Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ács Norbert (2) Aczél András (17) Adorjáni Bálint (9) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (2) Ágoston László (5) Ágoston Péter (3) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (400) Akadémiai Kórustársaság (3) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (2) Alexis Lathman (2) Alföldi (61) Almási-Tóth András (34) Almási Éva (3) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (5) Ambrus Mária (22) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (2) Andrássy Máté (3) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (2) Antal Mátyás (2) Anyegin (10) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (4) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (2) Armel Operafesztivál (5) Árva Nóra (2) Ascher Tamás (15) Átrium (37) Az istenek alkonya (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (4) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (2) A varázsfuvola (3) A velencei kalmár (2) A vihar (3) A walkür (4) Bábszínház (7) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (8) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (4) Bakonyi Marcell (7) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (9) Balatoni Éva (17) Balázsovits Edit (4) Balázs Andrea (7) Balczó Péter (21) Balga Gabriella (16) Balikó Tamás (7) Bálint András (10) Ballér Bianka Gréta (5) Balogh Eszter (6) Balsai Móni (8) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (5) Bánk bán (2) Bányai Kelemen Barna (5) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (11) Bán János (12) Bárány Péter (5) Baráth Emőke (18) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (5) Baronits Gábor (3) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (3) Bátki Fazekas Zoltán (21) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beéri Benjámin (2) Beeri Benjámin (2) Belvárosi Színház (33) Benedek Mari (26) Benedek Miklós (7) Benkó Bence (8) Beöthy-Kiss László (14) Bercsényi Péter (7) Berczelly István (2) Bérczes László (3) Bereczki Zoltán (4) Béres Attila (5) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (11) BFZ (3) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (9) Blaskó Borbála (3) Blaskó Péter (3) Blazsó Domonkos (8) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (3) Bodnár Erika (10) Bodoky Márk (4) Bodor Johanna (4) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (2) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (3) Bohémélet 2.0 (2) Bohoczki Sára (5) Boncsér Gergely (30) Borbély Alexandra (14) Börcsök Enikő (14) Borgula András (2) Borka Ákos (5) Boross Csilla (2) Boros Anna (8) Borsányi Dániel (8) Botos Éva (5) Bozó Andrea (9) Bozsik Yvette (4) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brecht (3) Bregyán Péter (2) Bretz Gábor (66) Brickner Szabolcs (8) BTF (2) Bucsi Annamária (14) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (8) Budai Lívia (3) Budaörs (5) Budapesti Fesztiválzenekar (2) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (3) Budapest Bábszínház (5) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (2) Busa Tamás (12) Bűvös vadász (4) Cantemus kórus (4) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (10) Chován Gábor (5) Christian Badea (2) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (4) Cosí fan tutte (13) Crespo Rodrigo (4) Csákányi Eszter (15) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (3) Csányi Sándor (4) Csapó József (8) Csarnóy Zsuzsanna (2) Cseh Antal (27) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (2) Cselényi Nóra (2) Csémy Balázs (6) Cserhalmi Ferenc (11) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (13) Cser Krisztián (150) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (12) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (3) Csóka Anita (2) Csoma Judit (5) Csomós Mari (10) Csongor és Tünde (2) Csonka András (2) Csuja Imre (22) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (5) Cziegler Balázs (14) Czupi Dániel (2) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (5) Dani Dávid (2) Dankó István (14) Danton halála (2) Dányi Krisztián (3) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Deák Tamás (2) Debrecen (4) Debreczeny Csaba (14) Decsi András (3) Dékány Barnabás (2) Dékán Jenő (4) Dénes István (3) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Derzsi János (2) Dér Zsolt (10) Dévai Balázs (2) Dicső Dániel (4) Dinyés Dániel (25) Dióssi Gábor (3) Dobi-Kiss Veronika (2) Dobrotka Szilvia (3) Dolhai Attila (3) Domokos Zsolt (9) Dömötör András (13) Don Carlos (5) Don Giovanni (18) Don Juan (2) Dóra Béla (7) Ducza Nóra (9) Dumaszínház (5) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (3) Egri Márta (4) Egri Sándor (19) Egyed Apollónia (3) Eke Angéla (6) Elektra (2) Elek Ferenc (14) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (33) Enyedi Éva (5) Enyvvári Péter (5) Eötvös Péter (5) Eperjes Károly (3) Epres Attila (13) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (7) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (101) Erwin Schrott (5) Eszenyi Enikő (10) Évadértékelés (12) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (8) Fabók Mariann (7) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (3) Farkasréti Mária (27) Farkas Gábor (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (7) Fédra fitnessz (2) Fehér Balázs Benő (11) Fehér László (11) Fekete Ádám (9) Fekete Anna (4) Fekete Attila (36) Fekete Ernő (17) Fekete Györgyi (2) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (4) Ficza István (17) Ficzere Béla (6) Figaro 2.0 (45) Figaro házassága (66) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fillár István (6) Fischer Ádám (14) Fischer Iván (6) Fodor Annamária (2) Fodor Beatrix (40) Fodor Bernadett (7) Fodor Gabriella (17) Fodor Tamás (17) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (5) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Forgách András (5) Forgács Péter (3) Formán Bálint (3) Forte (3) Forte társulat (2) Francesco Demuro (3) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (6) Friedenthal Zoltán (10) Fried Péter (5) FÜGE (24) Fülep Máté (5) Fullajtár Andrea (14) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (12) Futótűz (2) Füzér Anni (9) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (14) Gábor Géza (63) Gábor Sára (2) Gábor Sylvie (8) Galambos Péter (12) Gálffi László (19) Galgóczy Judit (6) Gálvölgyi János (2) Gál Erika (31) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (6) Gáspár Sándor (4) Gáspár Tibor (6) Gavodi Zoltán (2) Gazsó György (12) Geiger Lajos (35) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (4) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (4) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (6) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (3) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (2) Gothár Péter (9) Göttinger Pál (27) Gradsach Zoltán (13) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (3) Gudrun Pelker (2) Gula Péter (4) Gulyás Dénes (5) Gunyong Na (2) Gyabronka József (8) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (3) Győr (2) Györgyi Anna (5) Gyüdi Sándor (2) Hábetler András (64) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (23) Hajduk Károly (7) Hajdu András (3) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (2) Hajnóczy Júlia (12) Hajzer Nikolett (2) Halász Péter (15) Hamlet (5) Hámori Gabriella (4) Hámori Szabolcs (2) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (2) Hannus Zoltán (4) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (4) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (5) Hegedűs D. Géza (13) Hegymegi Máté (7) Heiter Melinda (14) Héja Domonkos (3) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (3) Herczenik Anna (12) Hernádi Judit (5) Hevér Gábor (8) Hevesi László (2) Hirtling István (7) Hoffer Károly (2) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (10) Hollósi Frigyes (4) Homonnai Katalin (3) Honti György (4) Honvéd Férfikar (3) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (6) Horgas Ádám (3) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (9) Horti Lilla (7) Horváth Alexandra (2) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (13) Horváth Gábor (2) Horváth Illés (5) Horváth István (29) Horváth Jenny (2) Horváth Lajos Ottó (4) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (9) Horváth Virgil (3) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadkürti György (4) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Illatszertár (5) Ilyés Róbert (4) Imai Ayane (3) Inoka Péter (2) Iréne Theorin (4) Irlanda Gergely (5) István a király (3) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (12) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (8) János-passió (2) Járó Zsuzsa (5) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Jeffrey Thompson (4) Jéger Zsombor (7) Jekl László (6) Jeli Luca (5) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (12) Jordán Tamás (14) Józan László (3) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Jurányi (46) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (9) Kádas József (5) Káel Csaba (5) Kákonyi Árpád (14) Káldi Kiss András (16) Kálid Artúr (5) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (32) Kálmán Eszter (9) Kálmán László (8) Kálmán Péter (21) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (26) Kalocsai Zsuzsa (2) Kamen Chanev (2) Kamra (25) Kaposvár (7) Kardos Róbert (4) Karinthy Márton (7) Karinthy Színház (22) Karnyóné (2) Kárpáti Pál (5) Kaszás Gergő (10) Katona (68) Katona László (4) KÁVA (2) Kecskemét (7) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (25) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (2) Kelemen Zoltán (13) Keller András (3) Kémiai Diákolimpia (13) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (4) Kerekes Viktória (6) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (16) Kéri Kitty (3) Kern András (5) Kertesi Ingrid (7) Kesselyák Gergely (9) Keszég László (2) Keszei Bori (29) Khell Csörsz (6) Khell Zsolt (9) Király Attila (5) Király Dániel (8) Kissjudit Anna (2) Kiss András (23) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (4) Kiss Diána (5) Kiss Diána Magdolna (2) Kiss Eszter (6) Kiss Judit Anna (3) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (18) Kiss Tivadar (10) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (3) Kóbor Tamás (5) Kocsár Balázs (13) Kocsis Gergely (15) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (3) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (4) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (14) Kolonits Klára (50) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Komáromi Márton (2) Komlósi Ildikó (20) Komódi Judit (2) Konfár Erik (2) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Kőrösi András (4) Kőszegi Ákos (2) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (4) Kovács Ágnes (3) Kovács Andrea (2) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (7) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (4) Kovács István (33) Kovács János (15) Kovács Krisztián (7) Kovács Lehel (13) Kovács Márton (11) Kovács Patrícia (5) Kovács Péter (2) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (9) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (5) Kovács Zsolt (2) Kovalik (25) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (12) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kristán Attila (5) Kristofori Ferenc (5) Kriszta Kinga (6) Krisztik Csaba (6) Krucsó Júlia (3) Kulka János (19) Kun Ágnes Anna (14) Kurázsi mama (2) Kurta Niké (9) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (2) Laboda Kornél (3) Lábodi Ádám (3) Lackfi János (4) Ladányi Andrea (9) Lakatos Márk (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (14) László Lili (8) László Zsolt (22) Lauri Vasar (2) Lázár Kati (8) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (2) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (8) Lestyán Attila (10) Létay Kiss Gabriella (30) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (2) Lőkös Ildikó (2) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (2) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (16) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Gyöngyi (2) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (6) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (6) M.Tóth Géza (10) Macbeth (2) Mácsai Pál (17) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Színház (12) Máhr Ági (3) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (15) Maladype (3) MaNNa (2) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Margitai Ági (6) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (4) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (2) Martinkovics Máté (6) Martinovics Dorina (8) Martin Márta (9) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (2) Marton László (6) Marton Róbert (5) Máté Gábor (19) Máté passió (5) Máthé Zsolt (18) Mátravölgyi Ákos (3) Matthew Shaw (3) Mátyássy Bence (4) Mátyássy Kála Cecília (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Megyeri Zoltán (3) Megyesi Schwartz Lúcia (12) Megyesi Zoltán (58) Méhes László (3) Meláth Andrea (12) Menczel Róbert (4) Mentőcsónak (4) Mertz Tibor (2) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Mester Viktória (23) Mészáros Béla (16) Mészáros Blanka (12) Mészáros Martin (2) Mészáros Máté (12) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (3) Mészöly Anna (8) MET (2) Mezei Gábor Péter (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Mihályfi Balázs (4) Mihályi Győző (2) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (3) Miksch Adrienn (24) Milano (2) Miskolc (29) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (2) Mohácsi István (2) Mohácsi János (24) Mohai Tamás (3) Molnár Ágnes (12) Molnár Anna (8) Molnár Erika (2) Molnár Gusztáv (3) Molnár Levente (15) Molnár Piroska (20) Molnár Zsolt (2) Moltopera (4) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (3) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mucsi Zoltán (10) Mukk József (6) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) MüPa (37) Müpa (28) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (3) Művház (2) Nádasdy Ádám (2) Nádasdy András (5) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (2) Nagypál Gábor (11) Nagy Dániel Viktor (8) Nagy Ervin (14) Nagy Fruzsina (4) Nagy Mari (12) Nagy Norbert (6) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (2) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsolt (22) Najbauer Lóránt (3) Napi ajánló (173) Némedi Árpád (4) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (3) Németh Gábor (2) Németh Judit (17) Németh Pál (2) Nemzeti (61) Nemzeti Énekkar (6) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (9) Novák Eszter (6) Novák János (3) Novák Péter (3) Novkov Máté (5) Nyakó Júlia (4) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (23) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (5) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (3) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (2) Ódry Színpad (35) Ókovács Szilveszter (5) Olasz Renátó (7) Oliver Zwarg (2) Ondraschek Péter (2) Ónodi Eszter (10) opera (2) Opera (290) Operabeavató (12) Operakaland (40) OpeRaport (2) Operaport (2) Operavizsga (3) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (8) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (6) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (48) Orlai Tibor (42) Orosz Ákos (4) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (2) Othello (2) Ötvös András (11) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (3) Páder Petra (2) Paizs Miklós (5) Palerdi András (22) Pálfi Ervin (2) Pallagi Melitta (2) Pallag Márton (8) Pallai Mara (2) Pallós Nelli (2) Pálmai Anna (18) Pálos Hanna (14) Pálya Pompónia (7) Pál András (18) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papp Endre (5) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (2) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (3) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (23) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (16) Pataki Potyók Dániel (4) Patkós Márton (7) Pavol Remenár (7) Pécs (7) Peer Gynt (4) Peller Károly (2) Pelsőczy Réka (25) Perencz Béla (2) Pesti Színház (9) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Pethő Gergő (2) Pető Kata (12) Petra Lang (2) Petrik Andrea (11) Philipp György (4) Philoktétész (2) Piaf (2) Pilinyi Márta (2) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (6) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (6) Pintér Ágnes (3) Pintér Béla (21) Pintér Dömötör (11) Piti Emőke (8) Pogány Judit (14) Pokorny Lia (6) Polgár Csaba (17) Pomádé király (8) Popova Aleszja (2) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (7) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (6) Purcell Kórus (7) Puskás Tamás (6) Quitt László (2) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (7) Rab Gyula (5) Rácz István (12) Rácz Rita (16) Rada Bálint (4) Radnai Annamária (6) Radnai Márk (4) Radnay Csilla (5) Radnóti Színház (27) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (7) Rálik Szilvia (15) Rátóti Zoltán (5) Rázga Miklós (2) Remete Krisztina (5) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (3) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (11) Rezsnyák Róbert (10) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (12) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (19) Rost Andrea (8) Roszik Hella (3) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (45) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (7) Rozsos István (4) RS9 (3) Rudolf Péter (2) Rujder Vivien (16) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (8) Rusznyák Gábor (4) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (16) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (18) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi Xénia (2) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schell Judit (5) Scherer Péter (9) Schilling Árpád (3) Schlanger András (2) Schmied Zoltán (2) Schneider Zoltán (15) Schnell Ádám (4) Schöck Atala (27) Schruff Milán (4) Sebestyén Aba (6) Sebestyén Miklós (14) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Sepsiszentgyörgy (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (6) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (3) Simon Krisztina (17) Sinkó László (4) Sipos György (2) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Vera (2) Sirály (6) Sodró Eliza (7) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Söptei Andrea (9) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (2) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (2) Spinoza (12) Spiritiszták (2) Spiró György (3) Spolarics Andrea (9) Stefanovics Angéla (9) Stohl András (20) Stork Natasa (2) Strauss (2) Strausz Kálmán (5) Stúdió K (6) Sufni (6) Súgó (47) Sümegi Eszter (16) Sütő András (5) Szabadka (5) Szabóki Tünde (18) Szabó Borbála (5) Szabó Erika (5) Szabó Győző (3) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (10) Szabó Máté (25) Szabó P. Szilveszter (4) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (14) Szakács Györgyi (8) Szakács Ildikó (7) Szakértők (3) Szalay Marianna (2) Szalontay Tünde (11) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (12) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (8) Szántó Balázs (6) Szappanos Tibor (18) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (5) Szatory Dávid (4) Szávai Viktória (6) Szeged (7) Szegedi Csaba (16) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (2) Székely Csaba (4) Székely Kriszta (9) Székely László (2) Székesfehérvár (3) Széles László (3) Széles Tamás (3) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (5) Szemerédy Károly (6) Szemere Zita (31) Szendrényi Éva (6) Szenteczki Zita (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (18) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (5) SZFE (17) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (9) Szikora János (5) Szikszai Rémusz (12) Szilágyi Ágota (2) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (6) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (14) Szirtes Balázs (3) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (36) Szlávik István (5) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artur (2) Szőcs Artúr (2) Szokos Augustin (3) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (5) Sztarenki Pál (3) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (4) Szüle Tamás (12) Szvétek László (26) Takács Géza (4) Takács Kati (5) Takács Nóra Diána (17) Takátsy Péter (9) Tallér Zsófia (4) Tamási Zoltán (11) Tankó Erika (2) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (7) Tárnoki Márk (2) Tárnok Marica (2) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (16) Tatabánya (4) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (2) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (11) Teremtés (2) Térey János (2) Terhes Sándor (4) Tetiana Zhuravel (2) Thália (70) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (15) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (6) Tordai Hajnal (3) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (3) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (10) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Eszter (2) Tóth Ildikó (4) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (4) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (2) Trafó (7) Traviata (2) Trill Zsolt (10) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (11) Trokán Péter (2) Turandot (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (11) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (8) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (7) Ungár Júlia (9) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vádli (5) Vajdai Vilmos (8) Vajda Gergely (6) Vajda Júlia (6) Vajda Milán (7) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (3) Valló Péter (14) Vándor Éva (3) Váradi Zita (8) Varázsfuvola (7) Varga Ádám (2) Varga Donát (15) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (2) Varga Lili (2) Varga Viktória (3) Varga Zoltán (4) Varga Zoltán Mihály (2) Várhelyi Éva (19) Vári Éva (8) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (2) Vashegyi György (16) Vaskakas Bábszínház (2) Vati Tamás (4) Vecsei Miklós (3) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (2) Venczel Vera (3) Venekei Marianna (2) Verebes István (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (9) Vidéki Színházak Fesztiválja (17) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (2) Vidnyánszky Attila színész (10) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (2) Vígszínház (22) Viktor Balázs (10) Vilmányi Benett Gábor (9) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vizin Viktória (4) Vizi Dávid (11) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (14) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (6) Wiedemann Bernadett (33) Wierdl Eszter (18) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Zavaros Eszter (34) Zeke Edit (2) Zemlényi Eszter (4) Zeneakadémia (39) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (27) Zöldi Gergely (5) Zöldi Z Gergely (3) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (3) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (10) Zsigmond Emőke (9) Zsigmond Géza (2) Zsótér Sándor (50) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Hatalmas vállalkozás a teljes Ringet színre vinni, az Operaháznak az én színháznézéssel töltött több mint három évtizedem alatt ez már a második köre. A korábban (1993-98), hat évad leforgása alatt tető alá hozott Ring előadásait is évente többször nézhettem, később a müpás előadásokat kevés kivétellel, így elmondhatom, hogy van valamennyi előélményem a művel kapcsolatban és tudok mihez viszonyítani:  M.Tóth Géza premierje számomra a 15. élőben látott Siegfried volt, így máshogy látom nyilván, mint azok, akik előadás közben ismerkednek össze a sztorival. (Voltak ilyenek, például a mellettem ülő atlantai házapár most élete első operaélményeként kapta a sorstól éppen ezt az előadást.)

Én ugyan a bejegyzésemet most SOS-jelleggel kiteszem, hogy a későbbi (márc. 23., 26. ápr. .2.) alkalmakra kedvet kapjanak az ingadozók, de ennek mégsincs túl nagy jelentősége, mert annyira el vannak adva a jegyek, hogy csak a legelszántabbak fognak bejutni úgyis. Jövőre nem nézhető (2018 júniusában lesz viszont Istenek alkonya!), viszont a későbbi évadokban ciklusként kerül műsorra a teljes Ring, ahogy az megszokott. (Remélhetőleg, nem a Wagner-napokra időzítve, nagyon nem szeretnék azon vergődni, hogy kit válasszak, Irene Theorint vagy Kovácsházi Istvánt...)

Most az előadáshoz fűzött beszámolómat a 2. és a 3. felvonásból vett néhány képpel is igyekszem felturbózni, amelyeket Vilma készített egy fotós próbán az egyik páholyból és ő döntötte el, hogy mi kerüljön ide most. Ezek a képek azt mindenesetre tükrözik, hogy a látvány most is az egyik erős tényezője volt az előadásnak. (A tegnapi előadásról tévé-felvétel is készült, így aki nem tud egy Siegfrieden sem részt venni, nem marad le egészen.) Mi tegnap madártávlatból, a III. emelet első sorából néztük az előadást (ajándékba kapott jegyekkel, köszönjük!) - és innen mind a hangok, mind a látvány egyaránt nagyszerűen érvényesült.

vlcsnap-2017-03-20-00h15m40s710.png Wotan (Egils Silins) és Alberich (Marcus Jupiter) Fafner barlangjánál - "felébresztési projekt"

A pillanatonként változó háttérképekből látható itt egy, és ez is jelzi a rendező azon szándékát, hogy a tetralógia legstatikusabb darabját kellően ingergazdaggá tegye a nem Wagnerre specializálódott mezei nézőknek is, akik önmagában a Halász Péter által vezényelt zenekar teljesítményétől nem lennének teljesen lenyűgözve, bár heroikus teljesítmény a darab végigjátszása is. Én az ő munkájuk előtt csak leborulni tudok, és a zenekritikusokra hagyom a részleteket - maradok továbbra is a színházi megközelítésnél.

A Siegfried a harmadik este, és aki látta a Rajnát, látta A walkürt is az elmúlt években, az nemcsak a történet alakulását követhette nyomon, (benne többek között "a gyűrű-visszaszerzés projekt egyik fő légvárépítőjének", Wotannak a belső érési folyamatát, gondolkodásának elmélyülését, és ennek következtében szükségszerű megkeseredését), hanem azt is, hogyan változik a rendező eszközkészlete. Ahogy halad előre a sorozat, úgy lesz egyre jobb színvonalú maga az előadás is.

vlcsnap-2017-03-20-00h17m07s640.pngHa nem is látszik jól, de most döfi le hősünk (Kovácsházi István) a sárkányt (Rácz István)

Ha valaki netán mind az öt bejegyzésemet elolvasta, amit a Rajna  hét megtekintése alapján írtam, érzékelheti, hogy erős kétségeim voltak, hogy fog alakulni a ciklus logikája, ha már az első részben nevetséges pojácáknak látjuk az isteneket, miként lesz ezek után akárkinek érdekes a sorsuk. A tavalyi Walkürrel a rendezés mégis az megkezdett nyomvonalon folytatódhatott, jóval kevesebb ponton láttam, hogy a modernizálás és az eredeti történet feloldhatatlanul ütközik, most pedig azt vettem észre, hogy sikerül a látvánnyal igazán időn kívüli síkba helyezni a gyűrű történetét, a modern díszlet-elemek (kempingszék, kerekes bevásárló szatyor) és a kard együttes jelenléte nálam nem ütötte ki a biztosítékot. A rendező az első két rész elkészítése közben szerzett  tapasztalatait beépítette, mi pedig már ráhangolódtunk a stílusára, ez is oka annak, hogy most egységesebbnek érződik az előadás, de tény, hogy kevesebb a felesleges elem, és ez sokat számít.

Amikor híre ment, hogy M.Tóth Géza rendezi a Ringet, már azonnal nyilvánvaló volt, hogy mivel filmes szakember, a rendezés nagyban fog támaszkodni a vetítésre. Ez így is történt, a vetítés majdnem folyamatos volt a többi részben is, és már a Rajnában az előadásnak ez volt a legsikerültebb eleme - ezen a területen volt tapasztalata a rendezőnek, míg színházi előadásokat sosem rendezett korábban.

A Siegfriedben szintén nagy hangsúlyt kap a háttérvetítés, amely az előadás egy.-egy kiemelt jelenetén kívül folyamatosan megy, akár egy film, minden pillanatban változik, ahogy az élet, ahogy Wagner zenéje sem áll le, vannak ismétlődő vagy hasonló motívumok, megfigyelhetjük, hogy az első részben illetve a sárkány megölése után, amikor hősünk elindul "a világba", felismerhetőek tárgyak, szobabelsők, házcsoportok. A második felvonás elején viszont a vonalak rendszere bennem egy labirintus asszociációját keltette, és azt az élményt, amikor valakinek hirtelen megvilágosodik , hogy merre kell tartania. Siegfried az első részben egészen tudatlan, a törpe pedig azon tipródik, hogy milyen módon érhető el a sárkány legyőzése, ha még használható kardot sem tud kovácsolni a hős számára , most viszont közösen indulnak útnak a barlang felé. Ezeket a lelki folyamatokat a kivetítés is pontosan jelzi.

Ami szerencsés, az ábrázolás ezúttal nem tartalmaz direkt utalást, nem lefordítható a látvány, hanem benyomásokat kelt és ami nagyon lényeges: miközben  a felszínen semmi nem történik a hosszú párbeszédek alatt, valami változást mégis jeleznek az egymásba átalakuló, szétfolyó képek. Mivel jellemzően lefelé irányul a mozgás, az idő folyamatos és könyörtelen múlását is asszociálják. Megyünk a végzet beteljesülése felé, nincs megállás.

vlcsnap-2017-03-20-00h20m45s196.pngSzemere Zita mint erdei madárka instruálja Siegfriedet

Éppen azért, mert a vetítés ennyire lényeges, a hiánya még inkább hangsúlyt kap. Wotan és Erda párbeszédénél a két szereplő van csak megvilágítva és fekete háttér előtt állnak. Ha az egész előadás így menne (akár mehetne is), akkor ingerszegénynek érezhetnénk egy idő után, főleg azok akik inkább a filmekhez vannak szokva, így viszont a vetítés elmaradásával átjön nemcsak a mondottak fontossága, mert ez a történet mégis a világ sorsáról szól, nem kevesebbről, éppen azt éljük át, ahogy az isten belátja, hogy jobb lesz ha félreáll.

Nyilván lesznek "régivágású" nézők, akiknek sok lesz ennyi impulzus, nem vágynak ennyi hatásra, de M.Tóth Géza az új generációkra gondol, akik viszont hihetetlenül hamar elunják magukat. Ezzel a nagyon sokrétű és izgalmas látvánnyal az utóbbi nézők is jobban be tudják fogadni a zeneét és a történetet is.

A látványnak már a Rajnában is ott volt a másik oldala is, mégpedig az épített díszlet formájában, bár ezt a minimumra vették ezúttal. (Kevés helyszínen zajló kamaradráma ez amúgy is.) Logikus és egyben jelképes megoldás, hogy  Mime barlangja egészen a színpad előterében egy szűk sávban jelenik meg, majd ahogy Siegfried elindul hogy ezt a közeget végképp elhagyja, és kinyílik számára a világ, úgy nyílik ki a tér is.vlcsnap-2017-03-20-00h23m20s328.pngErda - Gál Erika ébredése, Wotan még több információhoz szeretne jutni

Az első képben nekem tetszett ez a törpe-barlang, Zöldy Z Gergely munkája. Emlékeztet egy sárkány fejére az egyik része, és ez is indokolt, hiszen ebben a házban Siegfriedet csecsemő korától fogva úgy nevelik, hogy majd megölje a sárkányt és az aranyat megszerezze Mimének. Másfelől jelzi az őt örökösen fenyegető veszélyt is. Van a barlangban minden, ami kell, kemence, fújtató és ha imitálva is, a librettóhoz igazodva konkrétan láthatjuk a kard kovácsolásának folyamatát, sőt párhuzamosan mellette a törpe meg levest főz, minden gesztusuk pontosan egyeztetve. Nem biztos, hogy feltűnik első nézésre, de a törpe kicsit bele is köpdös a főzetbe, belekapar némi sarat is a cipőjéről...Ezek a részletek könnyen elsikkadnak, nekem második nézésre tűnt fel  - túl bambán néztem a kovácsolás folyamatát. Ahogy az előtérben heverő selejtes kardokra se feltétlenül figyelünk.

Bárki, aki rühelli a modern rendezéseket, örülhet, hogy lát valamit, ami pont olyan, mint amilyenre egy igazi hagyományos előadásban számíthatnánk. Az üllőt előbb a törpe, majd később Siegfried ütögeti, nem használnak zenekari művészt dublőrként a feladatra. A barlang ugyan kaotikusnak tűnik, egy hajléktalan tanyájára is emlékeztet, de egyben érződik rajta az otthonosság is, talán valamivel szerencsésebben sikerült a kialakítása, mint Alberich kincstáráé a Rajnában. A rávetített képekkel is harmonizál a díszlet, és ez azért is jó, mert végig együtt kell a két látványhatásnak dominálnia. (Az első felvonást egy hatásos látvány-poén zárja, nem lövöm le...) Lényeges apróság, hogy a törpe megőrizte Siegfried anyjának a ruháját, amelyet a hős gondolkodás nélkül a tűzbe vet, ezzel is kifejezve, hogy nem a múlton rágódó típus, hanem az, aki előre akar haladni, kiszabadulni a törpe barlangjából végre.vlcsnap-2017-03-20-00h43m56s158.pngMég így is jól látszik, hogy miféle látványelemekre számíthat az, aki a maradék 3 előadásra beül...

A második felvonásban a sárkány-óriást csak az utolsó megszólalása előtti percekben látjuk, addig csak a hang dominál, ahogy ezt a librettó is előírja. A barlangban mindazokat a ládákat viszontláthatjuk érintetlen formában, amelyekbe még a Rajnában pakolták be az aranyat és ott van minden szedett-vedett kacat is. Ahogy az szintén szerencsés, nem sárkányként, hanem óriásként, a már megkopott szkafanderben és óriási cipőkben ül a kincsen Fafner. (Lehet, hogy csak mendemonda a sárkánysága? A fele sem igaz?) Egy szűk lyuk az egész, nem tűnik úgy, hogy a kincs birtoklása kicsit is boldogítaná. Ki szeretne hasonló körülmények között tölteni legalább négy évtizedet, ahogy Fafner? Nem, a gyűrű és a kincs semmi igazi előnnyel nem bír. A jelenet megrendezéséből persze az is kiderül, hogy ahogy a gyűrű nem ad előnyt, eddig a legjobb helyen volt. Az óriás megölése pedig értelmetlen gyilkosság, nincs küzdés, Siegfried sincs fenyegetett helyzetben, semmiképp nem hőstett. Siegfried egy maga elé révedő magányos öregembert hátulról ledöfött, ennyi történt.

A harmadik felvonásban látjuk, hogy redukálja a rendező a vetítés teljes leállításával a látványt a rendező, miként lesz kiemelt jelentése a sötét háttérnek, majd azt is, hogy a tűz motívuma miként érvényesül a KEDD Kreatív Műhely által tervezett vetítéssel, sőt táncosokkal (Koreográfus: Venekei Mariann) is élénkítve. Nagy a színpad, egyedül van két ember rajta, nagyon érthető, hogy valamiféle plusz hatást szükségesnek vélt a rendező.

vlcsnap-2017-03-20-00h24m42s115.png

Bárdosi Ibolya most is extravagáns jelmezeket tervez, Wotan ragaszkodik a fehér ruhához (talán a "Fehér-Alberich megnevezés is ihlette a tervezőt), egy örök isten megteheti, hogy szinte tetőtől talpig fehér köpenyben járja az erdőt, bár a kék nadrág és a köpeny szélein megjelenő kékes színezet azért elgondolkodtathat minket, jelzi a változást. A fehér köpeny voltaképp nem rossz, hiszen ha a szereplőre rávetítenek, akkor akár a háttérbe is beolvadhat. A ruha merevsége és az énekes, Egils Silins kimerevített mozgása önmagában is fontos, mintha épp ez a rugalmatlanság, lassú mozgás jelezné, hogy megérett a pusztulásra az istenek világa. Ha az egész tetralógiát nézzük, éppen Wotan az egyik leghangsúlyosabb karakter, mert hatalmas belső utat is bejár a három rész alatt, döbbenetes az, hogy milyen világméretű döntéseket hoz egy eredendően felületes ember, aki hosszú távra tervezne, de mégsem alaposan. A világ minden ideje sem elég ahhoz, hogy a csapdáktól megóvja. Látjuk, miként áldozza be elvileg szeretett gyermekeit a Walkürben, most pedig marad a konzekvenciák levonása, a méltóságteljes visszavonulás. (Elgondolkodhatunk azon is menet közben, hogy mennyire jó azoknak, akiket Wotan szeret és tud-e egyáltalán szeretni?) Láthatjuk, hogy alaptermészetükön még ezek az istenek sem változtathatnak, így a sorsát nem kerülheti el, ezzel szembesül most. Az énekes viselkedése, gesztusai minden jelzi, hogy tudja, lefutott meccs végjátékát nézi, még akkor is, ha most látszólag kedvezőbb az állás a Fehérek javára...

Siegfried kinézete valóban az apját idézi, Siegmund reinkarnációjának tűnik viselkedésben is, különösen azért, mert ugyanaz játssza most is, Kovácsházi István. A mi hősünk egy bunkó hippi, tudatlanságából adódóan meglehetősen laza, tényleg nem tanult meg félni és ha valakivel konfliktusa van az ölés jut eszébe, mint megoldási lehetőség. Jól áll neki a haj, ami természetesen más árnyalatú és talán vékonyabb fonatokból áll, de karakterében hasonló benyomást tesz, mint Siegmundé volt. (Én is kipróbálnék egy ilyet, bár ahogy igazgatja, sejthető, hogy az erdei vadászok életmódjához a rövid mégis praktikusabb.) Ez a szerep hatalmas, rengeteg énekelnivaló van benne, ha a szereplő nem is tűnik hősnek, hanem egy hőzöngő fickónak, az énekes teljesítménye és intenzitása levesz minket a lábunkról. Siegfried pedig ilyen alkat, Wagner sem idealizálja. Kár, hogy csak öt nyilvános előadása jut arra, hogy beénekelje a szerepet és egy évet ki kell hagynia. Feltétlenül szerencsés lenne, ha más produkcióba is hívnák a közeli jövőben, hogy rendesen be tudja rögzíteni. Nem lehet eléggé hozsannázni, hogy ez s szerepe már az első előadáson is így megszólalhatott.

Brünhilde lila páncélja visszaidézteti velünk azt a ruhát, amelyet minden walkür megkapott az előző részben, a második előadásra azt is megszoktam, bár valóban az extravagáns jelző jutott csak eszembe, és másfelől az alkalmatlansága a harci élethez, lovagláshoz. Sümegi Eszter walkürként már egy másik Brünnhilde, aki amazonságának feladására készül. Neki ugyan megközelítőleg csak negyven perc jelenlét jut, de ez rendkívül lényeges. Látunk két egymáshoz egyáltalán nem illő embert, akik tudják, hogy a sors egymásnak rendelte őket. Mindketten a találkozásra vártak és az eleinte nagyon úgy néz ki, hogy a papírforma szerint katasztrofálisan is fog alakulni. Siegfried megszokta, hogy ami kell neki, azt elveszi, nemcsak félni, de várni sem tanult meg, Brünnhildének ugyan lett volna vagy 15 éve ráhangolódni a walkür-sziklán várakozó feleség váltásra, amazonból csak férjére figyelő és az ő útját egyengető nővé lenni, de mivel aludt, így lényegében mindössze néhány perce lenne minderre. A sürgetésre rosszul reagál, kardot is fog a közeledő férfira. Nem tudja feldolgozni, hogy most az jönne, amit elvileg akart. (Mindenki gondolja át, hányszor megesik, amikor bekövetkezik egy várva várt találkozás és igazán rosszul sül el - hát ilyen ez is itt most.) Jönnie kell a nagy beteljesülésnek, egymásba olvadásnak - a zenében jön is, a két énekes gyönyörűen el is énekli, de a szereplők mozgása, az, hogy alig énekelnek egymásra nézve, illetve egymást megérintve, jelzi a buktatókat. Az egy év múlva bekövetkező részben majd meglátjuk, hogy alakul tovább a helyzet, miként válik az örök szerelem ígéretéből egyéjszakás kaland, amelyről hősünk még el is fog feledkezni, de mi ezt már most tudjuk.

vlcsnap-2017-03-20-00h26m34s732.pngBrünnhilde ébredése (Sümegi Eszter)

Szintén lila  Erda köpönyege is, amely beborítja Gál Erikát, aki mozogni szinte egyáltalán nem mozog benne, leginkább a hangjával hat, azzal nyűgöz le minket. Súlyt ad a szerepnek, átérezzük, hogy nagyon sokat számítanak a szavai.

Alberich korábbi jelmezének lepusztult változatát hordja, egy megkopott tábornokra emlékeztet, most viszontláthattuk Marcus Jupithert is, másfél év után ismét. Fafner is marad szkafanderben, de ez már nem vadiúj, hanem látszik, hogy nem ment el felette negyven év nyomtalanul. A magasított cipő - amely annyira kiakasztott annak idején, amelyben lépcsőzni kényszerültek az óriások a kincs bepakolása miatt - most nem zavaró, és jó megoldás, hogy az énekes, Rácz István csak ül benne (és a tapsrendre felhúz egy másik cipőt). Így csak a szerephez illő igazi mélybasszus hangja dominál, és most is, mint korábban az összes Walter Fink által énekelt Fafnernél, csak sajnálkoztam, hogy miért nem bírt Wagner egy ilyen hosszú műben ennél háromszor több énekelnivalót adni neki.

Talán mégis a legkülönlegesebb  a Szemere Zita részére készült erdei madár-jelmez. Hátul fekete, ha megfordul a háttérben, akkor megoldható, hogy egyáltalán ne látsszon, viszont a narancssárga-sárga első része különösen hatásos, amikor verdes "a szárnyaival". A Müpa madárkája frakkban jár és méltóságteljes, ez a madárka élénk, és leginkább egy kolibrit képzelünk el, ha Szemere Zitára nézünk. Ki hinné, ez a szerep is nagyon jól áll neki, és az összenyomás alapján ez a madárka a szerep hosszához képest jóval fontosabbnak tűnik. (De az is, nélküle Siegfried másfél résszel hamarabb hagyná abba a kalandjait.)

vlcsnap-2017-03-20-00h27m55s529.pngSiegfried és Brünnhilde végül együtt

Mime szerepében Jürgen Sacher nagyon jó, túlmozgásos törpe, apró lépésekkel, folyamatos mozgással. (Ez a törpe is olyan "átlagember"-jellegű, tervezget, fontolgat, miközben a nagy lehetőséget hagyja elmenni maga mellett. Nem kérdez olyat, ami hasznára van.)

A Siegfried vége happy end. Ha itt leállna a sorozat, akkor hősünk az örökkévalóságig ülhetne a sziklán Brünnhildével nagy boldogságban, nézegethetnék a gyűrűt és leshetnék a továbbra is non-stop üzemmódban égő lángokat. Legszívesebben ezt kívánnánk, hogy itt álljon le minden. De nem, sajnos az élet nem ilyen, ami tönkre mehet, az tönkre is megy, jön a további bonyolítás - remélhetőleg 2018. júniusában a már addigra felújított, régi akusztikáját visszanyert Operaházban bekövetkezik a teljes pusztulás... Ezzel a "maradjon minden így", de "jöjjön a következő rész" érzettel indultunk haza, elégedetten.

 

Címkék: Egils Silins Opera Rácz István Halász Péter Sümegi Eszter Gál Erika Szemere Zita Kovácsházi István Jürgen Sacher M.Tóth Géza Marcus Jupither Zöldi Z Gergely Siegfried Venekei Marianna Bárdosi Ibolya KEDD Kreatív Műhely

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3112339983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.