg a későbbi alkalmakra is be tudnak majd ülni. Nem kicsit irigyeltem őket.

3.Első félidő – Sebestyén Márta

Ha valaki a bevezetésemet átfutotta, akkor már tudja, hogy mivel egyértelműen a Kékszakállú miatt mentem, az este első részére, sőt voltaképp ez egész napomra is csak úgy tekintettem, mint ami ezt előkészíti.

Megesett velem nem egyszer persze, hogy egy előadásban nem az volt rám legnagyobb hatással, mint ami/aki miatt elmentem rá, de most nem az lesz a bejegyzés poénja, hogy felülmúlta a Sebestyén Márta köré szervezett program a Kékszakállút, inkább csak az, hogy visszavitt időben megközelítőleg 27 évet, és visszagondoltam azokra az időkre, amikor például egy eltés nyelvjárásgyűjtésen többen is csak Muzsikást és csak Sebestyén Mártát akartunk hallgatni, és hónapokon át elvoltam a „Nem arról hajnallik”-kal és egyéb nótákkal, az opera akkoriban éppen kevésbé foglalkoztatott. Most rémlett fel, hogy mennyire régen hallottam  Sebestyén Mártát élőben énekelni, és nagy ötletnek bizonyult két népdalcsokor között Bartóktól a Magyar parasztdalokat játszatni a zenekarral.

Mivel elég közel ültem, láthattam, hogy a zenekari művészek, akik nézőként hallgatták a dalokat, hasonlóképpen nagyon élvezték ezt. (Egyébként elég szerencsétlenül jött volna ki, ha unott hegedűsöket és brácsásokat látunk a fellépő körül, de nem így volt.) Ahogy néztem, Fischer Iván is elégedetten hallgatta, benne se merült fel, hogy neki nem kellene végigállnia a fellépésnek ezt a részét, kint is várhatná

A kísérő zenészek szintén BFZ-tagok, Kádár István hegedült, Szabó András, aki egyébként a zenekar kürtöse, brácsázott, Fejérvári Zsolt pedig nagybőgőn kísért. (Én azt hittem volna, hogy saját zenészeivel érkezett az énekes, annyira összeszokott képet mutattak, engem nagyon meglepett ez az információ, amelyhez a zenekar FB-oldaláról jutottam hozzá.)

Ez a program valóban alkalmas volt arra, hogy a Kékszakállút megelőzze, Bartók se igen tiltakozott volna. (Külön bejegyzést megérne, hogy hol és kik milyen művekkel párosítják a Kékszakállút, mindig ez a kérdés, mi az, ami jól ráhangol. Ez mindenképp jó megoldásnak bizonyult.

18518248 1686229771406130 4508513061898698006 o

4.Kékszakállú, ahogy Judit látja

A 40+ Kékszakállú megnézése közben arra jutottam, hogy a darab mégis koncertpódiumon hat a legjobban, amikor sem illusztrálással ( a hét ajtó megmutogatásával), sem pedig az énekesekre kényszerített pótcselekvésekkel nem próbálkozik a rendező, hiszen sose volt kérdéses, hogy a vár maga a férfi lelke, amelyet próbál rejtegetni, amennyire tőle telik az őt megismerni próbáló Judit elől. Ha maradunk a vár képnél, akkor Judit az ostromló fél, a herceg a védekező, és az eredmény egy lakhatatlan rom lesz, a győzelem pyrrhusi. Majdnem mindig az az érzésem, hogy a küzdelem feladása humánusabb lenne, bár a végkimenetel szempontjából voltaképp érdektelen, mert megismerés nélkül sem jöhetne létre igazi kapcsolat a felek között. A két szereplő igazi vesztes-vesztes játszmát játszik, nincs olyan eset, amelyik jó lenne nekik.

Bartók saját szerelmi csalódása után írta a darabot, több műsorfüzetben is elismételték szavait, amelyben egy kivételes férfi és egy átlagos nő közötti kapcsolódási kísérletként gondol a történetre, amely törvényszerűen kudarccal végződik. Ez a biztos bukás ugyan adott, és ha az ember beül egy Kékszakállúra semmiképp nem vár mást, de előadásonként hatalmas különbségek vannak, ha azt nézzük, hogy a két fél milyen hozzáállással, milyen esélyekkel indult el, és mit látnak egymásban.

Minél több Kékszakállút látok, és mostanában láttam eleget - az utóbbi négy évben 22 bejegyzésben foglalkoztam a témával -, egyre jobban élvezem, ha adódik egy olyan alkalom, amikor mindkét énekest el tudom fogadni „igazinak”, és átélhetőnek ezt a találkozást, bármilyen lehangolónak is tűnik.

Ha picit is elgondolkodunk, bármilyen Judit és bármilyen Kékszakállú elképzelhető, sőt ugyanazok a személyek is játszhatnak nagyon eltérő viszonyt, a hangsúly azon van, hogy igazán elhitessék velünk, hogy akkor és ott történik ez a 63 perc, saját magukról szól az, amit hallunk.

Jelen esetben két tapasztalt énekesről van szó, akik sok előzetes élményt építhettek be ebbe az estébe is. Komlósi Ildikó kb 170 alkalommal énekelte a szerepet, én 1988-ban hallottam először tőle, de azóta is időről időre, különböző partnerekkel néztem Juditként. Soha ennyire nem fogott meg, mint éppen ezen a kedden. Ugyan most egy oldal következik róla, de mondhatnánk takarékosan azt is, hogy "lenyűgöző". Hozzátenném: két nappal korábban az Elektrában is néztem, és érdekes volt ennyire más karakterű szerepben látni.

Komlósi Ildikó egész megjelenése királynői, „igazi díva”, árad belőle a magabiztosság. Amikor a színpadra lép, olyan a kisugárzása, hogy lehetetlen nem ráfigyelni. Éppen ezért nagyon könnyen elhihető az ilyen típusú szerepekben, mint amilyen a Klytaimnestra is.

Bartók Juditjában szintén ott van a határozottság, elhagyta a családját a hercegért, mert biztos abban, hogy mellette van a helye, sőt abban is biztos, hogy akármi történik, nem futna meg („Ha kiűznél…küszöbödre lefeküdnék”), és ezzel a belülről jövő erővel követeli a kulcsokat. Nincsenek ugyan kétségei kezdetben, de aztán mégis megtörik, mégis látja a vérfoltokat és elbizonytalanodik.

Komlósi Ildikó ezen az estén hatalmas energiákkal és valóban teljes erőbevetéssel indult el az ostromra. Láttunk egy asszonyt, aki kiszemelt magának egy titokzatos férfit, nem tud sokat róla (ezt-azt ugyan hallott - de a férfi ugyan rákérdez, de nem tapossa ki belőle, hogy pontosan mit, következmények nélkül marad a "hírt hallottál?"kérdés, elsikkad), de mégis biztos abban, hogy egymáshoz valók. Érezni ajtóról ajtóra a lendületet, és aztán a megismerés kibontakozásakor azt is, hogy – papírforma szerint – már csak felsóhajt az ötödik ajtónál. Nem, nem ilyennek képzelte. Nem passzol a megismert ember ahhoz a képhez, amilyennek előzetesen el lett képzelve. Nem rossz, szép és nagy az az ország, de nem ilyet szeretett volna. Utána persze ragaszkodik a nyomozás folytatásához, és aztán meg is kapja a magáét – Kékszakállú elégtételt vesz a nyaggatásért, és részletesen bemutatja és dicséri a többi asszonyt. És érezteti, hogy ő lett volna a nyertes, ha nem így viselkedik. Megjárja a kíváncsiságot, ahogy a mesében is szokott ez történni, illetve ahogy ez a valóságban is megesik néha.

Ezen a kedden egyértelműen az volt az érzésem, hogy Judit egyáltalán nem Kékszakállúval, hanem a rávetített képpel, az illúziókból és apró kis valós információkból összerakott férfi-képmással beszélgetett. Kezdettől fogva érződött, hogy itt nem jöhet létre valódi kapcsolat, és nem is jött. Bőven előfordul ilyen, amikor két egymáshoz nem illő ember találkozik, vonzalmat éreznek, de több az egymástól elválasztó elem, mint ami összekötné őket.

Láttunk egy erős nőt, aki próbálkozott, nem jutott semmire és valószínűleg meg is viselték a történtek, de összetörni nem fog, képes lesz a továbblépésre, de kicsit keserűbben, mint előtte. Ugyanilyen lelkesedéssel és hittel valószínűleg nem lesz képes még egy kapcsolatba belefogni, ez biztosra vehető. A találkozás nyoma rajta is ott marad.

Én rendkívül élveztem ezt a minden mozzanatában kidolgozott Judit-alakítást. Minden gesztus kapcsolódott a pillanathoz, és együtt lehetett érezni ezzel a gazdag lelkű nővel, aki nagyon alkalmas lett volna egy igazi kapcsolatra is, ha talál hozzá kapcsolódni tudó partnert. A saját oldalára állított minket, és neki drukkoltam én is, hogy sikerüljön a megismerési folyamat – ez egyszer a végső csalódás nélkül. (A másik dolog amit szerettem volna: ha a KSZ-t Parsifal hosszúságúra írja Bartók, és sokkal, de sokkal hosszabb ideig tartott volna az előadás. Ha sikerül megállítani az időt közben, még az ötödik ajtó előtt.)

A karmester másik oldalán állt Cser Krisztián, aki 20 alkalom körül jár „mindössze”, hét éve énekli a szerepet, de így is hetedhét országot bejárt vele, sok partner oldalán. Ezen alkalmak megközelítőleg feléről én is beszámoltam, mindenkivel másként játszott, hiába énekli ugyanazt a szöveget, de mégis gyökeresen el tud térni a bemutatott szituáció. (Akit ez érdekel, nézegetheti a megírt korábbi bejegyzések tömegét ezekről a KSZ-élményekről, nem hasonlítgatom össze most azokkal. Mindig nagyon más.)

Voltak alkalmak, amikor a karmester illetve a zenekar számára első alkalom volt a Kékszakállú (Kijev, Milánó), és lényegében az énekesek hozzáállásán múlt a legtöbb, olyanná formálhatták a szerepüket, amilyenné ők maguk akarták.

Fogalmam sincs, hogy Fischer Ivánnak és a Fesztiválzenekarnak hányadik Kékszakállúja volt a katowicei fellépés, de van egy érzésem, hogy ők sem tudnák megmondani, mert a repertoár alapdarabja lehet. Amit biztosra veszek, a karmester szándékait tükrözte ez a beállítás, hogy maga a Kékszakállú ne gesztikuláljon, ne forduljanak az énekesek egymás felé, ne legyen közöttük kommunikáció. Ezt éppen onnan gondolom, hogy három alkalommal láttam az énekest a saját belátása szerint működni, és akkor minden esetben többször is a partnere felé fordulva énekelt, így kevésbé érződött már az elejétől, hogy két egészen különálló és összekapcsolódni képtelen ember találkozását látjuk.

Jelenleg az énekes rezzenéstelen arca látszott, egy-egy oldalpillantása, amelyeket ugyanúgy igyekezett rejteni, mint ahogy a lelkét. Végig rendületlenül állt, és csak a virágoskert felfedezése közben, egészen pici időre mosolyodott el.

Ez a katowicei Kékszakállú – ebben a szoborszerű kivitelben – az elejétől fogva tudja, hogy nem lehet szerencséje, talán hiba volt ezt a csodálatos nőt idehívni a várba, és végig nem remél. És aztán ő is kipakol mindent az utolsó ajtónál, de nem érezzük, hogy ettől bárkinek is jobb lenne.

Bennem persze most is felmerült, sokadszorra is a mezei nézők szokásos „happy end” igénye, azaz mi van, ha a „mindig is éjjel lesz már” mondat egyszer mégis átértelmeződne. A küzdelem után akár jöhetne a béke nyugalma, és lehetne a megismert embert/ostromlót szeretni és elfogadni olyannak, amilyen. Persze, lehet, hogy ehhez másik zene, másik darab szükséges. Bartók pesszimizmusát nem érdemes meghamisítani. (Kocsis Zoltán utolsó koncertje éppen a Kékszakállú volt, amelyen a végén utaltak egy megszületendő gyermekre….- ez sem egészen a bartóki szándékokat tükrözte, de jelzi, hogy másban is vannak ilyesmi vágyak, hogy ez a kapcsolat ne érjen véget itt, a szennyes kiteregetésénél.)

Cser Krisztiánból a teljes előadás alatt áradt a feszültség, a figyelem, a megtámadott és a titkait féltő Kékszakállú folyamatosan résen volt, és próbálta védeni magát. Nem sikerült, ezt a Juditot nem lehetett leszerelni, még kevésbé, mint a korábbiakat. Koncentrált és nagyon kerek alakítás volt, ha másféle is, mint korábban. Még számos alkalma lesz ezt énekelni, különösen miután a Balázs Béla jogok is hamarosan lejárnak, akármilyen értelmezésben, rendezésben, kiforgatva és illusztrálva meg lehet majd a darabot rendezni, tetszés szerint. Ezekhez a kísérletekhez nagyszerű alany lesz az énekes, aki szenvedélyes és érzékeny, illetve akár rezzenetlen is tud lenni, a koncepcióhoz igazodva.

Az előadás zenei színvonalának a részletezése maradjon a kritikusokra. Én nagyon szerettem, ahogy ez a hatalmas zenekar képes volt egészen halkan is játszani. Kevésszer éreztem azt, hogy elnyomta volna az énekeseket. Néha azért igen, de ez szinte törvényszerű, ha egyszer vannak fortissimo részek is.

Lehet, hogy meg kellene említenem, mivel nem minden Judit szokott az ötödik ajtónál magas C-t énekelni, hogy Komlósi Ildikó esetén ez nagyon szépen és diadalmasan szólt, nekem azt jelezte, hogy igen, itt minden rendben van, és itt vagyok egy előadáson, amikor mindkét énekes pontosan értelmezi a szerepét, kifejezően énekli, úgy, hogy magával visz, ráadásul pontosan kijön a kapcsolódás lehetetlensége, mellébeszélés nélkül. Egy tökéletes Kékszakállú-verzió volt ez a katowicei, a kilátástalanságával együtt is gyönyörűséges. Pont az az előadás, amelyikből nyilvánvalóan minden alkalmat megnéztem volna, ha itthon látható. És amely után még egy internetes keresést csak végrehajtottam, „mi lenne, ha mégis kimennék utánuk” felkiáltással…

De minden nem lehet kerek, nagyon jó az is, hogy erre az egy alkalomra vissza tudok majd gondolni. És várom a következőket. Komlósi Ildikóval már nemsokára, június 2-án (és 9-én) az Operaházban nézhető a darab, Cser Krisztiánnal pedig 2018. február 10-én a Müpában. Ott leszek mindkét helyen.

Aki pedig május 23-án Londonban jár, megnézheti együtt is őket még, ennek a turnénak a keretében.

18518158 10210323142689113 1761988753344928511 oKoncert után, ünneplés...

A fotók a BFZ facebook oldaláról valók, kivéve az utolsót, az Komlósi Ildikóé.

PS - Kiegészítő gondolatok - 2017.05.19.

Ahogy ez lenni szokott, szerettem volna egész napos blogírás után pontot tenni a bejegyzés végére, és úgy elindulni, azzal a tudattal, hogy az előző élményt lezártam.

Nem hagyta magát, már csak azért sem, mert a Müpáig majdnem annyi idő alatt sétálok el, amíg egy KSZ tart, ha az utolsó ajtót még épp nem is zárja rá Juditra KSz, csak majdnem. Mostanáig négyszer hallgattam meg a koncert felvételét, és azt hiszem, hogy két és fél év után most már erre fogok átszokni. Különösen jól szól rajta mindkét énekes, nagyon lehet a hangokat élvezni, és ilyenkor nem elemezgetem a szereplők viszonyait, amitől egy élő előadáson úgy látszik nem tudok sehogy sem eltekinteni. Kicsit irigylem is azokat, akik jó énekeseket akármilyen rendezésben nyugodtan hallgatnak, nekem az előadások színházi része is fontos, és tönkreteszi a hallottakat, ha a rendezés zavaró. (A ma este ezt különösen felerősítette, rádió közvetítés formájában lett volna a legjobb.)

Tehát amellett, hogy talán magukat a hangokat jobban kellett volna méltatni, az alábbiakat tenném hozzá:

1. Fisher Iván mondta el a regölést - nagyon szerencsés megoldás, hogy nem az egyik szereplő. Jól hatott. (Lehet, hogy senki nem gondol erre, de mégis a mű része.) A karmester alkalmas személy erre a célra.

2. Az előadás magyarul szólt - lengyeleknek. Volt kivetítés - lehet, hogy humánus lett volna Sebestyén Márta népdalaihoz is, gondolkodtam, hogy miként hat rájuk, akik nem értik a szöveget. Óriási taps volt mindkét rész után - a Kékszakállú után állótaps is. Nem ismerem a lengyel szokásokat, hogy ez megszokott-e vagy sem, de a taps intenzitásából valóban az jött le, hogy szerették. (A közönség szinte mindig tapsol, egy-két esetet éltem át, amikor látványosan nem tették ezt, mindig gondolnak a befektetett energiára is. De ez nem udvariassági taps volt. A másik: mindig szoktam emlegetni a közönség által elkövetett kihágásokat - most ilyen nem volt. Mindenki végig figyelt, légy sem zümmögött, cukorkás papírokat sem bontogattak...

3. A történet kapcsán még felmerült bennem a szeretet, szeretni szó többszörös előfordulására felhívni a figyelmet. Ebből a darabból is a "szeretlek" a "meg akarlak szerezni", "én tudom, hogy neked mi a jó" szinonímájaként tűnik fel. Ezzel kapcsolatban is lehetne egy-két kört futni, hogy melyik szereplő mit tartana ideálisnak - a KSZ a nem kérdezést, békén hagyást tekinti optimális állapotnak, ilyen szeretetre vágyik, Judit viszont az odafigyelésben, a kérdezgetésben tudja magát kifejezni. Már ebben is benne van az esélytelenség, soha nem lesz ennek a két eltérő habitusú embernek jó együtt. Talán egyedül a csendes üldögélés lett volna az igazi az előszoba sötétjében. De mindenkinek el kell döntenie, hogy ezt akarja-e, vagy pedig azt, hogy legyen napfény.

Folytatás következik, a további KSZ-előadások kapcsán. Erős kétségeim vannak, hogy ez felülmúlható-e - de lehet a következő gyökeresen más és érdekes.

 

Címkék: Sebestyén Márta BFZ Kékszakállú Fischer Iván Komlósi Ildikó Cser Krisztián Katowice

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2312518855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.