Megjelent a Fidelio, amelyből évek óta összeállítom a havi saját programomon túl a blogra felkerülő napi ajánlókat is, mégpedig abban a tudatban, hogy aki valóban sokat jár színházba, az már egy hónappal ezelőtt kénytelen volt foglalkozni a programok összeállításával, hiszen két hónapra előre hirdetnek már Pesten műsort és kezdik árulni a jegyeket (vidéken nem, ott csak március közepén tették ki az áprilist).
Nemsokára folytatom a napi ajánlók írásával az átnézést, de magamnak nem terveztem most sok előadást, az ütközések miatt el is ment a kedvem, hogy egy hónapra előre eldöntsem, hogy mi lesz majd április végén, de sok nap van, amelyiknek a sorsa így is eldőlt, ha minden igaz.
A Budapesti Tavaszi Fesztivál is most lesz, annak a programfüzetét is külön érdemes megnézni, azokat a koncerteket nem emelem ki, sőt a Nemzeti nemzetközi színházi fesztiválját sem, amelyre valószínűleg most sem jutok el.
Megjelent a koncertkalendárium is, annak az átnézését is javaslom. Ha valaki például János vagy Máté passiót szeretne, akkor bőven van választék. Előbbi nézhető Gábor Sylvie rendezésében ápr.9-én 19.30-kor a Müpában, amely rám nagy hatással volt tavaly is, és éppen ezért erre a kihagyhatatlan jelzőt is ráilleszteném. Előtte délután 3-tól a Szent Imre templomban Dinyés Soma rekonstrukciós változatában még bevállalom a Márk-passiót is (Balog Eszter és Megyesi Zoltán énekel benne), mivel ez legalább nem ütközik, mint annyi más Bach koncert, amelyekre szívesen mennék, ha lehetséges volna. János passió lesz még a Zeneakadémián, a MOM-ban, és több templomban is.
Az Operaház 2014-es Máté passiója viszont ápr.12-én, 13-án és 15-én lesz, egyet abból is megpróbálok beiktatni, bár nem örülök, hogy ez a Mendelssohn-féle erősen rövidített változat, de ez is több, mint ha nem lenne semmilyen.
Lesz Anyegin - MET-közvetítés formájában ápr.22-én, Netrebkóval, bár aki olvassa a blogomat, most nem fog meglepődni, hogy megint megemlítem, hogy azért csak az lenne az igazi, hogyha a Kovalik-féle működő rendezést állítanák újra színpadra nálunk, de most valószínűleg be fogom ezzel a pótmegoldással is érni, igyekszem nem elmulasztani.
Ha már Operaház - húsvéti Parsifal, Parasztbecsület, sőt Messa di Gloria is lesz, de még a hónap elején sor kerül a vidéki operaelőadások szemléjére, a Primavera fesztiválra. Nagyon kevés jegy van ezekre eladva, pedig jó énekeseket lehet hallani. Mivel előre tudtam, hogy az általam kiválasztott négy előadásból kettő ütközik, most kivételesen előre elutaztam Miskolcra A bolygó hollandit megnézni, illetve Pécsre - a Macbethre. Mindkét esetben más szereposztással láttam, mint akikkel felhozzák, így elvileg akár az újranézés is indokolt lehetne, de ez jelenleg számomra elképzelhetetlen. Nem valószínű, hogy az előadás időpontjáig bármi változna, hacsak nem maradnak el a helyettük kiválasztott előadások. Én mindkét esetben örültem, hogy sikerült az eredeti helyszínre lemenni, még akkor is, ha előre tudtam, hogy semmilyen bejegyzésem nem készül annyi energia befektetésével, mint a vidéki előadásokról szólók és ezeket olvassák el a legkevesebben, de mégis jó néha a megszokott körökön kívül is előfordulni.
Április 3-án a Katona utolsó előadásnak tűzi ki a Cosí fan tuttét, amelynél többet csak a Figaro 2.0-ról írtam eddig. Aki még nem látta, de szereti, ha egy opera színházként is nézhető, már ne habozzon semmit. Pótszék is van, biztos tömegnyomor lesz ezen az estén, ahogy a Kamrában ez megszokott, de próbálkozzatok várólistára feliratkozni például. Egy ilyen kaland után máshogy néz az ember hagyományosan megrendezett operát - bár ennek van árnyoldala is: a hiányérzet meg fog maradni.
PRÓZAI ELŐADÁSOK
A hónap legvégén az RS9 háromnapos fesztiválja elsőként kiemelendő, "alternatív" csoportok szemléje ez, érdekes előadásokkal, amelyek szinte non-stop üzemmódban követik egymást.
Ezek után először a számomra legérdekesebb három előadást említem, amelyek megnézése be kell, hogy férjen az életembe mindenképp.
Hajdu Szabolcs új, de vidéken már kipróbált darabja a "Kálmán nap", amely egész probléma-felvetésével most is nagyon aktuálisnak tűnik. Kevés olyan színházi-filmes alkotó munkáját követem, aki ennyire ritkán jelenik meg a hétköznapjaimban, de eddig minden alkalommal azt éreztem, hogy bármi, amit láttam tőle, az nagyon erős hatással volt rám. Ilyen lenne az igazi színház, a néző jó ha azt érzi, hogy az ő életéhez hozzá ad az előadás. Azt hiszem, ha egész hónapban csak egy alkalommal mehetnék el otthonról, akkor ez lenne az, amelyikre esne a választásom.
Platón Védőbeszédét a Spinoza Színházban Czeizel Gábor rendezi és a monodrámát Makranczi Zalán mondja el. A Spinoza 1-2-3 szereplős előadásai mindig jól szoktak sikerülni, az intim teret zsúfolásig megtöltő nézőkre most is számítani lehet. Irgalmatlanul régen láttam Makranczi Zalánt játszani, aki egy ideje már szabadúszik, így kifejezetten várom ezt az ápr.19-i alkalmat. Alföldi Róbert mega-Passiójában is szerepel, ha valaki nem tudná.
Nagyon ígéretesnek és sikeresnek tűnik a harmadik előadás is, amely szintén monodráma - az Orlai Produkció előadásában most Mészáros Máté kap lehetőséget, hogy "Az étkezés ártalmasságáról" beszéljen (helyszín: Jurányi Inkubátorház).
A hónap során terveztem régi előadások pótlását is, de szokás szerint az általam kiválasztott egy-két opera szerencsésen ütközik ezekkel, így a havonta egyszer műsorra kerülő Leenane szépét (Centrál), vagy a Nyitott ablakot (Karinthy) sem most fogom látni. Lehet, hogy ti is így vagytok ezzel, ha valamit az ember elszalaszt a premier körül, akkor aztán a végtelenségig tologatja és sosem jut el a megtekintésig. A sort tudnám folytatni...
Nézzünk még néhány érdekes premiert, most már a színházak betűrendjében:
Az Átriumban jön a Kihallgatás, amely izgalmas krimi, négy jó színésszel. Itt a Frida is új előadás még, aki lemaradt róla, csak április végén nézheti.
A Belvárosiban nekem eddig A hullaégető maradt ki, de most se fog összejönni, mindkét időpont sajnos alkalmatlan - felteszem így is rég megteltek, Gálvölgyi János sokakat érdekel.
Az Operettszínházban még március 31-én A víg özvegy bemutatója lesz, Szabó Máté rendezésében és a darab jó sokszor nézhető lesz április folyamán. Ezt én is tervezem, kifejezetten a rendező miatt.
A Játékszínben Bagó Bertalan rendezésében Az eastwicki boszorkányok című előadás elkezdi karrierjét a hónap második felében, valószínűleg ez is éveken át műsoron marad.
A Nemzetiben a harmadik Zsótér-rendezés ideje is eljött, Euripidész Hippolütosza a kiválasztott mű, benne Trill Zsolttal, az ifjabb Vidnyánszky Attilával, Trokán Nórával és Mátyássy Bencével. Remélhetőleg a további hónapokban lesz többször is, most a MITEM előadásai miatt sem jut rá több idő. Aki tud, próbáljon bejutni április 9-10-11-én.
Az Örkényben egy stúdióelőadás premierje lesz mindössze (Hit, szeretet, remény), és nem mellékesen, két hónapra kiköltöznek az előadások a Városmajorba, hogy majd októberig az épület felújítása egészen befejeződhessen.
Ennyi jutott eszembe áprilisról, ha valakinek hiányérzete van, kommenteljen. Mindig azt hiszem, hogy jól átnézem a programot, de így is mindig van, ami későn tűnik fel.
Az áprilisi napi ajánlók is majd következnek, jellemzően két nappal korábban, hogyha valakinek megtetszik egy előadás, akkor a maesteszinhaz-ra is még időben rámehessen, ami egy lehetőség a bejutásra.